Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

1115 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Jaroslava Vlčka

na ministra pro správu národního majetku a jeho privatizaci Jiřího Skalického

ve věci práva těžby nerostných surovin, které v procesu privatizace byly prodány soukromým firmám

Ministr pro správu národního majetku a jeho privatizaci Jiří Skalický zaslal odpověď na interpelaci poslance Jaroslava Vlčka dopisem ze dne 19. září 1994.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra pro správu národního majetku a jeho privatizaci Jiřího Skalického na interpelaci poslance Jaroslava Vlčka. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 20. září 1994

Milan Uhde v. r.

Příloha

MINISTR

PRO SPRÁVU NÁRODNÍHO MAJETKU

A JEHO PRIVATIZACI ČESKÉ REPUBLIKY

Ing.Jiří Skalický

 V Praze dne 19. září 1994
 Č.j. 16141/94
 2602/94-SM

Vážený pane poslanče,

požádal jste mě o písemnou vyčerpávající informaci o převodu nerostných ložisek a práva těžby nerostných surovin (včetně kamenolomů), které v procesu privatizace byly prodány soukromým firmám, kde je významné procento zahraniční účasti. Dále jste požádal o aktuální informaci o privatizaci ložiska zlata v Mokrsku.

Přestože Váš písemný dotaz je velice stručný, a že jsem v Poslanecké sněmovně již dvakrát, při příležitosti konkrétních interpelací ve věci kamenolomu Dobkovičky a kamenolomu Zbraslav s. p. Středokámen, vysvětloval působnost orgánů státní správy v oblasti privatizace, ochrany a využití nerostného bohatství a povolování hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem, podávám Vám obšírnější zprávu.

Protože se ptáte na "převod nerostných ložisek", ale také na "privatizaci ložiska zlata", dovoluji si připomenout zákon č. 439/1992 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon) a úzce související zákon č. 440/1992 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě. Jedná se o úplná znění původních zákonů po změnách a doplněních.

Horní zákon rozděluje nerosty na vyhrazené a nevyhrazené a dle uvidí, že ložiska vyhrazených nerostů, tzv. nerostné bohatství, jsou ve vlastnictví České republiky, a že ložiska nevyhrazených nerostů jsou součástí pozemku. Měl-li jste tedy převodem nerostných ložisek na mysli převod jejich vlastnictví, ubezpečuji Vás, že ložiska vyhrazených nerostů, a tedy i ložisko zlata v Mokrsku, zůstávají ve vlastnictví České republiky a ložiska nevyhrazených nerostů jsou privatizována v té části, která je umístěna pod pozemky, k nimž měl právo hospodaření privatizovaný státní podnik. Pro úplnost uvádím, že privatizovaný majetek se zpravidla nekryje s rozsahem chráněných ložiskových území nebo dobývacích prostorů, na což však oba citované zákony pamatují. Tyto zákony rovněž stanoví působnost orgánů státní správy - Ministerstva hospodářství, Ministerstva životního prostředí, státní báňské správy i Ministerstva financí - v oblasti ochrany a využití nerostných ložisek, rozhodování o jejich zařazení, evidenci, vydávání oprávnění k jejich dobývání, státního dozoru až po úhradu za dobývání ložisek.

Úloha mnou řízeného ministerstva je dána zákonem č.92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění pozdějších předpisů. Ve smyslu tohoto zákona vydáváme rozhodnutí, případně doporučujeme vládě ČR k vydání rozhodnutí o privatizaci majetku státu, případně rozhodujeme nebo navrhujeme rozhodnutí o privatizaci majetkové účasti státu na podnikání již existujících akciových společností.

Rozhodnutí se týkají majetku nemovitého (budovy a pozemky) a majetku movitého. Ve smyslu § 15 zákona s vlastnickým právem přecházejí na jeho nabyvatele i práva a závazky související s privatizovaným majetkem. Lze tedy dovodit, že na nabyvatele přechází i oprávnění k dobývání nerostného ložiska.

Veškeré návrhy na privatizaci majetku státu, které vydává Ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR, procházejí ve smyslu příslušných usnesení vlády ČR od roku 1992 (poslední upřesnění Zásad postupu při privatizaci bylo vydáno usnesením vlády ČR č. 393 ze dne 13. 7. 1994) připomínkovým řízením a jednáním o připomínkách, jehož se na úrovni náměstků ministrů zúčastňují všechny státní orgány, které v oblasti ochrany a využití nerostného bohatství mají svoji působnost - Ministerstvo hospodářství, Ministerstvo životního prostředí a ministerstvo financí.

Těchto připomínkových řízení se zúčastňuje i Ministerstvo pro hospodářskou soutěž, které má své zvláštní poslání.Je třeba říci, že všechny jmenované orgány mají možnost se k návrhům privatizace vyjádřit, a z praxe uvádím, že také své možnosti plně využívají. Lze tak předejít případným výtkám vůči vydanému rozhodnutí o privatizaci.

Oprávnění k dobývání nerostného ložiska přechází na nabyvatele majetku spolu s ostatními právy a závazky, tedy při podpisu kupní smlouvy nabyvatele s Fondem národního majetku ČR.

Jak však vyplývá ze zákona č. 440/1992 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o ostatní báňské správě, je hornická činnost v celém rozsahu povolována, evidována a kontrolována orgány státní báňské správy, těmto orgánům náleží i vrchní dozor nad dodržováním horního zákona. Pokud by orgány státní báňské správy odňaly povolení k hornické činnosti, vlastník pozemků nebude moci tuto činnost vykonávat.

Vracím se nyní k Vašemu dotazu na prodej majetku státu soukromým společnostem se zahraniční majetkovou účastí. O majetek, ke kterému náleží ložisko.nevyhrazených nerostů, např. kamene, je značný zájem doložený předložením velkého počtu privatizačních projektů. Českým společnostem dáváme při výběru nabyvatele obvykle přednost.

Abychom předešli případným spekulacím některých podnikatelů, kteří by chtěli následně pronajmout nebo prodat majetek podniku zahraniční firmě, uvádíme do podmínek privatizace omezení takového nakládání s majetkem, případně předkupní právo Fondu národního majetku ČR. Tak jsme postupovali např. při privatizaci kamenolomu Zbraslav s. p. Středokámen, Stěrkovny Olbramovice a dalších.

Pokud se týká privatizace majetku státu, k němuž se vázalo oprávnění k dobývání některých výhradních ložisek, byl tento majetek v řadě případů vložen do nově založené akciově společnosti a akcie byly privatizovány kupónovou metodou s případnou kombinací s přímým prodejem akcií zahraničním nabyvatelům. Obdobně schválila vláda ČR přímý prodej akcií u dříve založených akciových společností, např. cementáren. Jednalo se však zpravidla o prodej minoritních podílů akcií. Jejich seznam uvádím v příloze.

Budete-li mít, vážený pane poslanče, zájem o informaci o privatizaci některého konkrétního státního podniku, rád Vám ji samozřejmě poskytnu.

S pozdravem

 Jiří Skalický

Příloha

Vážený pan

RNDr. Jaroslav Vlček

poslanec Poslanecké sněmovny

Parlamentu ČR

Praha

SEZNAM SCHVÁLENÝCH PŘÍMÝCH PRODEJŮ AKCIÍ

uvedených akciových společností
Akciová společnost
usnesení vlády
podíl v % a.s.
nabyvatel
země vlády
     
Teramo Vápená49/93 20 %O M Y ASRN
Provodínské písky 361/925 %GRANZWERKE SRN
Kaolín Hlubany602/92 51 %VILLEROY and BOSCH SRN
Prům. kamene Příbram 341/9245 %STEININDUSTRIE A. ¨FRIEPESS AUS
Severokámen Liberec323/92 17 %WIMPEYVB
Šumavské Vápenice104/92 95 %HASITSRN
CEVA Králův Dvůr 525/9116 %HEIDELBERG SRN
ČERTOVY SCHODY 525/918 %LHOIST BELG
CEVA Mokrá487/91 59 %CBRBELG
CEVA Čížkovice 523/9112,5 %LAFARGE COPEE FR
CEVA Ostrava20/9235 % ITALCEMENTIITAL
CEVA Prachovice524/91 24 %HOLDERBANKSRN
CEMENT Hranice470/91 30 %ITALCEMENTIITAL
PRAGOCEMENT Radotín466/91 13 %HEIDELBERGSRN




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP