Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

964

INTERPELACE

poslance Václava Grulicha

na místopředsedu vlády a ministra financí Ivana Kočárníka

ve věci zásad poskytování dotací a návratných finančních výpomocí ze státního rozpočtu resortu zemědělství v letech 1994 a 1995

Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám poslancům následující interpelaci poslance Václava Grulicha na místopředsedu vlády a ministra financí Ivana Kočárníka. Interpelace je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 6. května 1994

Milan Uhde v. r.

Příloha

Interpelace na ministra financí ing. Ivana Kočárníka, CSc.

Vážený pane ministře,

ministerstvo financí a ministerstvo zemědělství vydalo v souladu s § 5 zákona č. 576/1990 Sb. o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice

ZÁSADY POSKYTOVÁNÍ DOTACÍ A NÁVRATNÝCH FINANČNÍCH VÝPOMOCÍ ZE STÁTNÍHO ROZPOČTU RESORTU ZEMĚDĚLSTVÍ V LETECH 1994 A 1995

V odstavci 3 bod f) těchto zásad a analogicky též v části A. odst. 1/10 Pokyn§ pro poskytování garance a dotace prostřední Podpůrného a garančního rolnického a lesnického fondu je doslova psáno:

"Rovněž se podpora nemusí poskytnout subjektům vzniklým ze zemědělských družstev, která neprovedla uvedené vypořádání. Stav a okolnosti majetkového vypřádání závazně posoudí ředitel územního odboru ministerstva zemědělství s přihlédnutím ke stanovisku okresní agrární komory".

Upozorňuji, že celý odstavec f) a analogicky i odstavec 1/10 částí A citovaných Pokynů velice nápadně připomíná zásady tzv. třídního přístupu předlistopadového režimu, který upírá nárok na poskytnutí dotace a návratné finanční výpomoci těm povinným osobám ve smyslu zákona č. 42/1992 Sb. či zákona č. 229/1991 Sb., které nemají vypořádány restituční a transformační nároky. V právním státě nemohou státní orgány vázat disponování státními prostředky na ideologicko-politická hlediska, ale výlučně na výhodnost vynaložení těchto prostředků pro všechny občany, kteří stát ze svých daní financují.

Citovaná část Zásad a Pokynů však již přímo nezákonně směšuje právnické osoby, které jsou "dlužníky" ve smyslu v nich uvedených zákonů, s těmi právnickými osobami, které toto postavení nemají. Pokud nově vzniklé podnikatelské subjekty nejsou právními nástupci zemědělských družstev, pak samozřejmě nemohou přebírat jakékoli závazky, včetně závazků na vypořádání majetkových nároků. Na citovanou část Zásad a Pokynů nelze tudíž pohlížet jinak, než jako na nezákonné zvýhodňování jedněch podnikatelských subjektů vůči jiným. v nejlepším případě se jedná o zmatečný text, který nebere v úvahu to , že z majetku družstva a v tomto smyslu z družstva samého vznikla společnost nově ustavená, která s ním po právní stránce nemá nic společného.

Ze všech uvedených důvodů Vás pane ministře žádám , abyste mi sdělil zda a kdy bude z uvedených Zásad a Pokynů odstraněno nezákonné znevýhodňování subjektů nově vzniklých ze zemědělských družstev a nepředstavujících jejich právní nástupce, případně napravena zmatečnost ustanovení o závislosti mezi poskytnutím dotace pro ně a vypořádáním majetkových závazků družstev, ze kterých vznikly.

 PHDr. Václav Grulich
 poslanec Poslanecké sněmovny
 Parlamentu ČR



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP