PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna 1994

I. volební období

1215

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1994,

kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady

č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Čl. I

Zákon České národní rady č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění zákona č. 302/1993 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. § 2 odst. 1 včetně poznámek pod čarou č. 1) a 1a) zní:

"(1) Předmětem daně jsou silniční motorová vozidla a jejich přípojná vozidla (dále jen "vozidla"), kterým je přidělena státní poznávací značka v České republice nebo jsou evidována v zahraničí a jsou používána nebo u poplatníka určena k podnikání1) nebo jiné samostatné výdělečné činnosti1) (dále jen "podnikání") nebo jsou používána v přímé souvislosti s podnikáním anebo k činnostem, z nichž plynoucí příjmy jsou předmětem daní z příjmů podle zvláštních předpisů1a) nebo obdobných daní v zahraničí.

------------

1) § 2 a § 6 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník. § 7 zákona ČNR č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.

1a) § 18 odst. 3 zákona ČNR č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.".

2. V § 3 odst. 1 písm. f) se za slova "plynárenských" vkládají slova "a elektrorozvodných".

3. § 3 odst. 1 písm. h) včetně poznámky pod čarou č. 3d) zní:

"h) vozidla speciální samosběrová (zametací), speciální jednoúčelová vozidla - značkovače silnic a vozidla správců komunikací3d) nebo osob pověřených správcem komunikací, která jsou používána výlučně k zabezpečení sjízdnosti a schůdnosti pozemních komunikací3d) s výjimkou osobních automobilů,

---------------

3d) § 3d a § 9 zákona č. 135/1961 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění zákona č. 27/1984 Sb.".

4. V § 3 odst. 1 písm. j) se na konci připojují slova "vozidla splňující zpřísněné limity stanovené zvláštními předpisy4aa) se osvobozují do 31. prosince 1996,".

Poznámka č. 4aa) zní:

----------------

4aa) EHK OSN 49-02 B (direktiva ES 91/542 B) a direktiva ES 94/12.".

5. V § 3 odst. 1 písm. k) se slova "31. prosince 1995" nahrazují slovy "31. prosince 1996".

6. V § 3 odst. 3 se na konci připojuje tato věta: "Nárok na osvobození vozidel splňujících zpřísněné limity stanovené zvláštními předpisy4aa)prokáže poplatník údaji uvedenými v technickém průkazu vozidla nebo v samostatném dokladu vydaném výrobcem vozidla nebo jeho pověřeným zástupcem (akreditovaným dovozcem).".

7. V § 4 odst. 2 se slovo "vždy" nahrazuje slovem "rovněž".

8. V § 5 písm. a) se na konci doplňují slova "s výjimkou osobních automobilů na elektrický pohon,".

9. V § 10 odstavce 1 a 2 znějí :

"(1) Poplatník platí zálohy na daň, které jsou splatné do 15. dubna, 15. července, 15. října a 15. prosince.

(2) Zálohy na daň se vypočtou ve výši 1/12 příslušné roční sazby daně za každý kalendářní měsíc, ve kterém u vozidla trvala, vznikla nebo zanikla daňová povinnost v rozhodném období.

V případech podle § 4 odst. 2 písm. a) se záloha vypočte obdobně podle předchozí věty anebo ve výši podle § 6 odst. 4, přitom postup při placení záloh nelze u téhož osobního automobilu v průběhu zdaňovacího období měnit.

Rozhodným obdobím je kalendářní čtvrtletí bezprostředně předcházející kalendářnímu měsíci, na který připadl termín splatnosti zálohy. U zálohy splatné 15. prosince jsou rozhodným obdobím měsíce říjen a listopad.

Zálohy na daň se neplatí, jde-li o vozidla uvedená v § 3 odst. 1 písm. a) až c) a e) až k), pokud splní podmínky pro nárok na osvobození.".

10. V § 10 se vypouštějí odstavce 3 a 4. Dosavadní odstavce 5 a 6 se označují jako odstavce 3 a 4.

11. V § 10 odst. 3 se slova "1 až 4" nahrazují slovy "1 a 2".

12. V § 15 odst. 2 se na konci připojuje tato věta: " Při výpočtu daně v daňovém přiznání může poplatník uvedený v § 4 odst. 2 písm. a) změnit postup zvolený při placení záloh, přitom u téhož osobního automobilu nelze kombinovat sazbu daně podle § 6 odst. 1 a podle § 6 odst. 4.".

13. V § 16 se doplňuje odstavec 3, který zní:

"(3) Správce daně v platebním výměru (dodatečném platebním výměru)7) na daň silniční neuvádí základ daně.".

14. § 17a odst. 3 zní:

"(3) Nový poplatník má vůči správci daně4c) registrační povinnost7) ve lhůtě splatnosti nejbližší zálohy na daň podle § 10 odst. 1.".

Čl. II

Pro daňové povinnosti za roky 1993 a 1994 se použijí dosavadní předpisy. Ustanovení tohoto zákona se použijí poprvé ve zdaňovacím období roku 1995.

Čl. III

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1995.

Důvodová zpráva

Obecná část

Silniční daň byla dne 1.1. 1993 zavedena v rámci nové daňové soustavy zákonem č. 16/1993 Sb., o dani silniční, který byl novelizován zákonem č. 302/1993 Sb. Na základě získaných zkušeností při uplatňování silniční daně ve zdaňovacím období roku 1994 se navrhují upřesňující změny a doplnění zákona o dani silniční.

Cílem navrhované úpravy je

- zjednodušit způsob placení záloh na daň silniční v průběhu zdaňovacího období a odstranit úvěrování státního rozpočtu ze strany poplatníků silniční daně;

- podpořit urychlení zavedení do provozu vozidel splňujících zpřísněné limity emisí ve smyslu předpisů EHK OSN a direktiv ES;

- upřesnit některá ustanovení tak, aby nezakládala možnost různého výkladu.

Finanční dosah

Celkový výnos silniční daně v kalendářním roce 1994 se předpokládá ve výši cca 4 mld Kč (po uplynutí lhůty pro placení třetí zálohy na daň bylo na dani silniční zaplaceno 3,1 mld. Kč).

Navrhované změny pro zdaňovací období roku 1995 by celkový výnos silniční daně za rok 1995 neměly výrazně ovlivnit. Je však třeba vzít v úvahu povinnost od 1.10. 1993 dovážet a vyrábět pouze vozidla zaručující ekologický provoz. Tato vozidla mají podle právní úpravy nárok na osvobození ještě ve zdaňovacím období roku 1995. Nelze zatím vyčíslit dopad tohoto opatření na výnos silniční daně.

Prodloužení osvobození vozidel splňujících zpřísněné limity stanovené předpisy EHK OSN a direktivami ES i pro zdaňovací období roku 1996 nebude mít výrazný dopad na výnos silniční daně, neboť v roce 1996 nebude povinnost vyrábět a dovážet pouze tato vozidla.

Celkový výnos silniční daně v kalendářním roce 1995 se předpokládá ve výši 4 mld Kč.

Zvláštní část

K bodu 1

Nejedná se o věcnou změnu. Navrhovanými změnami a doplněním se odstraní vznikající pochybnosti ze strany poplatníků při uplatňování předmětného ustanovení. Předmětem daně jsou mimojiné vozidla, která jsou zahrnuta do hmotného majetku subjektu podnikajícího na území České republiky, přičemž pro účely silniční daně není rozhodující způsob využití takového vozidla v průběhu zdaňovacího období. Uvedný přístup zamezuje daňovým únikům, neboť skutečné využití, popř. nevyužití, vozidel zahrnutých do hmotného majetku je těžko prokazatelné a kontrolovatelné. Jde o změny, které by měly být předmětem úpravy v prováděcí vyhlášce k tomuto zákonu, ale k jejímu vydání nelze dle Úřadu pro legislativu a veřejnou správu zakotvit zmocnění.

Vzhledem k tomu, že ustanovení § 2 odst. 1 bylo již novelizováno, navrhuje se pro přehlednost úplné znění odstavce.

K bodu 2

Navrhuje se rozšíření osvobození vozidel poruchové služby plynárenských zařízení i o vozidla poruchové služby elektrorozvodných zařízení vybavená zvláštními výstražnými světly

zapsanými v technických průkazech. Důvodem je shodný charakter poruchových služeb využívaných při zákrocích požární ochrany a ostatních záchranných služeb.

K bodu 3

Navrhuje se upřesnění osvobození tak, aby z ustanovení jednoznačně vyplývalo, že nárok na osvobození lze uplatnit i v případě poplatníka, který s pověřením správce komunikací zabezpečuje sjízdnost a schůdnost pozemních komunikací.

Dále se navrhuje vyloučit možnost uplatnění nároku na osvobození u osobních automobilů, neboť nejsou k zabezpečení sjízdnosti a schůdnosti pozemních komunikací určeny a způsob jejich využití je těžko kontrolovatelný. Pro přehlednost se navrhuje uvést úplné znění písmene h).

K bodům 4, 5 a 6

Prodloužením časového období osvobození vozidel zajišťujících ekologický provoz podle nejnovějších předpisů EHK OSN i na zdaňovací období roku 1996 se předpokládá částečné urychlení zavedení těchto vozidel do provozu. V roce 1996 nebudou ještě všechna vyráběná a dovážená vozidla povinně plnit zpřísněné limity stanovené direktivami ES 91/542 stupeň B a ES 94/12 (nově homologovaná vozidla od 1.10. 1995 a vozidla již sériově vyráběná od 1.10. 1996).

V důsledku navržené změny se navrhuje stanovení způsobu prokázání nároku na osvobození a prodloužení nároku na osvobození vozidel na elektrický pohon do konce roku 1996.

K bodu 7

Nedochází k věcné změně pouze k upřesnění ustanovení.

K bodu 8

Navrhuje se stanovit jako základ daně u osobních automobilů na elektrický pohon počet náprav a celkovou hmotnost v tunách.

K bodům 9 až 11

Navrhovanou změnou se zjednoduší způsob placení záloh na daň silniční a současně se odstraní úvěrování státního rozpočtu ze strany poplatníků tím, že výše záloh odpovídá změnám ve vozovém parku poplatníka.

K bodu 12

Doplněním ustanovení se pouze ujasňuje postup zaměstnavatele při použití denní sazby daně, přičemž nedochází k věcné změně.

K bodu 13

Navrženou změnou se ujasní postup správce daně v případě vydávání platebních výměrů na daň silniční. V případě silniční daně by bylo technicky velmi obtížné sdělovat stanovený základ daně zvlášť u každého vozidla.

K bodu 14

Navrhuje se stanovit lhůtu pro registrační povinnost poplatníka do termínu splatnosti nejbližší zálohy na daň, neboť cílem stanovení registrační povinnosti je předejít vzniku nesrovnalostí v evidenci plateb záloh na daň silniční, jde-li o nového poplatníka silniční daně.

K Čl. II

Navrhuje se neměnit dosavadní předpisy pro zdaňovací období roku 1993 a 1994 a stanovit použití zákona poprvé pro daňovou povinnost roku 1995.

K Čl. III

Navrhuje se, aby návrh zákona nabyl účinnosti dnem 1.1. 1995, tj. na počátku zdaňovacího období.

V Praze dne 28. září 1994

předseda vlády

Doc. Ing. Václav Klaus, CSc. v.r.

ministr financí

Ing. Ivan Kočárník, CSc. v.r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP