Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám poslancům
následující interpelaci poslance Václava
Grulicha na předsedu vlády Václava Klause.
Interpelace je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
POSLANEC
POSLANECKÉ SNĚMOVNY
PARLAMENTU ČESKÉ
REPUBLIKY
na předsedu vlády
doc. ing. Václava Klause, CSc. ve věci postupu při
privatizaci n. p. Plzeňský Prazdroj
PhDr. Václav Grulich |
V Praze dne 28. 4. 1994
Vážený pane
premiére,
žádám Vás
o odpověď na otázky které nevyhnutelně
plynou z rozhodnutí vlády privatizovat n.p. Plzeňský
Prazdroj vkladem jeho majetku do a.s. Plzeňské pivovary.
Vztahem mezi těmito dvěma
podniky a hospodařením s ním souvisejícím
jsem se již zabýval ve své loňské
interpelaci na místopředsedu vlády a ministra
zemědělství ing. Josefa Luxe. Jeho odpověď
byla již tehdy nedostačující a vyhýbala
se některým položeným otázkám.
Spokojil jsem se však s výslovným ujištěním
pana ministra, že již požádal FNM ČR
o provedení kontroly v a.s. Plzeňské pivovary
a pokud tak FNM neučiní, požádá
o ni Nejvyšší kontrolní úřad.
K tomu jak známu nedošlo, přestože pan
ministr svůj slib vyhlásil veřejně.
Na dopis člena presidia NKÚ dr. Holečka,
který ho k podání podnětu vyzýval,
se pan ministr ani nenamáhal odpovědět.
Jsem tedy nucen pří
novém rozhodnutí vlády znovu interpelovat
a ta zejména se zřetelem na právo NKÚ
kontrolovat i akciové společnosti, pokud existuje
podezření z rozkrádání státního
majetku. Okolnosti privatizace někdejšího s.p.
Plzeňské pivovary a vzniku akciové společnosti
téhož jména jsou takové, že činí
podezření vysoce důvodným.
Rozhodnutí tehdejšího
privatizaci pro správu a jeho privatizaci ing. Tomáš
Ježka CSc. o schválení privatizačního
projektu existuje ve dvou verzích. Obě mají
stejné datum 30/31/1329/92, stejný text první
strany, liší se však textem na straně
druhé.
Rozdělení akcii
je zde uvedeno v těchto zněních:
Kupónová privatizace | 67% | 70 % |
RIF | 3% | 3 % |
FNM (rezervace pro prvovýrobu) | 10% | 10 % |
FNM (pro pozdější t prodej) | 5% | 5 % |
bezúplatný převod obcím | 5% | 2 % |
zaměstnanecké akcie | 10% | 10% |
Tuto samu o sobě podezřelou
informaci ještě násobí údaje
z Informací o I. vlně kupónové privatizace,
str. 18, kde se počet akcií na kupóny uvádí
částkou 806 870, což je 67%
ze základního
jmění, uváděného tamtéž
částkou 1 204 215 00,- Kčs, tedy dle prvního
znění schváleného projektu. Jelikož
však nebyl vyjasněn bezúplatný převod
na obce, zůstává otázka, kdo a za
jakých podmínek získal zbývající
3% akcií a.s. Plzeňský pivovary .
Tato otázka nabývá
na závažnosti i ve vztahu k privatizaci n.p. Plzeňský
Prazdroj vložením jeho majetku do a.s. Plzeňské
pivovary řešit privatizaci Prazdroje uvedeným
způsobem , je o to diskutabilnější,
že oba podniky nemají dodnes svůj majetek jasně
vymezen a oddělen.
Vzhledem k tomu také dosud
nebyl vyřešen problém majetkových vztahů
mezi n.p. Plzeňský Prazdroj a s.p. Plzeňské
pivovary.. Když náměstek ministra zemědělství
ing. K. Burda žádal dopisem ze 6.81993 o výmaz
s.p.. Plzeňské pivovary z obchodního rejstříku
ke 31.7.1993 (což je už samo o sobě pozoruhodná
časová následnost), odmítla předsedkyně
Okresního soudu Plzeň-Město JUDr. V. Formánková
jeho žádost dopisem ze 24.8.1993, kde výslovně
uvádí, že "z dosud předložených
dokladů nelze ani dovodit, že hodnota majetku s.p.
Plzeňské pivovary je nulová a že uvedená
zůstatková hodnota je hodnotou n.p. Plzeňský
Prazdroj".
Už to samo o sobě
zpochybňuje koncepci vložení majetku n.p. Plzeňský
Prazdroj do a. s. Plzeňské pivovary, neboť
jak hodnota 414 485 000,- Kč (správně 414
458 000,- Kč), uváděná v citovaném
dopisu rám. Burdy, tak 364 735 000,- Kč, uváděná
v nejnovějším rozhodnuti vlády ČR
o privatizaci n.p. Plzeňský Prazdroj nemusí
být nutně jen majetkem tohoto podnik.u, ale též
v rejstříku stále vedeného a tudíž
právně dosud existujícího s.p. Plzeňské
pivovary.
Důvodem tohoto stavu je
především fakt, že MZe ČR přes
upozornění svého kontrolního odboru
nikdy nenapravilo zmatečnost vlastnických práv
k pozemkům. Vzhledem tomu trvá přinejmenším
od roku 1964 nesoulad mezi zápisy v evidenci nemovitostí
a interní evidencí majetku Plzeňského
Prazdroje i Plzeňských pivovarů, který
se: různými reorganizacemi léta prohluboval.
Vládní rozhodnutí privatizaci Plzeňského
Prazdroje, ale i již provedená privatizace s.p. Plzeňské
pivovary jsou tudíž napadnutelné pro nevyjasněnost
majetkových podstat všech tří podniků,
a existujících dnes alespoň po právní
stránce, tj. n.p. Plzeňský Prazdroj, s.p.
Plzeňské pivovary a a.s. Plzeňské
pivovary.
K tomu ještě přistupují
další komplikace, začínající
už tím, že část pozemků
má údajně dodnes statut zemědělské
půdy, se všemi následky pro jejich uživatele
z hlediska současných restitučních
zákonů a tím spíše jejich dalších
případných novel, o které usilují
někteří poslanci vládní koalice.
Největší i
komplikací jsou však v tomto případě
práva várečná. Spoléhá-li
vláda opravdu na dohodu se Spolkem plzeňských
právovárečníků jako na pojistku
oproti problémům z uplatňování
těchto práv, pak zřejmě není
informována o skutečnosti, že. spolek nezastupuje
ani zdaleka všechny držitele těchto práv.
Bod 3 rozhodnutí vlády, kterým se poskytnutí
akcií Spolku právovárečníků
váže na odvolání všech současných
žalob a závazek odškodnit a.s. Plzeňské
pivovary za plnění z žalob podaných
v budoucnu, je buď iluze, nebo doklad, že ochota dohodnout
se s právovárečníky je pouze předstíraná.
Musím tak bohužel soudit, neboť lze těžko
předpokládat, že by vláda neměla
ponětí o nemožnosti, aby se Spole právovárečníků
zavazoval za třetí osoby.
Mezinárodni.registrace
ochranné známky Plzeňský Prazdroj
a Pilsner Urquell ani její prohlášení
za "proslulou" s platnosti od 25.1.1994 nemění
nic na tom, že dosud patřila n.p. Plzeňský
Prazdroj. Jak ji bude možno dále chránit, jestliže
tento podnik bude dle vládního rozhodnut zrušen
bez likvidace výmazem v soudním rejstříku,
aniž by byla předem vyřešena otázka
majetkoprávních vztahů k obojím Plzeňským
pivovarům a právovárečných?
Jakákoli smlouva o převodu práv z průmyslového
nebo duševního vlastnictví, vypracovaná
dle vládního rozhodnutí, bude za této
situace již předem zpochybnitelná.
Nebude-li navíc možno
výmaz - podobně jako v případě
s.p. Plzeňské pivovary - provést, nastane
situace, kdy FNM či z jeho pověřeni a.s.
Plzeňské pivovary začnou užívat
ochrannou známku z vlastnictví právně
existujícího podniku, neschopného však
vyvíjet reálnou hospodářskou činnost.
Možnosti využití a přímo zneužití
této situace si není těžké představit.
Veřejně vyhlášený záměr
a.s. Plzeňské pivovary využit podobnosti etiket
k výrobě Plzeňského Prazdroje v Indii
a Číně otevřít přitom
ještě problém možného zdruhovění
známky za této situace, kdy by ji neužíval
právoplatný majitel, ale jiný podnik.
Ani pokud by k takovéto
situaci nedošlo, nabylo by udržení ochranné
známky Plzeňský Prazdroj-Pilsner Urquell
v českých rukách zajištěno, přitom
zanikne dle přijatého rozhodnutí vlády
uplynutím deseti let od vydání akcie se
zvláštními právy, na kterou se váže.
Majoritními akcionáři jsou dnes investiční
fondy, zejména HC and C, SIS, KI, PIAS, ŽB Trust apod.,
které za deset let mohou být dávno i formálně
v rukách zahraničního kapitálu, zejména
prodají-li na mezinárodním kapitálovém
trhu podíly vykoupené ad českých DIKů.
Koncepce udržení ochranné
známky prostřednictvím akcie se zvláštními
právy je ostatně pochybně pochybná
i z hlediska obchodního zákoníku. Její
držitel nemá a při respektování
ducha obchodního zákoníku ani nemůže
mít právo veta proti změně stanov
společnosti kvalifikovanou většinou, která
tudíž může snadno zrušit i jeho
právo veta při rozhodnutích o nakládání
se známkami. Jedinou reálnou cestou, jak udržet
ochranné známky dnešního n.p. Plzeňský
Prazdroj v českých rukách, je udržet
též "kontrolní balík" FNM
v nově vytvořené společnosti - přirozeně
za předpokladu, že zástupci FNM budou hájit
české zájmy lépe, než v případě
boleslavské Škodovky.
Rozhodnutí vlády
vložit majetek n.p. Plzeňský Prazdroj do Plzeňské
pivovary bylo dle "Důvodové zprávy"
motivováno snahou zachovat ochrannou známku Plzeňský
Prazdroj v českých rukou, netrhat provozně
a technicky propojený celek Prazdroje a dalších
plzeňských pivovarů a předejít
právním komplikacím z uplatňování
restitučních nároků právovárečníků.
Musím bohužel konstatovat, že přijaté
řešení nezajišťuje žádný
z těchto deklarovaných záměrů.
Kromě toho se musím
pozastavit naci skutečností, že rozhadnutí
vlády "bylo vydáno na základě
privatizačního projektu vedeného v evidenci
MSNMP ČR pod č. 1595, zpracovaného Investiční
bankou a.s. Praha a s.p. Plzeňské pivovary Plzeň."
Pod uvedeným číslem je ale veden privatizační
projekt podniku Dopravní stavby Brno.
Patrně. se má jednat
a privatizační projekt č. 1959, který
byl ovšem vypracován jako povinný privatizační
projekt na s.p. Plzeňské pivovary, o jehož
zvláštnostech jsem se již zmiňoval. Vláda,tedy
v případě privatizace Plzeňských
pivovarů a Plzeňského Prazdroje několikrát
porušila platné zákony:
K privatizaci Plzeňských
pivovarů, s.p. došlo, aniž by byla splněna
povinnost zakladatele a vedení podniku řádně
vymezit majetek privatizovaného podniku.
K privatizaci n.p. Plzeňský
Prazdroj má dojit buď na základě privatizačního
projektu dopravních staveb Brno, nebo zákonným
podmínkám nevyhovujícího privatizačního
projektu Plzeňských pivovarů. V žádném
případě však nebylo splněno ustanovení
zákona č. 92/1991 Sb. o podmínkách
převodu majetku státu na jiné osoby,. který
vyžaduje vypracování privatizačního
na daný podnik..
Ze všech těchto důvodů
žádám, aby byla privatizace n.p. Plzeňský
Prazdroj pozastavena až do vyřešení všech
uvedených nedostatků a současně o
odpověď na otázky:
1) Jak vláda napraví
porušeni zákonů, k nimž došlo a dochází
při vzájemně spjaté privatizaci s.p
Plzeňské pivovary a n.p. Plzeňský
Prazdroj?
2) Jak vláda splní
svůj slib zachovat ochranné známky Plzeňský
Prazdroj - Pilsner Urquell v českých rukách
a co k tomu zatím podnikla?
3) Jsou již vyřešeny
nejasnosti v majetkových právech k pozemkům
Plzeňského Prazdroje n.p. a Plzeňských
pivovarů a.s. a pokud nikoli, jak je zajištěno,
že k nápravě dojde do realizace rozhodnuti
vlády privatizovat n.a. Plzeňský Prazdroj
vložením jeho majetku do Plzeňské pivovary?
4) Můžete sdělit
počet držitelů práv várečných
a počet členů Spolku plzeňských
právovárečníků (případně
souhrnný podíl členů a nečlenů
tohoto spolku na těchto právech), do něhož
řada držitelů práv údajně
vůbec nevstoupila a řada z něj odešla?
5) Pokládáte ve
světle výše uvedených skutečnosti
rozhodnutí vlády o způsobu privatizace n.p.
Plzeňský Prazdroj za udržitelné?
PhDr. Václav Grulich | |
poslanec Poslanecké sněmovny | |
Parlamentu ČR |