Ministr obrany Antonín
Baudyš zaslal odpověď na interpelaci poslance
Roberta Dostála dopisem ze dne 17. května 1994
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb. o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra obrany Antonína
Baudyše na interpelaci poslance Roberta Dostála. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku
Příloha
MINISTR OBRANY ČESKÉ REPUBLIKY
doc. Ing. Antonín BAUDYŠ,
CSc.
Č. j.: 5399 - 5
V Praze dne 17.května 1994 |
Vážený pane
předsedo Poslanecké sněmovny
v příloze Vám
zasílám na vědomí stanovisko k interpelaci
pana poslance MUDr. Roberta Dostála, CSc., která
se týká špatné morálky některých
vojáků základní služby a šikanování
nováčků tzv "mazáky".
S pozdravem
Příloha
Vážený pan
PhDr. Milan Uhde
předseda Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR
Praha
00/553/94 |
K č.j. 5399 - 5 Příloha
k interpelaci pana poslance MUDr.
Roberta DOSTÁLA,CSc.,týkající se špatné
morálky některých vojáků základní
služby a šikanování nováčků
tzv. "mazáky"
Velení AČR nezakrývá,
že stav kázně není v současné
době na požadované úrovni. O těchto
skutečnostech podal informace náčelník
generálního štábu AČR v dubnu
1994 prostřednictvím veřejných sdělovacích
prostředků.
I když počet mimořádných
událostí klesá, dochází při
nich nadále ke ztrátám lidských životů
a následkům na zdraví osob, zejména
při výkonu strážní a dozorčí
služby. Nepříznivý vývoj zaznamenává
v AČR i růst kriminality, v průběhu
roku 1994 sice s nižší dynamikou, když při
porovnání se stejným obdobím roku
1993 (1.pololetí) počet případů
protiprávního jednání vzrostl o 8%
(loni o 22, 5%). Nejčastěji jsou páchány
trestné činy vojenské, činí
56% trestné činnosti, z nich pak největší
část tvoří zběhnutí
a svémocná odloučení, následuje
porušování práv a chráněných
zájmů vojáků - tzv. šikany a
porušování povinností strážní
a dozorčí služby. Předmětem časté
a oprávněné kritiky veřejnosti je
chování vojáků na veřejnosti,
v dopravních prostředcích, vulgární
projevy často pod vlivem alkoholu.
Nejvyšší orgány
AČR si plně uvědomují, že vojenská
kázeň v nejširším významu
tohoto pojmu má pro činnost armády zásadní
význam. Přijímá řadu opatření
ke zlepšení jejího stavu s tím, že
s ohledem na probíhající transformaci, redislokaci
a reorganizaci. armády v kontextu na vliv celospolečenských
jevů není možné očekávat
viditelné výsledky ze dne na den.
Celospolečenské
vlivy jsou nejobecnějším faktorem ovlivňujícím
kázeň v armádě. Působí
sice zprostředkovaně, nejsou rozhodujícím
faktorem, opomenout je však nelze. Jejich pozitivní
stránkou zejména z perspektivního hlediska
je skutečnost, že rozvojem společenského
života a demokratizací poměrů v armádě
se vytváří pozitivní základy
pro nové přístupy k upevňování
kázně v AČR. V jednotě s celospolečenskými
změnami probíhá transformace armády
z organizace koaličního typu totalitního
systému na moderní demokratickou armádu.
Tento složitý a rozporný proces je spojen s
očekáváním zlepšení stavu,
ale svou složitostí současně pevný
režim a kázeň oslabuje.
Z vnitroarmádního
pohledu stabilizaci režimu, kázně, strážní
a dozorčí služby ovlivňují zejména
dislokační změny a dosud plně nezvládnutý
přechod na kratší vojenskou základní
službu. Celý proces transformace armády, dislokačních
a organizačních změn spolu nese řadu
úkolů bezprostředně nesouvisejících
s výcvikem a připraveností. vojsk, které
jsme chtěli radikálně omezit. Jedná
se zejména o střežení uvolněných
objektů a zabezpečení mírového
života pomocnými službami. Organizovaný
a všestranně zabezpečený výcvik
se dosud nestal základem utváření
pevné vojenské kázně.
Málo se pokročilo
v technickém zabezpečení střežených
objektů, což má za nás ledek velké
odčerpávání vojáků ke
střežení, je jich odvádění
od výcviku, nepříznivý vliv na organizovanost
a kázeň.
Teritoriální doplňování
vedle přínosů k humanizaci výkon vojenské
služby přineslo.i negativa. Vojáci neztrácejí
vazby na dřívější party se závadovým
jednáním, jejích praktiky přenášej
i do vojenských kolektivů. V rámci vazeb
na své civilní okolí páchají
trestnou činnost ve prospěch svých kamarádů
rozkrádán i vojenského materiálu všeho
druhu nebo se na ně navazují kriminální
živly z civilního prostředí s cílem
organizovat majetkovou trestnou činnost ve svůj
prospěch. Kromě toho blízkost trvalého
bydliště je častým důvodem svépomocného
vzdalování z různých důvodů.
Na potřebné úrovni
nejsou ani materiální podmínky zabezpečení
mírového života vojáků v základní
službě. Jejich zlepšování je podmíněno
konečným dořešením transformace
AČR a našimi finančními možnostmi.
V neprospěch upevňování
režimu života, kázně a vztahů mezi
vojáky působí také nedokončená
legislativa v oblasti obrany státu a činnosti armády
a na ní navazující tvorba vojenských
předpisů a dalších vnitroresortních
norem.
Při hledání
cest ke zlepšení stavu kázně v AČR
vycházíme ze skutečnosti, že rozhodujícím
subjektivním faktorem vojenské kázně
a organizovanosti života je v každé armádě
velitelský sbor. Výsledky jeho práce nejsou
dosud výraznější proto, že přetrvávají
nadále nedostatky v řídicí práci
štábů a velitelů, ne všichni vojáci
z povolání plní řádně
své funkční povinnosti. V oblastí
kázně je to především záležitost
důslednosti a náročnosti velitelů
rot a čet. Těch máme v současnosti
nedostatek, neboť nejasné perspektivy výkonu
služby v armádě a nedořešené
legislativní základy služebních jistot
mají za následek značnou odchodovost této
části velitelského sboru. Největším
problémem je kategorie poddůstojníků,
kteří ve funkcích velitelů družstev,
osádek a obsluh i v dozorčí a strážní
službě nejsou zárukou kázně a
pořádku, naopak často se sami podílejí
na narušování režimu života, kázně
a vztahů mezi vojáků.
Všichni příslušníci
velitelského sboru armády jsou svým služebním
postavením určeni, aby vojenskou kázeň
utvářeli a upevňovali, ale jsou současně
i těmi, kteří sami musí tuto kázeň
projevovat osobní příkladností.
Nutno přiznat, že
právě tento činitel - osobní kázeň
části velitelského sboru a její důsledné
vyžadování - je slabou stránkou našeho
úsilí, což je v přímém
rozporu s profesionálním přístupem
k obraně státu. Proto se v praxi setkáváme
s nedůsledností a nevšímavostí
vojáků z povolání vůči
projevům nekázně ve všech oblastech
života armády.
Nejpočetnější
skupinou nositelů nekázně v armádě
jsou vojáci v základní službě.
Většina nováčků přichází
k útvarům se snahou dobře se vyrovnat s úkoly
vojenské služby a projevuje ochotu přizpůsobit
se vojenskému režimu a kázni. Je pro nás
nepříjemným zjištěním,
že s délkou výkonu vojenské základní
služby jsou tyto pozitivní přístupy
oslabovány a služebně starší vojáci
výrazněji vyznávají staromazácké
tradice a projevuj i záporný postoj k vojenskému
režimu a kázni. Tento stav je špatnou vizitkou
naší výchovné práce v armádě.
Nedokážeme s vojáky pracovat tak, aby se dále
nešířily názory a přístupy
menší částí vojáků
přicházejících s negativním
poměrem k armádě a vojenské službě
vůbec. Nedokážeme rovněž usměrnit
menší připravenost těchto mladých
mužů převzít nejrůznější
vojenské povinnosti a nést za ně odpovědnost.
Tyto slabiny v připravenosti mladé populace k výkonu
vojenské služ by spolu s naší malou schopností
na ně reagovat rovněž patří mezi
příčiny nekázně v armádě.
Velení AČR je si
vědomo nedostatků v kázní a naléhavé
potřeby na ně adekvátně reagovat.
Hledá cesty, jak stav zlepšit a změnit.
Vzhledem k vysoké kriminalitě
zejména vojáků v zkladní službě,
nekázni na veřejnosti páchané v civilním
oděvu, a na časté žádosti občanů
zejména posádkových měst a obcí
jsem rozhodl svým rozkazem číslo 31 ze dne
30. června 1993, kterým byl vydán doplněk
k základnímu řádu Zákl - 1,
o povinnosti vojáků v základní službě
nosit na veřejnosti stejnokroj. Smyslem tohoto opatření
bylo odstranit anonymitu pachatelů protiprávních
jednání. Výsledkem je pouze částečný
efekt s tím, že za současného stavu
byla nekázeň zviditelněna, nikoliv však
potlačena.
Na základě analýz
případů šikanování v roce
1992 a 19 93 vyplynula potřeba hledat nové přístupy
k řešení této problematiky s podstatným
závěrem, že je potřeba vytvořit
komplexní program opatření proti šikanování
v AČR, jehož výrazným rysem by bylo
zapojení civilních institucí a odborníků
spolu se zainteresováním `co největší
části veřejnosti. Tyto aktivity byly v červnu
1993 formulovány 1. náměstkem MO a v počátku
roku 1994 byly v součinnosti se Svazem vojenské
mládeže, Výborem dobré vůle Olgy
Havlové, Ministerstvem školství, mládeže
a tělovýchovy a některými dalšími
civilními institucemi rozvinuty do iniciativy směrem
k prevenci. tohoto závadového jednání
ve vztazích mezi vojáky.
Na základě usnesení
vlády ČR číslo 617 ze dne 3. listopadu
1.993 byly rozkazem MO číslo 67 ze dne 29. prosince
1993 ustaveny resortní komise pro prevenci kriminality
a protidrogová. Problematika šikanování
úzce souvisí s trestnou činností porušování
práv a chráněných zájmů
vojáků ve smyslu §§ 279a a 279b trestního
zákona a často je páchána pod vlivem
alkoholu, čímž souvisí s obsahem činnosti
obou komisí. Protože činnost komisí
je navázána na republikové orgány,
je vytvořen i předpoklad pro naplnění
podstaty komplexního působení na cílové
skupiny mladé populace.
Rozsáhlá je v oblasti
kázně činnost Inspekce ministra obrany, Vojenské
policie AČR a nižších velitelských
stupňů.
Vzhledem k tomu, že přijatá
opatření nepřinesla očekávaný
efekt, rozhodl jsem na poradě s podřízenými
dne 26.dubna 1994 zpracovat do 30.6.1994 komplexní analýzu
příčin přetrvávání
nedostatků v organizovanosti a režimu života,
kázni a vztahů mezi vojáky a navrhnout zásadní
systémová opatření k upevnění
kázně v AČR.