o zpravodajských službách České republiky
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
(1) Tento zákon upravuje zejména postavení, působnost, koordinaci, spolupráci a kontrolu zpravodajských služeb České republiky (dále jen "zpravodajské služby"), ukládání úkolů zpravodajským službám, podávání zpráv těmito službami a poskytování informací zpravodajským službám.
(2) Používání specifických prostředků, získávání informací a vedení evidencí obsahujících údaje o osobách Bezpečnostní informační službou a Vojenským obranným zpravodajstvím, jakož i postavení příslušníků zpravodajských služeb a jejich služební poměry, upravují zvláštní zákony. [Např. zákon č. ... /1994 Sb., o činnosti Bezpečnostní informační služby, postavení a služebním poměru jejích příslušníků, zákon č. 67/1992 Sb., o Vojenském obranném zpravodajství.]
Zpravodajské služby jsou státní orgány pro získávání, shromažďování a vyhodnocování informací (dále jen "zabezpečování informací") důležitých pro ochranu ústavního zřízení, významných ekonomických zájmů, bezpečnost a obranu České republiky.
Zpravodajské služby a jejich postavení
V České republice působí tyto zpravodajské služby
a) Bezpečnostní informační služba, jejíž příjmy a výdaje tvoří samostatnou kapitolu státního rozpočtu,
b) Úřad pro zahraniční styky a informace, jehož rozpočet je součástí rozpočtové kapitoly Ministerstva vnitra,
c) Vojenské zpravodajství, jako součást Ministerstva obrany, tvořené Vojenským obranným zpravodajstvím a Vojenskou zpravodajskou službou. [§ 16 odst. 2 písm. e) zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy, ve znění pozdějších předpisů.]
(1) V čele zpravodajských služeb stojí ředitelé.
(2) Ředitele Bezpečnostní informační služby jmenuje a odvolává vláda. Z výkonu své funkce je ředitel Bezpečnostní informační služby odpovědný vládě.
(3) Ředitele Úřadu pro zahraniční styky a informace jmenuje a odvolává ministr vnitra se souhlasem vlády. Z výkonu své funkce je ředitel Úřadu pro zahraniční styky a informace odpovědný ministru vnitra.
(4) Ředitele Vojenského zpravodajství jmenuje a odvolává ministr obrany se souhlasem vlády. Z výkonu své funkce je ředitel Vojenského zpravodajství odpovědný ministru obrany.
Působnost zpravodajských služeb
(1) Bezpečnostní informační služba zabezpečuje informace
a) o záměrech a činnostech namířených proti demokratickým základům, svrchovanosti a územní celistvosti České republiky,
b) o zpravodajských službách cizí moci,
c) o činnostech ohrožujících státní a služební tajemství, d) o činnostech, jejichž důsledky mohou ohrozit bezpečnost nebo významné ekonomické zájmy České republiky,
e) týkající se organizovaného terorismu.
(2) Úřad pro zahraniční styky a informace zabezpečuje informace mající původ v zahraničí, důležité pro bezpečnost a ochranu zahraničně politických zájmů České republiky.
(3) Vojenské zpravodajství zabezpečuje informace
a) o záměrech a činnostech představujících vojenské ohrožení České republiky,
b) o zpravodajských službách cizí moci v oblasti obrany,
c) o záměrech a činnostech namířených proti zabezpečování obrany České republiky, [§ 16 odst. 2 zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy, ve znění pozdějších předpisů.]
d) o činnostech ohrožujících státní a služební tajemství v oblasti obrany České republiky.
(4) Zpravodajské služby plní další úkoly, pokud tak stanoví zvláštní zákon nebo mezinárodní smlouva, jíž je Česká republika vázána.
Vnitřní organizace zpravodajských služeb
Vymezení vnitřní organizace zpravodajských služeb a bližší vymezení jejich činnosti upraví statuty. Statuty zpravodajských služeb schvaluje vláda.
Koordinace činnosti zpravodajských služeb
Činnost zpravodajských služeb koordinuje vláda.
Podávání zpráv zpravodajskými službami a ukládání úkolů zpravodajským službám
(1) Zpravodajské služby podávají vládě a prezidentu republiky jednou za rok zprávy o své činnosti.
(2) Zpravodajské služby předávají prezidentu republiky, předsedovi vlády a příslušným členům vlády, v případech zjištění, která nesnesou odkladu, informace bezprostředně.
(3) Zpravodajské služby předávají státním orgánům a policejním orgánům informace o zjištěních, která náleží do oboru jejich působnosti; to neplatí, jestliže by poskytnutí ohrozilo důležitý zájem sledovaný příslušnou zpravodajskou službou.
(4) Vláda a prezident republiky mohou ukládat zpravodajským službám úkoly v mezích působnosti těchto služeb. Prezident republiky ukládá zpravodajským službám úkoly prostřednictvím vlády.
(5) Podávání zpráv, předávání informací a ukládání úkolů podle odstavců 1 až 4 se u Bezpečnostní informační služby uskutečňuje prostřednictvím ředitele této služby a u Úřadu pro zahraniční styky a informace a Vojenského zpravodajství prostřednictvím příslušných ministrů.
Spolupráce zpravodajských služeb
Zpravodajské služby navzájem spolupracují na základě dohod uzavíraných s vědomím vlády.
Spolupráci se zpravodajskými službami cizí moci mohou zpravodajské služby uskutečňovat pouze se souhlasem vlády.
Poskytování informací zpravodajským službám
V rámci své působnosti mohou zpravodajské služby žádat od orgánů veřejné správy nezbytnou pomoc a informace uchovávané těmito orgány v souvislosti s plněním úkolů státní správy.
Kontrola zpravodajských služeb
Činnost zpravodajských služeb podle tohoto zákona podléhá kontrole vlády.
(1) Poslanecká sněmovna je o činnosti zpravodajských služeb informována vládou prostřednictvím svého orgánu pro zpravodajské služby, který k tomu účelu zřídí.
(2) Počet členů orgánu pro zpravodajské služby určí Poslanecká sněmovna. Členem orgánu pro zpravodajské služby může být jen poslanec Poslanecké sněmovny.
(3) Pokud tento zákon nestanoví jinak, použijí se na volbu členů a jednání orgánu pro zpravodajské služby přiměřeně ustanovení upravující volbu a jednání výborů Poslanecké sněmovny. [Zákon č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, ve znění pozdějších předpisů.]
Vláda informuje orgán pro zpravodajské služby jednou ročně obecně o činnosti zpravodajských služeb a dále vždy při získání informací důležitých pro ochranu ústavního zřízení, významných ekonomických zájmů, bezpečnost a obranu České republiky.
(1) Jednání orgánu pro zpravodajské služby mohou být přítomni pouze jeho členové, pokud tento orgán nerozhodne jinak.
(2) Členové orgánu pro zpravodajské služby a další osoby, které se zúčastní jednání tohoto orgánu, jsou povinni zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o nichž se dozvědí při výkonu své funkce nebo při účasti na jednání orgánu pro zpravodajské služby.
(3) Členové orgánu pro zpravodajské služby a další osoby, které se zúčastní jednání tohoto orgánu, mohou být zbaveni povinnosti zachovávat mlčenlivost pouze usnesením Poslanecké sněmovny.
(4) Ustanovením odstavců 2 a 3 nejsou dotčeny předpisy o ochraně státního tajemství. [Zákon č. 102/1971 Sb., o ochraně státního tajemství, ve znění pozdějších předpisů.]
Působnost státních orgánů ke kontrole plnění úkolů hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu podle zvláštních právních předpisů není ustanoveními § 12 až 15 tohoto zákona dotčena [Např. zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění zákona č. 331/1993 Sb., zákon č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky), ve znění pozdějších předpisů.].
Ministr vnitra může povolat příslušníky Policie České republiky k plnění úkolů v Úřadu pro zahraniční styky a informace.
(1) Jestliže je to nezbytné pro plnění úkolů v působnosti Úřadu pro zahraniční styky a informace a Vojenské zpravodajské služby, mohou tyto zpravodajské služby pro ochranu činností, které konají na území České republiky, používat sledování osob a věcí, krycí doklady, nástrahovou a zabezpečovací techniku a využívat osob jednajících v jejich prospěch.
(2) Krycími doklady se pro účely tohoto zákona rozumějí listiny a předměty sloužící k utajení skutečné totožnosti osoby. Krycími doklady nesmí být průkazy ústavních činitelů.
(3) Úřadu pro zahraniční styky a informace vydává krycí doklady Ministerstvo vnitra, Vojenské zpravodajské službě vydává krycí doklady Bezpečnostní informační služba.
(1) Úřad pro zahraniční styky a informace a Vojenská zpravodajská služba jsou oprávněny vést evidence, které obsahují osobní údaje, jestliže je to nezbytné pro plnění úkolů v jejich působnosti.
(2) Informace o vedení evidencí obsahujících osobní údaje a informace z těchto evidencí zpravodajské služby uvedené v odstavci 1 osobám nesdělují.
Opatření k utajení činnosti
Jestliže je to nutné k utajení jejich činnosti, mohou zpravodajské služby a jejich příslušníci používat zvláštní způsoby vykazování údajů při hospodaření s prostředky státního rozpočtu včetně devizového hospodaření, přiznávání daně z příjmů, vykazování pojistného všeobecného zdravotního pojištění a pojistného na sociální zabezpeční a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti. Tento zvláštní způsob vykazování údajů stanoví vláda nařízením.
Zrušují se § 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 a § 22 a 23 zákona č. 67/1992 Sb., o Vojenském obranném zpravodajství.
Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 30. července 1994.
Obecná část
Platná právní
regulace bezpečnostního zpravodajství České
republiky vykazuje zřejmé znaky nedostatečnosti.
Zákon č. 527/1992
Sb., o Bezpečnostní informační službě
České republiky, pozbývá účinnosti
k 31. červenci 1994. Zákon č. 67/1992 Sb.,
o Vojenském obranném zpravodajství, upravuje
pouze část vojenské zpravodajské aktivity,
tzv. kontrarozvědného charakteru a nezahrnuje úpravu
zahraniční zpravodajské činnosti (Vojenská
zpravodajská služba). Zákon o Vojenském
obranném zpravodajství
vychází z federálního kontextu institucí
a vztahů, ve kterých vznikl. Úřad
pro zahraniční styky a informace ministerstva vnitra
není dosud zřízen zákonem.
Současná úprava
odpovědnosti státních orgánů
za činnost zpravodajských služeb, způsobu
úkolování a kontroly těchto služeb
se u jednotlivých zpravodajských subjektů
značně liší.
Uvedený stav nedostatečnosti
právní úpravy vede v důsledku k nepřehlednosti
zpravodajského systému České republiky,
k problémům v řízení, dělbě
působnosti a v koordinaci činnosti zpravodajských
služeb. Z legislativního hlediska je nežádoucí
rovněž absence právní úpravy
zpravodajských služeb pro zahraniční
zpravodajství.
Předložený
návrh zákona o zpravodajských službách
předpokládá zejména
a) vymezit rozsah struktury bezpečnostního
zpravodajství České republiky uzavřeným
počtem třech zpravodajských služeb (Bezpečnostní
informační služba, Úřad pro zahraniční
styky a informace a Vojenské zpravodajství),
b) konstituovat zpravodajské
služby jako informační servis výkonné
moci, tzn. především vlády, která
je plně odpovědná za bezpečnost České
republiky. Jestliže je vláda, jako vrcholný
orgán výkonné moci, nositelem odpovědnosti,
musí být vybavena pravomocí řídit
zpravodajský systém. Znamená to oprávnění
jmenovat vedoucí
pracovníky služeb, ukládat službám
úkoly, vykonávat kontrolu a koordinovat jejich činnost,
c) upustit od uskutečňování
přímého vztahu Parlamentu a zpravodajských
služeb. Uvedený vztah se transformuje do polohy vztahu
moci zákonodárné a moci výkonné
v dané oblasti, který je naplňován
pomocí zvláštního orgánu Poslanecké
sněmovny pro zpravodajské služby,
d) stanovení úkolů
zpravodajských služeb tak, aby nedocházelo
k nežádoucímu překrývání
působnosti těchto služeb. Tomu odpovídá
rovněž návrh na úpravu způsobu
uskutečňování spolupráce mezi
službami na základě vzájemných
dohod a spolupráce s cizími zpravodajskými
službami pouze se souhlasem vlády,
e) sjednocení úpravy
podávání zpráv zpravodajskými
službami a ukládání úkolů
těmto službám a zároveň sjednocení
režimu poskytování informací zpravodajským
službám orgány veřejné správy,
f) vypořádat se
s poměrem navrhovaného zákona k platné
právní úpravě zpravodajských
služeb kombinací derogace a zvláštní
úpravy pro zpravodajské služby nebo jejich
součásti (tzv. rozvědného charakteru),
u kterých nebude vytvářena vlastní
pozitivně právní úprava.
Mimo rámec navrhovaného
zákona zůstává úprava používání
zpravodajských prostředků, vedení
evidencí obsahujících údaje o osobách,
služební poměry zaměstnanců zpravodajských
služeb a dalších práv a povinností
zpravodajských služeb a jejich příslušníků,
které mají upravit zvláštní zákony.
Navrhovaná úprava
nebude zřejmě klást požadavky na státní
rozpočet České republiky. Rozsah kontrolní
a koordinační funkce vlády vůči
zpravodajským službám je otázkou rozhodnutí
vlády o tom, zda postačí dosavadní
aparát a prostředky nebo bude třeba v rámci
Úřadu vlády posílit pracoviště,
které plní uvedené funkce.
Právo Evropské unie
neobsahuje žádné normy, kterými by byla
limitována regulace úprav zpravodajských
služeb v jednotlivých státech unie. Na základě
uvedeného faktu byly při přípravě
předloženého návrhu vzaty v úvahu
(porovnány) pouze některé národní
právní úpravy bezpečnostního
zpravodajství zemí Evropské unie, zejména
právní úpravy Spolkové
republiky Německo a Nizozemí.
Zvláštní
část
K § 1
Vyjádřením
účelu zákona se vymezuje jeho obsah, zejména
vůči působnosti navazujících
zákonů, kterými by měly být
zákony o Bezpečnostní informační
službě a Vojenském zpravodajství. Uvedené
zákony upraví další povinnosti a práva
zpravodajských služeb.
Zákon o zpravodajských
službách se zabývá pouze rozhodujícími
vztahy řízení, kontroly a hlavními
vztahy při získávání a vydávání
informací těmito službami v rámci veřejné
správy.
Zákon neupravuje problematiku
služebních poměrů příslušníků
zpravodajských služeb a ponechává ji
úpravě zvláštním zákonem.
K § 2
Charakteristika poslání
zpravodajských služeb určuje formu tohoto poslání,
jako práci s informacemi (informační servis)
a jeho obsah, jako podporu životně důležitých
funkcí státu, zajištujících trvání
ústavních hodnot, obranu proti násilnému
napadení a zabezpečení proti hrozbám
politického, ekonomického či anticivilizačního
rázu.
K § 3
Stanoví se uzavřený
počet zpravodajských služeb České
republiky. Přehled existujících služeb
vyjadřuje jejich odlišnosti ve stupni finančně
právní subjektivity. BIS je samostatnou státní
institucí, další služby jsou různě
napojeny na rozpočet resortů, v jejichž působnosti
fungují.
U Vojenského zpravodajství je stanoveno
základní strukturální členění
této služby, odpovídající jejímu
zaměření vnitřnímu (Vojenské
obranné zpravodajství) a zároveň vnějšímu
(Vojenská zpravodajská služba).
K § 4
Zákonem upravené
postavení ředitelů zpravodajských
služeb navazuje na stanovení subjektivity jednotlivých
služeb v rámci struktury výkonné moci
podle ustanovení § 3 a dále doplňuje
vyjádření působnosti vlády
a příslušných ministerstev vůči
zpravodajským službám. Stanovení personální
pravomoci, popř. dohledu vlády nad touto pravomocí
odpovídá smyslu dalších ustanovení
zákona, která svěřují vládě
odpovědnost za zpravodajské služby.
K § 5
Smyslem úpravy je stanovení
úkolů jednotlivých služeb tak, aby nedocházelo
k nežádoucímu kompetenčnímu překrývání
v jejich činnosti.
Bezpečnostní informační
služba zabezpečuje především informace
sloužící k odhalování záměrů
a činností extrémních politických
skupin, informace o působení cizí moci a
organizací s programem násilného prosazování
svých zájmů na území české
republiky. Zpravodajskou ochranu
demokratických základů svrchovanosti a územní
celistvosti České republiky odůvodňuje
prioritní postavení těchto hodnot v základních
ustanoveních Ústavy České republiky.
Rovněž je nutné zpravodajsky odhalovat i snahy
směřující proti mechanismům
finančního
a hospodářského fungování státu
v případech, kdy jejich důsledky mohou poškodit
zájmy České republiky, a činnosti
proti zájmům na utajení skutečností
významných pro stát.
Úřad pro zahraniční
styky a informace sleduje především informace
zahraničního původu odhalující
politickobezpečnostní rizika pro Českou republiku.
Vojenské zpravodajství
sleduje informace potřebné pro uskutečňování
a zabezpečení obranné funkce státu,
jejichž původ je jak na území České
republiky, tak v zahraničí.
Zákon předpokládá
možnost plnění dalších úkolů
zpravodajskými službami v případech,
kdy tak stanoví jiný zákon nebo mezinárodní
smlouva.
K § 6
Zpravodajské služby
mají jistý stupeň autonomie v rámci
řídící působnosti vlády
nebo ministerstev, který odůvodňuje potřebu
formalizovat některá pravidla chodu těchto
služeb v podobě statutu.
K § 7
Racionalita působení
zpravodajských služeb vyžaduje zabezpečení
koordinační funkce. Předmětem koordinace
musí být zejména bližší
sledování dělby práce a komparace
výsledků činnosti služeb.
Způsob realizace koordinační
funkce vlády, případné ustavení
určitého orgánu vlády pro koordinaci
a s tím spojené procedury postačí
upravit v rámci vnitřní působnosti
vlády.
K § 8
Výkonná moc je odpovědná
za bezpečnost, obranu a mimosoudní ochranu ústavního
zřízení České republiky. Prezident
a vláda tudíž potřebují dostatečný
informační servis umožňující
jim dostát své ústavní odpovědnosti.
Vedle pravidelných souhrnných
výročních zpráv, adresovaných
zpravodajskou službou nejvyšším orgánům
výkonné moci, upravuje zákon případy
rychlého informování prezidenta a jednotlivých
členů vlády o nebezpečích hrozících
chráněným zájmům, která
vyžadují přijetí neodkladných
opatření zpravidla na úrovni vlády.
Pokud zpravodajská služba
zjistí informaci důležitou pro práci
určitého státního orgánu nebo
policejního orgánu, předá ji těmto
subjektům, pokud by tím nebylo zmařeno sledování
důležitějšího zájmu.
Podávání
zpráv ze strany zpravodajských služeb je doplněno
oprávněním vlády a prezidenta republiky
ukládat zpravodajským službám konkrétní
úkoly v případech, kdy je pro jejich rozhodování
nezbytná znalost informací, které mohou získat
pouze cestou zpravodajských služeb. Úkoly musí
vždy odpovídat zákonem stanovené působnosti,
služby nemohou být úkolovány k jinému
cíli a obsahu.
K § 9
Specifika předmětu
činnosti zpravodajských služeb vyžaduje,
aby obsah jejich spolupráce byl v zájmu činnosti
zpravodajských služeb a koordinace jejich činnosti
sledován vládou.
K § 10
Vláda odpovídá
za zahraniční politiku České republiky,
proto je jí vyhrazeno schvalování styků
zpravodajských služeb se zahraničními
partnery v této citlivé oblasti.
K § 11
Zdrojem informací zabezpečovaných
zpravodajskými službami jsou rovněž orgány
státní správy, orgány samosprávy
a organizace s přenesenou působností výkonu
státní správy. V některých
případech potřebují zpravodajské
služby v souvislosti s plněním svých
úkolů poskytnutí nezbytné pomoci uvedených
subjektů. Touto pomocí se zpravidla rozumí
dílčí organizačně technická
a obdobná spolupráce, jejíž
rozsah je přiměřený činnosti,
kterou předmětný subjekt běžně
vykonává. Na základě oprávnění
k této pomoci nelze např. žádat Policii
České republiky o provedení opatření,
ke kterým není zpravodajská služba sama
oprávněna.
K § 12
Odpovědnost vlády
za činnost zpravodajských služeb, řízení
těchto služeb a oprávnění vlády
ukládat jim úkoly je logicky uzavřena pravomocí
služby kontrolovat. Vláda musí znát
nejenom efekt vynaložených rozpočtových
prostředků a mít možnost hodnotit výkonnost
zpravodajských služeb, ale rovněž kontrolovat,
zda při činnosti zpravodajských služeb
nedochází k porušování práva.
K § 13 a 14
Specifičnost působení
zpravodajských služeb vede k tomu, že přijímání
informací od těchto služeb a vykonávání
dohledu nad jejich činností v širším
smyslu nelze omezit pouze a jen na vládu. Je nezbytné,
aby byl o činnosti zpravodajských služeb pravidelně,
a v případě závažných
zjištění pro ochranu zájmů České
republiky, i případ od případu informován
Parlament. Tato pravomoc Parlamentu konkretizuje ústavou
zakotvené vztahy moci výkonné a zákonodárné
v oblasti bezpečnostního zpravodajství.
Právo Poslanecké
sněmovny na informovanost o činnosti zpravodajských
služeb a o zjištěních odhalujících
např. závažná bezpečnostní
rizika vychází důsledně z principu
politické odpovědnosti vlády za činnost
zpravodajských služeb. Poslanecká sněmovna
není zatěžována výkonnou působností
k přímému výkonu dohledu nad činností
zpravodajských služeb, ale vláda je zavazována
pravidelně informovat orgán pro zpravodajské
služby Poslanecké sněmovny o činnosti
zpravodajských služeb a dále vždy v krizových
případech. Ustanovení doplňují
pravidla upravující zřízení
a postavení orgánu pro zpravodajské služby
Poslanecké sněmovny.
K § 15
Specifikuje se princip neveřejného
jednání orgánu pro zpravodajské služby
Poslanecké sněmovny se zvláštním
ohledem na zachovávání mlčenlivosti.
Celkově se tak dokončuje pojetí orgánu
pro zpravodajské služby jako orgánu, který
má garantovat utajený způsob využívání
informací zpravodajských služeb a informací
o zpravodajských službách Parlamentem.
K § 16
Potvrzuje se kontrolní
působnost zákonem určených státních
orgánů ve vztahu ke zpravodajským službám
ve vymezených oblastech.
K § 17
K zabezpečení činnosti
Úřadu pro zahraniční styky a informace
je nezbytné umožnit ministru vnitra povolávat
k plnění úkolů úřadu
policisty, obdobně jako je mu to umožněno při
povolávání policistů k plnění
úkolů Ministerstva vnitra. Důvodem je skutečnost,
že příslušníci úřadu
nemají vlastní úpravu služebního
poměru. Služební
poměr policistů upravuje vhodným způsobem
věci jejich politické, podnikatelské a obdobné
zdrženlivosti k zamezení konfliktu zájmů,
způsob odmítnutí splnit protizákonný
rozkaz atd.
K § 18 a 19
Úřad pro zahraniční
styky a informace a Vojenská zpravodajská služba
jsou státními institucemi, jejichž působení
dosud nebylo zákonem upraveno. Na rozdíl od ostatních
zpravodajských služeb tudíž postrádají
nezbytnou úpravu svých výkonných oprávnění.
Je proto potřebné svěřit těmto
službám alespoň nejnutnější
oprávnění
umožňující ochranu jejich vlastní
činnosti. Jedná se o oprávnění
vycházející ze zákona o Policii České
republiky, která zahrnují možnost sledování
osob a věcí, využívání
osob jednajících ve prospěch služby,
používání krycích dokladů
a nástrahové a zabezpečovací
techniky. Z obdobných důvodů vychází
úprava umožňující vedení
evidencí oběma zpravodajskými službami.
K § 20
Vzhledem k utajenému charakteru
práce zpravodajských služeb se vyjímají
tyto služby z obecné právní úpravy
režimu vykazování údajů v oblasti
rozpočtového hospodaření, zdravotního
a sociálního pojištění apod.
Toto vynětí se ovšem uskuteční
pouze za předpokladu, že vláda svým
nařízením stanoví náhradní
režim vykazování těchto údajů
pro zpravodajské služby.
K § 21
Do přijetí nové
právní úpravy používání
zpravodajských prostředků, vedení
evidencí obsahujících údaje o osobách
a dalších práv a povinností Vojenského
zpravodajství je nutné ponechat v platnosti některá
ustanovení zákona o Vojenském obranném
zpravodajství.
Zrušovací ustanovení
zahrnuje všechna ustanovení zákona o Vojenském
obranném.zpravodajství, která jsou nahrazována
zákonem o zpravodajských službách České
republiky.
K § 22
Stanovení účinnosti
zákona dnem 30. července 1994 je odvozeno od data,
k němuž pozbývá účinnosti
zákon o Bezpečnostní informační
službě České republiky a má nabýt
účinnosti nový zákon o činnosti
Bezpečnostní informační služby.