PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna 1994

I. volební období

1189

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1994,

kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 300/1992 Sb.,

o státní podpoře vědecké činnosti a vývoje technologií

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Čl. I

Zákon České národní rady č.300/1992 Sb., o státní podpoře vědecké činnosti a vývoje technologií, se mění a doplňuje takto:

1. V názvu zákona se slova "vědecké činnosti a vývoje technologií" nahrazují slovy "výzkumu a vývoje".

2. V § 1 se slova "vědecké činnosti a vývoje technologií" nahrazují slovy "výzkumu a vývoje" a slova "vědeckou činností a vývojem technologií" slovy "výzkumem a vývojem".

3. § 2 zní:

" § 2

(1) Výzkumem se pro účely tohoto zákona rozumí systematická a tvůrčí práce rozšiřující poznání přírody, člověka, společnosti, myšlení, kultury a techniky. Pro účely tohoto zákona se rozlišuje:

a) badatelský výzkum, kterým je tvůrčí práce rozvíjející hranice poznání, zahrnující získávání a ověřování nových poznatků a vytváření nových hypotéz a teorií;

b) cílený výzkum, kterým je tvůrčí práce zaměřená na získání poznatků v jistém oboru, formulovaném podle aktuálních nebo předpokládaných vědeckých, společenských a ekonomických zájmů, která vytváří nezbytný základ pro další výzkum nebo pro navazující vývoj výrobků a technologií včetně systémů řízení a léčebných postupů.

(2) Vývojem se pro účely tohoto zákona rozumí využití poznatků výzkumu nebo realizace nových myšlenek a technologií včetně jejich přenesení na úroveň poloprovozních nebo ověřovacích zařízení pro získání nových nebo podstatně zlepšených výrobků a technologií."

4. V názvu části druhé se slova "vědecké činnosti a vývoje technologií" nahrazují slovy "výzkumu a vývoje".

5. § 3, včetně poznámky pod čarou č.1), zní:

" § 3

(1) Financování výzkumu a vývoje z rozpočtových prostředků České republiky se provádí formou:

a) účelových dotací a návratných finančních výpomocí na řešení projektů výzkumu a vývoje fyzickým a právnickým osobám s výjimkou příspěvkových a rozpočtových organizací a financováním činnosti příspěvkových a rozpočtových organizací při řešení projektů výzkumu a vývoje (dále jen "účelové financování"),

b) financování jiné činnosti příspěvkových a rozpočtových organizací v oblasti výzkumu a vývoje než je uvedeno v písmenu a), (dále jen "institucionální financování").

(2) Fyzické a právnické osoby, které obdržely v oblasti výzkumu a vývoje prostředky státního rozpočtu, jsou povinny:

a) poskytnout veřejnosti informace o prováděném výzkumu a vývoji, zajistit přístup veřejnosti k výsledkům této činnosti a umožnit využití získaných výsledků podle podmínek stanovených při poskytnutí rozpočtových prostředků, pokud zvláštní předpisy nestanoví jinak,1)

b) dbát na efektivní využívání rozpočtových prostředků.

____________________

1) Např. zákon č. 102/1971 Sb., o ochraně státního tajemství, ve znění pozdějších předpisů a § 17 - 20 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů."

6. Dosavadní poznámky pod čarou č. 1) a 2) se vypouštějí.

7. V § 4 se slova "vědeckou činností a vývojem technologií" nahrazují slovy "výzkumem a vývojem".

8. V § 4 se za slovo "(zřizovatelů)" připojují slova "na základě hodnocení výsledků jejich činnosti ve výzkumu a vývoji,

prováděného zřizovatelem a Radou vlády pro výzkum a vývoj".

9. V § 5 odst. 1 se slova "vědecké činnosti a vývoje technologií" nahrazují slovy "výzkumu a vývoje".

10. V § 5 odst. 1 písm. a) se slova "vědecké činnosti a vývoje technologií" nahrazují slovy "výzkumu a vývoje" a vypouští se slovo "prioritní".

11. V § 5 odst.1 písm. a) se slova "z politiky vlády České republiky pro příslušné období" nahrazují slovy "ze zásad vlády pro oblast výzkumu a vývoje".

12. V § 5 odst. 1 písm. b) se slova "podílejících se na realizaci politiky v oblasti vědecké činnosti a vývoje technologií" nahrazují slovy "v souladu se zásadami vlády pro oblast výzkumu a vývoje".

13. V § 5 odst. 2 se vypouštějí slova "technologií" a slovo "podnikových" se nahrazuje slovem "vlastních".

14. § 6, včetně poznámky čarou č. 2), zní:

"§ 6

(1) Účelové financování výzkumu a vývoje provádějí ústřední orgány státní správy na základě výsledků veřejné soutěže, podle podmínek stanovených při poskytnutí rozpočtových prostředků, pokud zvláštní předpis nestanoví jinak.2) Podmínkou poskytnutí prostředků je předání údajů do centrální evidence projektů financovaných ze státního rozpočtu. Na poskytnutí prostředků není právní nárok.

(2) Konkrétní podmínky účelového financování výzkumu a vývoje a předání údajů do centrální evidence projektů financovaných ze státního rozpočtu stanoví vláda nařízením.

____________________

2)Zákon č. 102/1971 Sb., o ochraně státního tajemství, ve znění pozdějších předpisů.

15. Dosavadní poznámky pod čarou č. 3) a 4) se vypouštějí.

16. V názvu části třetí se slova "vědeckou činnost a vývoje technologií" nahrazují slovy "výzkum a vývoj".

17. V § 7 odst. 1 se slova "České republiky" vypouštějí a slova "vědeckou činnost a vývoje technologií" se nahrazují slovy "výzkum a vývoj".

18. V § 7 odst. 2 se slova "České republiky" vypouštějí a slova "v oblasti vědecké činnosti a vývoje technologií" nahrazují slovy "pro oblast výzkumu a vývoje".

19. V § 7 odst. 3 písm. a) se slova "vědecké činnosti a vývoji technologií" nahrazují slovy "výzkumu a vývoji" a slova "České republiky" se vypouštějí.

20. V § 7 odst. 3 písm. b) se slova "České republiky" a slovo "zásad" vypouštějí a slova "vědecké činnosti a vývoje technologií a jejich rozdělení na část pro podporu vědecké činnosti a na část pro orientování vývoje technologií" se nahrazují slovy "výzkumu a vývoje".

21. V § 7 odst. 3 písm. c) se slova "vědecké činnosti a vývoje technologií" nahrazují slovy "výzkumu a vývoje" a slova "České republiky" se vypouštějí.

22. V § 7 odst. 3 písm. d) se vypouští slovo "prioritní" a slova "vědecké činnosti a vývoje technologií" se nahrazují slovy "výzkumu a vývoje".

23. V § 7 odst. 3 písm. d) se slova "vládě České republiky navrhují" nahrazují slovy "navrhují a vyhlašují".

24. V § 7 odst. 3 písm. e) zní:"

"e) navrhuje výši institucionálních prostředků vynakládaných ústředními orgány na činnost jimi zřízených organizací v oblasti výzkumu a vývoje a sděluje svá stanoviska těmto orgánům a vládě; u organizací zřízených Ministerstvem obrany se přihlédne k jejich rozdílnému charakteru činnosti."

25. V § 7 odst. 3 písm. f) zní:

"f) odpovídá za centrální evidenci všech projektů výzkumu a vývoje účelově financovaných ze státního rozpočtu,".

26. V § 8 odst. 1 se vypouštějí slova "České republiky".

27. V § 8 odst. 4 se vypouští slovo "vědeckých" a slova "vědeckou činností nebo vývojem technologií" se nahrazují slovy "výzkumem nebo vývojem".

28. V § 8 odst. 5 se slovo "určí" nahrazuje slovem "určuje", za slovo "určí" se vkládají slova "svým usnesením" a slova "České republiky" se vypouštějí.

29. V § 8 se za odstavec 6 vkládá nový odstavec 7, který zní:

"(7) Předsedu Rady jmenuje a odvolává vláda. Předsedou Rady je člen vlády."

Dosavadní odstavec 7 se označuje jako odstavec 8.

30. V dosavadním odstavci 7 se vypouštějí slova "České republiky".

31. V § 9 odst. 2 se slova "zřizovanou vládou České republiky" nahrazují slovy "a právnickou osobou.".

32. V § 9 odst. 4 se vypouštějí slova "České republiky".

33. V § 10 odst. 2 se slova "na zvláštním účtu" nahrazují slovy "ve svém rezervním fondu".

34. V § 11 písm. a) se slova "konkrétní vědecké činnosti a projekty vývoje technologií" nahrazují slovy "projekty výzkumu a vývoje ze své rozpočtové kapitoly".

35. V § 11 písm. b) se slova "konkrétní vědecké činnosti včetně v oblasti vědecké kultury" nahrazují slovy "projekty výzkumu a vývoje".

36. V § 11 písm. c) se slova "vývoje technologií, které naplňují prioritní programy vycházející z politiky vlády České republiky v oblasti vědecké činnosti a vývoje technologií" nahrazují slovy "výzkumu a vývoje, které naplňují programy Grantové agentury".

37. V § 11 písm. d) se slova "konkrétních vědeckých činností a projektů vývoje technologií" nahrazují slovy "projektů výzkumu a vývoje".

38. V § 11 písm. e) se slova "vědecké činnosti a projekty vývoje technologií" nahrazují slovy "projekty výzkumu a vývoje".

39. V § 11 písm. f) a g) se slova "konkrétních vědeckých činností a projektů vývoje technologií" nahrazují slovy "projektů výzkumu a vývoje".

40. V § 11 písm. h) se vypouštějí slova "České republiky".

41. V § 13 odst. 2 se vypouštějí slova "České republiky".

42. V § 14 odst.2 a odst.3 písm.b) a c) se vypouštějí slova "České republiky".

43. V § 14 odst. 3 písm. a) se slova "konkrétní vědecké činnosti a pro vybrané projekty vývoje technologií" nahrazují slovy "projekty výzkumu a vývoje".

44. V § 14 odst. 3 se na konci tečka nahrazuje čárkou a doplňují se ustanovení písmen d) a e), která znějí:

"d) předkládá Radě návrh programů Grantové agentury, které vycházejí ze zásad vlády pro oblast výzkumu a vývoje,

e) vytváří v souladu se statutem Grantové agentury expertní skupiny jako dočasné poradní orgány."

45. V § 15 odst. 2 se slova "Česká národní rada" nahrazují slovy "Poslanecká sněmovna Parlamentu".

46. V § 15 odst. 3 písm. a) se slovo "využívání" nahrazuje slovem "rozdělování".

47. V § 15 odst. 3 písm. d) se slova "České národní radě" nahrazují slovy "Poslanecké sněmovně Parlamentu".

48. Za § 15 se vkládá nový § 15a, který zní:

"§ 15a

Oborové komise

(1) Stálými poradními skupinami předsednictva jsou oborové komise, které zajišťují posouzení a hodnocení návrhů projektů.

(2) Členy a náhradníky oborových komisí volí a odvolává společné zasedání Rady a předsednictva Grantové agentury na základě návrhů právnických osob, zabývajících se výzkumem a vývojem. Funkční období člena a náhradníka oborové komise je tříleté, znovu může tuto funkci vykonávat po třech letech od skončení funkčního období.

(3) Další náležitosti upraví statut Grantové agentury."

49. V dosavadním § 17 odst. 1 se za slovo "Rady" vkládají slova "svým usnesením" a slova "České republiky" se vypouštějí.

50. V dosavadním § 17 odst. 2 se za slovo "členům" vkládají slova "oborových komisí a".

Čl.II

(1) Rada do jednoho měsíce po nabytí účinnosti tohoto zákona předloží vládě návrh novely svého statutu.

(2) Předsednictvo Grantové agentury do jednoho měsíce po nabytí účinnosti tohoto zákona předloží vládě návrh novely statutu Grantové agentury.

Čl.III

Předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásil úplné znění zákona České národní rady č. 300/1992 Sb., o státní podpoře vědecké činnosti a vývoje technologií, jak vyplývá ze změn a doplňků provedených tímto zákonem.

Čl.IV

Tento zákon nabývá účinnosti dnem .

DŮVODOVÁ ZPRÁVA

Stávající zákon č. 300/1992 Sb., o státní podpoře vědecké činnosti a vývoje technologií, významným způsobem pomohl zakotvit základní rysy systému státní podpory v této oblasti. Zákon se sice blíží západoevropskému pojetí, obsahuje však některé věcné rozpory, nejasnosti a nepřesnosti, které způsobují obtíže při jeho výkladu a naplňování. Potřeba novelizace zákona byla vyvolána zejména značnou těžkopádností při financování výzkumu a vývoje.

Změny navrhované oproti stávajícímu zákonu č. 300/1992 Sb. lze rozdělit do dvou skupin.

Za prvé jde o změnu terminologie v souladu s mezinárodními závazky České republiky; s tím souvisí i odstranění vnitřních rozporů zákona (způsobených používáním nejednotné terminologie) a o sladění pojmů užívaných v tomto zákonu a v ostatních zákonech (zejména v rozpočtových pravidlech).

Za druhé se navrhuje upřesnit podmínky poskytování státní podpory včetně odpovědnosti za ně, specifikovat funkci předsedy Rady a vymezit oborové komise Grantové agentury.

Zdůvodnění navržených změn:

I. Změny terminologie, odstranění vnitřních rozporů a soulad s právními předpisy

a) Navrhované změny pojmů "vědecká činnost" a "vývoje technologií" za pojmy "výzkum" a "vývoj" jsou vyvolány potřebou přizpůsobit naši terminologii zemím OECD, neboť Česká republika žádá o členství v OECD. Kromě termínů "výzkum a vývoj" (reasarch and development) se ve vyspělých zemích často jako synonyma používají i termíny "věda a technologie" (science and technology). Důvodem pro volbu první dvojice pojmů bylo především jejich přesnější vymezení pro financování této oblasti (např. OECD manuál Frasscatti). Nové termíny již byly vládou ČR diskutovány a přijaty usnesením č. 282/1994, o zásadách vlády pro oblast výzkumu a vývoje (dále Zásady). Nová terminologie nemá v našich podmínkách přesné vymezení, proto je do novely zařazena jejich definice pojmů "výzkum a vývoj" v bodě 3 novely.

Změna terminologie je předmětem bodů 1, 2, 4, 5, 7, 9, 16, 17, 18, 19, 21, 24, 27, 27, 35, 37, 38, 39 a 43 novely a je obsažena i v bodech 10, 12, 13, 20, 22, 34, a 36.

b) V zákoně č. 300/1992 Sb. byly použity pojmy "institucionální financování" a "účelové financování", aniž by byly definovány. V bodě 5 se navrhuje jejich definice v souladu s rozpočtovými pravidly České republiky. Vzhledem k tomu, že Grantová agentura poskytuje prostředky na řešení projektů převážně vysokým školám a ústavům Akademie věd ČR (tj. příspěvkovým a rozpočtovým organizacím), bylo nutné zahrnout do definice účelového financování i tu část příspěvku na činnost těchto organizací při řešení projektů, které jsou v současné době rozpočtovými opatřeními převáděny do rozpočtové kapitoly jejich zřizovatele.

c) Dále se navrhuje nahradit termín "politika vlády pro příslušné období" termínem "zásady vlády pro oblast výzkumu a vývoje". Vázání státní podpory na blíže nespecifikovanou politiku znamenalo prakticky zastavení procesu přibližování se vyspělým zemím. Ve vládou schválených zásadách pro oblast výzkumu a vývoje jsou určeny postupy při vytváření podmínek pro výzkum a vývoj a rozsah státní podpory až do cílového období, odpovídajícímu stabilní ekonomice. Jedná se o body 5, 11, 12, a 36 novely.

d) Dále se navrhuje vypustit slovo "prioritní" u programů grantové agentury vzhledem k tomu, že jiné programy u Grantové agentury zákon nepředpokládá (body 10, 22 a 36 novely).

e) V bodě 13 novely se výraz "z podnikových zdrojů" navrhuje nahradit výrazem "z vlastních zdrojů" vzhledem k tomu, že ustanovení se týká nejen státních podniků.

g) V bodě 20 se navrhuje vypustit slovo "zásad" předcházející textu "rozdělení účelových prostředků", neboť při přípravě návrhu státního rozpočtu se žádné zásady nevypracovávají. Stávající znění zákona č. 300/1992 Sb. není rovněž zcela v souladu s tzv. kompetenčním zákonem. Navržená úprava vychází i z usnesení vlády č. 282/1994.

h) Navrhuje se doplnit dosavadní znění § 8, odst. /5/ o způsob, kterým vláda určuje odměnu za výkon funkce člena Rady podle výsledků dosažených v daném roce, neboť dosavadní znění vedlo k různým výkladům (bod 28 novely) . Analogicky je navrženo upřesnění odměny za činnost orgánů Grantové agentury (bod 49 novely).

i) V bodě 31 novely se navrhuje nahradit ve stávajícím § 9, odst. 2 text "zřizovanou vládou České republiky" (neboť podle odst. 1 je Grantová agentura zřízena přímo zákonem) textem "a právnickou osobou" (výklad stávajícího znění nebyl jednoznačný, Grantová agentura musí mít právní subjektivitu, aby mohla uzavírat smlouvy o poskytnutí prostředků).

j) V bodě 34 novely se navrhuje upřesnit, že metodické a organizační postupy stanovuje Grantová agentura pro projekty podporované ze své rozpočtové kapitoly.

k) Termín "Česká národní rada" se navrhuje nahradit termínem "Poslanecká sněmovna Parlamentu" v bodech 45 a 47 novely.

1) V bodě 44 novely se navrhuje nově zařadit písmeno d), které v souladu s § 7, odst. 3, písm. d) ukládá předsednictvu předložit Radě návrh programů Grantové agentury (dosavadní nepřímé určení tohoto úkolu § 7 bylo nedostatečné, programy budou připraveny až pro rok 1996). Dále se v novém písmenu e) svěřuje předsednictvu úkol vytváření expertních skupin v souladu se statutem (v § 17, odst. 2 zákona č. 300/1992 Sb. bylo sice stanoveno udělování odměn členům expertních skupin, zákon však neřešil jejich ustavení).

m) V bodě 46 novely se navrhuje nahradit v § 15, odst. 3, písm. a) zákona č. 300/1992 Sb. použité slovo "využívání" (finančních prostředků Grantové agentury) slovem "rozdělování". Dozorčí rada má kontrolovat činnost Grantové agentury a tedy rozdělování prostředků; kontrola jejich využívání je uvedena mezi úkoly Grantové agentury (§ 11, písm. f).

n) V Čl. II novely se navrhuje, aby do jednoho měsíce po nabytí účinnosti zákona předložily Rada i Grantová agentura návrh novel svých statutů, kde bude nutné promítnout přijaté změny.

II. Věcné změny

a) Mezi podmínky pro poskytnutí státní podpory se v bodě 5 novely navrhuje nově zařadit povinnost poskytnout veřejnosti základní informaci o výzkumu a vývoji prováděném se státní podporou. Důvodem je jednak právo daňových poplatníků na informaci o nakládání se státními prostředky, jednak nutnost vzájemné informovanosti výzkumných pracovníků tak, aby nedocházelo k neúčelnému tříštění sil a prostředků paralelním řešením problémů stejným způsobem.

Dále se navrhuje nově zařadit text "pokud zvláštní předpisy nestanoví jinak". Důvodem je nesoulad stávajícího zákona č. 300/1992 Sb. (který nepřipouštěl výjimky) s ostatní legislativou (zákon č. 102/1971 Sb., o ochraně státního tajemství, ve znění pozdějších předpisů a s § 17 až 20 obchodního zákoníku o obchodním tajemství).

b) V bodě 8 novely se navrhuje zařadit podmínku hodnocení výsledků organizace v oblasti výzkumu a vývoje zřizovatelem a Radou vlády, která navrhuje rozdělení prostředků na činnost organizací. Bez této podmínky neexistuje vazba mezi výsledky organizace a prostředky, které na svou činnost ze státního rozpočtu získá, což vede v některých případech k neefektivnímu vynakládání státních prostředků.

c) Vzhledem k tomu, že dosavadní znění § 6 zákona č. 300/1992 Sb. bylo značně deklarativní (zejména v odstavci 1), navrhuje se v bodě 14 novely nové znění tohoto paragrafu.

V odstavci 1 je určeno:

- kdo poskytuje podporu ("ústřední orgány" - v souladu s § 5, odst. 1),

- na základě čeho tuto podporu poskytuje ("na základě výsledků veřejné soutěže"),

- jakou formou ji poskytuje ("podle podmínek stanovených při poskytnutí rozpočtových prostředků").

Kromě obecných podmínek státní podpory vymezených § 3, odst. 2, je pro účelovou podporu nutné zakotvit podmínku veřejné soutěže a stanovení konkrétních podmínek pro poskytování rozpočtových prostředků při řešení projektů se státní podporou. Tyto podmínky zajišťují rovnost všech právnických a fyzických subjektů v soutěži o získání státní podpory.

Poslední navrženou podmínkou účelové státní podpory je poskytnutí údajů pro centrální evidenci projektů účelově financovaných ze státního rozpočtu (CEP). CEP se dosud provádí na základě usnesení vlády v daném roce a její vznik si vynutil zcela nepřehledný způsob financování projektů prováděný isolovaně jednotlivými ústředními orgány s řadou duplicit. Teprve po zřízení CEPu ve formě počítačové databáze v roce 1993 získala vláda a ústřední orgány souhrnné informace o výši a zaměření účelové státní podpory výzkumu a vývoje. CEP je nyní důležitým zdrojem podkladů pro sestavování návrhu státního rozpočtu. Vzhledem k tomu, že se jedná o obecnou podmínku účelového financování je navrženo zakotvit povinnost poskytnutí údajů přímo ze zákona.

Vzhledem k tomu, že zákon nemůže řešit konkrétní podmínky, způsoby a termíny poskytování prostředků, navrhuje se v novém odstavci 2 zmocnění vlády vydat nařízení upravující tyto otázky. Absence uvedeného právního předpisu je citelným nedostatkem dosavadního způsobu státní podpory, který se mj. projevuje opožděným uvolňováním prostředků.

d) V bodě 23 novely se návazně na bod 14 navrhuje nahradit text "vládě České republiky navrhují" slovy "navrhují a vyhlašují", neboť účelovou podporu poskytují ústřední orgány.

e) Navrhuje se vypustit v § 7, odst. 3, dosavadní písmeno f) zákona č. 300/1992 Sb. o koordinaci spolupráce České republiky se Slovenskou republikou a s federálními orgány - kromě důsledků zrušení federace se jedná o soulad se zákonem o působnosti ústředních orgánů státní správy ve vztahu k MŠMT ČR.

V bodě 25 novely se navrhuje zařadit nové písmeno f), ukládající Radě zajišťovat centrální evidenci projektů účelově financovaných ze státního rozpočtu (vybudování této databáze bylo Radě uloženo usneseními vlády č. 533/1993 a č. 80/1994). Pokud má Rada navrhovat vládě rozdělení státních prostředků v oblasti výzkumu a vývoje, musí odpovídat i za strukturu a využití informací získaných k tomuto účelu a proto je navrženo návazně na § 6, odst. 1 uložení tohoto úkolu Radě.

g) V bodě 29 novely se navrhuje doplnit nový odstavec /7/, vymezující způsob jmenování a odvolání předsedy Rady. Vzhledem k postavení Rady (je poradním orgánem vlády) a k nezbytnému kontaktu s vládou při plnění úkolů Rady je účelné, aby v čele Rady stál člen vlády (v současné době je předsedou Rady ministr Igor Němec).

h) V bodě 48 se navrhuje nově zařadit § 15a, který řeší otázku stálých poradních skupin předsednictva Grantové agentury - oborových komisí zajišťujících posouzení a hodnocení návrhů projektů. Oborové komise vznikly na základě statutu Grantové agentury a vzhledem k jejich významu pro činnost Grantové agentury se navrhuje začlenit základní otázky jejich činnosti (postavení, úkoly, způsob jmenování a odvolání a funkční období) přímo do zákona. Na oborových komisích, jejichž členy jsou nezávislí odborníci, spočívá podstatná část hodnocení předložených projektů.

Návazně na ustanovení oborových komisí (§ 15a) se navrhuje v bodě 50 novely rozšířit stávající znění § 17, odst. 2 zákona č. 300/1992 Sb. o schvalování jejich odměn předsednictvem Grantové agentury podle zásad, které budou stanoveny ve statutu Grantové agentury.

Možnost vytváření expertních skupin se navrhuje v zákoně ponechat, tyto skupiny by se měly zabývat např. přípravou programů Grantové agentury.

Navržené změny se nepromítnou do zvýšených nároků na státní rozpočet.

V Praze dne 31.srpna 1994

Doc. Ing. Václav Klaus, CSc. v.r.

předseda vlády

RNDr. Igor Němec v.r.

ministr vlády

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP