Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Václava Grulicha na místopředsedu
vlády a ministra financí Ivana Kočárníka.
Interpelace je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
Vážený pane ministře,
ministerstvo financí a ministerstvo zemědělství
vydalo v souladu s § 5 zákona č. 576/1990 Sb.
o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky České republiky a obcí
v České republice
V odstavci 3 bod f) těchto zásad a analogicky též
v části A. odst. 1/10 Pokyn§ pro poskytování
garance a dotace prostřední Podpůrného
a garančního rolnického a lesnického
fondu je doslova psáno:
"Rovněž se podpora nemusí poskytnout
subjektům vzniklým ze zemědělských
družstev, která neprovedla uvedené vypořádání.
Stav a okolnosti majetkového vypřádání
závazně posoudí ředitel územního
odboru ministerstva zemědělství s přihlédnutím
ke stanovisku okresní agrární komory".
Upozorňuji, že celý odstavec f) a analogicky
i odstavec 1/10 částí A citovaných
Pokynů velice nápadně připomíná
zásady tzv. třídního přístupu
předlistopadového režimu, který upírá
nárok na poskytnutí dotace a návratné
finanční výpomoci těm povinným
osobám ve smyslu zákona č. 42/1992 Sb. či
zákona č. 229/1991 Sb., které nemají
vypořádány restituční a transformační
nároky. V právním státě nemohou
státní orgány vázat disponování
státními prostředky na ideologicko-politická
hlediska, ale výlučně na výhodnost
vynaložení těchto prostředků
pro všechny občany, kteří stát
ze svých daní financují.
Citovaná část Zásad a Pokynů
však již přímo nezákonně
směšuje právnické osoby, které
jsou "dlužníky" ve smyslu v nich uvedených
zákonů, s těmi právnickými
osobami, které toto postavení nemají. Pokud
nově vzniklé podnikatelské subjekty nejsou
právními nástupci zemědělských
družstev, pak samozřejmě nemohou přebírat
jakékoli závazky, včetně závazků
na vypořádání majetkových nároků.
Na citovanou část Zásad a Pokynů nelze
tudíž pohlížet jinak, než jako na
nezákonné zvýhodňování
jedněch podnikatelských subjektů vůči
jiným. v nejlepším případě
se jedná o zmatečný text, který nebere
v úvahu to , že z majetku družstva a v tomto
smyslu z družstva samého vznikla společnost
nově ustavená, která s ním po právní
stránce nemá nic společného.
Ze všech uvedených důvodů Vás
pane ministře žádám , abyste mi sdělil
zda a kdy bude z uvedených Zásad a Pokynů
odstraněno nezákonné znevýhodňování
subjektů nově vzniklých ze zemědělských
družstev a nepředstavujících jejich
právní nástupce, případně
napravena zmatečnost ustanovení o závislosti
mezi poskytnutím dotace pro ně a vypořádáním
majetkových závazků družstev, ze kterých
vznikly.
PHDr. Václav Grulich | |
poslanec Poslanecké sněmovny | |
Parlamentu ČR |