Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
Zákon České národní rady č. 500/1990 Sb. o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby, ve znění zákonů č. 438/1992., 282/1992 Sb., 473/1992 Sb., 170/1993 Sb. a 155/1994 Sb. se doplňuje takto:
Do § 15 odst. 2 se vkládá písmeno k), které zní:
"k převodu 3,0 miliard Kč do státního rozpočtu, které budou použity na financování investičních akcí zkvalitňujících technický stav a vybavení škol a školských zařízení."
Novela zákona navrhuje uvolnit investiční finanční prostředky na zkvalitnění technického stavu a vybavení škol a školských zařízení zřizovaných zejména obcemi, v menší části též zřizovaných školskými úřady a Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy.
Materiálně technická základna školství je zastaralá. Podle šetření občanské vybavenosti sídel, které prováděl Český statistický úřad k 31. 12. 1987 mělo školství v členění podle druhů škol /dětské útulky, autoškoly, zařízení pro zájmová studia a SOU nejsou uvažovány/ celkem 17.597 stavebních objektů pro 10.845 zařízení. Z nich pro daný účel zcela nevyhovovalo v té době 3.181 objektů. Stáří objektů a jejich celkové užitkové plochy jsou zřejmé z následujících tabulek /členění dle zřizovatelů je dle současného stavu/:
Přehled počtu objektů dle vybraných druhů škol, zřizovatelů a stáří objektů /1987/ tab.č.1
čís.
podsk. Podskupina zařízení | z toho
nevyho- vuje | |||||||
zařízení | objektů | do 1901 | 1901-1945 | 1946-1970 | po 1970 | |||
Mateřské
školy | ||||||||
Základní
školy | ||||||||
Celkem obce | ||||||||
Speicální školy | ||||||||
Výchovná zařízení | ||||||||
Gymnázia a SOŠ | ||||||||
Školy v přírodě | ||||||||
Celkem MŠMT | ||||||||
Celkem |
Grafické vyjádření rozdělení objektů škol obcí dle stáří /1987/ je uvedeno na grafu 1. Objekty škol resortu dle stáří /1987/ jsou uvedeny na grafu 2.
Přehled celkové užitkové plochy dle vybraných druhů škol, zřizovatelů a stáří objektů /1987/ tab.č.2
čís.podsk. | Podskupina zařízení | počet zařízení | celková PU m2 | z toho m2 nevyho-
vuje | ||||
1901-1945 | 1946-1970 | po 1970 | ||||||
Mateřské školy | ||||||||
Základní školy | ||||||||
Celkem obce | ||||||||
Speciální školy | ||||||||
Výchovná zařízení | ||||||||
Gymnázia a SOŠ | ||||||||
Školy v přírodě | ||||||||
Celkem MŠMT | ||||||||
Celkem |
Užitková plocha škol obcí dle stáří /1987/ je uvedena na grafu 3, užitková plocha škol resortu dle stáří /1987/ na grafu 4.
Podíl nevyhovujících objektů škol obcí /1987/ je uveden na grafu 6, podíl nevyhovujících objektů škol resortu /1987/ na grafu 7.
Podle pasportizace objektů škol zřizovaných pouze resortem školství k 30.6.1993 /pasportizace objektů škol zřizovaných obcemi se neprováděla/ spravuje resort celkem 3.208 objektů o celkové užitkové ploše 4,466.169m2. Z toho je 1.043 objektů nevyhovujících. 679 objektů je postaveno před rokem 1900, z nich podle stáří je uveden v následující tabulce:
Přehled celkového počtu objektů škol resortu MŠMT dle stáří objektů /1993/tab.č.3
do 180 | 1801-1850 | 1851ď1899 | 1900-1918 | 1919-1938 | 1939-1947 | 1948-1959 | 1969-1980 | po 1980 | cel-kem | Z toho
nevyhovuje | |
Resort MŠMT celkem |
Užitková plocha škol resortu dle stáří /1993/ je uvedena na grafu 5, podíl nevyhovujících objektů škol resortu /1993/ na grafu 8.
Prakticky od roku 1939 se do objektů školství vkládají jen nedostatečné prostředky na opravy, údržbu, rekonstrukce a modernizace, dlouhodobým zanedbáváním oprav a údržby se zhoršuje technický stav objektů. U objektů, postavených v poválečném období zase dochází k jejich rychlejšímu zastarávání vlivem použití nevhodných stavebních technologií, které výrazně zkracují intervaly nutných obnovovacích a rekonstrukčních prací. Vývojem a vznikem nových druhů technického zařízení budov vzniká potřeba jejich rekonstrukcí či nového provedení.
Obce ani Ministerstvo školství nemají dostatek prostředků na plnohodnotné dotování těchto potřeb. Odkládáním jejich realizace dochází ke zhoršování technického stavu a tím i k nárůstu nákladů, nehledě k cenovým vlivům. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy odhaduje jen u objektů v jeho správě každoroční deficit prostředků částkou 1,5 až 2,0 mld. Kč. u objektů ve vlastnictví obcí může jít o částku dvojnásobnou. Navržená částka k uvolnění pomůže tedy vyřešit pouze část nejnaléhavějších problémů.
Užití prostředků se předpokládá ve třech okruzích:
a/ na zkvalitnění technického stavu objektů,
b/ na zkvalitnění vybavení odborných učeben,
c/ na vybrané nové kapacity.
Z celkového uvolněného objemu prostředků se předpokládá užití v rozsahu 80% pro školy a školská zařízení zřizované obcemi a v rozsahu 20% pro školy a školská zařízení zřizované Ministerstvem školství nebo školským úřadem.
Ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy byl zpracován program zkvalitnění technického stavu a vybavení škol a školských zařízení, z něhož plynou podrobnosti užití uvolněných prostředků. Základní charakteristika tohoto programu je přiložena.