Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
Zákon České národní rady č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, ve znění zákona č. 157/1993 Sb. a zákona č. 323/1993 Sb., se mění a doplňuje takto:
1. V § 2 se slovo "vyrovnávacím" nahrazuje slovem "vyrovnacím".
2. § 6 včetně poznámek pod čarou č. 7 až 11 zní:
Rezervy v pojišťovnictví
Z technických rezerv v pojišťovnictví podle zvláštních předpisů 7), 8), s výjimkou rezervy na pojistné jiných období 9), se pro účely zjištění základu daně z příjmů uznává tvorba rezerv, které jsou výdajem (nákladem) na dosažení, zajištění a udržení příjmů, a to tvorba
a) rezerv na neživotní pojištění 10) ve výši, která nesmí překročit 60% z předepsaného pojistného neživotního pojištění,
b) rezerv na životní pojištění 11) ve výši, která nesmí překročit objem závazků vypočtený metodami stanovenými zvláštním předpisem 8) a vyplývající ze životních pojištění splatných podle uzavřených pojistných smluv.
7) Zákon České národní rady č. 185/1991 Sb., o pojišťovnictví, ve znění zákona č. 320/1993 Sb.
8) Vyhláška ministerstva financí České republiky č. 52/1994 Sb., kterou se stanoví tvorba, použití a způsob umístění prostředků technických rezerv pojišťovny.
9) § 2 vyhlášky č. 52/1994 Sb.
10) § 14 odst. 1 písm. a) zákona ČNR č. 185/1991 Sb., o pojišťovnictví, ve znění zákona č. 320/1993 Sb.
11) § 14 odst. 1 písm. b) zákona ČNR č. 185/1991 Sb., o pojišťovnictví, ve znění zákona č. 320/1993 Sb.".
3. V § 7 odstavce 4 a 5 znějí:
"(4) Výše rezervy na opravy hmotného majetku se stanoví podle jednotlivého hmotného majetku určeného k opravě a charakteru této opravy. Výše rezervy ve zdaňovacím období je rovna podílu rozpočtu nákladů na opravu a počtu let, které uplynou od zahájení tvorby rezervy do předpokládaného termínu zahájení opravy. U movitých věcí může být rezerva na opravu jednotlivého hmotného majetku tvořena ve vztahu k objemu jeho výkonu v technických jednotkách: v takovém případě je výše rezervy ve zdaňovacím období rovna součinu podílu rozpočtu nákladů na opravu na jednotku předpokládaného objemu výkonu a objemu skutečných výkonů za zdaňovací období.
(5) Zjistí-li poplatník daně z příjmu skutečnost odůvodňující změnu výše rezervy, musí provést úpravu její výše počínaje zdaňovacím obdobím, v němž tuto skutečnost zjistí."
4. V § 7 se za odstavec 5 připojuje odstavec 6, který zní:
"(6) Rezerva na opravy u jednotlivého hmotného majetku nesmí být tvořena pouze jedno zdaňovací období.".
5. V nadpisu pod § 8 a v § 8 odst. 1 se slovo "vyrovnávacím" nahrazuje slovem "vyrovnacím". V § 8 odst. 3 se slovo "vyrovnávacího" nahrazuje slovem "vyrovnacího".
6. V § 9 v odst. 1 se na konci vypouštějí slova "trvalých zemědělských kultur a melioračních zásahů".
(1) Ustanovení tohoto zákona se použijí poprvé pro zdaňovací období 1995.
(2) Ustanovení o rezervách v pojišťovnictví podle § 6 zákona České národní rady č. 593/1992 Sb., ve znění tohoto zákona, se použije poprvé pro zdaňovací období 1994.
(3) U rezervy na opravy hmotného majetku, jejíž tvorba započala před 1. lednem 1995, se způsob tvorby rezervy podle § 7 odst. 4 zákona České národní rady č. 593/1992 Sb., ve znění tohoto zákona, uplatní až při tvorbě zbývající části této rezervy po dni účinnosti tohoto zákona.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
I. Obecná část
V rámci novelizace ostatních daňových zákonů se provádí i novela zákona České národní rady č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. Rezervy podle tohoto zákona představují podle 24 odst. 1 písm. i) zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějích předpisů, výdaje (náklady) na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů. Proto i v tomto případě dochází navrhovaným zákonem k dalšímu upřesnění daňové legislativy. Ustanovení tohoto zákona se použijí poprvé pro zdaňovací období 1995: ustanovení o rezervách v pojišťovnictví již pro zdaňovací období 1994.
II. Zvláštní část
K bodům 1. a 5.
Nutnost pojmoslovné úpravy na "vyrovnací řízení" vyplývá z ustanovení zákona o konkursu a vyrovnání a občanského soudního řádu.
K bodu 2.
Odůvodnění nového znění tohoto ustanovení vyplývá z nové účtové osnovy a postupů účtování pro pojišťovny vydané Ministerstvem financí (opatření č.j. V/2 - 25 430/1992 ze dne 12. prosince 1992, oznámeno v částce 130/1992 Sb.) v souladu Direktivou Rady ES č. 91/674/EHS z 19. prosince 1991 k ročním závěrečným a konsolidovaným účtům pojišťovacích podniků a z navazujících novel právních předpisů o pojišťovnictví provedených zákonem č. 320/1993 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 185/1991 Sb., o pojišťovnictví, a vyhláškou č. 52/1994 Sb., kterou se stanoví tvorba, použití a způsob umístění prostředků technických rezerv pojišťovny. Z těchto předpisů také vyplývá vymezení pojmu technických rezerv, které se využívá i pro daňové účely a proto se tyto rezervy nedefinují v navrhovaném daňovém zákoně. Podle uvedené metodiky účetnictví pojišťovny účtují o předepsaném pojistném od 1. ledna 1994. Proto se navrhuje použití ustanovení § 6 již pro zdaňovací období 1994.
K bodům 3.a 4.
Nové znění odstavců 4 a 5 v § 7 Rezerva na opravy hmotného majetku a jeho doplnění odstavcem 6, jakož i doplnění § 11 odstavcem 2 směřuje k upřesnění způsobu tvorby a výše této rezervy, která je rovněž daňovým výdajem (nákladem) a k zajištění větší právní jistoty poplatníků daně z příjmů.
K bodu 6.
Příslušné znění ustanovení tohoto paragrafu se vypouští proto, že jde o investici - pořízení hmotného majetku, na které zákon vytváření rezervy v § 4 odst. 2 zakazuje.