PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna 1994

I. volební období

1216

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1994,

kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění zákona č. 72/1994 Sb. a zákona č. 85/1994 Sb.

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Čl. I

Zákon České národní rady č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění zákona č. 72/1994 Sb. a zákona č. 85/1994 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. V § 1 se za slova "zvláštních předpisů1)" vkládají slova ",Rejstříkem trestů".

2. Ustanovení § 2 zní:

"Předmětem poplatků jsou úkony spojené s činností správních orgánů (dále jen "úkon"), které jsou vymezeny v sazebníku správních poplatků (dále jen "sazebník"). Sazebník je uveden v příloze k tomuto zákonu.".

3. V § 6 odst. 1 se na konci první věty nahrazuje tečka čárkou a připojují se slova "s výjimkou uvedenou v poznámkách k položkám sazebníku.".

4. § 6 odst. 4 zní:

"(4) Lhůty pro vydání rozhodnutí stanovené zvláštními předpisy neběží v období od zaslání výzvy nebo platebního výměru k zaplacení poplatku až do prokázání jeho zaplacení.".

5. V § 7 odst. 7 se předposlední a poslední věta vypouštějí a na konci se připojují tyto věty:

" V ostatních případech se poplatky platí na zvláštní účet. Zvláštní účet státního rozpočtu zřízuje u České národní banky pro příslušný správní orgán ministerstvo financí.".

6. V § 8 odst. 1 písm. b) se na konci vypouští tečka a připojují se slova "nebo prominut".

7. V § 8 odst. 3 se slova "svého účtu" nahrazují slovy "zvláštního účtu".

8. V § 9 odst. 1 písm. c) se připojují slova "jde-li o úkony prováděné obcemi," a ustanovení pod písmeny d) až f) se zrušují.

9. V § 9 odst. 2 a 3 včetně poznámky pod čarou č. 3a znějí:

" (2) Od poplatků jsou osvobozeny úkony

a) související s prováděním právních předpisů o sociálním zabezpečení, nemocenském pojištění, o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, o státních sociálních dávkách a ve věcech sociální péče,

b) prováděné v důsledku změny nebo opravy názvu obce (města), ulice, popřípadě rodného čísla a obdobných změn, které jsou důsledkem rozhodnutí z úřední moci,

c) pro účely dědického řízení prováděného notářem - soudním komisařem,

d) spojené s převodem bytu, garáže a ateliéru podle zvláštních předpisů [§ 24 odst. 1 a 2 zákona č. 72/1994 Sb., zákon o vlastnictví bytů.".] ;

e) o nichž tak stanoví mezinárodní smlouvy a ujednání, kterými je Česká republika vázána nebo zvláštní předpisy4).

(3) Na výsledku úkonu, který je osvobozen od správního poplatku podle odstavce 2, vyznačí správní orgán účel, k němuž byl úkon proveden.

10. V § 9 se vypouští ustanovení odstavce 4 a odstavce 5 a 6 se označují jako odstavce 4 a 5.

11. V § 1Oa odstavci 1 se slova "částky podle § 7 odst. 7 jsou převáděny" nahrazují slovy "poplatky jsou vybírány, vyměřovány, placeny, popřípadě vraceny".

12. V § 1Oa odstavec 2 zní:

" (2) Zjistí-li územní finanční orgán nesprávný postup, upozorní písemně správní orgán na nedostatky, na povinnost vymáhat nedoplatky 5b) a stanoví lhůtu ke sjednání nápravy.".

13. V § 12 se označení odstavce 1 a odstavec 2 vypouštějí.

14. Příloha zákona České národní rady č. 368/1992 Sb., ve znění zákona č. 85/1994 Sb., se mění a doplňuje takto:

Změny a doplnění sazebníku:

1. Z obecné poznámky se vypouští položka 1.

2. Položka 1 včetně poznámek znějí:

"Položka 1

Podání žádosti (návrhu) u správce daně 1)

a)o prodloužení lhůty nebo navrácení lhůty v předešlý stav Kč 100,
b)o prodloužení lhůty pro podání daňového přiznání nebo hlášení Kč 100,
c)o prominutí daně nebo příslušenství daně anebo vrácení cla Kč 200,
d)o přezkoumání daňového rozhodnutí Kč 200,
e)o povolení posečkání daně (zálohy na daň) nebo cla anebo
o povolení jejich zaplacení ve splátkách Kč 100,
f)o prominutí daňového nedoplatku nebo celního dluhu Kč 200,
g)o povolení jiné úlevy na dani nebo cle Kč 200,
h)na delegování místní příslušnosti na jiného správce daně Kč 200,


Poznámky:

1. Podle této položky postupují správní orgány uvedené v § 1 odst. 3 zákona ČNR č. 337/1992 Sb. a celní orgány a daněmi se podle této položky rozumí příjmy státního rozpočtu nebo územního rozpočtu ve smyslu ustanovení § 1 odst. 1 zákona ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků.

2. Jinou úlevou na dani nebo cle podle písm. g) této položky se rozumí úlevy, popřípadě snížení apod., k nimž je zmocněn správce daně zvláštním daňovým předpisem nebo celním zákonem.

3. Správní orgán vrátí poplatek podle písm. d) této položky v plné vý- výši, je-li rozhodnutí o povolení přezkoumání daňového rozhodnutí

vydáno.".

3. V Položce 3 se za slovo "opisu" vkládá slovo "fotokopie, ".

4. Osvobození k Položce 7, 9 a 132 se vypouští.

5. K Položce 7 se doplňuje zmocnění, které zní:

"Zmocnění:

Správní orgán sníží poplatek na částku 500,- Kč ve zvlášť odůvodněných případech.".

6. V Položce 9 se za slovo "osvědčení" vkládají slova "nebo potvrzení".

7. Položka 12 včetně poznámek znějí:

"Položka 12

a) Uzavření manželství jiným než příslušným obecním úřadem mezi českými státními občany s trvalým bydlištěm na území ČR, cizinci s trvalým pobytem na území ČR nebo českým státním občanem s trvalým bydlištěm na území ČR a cizincem s trvalým pobytem na území ČR Kč 600,

b) Uzavření manželství mezi cizincem s jiným než trvalým pobytem na území ČR a českým státním občanem bez trvalého bydliště na území ČR, cizinci s jiným než trvalým pobytem na území ČR nebo českými státními občany bez trvalého bydliště na území ČR Kč 2 000,

c) Uzavření manželství mezi českým státním občanem s trvalým bydlištěm na území ČR a českým státním občanem bez trvalého bydliště na území ČR, českým státním občanem bez trvalého bydliště na území ČR a cizincem s trvalým pobytem na území ČR, českým státním občanem s trvalým bydlištěm na území ČR a cizincem s jiným než trvalým pobytem na území ČR nebo cizincem s trvalým pobytem na území ČR a cizincem s jiným než trvalým pobytem na území ČR Kč 1 000,

d) Povolení uzavřít manželství mimo stanovenou dobu nebo mimo úředně určenou místnost Kč 1 000,

Poznámky:

1. Poplatek podle této položky vybere správní orgán jen od jednoho ze snoubenců.

2. Poplatek podle této položky vybere správní orgán, před kterým je manželství uzavíráno.".

8. V Položce 13 se slovo "osvědčení" nahrazuje slovem "vysvědčení".

9. V Položce 14 písm. a) se slova "tříletého Kč 150,- " nahrazují slovy "neomezeného Kč 1 000,-".

10. V Položce 18 se doplňuje poznámka bod 5, která zní:

" 5. Čistírna odpadních vod k obytnému domu nebo ke stavbě pro individuální rekreaci se pro účely stanovení poplatku považuje za jinou stavbu plnící doplňkovou funkci ke stavbě hlavní.".

11.V Položce 19 se slovo "Poznámky" nahrazuje slovem "Poznámka", označení poznámky bod 1 a ustanovení poznámky bod 2 se vypouštějí a v poznámce se za slova "pokud byla" vkládá slovo "např.".

12.K Položce 21 se doplňuje poznámka bod 3, která zní:

" 3. Poplatek podle písm. d) této položky se vybere za vydávané územní rozhodnutí o umístění stavby ve smyslu § 39 zákona č. 50/1976 Sb., ve znění pozdějších předpisů.".

13. V osvobození k Položce 22 se na konci tečka nahrazuje čárkou a doplňují se slova "místní šetření prováděné za účelem vyřízení stížností podle vládní vyhlášky 150/1958 Ú.l. a místní šetření v přestupkovém řízení.".

14. V poznámce bod 1 k Položce 22 se na konci vkládají slova "a za místní šetření při kolaudaci nezbytných úprav, které nařídil správní orgán".

15. Poznámky k Položce 22 se doplňují o body 4 a 5, které znějí:

" 4. Při vydání dodatečného povolení stavby správní orgán nevybere poplatek za místní šetření při kolaudaci, jsou-li obě řízení sloučena.

5. Poplatek podle této položky vybere správní orgán po ukončení místního šetření.".

16. Položka 23 včetně poznámky znějí:

" Položka 23

a) Povolení loterie nebo okamžité loterie anebo tomboly 10%

z herní jistiny

nejméně Kč 200,

b) Povolení číselné loterie nebo sázkové hry z výher docílených provozovatelem

za každý rok 10%

nejméně Kč 1 500,

nejvýše Kč 100 mil.

c) Povolení k provozování výherních hracích přístrojů za každý přístroj

- nejdéle na 3 měsíce v kalendářním roce Kč 8 000,

- nejdéle na 6 měsíců v kalendářním roce Kč 12 500,

- nejdéle na kalendářní rok Kč 25 000,

d) Povolení provozování ostatních sázkových her (rulety apod.), z výher

docílených provozovatelem za každý rok 10%

nejméně Kč 1 500,

e) Povolení změny stálého umístění hracího přístroje Kč 1 000,

f) Za změnu povolení při výměně výherního hracího přístroje za stejný model

v důsledku prokázaného zničení požárem nebo jinou živelnou pohromou

Kč 2 000,

Poznámka:

Poplatek podle písmene b) a d) této položky se vyměřuje způsobem stanoveným

správním orgánem ve vydaném povolení.".

17. Položka 24 včetně poznámek zní:

" Položka 24

a) Vydání rozhodnutí o registraci

1. hromadně vyráběného léčivého přípravku Kč 50 000,

2. nového jednosložkového homeopatického přípravku ve všech jeho aplikačních formách a všech stupních ředění, vícesložkového homeopatického přípravku, dentálního přípravku, léčebného dietetika, léčivého čaje a léčivé čajové směsi Kč 20 000,

3. nového léčivého přípravku vyráběného v lékárně pro jinou lékárnu Kč 2 000,

b) Prodloužení platnosti rozhodnutí o registraci

- přípravku podle písm. a) bod 1 Kč 30 000,

- přípravků podle písm. a) bod 2 Kč 10 000,

- přípravku podle písm. a) bod 3 Kč 1 000,

c) Provedení změny v rozhodnutí o registraci

- přípravku podle písm. a) bod 1 Kč 20 000,

- přípravků podle písm. a) bod 2 Kč 10 000,

- přípravku podle písm. a) bod 3 Kč 1 000,

Poznámky:

1. Správní orgán vybere poplatek podle písm. a) nebo b) této položky za každý přípravek uvedený v rozhodnutí o registraci nebo v rozhodnutí o prodloužení platnosti registrace.

2. Provádí-li správní orgán současně více změn v rozhodnutí o registraci, vybere poplatek stanovený v písm. c) této položky pouze jednou.".

18. V Položce 26 písm. a) se na konci doplňují slova "anebo udělení úředního oprávnění podle zvláštních předpisů 5) " a poznámka pod čarou č. 5) zní:

"5) Např. § 14 zákona č. ./1994 Sb., o zeměměřičství a změně některých zákonů souvisejících s jeho zavedením. § 3 zákona ČNR č. 62/1988 Sb., ve znění pozdějších předpisů.".

19. V Položce 27 písm. a) se doplňuje ustanovení, které zní:

" - pro provozování živnosti průmyslovým způsobem Kč 10 000,- ".

20. V Položce 27 písm. b) se doplňuje ustanovení, které zní:

" - pro provozování živnosti průmyslovým způsobem Kč 20 000,- ".

21. V Položce 27 písmena e) a g) znějí:

" e) Za změnu osobních údajů (jméno, příjmení, bydliště) podnikatele, jeho odpovědného zástupce nebo osoby jednající jménem podnikatele, v živnostenském listě nebo koncesní listině včetně promítnutí těchto změn do dalších údajů v živnostenském listě nebo koncesní listině Kč 100,

g) Vydání osvědčení o průkazu živnostenského oprávnění Kč 100,- ".

22. V Položce 27 se doplňují poznámky, které znějí:

" Poznámky:

1. U ohlašovacích živností je poplatek podle písm. a) této položky splatný při ohlášení.

2. Správní orgán vybere poplatek jen podle písm. d) této položky, provádí-li současně změny podle písm. d) a e) této položky.

3. Správní orgán nevybere poplatek, provádí-li ze svého podnětu změnu podmínek provozování podnikatelské činnosti.".

23. V Položce 29 v poznámce bod 1 se vypouštějí na konci slova "a osvědčení o evidenci".

24. Osvobození k Položce 32 se vypouští a Položka 32 včetně zmocnění znějí:

" Položka 32

a) Vydání zbrojního průkazu fyzické osoby za každou skupinu rozsahu oprávnění Kč 500,

b) Vydání zbrojního průkazu právnické osoby Kč 1 000,

c) Prodloužení platnosti zbrojního průkazu Kč 300,

d) Vydání průkazu zbraně Kč 200,

Zmocnění:

1. Správní orgán sníží poplatek podle písm. d) této položky na částku 50 Kč, jde-li o sportovní zbraně sportovních střelců, biatlonistů nebo moderních pětibojařů - členů sportovních klubů.

2. Správní orgán sníží poplatek podle písm. a) této položky fyzické osobě, která má zbrojní průkaz vydaný podle předchozí právní úpravy, na částku 300,- Kč a poplatek podle písm. d) této položky na částku 20,- Kč, jde-li o zbraň zapsanou podle předchozí právní úpravy.

3. Správní orgán sníží poplatek podle písm. a) nebo písm. d) této položky na částku 25,- Kč, vydává-li průkazy v důsledku změny bydliště, jména nebo příjmení fyzické osoby.

4. Správní orgán sníží poplatek podle písm. b) nebo písm. d) této položky na částku 25,- Kč, vydává-li průkazy v důsledku změny názvu nebo sídla právnické osoby.".

25. Zmocnění k Položce 33 se vypouští a Položka 33 zní:

" Položka 33

a) Vydání povolení k provozování střelnice Kč 1 000,

b) Vydání povolení ke znehodnocení zbraně Kč 200,-".

26. Poznámka k Položce 34 se vypouští a Položka 34 zní:

" Položka 34

Vydání zbrojního průvodního listu pro vývoz, dovoz nebo průvoz

- každé zbraně podléhající registraci Kč 300,

- střeliva Kč 60,-".

27. V osvobození bod 2 k Položce 34 se slova "osvobozena povolení" nahrazují slovy "osvobozeny zbrojní průvodní listy pro vývoz, dovoz nebo průvoz".

28. Položka 35 a zmocnění k této položce znějí:

" Položka 35

a) Vydání licence k provozování hlídacích služeb nebo detektivních služeb Kč 10 000,

b) Vydání licence k provádění vlastní ochrany Kč 500,

c) Udělení akreditace k odborné přípravě osob pro fyzickou ostrahu nebo

pátrání Kč 20 000,

d) Vydání průkazu odborné způsobilosti k výkonu fyzické ostrahy nebo

pátrání Kč 500,

e) Provedení změny oprávnění uvedeného v licenci podle písm. a) Kč 500,

f) Provedení změny oprávnění uvedeného v licenci podle písm. a) Kč 100,

Zmocnění:

Správní orgán sníží poplatek podle písm. a) této položky o částku 2 000,- Kč poplatníkovi, který má koncesní listinu vydanou podle živnostenského zákona.".

29. Položka 36 včetně poznámky a zmocnění znějí:

"Položka 36

1. Povolení k provozování silniční dopravy pro cizí potřebu, která není živností, na dobu nejvýše 2 měsíců Kč 200,

2. Povolení k provozování silniční dopravy pro cizí potřebu, která není živností, na dobu nejvýše 1 roku Kč 1 000,

3. Povolení k přepravě nebezpečných věcí Kč 1 000,

4. Licence (nebo její změny)

a) k provozování vnitrostátní linkové osobní dopravy veřejné pro vnitrookresní linky

- pro jednu linku Kč 100,

- dvě až deset linek Kč 500,

- deset až padesát linek Kč 2 500,

- více linek Kč 5 000,

b) k provozování vnitrostátní linkové osobní dopravy veřejné pro meziokresní linky

- pro jednu linku Kč 200,

- dvě až deset linek Kč 1 000,

- deset až padesát linek Kč 5 000,

- více linek Kč 10 000,

c) k provozování vnitrostátní linkové osobní dopravy zvláštní pro vnitrookresní linky

- za jednu linku Kč 100,

- dvě a více linek Kč 500,

d) k provozování vnitrostátní linkové osobní dopravy zvláštní pro meziokresní linky

- za jednu linku Kč 200,

- dvě a více linek Kč 1 000,

e) k provozování mezinárodní linkové osobní dopravy veřejné

- pro zahraničního provozovatele za každou linku Kč 15 000,

- pro tuzemského provozovatele za každou linku Kč 1 000,

f) k provozování mezinárodní linkové osobní dopravy zvláštní

- pro zahraničního provozovatele za každou linku Kč 5 000,

- pro tuzemského provozovatele za každou linku Kč 500,

5. Povolení k provozování silniční dopravy zahraničním provozovatelem mezi dvěma místy na území ČR

a) k provedení jedné přepravy Kč 500,

b) k provedení dvou až pěti přeprav Kč 1 000,

c) k provedení neomezeného počtu přeprav Kč 10 000,

6. Povolení zahraničnímu provozovateli k provozování nepravidelné (kyvadlové) osobní silniční dopravy Kč 1 000,

7. Vstupní povolení k provozování mezinárodní silniční nákladní dopravy zahraničním provozovatelem k provedení jedné přepravy Kč 5 000,

8. Náhradní povolení pro zahraničního provozovatele Kč 10 000,

Poznámka:

Úkony zpoplatňované podle této položky jsou upraveny zákonem č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě.

Zmocnění:

l. Správní orgán může upustit od vybírání poplatku, jde-li o přepravu zemědělských výrobků nebo o přepravu provedenou z humanitárních důvodů.

2. Správní orgán může na základě vzájemnosti od vybrání poplatku upustit, popřípadě sazbu poplatku snížit anebo poplatek zvýšit až na trojnásobek z důvodu zabezpečení zásad dopravní politiky v dohodě se zainteresovaným ústředními orgány státní správy.

3. Správní orgán upustí od vybrání poplatku za vydání licence, přijme-li dopravce závazek veřejné služby na základě smlouvy nebo rozhodnutí správního orgánu.

4. Správní orgán upustí od vybrání poplatku, popřípadě jeho sazbu sníží, jde-li o kombinovanou dopravu nebo o vstup vozidla zahraničního dopravce do hraničního pásma za účelem přepřahu návěsu.".

30. V Položce 37 písm. A. v bodu 1 písm. c) a v bodu 2 písm. c) se slovo "nad" za slovy "opakovaných přeprav o celkové hmotnosti" nahrazuje slovem "do".

31. V Položce 38 písmeno d) včetně poznámky pod čarou č. 9) znějí:

" d) Vydání povolení sjezdu ze silnice II. tř., III. tř. a místní komunikace 9) Kč 500,

9) § 3b zákona č. 135/1961 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.".

32. V poznámce k Položce 59 se slova "podle písmen a) a b)" nahrazují slovy

"podle písmen a), b) a k)" a na konci věty se vkládají slova "anebo změnu podmí

nek k uvádění výbušnin a pomůcek do oběhu".

33. Položka 60 včetně poznámky znějí:

" Položka 60

a) Povolení vyhledávání a průzkumu ložisek nerostů Kč 2 000,

b) Prodloužení nebo změna povolení vyhledávání a průzkumu ložisek nerostů Kč 500,

c) Udělení předchozího souhlasu ke stanovení dobývacího prostoru Kč 1 000,

Poznámka:

Správní orgán vydává povolení nebo uděluje předchozí souhlas podle zákona č. 62/1988 Sb., ve znění pozdějších předpisů a zákona č. 44/1988 Sb., ve znění pozdějších předpisů.".

34. Položka 62 a 63 včetně poznámek znějí:

" Položka 62

a) Povolení výjimky ze zákazu dohody narušující soutěž Kč 5 000,

b) Návrh na zrušení nebo omezení výjimky ze zákazu dohod narušujících soutěž anebo na stanovení nových podmínek pro trvání výjimky Kč 5 000,

c) Schválení nezakázané dohody narušující soutěž Kč 1 000,

Poznámky:

l. Povolením podle písm. a) této položky se rozumí povolení výjimky ze zákazu ve smyslu § 3 odst. 1 zákona č. 63/1991 Sb., o ochraně hospodářské soutěže, ve znění zákona č. 495/1992 Sb. a zákona č. 286/1993 Sb.

2. Zrušením nebo omezením výjimky a stanovením nových podmínek podle písm. b) této položky se rozumí postup podle § 6 zákona o ochraně hospodářské soutěže.

3. Schválením nezakázané dohody podle písm. c) této položky se rozumí postup podle § 3 odst. 5 zákona o ochraně hospodářské soutěže.

Položka 63

Návrh na povolení spojení podniků soutěžitelů. Kč 10 000,

Poznámka:

Návrhy podle této položky jsou upraveny v § 8a zákona o ochraně

hospodářské soutěže.".

35. Položka 65 včetně osvobození, zmocnění, poznámky a poznámek pod

čarou č. 12) a 13) znějí:

" Položka 65

a) Udělení povolení k emisi dluhopisů

0,2% z celkové částky emise nejméně Kč 10 tis. nejvýše Kč 1 mil.

b) Udělení povolení k vydávání hypotečních zástavních listů Kč 20 000,

c) Udělení povolení k veřejnému obchodování s cennými papíry

0,2% z celkové částky emise nejméně Kč 10 tis. nejvýše Kč 1 mil.

d) Udělení povolení k veřejnému obchodování s cennými

papíry pro podílové listy otevřených podílových fondů,

pro podílové listy uzavřených podílových fondů, je-li

počet vydávaných podílových listů omezen dobou jejich

prodeje, pro finanční nástroje, s nimiž lze obchodovat

na veřejných trzích na základě povolení podle zvláštního

zákona Kč 50 000,

Osvobození:

1. Od poplatků podle této položky jsou osvobozeny banky a spořitelny,

jde-li o hypoteční zástavní listy určené k financování výstavby, modernizeci a rekonstrukce bytů.

2. Od poplatků podle této položky se osvobozuje Česká exportní banka a.s

Zmocnění:

1. Poplatky podle písm. c) této položky sníží správní orgán, jde-li o zrušení dosavadního ISIN a v přidělení nového ISIN, a to v rozsahu:

a) u emisí podílových listů otevřených podílových fondů a u uzavřených podílových fondů, je-li počet vydávaných podílových listů omezen dobou jejich prodeje se poplatek snižuje na 5 000,- Kč,

b) u ostatních cenných papírů se poplatek snižuje na 0,005% z hodnoty emise. Poplatek činí nejméně Kč 1 000,- a nejvýše Kč 50 000,-.

2. Poplatky podle písm. c) této položky sníží správní orgán, jde-li o udělení povolení k veřejnému obchodvání s cennými paípry v souvislosti s kuponovou privatizací, a to v rozsahu:

a) u zaknihovaných emísí akcií podniků privatizovaných v kuponové privatizaci se poplatek snižuje na 1 000,- Kč,

b) u zaknihovaných emisí akcií investičních fondů vydávaných k navýšení základního jmění o majetek nabytý za investiční kupony [Nařízení vlády č. 222/1993 Sb., o vydávání a použití investičních kuponů.".] se poplatek snižuje na 0,0025% z hodnoty emise. Poplatek činí nejméně Kč 1 000,- a nejvýše Kč 25 tis.

Poznámka:

Uděluje-li se současně povolení k emisi dluhopisů a povolení k veřejnému obchodování s cennými papíry, vybere správní orgán poplatek pouze jednou a to podle písmene a) této položky.".

---------------

§ 71 a § 72 zákona ČNR č. 591/1992 Sb., o cenných papírech, ve znění pozdějších předpisů.

36. Položka 66 se doplňuje o ustanovení písmene k), které zní:

"k) podání žádosti o rozšíření povolení k obchodování s cennými papíry Kč 5 000,- ".

37. V Položce 72 se doplňuje u slova "zvířat" odvolávka na poznámku pod čarou č. " 15a)" a poznámka pod čarou č. 15a) zní:

" 15a) § 9 odst. 1 písm. f) zákona č. 112/1994 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 108/1987 Sb., o působnosti orgánů veterinární péče ČSR, ve znění zákonného opatření Předsednictva ČNR č. 25/1991 Sb., zákona ČNR č. 437/1991 Sb. a zákonného opatření Předsednictva ČNR č. 348/1992 Sb.".

38. V Položce 74 písm. b) se slovo "výrobce" nahrazuje slovem "dodavatele 15b) " a poznámka pod čarou č. 15 b) zní:

" 15b) § 1 odst. 2 vyhlášky MZe ČR č. 413/1991 Sb., o registraci některých druhů krmiv, jejich dodavatelů a odborné státní kontrole.".

39. Položka 83 včetně osvobození se vypouštějí.

40. V Položce 87 se vypouštějí ustanovení pod písmenem b) včetně sazby poplatku a ve zmocnění bod 2 se rovněž vypouští citované písm. b).

41. Položka 89 písmena d), h) a i) znějí:

" d) Vydání kopie katastrální mapy doplněné orientečním zákresem parcel z grafické části dřívějších pozemkových evidencí za každý i jen započatý formát A4 Kč 100,

h) Vydání ověřeného opisu nebo kopie listin o právních vztazích ze sbírky listin katastru nemovitostí a sbírky listin pozemkové knihy za každou i započatou stránku Kč 50,

i) Vydání srovnovácího sestavení parcel dřívejších pozemkových evidencí s parcelami katastru nemovitostí za každých i jen započatých 20 parcel v jednom katastrálním území Kč 300,-".

42. Poznámky k Položce 89 se doplňují o poznámku bod 3, která zní:

" 3. Poplatku podle písm. i) této položky podléhá vydání srovnávacího sestavení obsahující výměry částí parcel jakož i vydání srovnávacího sestavení bez údaje o výměře částí parcel.".

43. Položka 90 zní:

" Položka 90

Za vklad práva do katastru nemovitostí Kč 500,- ".

44. Poznámky k Položce 90 se doplňují o body 3 až 5, které znějí:

" 3. Vkladem se rozumí zápis práv k nemovitostem do katastru nemovitostí (§ 2 zákona č. 265/1992 Sb.).

4. Podle této položky vybere správní orgán poplatek za vklad každého jednotlivého práva do katastru nemovitostí.

5. Vklad práva na základě směnné smlouvy, smlouvy o převodu spoluvlastnických podílů k téže nemovitosti, dohody o vypořádání bezpodílového spoluvlastnictví manželů a dohody o vypořádání podílového spoluvlastnictví osob se zpoplatňují podle této položky jednou.".

45. V Položce 109 písm. c) se na konci doplňuje ustanovení, které zní:

" - o zápis zástavního práva k ochranné známce do rejstříku Kč 600,

- o zápis dalšího uživatele kolektivní ochranné známky Kč 500,- ".

46. V Položce 114 se ustanovení písmene e) včetně sazby vypouštějí.

47. Ve zmocnění bod 1 k Položce 114 se vypouští slovo "přednostní" a za slovo "hodiny" se doplňují slova "nebo na počkání" a doplňuje se bod 3, který zní:

"3) Za udělení skupinového návratného víza vybere český zastupitelský úřad jeden poplatek ve výši 50% ze součinu stanovené sazby poplatku a počtu osob ve skupině.".

48. V Položce 134 se slova "povolení k vývozu, průvozu nebo dovozu " nahrazují slovy "zbrojního průvodního listu pro průvoz".

49. V osvobození pod bodem 2 k Položce 134 se slova "osovobozena povolení" nahrazují slovy "osvobozeny zbrojní průvodní listy pro průvoz".

Přechodná, zmocňovací a závěrečná ustanovení

Čl. II

(1) Správní orgán postupuje podle položek 32 až 35 a 134 sazebníku zákona č. 85/1994 Sb.,. až do nabytí účinnosti zákona č. /1994 Sb., o střelných zbraních a střelivu a zákona č. / Sb., o provozování soukromých bezpečnostních služeb a obdobných činností.

(2) Poplatky splatné před účinností tohoto zákona se vybírají podle dosavadních předpisů.

Čl. III

Předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásil úplné znění zákona ČNR č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, jak vyplývá z pozdějších předpisů.

Čl. IV

Zrušuje se:

ČÁST DESÁTÁ

§ 35 zákona č. 72/1994 Sb., kterým se upravují některé spoluvlastnické vztahy k budovám a některé vlastnické vztahy k bytům a nebytovým prostorům a doplňují některé zákony (zákon o vlastnictví bytů).

Čl. V

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1995.

Důvodová zpráva

Obecná část

Správní poplatky upravuje zákon ČNR č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění zákona č. 72/1994 Sb. a zákona č. 85/1994 Sb.

Zákon č. 85/1994 Sb., jehož přílohou je sazebník poplatků nabyl účinnosti dnem 1.6.t.r. Přesto je třeba přistoupit k novele právní úpravy, neboť bylo od října 1993 (t.j. od okamžiku předání vládního návrhu zákona č. 85/1994 Sb. do Parlamentu) přijato několik nových právních úprav a naopak některé právní úpravy Parlamentem přijaty nebyly.

Navrhovaná novela zákona o správních poplatcích reaguje na vydání nových právních předpisů i na další skutečnosti. Zpřesňují se ustanovení zákona i sazebníku s cílem zajistit jednotný postup správních orgánů. Navrhuje se placení správních poplatků na účty státního rozpočtu zřízené Českou národní bankou pro příslušné správní orgány, jde-li o poplatky které jsou příjmem státního rozpočtu a které nejsou placené kolkovou známkou.

Navrhuje se zrušit osvobození od poplatků (§ 9 odst. 1 zákona) pro subjekty dosud osvobozované, t.j. rozpočtové a příspěvkové organizace ve své hlavní činnosti a nadace humanitárního a charitativního poslání.

Zrušení dosavadního osvobození pro nadace se navrhuje proto, že není žádným právním předpisem stanoveno co lze pod tímto posláním rozumět. Dochází proto k nejednotnému postupu v praxi a navíc i k neodůvodněnému zvýhodnění oproti např. občanským sdružením, která mají obdobná poslání jako tyto nadace a osvobozená od poplatků nejsou.

Zrušení osvobození pro rozpočtové a příspěvkové organizace v jejich hlavní činnosti se navrhuje proto, že v současných ekonomických podmínkách nelze předmětné činnosti odlišit od jiných činností vykonávaných těmito organizacemi. Navrhované zrušení osvobození tak navazuje na právní úpravu zdanění příjmů (zákon ČNR č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů) předmětných subjektů. Navržený postup podle našeho názoru umožní zprůhlednění použití rozpočtovaných prostředků organizacemi rozpočtovými a příspěvkovými a současně umožní i kontrolu nakládání s těmito prostředky. Předpokládá se zvýšení rozpočtů těchto organizací v důsledku navrženého zrušení osvobození maximálně o 20 mil. Kč.

Navržené zrušení osvobození zakotví jednotné podmínky pro všechny typy těchto subjektů.

Navrhovaný postup však není zcela v souladu s vládním návrhem zásad zákona o neziskových právnických osobách, kde se v zásadě č. 15 navrhuje úplné osvobození od správních poplatků stanovených zákonem, resp. sazebníkem správních poplatků, pro všechny neziskové právnické osoby. Tato zásada je odůvodněna tím, že neziskové právnické osoby mají uložené povinnosti, kterými nejsou zatíženy jiné nestátní právní subjetky a dále že navrhované osvobození má kompenzační charakter a odpovídá úpravě, která se vztahuje na obdobné státní a obecní organizace, na nadace a občanská sdružení. Toto odůvodnění nepřesně interpretuje i současnou platnou právní úpravu, protože osvobozeny od poplatků jsou dnes jen nadace humanitárního a charitativního charakteru. Občanská sdružení nejsou osvobozena od poplatků v žádném případě.

Finanční dopad

Výnos ze správních poplatků činil za rok 1993 cca 1,7 mld Kč, a to včetně výnosu ze správních poplatků placených kolkovou známkou. V roce 1994 bylo do 13.9.t.r. vybráno na správních poplatcích, a to včetně poplatků placených kolkovou známkou, 1,2 mld Kč. Předpokládané zvýšení výnosu ze správních poplatků v důsledku navrhované právní úpravy lze pouze odhadovat, a to na cca 0,25 mld Kč. Výnos odvisí od počtu provedených správních úkonů správními orgány. Současně je třeba vzít v úvahu, že v důsledku zrušení osvobození rozpočtových a příspěvkových organizací v jejich hlavní činnosti, se zvýší výdaje ze státního rozpočtu pro tyto subjekty max. o 20 mil. Kč.

Ve výnosu ze správních poplatků není zahrnuta částka vybraných správních poplatků ministerstvem zahraničních věcí a českými zastupitelskými úřady v zahraničí; jde cca o 0,75 mld Kč ročně. Tato částka je od roku 1966 součástí rozpočtových příjmů ministerstva zahraničních věcí na základě schváleného postupu ministerstvem financí.

Zakotvením institutu důslednější kontroly správních orgánů, které podle zákona o správě daní a poplatků jsou správci příjmů státního rozpočtu, je třeba uvažovat se zvýšením počtu pracovníků na finančních úřadech v počtu o jednoho pracovníka na úřad. Tento předpoklad byl již promítnut pro rok 1994 v souvislosti se zákonem č. 85/1994 Sb., ale nebyl důsledně realizován.

Zvláštní část

K bodu 1

Úprava § 1 navazuje na navrhovanou novelu zákona o soudních poplatcích. Za výpisy z trestního rejstříku se navrhuje vybírat poplatky správní namísto soudních poplatků. Změna je důsledkem zrušení prokuratur a zřízení rozpočtové organizace Rejstříku trestů ministerstvem spravedlnosti. Rejstřík trestů nově vydává výpisy z restříku trestů, které je třeba zpoplatnit a proto se tento navrhovaný postup jeví vhodnějším.

K bodu 2

Je navrhována úprava tak, aby odpovídala předmětům poplatků obsaženým v sazebníku.

K bodu 3

Doplňuje se výjimka pro splatnost poplatku, např. pol. 27 písm. a), jde-li o ohlašovací živnostenské oprávnění, nebo místní šetření atd.

K bodu 4

S ohledem na skutečnost, že zaplacení správního poplatku za správní řízení uvedená v sazebníku poplatků (předmět poplatku) je závaznou a vynutitelnou povinností, navrhuje se stanovit, že správní orgán není v prodlení s prováděným správním řízením po dobu od zaslání výzvy k zaplacení poplatku až do jeho zaplacení a prokázání zaplacení poplatníkem.

K bodu 5 a k bodu 7

Upřesňuje se, že správce poplatku, t.j. každý správní orgán, vybírá poplatky na účet státního rozpočtu zřízený u ČNB pro příslušný správní orgán. Bod 7 promítá legislativně navrženou změnu.

K bodu 6

Ustanovení o vrácení poplatku se navrhuje doplnit i o skutečnost, že správní orgán vrací i částky, o které byl zaplacený poplatek dodatečně prominut.

K bodu 8 až 10

Navrhuje se ustanovení o osvobození od správních poplatků upravit tak, aby osobní osvobození byla zcela v souladu s právní úpravou daně z příjmů a s ekonomickými podmínkami. Proto se ruší osvobození rozpočtových a příspěvkových organizací a nadací. Navrhuje se omezit i osvobození obcí na úkony prováděné orgány obcí. To znamená, že obec nebude platit poplatky ze svého územního rozpočtu do tohoto rozpočtu ani do jiných územních rozpočtů. Finanční prostředky na placení poplatků rozpočtové a příspěvkové organizace získají sice ze státního rozpočtu, ale navrhovaným postupem bude zajištěna průhlednost použití zdrojů při hospodaření těchto organizací.

Mezi věcná osvobození se navrhuje zařadit osvobození úkonů nezbytných pro provádění dědického řízení notáři-soudními komisaři. Dále se navrhuje přesunout osvobození zakotvené v zákoně č. 72/1994 Sb., o vlastnictví bytů do zákona o správních poplatcích. Důvodem je skutečnost, že zákon o správních poplatcích je rozsáhlý a roztříštěná právní úprava jej činí nepřehledným.

Povinnost vyznačit účel, který zakládá nárok na věcné osvobození na výsledku provedeného řízení se rozšiřuje pro všechny úkony osvobozované od poplatků. Rozsah věcného osvobození se ve srovnání se současnou právní úpravou dále nemění.

K bodu 11 a 12

Navrhuje se upřesnit kontrolu správních poplatků, příjmu státního rozpočtu, územními finančními orgány.

K bodu 13

Navrhuje se vypustit zmocnění k poskytování úlev na poplatku. Důvodem je skutečnost, že poplatkové řízení je upraveno zákonem ČNR č. 337/1992 Sb., a není žádoucí ustanovení tohoto zákona opakovat v zákoně o správních poplatcích.

K bodu 14 (k sazebníku poplatků)

K Položce 1

Navrhuje se upravit předměty poplatků z oblasti daňového a celního řízení a tak rozšířit předměty poplatků oproti současné právní úpravě této položky. V návaznosti na novou úpravu zákona o daní z nemovitostí se navrhuje z obecné poznámky k sazebníku vypustit citaci položky 1.

K Položce 3

Pro upřesnění se navrhuje uvést, že poplatek se vybírá i za pořízenou fotokopii.

K Položkám 7, 9 a 132

Navrhuje se vypustit osvobození od poplatku za řízení podle zákona č. 88/1990 Sb., jehož účinnost skončila v roce 1993.

K Položce 7

Doplňuje se zmocnění k této položce, aby správní orgán mohl pružně reagovat a v odůvodněných případech za udělení českého státního občanství vybrat nižší správní poplatek. Jde např. o osoby, které se do České republiky přistěhovaly na základě pozvání vlády České republiky (volynští Čechové) nebo Řekové, kteří na území České republiky žijí již desítky let, eventuelně za snížený poplatek, ve smyslu tohoto návrhu, lze udělit české státní občanství i Slovákům.

K položce 9

Upřesňuje se předmět poplatku v návaznosti na zvláštní předpisy, které stanoví, že se kromě osvědčení o státním občanství vydává i potvrzení.

K Položce 12

V sazebníku zákona č. 85/1994 Sb., došlo v průběhu jeho projednávání k úpravám, které vedly k nejasnostem. Návrh nejasnosti řeší.

K Položce 13

Navrhovaná úprava navazuje na právní úpravu stanovenou ve zvláštním předpise, v níž nebylo dosud zakotveno, že o právní způsobilosti k uzavření manželství v cizině se vydává osvědčení.

K Položce 14

Změna navazuje na navrhovanou právní úpravu loveckých lístků, které se navrhují podle zvláštních předpisů vydávat na neomezenou dobu.

K Položce 18

Za stavební povolení pro stavbu malé domovní čistírny odpadních vod, která je ve smyslu stavebního řádu nebytovou výstavbou, se vybírá poplatek podle rozpočtových nákladů stavby. S ohledem na ekologický význam předmětných staveb se navrhuje vybírat poplatek za předmětnou stavbu k obytným domům nebo ke stavbám pro individuální rekreaci, jako za stavbu plnící doplňkovou funkci ke stavbě hlavní. Tento postup je pro poplatníka výhodnější.

K Položce 19

Navrhuje se upřesnění předmětu poplatku, kterým je "dodatečné stavební povolení". Navrhuje se jednotné zpoplatnění i za dodatečná stavební povolení vydávaná speciálním stavebním úřadem.

K Položce 21

V poznámce k této položce se navrhuje upřesnit za jaká řízení správní orgán vybírá poplatek.

K Položce 22

Navrhuje se za účelem jednotného postupu správních orgánů výslovně stanovit, která další místní šetření jsou od poplatků osvobozena. Dále se stanoví upřesnění, kdy správní orgán vybere správní poplatek.

K Položce 23

Navrhuje se nově členění předmětu poplatku, t.j. povolování loterií, sázkových her, výherních hracích přístrojů apod. Ruší se zmocnění ke zvýhodněné sazbě poplatku za povolení k provozování

výherních hracích přístrojů a stanoví se sazby poplatku za povolení vydávaná na dobu kratší než kalendářní rok přímo v této položce.

Navrhuje se doplnění nejvyšší sazby poplatku za povolení číselných loterií a sázkových her (100 mil. Kč). Vyšší poplatky jsou zpravidla provozovateli, který současně poskytuje část výtěžku na veřejně prospěšné účely, promíjeny.

K Položce 24

Dle vyjádření ministerstva kultury se vyhláška č. 117/1991 Sb., nevztahuje na povolování obsažené v této položce. Proto se navrhuje její zrušení. Zařazuje se nové zpoplatnění registrace léčivých přípravků, prodloužení registrace a její změny. Správní poplatek budou vybírat rozpočtové organizace zřízené ministerstvem zdravotnictví, na které bude připravovaným zákonem (zpracovává jej ministerstvo zdravotnictví) přenesena působnost k výkonu státní správy. Sazby poplatků se navrhují ve výši odpovídající částečným nákladům na prováděná řízení o léčebných prostředcích a jsou současně adekvátní obdobným platbám v zahraničí. Např. v Dánsku se platí za obdobné registrace 35 tis. dánských korun, ve Švédsku 68 tis. švédských korun, ve Švýcarsku 8 tis. švýcarských franků, v Bulharsku 1 100,- USD. Podle této položky bude postupováno až po nabytí účinnosti zvláštního zákona.

K Položce 26

Předmět poplatku se rozšiřuje o zpoplatnění úředních oprávnění, která uděluje Český zeměměřický a katastrální úřad a ministerstvo hospodářství.

K Položce 27

Vypouští se zpoplatnění změny rodného čísla. Rodné číslo se mění jen z úřední povinnosti a tyto změny jsou od poplatku osvobozeny podle § 9 zákona. Takto se dává do souladu zákon a sazebník poplatků. Doplňují se sazby poplatku za vydání živnostenského oprávnění k provozování živnosti průmyslovým způsobem a za vydání osvědčení o průkazu živnostenského oprávnění. Navržené úpravy navazují na novelu živnostenského zákona. Doplňují se poznámky, v nichž se upřesňuje splatnost a placení správního poplatku podle této položky.

K Položce 29

Navrhované vypuštění zpoplatňování osvědčení dává právní úpravu předmětu poplatku do souladu s právní úpravou schvalování technické způsobilosti vozidel.

K Položce 32 až 35 a k Položce 134

Navrhovaná úprava předmětných položek by ve smyslu přechodného ustanovení čl. II měla nabýt účinnosti v návaznosti na zvláštní předpisy o zbraních a střelivu a o provozování soukromých bezpečnostních služeb a obdobných činností. Do nabytí účinnosti zvláštních předpisů budou správní orgány postupovat podle dosavadních položek sazebníku zákona č. 85/1994 Sb. Navrhovaná úprava vychází z návrhů shora citovaných zvláštních předpisů.

K Položce 36

Navrhuje se nově Položka 36 a jsou v ní obsaženy skutečnosti zakotvené ve zvláštním předpise, t.j. v zákoně č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě.

K Položce 37

Navrhuje se opravit překlep, který se dostal do zákona č. 85/1994 Sb.

K Položce 38

Rozšiřuje se předmět zpoplatnění i na povolení sjezdu z místní komunikace. Správním orgánem pro vydání povolení jsou obce a poplatek je příjmem územního rozpočtu.

K Položce 59

Navrhuje se rozšířit možnost správnímu orgánu vybrat poplatek v poloviční výši ve stanovených případech.

K Položce 60

Navrhuje se zrušení této položky, neboť předmětné řízení není upraveno zvláštním zákonem, jak bylo předpokládáno v etapě přípravy platného sazebníku poplatků zákona č. 85/1994 Sb.

Namísto dosavadní položky se navrhuje zpoplatnění povolení podle zákona ČNR č. 62/1988 Sb., ve znění pozdějších předpisů, která vydává ministerstvo hospodářství.

K Položce 62 a 63

Upravuje se předmět poplatku tak, aby odpovídal současně platným právním předpisům upravujícím ochranu hospodářské soutěže.

K Položce 65 a 66

Zpoplatnění povolovacího řízení v oblasti cenných papírů se navrhuje oproti současné právní úpravě zjednodušit. Navrhuje se současně osvobození od poplatků podle této položky pro Českou exportní banku a.s

K Položce 72

Navrhuje se doplnění poznámky pod čarou (citace právního předpisu), aby bylo naprosto zřejmé, kdy se veterinární osvědčení zpoplatňuje.

K Položce 74

Předmět poplatku se upravuje tak, aby byl v souladu se zvláštní právní úpravou, která zakotvuje registraci dodavatele krmiva.

K Položce 83

Navrhuje se zrušení této položky, neboť zakotvený předmět poplatku není správním řízením. Jde o postup správního orgánu podle zmocnění k poskytování výjimky, na níž není právní nárok.

K Položce 87

Upravuje se předmět poplatku tak, aby odpovídal zvláštním předpisům o povolování pobytu cizinců na území ČR.

K Položce 89 a 90

Úprava předmětu poplatku vyplývá zejména z praktických zkušeností, protože dosavadní úprava vedla k nejednotnému postupu. Návrh položky 90 představuje zjednodušený postup správního orgánu, aniž by to bylo k tíži poplatníka.

K Položce 109

Doplňují se předměty poplatků v návaznosti na navrhovanou právní úpravu v oblasti ochranných známek.

K Položce 114

Upravuje se zmocnění pro český zastupitelský úřad podle jeho praktické potřeby a doplňuje se zmocnění pro stanovení poplatku za vydání skupinového víza. Vydání tohoto víza je jednoduší než vydávání individuálních víz pro hromadné turistické zájezdy. Tato skutečnost se promítá do výše poplatku, který se navrhuje ve výši 50% stanovené sazby za individuální vízum.

K čl. II až V

Články obsahují ustanovení přechodná, která se týkají nově navrhovaných položek 32 až 35 a v položce 134 se promítá tato navrhovaná úprava. V současné době se projednává návrh zákona o střelných zbraních a střelivu a o provozování soukromých bezpečnostních služeb a obdobných činností. Účinnost těchto zákonů se předpokládá v I. čtvrtletí roku 1995. Vzhledem k tomu, že tento navrhovaný zákon by měl nabýt účinnosti od 1. ledna 1995, navrhuje se promítnout změny ze shora citovaných zákonů již do tohoto návrhu a stanovit, že se podle těchto položek (32 až 35 a 134) bude postupovat ode dne nabytí účinnosti nových právních předpisů. Do této doby bude postupováno podle položek 32 až 35 a položky 134 sazebníku zákona č. 85/1994 Sb.

Dále se navrhuje zmocnění k vydání úplného znění zákona o správních poplatcích, navrhuje se zrušení osvobození od poplatků obsažené v zákoně č. 72/1994 Sb., které se navrhuje zapracovat do § 9 návrhu tohoto zákona a účinnost tohoto navrženého zákona se předpokládá k 1. lednu 1995.

V Praze dne 28. září 1994

Doc. Ing. Václav Klaus, CSc. v.r.

předseda vlády

Ing. Ivan Kočárník, CSc. v.r.

ministr financí

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP