PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna 1994

I. volební období

1218

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1994,

kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů a zákon České národní rady č. 591/1992 Sb., o cenných papírech, ve znění pozdějších předpisů.

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Čl. I

Zákon České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona České národní rady č. 35/1993 Sb., zákona č. 96/1993 Sb., zákona č. 157/1993 Sb., zákona č. 196/1993 Sb., zákona č.323/1993 Sb., zákona č. 42/1994 Sb., zákona č. 85/1994 Sb. a zákona č. 114/1994 Sb. se mění a doplňuje takto:

1. § 2 odst. 3 až 5 znějí:

"(3) Poplatníci, kteří podle odstavce 2 nebo mezinárodní smlouvy nemají daňovou povinnost vztahující se i na příjmy ze zdrojů v zahraničí, mají daňovou povinnost, která se vztahuje jen na příjmy plynoucí ze zdrojů na území České republiky (§22). Poplatníci, kteří na území České republiky pobývají pouze za

účelem studia nebo léčení a zahraniční odborníci (odstavec 5) pobývající zde jen za účelem poskytnutí odborné pomoci, však mají daňovou povinnost, která se vztahuje pouze na příjmy plynoucí ze zdrojů na území České republiky, i v případě, že se na území České republiky obvykle zdržují.

(4) Poplatníky obvykle se zdržujícími na území České republiky jsou ti, kteří zde pobývají alespoň 183 dnů v příslušném kalendářním roce, a to souvisle nebo v několika obdobích; do lhůty 183 dnů se započítává každý započatý den pobytu. Bydlištěm na území České republiky se pro účely tohoto zákona rozumí místo, kde má poplatník stálý byt za okolností, z nichž lze usuzovat na jeho úmysl trvale se v tomto bytě zdržovat.

(5) Zahraničním odborníkem je fyzická osoba s bydlištěm v zahraničí, která byla zahraničním subjektem vyslána jako odborník (expert) se specifickými znalostmi výlučně k poskytnutí odborné pomoci osobám se sídlem nebo bydlištěm na území České republiky nebo stálé provozovně.".

2. V § 3 odst. 4 písm. a) se za slovo "akcií" vkládají slova " nebo podílových listů".

3. § 4 odst.1 písm. a) až c) znějí:

"a) příjmy z prodeje bytů nebo obytného domu s nejvýše dvěma byty, včetně souvisejících pozemků, pokud jej prodávající vlastnil a současně v něm měl bydliště nejméně po dobu dvou let bezprostředně před prodejem. Osvobození se nevztahuje na příjmy z prodeje těchto bytů nebo domů, pokud jsou nebo byly zahrnuty do obchodního majetku pro výkon podnikatelské nebo jiné samostatné výdělečné činnosti, a to do dvou let od jejich vyřazení z obchodního majetku,

b) příjmy z prodeje nemovitostí, bytů nebo nebytových prostor neuvedených pod písm. a), přesáhne-li doba mezi nabytím a prodejem dobu pěti let. V případě, že jde o prodej nemovitostí, bytů nebo nebytových prostor nabytých děděním od zůstavitele, který byl příbuzným v řadě přímé nebo manželem (manželkou), zkracuje se doba pěti let o dobu, po kterou byla nemovitost prokazatelně ve vlastnictví zůstavitele. Osvobození se nevztahuje na příjmy z prodeje nemovitostí, bytů nebo nebytových prostor včetně nemovitostí, bytů nebo nebytových prostor uvedených v odstavci 1 písm. g), pokud jsou nebo byly zahrnuty do obchodního majetku pro výkon podnikatelské nebo jiné samostatné výdělečné činnosti, a to do pěti let od jejich vyřazení z obchodního majetku. Osvobození se dále nevztahuje na příjmy, které plynou poplatníkovi z budoucího prodeje nemovitosti, bytu nebo nebytového prostoru uskutečněného v době do pěti let od nabytí a z budoucího prodeje nemovitostí, bytů nebo nebytového prostoru uskutečněného v době do pěti let od jejich vyřazení z obchodního majetku, i když kupní smlouva bude uzavřena až po pěti letech od nabytí nebo po pěti letech od vyřazení z obchodního majetku,

c) příjmy z prodeje movitých věcí. Osvobození se nevztahuje na příjmy z prodeje motorových vozidel, letadel a lodí, nepřesahuje-li doba mezi nabytím a prodejem dobu jednoho roku. Osvobození se nevztahuje rovněž na příjmy z prodeje movitých věcí, včetně příjmů z prodeje movitých věcí uvedených v odstavci 1 písm. g), pokud jsou nebo byly zahrnuty do obchodního majetku pro výkon podnikatelské a jiné samostatné výdělečné činnosti poplatníka, a to do pěti let od jejich vyřazení z obchodního majetku,".

4. V § 4 odst. 1 písm. g) se slova "nemovitostí nebo movitých věcí" nahrazují slovy "nemovitostí, movitých věcí nebo cenných papírů".

5. V § 4 odst. 1 písm. ch) se za slova "vyživovací povinnosti" vkládají slova "nebo náhrada za tento příjem".

6. V § 4 odst. 1 písm. i) se za první slovo "dávky" vkládají slova "(příspěvky)".

7. § 4 odst. 1 písm. k) včetně poznámky č. 2a pod čarou zní:

"k) stipendia2a) ze státního rozpočtu a podpory z prostředků nadací, kromě plateb přijatých náhradou za ztrátu příjmu,náhradou za ušlou mzdu nebo jiných plateb majících charakter mzdy.

-----------------

2a) Vyhláška ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky č. 365/1990 Sb., o poskytování stipendií na vysokých školách v působnosti ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (stipendijní řád).

Vyhláška ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky č. 400/1991 Sb., o hmotném a finančním zabezpečení cizinců studujících na školách v působnosti ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky.".

8. V § 4 odst. 1 písm. r) se za slovo "družstva" vkládají slova ",z převodu dalšího podílu na transformovaném družstvu13)" a na konci se doplňuje tato věta: " Osvobození se nevztahuje na příjmy z převodu členských práv družstva nebo z převodu účasti na obchodních společnostech, pokud byly pořízeny z obchodního majetku poplatníka, a to do pěti let po ukončení jeho podnikatelské nebo jiné samostatné výdělečné činnosti,".

9. V poznámce č. 13 pod čarou se vypouštějí slova ",ve znění pozdějších předpisů.".

10. V § 4 odst. 1 písm. u) se na konci tečka nahrazuje čárkou a připojují se nová písmena v) a w), která znějí:

"v) úrokové příjmy poplatníků uvedených v § 2 odst. 2, které jim plynou z dluhopisů vydávaných v zahraničí poplatníky se sídlem v České republice,

w) příjmy z prodeje cenných papírů nabytých poplatníkem v rámci kuponové privatizace; příjmy z prodeje ostatních cenných papírů přesáhne-li doba mezi nabytím a prodejem dobu šesti měsíců. Osvobození se nevztahuje na příjmy z prodeje cenných papírů, které jsou nebo byly zahrnuty do obchodního majetku a to do šesti měsíců od ukončení podnikatelské a jiné samostatné výdělečné činnosti (§7) a na příjmy z kapitálového majetku (§ 8).".

11. V § 4 se za odstavec 2 doplňuje nový odstavec 3, který zní:

"(3) Obchodním majetkem se pro účely daně z příjmů fyzických osob rozumí souhrn majetkových hodnot (věcí, pohledávek a jiných práv a penězi ocenitelných jiných hodnot), které jsou ve vlastnictví poplatníka a o kterých bylo nebo je účtováno.".

12. V § 5 odst. 3 ve druhé větě se za slovo "ztrátu" vkládají slova "upravenou podle § 23 odst.3 (dále jen "daňová ztráta") a ve třetí větě se slovo "Ztrátu" nahrazuje slovy "Tuto ztrátu".

13. § 5 odstavec 4 zní:

"(4) U poplatníků, kteří jsou účetní jednotkou a účtují v soustavě jednoduchého účetnictví a u poplatníků, kteří nejsou účetní jednotkou se v kalendářním roce, za který se daň vyměřuje, přihlíží k těm příjmům a výdajům, které byly uskutečněny do 31. prosince příslušného roku. Přitom se u plateb prováděných prostřednictvím peněžních ústavů přihlíží k údajům uvedeným ve výpisech z účtů, nejpozději však k výpisu z účtu, který je poslední v pořadí za příslušný kalendářní rok. Příjmy ze závislé činnosti a funkční požitky (§ 6) plynoucí poplatníkovi do konce ledna za uplynulé zdaňovací období se zahrnují do základu daně v uplynulém zdaňovacím období.".

14. V § 5 se doplňuje odstavec 7, který zní:

"(7) U poplatníka s příjmy podle § 7 a 9 se přihlédne i k zásobám pořízeným v kalendářním roce předcházejícím roku, v němž zahájil činnost, nebo k zásobám získaným z dědictví po zůstaviteli, který měl příjmy podle § 7 nebo 9, pokud bude dědic pokračovat v činnosti zůstavitele nejpozději do šesti měsíců po jeho smrti. Totéž platí obdobně i pro jiné nezbytně vynaložené výdaje spojené se zahájením činnosti.".

15. V § 5 odst. 6 se za slova "zahrnutý do základu daně" vkládají slova "(dílčího základu daně)" a za slova "základ daně" slova "(dílčí základ daně) nebo základ pro výpočet zálohy u příjmů ze závislé činnosti nebo funkčních požitků".

16. § 6 odst. 1 písm. a) první věta zní:

"a) příjmy ze současného nebo dřívějšího pracovněprávního, služebního nebo členského poměru a obdobného poměru, v nichž poplatník při výkonu práce pro plátce příjmu je povinen dbát příkazů plátce.".

17. § 6 odst. 1 písm. b) zní:

"b) příjmy za práci členů družstev, společníků a jednatelů společností s ručením omezeným a komanditistů komanditních společností, a to i když nejsou povinni při výkonu práce pro družstvo nebo společnost dbát příkazů jiné osoby,".

18. V § 6 odst. 3 v první větě se za slova "přešlo příslušné právo" vkládají slova "podle zvláštních předpisů4b)" a poznámka pod čarou č.4b zní:

-------------------

4b) Např. § 260 odst. 2 zákoníku práce.".

19. V § 6 odst. 4 se v prvé větě slova "2 000 Kč" nahrazují slovy "5 000 Kč" a ve druhé větě se slova "podle zvláštního předpisu 4b)" nahrazují slovy "podle § 38k".

20. Poznámka pod čarou č. 5 zní:

"5) Např. zákon č. 119/1992 Sb., o cestovních náhradách, ve znění zákona č. 44/1994 Sb.".

21. § 6 odst. 7 písm. b) včetně poznámky pod čarou č. 5a zní:

"b) hodnota osobních ochranných pracovních prostředků, mycích, čistících a dezinfekčních prostředků poskytovaných v rozsahu stanoveném zvláštním předpisem5a), včetně nákladů na udržování osobních ochranných a pracovních prostředků, jakož i hodnota poskytovaných stejnokrojů, včetně příspěvků na jejich udržování.

---------------

5a) Vyhláška ministerstva práce a sociálních věcí č. ./1994 Sb., kterou se stanoví rozsah a bližší podmínky poskytování osobních ochranných pracovních prostředků a mycích, čistících a dezinfekčních prostředků.".

22. § 6 odst. 9 písm. e) zní:

"e) částky, které je povinen podle zvláštních předpisů21)platit zaměstnavatel na pojistné sociálního zabezpečení, na příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a na pojistné na zdravotní pojištění,".

23. § 6 odst. 9 písm. ch) zní:

"ch) příjmy ze závislé činnosti vykonávané na území České republiky, plynoucí poplatníkům uvedeným v § 2 odst.3 od zaměstnavatelů se sídlem nebo bydlištěm v cizině, pokud se poplatníci nezdržují na území České republiky déle než 183 dnů v kalendářním roce anebo, nejde-li o příjmy z činnosti vykonávaných ve stálé provozovně (§ 22 odst. 2).".

24. V § 6 odst.9 písm.l) zní:

"l) hodnota přechodného ubytování, nejde-li o ubytování při pracovní cestě, poskytovaná jako nepeněžní plnění zaměstnavatelem zaměstnancům v souvislosti s výkonem práce, pokud obec přechodného ubytování není shodná s obcí, kde má zaměstnanec bydliště,".

25. V § 7 odst. 1 písm. d) se vypouštějí slova "(§ 13)".

26. V § 7 odst. 2 písm. a) se za slova " duševního vlastnictví," vkládají slova "autorských práv".

27. § 7 odst. 3 zní:

"(3) Základem daně (dílčím základem daně) jsou příjmy uvedené v odstavci 1 a 2, s výjimkou uvedenou v odstavci 8. Tyto příjmy se snižují o výdaje vynaložené na jejich dosažení, zajištění a udržení s výjimkou příjmů uvedených v odstavci 1 písm. d). Pro zjištění základu daně (dílčího základu daně) se použijí ustanovení § 23 až 33. Příjmy uvedené v § 22 odst. 1 písm. c), f) a g) bod 1., 2., plynoucí poplatníkům uvedeným v § 2 odst. 3 jsou samostatným základem daně pro zdanění zvláštní sazbou daně (§ 36).".

28. V § 7 se za odstavec 3 vkládají nové odstavce 4 a 5, které včetně poznámek č. 9a a 9b pod čarou znějí:

"(4) Základem daně (dílčím základem daně) společníka veřejné obchodní společnosti je část základu daně veřejné obchodní společnosti stanoveného podle § 23 až 33. Tato část základu daně se stanoví ve stejném poměru jako je rozdělován zisk podle společenské smlouvy, jinak rovným dílem.9a) Vykáže-li podle § 23 až 33 veřejná obchodní společnost ztrátu, rozděluje se na společníka část této ztráty stejně jako základ daně.

(5) Základem daně (dílčím základem daně) komplementáře komanditní společnosti je část základu daně komanditní společnosti stanoveného podle § 23 až 33 připadající na komplementáře. Tato část základu daně se stanoví ve stejném poměru jako je rozdělována část zisku připadající na komplementáře podle společenské smlouvy, jinak rovným dílem.9b) Vykáže-li podle § 23 až 33 komanditní společnost ztrátu, rozděluje se na komplementáře část této ztráty stejně jako základ daně.

--------------

9a) § 82 obchodního zákoníku.

9b) § 100 odst. 2 obchodního zákoníku.".

29. V § 7 se odstavec 6 vypouští.

30. V § 7 odst. 7 se za slovo "Příjmy" vkládá slovo "autorů".

31. V § 7 odstavec 9 se vypouští slovo "povinného" a za slova "na všeobecné zdravotní pojištění" se vkládá odkaz " 21)".

32. V § 7 odst. 10 se v první větě vypouští slovo "alespoň".

Dosavadní odstavce 4, 5 a 7 až 11 se označují jako odstavce 6 až 12.

33. V § 7 se za odstavec 12 doplňuje nový odstavec 13, který zní:

"(13) Příjmy z podnikatelské a jiné samostatné výdělečné činnosti jsou také úroky z vkladů na běžných účtech, jsou-li podle podmínek banky prostředky na těchto účtech určeny k podnikání.".

34. V § 8 odst. 1 se na konci ustanovení písmene c) připojují tato slova "úroky z vkladů na běžných účtech (sporožirové účty, devizové účty apod., nejsou-li podle podmínek banky prostředky na těchto účtech určeny k podnikání),".

35. V § 8 odst. 1 písm. f) se v první větě vypouštějí slova "nebo z důchodového připojištění mimo fond sociálního pojištění".

36. § 8 odst. 1 písm. g) zní:

"g) úroky a jiné výnosy z poskytnutých úvěrů a půjček, úroky z hodnoty splaceného vkladu ve smluvené výši společníků veřejných obchodních společností a komplementářů komanditních společností,".

37. § 8 odst. 1 písm. h) zní:

"h) výnosy ze směnek (např. diskontní částky směnek, úrok ze směnečné sumy).".

38. V § 8 odst. 3) písm. b) se slovo "akcie" vypouští a nahrazuje slovy "cenné papíry".

39. V § 8 odst. 6 se za slova "plynoucí z" vkládá slovo "úsporných".

40. V § 8 odst. 7 se v první větě za slovy "na penzijní připojištění" vkládá tečka a zbytek věty se vypouští. Za první větu se vkládá tato věta: " Jde-li o dávku pravidelně vyplácenou po stanovenou dobu, rozloží se tyto příspěvky rovnoměrně na období pobírání dávky.".

41. V § 9 odst. 1 písm. a) se slovo "včetně" nahrazuje slovem "nebo".

42. V § 9 odst. 3 ve druhé větě se slova "až 34" nahrazují slovy "až 33" a poslední věta zní:"Příjem z pronájmu plynoucí poplatníkům uvedeným v § 2 odst.3 je, s výjimkou příjmů z pronájmu nemovitostí nebo bytů, samostatným základem daně pro zdanění zvláštní sazbou daně (§ 36).".

43. § 9 se doplňuje odstavcem 6, který zní:

"(6) Za příjmy z pronájmu se rovněž považují úroky z vkladů na běžných účtech, jsou-li podle podmínek banky prostředky na těchto účtech určeny k podnikání a poplatník je využívá pouze pro účely pronájmu.".

44. § 10 odst. 1 písm. b) zní:

"b) příjmy z převodu vlastních nemovitostí, movitých věcí a cenných papírů s výjimkou uvedenou v § 4,".

45. V § 10 odst. 1 písm. c) se za slovo "družstva" vkládají slova " včetně majetkových podílů na transformovaném družstvu13)".

46. V § 10 odst. 1 písm. g) se na konci vypouští čárka a připojují tato slova "a další podíl na majetku družstva,13)".

47. V § 10 odst. 4 se ve čtvrté větě slova "podle § 7 odst. 7 písm. a)." nahrazují slovy "podle § 7 odst. 9 písm. a).".

48. § 10 odst. 5 včetně poznámky pod čarou č. 12a zní:

"(5) U příjmů podle odstavce 1 písm. b) je výdajem cena vyplývající z ocenění věci, za kterou poplatník věc prokazatelně nabyl, a jde-li o věc zděděnou nebo darovanou, cena zjištěná pro účely daně dědické nebo darovací. Jde-li o hmotný majetek odpisovaný podle § 26 a následující, který je nebo byl zahrnut do obchodního majetku pro výkon podnikatelské nebo jiné samostatné výdělečné činnosti nebo sloužil k pronájmu, je výdajem zůstatková cena podle § 24 odst. 2 písm. b). Jde-li o věc získanou směnou nebo výhrou, vychází se z její ceny obvyklé v místě a v době jejího nabytí (§ 3 odst. 3). Výdajem jsou též částky prokazatelně vynaložené na technické zhodnocení, opravu a údržbu věci, včetně dalších výdajů souvisejících s uskutečněním prodeje s výjimkou výdajů podle § 25 zákona. K hodnotě vlastní práce poplatníka na věci, kterou si sám vyrobil nebo vlastní prací zhodnotil, se při stanovení výdajů nepřihlíží. Výdaje, které převyšují příjmy podle odstavce 1 písm. b) a c) v tom zdaňovacím období, kdy poprvé plynou splátky nebo zálohy na prodej věcí movitých, cenných papírů. nemovitosti, na budoucí prodej nemovitosti nebo na prodej účasti na společnosti s ručením omezeným, komanditní společnosti, podílu na základním jmění družstva nebo pohledávky12a), s výjimkou uvedenou v § 4, mohou být uplatněny v tomto zdaňovacím období až do výše tohoto příjmu. Jestliže příjem plyne i v dalších zdaňovacích obdobích, postupuje se obdobně, a to až do výše celkové částky, kterou lze podle tohoto ustanovení uplatnit.

--------

12a) § 33a odst. 1 zákona č. 229/1991 Sb. ve znění zákona č. 183/1993 Sb.".

49. V § 10 odst. 6 se v první větě za slovy "výdaj považuje" vypouštějí slova " vklad nebo". Dále se vypouští druhá a třetí věta. Na konci odstavce se tečka nahrazuje čárkou a doplňují se slova "a s výjimkou dalšího podílu na majetku družstva,13) je-li vydán ve věcném nebo nepeněžitém plnění.".

50. V § 10 odst. 8 se v první větě za slova "písm. f) až ch)" vkládají slova "s výjimkou příjmů z podílu na likvidačním zůstatku a vypořádacího podílu u společníků veřejné obchodní společnosti a komplementářů komanditních společností".

51. V § 10 odst.9 se vypouští druhá věta.

52. V § 12 se vypouští odstavec 2 a označení odstavce 1 se ruší.

53. § 13 zní:

"§ 13

Výpočet příjmů spolupracujících osob

Příjmy dosažené při podnikání nebo jiné samostatné výdělečné činnosti (§7) provozované za spolupráce druhého z manželů a výdaje vynaložené na jejich dosažení, zajištění a udržení se rozdělují tak, aby podíl připadající na spolupracujícího manžela (manželku) nečinil více jak 50%, pokud spolupracující manžel (manželka) byl účasten důchodového zabezpečení osob samostatně výdělečně činných a byl k tomuto zabezpečení přihlášen nejpozději do 31. 12. příslušného zdaňovacího období, přitom částka připadající na spolupracujícího manžela (manželku), o kterou příjmy přesahují výdaje smí činit nejvýše 540 000 Kč při spolupráci po celé zdaňovací období nebo 45 000 Kč za každý i započatý měsíc této spolupráce. V ostatních případech spolupráce manžela (manželky) a ostatních osob žijících v domácnosti s poplatníkem se příjmy dosažené při podnikání nebo jiné samostatné výdělečné činnosti rozdělují na spolupracující osoby tak, aby jejich podíl na společných příjmech a výdajích činil v úhrnu nejvýše 30%; přitom částka připadající v úhrnu na spolupracující osoby, o kterou příjmy přesahují výdaje, smí činit nejvýše 180 000 Kč při spolupráci po celé zdaňovací období nebo 15 000 Kč za každý i započatý měsíc spolupráce. U spolupracujícího manžela (manželky) a dalších spolupracujících osob musí být přitom výše podílu na společných příjmech a výdajích stejná. Příjmy a výdaje nelze rozdělovat na děti až do ukončení jejich povinné školní docházky a na děti a manžela (manželku), pokud jsou uplatňovány jako osoby vyživované (§15).".

54. V § 14 odst. 1 se na konci doplňuje tato věta: "Jestliže takto zjištěné procento je menší než 15, použije se pro výpočet daně ze zbývajících částí sazba daně ve výši 15%.".

55. V § 15 odst. 1 písm. a) se slova "21 600 Kč" nahrazují slovy "24 000 Kč".

56. V § 15 odst. 1 písm. b) se slova "10 800 Kč" nahrazují slovy "12 000 Kč".

57. § 15 odst. 1 písm. c) zní:

"c) 12 000 Kč ročně na manželku (manžela) žijící s poplatníkem v domácnosti, pokud nemá vlastní příjmy přesahující za zdaňovací období 24 000 Kč; je-li manželka (manžel) držitelkou průkazky ZTP-P (zvlášť těžce poškozený s průvodcem) zvyšuje se částka 12 000 Kč na dvojnásobek. Do vlastního příjmu manželky (manžela) se nezahrnuje zvýšení důchodu pro bezmocnost, státní vyrovnávací příspěvek, zaopatřovací příspěvek, příspěvek na hrubé nájemné, podpora při narození dítěte, rodičovský příspěvek, přídavky na děti, výchovné k důchodu, dávky sociální péče a stipendium poskytované studujícím soustavně se připravujícím na budoucí povolání,".

58. V § 15 odst. 1 písm. g) se slova "je-li poplatník žákem nebo studentem soustavně se připravujícím" nahrazují slovy " u poplatníka, který se v souladu se zvláštními předpisy 15) soustavně připravuje".

59. V § 15 odst. 2 se slova "21 600 Kč" nahrazují slovy "24 000 Kč".

60. § 15 odst. 3 zní: "(3) U poplatníka uvedeného v § 2 odst.3 se základ daně nesnižuje o částky uvedené v odstavci 1 písm. b) až f).".

61. § 15 odst. 6 zní:

"6) Vyživuje-li dítě v rámci jedné domácnosti více poplatníků (např. manželé), může je při splnění podmínek pro uplatnění nároku na snížení základu daně uplatnit ve zdaňovacím období nebo v témže kalendářním měsíci zdaňovacího období jen jeden z nich.".

62. V § 15 odst. 7 se slova "U poplatníka, který uplatňuje nárok na snížení základu daně podle odstavce 1 písm. b) až g) jen v několika kalendářních měsících zdaňovacího období, sníží se základ daně" nahrazují slovy "Poplatník může uplatnit snížení základu daně podle odstavce 1 písm. b) až g)".

63. V § 15 odst. 8 v první větě se za slovo "anebo" vkládají slova "činí alespoň".

64. V § 15 se doplňuje nový odstavec 9 , který zní:

"(9) Dary poskytnuté veřejnou obchodní společností nebo komanditní společností se posuzují jako dary poskytnuté jednotlivými společníky veřejné obchodní společnosti nebo komplementáři komanditní společnosti a rozdělují se stejně jako základ daně podle § 7 odst. 4 nebo 5.".

65. V § 16 v poslední řádce tabulky se slova "+ 44%" nahrazují slovy "+ 43%".

66. V § 17 odst. 1 se vypouštějí slova ", s výjimkou právnických osob uvedených v odstavci 2".

67. V § 17 se odstavec 2 vypouští.

Dosavadní odstavce 3 až 5 se označují jako odstavce 2 až 4.

68. § 18 včetně nadpisu a poznámek pod čarou č.15b, 17, 17a, 17b, 17c, 18 a 18b zní:

"§ 18

Předmět daně

(1) Předmětem daně jsou příjmy (výnosy) z veškeré činnosti a z nakládání s veškerým majetkem (dále jen "příjmy"), není-li dále stanoveno jinak.

(2) Předmětem daně nejsou

a) příjmy získané nabytím akcií podle zvláštního zákona,1) zděděním nebo darováním nemovitosti nebo movité věci a nebo majetkového práva s výjimkou z nich plynoucích příjmů,

b) u poplatníků, kteří mají postavení oprávněné osoby na základě zvláštního zákona15b) příjmy získané s vydáním pohledávky, a to do výše náhrad podle zvláštních zákonů2), do výše nároků na vydání základního podílu13) a dále příjmy z vydání dalšího podílu13) v nepeněžní formě.

(3) U poplatníků, kteří nejsou založeni nebo zřízeni za účelem podnikání,17) jsou předmětem daně vždy příjmy z reklam, z členských příspěvků a příjmy z nájemného s výjimkou uvedenou v odstavci 4 bod 4.

(4) U poplatníků uvedených v odstavci 3 nejsou předmětem daně příjmy

a) z činností vyplývajících z jejich poslání za podmínky, že náklady (výdaje) vynaložené podle tohoto zákona v souvislosti s prováděním těchto činností jsou vyšší; činnosti, které jsou posláním těchto poplatníků, jsou stanoveny zvláštními předpisy,17a) statutem, stanovami, zřizovacími a zakladatelskými listinami,

b) z dotací a jiných forem státní podpory a podpory z rozpočtů obcí, jsou-li poskytnuty podle zvláštního předpisu,17b)

c) z úroků z vkladů na běžném účtu,

d) z pronájmů u rozpočtových a příspěvkových organizací zřízených ústředními orgány státní správy, jsou-li prokazatelně zohledněny ve vztahu k rozpočtu zřizovatele.

(5) U poplatníků uvedených v odstavci 3 se splnění podmínky uvedené v odstavci 4 písm.a) posuzuje za celé zdaňovací období podle jednotlivých druhů činností. Pokud jednotlivá činnost v rámci téhož druhu činností je prováděna jak za ceny, kdy dosažené příjmy jsou nižší nebo rovny než související náklady (výdaje) vynaložené na jejich dosažení, zajištění a udržení, tak za ceny, kdy dosažené příjmy jsou vyšší než související náklady (výdaje) vynaložené na jejich dosažení, zajištění a udržení, jsou předmětem daně pouze příjmy z těch jednotlivých činností, které jsou vykonávány za ceny, kdy příjmy převyšují související výdaje.

(6) Poplatníci uvedení v odstavci 3 jsou povinni vést účetnictví tak, aby nejpozději ke dni účetní závěrky, byly vedeny odděleně příjmy, které jsou předmětem daně, od příjmů, které předmětem daně nejsou nebo předmětem daně jsou, ale jsou od daně osvobozeny. Obdobně to platí i pro vykazování nákladů (výdajů). Pokud tato povinnost nebude splněna nebo nemůže být splněna rozpočtovými organizacemi, obcemi a okresními úřady u jednorázových příjmů, které v souladu se zvláštními předpisy17b) jsou součástí rozpočtových příjmů, učiní se tak mimoúčetně v daňovém přiznání.

(7) Za poplatníky podle odstavce 3 se považují zejména zájmová sdružení právnických osob, pokud mají tato sdružení právní subjektivitu,17c)občanská sdružení včetně odborových organizací, politické strany a politická hnutí, registrované církve a náboženské společnosti, nadace, obce, okresní úřady, rozpočtové a příspěvkové organizace, státní fondy. Těmito poplatníky nejsou bytová družstva.

(8) U fondu národního majetku18)a veřejné obchodní společnosti jsou předmětem daně pouze příjmy, z nichž je daň vybírána zvláštní sazbou (§ 36).

(9) U Pozemkového fondu České republiky jsou předmětem daně pouze příjmy uvedené ve zvláštním předpise.18b)

(10) U poplatníka, který je společníkem veřejné obchodní společnosti, je předmětem daně také část základu daně veřejné obchodní společnosti stanoveného podle § 23 až 33; přitom tato část základu daně se stanoví ve stejném poměru v jakém je rozdělován zisk podle společenské smlouvy, jinak rovným dílem.14a)

(11) U poplatníka, který je komplementářem komanditní společnosti, je předmětem daně také část základu daně komanditní společnosti připadající komplementářům; přitom tato část základu daně se stanoví ve stejném poměru v jakém je rozdělována část zisku připadající na komplementáře podle společenské smlouvy, jinak rovným dílem.9b)

15b) § 33a zákona č. 229/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

17) § 2 odst. 1 obchodního zákoníku.

17a) např. zákon ČNR č. 483/1991 Sb., o České televizi, zákon ČNR č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu, zákon ČNR č. 367/1991 Sb., o obcích (obecní zřízení), zákony o profesních komorách.

17b) Např. zákon ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky), ve znění pozdějších předpisů.

17c) § 2Of občanského zákoníku.

18) Zákon ČNR č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky, ve znění pozdějších předpisů.

18b) § 15 odst.4 zákona ČNR č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky, ve znění zákona ČNR č. 546/1992 Sb.".

69. V § 19 odst.1 písm.b) se slova "státem uznaných" nahrazují slovem "registrovaných".

70. V § 19 odst.l písm.i) zní: "i) úrokové výnosy ze státních dluhopisů4d) a úrokové příjmy poplatníků uvedených v § 17 odst.4, které jim plynou z dluhopisů vydávaných v zahraničí poplatníky se sídlem v České republice,".

71. V § 19 odst.1 se doplňuje písm.k), které zní:

"k) podíly na zisku tichého společníka z účasti na podnikání, pokud jsou použity k doplnění vkladu sníženého o podíly na ztrátách do původní výše.".

72. § 19 odst.2 zní:

"(2) Osvobození příjmů uvedených v odstavci 1 písm.c) se nepoužije, pokud se poplatník tohoto osvobození vzdá oznámením u správce daně. Pokud se poplatník osvobození vzdá, nelze osvobození uplatnit ani v pěti bezprostředně následujících zdaňovacích obdobích.".

73. § 20 včetně nadpisu a poznámek pod čarou č. 16,19b,20 a 2Oa zní:

" § 20

Základ daně a položky snižující základ daně (1) Pro stanovení základu daně platí ustanovení § 23 až 33 a ustanovení odstavců 2 až 6. (2) U poplatníků, u nichž dochází ke zrušení s likvidací, je základem daně v průběhu likvidace i po jejím ukončení hospodářský výsledek nebo rozdíl mezi příjmy a výdaji z likvidace obchodního jmění19b)poplatníka, upravený podle § 23 až 33. Součástí tohoto hospodářského výsledku je i odpis opravné položky20)k úplatně nabytému majetku, aktivní opravná položka k úplatně nabytému majetku se odepisuje při zahájení likvidace a pasivní položka při ukončení likvidace.(3) U investiční společnosti vytvářející podílové fondy16)se základ daně stanoví samostatně za investiční společnost a odděleně za jednotlivé podílové fondy.

(4) U komanditní společnosti se základ daně stanovený podle § 23 až 33 snižuje o částku připadající komplementářům.2Oa)(5) U poplatníka, který je společníkem veřejné obchodní společnosti je součástí základu daně část základu daně nebo část daňové ztráty veřejné obchodní společnosti; přitom tato část základu daně nebo daňové ztráty se stanoví ve stejném poměru jako je rozdělován zisk podle společenské smlouvy, jinak rovným dílem.9a)

(6) U poplatníka, který je komplementářem komanditní společnosti, je součástí základu daně část základu daně nebo část ztráty komanditní společnosti připadající komplementářům; přitom tato část základu daně nebo daňové ztráty se na jednotlivého komplementáře určí ve stejném poměru jako je rozdělována část zisku připadající na komplementáře podle společenské smlouvy, jinak rovným dílem.9b) (7) Poplatníci, kteří nejsou založeni nebo zřízeni za účelem podnikání, mohou snížit základ daně zjištěný podle odstavce 1 až o 30%, maximálně však o 1 000 000 Kč, použijí-li takto získané prostředky ke krytí nákladů (výdajů) souvisejících s činnostmi, z nichž získané příjmy nejsou předmětem daně. V případě, že 30% snížení činí méně než 50 000 Kč, lze odečíst částku ve výši 50 000 Kč, maximálně však do výše základu daně.

(8) Od základu daně sníženého podle § 34 lze odečíst hodnotu darů poskytnutých obcím a právnickým osobám se sídlem na území České republiky na financování vědy a vzdělání, kultury, školství, na policii,15a) na požární ochranu, na podporu a ochranu mládeže, na ochranu zvířat, na účely sociální, zdravotnické, ekologické, humanitární, charitativní, náboženské pro registrované církve a náboženské společnosti, tělovýchovné a sportovní a fyzickým osobám s bydlištěm na území České republiky provozujícím školská a zdravotnická zařízení a zařízení na ochranu opuštěných zvířat nebo ohrožených druhů zvířat, na financování těchto zařízení, pokud hodnota daru činí alespoň 2 000 Kč. V úhrnu lze odečíst nejvýše 2% ze základu daně sníženého podle § 34. Tento odpočet nemohou uplatnit poplatníci, kteří nejsou založeni nebo zřízeni za účelem podnikání.

(9) U poplatníka, který je společníkem veřejné obchodní společnosti, je součástí hodnoty darů, kterou lze odečíst od základu daně podle odstavce 8 i část hodnoty darů poskytnutých veřejnou obchodní společností na účely vymezené v odstavci 8, stanovená ve stejném poměru jako se rozděluje základ daně nebo ztráta podle odstavce 5.

(10) Hodnota darů poskytnutých komanditní společností na účely vymezené v odstavci 8 se rozděluje na komplementáře a komanditní společnost ve stejném poměru, v jakém se snižuje základ daně podle odstavce 4. U poplatníka, který je komplementářem komanditní společnosti , je součástí hodnoty darů kterou lze odečíst podle odstavce 8 i část hodnoty darů poskytnutých komanditní společností na účely vymezené v odstavci 8 připadající komplementářům v poměru, v jakém se rozděluje na jednotlivé komplementáře základ daně nebo ztráta podle odstavce 6.

(11) Základ daně snížený podle odstavců 7 a 8 a § 34 se zaokrouhluje na celé tisíce Kč dolů.

__________________

16) Zákon č. 248/1992 Sb., o investičních společnostech a investičních fondech.

19b) § 6 odst. 2 obchodního zákoníku.

20) Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, postupy účtování a zásady vedení jednoduchého účetnictví, vyhlašované ve Sbírce zákonů.

2Oa) § 100 odst.l obchodního zákoníku.".

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP