Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

991

NÁVRH

poslance Josefa Bejčka a dalších na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí.

ZÁKON

ze dne . 1994

kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 172/1991 Sb., o přechodech některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí, ve znění zákona České národní rady č. 485/1991 Sb. a zákon České národní rady č. 10/1993 Sb.

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Čl. I

Zákon České národní rady č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí, ve znění zákona ČNR č. 485/1991 Sb., a zákona ČNR č. 10/1993 Sb., se mění a doplňuje takto:

Za § 2 se vkládá § 2a, který zní:

1) Ke dni 1. června 1994 přecházejí do vlastnictví obcí též věci uvedené v § 2, které nepřešly do vlastnictví obcí dnem 24. května 1991 proto, že v této době byly majetkem ČSFR a obce s nimi nehospodařily."

2) Ke dni účinnosti zákona přecházejí za podmínek stanovených zákonem /§ 2 odst. 1 písm a) až c)/ do vlastnictví obcí pouze věci, které byly ke dni 31. prosince 1992 ve vlastnictví ČSFR a ke dni 1. června 1994 v majetku České republiky.

Čl. II

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. června 1994.


J. Bejček,v.r.
K. Mach, v.r.
H. Tomanová, v.r.
P. Šafařík, v.r.
J. Klas, v.r.
J. Krupík, v.r.
L. Blažek, v.r.
J. Uřičář, v.r.
E. Jaroš, v.r.
Č. Hofhanzl, v.r.
M. Kadlecová, v.r.
J. Effenberger, v.r.
I. Bečvář, v.r.
P. Kolář, v.r.
P. Brodský, v.r.
L. Novák, v.r.
S. Pěnička, v.r.
J. Třebický, v.r.
L. Němec, v.r.


Důvodová zpráva

A. Obecná část.

Zákon 172/1991 Sb. umožnil převedení některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí, ve znění zákona ČNR č. 485/91 Sb., a zákona ČNR č. 10/1993 Sb. Protože výše uvedený zákon nabyl účinnosti dnem 24. května 1991, nemohla být obcím převedena menší část jejich historického majetku, neboť v té době byla ještě v majetku ČSFR. Po 1. 1. 1993, v důsledku rozdělení ČSFR, stala se i tato část majetku obcí majetkem České republiky.

Účelem této malé novely zákona 172/1991 Sb. je umožnit dokončení procesu navrácení tohoto historického majetku obcím. Aby mohl být rozsah nevráceného majetku obcí kvantifikován a bylo možné posoudit důsledky této navrhované novely, provedlo na žádost pracovní skupiny, která se tímto problémem zabývala, Ministerstvo financí ČR, odbor 12 - územních rozpočtů, šetření prostřednictvím okresních úřadů. Výsledek je sumarizován v informaci z 21. 12. 1993. V souhrnu okresní úřady uvádějí, že by obcím měly připadnout nezastavěné pozemky o rozloze 6855,9 ha. Z této rozlohy je 5882,6 ha lesní půdy. Výrazně největší rozsah nezastavěných pozemků uvádí okresy bývalého Západočeského kraje /4307,2 ha, tj. 62,8% z celku/. Pokud jde o stavby s pozemky tvořícími s nimi jeden funkční celek mělo by být obcím navráceno přibližně 161 objektů, z nichž nejvíce je na území bývalého Jihomoravského kraje /60 tj. 37,3%/ a to především v Brně. Při projednávání návrhu zásad novely zákona 172/1991 Sb. tisk 601, nebylo dvěma výbory PSP ČR doporučeno navrácení historického majetku obcí, který leží v území národních parků. Proto není původně uvažovaná úprava § 4 v této novele uvedena, i když se ani v tomto případě nejedná o příliš velkou rozlohu lesní půdy /12 789 ha/.

Přesné vyčíslení finančních dopadů této navrhované novely není podle informační zprávy MF ze získaných podkladů možné. Vzhledem k malému rozsahu majetku, kterého by se tato novela týkala, by dopad na státní rozpočet ČR nebyl velký.

B. Zvláštní část.

K čl.I:

Za § 2 se navrhuje vložit § 2a ve výše uvedeném znění. Tento doplněk umožní dokončit navrácení historického majetku obcím, přičemž zdůrazňuji, že se jedná pouze o majetek, který obce vlastnily k 31. prosinci 1949. Současné znění § 2a vylučuje z navracení majetek, který byl v období od 1. ledna 1993 do 1. června 1994, to je datu předpokládané účinnosti této novely, již privatizován jiným způsobem.

V Praze 24. března 1994

Josef Bejček

INFORMACE pro poslance PSP ČR o rozsahu historického majetku obcí, který by měl být vrácen v případě schválení poslaneckého návrhu novely zákona ČNR č. 172/1991 Sb., předložené skupinou poslanců dne 24. 3. 1994.

K tomu materiálu sděluji, že byl zpracován MF na základě dotazníkové akce na OÚ. V sumáři podle jednotlivých okrsků je v posledním sloupci zahrnut ještě majetek v "národních parcích" (lesní a půdní fond). Po projednání zásad zákona tisk 601 ve všech výborech, které tyto zásady měly přiděleny k projednání, bylo respektováno usnesení "Výboru pro regionální rozvoj a životní prostředí" a v paragrafovém znění návrhu zákona již není s navrácením dřívějšího majetku obcí v Národních parcích uvažováno.

K vlastnímu sumáři bych chtěl jenom zdůraznit, že v některých okresech se jedná o podstatnou část majetku obcí (převážně v držení Vojenských lesů a statků), které se stává před komunálními volbami velkým politickým problémem, a nevyřešení tohoto problému by mohlo mít nepříznivé důsledky na výsledky voleb do obecních zastupitelstev. Převážně se jedná o okresy bývalého Západočského a Jihočeského kraje a Brna. Naproti tomu jsou okresy, kterých se tato novela již nebude týkat, protože veškerý historický majetek byl obcím vrácen již zákonem č. 172/1991 Sb., protože byl v té době majetkem ČR a ne ČSFR.

V Praze dne 12. 4. 1994 Josef Bejček, v.r.

Výsledky šetření o rozsahu dotčeného historického majetku obcí

Okres
Nezastavěné pozemky (ha)
Stavby s pozemky
Národní parky (lesní půdní fond v ha)
Celkem
z toho:

les. plochy
Počet

objektů
Pozemky

(ha)
Hlavní m. Praha
Benešov 1,5 ,8 10 8,9 ,0
Beroun ,0 ,0 0 ,0 ,0
Kladno ,0 ,0 0 ,0 ,0
Kolín 57,0 52,0 1 ,0 ,0
Kutná Hora ,2 ,0 4 2,8 ,0
Mělník 37,7 ,4 0 ,0 ,0
Mladá Boleslav
Nymburk 20,0 ,0
Praha - východ
Praha- západ
Příbram ,0
Rakovník ,0 ,0 0 ,0 ,0
celkem 116,4 53,2 15 11,7 ,0
České Budějovice ,0 ,0 3 10,0 ,0
Český Krumlov 101,3 101,3 6 ,6
Jindřichův Hradec
Pelhřimov 2,2 ,0 2 ,5 ,0
Písek 6
Prachatice 159,0 157,1 2 2,5 1.000,0
Strakonice 1 ,2 ,0
Tábor 430,0 420,0 0 ,0 ,0
celkem 692,5 678,4 20 13,8 1.000,0
Domažlice 10,8 47,3 ,0
Cheb 42,0 17,0 11
Karlovy Vary 142,9 91,1 1 ,3 ,0
Klatovy 652,0 652,0 16 48,5 5.857,0
Plzeň - město ,0
Plzeň - jih 703,2 626,2 0 ,0 ,0
Plzeň - sever 92,5 89,5 3 ,0
Rokycany 2.586,0 2.586,0 0 ,0
Sokolov 65,0 65,0 4 27,0 ,0
Tachov 12,8 6 ,0
celkem 4.307,2 4.126,8, 41 123,1 5.857,0
Česká Lípa ,0
Děčín 12 ,0
Chomutov ,0
Jablonec n.N. ,0 ,0 0 ,0 ,0
Liberec 210,2 168,7 11,0 ,0
Litoměřice 33,8 ,0
Louny 39,8 10,0 4 2,4 ,0
Most ,0 ,0 0 ,0 ,0
Teplice
Ústí n.Labem 229,5 ,0 38,7
celkem 479,5 178,7 16 85,9 ,0
Havlíčkův Brod ,0
Hradec Králové 57,1 ,0
Chrudim 29,0 ,0 0 ,0
Jičín ,5 ,0 0 ,0 ,0
Náchod ,0 ,0 0 ,0 ,0
Pardubice ,0
Rychnov n.Kněžnou 9,4 ,0 3,4 ,0
Semily 3,0
Svitavy
Trutnov ,0 ,0 0 ,0 5.551,7
Ústí n. Orlicí 2,0 ,0 1
celkem 98,0 ,0 1 3,4 5.554,7
Blansko 232,1 231,9 ,0 ,0
Brno - město 349,0 79,0 48 13,0 ,0
Brno - venkov 439,0 439,0 24,0 ,0
Břeclav ,0
Zlín ,1 ,0 0 ,0 ,0
Hodonín ,0 ,0 0 ,0 ,0
Jihlava ,1 3 ,0
Kroměříž ,0
Prostějov 20,5 20,5
Třebíč ,0 ,0 0 ,0 ,0
Uherské Hradiště ,0 ,0 ,0 ,0 ,0
Vyškov
Znojmo 3,8 ,0 9 377,5
Žďár nad Sázavou 14,8 ,0
celkem 1.044,6 770,4 60 51,8 377,5
Bruntál 3,1 ,0 3 15,3 ,0
Frýdek - Místek ,0 ,0 2 5,6 ,0
Karviná ,0 ,0 0 ,0 ,0
Nový Jičín 42,0 4,1 2 ,1 ,0
Olomouc
Opava ,0 ,0 0 ,0 ,0
Ostava město ,0 ,0 10,2 ,0
Přerov 72,6 71,0 1 ,4 ,0
Šumperk
Vsetín
celkem 117,7 75,1 8 31,6 ,0
Úhrn 6.855,9 5.882,6 161 321,3 12.789,2



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP