Důvod předložení: | Obsah: |
na základě zákona č. 569/1991 Sb. | Stanovisko vlády ČR |
Důvodová zpráva | |
Rozpočet | |
Usnesení dozorčí rady k návrhu rozpočtu |
Předkládá:
Doc. Ing. Václav Klaus, CSc.
předseda vlády České republiky
Vláda České republiky na svém zasedání
dne 4.5.1994 projednala v souladu s 6, odst.(2) zákona
ČNR č. 69/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České
republiky, návrh rozpočtu Pozemkového fondu
ČR na rok 1994.
Vláda České republiky předkládá
Parlamentu České republiky návrh rozpočtu
Pozemkového fondu ČR na rok 1994 ke schválení
s tím, že doporučuje
1) Předpokládaný nárůst počtu
pracovníků Pozemkového fondu ČR v
roce 1994 kompenzovat odpovídajícím snížením
počtu pracovníků Ministerstva zemědělství
ČR.
2) Snížit rozpočet nákladů instituce
Pozemkového fondu ČR.
Po projednání rozpočtu Pozemkového
fondu ČR vláda dospěla k názoru, že
předpokládané výše příjmů
Pozemkového fondu ČR v roce 1994 nebude dosaženo.
V souladu se zákonem ČNR č.569/1991 Sb. o
Pozemkovém fondu České republiky předkládá
presidium Pozemkového fordu České republiky
ke schválení návrh rozpočtu Pozemkového
fondu České republiky na rok 1994. Návrh
rozpočtu byi projednán v Dozorčí radě
Pozemkového fondu České republiky.
V celkové bilanci se jedná o pasivní rozpočet,
vyplývající z omezených příjmů
fondu oproti vysokým výdajům v činnostech,
které má Pozemkový fond České
republiky ze zákona č.569/1991 Sb., 229/1991 Sb.v
platném znění a Usnesení vlády
ČR č. 227/1993.
Vyrovnání pasivního rozpočtu Pozemkového
fondu řeší zákon č.171 /1991
Sb. o Fondu národního majetku v platném znění,
§ 1.8, odst.2, písm. b), bod 6.
Dlouhodobá bilance privatizace státního zemědělského
majetku. realizovaná Pozemkovým fondem ČR,
vycházející ze současné znalosti
majetkové podstaty, předpokládá:
Celkový příjem z privatizace | 23,465 mld. Kč | |
z toho v letech | 1994 | 3,035 mld.Kč |
1995 | 3,630 mld.Kč | |
1996 až 2015 á 0,290 | 5,800 mld.Kč | |
prodej pozemků | 1995 a dále | 11,000 mld.Kč |
Celkové výdaje PF ČR | 17,000 mld.Kč |
z toho závazky (řešené 1994,1995) | 5,000 mld.Kč |
náhrady opráv.osobám | 2,000 mld.Kč |
nevypořádané úvěry | 5,000 mld.Kč |
náklady,spojené se správou nemovit. | 5,000 mld.Kč |
Veškeré uvedené výdaje je nutno orientovat
do období let 1994 až 1996.
(1) Předpoklad prodeje cca 200 tis, ha zem.půdy
á 55 000,- Kč/ha
V souladu se zákonem ČNR č.569/1991 Sb.o
Pozemkovém fondu České republiky předkládá
presidium Pozemkového fondu České republiky
k schválení návrh rozpočtu Pozemkového
fondu České republiky na rok 199. Návrh rozpočtu
byl projednán v Dozorčí radě pozemkového
fondu České republiky.
PŘÍJMOVÁ ČÁST POZEMKOVÉHO
FONDU ČESKÉ REPUBLIKY:
1. Zůstatek fin.prostředků z roku 1993 | 1 260 000 tis.Kč |
2. Výnosy z privatizace státního zemědělského majetku | 3 035 000 tis. Kč |
3. Výnosy z pronájmu st.majetku (vč.honiteb) | 350 000 tis.Kč |
4. Výnosy z prodeje nemovitostí dle § 17 zákona č.210/1993 Sb. | 255 000 tis.Kč |
Příjmy celkem | 4 900 000 tis.Kč |
VÝDAJOVÁ ČÁST POZEMKOVÉHO
FONDU ČESKÉ REPUBLIKY:
1.Výkon správy nemovitostí PF ČR | 2 815 000 tis.Kč |
2.Finanční náhrady oprávněným osobám | |
a) za obce a okresní úřady | 100 000 tis.Kč |
b) za povinné osoby | |
3.Úhrady závazků privatizovaných podniků | 4 000 000 tis.Kč |
4.Finanční náhrady, spojené s vydáváním náhradních restitucí | 100 000 tis.Kč |
5.Náklady na údržbu hlavních melior.zařízení | 140 000 tis.Kč |
6.Rozpočet nákladů instituce PF ČR | 140 000 tis.Kč |
Výdaje celkem | 7 295 000 tis.Kč |
Příjmy - výdaje | - 2 395 000 tis.Kč |
Nezapočítaná položka - poskytnutí
náhrad ve formě cenných papírů
ve výši 1 200 000 tis.Kč dle § 18 a zák.č.195/1993
Sb. přes RIF.
Komentář k jednotlivým položkám
primů a výdajů:
Příjmy Pozemkového fondu ČR
Ad.1. Zůstatek fin. prostředků z roku 1993
Částka fin. prostředků ke dni 1. 1.1994
na účtech fondu.
Ad 2. Výnosy z realizace privatizačních projektů
Částka 3 035 000 tis.Kč je očekávaný
výnos z privatizace. Vychází z části
ze znalosti současného stavu realizovaných
prodejů (1 535 000 tis.Kč) a předpokládané
částky 1 500 000 tis.Kč, vycházející
ze znalosti hodnoty majetku obsaženého v tzv.zakladatelských
projektech. Celkovou výši realizace však ovlivní
uplatňování splátkových režimů
kupní ceny a dále limitující termíny
předávání privatizačních
projektů z MSNMP ČR. Bude-li většina
předána až ve druhém čtvrtletí
1994 a později, lze očekávat výnosy
z realizace vzhledem k platným systémům splatnosti
pouze u projektů, realizovaných ve 2a3 čtvrtletí.
Další vliv lze očekávat u různě
náročných fází realizace jednotlivých
metod privatizace, kdy lze při realizaci aukcí a
soutěží vzhledem k neatraktivnosti majetku
počítat s několika koly a oddálení
plateb včetně nepředpokládaného
snížení kupní ceny.
Ad. 3. Výnosy z pronájmu majetku
Částka 350 000 tis.Kč vychází
ze současného stavu v předpisech nájemného.
Skutečná výše bude limitována
realizací bodu 1. prodeje privat.majetku. Většina
nájemců jsou předkladatelé privatizačních
projektů a budoucí nabyvatelé pronajatého
majetku.
Ad.4. Výnosy z prodejů nemovitostí mimo privat.projekty
V tomto případě se jedná o prodeje
majetku podle § 17 zákona č.195/1993 Sb.Převážně
se jedná o prodeje majetku ve veřejně prospěšném
zájmu.Uvažovaná částka 250000
tis.Kč vychází ze znalosti současného
stavu.
Výdaje Pozemkového fondu ČR
Ad.l. Výkon správy nemovitostí
Částka 2 815 000 tis.Kč předpokládá
plnění v oblasti údržby, oprav, demolic,
sanací, pojištění, u pronajatého
majetku do doby jeho vydání, nebo prodeje a dále
u majetku, kde se nepodařilo zajistit nájemce zajištění
ostrahy do doby prodeje či převodu majetku na jinou
osobu.
V případech, kdy odstupují osoby od nájemních
smluv od majetku ve správě Pozemkového fondu
a nelze z různých důvodů majetek zakonzervovat
(např. nelze odstavit energetický zdroj, zajišťující
dodávky tepelné energie do veřejné
sítě), musí zajistit Pozemkový fond
funkčnost tohoto majetku a jeho financování.
V položce jsou zahrnuty v menší míře
i náhrady za trvalé porosty
Ad. 2. Finanční náhrady oprávněným
osobám
a) za obce a okresní úřady
Finanční náhrady spočívají
v poskytnutí hotovosti podle nařízení
vlády ČR č.504/1992 Sb. ve výši
do 10 000,-Kč a dále v poskytnutí cenných
papírů, které nemají povahu státních
dluhopisů.Protože není v době tvorby
rozpočtu stanoven režim poskytování
cenných papírů, předpokládáme,
že vydáváním cenných papírů
bude pověřen RIF ev.RIF II, které jsou obhospodařovány
Fondem národního majetku. Není proto hodnota
předpokládaného výdeje cenných
papírů předmětem tohoto rozpočtu.Tato
hodnota by měla být zakotvena v rozpočtu
FNM. V rozpočtu Pozemkového fondu je hodnota předpokládaného
výdeje cenných papírů uvedena pod
čarou.
b) za povinné osoby - dtto bod a).
Ad.3. Úhrady závazků privatizovaných
podniků
V této položce jsou řešeny závazky
vybraných státních podniků, hospodařících
na půdě dle Dohody zástupců MZe ČR,
MSNMP, FNM a PF ČR ze dne 16.2.1994
Ad.4. Finanční náhrady,spojené s vydáváním
náhradních restitucí
Částka 100 000 tis.Kč obsahuje především
náklady, spojené s oceňováním
vydávaných nemovitostí, geometrické
určení bezúplatně poskytovaných
pozemků a jejich vytýčení, planografické
a ostatní nezbytné náklady. Ceny těchto
úkonů jsou upraveny zákonnými normami
a předpokládaná četnost případů
potvrzuje výše uvedenou částku.
Ad.5. Náklady na údržbu hlavních melioračních
zařízení
Částka 140 000 tis.Kč představuje
nezbytné náklady, spravované SMS
Ad.6. Náklady na provoz instituce Pozemkového fondu
Komentář je uveden u předkládaného
"malého rozpočtu", který je součástí
celkového rozpočtu Pozemkového fondu ČR.
Celková pasivní bilance předkládaného
rozpočtu předpokládá vyrovnání
tohoto rozpočtu finančními prostředky
Fondu národního majetku ČR na základě
zákona č.171 /1991 Sb. ve znění novel,
§ 18 odst.
Náklady na činnost instituce Pozemkového
fondu České republiky
Spotřeba materiálu | 7 966 tis.Kč | PHM | 4 276 tis.Kč |
kanc.materiál,tisk otop.paliva,inf.mat. | 3 690 tis.Kč | ||
Spotřeba energie | 972 tis.Kč | el.energie,voda,plyn | . 972 tis.Kč |
Opravy a udržování | 2 470 tis.Kč | údržba techniky | 370 tis.Kč |
úpravy pracovišť | 2 100 tis.Kč | ||
Výkony spojů | 2 371 tis.Kč | 2 371 tis.Kč | |
Ostatní výkony mater.povahy | 1 152 tis.Kč | školení,pohoštění | 1 152 tis.Kč |
Odpisy předmětů post.spotř. | 3 500 tis.Kč | DKP do 10 tis.Kč | |
Služby nemateriální povahy | 17 888 tis.Kč | nájemné,úklid prac. služby,cestovné, | |
Ostatní finanční náklady | 2 000 tis.Kč | pojišť.osob a majetku, poplatky | |
Mzdové náklady | 59 540 tis.Kč | prům. 400 pracovníků | |
Ostatní osobní náklady | 2 000 tis.Kč | odměny presidia a DR | 710 tis.Kč |
ostatní prac.činnosti | 1 290 tis.Kč | ||
Sociální a zdravot.pojištění | 22 154 tis.Kč | 36% | |
FKSP | 1 538 tis. Kč | 2% z mezd+0,5% z úspory | |
Celkem provozní náklady | 123 551 tis.Kč | ||
Investiční náklady | 16 480 tis.Kč | zařízení rozšiř.pracovišť 6440 tis,Kč | |
. | dovyb.výpoč.technik. 5840 tis.Kč | ||
nákup aut (20x200tis.) 4000 tis.Kč | |||
NÁKLADY CELKEM | 140 031 tis.Kč |
Komentář k rozpočtu Nákladů
na činnost instituce:
Provozní náklady -výše většiny
položek bylo vypočtena ze skutečných
nákladů roku 1993 přepočtená
na 1 průměrného pracovníka, povýšená
o 20 %k předpokládaného
nárůstu cen a plateb. Výsledná položka
je potom násobkem předpokládaného
průměrného stavu pracovníků
Pozemkového fondu ČR v roce 1994 (400 pracovníků).
Nárůst proti roku 1993 je 124 pracovníků
(1993 276) a je nezbytný z důvodu silného
nárůstu činnosti na všech pracovištích
Pozemkového fondu. Pozemkový fond má zřízeno
celkem 73 pracovišť ve všech okresech ČR.
V současné době jsou tato pracoviště
(kromě pracoviště Výkonného výboru
73 obsazené 2 až 3 pracovníky, což se
ukazuje vzhledem k silnému nárůstu činností
naprosto neúnosné a pracovně nezvládnutelné.
Výše uvedený nárůst pracovníků
představuje posílení pracovišť
o 1 až 2 pracovníky podle velikosti okresu a objemu
činnosti, co je minimální možný
počet pracovník ke zvládnutí činnosti
PF.
Hlavní činnosti Pozemkového fondu;
1) Zajištění správy státního
zem.majetku do doby vydání - činnosti spojené
s pronájmem (v současné době více
než 15 000 nájemních smluv), údržbu,
nezbytnými náklady na opravy, v některých
případech i provozování, sanace, demolice,
ostraha, znalecké činnosti, právní
ochrana, agenda na úseku stavebního řízení
(povinné účasti) zejména u liniových
staveb, spolupráce s PÚ na pozemkových úpravách
atd. ne celém území státu
2) Činnosti, spojeně s vydáváním
náhrad oprávněným osobám, včetně
plnění za obce a okresní úřady
- administrativní i technické předávání,
oceňování, geometrické a planografické
zajišťování na celém území
státu
3) Realizace privatizačních projektů, spojené
s nezbytnou administrativní: činností před
konečnou realizací (aktualizace projektů,
posuzování správnosti dle složitého
systému metodik) a následná realizace prodejů
(přímé prodeje, veřejně soutěže,
dražby apod.)
4) Se všemi uvedenými činnostmi spojená
velmi členitá ekonomika a financování
jak v okruhu příjmů, tak výdajů
Pozemkového fondu
5) Vnitropodnikové činnosti, nezbytné pro
chod instituce - hospodářská správa,
kontrola, právní sekce (včetně velmi
rozsáhlé činnosti vně organizace),
informatika (výpočetní technika) atd.
Soubor těchto činností představuje
statisíce operací a počet pracovních
sil ve srovnání s obdobnými institucemi (MZe,
pozemkové úřady, katastrální
úřady a pod.> je silně úsporný,
ale zároveň nezbytný pro funkčnost
Pozemkového fondu v nejbližších 2 až
3 letech.
Mzdové náklady - celková suma 59,5 mil.Kč
respektuje výchozí stav průměrné
mzdy 8 860 Kč v roce 1993 (plán.počet 276
pracovníků) s 20%
nárůstem a přepočtem na 400 pracovníků
v roce 1994.
Ostatní osobní náklady - náklady na
odměny vyplývající ze smluv o pracovních
činnostech, expertní činnosti, odměny
presidia a DR atd.
Investiční náklady - rozpočet předpokládá
dovybavení a částečné rozšíření
pracovišť včetně pracoviště
ústředí s ohledem na nárůst
pracovníků, dokončení instalace výpočetní
techniky, zajištění mobilnosti pracovníků
těchto pracovišť. Jedná se o zajištění
a vybavení kancelářských prostor všech
Územních pracovišť (72)v ceně 90
tis.Kč, nákup os. automobilů pro 20 pracovišť,
tam, kde nebyla pořízena v roce 1993, výpočetní
technika v hodnotě 80 tis.Kč na pracoviště.
z mimořádného jednání ze dne
29. března 1994 Usnesení bylo schváleno čtyřmi
hlasy.
Dozorčí rada projednala návrh rozpočtu
PF ČR na rok 1994 s připomínkou, že
většina nákladů je vysoká a Dozorčí
rada PF ČR doporučuje snížení.
Jednotlivé položky by měly být podrobněji
rozepsány.
Za Dozorčí radu PF ČR: | |
Předseda Dozorčí' rady: |
Na vědomí:
Předseda Prezidia PF ČR
Členové Prezidia PF ČR
Předseda Výkonného výboru PF ČR
Ministerstvo pro správu nár.majetku a jeho privatizaci ČR
Předseda ZV P PSP