V Praze dne 28.září 1994 |
Předkládá:
Doc.Ing. Václav Klaus, CSc.,v. r.
předseda vlády České
republiky
vlády k "Návrhu
na zvýšení prostředků na mzdy
a zvýšení počtu pracovníků
v rozpočtu Fondu národního majetku České
republiky v roce 1994" ze dne 28.září
1994
vláda
I. | souhlasí s návrhem na zvýšení počtu pracovníků Fondu národního majetku České republiky za předpokladu, že nárůst počtu pracovníků FNM bude kompenzován adekvátním úbytkem pracovníků ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci tak, aby se součet pracovníků obou uvedených institucí nezvyšoval. |
II. | je toho názoru, že platová úroveň zaměstnanců Fondu národního majetku má být srovnatelná s platovou úrovní zaměstnanců v ústředních orgánech státní správy. |
V Praze dne 11.října 1994 | |
Č.j. SM - 3097/94 |
Věc: | Návrh na zvýšení prostředků na mzdy a zvýšení počtu pracovníků v rozpočtu Fondu národního majetku České republiky v roce 1994 |
Důvod předložení: | Obsah: | |
Materiál se předkládá v souladu s § 9 odst. 2 zákona č.171/91 Sb. ve znění pozdějších předpisů a podle usnesení vlády České republiky ze dne 28.září 1994 č.533 | I. | Návrh na zvýšení prostředků na mzdy a zvýšení počtu pracovníků v rozpočtu Fondu národního majetku České republiky |
II. | Důvodová zpráva | |
III. | Přílohy |
Předkládá:
Ing. Jiří Skalický, v. r.
předseda prezidia
Fondu národního majetku ČR
a ministr pro správu národního
majetku a jeho privatizaci ČR
v tis. Kč |
51 | Investice celkem | |||
52 | Opravy a údržba | |||
53 | Materiálové výdaje celkem | |||
54 | Služby, výdaje nevýr. povahy celkem | |||
55 | Tuzemské cestovné | |||
56 | Mzdové prostředky celkem | |||
z toho | ||||
5601 Mzdy | ||||
5602 OOV | ||||
Zákonné pojištění | ||||
soc. a zdrav. | ||||
Zákonné pojištění | ||||
pracovních úrazů | ||||
Realizace privatiz. projektů | ||||
CELKEM |
Po personálních změnách ve výkonném výboru FNM ČR provedených prezidiem v červnu tr. byly analyzovány nedostatky, které dosavadní činnost Fondu provázely.
Na základě výsledků této analýzy byla přijata organizační opatření, jež postupně vedou ke zlepšení činnosti ve sledovaných oblastech.
Analýza však zároveň prokázala, že řádné zabezpečení některých agend nelze realizovat bez patřičného personálního posílení příslušných útvarů.
Týká se to především vymáhání pohledávek po lhůtě splatnosti a obchodování na kapitálovém trhu. Značně poddimenzovaný je rovněž stav pracovníků zabezpečujících informační systém, právní agendu spojenou s aktivními i pasivními žalobami, ale např. i prodeje a bezúplatné převody akcií (dosud bylo řešeno zejména zakládání akciových společností), veřejné soutěže a veřejné dražby. Sekce prodeje majetku a restitucí není připravena na dramatický nárůst agendy, který vyplývá z masivního schvalování privatizace zdravotních zařízení (cca 5 000 projektů, v nichž jsou často desítky samostatně privatizovaných jednotek).
Z hlediska kvalifikace schází zejména programátoři, odborníci na kapitálový trh, právníci schopní zastupovat Fond u soudů, odborníci na ekologické audity. Jde vesměs o kvalifikované odborníky, které za dané situace není Fond - díky platovým regulím odpovídajícím státní správě - schopen zaplatit. Přitom jde vesměs o profese, které jsou pro státní správu netypické, o profese, v nichž jsou průměrné výdělky vysoko nad hranicemi platů ve státní správě.
Tyto činnosti jsou doposud zajišťovány externími službami, které jsou dražší než kmenoví pracovníci (např. náklady na jednoduchý právní spor byly u externích právníků vyčísleny o 60% vyšší než náklady na dobře placeného stálého zaměstnance, náklady na externí organizace pro vymáhání pohledávek se pohybují na úrovni 10 % z vymožené částky). Externisté přitom často nezajišťují ani potřebnou kvalitu a zkušenost. Často se měnící firmy neznají specifická ustanovení privatizačních zákonů a metodologie, nejsou nositeli konzistentního právního názoru Fondu. To je nejvíce patrné u komerčních a advokátních kanceláří a u firem, které pomáhají organizovat veřejné soutěže a dražby.
Orgány FNM ČR proto dospěly k přesvědčení, že zajištění nové kvality činnosti Fondu je podmíněno získáním dostatečného počtu nových pracovníků, kteří by pokryli poddimenzované agendy a zajistili požadovanou kvalitu a rychlost jejich vyřizování. Proto bylo uloženo zpracovat novou systemizaci míst, která by přesně popsala jednotlivé útvary Fondu a pracovní náplně jednotlivých pracovníků. Výsledkem byl návrh na zvýšení počtu pracovníků o 82 pracovníků, po podrobné oponentuře ve výkonném výboru Fondu byl návrh na rozšíření počtu pracovníků zredukován na 64 nových systemizovaných míst. Maximální počet pracovníků Fondu by tedy měl být 261, což je vzhledem k významu činnosti Fondu a vzhledem k hodnotě a množství převáděného majetku počet odůvodněný.
Stručná informace o stávající činnosti a navržených změnách v útvarech Fondu je obsahem přílohy. Současně je v příloze přehled o stávajícím a potřebném počtu pracovníků v jednotlivých útvarech Fondu.
Ke zvýšení počtu pracovníků by mělo dojít z větší části ještě v roce 1994, předpokládá se však, že budou obtíže obsazovat některá místa, proto se počítá s plným stavem až od počátku roku 1995. Navržený stav by již neměl být dále zvyšován. Výjimkou může být pouze uvažované přebudování okresních privatizačních komisí na redukovaný počet (6-8) regionálních pracovišť Fondu (na každém je zatím uvažováno cca 4-8 lidí). Naopak po ukončení hlavního objemu transformací (předpoklad 1996-1997) bude Fond redukován na podstatně nižší aparát.
Potřebné zvýšení počtu pracovníků si vyžaduje i vyšší objem mzdových prostředků.
Pro rok 1994 byl schválen počet pracovníků 190 a 5% nárůst průměrné mzdy. Pětiprocentní nárůst mezd dosud nebyl realizován a mzdy od konce roku 1993 stagnují. Tím došlo k úspoře použitelné na zaplacení většího počtu pracovníků. Schválené rozpočtové prostředky ale nestačí na další přijímání pracovníků a proto se navrhuje dodatečné schválení zvýšení prostředků na mzdy na rok 1994 o 2,220.000 Kč.
Výpočet potřeby zvýšení prostředků na mzdy vychází z následujících předpokladů:
- u stávajících pracovníků bude nárůst mezd o 5 % umožněn za zbylé období roku 1994,
- 50 pracovníků nastoupí nad rámec přepočteného počtu 190 pracovníků
- u těchto nových
pracovníků je třeba kalkulovat vyšší
průměrnou mzdu, neboť musí jít
vesměs o kvalifikované specialisty.
Výpočet potřeby
dodatečného schválení prostředků
na mzdy za rok 1994:
1)Schválená částka na mzdové prostředky v rozpočtu na rok 1994 při průměrném počtu pracovníků 190 činí(v této částce byl zahrnut předpokládaný 5% nárůst, který představuje 1,587.000,- Kč, tj. v průměru měsíčně na jednoho pracovníka 696,- Kč) | |
2)Částka mzdových prostředků na 190 pracovníků (při 5 % nárůstu za čtyři měsíce září-prosinec |
|
3)Potřeba zvýšení mzdových prostředků vyplývající z předpokládaného nárůstu počtu pracovníků o 50 do konce roku 1994 při průměrném měsíčním platu 17.950,- Kč a postupném přijímání pracovníků |
|
4)Celková potřeba mzdových prostředků v roce 1994 činí (bod 2+bod 3) |
|
5)Rozdíl oproti schváleným mzdovým prostředkům (bod 4, bod 1) |
Prezidium FNM ČR projednalo
tento materiál dne 2.9.1994 s tím, že návrh
na zvýšení prostředků na mzdy
a zvýšení počtu pracovníků
v rozpočtu FNM ČR v roce 1994 schválilo a
uložilo předsedovi prezidia předložit
návrh Poslanecké sněmovně Parlamentu
ČR (viz. příloha č. 2). Současně
byl návrh předložen k projednání
vládě ČR. Vláda ČR materiál
projednala dne 28.září 1994 a zaujala k němu
stanovisko současně předkládané
s tímto materiálem. Stanovisko dozorčí
rady FNM ČR je uvedeno v příloze č.
3.
Příloha č.1 |
předseda VV FNM ČR | |||
1.místopředseda VV FNM ČR | |||
oddělení kontroly | |||
sekce právní | |||
sekce vnitřní správy | |||
sekce finanční | |||
sekce svodného zabezpečení | |||
2.místopředseda VV FNM ČR | |||
sekce majetkových účastí | |||
sekce prodeje majetku a restitucí | |||
útvar pro řešení pohledávek po lhůtě splatnosti | |||
Celkem |
x/průměrný
přepočtený stav k 30.6.1994 byl 190 pracovníků
Sekce právní zajišťuje
pro FNM ČR právní agendu spojenou s výkonem
právní služby včetně zastupování
Fondu před soudními správními a jinými
orgány, vede evidenci žalob, kde je žalobcem
nebo žalovaným Fond, zpracovává aktivní
a pasivní žaloby, rozhoduje o odvolání
a dovolání, poskytuje ostatním útvarům
Fondu právní služby a konzultace.
Současný stav: 2 oddělení, počet pracovníků 9
Předpokládaný stav: 3 oddělení, počet pracovníků 21
Nárůst pracovníků:
12
Řešení problému
neplatičů předpokládá vytvoření
nového oddělení pro vymáhání
pohledávek z 8 pracovníků a částečné
promítnutí rovněž v posílení
stávajícího oddělení žalob
o jednoho pracovníka, s orientací na aktivní
návrhy na zahájení soudního řízení.
Rozsah legislativních iniciativ spolu s nutností
novelizace vnitřních předpisů Fondu
a předpokládaným rozšířením
právního poradenství, kromě toho vede
k uvažovanému posílení oddělení
právní služby o 3 pracovníky.
Dobudování právní
sekce reaguje na počet žalob, ve kterých je
Fond procesně aktivně či pasivně legitimován.
Jak soubor žalob, ve kterých je Fond z různých
důvodů žalován, tak i jejich počet,
kterými se Fond domáhá svých práv
se neustále zvyšuje. Za rok se řeší
300 až 400 soudních sporů, přičemž
dobrý právník
je schopen jich vést maximálně 50. Cesta
rozšíření vlastních početních
stavů zachovává vytíženost pracovníků
právní sekce v oddělení žalob
i v novém útvaru pro vymáhání
pohledávek. Ke dni 15.8.1994 bylo v oddělení
žalob registrováno 318 žalob vyřizovaných
4 pracovníky sekce a dalších 242 případů
zajišťovaných dvěma externími advokátními
kancelářemi. Náklady, vynaložené
na externí právní služby, jsou vysoké.
Například:
1) Při použití externího advokáta za předpokladu průměrné žalované částky 6.200 tis. Kč a
průměrném počtu tří úkonů činí náklad na jeden případ | 12.540,- Kč |
- finanční náročnost celkem | 10,834.560,- Kč |
2) Při zajišťování vlastními pracovníky právní sekce činí náklad na jeden případ |
4.961,- Kč |
- finanční náročnost celkem | 4,286.563,- Kč |
Náklady při zpracování
případů pracovníky sekce za období
jednoho roku jsou nižší o 6,547.997,- Kč.
tj. tedy o 60,5 %. V této kalkulací je již
počítáno se mzdovými prostředky
pro zvýšený počet pracovníků.
Zvláštní kategorii
tvoří žaloby na splnění závazků
z titulu ručení. Právní sekce již
eviduje 80 žalob tohoto druhu v celkové výší
1.871 mil. Kč a téměř 350 tis. ATS.
Dále má ve své evidenci 55 předžalobních
upomínek na splnění závazků
z titulu ručení ve výši cca 3 miliardy
Kč a 6,4 tis.USD.
Sekce vnitřní správy
zabezpečuje úkoly operativní správy
a ochrany hmotného majetku, činnost hospodářského,
provozně-technického a správního charakteru
spojeného s vnitřním chodem Fondu, zabezpečuje
personální, mzdovou a účetní
agendu.
Současný stav: 2 oddělení, počet pracovníků 20
Předpokládaný stav: 2 oddělení, počet pracovníků 20
Nárůst pracovníků:
0
Zabezpečuje vedení
účtů velké i malé privatizace
ekonomické informace a provádění bankovních
operací. Sleduje dodržování termínů
úhrad za majetek prodaný Fondem a identifikuje došlé
platby.
Současný stav: 3 oddělení, počet pracovníků 14
Předpokládaný stav: 3 oddělení, počet pracovníků 18
Nárůst pracovníků:
4
Nárůst počtu
pracovníků o 4 ve srovnání se stavem
k 30.6.1994 je odůvodněn nárůstem
počtu účetních případů,
zvyšující se náročností
na metodiku účtování, např.
při zakládání s. r. o. a zejména
nárůstem další operativní evidence
ve finanční sekci.
To dokazuje i meziroční
nárůst účetních položek
o 20 % a s tím spojená větší
pracnost při identifikaci plateb, upomínkách
kupujícím a penalizační agendě.
Sekce svodného zabezpečení
zajišťuje činnosti ve vztahu k Ministerstvu pro
správu národního majetku a jeho privatizaci
ČR a Pozemkovému fondu ČR, přebírá
schválené privatizační projekty a
koordinuje jejích realizaci, vyřizuje změny
privatizačních projektů, zabezpečuje
archivaci privatizačních projektů, dobudování,
provoz a údržbu informačního systému
Fondu, řešení problémů ekologických
škod a náhrad u
privatizovaných subjektů.
Současný stav: 4 oddělení, počet pracovníků 25
Předpokládaný stav: 1 odbor se 3 odděleními, 2 oddělení, počet pracovníků 25
Nárůst pracovníků:
0
V sekci dochází
ke dvěma organizačním změnám.
Oddělení nakládání s neprodaným
majetkem, majetkem v likvidaci a konkurzním řízení
je převedeno do sekce prodeje majetku a restitucí.
Nově se vytváří
samostatný odbor, který má zajišťovat
činnost související s dobudování,
provozem a údržbou informačního systému
Fondu. S výjimkou činnosti stávajícího
oddělení výpočetní techniky
se jedná o zcela nové pracovní činnosti,
které si vyžadují odborně zdatné
specialisty. Tito pracovníci na Fondu dosud nepracují
a musí být získáni.
Sekce majetkových účastí
zajišťuje veškeré transformace státních
podniků na formu akciových společností
včetně privatizace majetkových účastí
státu, zabezpečuje úplatné a bezúplatné
převody akcií na reálné vlastníky,
obchody na kapitálovém trhu, zabezpečuje
výkon akcionářských práv, a
to buď přímo
nebo pomocí příkazních smluv.
Současný stav: 9 oddělení, počet pracovníků 57
Předpokládaný stav: 2 odbory (jeden odbor s dvěma odděleními, druhý odbor s pěti odděleními), 2 oddělení, počet pracovníků 69
Nárůst pracovníků:
12
V sekci se předpokládají
nejvýraznější organizační
změny, spočívající ve vytvoření
dvou nových odborů a jednoho oddělení.
Nově vzniklý odbor cenných papírů
bude zastřešovat činnost oddělení
nakládání s cennými papíry
a oddělení obchodování s cennými
papíry.Objem obchodů realizovaných
tímto útvarem metodou tzv. zprostředkovatele
musí doznat zásadní obrat. Doposud za jeden
rok účasti na kapitálovém trhu bylo
takto zobchodování za cca 1 mld. Kč akcií.
Potřeba zvýšení zdrojů FNM ČR
vyžaduje zajistit objem těchto obchodů ve výši
1 mld. Kč/měs.
Nový odbor realizace privatizačních projektů
bude řídit činnost pěti odvětvových
realizačních oddělení (původně
bylo 6 odvětvových oddělení, oddělení
stavebnictví s počtem pracovníků 6
bylo zrušeno a jeho činnost a pracovníci byli
převedeni do ostatních
zbývajících odvětvových oddělení).
Nárůst pracovníků o 12 je ovlivněn nutností zabezpečit další činností, které nebyly dosud Fondem vykonávány:
- tzv. monitoring závazků a pohledávek vyplývajících z uzavřených smluv o prodeji akcií,
- analýzy pro úspěšnější uplatnění Fondu na kapitálovém trhu (prodej akcií),
- archivování a
vyhodnocování všech závažných
dokumentů sekce souvisejících s výkonem
akcionářských práv zajišťovaných
Fondem a s účastí pracovníků
Fondu a jiných organizací v orgánech akciových
společností. Výkon akcionářských
práv se týká cca 1 700 akciových společností
a účastí v orgánech 300 akciových
společností.
Zvýšený nárůst
činností v sekci majetkových účastí
dokumentují např. z hlediska převodu akcií
na skutečné reálné vlastníky
následující údaje:
objem akcií k úplatným a bezúplatným převodům(bez kupónové privatizace) |
| |
z toho již: | ||
realizovaný převod akcií | ||
zbývá realizovat |
Z výše uvedeného
srovnání vyplývá, že podstatná
část převodů akcií na reálné
vlastníky zbývá k realizaci v následujícím
období. Rozhodující pozornost sekce byla
dosud zaměřena na zvládnutí vlastní
transformace podniků, kupónové privatizace
a rozhodujících přímých prodejů
zahraničním a tuzemským nabyvatelům.
Sekce prodeje majetku a restitucí
zajišťuje realizací schválených
privatizačních projektů standardními
metodami privatizace t. j. veřejné
dražby a soutěže, přímé
prodeje a bezúplatné převody provádí
monitoring závazků kupujících i Fondu
vyplývajících z realizovaných transformací
a zajišťuje řádné plnění
smluvních závazků.
Současný stav: 6 oddělení, počet pracovníků 56
Předpokládaný stav: 7 oddělení, počet pracovníků 81
Nárůst pracovníků:
25
Do celkového nárůstu
pracovníků se promítá organizační
změna týkající se převedení
oddělení nakládání s neprodaným
majetkem, majetkem v likvidaci a konkurzním řízení
s počtem pracovníků 8 ze sekce svodného
zabezpečení a vlastní nárůst
počtu pracovníků o dalších 16.
Do tohoto nárůstu
se promítne jednak tlak na zrychlení realizace projektů,
zvýšený počet transformací zejména
v souvislosti s privatizací zdravotnictví a jednak
substituce části agendy, kterou pro Fond zajišťují
externí organizace a dále je budou zajišťovat
kmenoví pracovníci
Fondu. Vyšší intenzita vyplývá
z nutnosti radikálně snížit průměrnou
dobu realizace projektů u všech standardních
metod transformace a zabezpečit všechny činnosti
ke zvýšení příjmů Fondu.
Dosud bylo ukončeno celkem
4.829 privatizačních projektů, z toho uzavřeno
1 754 kupních smluv na přímé prodeje,
uskutečněno 614 veřejných soutěží
a zhruba stejný počet veřejných dražeb.
Průměrná doba realizace u přímých
prodejů činí 2,6 měs./1 transformaci,
u veřejných soutěží 6 měs./1
transformaci. Zbývá ještě dokončit
2 199 standardních metod transformací a očekává
se, že bude předloženo v krátkém
čase více než 5 000 projektů na privatizaci
zdravotnictví. Vyšší administrativní
náročnost zároveň vyplyne z přípravy
agendy pro likvidaci pohledávek po lhůtě
splatnosti.
Tento útvar se vytváří
vzhledem ke skutečnosti, že došlo v uplynulém
období k výraznému nárůstu
pohledávek po lhůtě splatnosti a že
se touto problematikou dosud nikdo na FNM ČR systematicky
nezabýval. Pracovní náplní bude příprava
podkladů pro posuzování pohledávek
po lhůtě splatnosti, stanovení postupu proti
"neplatičům", evidování
jednotlivých případů a jednání
s neplatiči.
Současný stav: počet pracovníků 0
Předpokládaný
stav: počet pracovníků 8 Nárůst
pracovníků: 8
Současný stav: počet pracovníků 8
Předpokládaný stav: počet pracovníků
Nárůst pracovníků:
1
Posílení oddělení
o jednoho pracovníka je zdůvodněno zvyšujícími
se požadavky vnitřních i vnějších
orgánů na objem kontrolních prací
a je v přímé vazbě na neustále
narůstajícím počtu transformací
realizovaných Fondem.
Současný stav: počet pracovníků 3
Předpokládaný stav: počet pracovníků 5
Nárůst pracovníků:
2
Náročnost práce
v sekretariátu předsedy vyžaduje přijetí
druhé sekretářky, tiskového mluvčího
a poradce předsedy. Poradce předsedy bude zabezpečovat
kontrolu zadání úkolů a zpracovávat
stanoviska k materiálům předkládaným
do výkonného výboru a dalších
orgánů.
Příloha č.2 |
Prezidium souhlasí s
návrhem na zvýšení počtu pracovníků
FNM ČR včetně mzdových prostředků
v roce 1994 a
ukládá
a) | předsedovi výkonného výboru Ing. R. Češkovi připravit neprodleně příslušný materiál pro jednání vlády ČR a Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR a |
b) | předsedovi prezídia Ing. J. Skalickému předložit tento materiál k projednání a stanovisku vládě ČR a ke schválení Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR. |
Příloha č.3 |
Dozorčí rada FNM:
I. | nedoporučuje realizovat návrh presidia FNM v popsaném rozsahu. |
II. | pověřuje předsedu DR FNM seznámit s tímto stanoviskem ministra pro správu národního majetku a jeho privatizaci Ing. Skalického a předsedu VV FNM Ing. Češku. |
V Praze 18. října
1994
Ing. Pavel Šafařík | |
předseda DR FNM |