PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna 1994

I. volební období

983

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1994,

kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění zákona České národní rady č. 425/1990 Sb. a zákona č. 40/1994 Sb.

Vládní návrh

Zákon

ze dne.

kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění zákona České národní rady č. 425/1990 Sb. a zákona č. 40/1994 Sb.

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Čl. I

Zákon České národní rady č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění zákona České národní rady č. 425/1990 Sb. a zákona č. 40/1994 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. § 1 včetně nadpisu zní:

"§ 1

Úvodní ustanovení

(1) Účelem zákona je vytvořit podmínky pro účinnou ochranu života a zdraví občanů a majetku před požáry a pro poskytování pomoci při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech stanovením povinností ústředních orgánů státní správy, právnických a fyzických osob, postavení a působnosti orgánů státní správy a samosprávy na úseku požární ochrany, odlišné úpravy některých pracovněprávních vztahů příslušníků Hasičského záchranného sboru České republiky, jakož i postavení a povinností jednotek požární ochrany.

(2) Každý je povinen počínat si tak, aby nezavdal pří činu ke vzniku požáru, neohrozil život a zdraví osob, zvířata a majetek; při zdolávání požárů, živelních pohroma jiných mimořádných událostí, je povinen poskytovat potřebnou osobní a věcnou pomoc.".

2. Nadpis části první a oddílu prvního zní:

"Část první

Povinnosti ústředních orgánů státní správy,

právnických a fyzických osob na úseku požární ochrany

Oddíl první

Povinnosti ústředních orgánů státní správy, právnických osob a povinnosti fyzických osob vykonávajících podnikatelskou činnost podle zvláštních předpisů".

3. V § 2 odst. 1 se slovo "Orgány" nahrazuje slovy "Ústřední orgány státní správy" a slovo "organizace" se nahrazuje slovy "právnické osoby, jakož i fyzické osoby ykonávající podnikatelskou činnost podle zvláštních předpisů (dále jen "podnikající fyzické osoby")".

4. § 2 odst. 2 zní:

"(2) Za plnění povinností na úseku požární ochrany u právnické osoby odpovídá statutární orgán a u podnikající fyzické osoby tato osoba nebo její odpovědný zástupce. Provozuje-li činnost v objektu více právnických osob a podnikajících fyzických osob, mohou se se souhlasem okresního úřadu dohodnout, že některé úkoly na úseku požární ochrany budou zajišťovat společně. Součástí do hody musí být i určení osoby odpovědné za plnění povinností na úseku požární ochrany.".

5. § 3 včetně nadpisu zní:

"§ 3

Povinnosti ústředních orgánů státní správy

Ústřední orgány státní správy v rozsahu své působnosti spolupracují s Ministerstvem vnitra při zpracovávání koncepce rozvoje požární ochrany a ve vztahu k právnickým osobám, které řídí, plní další úkoly na úseku požární ochrany stanovené na základě tohoto zákona.".

6. § 4 a § 5 se vypouštějí.

7. § 6 včetně nadpisu zní:

"Povinnosti právnických osob a podnikajících fyzických osob

§ 6

(1) Právnické osoby a podnikající fyzické osoby, které provozují činnosti nebo jsou vlastníky objektů se zvýšeným požárním nebezpečím, jsou povinny prostřednictvím odborně způsobilé osoby zabezpečit posouzení požárního nebezpečí z hlediska ohrožení osob a majetku a plnění dalších povinností na úseku požární ochrany. Vymezení činností a objektů se zvýšeným požárním nebezpečím je uvedeno v příloze tohoto zákona.

(2) Posouzení požárního nebezpečí obsahuje

a) zhodnocení možnosti vzniku a šíření požárů,

b) zhodnocení evakuace osob, zvířat a majetku,

c) stanovení způsobu účinné likvidace požárů,

d) návrh na opatření.

(3) Právnické osoby a podnikající fyzické osoby předloží posouzení požárního nebezpečí před zahájením jimi provozované činnosti a u objektů podle odstavce 1 do 60 dnů od nabytí právní moci rozhodnutí o jejich kolaudaci ke schválení orgánu vykonávajícímu státní požární dozor. Opatření stanovená na základě schváleného posouzení po žárního nebezpečí jsou právnické osoby a podnikající fy zické osoby povinny dodržovat. Změní-li se charakter provozované činnosti nebo charakter užívání objektu podle odstavce 1, zabezpečí právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba nové posouzení požárního nebezpečí.

(4) Odborně způsobilou osobou podle odstavce 1 se rozumějí znalci a znalecké ústavy v základním oboru požární ochrany zapsaní v seznamu znalců a znaleckých ústavů vedeném krajskými soudy a fyzické osoby, které jsou odborně způsobilé k výkonu této činnosti (§ 11).".

8. Za § 6 se vkládají nové § 6a a § 6b, které znějí:

"§ 6a

Právnické osoby a podnikající fyzické osoby jsou dále povinny

a) obstarávat a zabezpečovat v potřebném množství a druzích požární techniku, věcné prostředky požární ochrany, požární signalizaci, hasicí zařízení a hasební látky se zřetelem na požární nebezpečí a udržovat je v provozuschopném stavu; u vyhrazené požární techniky, věcných prostředků požární ochrany a zařízení požární ochrany lze obstarávat, instalovat a používat pouze schválené druhy,

b) udržovat volné únikové cesty a nástupní plochy a volný přístup k nouzovým východům, k rozvodným zařízením elektrické energie a k uzávěrům vody a plynu v objektech, které užívají,

c) oznamovat bez odkladu Hasičskému záchrannému sboru okresu (okresnímu operačnímu středisku), každý požár vzniklý v objektech, které užívají,

d) umožňovat orgánům vykonávajícím státní požární dozor nebo preventivní požární kontrolu, provedení kontroly zajištění požární ochrany a poskytovat jim požadované podklady a informace,

e) označovat pracoviště, kde se vykonávají činnosti se zvýšeným požárním nebezpečím, příkazy, zákazy a pokyny k ochraně před požáry a pravidelně kontrolovat dodržování předpisů o požární ochraně,

f) zajišťovat pravidelné čistění a kontrolu komínů, kouřovodů a spotřebičů paliv v rozsahu a ve lhůtách stanovených právním předpisem a odstraňovat zjištěné závady.

§ 6b

Právní předpis stanoví

a) množství, druhy a způsob vybavení objektů právnické osoby nebo podnikající fyzické osoby požární signalizací, hasícími zařízeními a dalšími věcnými prostředky požární ochrany, jakož i jejich montáž, údržbu, opravy a kontrolu,

b) druhy vyhrazené požární techniky, věcných prostředků požární ochrany a zařízení požární ochrany,

c) podrobnosti o způsobu posuzování požárního nebezpečí u právnických osob a podnikajících fyzických osob,

d) podrobnosti o pravidelném čistění a kontrole komínů, kouřovodů a spotřebičů paliv.".

9. § 7, § 8, § 9 a § 10 se vypouštějí.

10. § 11 včetně nadpisu zní:

"§ 11

Odborná způsobilost

(1) Odborná způsobilost fyzických osob k výkonu činností podle § 6 odst. 1 a § 16 odst. 1 se získává absolvováním vysoké školy ve studijním oboru požární ochrany nebo střední školy požární ochrany. Tato odborná způsobilost se získává též absolvováním odborné přípravy v oboru požární ochrany a složením zkoušky odborné způsobilosti před komisí ustavenou Ministerstvem vnitra. Osvědčení o odborné způsobilosti těmto osobám vydává Ministerstvo vnitra.

(2) Ministerstvo vnitra může osobám, které získaly odbornou způsobilost podle odstavce 1, osvědčení o odborné způsobilosti odejmout, vykazují-li ve své činnosti závažné nedostatky. O odnětí osvědčení o odborné způsobilosti rozhoduje Ministerstvo vnitra na návrh orgánu vykonávajícího státní požární dozor.

(3) Podrobnosti o ověřování odborné způsobilosti, vydávání a odnímání osvědčení a ustavení komise stanoví právní předpis.".

11. § 12 se vypouští.

12. § 13 včetně nadpisu zní:

"§ 13

Požární hlídka

(1) Právnické osoby a podnikající fyzické osoby zřizují požární hlídky

a) na pracovištích, kde se provozují činnosti se zvýšeným požárním nebezpečím,

b) v objektech se zvýšeným požárním nebezpečím,

c) v případech určených obcí, popřípadě okresním úřadem, zejména při akcích, kterých se zúčastní větší počet osob.

(2) Úkolem požární hlídky je dohlížet na dodržování předpisů o požární ochraně a v případě vzniku požáru provést nutná opatření k záchraně ohrožených osob, při volat jednotku požární ochrany a zúčastnit se likvidace požáru.".

13. § 14 se vypouští.

14. § 15 odst. 1 zní:

"(1) Právnické osoby a podnikající fyzické osoby uvedené v § 6 odst. 1 a ústřední orgány státní správy, jsou povinny zpracovávat a udržovat v souladu se skutečným stavem předepsanou dokumentaci požární ochrany.".

15. § 16 včetně nadpisu zní:

"§ 16

Školení a odborná příprava zaměstnanců o požární ochraně

(1) Právnické osoby a podnikající fyzické osoby uvedené v § 6 odst. 1 jsou povinny zabezpečit pravidelné školení zaměstnanců o požární ochraně a odbornou přípravu zaměstnanců zařazených do požárních hlídek a jednotek požární ochrany. Odbornou přípravu zabezpečují prostřednictvím odborně způsobilých osob (§ 11).

(2) Školení zaměstnanců o požární ochraně se vztahuje na všechny fyzické osoby, které jsou v pracovním nebo jiném obdobném poměru k právnické osobě nebo podnikající fyzické osobě. Školení zaměstnanců se v přiměřeném rozsahu vztahuje i na fyzické osoby, které se s vědomím právnických osob a podnikajících fyzických osob zdržují na jejich pracovištích.

(3) Druhy, obsah a rozsah školení zaměstnanců o požární ochraně, jakož i druhy, obsah a rozsah odborné přípravy zaměstnanců zařazených do požárních hlídek a jednotek požární ochrany stanoví právní předpis.".

16. § 17 odst. 1 písm. b) zní:

"b)zajišťovat pravidelné čistění a kontrolu komínů, kouřovodů a spotřebičů paliv v objektech ve svém vlastnictví v rozsahu a ve lhůtách stanovených právním předpisem a odstraňovat zjištěné závady,".

17. V § 17 odst. 1 písm. e) a písm. f) se vypouštějí slova "rodinných domcích a v jiných".

18. V § 18 písm. d) se slova "národního výboru" nahrazují slovem "obce".

19. V § 19 se slova "národního výboru" nahrazují slovem "obce".

20. § 20 včetně nadpisu a poznámky č. 1 zní :

" § 20

Vynětí z povinnosti poskytnout osobní a věcnou pomoc

(1) Povinnost poskytovat pomoc uvedenou v § 18 a 19 se nevztahuje na

a) útvary a vojáky Armády České republiky, útvary a příslušníky Policie České republiky, Bezpečnostní informační služby České republiky a Vězeňské služby, jestliže by poskytnutím pomoci byl vážně ohrožen důležitý zájem služby,

b) právnické osoby a podnikající fyzické osoby v oblasti veřejné hromadné dopravy, energetiky a spojů a jejich zaměstnance, jestliže by poskytnutí pomoci mohlo mít za následek závažnou poruchu provozu u těchto právnických osob a podnikajících fyzických osob, nebo jiný závažný následek,

c) právnické osoby a podnikající fyzické osoby v oblasti zdravotnictví a jejich zaměstnance, jestliže by poskytnutím pomoci bylo vážně ohroženo plnění úkolu podle zvláštních předpisů. 1/

(2) Fyzická osoba není povinna poskytnout pomoc uvedenou v § 18 a 19, jestliže jí v tom brání důležitá okolnost nebo jestliže by tím vystavila vážnému ohrožení sebe nebo osoby blízké.

1) Zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění zákona ČNR č. 210/1990 Sb., zákona ČNR č. 425/1990 Sb., zákona ČNR č. 548/1991 Sb., zákona ČNR č. 550/1991 Sb., zákona ČNR č. 590/1992 Sb., zákona ČNR č. 15/1993 Sb., a zákona č. 167/1993 Sb.".

21. V § 21 odst. 1 se ve třetí větě slova "okresního národního výboru" nahrazují slovy "okresního úřadu" a ve čtvrté větě se slova "národní výbor" nahrazují slovy "okresní úřad".

22. § 21 odst. 2 zní:

"(2) Jestliže právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba poskytly věcnou pomoc při zdolávání požárů jiné právnické osobě nebo podnikající fyzické osobě, mají právo na náhradu výdajů s touto pomocí spojených. Náhradu výdajů poskytuje ten, komu byla věcná pomoc poskytnuta.".

23. V § 22 odst. 2 se za slovy "Je-li to" vkládá slovo "nezbytně", slova "národním výborem, který" se nahrazují slovy "okresním úřadem nebo obcí, které", slovo "organizuje" se nahrazuje slovem "organizují" a za slovem "uvědoměn" se vkládají slova "a to nejméně 24 hodiny před zahájením cvičení".

24. V § 22 odst. 3 se slova "národní výbor, který" nahrazují slovy "okresní úřad nebo obec, které", slovo "organizuje" se nahrazuje slovem "organizují" a poslední věta se nahrazuje větou "To neplatí, jde-li o obydlí, kam lze vstupovat jen s předchozím souhlasem vlastníka nebo uživatele".

25. § 22 odst. 4 včetně poznámky č. 2 zní:

"(4) O vstupu do objektů a zařízení Armády České republiky, Policie České republiky, Bezpečnostní informační služby České republiky a Vězeňské služby platí zvláštní předpisy. 2/

2) Např. zákon č. 169/1949 Sb., o vojenských újezdech a § 22 zákona č. 40/1961 Sb., o obraně Československé socialistické republiky.".

26. Nadpis části druhé a oddílu prvního zní:

"Část druhá

Státní správa a samospráva na úseku požární ochrany

Oddíl první

Orgány státní správy a samosprávy a jejich působnost".

27. § 23 zní:

"§ 23

Orgány státní správy na úseku požární ochrany jsou Ministerstvo vnitra a okresní úřady. Úkoly státní správy na úseku požární ochrany stanovené na základě tohoto zákona plní v přenesené působnosti také obce.".

28. § 24 odst. 1 písm. c), d) a e) znějí:

"c) vykonává státní požární dozor a ve vztahu k okresním úřadům kontroluje výkon státního požárního dozoru,

d) zabezpečuje ve spolupráci s Hasičskými záchrannými sbory okresů sestavení podkladů pro financování vybrané požární techniky, vybraných věcných prostředků požární ochrany a vybraných staveb,

e) zabezpečuje ve spolupráci s Ministerstvem financí uvolňování finančních prostředků ze státního rozpočtu na pořízení investičního majetku pro Hasičské záchranné sbory okresů.".

29. V § 24 odst. 1 se za písmeno e) vkládají nová písmena f) a g), která znějí:

"f)stanoví koncepci rozvoje Hasičského záchranného sboru České republiky a jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí určených požárním poplachovým plánem okresu k zásahům mimo svůj územní obvod (dále jen "vybrané obce"),

g)předkládá Ministerstvu financí návrh dotace ze státního rozpočtu České republiky pro Hasičské záchranné sbory okresů,".

Dosavadní písmena e) až j) se označují jako písmena h) až m).

30. § 24 odst. 1 písm. m) zní:

"m) v dohodě s Ministerstvem obrany organizuje požární ochranu pro období branné pohotovosti státu a řídí činnost na tomto úseku.".

31.V § 24 odst.1 se doplňuje nové písmeno n),které zní:

"n) na vyžádání okresního úřadu poskytuje odbornou pomoc při posuzování dokumentace staveb zvláštního významu.".

32. V § 24 odst. 2 se na konci tečka nahrazuje čárkou a připojují se tato slova: "technologií, podmínky požární bezpečnosti výrobků a činností, u nichž hrozí nebezpečí vzniku požárů a technické podmínky požární techniky, věcných prostředků požární ochrany a požárně bezpečnostních zařízení.".

33. V § 25 odst. 1 se odkaz na poznámku č. 7 nahrazuje odkazem na poznámku č. 3 a poznámka č. 3 zní:

"3) § 55 zákona č. 29/1984 Sb., o soustavě základních a středních škol (školský zákon), ve znění zákona ČNR č. 188/1988 Sb., zákona ČNR č. 171/1990 Sb., zákona ČNR č. 520/1990 Sb., zákona č. 134/1993 Sb. a zákona č. 190/1993 Sb.".

34. § 26 a § 27 se vypouštějí.

35. § 28 včetně nadpisu zní:

"§ 28

Okresní úřad

(1) Okresní úřad plní tyto úkoly

a) vykonává státní požární dozor,

b) k zajištění hašení požárů a záchranných prací vydává požární poplachový plán okresu,

c) řídí po odborné stránce výkon služby v jednotkách požární ochrany, pokud toto řízení není svěřeno tímto zákonem Ministerstvu vnitra,

d) řídí a organizuje odbornou přípravu zejména velitelů jednotek hasičských záchranných sborů podniků, velitelů a strojníků jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí, velitelů a strojníků jednotek sborů dobrovolných hasičů podniků a preventistů požární ochrany obcí,

e) zabezpečuje materiální a finanční potřeby Hasičského záchranného sboru okresu a náklady sborů dobrovolných hasičů vybraných obcí, spojené se zásahy mimo jejich územní obvod,

f) zpracovává stanovenou dokumentaci požární ochrany,

g) koordinuje zabezpečování požární ochrany s ostatními orgány a občanskými sdruženími působícími na úseku požární ochrany ve svém územním obvodu,

h) organizuje požární ochranu pro období branné pohotovosti státu a zabezpečuje přípravu pro činnost v tomto období.

(2) K plnění úkolů státní správy na úseku požární ochrany zřizuje okresní úřad zvláštní orgán, okresního požárního radu. Okresního požárního radu jmenuje do funkce a odvolává přednosta okresního úřadu na návrh vrchního ředitele Hasičského záchranného sboru České republiky.

(3) Zástupce okresního požárního rady jmenuje do funkce a odvolává přednosta okresního úřadu na návrh okresního požárního rady. Zástupce okresního požárního rady vykonává působnost okresního požárního rady v době, kdy ji okresní požární rada nemůže vykonávat.

(4) Obecně závaznou vyhláškou okresní úřad

a) vydává požární poplachový plán okresu,

b) stanoví podmínky k zabezpečení

1. požární ochrany v době zvýšeného nebezpečí vzniku požárů,

2. požární ochrany v budovách zvláštního významu v souladu s požadavky stanovenými Ministerstvem vnitra podle § 24 odst. 2,

3. požární ochrany při akcích, kterých se zúčastňuje větší počet osob,

4. vodních zdrojů pro hašení požárů,

5. plošného pokrytí území okresu jednotkami požární ochrany.".

36. § 29 včetně nadpisu zní:

"§ 29

Obec

(1) Obec v samostatné působnosti na úseku požární ochrany plní tyto úkoly

a) zřizuje jednotku sboru dobrovolných hasičů obce, která provádí hašení požárů a záchranné práce ve svém územním obvodu v případech, kdy nebyly okresním operačním střediskem povolány další jednotky,

b) zabezpečuje odbornou přípravu členů svých jednotek požární ochrany a požárních hlídek, s výjimkou případů uvedených v § 28 odst. 1 písm. d),

c) zabezpečuje po materiální a finanční stránce potřeby požární ochrany, s výjimkou případů uvedených v § 28 odst. 1 písm. f),

d) zabezpečuje výstavbu a údržbu objektů a zařízení požární ochrany pro potřeby svého územního obvodu,

e) zpracovává stanovenou dokumentaci požární ochrany,

f) zřizuje ohlašovny požárů.

(2) Obec v přenesené působnosti na úseku požární ochrany plní tyto úkoly

a) provádí preventivní požární kontroly,

b) zabezpečuje podle požárního poplachového plánu okresu hašení požárů a záchranné práce mimo svůj územní obvod,

c) projednává přestupky ve věcech, které jsou jí na tomto úseku státní správy svěřeny,

d) zajišťuje na úseku požární ochrany úkoly stanovené pro období branné pohotovosti státu.".

37. V § 30 písm. c) se slova "národních výborů" nahrazují slovy "okresních úřadů a obcí".

38. § 31 včetně nadpisu zní:

"§ 31

Výkon státního požárního dozoru

(1) Státní požární dozor se vykonává

a) kontrolou dodržování povinností ústředních orgánů státní správy, právnických osob a podnikajících fyzických osob stanovených předpisy o požární ochraně,

b) posuzováním dokumentace staveb a technologií z hlediska jejich požární bezpečnosti,

c) posuzováním výrobků, které nebyly určeny ke schvalování státním zkušebnám, z hlediska jejich požární bezpečnosti,

d) posuzováním činností, u nichž hrozí nebezpečí vzniku požáru a posuzováním požárně bezpečnostních zařízení,

e) zjišťováním příčin vzniku požárů,

f) kontrolou připravenosti a akceschopnosti jednotek požární ochrany a materiálně technického vybavení požární ochrany u právnických osob a podnikajících fyzických osob,

g) ukládáním opatření k odstranění zjištěných nedostatků a kontrolou plnění těchto opatření.

(2) O provedené kontrole podle odstavce 1 písm. a) a písm.f) vyhotoví orgán vykonávající státní požární dozor zápis, ve kterém uvede výsledky kontroly. Do zápisu se uvedou i opatření a lhůty k odstranění zjištěných závad. Výsledky kontroly a uložená opatření musí být proednány s pověřeným pracovníkem ústředního orgánu státní správy, se statutárním orgánem právnické osoby nebo s podnikající fyzickou osobou nebo jejím odpovědným zástupcem, kteří jsou povinni podat písemnou zprávu o odstranění závad ve stanovené lhůtě.

(3) Podrobnosti o vykonávání státního požárního dozoru stanoví právní předpis.".

39. § 32 včetně poznámky č. 4 zní:

"§ 32

(1) Ministerstvo vnitra vykonává státní požární dozor

a) v ústředních orgánech státní správy, z hlediska plnění jejich povinností stanovených v § 3,

b) posuzováním dokumentace staveb4) včetně technologií u staveb, které se mají uskutečnit v územních obvodech dvou nebo více okresních úřadů,

c) posuzováním výrobků, u nichž si posuzování vyhradí.

(2) Vyhradí-li si Ministerstvo vnitra podle odstavce 1 písm. c) k posouzení výrobek, jsou právnické osoby a podnikající fyzické osoby, které takový výrobek vyrábějí nebo dováží, povinny na svůj náklad předložit Ministerstvu vnitra vzorek výrobku v nezbytně nutném množství a s požadovanou dokumentací. Ministerstvo vnitra vrátí vzorky právnické osobě a podnikající fyzické osobě ve stavu v jakém se nacházejí po zkouškách.

(3) Má-li výrobek závažné nedostatky z hlediska požární bezpečnosti, může Ministerstvo vnitra zakázat jeho výrobu, uvádění do oběhu nebo dovoz anebo uložit provedení jiných opatření.

4) Vyhláška FMTIR č. 85/1976 Sb., o podrobnější úpravě územního řízení a stavebním řádu, ve znění vyhlášky č. 155/1980 Sb. a vyhlášky č. 378/1992 Sb.".

40. § 33 a § 34 se vypouštějí.

41. § 35 zní:

"§ 35

(1) Okresní úřad vykonává státní požární dozor u právnických osob a podnikajících fyzických osob uvedených v § 6 odst. 1 , které podle výsledku posouzení požárního nebezpečí určí; státní požární dozor vykonává v rozsahu § 31 odst. 1, s výjimkou případů, kdy tento dozor přísluší Ministerstvu vnitra.

(2) Při posuzování výrobků postupuje okresní úřad způsobem uvedeným v § 32 odst. 2 a 3.".

42. § 36 odst. 1 zní:

"(1) Jestliže věc nebo činnost při provozu anebo provoz vyvolávají bezprostřední nebezpečí vzniku požáru a k odstranění tohoto nebezpečí nestačí jiná opatření, orgán vykonávající státní požární dozor rozhodne o

a) vyloučení věci z užívání,

b) zákazu činnosti,

c) zastavení provozu.".

43. § 37 zní:

"§ 37

Vydání rozhodnutí o zastavení provozu podle § 36 odst. 1 písm. c) musí být předem projednáno se statutárním orgánem právnické osoby, s podnikající fyzickou osobou anebo jejím odpovědným zástupcem.".

44. V § 38 se slova "nebo obnovit zastavený provoz /§ 36 odst. 1 písm. b)/" nahrazují slovy "obnovit zakázanou činnost /§ 36 odst. 1 písm. b)/ nebo obnovit zastavený provoz /§ 36 odst. 1 písm. c)/" a za slovo "rozhodl" se vkládají slova "o zákazu činnosti anebo".

45. § 39 zní :

"§ 39

Účelem preventivních požárních kontrol je prověrka dodržování povinností stanovených předpisy o požární ochraně

a) u právnických osob a podnikajících fyzických osob, u nichž se nevykonává státní požární dozor,

b) v nebytových prostorách objektů ve vlastnictví nebo užívání fyzických osob.".

46. § 40 zní:

"§ 40

(1) Obec vytváří k provádění preventivních požárních kontrol kontrolní skupiny. Do těchto skupin zařazuje zpravidla členy občanských sdružení působících na úseku požární ochrany, popřípadě i jiné osoby; přitom přihlíží zejména k jejich odborným předpokladům.

(2) Obec ustanovuje pro zabezpečení požární prevence a pro organizování a vyhodnocování preventivních požárních kontrol preventistu požární ochrany obce, zpravidla z členů občanských sdružení působících na úseku požární ochrany.".

47. § 41 odst. 1 zní:

"(1) Kontrolní skupiny při provádění preventivních požárních kontrol upozorní fyzické osoby a příslušné pracovníky právnických osob a podnikajících fyzických osob na zjištěné nedostatky, požadují jejich neodkladné odstranění a pro tyto účely poskytují potřebné informace a vysvětlení; nedostatky, které není možné odstranit neodkladně uvedou v zápisu a oznamují obci.".

48. V § 41 odst. 2 se v úvodu věty slova "Místní národní výbor" nahrazují slovem "Obec".

49. § 41 odst. 2 písm. c) zní:

"c) navrhuje okresnímu úřadu vydat rozhodnutí o zákazu činnosti a o zastavení provozu (§ 36 odst. 1 písm. b) a c)).".

50. Nadpis části třetí a oddílu prvního zní:

"Část třetí

Hasičský záchranný sbor České republiky

Oddíl první

Postavení a organizace Hasičského záchranného sboru České republiky".

51. § 43 zní:

"§ 43

(1) Hasičský záchranný sbor České republiky tvoří ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky, vzdělávací a technická zařízení Ministerstva vnitra, Hasičské záchranné sbory okresů, Hasičský záchranný sbor hlavního města Prahy a Hasičské záchranné sbory měst Brno, Ostrava a Plzeň.

(2) Základním posláním Hasičského záchranného sboru České republiky je chránit život a zdraví občanů a majetek před požáry a poskytovat účinnou pomoc při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech.

(3) Hasičský záchranný sbor České republiky je budován podle zásady nadřízenosti a podřízenosti. Ministr vnitra je představeným příslušníků Hasičského záchranného sboru České republiky.".

52. § 44 zní:

"§ 44

(1) Úkoly Ministerstva vnitra na úseku požární ochrany plní ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky, které je součástí Ministerstva vnitra. V čele tohoto ředitelství je vrchní ředitel, kterého jmenuje do funkce a odvolává ministr vnitra.

(2) K plnění úkolů odborné a fyzické přípravy a k plnění úkolů uvedených v § 24 odst. 2 zřizuje Ministerstvo vnitra vzdělávací a technická zařízení.

(3) Úkoly uvedené v § 45 plní Hasičský záchranný sbor okresu zřízený okresním úřadem. Hasičské záchranné sbory okresů jsou příspěvkovými organizacemi.

(4) Okresní požární rada je ředitelem Hasičského záchranného sboru okresu. Zástupce okresního požárního rady je zástupcem ředitele Hasičského záchranného sboru okresu.".

53. § 45 zní:

"§ 45

(1) Hasičský záchranný sbor okresu

a) připravuje podklady pro výkon státní správy na úseku požární ochrany,

b) hasí požáry a poskytuje pomoc při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech; přitom se řídí požárním poplachovým plánem okresu,

c) provádí v rozsahu stanoveném Ministerstvem vnitra odbornou přípravu zejména velitelů jednotek hasičských záchranných sborů podniků, velitelů a strojníků jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí, velitelů a strojníků jednotek sborů dobrovolných hasičů podniků a preventistů požární ochrany obcí,

d) organizuje a provádí preventivně výchovnou a propagační činnost na úseku požární ochrany,

e) poskytuje odborné, pohotovostní a další služby nebo práce (§ 97).

(2) Hasičský záchranný sbor okresu je řízen okresním úřadem; v otázkách výkonu služby na úseku požární ochrany je řízen Ministerstvem vnitra. Ministerstvo vnitra kontroluje jak Hasičský záchranný sbor okresu plní své úkoly na úseku požární ochrany.".

54. § 46 zní:

"§ 46

(1) Vláda určí celkové početní stavy příslušníků Hasičského záchranného sboru České republiky.

(2) Organizaci a početní stavy ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky stanoví ministr vnitra. Organizaci a početní stavy Hasičských záchranných sborů okresů stanoví vrchní ředitel Hasičského záchranného sboru České republiky, po projednání s okresními úřady.".

55. Nadpis oddílu druhého v části třetí zní:

"Pracovněprávní vztahy příslušníků Hasičského záchranného sboru České republiky".

56. § 47 odst. 1 zní:

"(1) Příslušníkem Hasičského záchranného sboru České republiky (dále jen "příslušník") může být jen státní občan České republiky, který je bezúhonný a zdravotně způsobilý pro předpokládaný druh práce v Hasičském záchranném sboru České republiky, dosáhl požadovaného vzdělání a dovršil věk 18 let.".

57. § 48 odst. 1 zní:

"(1) Po vzniku pracovního poměru, nejdříve však po dovršení 18 let věku, skládá příslušník tento slib:

"Slibuji, že budu chránit životy a zdraví občanů a majetek před požáry, živelními pohromami a jinými mimořádnými událostmi. Při plnění svých povinností se budu řídit Ústavou, zákony a dalšími právními předpisy, důsledně plnit rozkazy a pokyny svých nadřízených a při svém jednání budu mít stále na zřeteli obecný zájem.".

58. V § 49 se vypouští odstavec 1 a zároveň se zrušuje číslování odstavců.

59. § 50 se doplňuje novým odstavcem 3, který zní:

"(3) Za důležitou potřebu služby se podle tohoto zákona považuje zabezpečení prací spojených se zdoláváním požárů, záchrannými pracemi při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech.".

60. § 51 včetně nadpisu zní:

"§ 51

Pracovní cesta při plnění mimořádných úkolů Hasičského záchranného sboru České republiky

(1) Hasičský záchranný sbor okresu je povinen na požádání ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky vyslat potřebný počet příslušníků na pracovní cestu k plnění mimořádných úkolů Hasičského záchranného sboru České republiky.

(2) Za mimořádné úkoly Hasičského záchranného sboru České republiky podle tohoto zákona se považují úkoly, které nelze zabezpečit silami a prostředky příslušného Hasičského záchranného sboru okresu při

a) zabezpečování požární ochrany při významných společenských a jiných akcích,

b) zdolávání závažných požárů a výkonu prací s tím bezprostředně souvisejících,

c) záchranných pracích při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech,

d) zjišťování příčin vzniku požárů.

(3) K plnění mimořádných úkolů Hasičského záchranného sboru České republiky může být příslušník vyslán na pracovní cestu na dobu nezbytné potřeby, nejdéle celkem na 30 pracovních dnů v kalendářním roce. Přitom může být pověřen i jinou prací než bylo sjednáno v pracovní smlouvě.

(4) Při plnění mimořádných úkolů na pracovní cestě podle odstavce 1 podléhá příslušník rozkazům a pokynům ředitele nebo vedoucích organizačních útvarů té organizační součásti Hasičského záchranného sboru České republiky, v jehož působnosti se mimořádné úkoly plní.

(5) Náklady spojené s vysláním příslušníka na pracovní cestu k plnění mimořádných úkolů Hasičského záchranného sboru České republiky uhradí ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky nebo Hasičský záchranný sbor okresu, v jejichž působnosti se mimořádné úkoly plní.

(6) Jestliže Hasičský záchranný sbor okresu, u kterého je příslušník v pracovním poměru, uhradil tomuto příslušníkovi škodu, ke které došlo při plnění mimořádných úkolů Hasičského záchranného sboru České republiky, má nárok na náhradu vůči tomu Hasičskému záchrannému sboru okresu, v jehož působnosti se mimořádné úkoly plní. To též platí, jestliže se mimořádné úkoly plní v působnosti ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky.".

61. § 53 odst. 1 zní:

"(1) Příslušník je povinen vedle ostatních povinností vyplývajících z jeho pracovního poměru

a) plnit důsledně a přesně úkoly vyplývající ze základního poslání Hasičského záchranného sboru České republiky a z rozkazů a pokynů ředitelů a vedoucích organizačních útvarů tohoto sboru; splnění rozkazu odmítne pouze v případě, jestliže by jeho splněním spáchal trestný čin,

b) prohlubovat své odborné znalosti a udržovat si potřebnou fyzickou zdatnost; tyto prokazovat zkouškou odborné a fyzické způsobilosti,

c) dodržovat zásady služební zdvořilosti.".

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP