kterým se předkládá
Poslanecké sněmovně Parlamentu České
republiky k vyslovení souhlasu Dohoda mezi vládou
České republiky a vládou Ruské federace
o podpoře a vzájemné ochraně investic
podepsaná dne 5. dubna 1994 v Moskvě.
Za bezvadnost: JUDr. Alice Kopřivová |
kterým se předkládá
Poslanecké sněmovně Parlamentu České
republiky k vyslovení souhlasu Dohoda mezi vládou
České republiky a vládou Ruské federace
o podpoře a vzájemné ochraně investic
podepsaná dne 5. dubna 1994 v Moskvě.
Poslanecká sněmovna
Parlamentu České republiky souhlasí
s Dohodou mezi vládou České republiky a vládou
Ruské federace o podpoře a vzájemné
ochraně investic podepsanou dne 5. dubna 1994 v Moskvě.
Dne 5.dubna 1994 byla v Moskvě
podepsána Dohoda mezi Českou republikou a Ruskou
federací o podpoře a vzájemné ochraně
investic.
Sjednáním Dohody
mezi českou republikou a Ruskou federací o podpoře
a vzájemné ochraně investic obě země
potvrzují svůj zájem na rozvíjení
oboustranně výhodných forem hospodářských
vztahů a podněcují zájem investorů
smluvních států o podnikání
na území druhé smluvní strany.
Návrh Dohody obsahuje kromě
doložky nejvyšších výhod i princip
národního zacházení poskytnuty v článku
3 odst. 1, avšak jeho aplikace je modifikována odstavcem
2 téhož článku. Podle něho si
"vláda každé smluvní strany vyhrazuje
právo stanovit na základě svého právního
řádu odvětví a sféry činnosti,
ve kterých se vylučuje nebo omezuje činnost
zahraničních investorů".
Návrh Dohody však
dále stanoví, že žádná nová
omezující opatření nemohou být
aplikována na investice, které existují k
datu vstupu těchto opatření v platnost.
Při expertních jednáních
česká strana požadovala, aby jí ruská
strana písemně podrobně informovala o rozsahu
oblastí a sfér, do kterých nebudou mít
zahraniční investoři přístup
a v budoucnu také o změnách, ke kterým
v této oblasti dojde. Takovouto informaci jsme však
od ruské strany oficiální cestou neobdrželi.
Pokud je nám známo,
byl v Ruské federaci schválen státní
program privatizace, který současně upravuje
přístup zahraničních investorů
k přímým investicím v Rusku. Podle
tohoto dokumentu podléhá schválení
vládou Ruské federace nebo vládami jednotlivých
republik možnost účasti zahraničních
investorů v obranném průmyslu, ropném
a plynárenském průmyslu, průmyslu
těžby nerostných surovin
strategického významu, drahokamů a polodrahokamů,
drahých kovů, radioaktivních a vzácných
prvků a dopravy a spojů.
Problém nepřiznání
národního režimu se v minulosti již několikrát
objevil. Režim národního zacházení
není obsažen v dohodě s Austrálií.
Dohoda s USA obsahuje rovněž ustanovení o tom,
že každá smluvní strana má právo
učinit nebo zachovat výjimky z režimu národního
zacházení nebo doložky nejvyšších
výhod v odvětvích nebo záležitostech
uvedených v Dodatku k této dohodě. Po projednání
ve vládě
byly však nakonec tyto dohody podepsány a schváleny
Parlamentem ČR a to zejména s ohledem na zájem
o příliv kapitálu z těchto zemí.
Obchodní zákoník
české republiky v zásadě přiznává
stejné postavení českým i zahraničním
investorům, k určitým modifikacím
této zásady však také dochází
- například u nabývání nemovitostí
devizovými cizozemci nebo v některých případech
u privatizace podniků, Tyto výjimky jsou pokryty
těmi články dohod, které hovoří
o tom, že smluvní strany budou investice "připouštět
v souladu se svým
právním řádem".
Předkládaný
návrh Dohody je poněkud specifický také
v tom směru, že podle článku 12 se vztahuje
na investice uskutečněné investory jedné
smluvní strany na území druhé smluvní
strany až po 1. lednu 1988. Toto ustanovení bylo zapracováno
na základě striktního postoje ruské
strany, která je zdůvodňovala tím,
že teprve od tohoto data mohly na území bývalého
SSSR vznikat na základě práva společné
podniky se zahraniční účastí.
Podle dostupných informací neexistují na
území Ruské federace
podniky s kapitálovou účastí českých
investorů, které by vznikly před uvedeným
datem.
Dále jsou v Dohodě
zakotveny záruky obvykle poskytované v těchto
dohodách. Jde zejména o:
- závazek umožnit
na svém území a v souladu se svým
právním řádem investice investorů
druhého státu;
- doložku nejvyšších
výhod (záruka proti diskriminačnímu
zacházení ve srovnáni s investory ze třetích
států);
- záruky proti vyvlastnění
majetku zahraničních investorů s výjimkou
vyvlastnění na základě zákona,
ve veřejném zájmu a proti vyplacení
okamžité a adekvátní náhrady;
- záruky volného
převodu plateb souvisejících s investicí
do zahraničí ve volně směnitelné
měně;
- způsob řešení
sporů mezi investorem a přijímající
smluvní stranou nebo mezi smluvními stranami
navzájem.
Platnost předkládané
Dohody byla sjednána na dobu 10 let s tím, že
v případě ukončení její
platnosti platí sjednané podmínky pro zřízené
investice po dobu dalších 10 let.
Dohoda byla sjednána v
jazyce českém a ruském, přičemž
oba texty mají stejnou platnost.
Ruská federace představuje
pro českou ekonomiku velmi významné teritorium,
a to i přes značné problémy vyvolávané
současnou ekonomickou a politickou situací v Rusku.
Ruská ekonomika je v krizi, její zadluženost
je odhadována na 80 miliard USD. Přes tyto skutečnosti
existují na druhé straně v ruské ekonomice
vhodné příležitosti pro české
investory.
Navrhovaná Dohoda bude
i přes svou atypičnost poskytovat českým
investorům základní garance, které
by za současného beze smluvního vztahu byly
jinak více než problematické. Kladnou úlohu
bude mít navrhovaná Dohoda i při kapitalizaci
stávajících pohledávek české
republiky v Rusku.
Podpisem Dohody o podpoře
a vzájemné ochraně investic navíc
obě země potvrdily svůj zájem na rozvíjení
oboustranně výhodných forem hospodářských
vztahů.
Předkládaná
dohoda je mezinárodní dvoustranná smlouva,
která má povahu prezidentské smlouvy. To
znamená, že po vyslovení souhlasu Parlamentem
České republiky bude předložena prezidentu
republiky k ratifikaci podle čl. 49 ústavního
zákona české národní rady č.
1/1993 Sb., Ústavy české republiky.
Dohoda o podpoře a vzájemné
ochraně investic podepsaná s Ruskou federací
nevyžaduje změnu právního řádu
České republiky, nedotýká se závazků
obsažených v jiných mezinárodních
smlouvách, kterými je česká republika
vázána a není v rozporu s právem Evropského
společenství.
Předmětná
Dohoda nemá dopad na státní rozpočet
České republiky.
V Praze dne ........ 1994
Vláda České
republiky a vláda Ruské federace (dále jen
"Smluvní Strany"),
vedeny přáním
rozvíjet vzájemně výhodnou hospodářskou
spoluprácí,
hodlajíce vytvořit
příznivé podmínky pro investice investorů,
jedné Smluvní Strany na území druhé
Smluvní Strany,
vědomy si, že podpora
a vzájemná ochrana investic budou podněcovat
podnikatelskou iniciativu v této oblasti.
se dohodly na následujícím
Pro účely této
Dohody:
1. Pojem "investor"
označuje.
a) jakoukoli fyzickou osobu mající
státní občanství některé
ze Smluvních Stran v souladu s jejím právním
řádem:
b) jakoukoli právnickou
osobu zaregistrovanou a působící v souladu
s právním řádem některé
ze Smluvních Stran, která má trvalé
sídlo na území tohoto státu,
s podmínkou, že fyzická
nebo právnická osoba mají v souladu s právním
řádem svého státu oprávnění
investovat na území druhého státu.
2. Pojem "investice"
označuje všechny druhy majetkových hodnot,
které investoři jedné ze Smluvních
Stran vkládají na území druhé
Smluvní Strany v souladu s jejím právním
řádem při uskutečňování
podnikatelské nebo jiné činnosti za účelem
dosažení zisku a zahrnuje zejména, nikoli však
výlučně:
a) movitý a nemovitý majetek a odpovídající
majetková práva;
b) akcie, vklady a jiné
formy účasti ve společnostech a podnicích;.
c) práva z peněžních
pohledávek nebo závazků mající
ekonomickou hodnotu;
d) práva z oblasti duševního
vlastnictví včetně autorských práv,
práva z vynálezů, průmyslových
vzorů, výrobních značek, firemních
jmen a také technologií, know-how, obchodních
tajemství a goodwill;
e) jakákoli práva
na provádění podnikatelské nebo jiné
činnosti, poskytovaná na základě zákonů
nebo smluv, zahrnující zejména práva
na průzkum, těžbu a využití přírodních
zdrojů.
Žádná změna
formy, ve které jsou majetkové hodnoty investovány,
nebude mí vliv na jejich postavení jako investice.
3. Pojem "výnosy"
označuje částky plynoucí z investice
a zahrnuje zejména, ne však výlučně,
zisky, dividendy, úroky, příjmy, vznikající
na základě nárůstu hodnoty majetku,
licenční a jiné odměny.
4. Pojem "území"
znamená území České republiky
nebo území Ruské federace a ve vztahu k Ruské
federaci též výlučnou ekonomickou zónu
v kontinentální šelf, kde Ruská federace
v souladu s mezistátním právem uplatňuje
suverénní práva a pravomoc za účelem
průzkumu, těžby a zachování přírodních
zdrojů.
1. Každá ze Smluvních
Stran bude podporovat a vytvářet příznivé
podmínky pro investory druhé Smluvní Strany,
aby investovali na jejím území a bude v souladu
se svým právním řádem takové
investice připouštět.
2. Každá ze Smluvních
Stran zaručuje v souladu s právním řádem
svého státu úplnou a bezpodmínečnou
právní ochranu investicím investorů
druhé smluvní Strany.
3. Každá ze Smluvních
Stran bude zajišťovat na území svého
státu investicím investorů druhé Smluvní
Strany spravedlivý a rovnoprávný režim
a bude se zdržovat přijetí neopodstatněných
nebo diskriminačních opatření, která
by mohla překážet správě, užívání,
vlastnictví a disponování investicemi.
1. Každá ze Smluvních
Stran poskytne na území svého státu
investicím, výnosům a činnosti související
s investicemi investorů druhé Smluvní Strany
zacházení, které není méně
příznivé než jaké poskytuje vlastním
investorům nebo investorům jakéhokoli třetího
státu.
2. Každý ze států
Smluvních stran si vyhrazuje právo určovat,
na základě svého právního řádu,
odvětví a sféry činnosti, v nichž
je vyloučena nebo omezena činnost zahraničních
investorů. Jakákoliv nová výjimka
nebo omezení, stanovená státem Smluvní
Strany, nebude uplatňována ve vztahu k investicím
uskutečněným na jeho území
investory druhé Smluvní Strany před vstupem
této výjimky v platnost.
3. Doložka nejvyšších
výhod, poskytnutá v souladu s odst. 1 tohoto článku,
se nebude vztahovat k výhodám, které Smluvní
Strana poskytuje nebo bude poskytovat v budoucnosti:
a) v souvislosti s její
účastí v zóně volného
obchodu, celní nebo hospodářské unii
nebo dohodě o regionální hospodářské
spolupráci:
b) v důsledku dohod mezi
Ruskou federací a státy, které byly dříve
součástí Svazu sovětských socialistických
republik:
c) na základě dohody
o zamezení dvojího zdanění nebo jiných
úmluv týkajících se zdanění.
Smluvní Strana. na jejímž
území utrpí škody, investice investorů
druhé Smluvní Strany následkem války,
ozbrojeného konfliktu, občanských nepokojů,
zavedení výjimečného stavu nebo následkem
jiných podobných událostí, poskytne
těmto investorům, pokud jde o restituci majetku,
vyrovnání nebo jiné vypořádání,
zacházení ne méně příznivé,
než jaké poskytne tato Smluvní Strana svým
vlastním investorům nebo investorům jakéhokoli
třetího státu. Platby s tímto související
musí být
uskutečňovány bez zbytečného
prodlení.
1. Investice investorů
jedné ze Smluvních Stran nebudou na území
státu druhé Smluvní Strany vyvlastněny,
znárodněny nebo podrobeny jiným opatřením,
majícím podobné následky (dále
jen "vyvlastnění") s výjimkou případě,
kdy se taková opatření provádějí
ve veřejné zájmu, v souladu s daným
právním řádem na nediskriminačním
základě a jsou doprovázena vyplacením
přiměřené a efektivní náhrady.
Vyplacení náhrady musí být uskutečněno
bez zbytečného prodlení.
Taková náhrada musí odpovídat tržní
hodnotě vyvlastněných investic bezprostředně
před vyvlastněním nebo před tím,
než se zamýšlené vyvlastnění
stalo veřejně Až do okamžiku vyplacení
náhrady budou k hodnotě náhrady připisovány
úroky v souladu s úrokovou
sazbou stanovenou na tržním základě
a platnou na území státu Smluvní Strany,
kde byly investice uskutečněny.
2. Investor, jehož investice
byly vyvlastněny, má právo požádat
o neodkladné přezkoumání svého
případu soudním nebo jiným nezávislým
orgánem, působícím v souladu s právním
řádem státu té Smluvní Strany,
na jehož území bylo vyvlastnění
provedeno, a také na ohodnocení své investice
v souladu s principy obsaženým v odst 1 tohoto článku.
1. Každá ze Smluvních
Stran zajistí investorům druhé Smluvní
Strany, po zaplacení stanovených daní a poplatků,
volný převod plateb spojených s investicemi.
Takové převody zahrnují zejména, nikoliv
však výlučně:
a) kapitál a dodatečné
částky k udržení nebo zvětšení
investice:
b) výnosy, jak je uvedeno
v odst. 3 čl. 1 této Dohady:
c) částky na splacení
půjček, majících vztah k investicím:
d) částky obdržené
investory z částečné nebo úplné
likvidace nebo prodeje investice:
e) náhrady, jak je uvedeno
v čl. a 5 této Dohody:
f) mzdy a jiné odměny
občanů státu druhé Smluvní
Strany v souladu s právním řádem státu
té Smluvní Strany, na jejímž území
byly uskutečněny investice.
2. Převod plateb, uvedených
v tomto článku, bude prováděn ve volně
směnitelné měně. Při převodu
plateb bude použit přepočítací
kurs platný k datu převodu, v souladu s devizovými
předpisy státu té Smluvní Strany,
na jejímž území byly uskutečněny
investice.
1. Jestliže jedna Smluvní
Strana nebo jí zmocněná agentura provedou
platbu svému vlastnímu investorovi 2 důvodu
záruky, která byla poskytnuta ve vztahu k investici
na území státu druhé Smluvní
Strany, uzná druhá Smluvní Strana postoupení
každé ho práva nebo nároku investora,
kterému byla v souladu se zárukou vyplacena
náhrada, na tuto Smluvní Stranu nebo jí zmocněnou
agenturu.
2. Smluvní Strana nebo
jí zmocněná agentura získává
právo uplatňovat jakákoli práva a
nároky ve stejném rozsahu, v jakém by bylo
toto právo uděleno investorovi.
1. Spory mezi jednou ze Smluvních
Stran a investorem druhé Smluvní Strany, vzniklé
v souvislosti s uskutečněním investic, včetně
sporů souvisejících s rozsahem, podmínkami
a způsobem vyplácení náhrady, budou
řešeny, pokud to bude možné, formou jednání.
2. Jestliže takové
spory nemohou být urovnány cestou jednání
v průběhu šesti měsíců
od data podáni odpovídající písemné
žádosti investora jedné Smluvní Strany
druhé Smluvní Strané, je investor oprávněn
předložit spor buď:
a) kompetentnímu soudu
nebo rozhodčímu soudu státu té Smluvní
Strany, na jehož území byly uskutečněny
investice:
b) mezinárodnímu
středisku pro řešení sporů z
investic (Středisko), jestliže Česka republika
a Ruská federace jsou účastníky Úmluvy
o řešení sporů z investic mezi státy
a fyzickými a právnickými osobami jiných
států, podepsané ve Washingtonu D.C. 18.března
1965 (Úmluva) nebo cestou využití Dodatečné
procedury Střediska, jestliže Česká
republika nebo Ruská federace nejsou účastníky
Úmluvy;
c) rozhodčímu soudu
zřízenému "ad hoc", podle rozhodčích
pravidel Komise Organizace spojených národů
pro mezinárodni právo obchodní (UNCITRAL).
3. Rozhodčí nález
k plnění bude pro strany ve sporu konečným
a závazným.
Smluvní Strany mohou, na
základě návrhu jedné z nich, provádět
konzultace o otázkách týkajících
se výkladu nebo použití této Dohody.
1. Spory mezi Smluvními Stranami, týkající
se výkladu nebo použití
této Dohody, budou řešeny jednáními.
Pokud spor nebude takto vyřešen ve lhůtě
šesti měsíců, bude na žádost
jedné ze Smluvních Stran předložen rozhodčímu
soudu.
2. Rozhodčí soud
bude ustanoven zvlášť pro každý konkrétní
případ. Smluvní strany určí
jednoho člena soudu. Určení rozhodci pak
vyberou občana třetího státu, který
bude se souhlasem obou Smluvních Stran jmenován
předsedou soudu Členové soudu musí
být jmenováni ve lhůtě dvou měsíců
od data, kdy jedna ze Smluvních Stran zašle druhé
Smluvní Straně
písemné sdělení o úmyslu předat
spor k rozhodnutí rozhodčímu soudu Předseda
bude jmenován do tří měsíců
ode dne jmenování obou rozhodců.
3. Pokud v některé
ze lhůt uvedených v odstavci 2 tohoto článku
nebudou provedena nezbytná jmenování, může
každá ze Smluvních Stran, jestliže neexistuje
jiná dohoda, požádat předsedu Mezinárodního
soudního dvora, aby provedl nezbytná jmenování
Je-li předseda občanem státu některé
Smluvní Strany nebo z jiného důvodu nemůže
vykonat toto pověření, bude o nezbytné
jmenování
požádán místopředseda Mezinárodního
soudního dvora Je-li také místopředseda
občanem státu některé Smluvní
Strany nebo nemůže vykonat: toto pověření.
bude o provedení nezbytného jmenování
požádán následující nejstarší
člen Mezinárodního soudního dvora,
který není
občanem státu žádné Smluvní
Strany.
4. Rozhodčí soud
přijímá rozhodnutí, které je
závazné, většinou hlasů. Každá
ze Smluvních Stran uhradí náklady spojené
s činností svého rozhodce. Náklady
spojené s činností předsedy soudu
a ostatní náklady budou hrazeny Smluvními
Stranami rovným dílem. Pokud se jedná o další
otázky, určí rozhodčí soud
vlastní jednací pravidla.
V případě,
že ustanovení jiné mezinárodní
dohody, jejímiž stranami jsou nebo budou Česká
republika a Ruská federace nebo jestliže jejich právní
řády stanoví zacházení příznivější
než to, které je obsaženo v této Dohodě,
bude uplatněno příznivější
zacházení.
Tato Dohoda se bude vztahovat
na investice uskutečněné investory jedné
Smluvní Strany na území státu druhé
Smluvní Strany počínaje 1. lednem 1988.
1 Tato Dohoda vstoupí v
platnost dnem posledního písemného oznámení
o splnění ústavních požadavků
Smluvními Stranami nezbytných pro vstup Dohody
v platnost.
2 Tato Dohoda se uzavírá
na dobu 10 let a po této lhůtě bude její
platnost pokračovat do uplynutí dvanácti
měsíců ode dne doručení písemného
oznámení jedné Smluvní Strany druhé
Smluvní Straně o svém úmyslu ukončit
platnost Dohody.
3. Pro investice uskutečněné
před ukončením platnosti této Dohody,
zůstanou ustanovení této Dohody účinná
po dobu 10 let od data ukončení platnosti této
Dohody.
Dáno v Moskvě dne
5 dubna 1994 ve dvojím vyhotovení v jazyce českém
a ruském, přičemž obě znění
mají stejnou platnost.