Důvod předložení: | Obsah: |
Předkládá se na základě | I. Návrh usnesení |
zákona č. 171/1991 Sb., | II. Důvodová zpráva |
ve zněni pozdějších předpisů | III. Návrh rozpočtu |
Předkládá:
Doc. Ing. Václav Klaus, CSc.
předseda vlády České
republiky
Vláda
I. bere na vědomí
návrh rozpočtu Fondu národního
majetku České republiky na rok 1994 (dále
jen "návrh rozpočtu");
II. přijímá
k návrhu rozpočtu stanovisko uvedené
v příloze tohoto usnesení (dále jen
"stanovisko");
III. pověřuje
1. předsedu vlády
předložit návrh rozpočtu se stanoviskem
předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu
České republiky ke schválení Parlamentem
České republiky,
2. ministra pro správu
národního majetku a jeho privatizaci a předsedu
prezídia Fondu národního majetku České
republiky, aby návrh rozpočtu a stanovisko odůvodnil
v orgánech Parlamentu České republiky.
Provede:
předseda vlády,
ministr pro správu národního
majetku a jeho privatizaci a
předseda prezídia Fondu národního
majetku České republiky
Vláda bere na vědomí
návrh rozpočtu Fondu národního majetku
České republiky na rok 1994, který předložil
předseda prezídia Fondu národního
majetku České republiky a ministr pro správu
národního majetku a jeho privatizaci.
Předložený
návrh vychází z předpokládaných
úkolů Fondu národního majetku České
republiky v roce 1994 a zajišťuje náležité
předpoklady pro jejich odpovídající
plnění.
K položce rozpočtu
- mzdové prostředky - vláda žádá,
aby vzhledem k rozdílům mezi úrovní
platu v ústředních orgánech státní
správy a ve Fondu národního majetku České
republiky byl upraven návrh rozpočtu v této
položce pro rok 1994 tak, aby nárůst průměrného
platu pracovníka Fondu národního majetku
České republiky v roce 1994 oproti rozpočtu
1993 činil 5 %.
Vláda doporučuje
Poslanecké sněmovně Parlamentu České
republiky, aby schválila návrh rozpočtu Fondu
národního majetku České republiky
na rok 1994 s připomínkou uvedenou v tomto stanovisku.
1. Úvod
Návrh rozpočtu Fondu
národního majetku České republiky
/dále jen Fond/ vychází z potřeby
řádně zabezpečit všechny činnosti
Fondu tak, jak je ukládají příslušné
zákony a jiná ustanovení, vymezující
jeho funkce, zejména však zákony č.
92/91 Sb. a 171/91 Sb., ve znění pozdějších
předpisů. Fond hradí náklady spojené
se svou činností ze svého majetku, a to v
rámci svého rozpočtu schváleného
Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR. Majetek Fondu
netvoří součást státního
rozpočtu České republiky. Vlastní
rozpočtová skladba je v souladu s Pokyny FMF/V/2-24705/
1991 k vedení účetnictví a vykazování.
Aby byl zřetelnější
charakter navrhovaných výdajů, rozděluje
následující tabulka výdaje Fondu na
výdaje investiční, výdaje
na vnitřní správu Fondu a výdaje
na realizaci privatizačních projektů.
v tisících Kč | ||
Skutečnost | Návrh rozpočtu | |
1993 | 1994 | |
Investice | 4 508 | 41 400 |
Vnitřní správa Fondu | 77 194 | 79 851 |
Realizace privatizačních projektů | 17 738 | 66 000 |
Výdaje celkem | 9 440 | 187 251 |
V průběhu loňského
roku došlo: základní změně v
dislokaci organizace, kdy se zaměstnanci Fondu v období
plného pracovního vytížení přestěhovali
v první polovině robu z nájemních
prostor na Senovážném náměstí
do budovy na Rašínově nábřeží
42, která se stala majetkem Fondu. S touto skutečností
souvisí požadované investiční
prostředky na dokončení stavebních
úprav budovy, částečně již
zahájených v roce 1993 a které se rozhodujícími
náklady promítnou právě do rozpočtu
letošního roku. Stavební úpravy spočívají
zejména ve využití nezbytné rekonstrukce
půdních prostor 5.patra budovy Fondu, prováděné
v souvislosti s umístěním plynové
kotelny, k získání prostor pro umístění
těch zaměstnanců Fondu, kteří
jsou dosud v nevyhovujících místnostech,
pro umístění.zaměstnanců nových
a dále získání nezbytných prostor
pro jednání s klienty a zajištění
místností pro archiv privatizačních
projektů, kterých bude více než 10 tisíc.
Současně je navrženo i vyřešení
parkování služebních vozidel výstavbou
garáží ve dvoře objektu, která
dosud parkují za vysoké poplatky na veřejné
komunikaci se všemi. negativními důsledky z
toho vyplývajícími. Z uvedených skutečností
vyplývá, že pro srovnávání
výše investičních nákladů
roku 1994 s rokem 1993 tedy neexistuje věcný důvod.
Výdaje na vnitřní
správu Fondu jsou v absolutní výši
srovnatelné s rokem 1993. Protože základní
vybavení pracovišť byla provedeno již v
minulém roce, jsou tyto předpokládané
výdaje, vztažené na jednoho zaměstnance
Fondu o 15% nižší.Přesto budou náležité
pracovní podmínky vytvořeny a nezbytná
údržba budovy zajištěna.
K výraznému nárůstu
proti minulému roku dochází u výdajů
na realizaci privatizačních projektů
Tyto výdaje jsou určeny předpokládaným
počtem transformací a sazbami za soudní,
notářské a správní poplatky,
služby advokátů a komerčních
právníků, inzerce apod. Rozpočtově
bude tudíž nutno pokrýt náklady na dokončení
projektů z první vlny privatizace a realizaci privatizačních
projektů z druhé vlny včetně velkého
množství/více než 5 tisíc/kupních
smluv z oblasti zdravotnictví.
Rozpočtové náročné
je rovněž vypořádati závazků
Fondu z již uzavřených smluv a převodů
majetku od počátku privatizace, kterých bylo
již uzavřeno přes 3 tisíce.
Zcela novým druhem výdajů
jsou náklady na právní úkony v souvislosti
s podanými žalobami na zaplacení kupních
cen privatizovaného majetku, kdy lze předpokládat
koncem roku 1994 až 450 dlužníků s celkovou
dlužnou částkou až 12 mld Kč. Také
v podstatě fixní poplatky za založení
56 akciových společností v roce 1993 budou
z 80% vyúčtovány k tíži rozpočtu
roku 1994. Tyto posledně jmenované náklady
činí skoro polovinu rozpočtovaných
výdajů na realizaci privatizačních
projektů.
Je třeba konstatovat, že
část výdajů na realizaci privatizačních
projektů bude kompenzována příjmy,
z inkasa různých poplatků a z předpokládaného
postupného hrazení nákladů na vyhrané
soudní spory. Tyto příjmy by měly
činit cca 45% vynaložených výdajů.
Podle rozpočtových pravidel však budou příjmem
majetkového účtu Fondu, nelze s nimi tudíž
v rámci rozpočtu kalkulovat.
2. Komentář k
návrhu rozpočtu - viz tabulka část
III.materiálu
investice celkem
/ návrh 41 400 tis.Kč /
Navrhovaná částka
obsahuje:
- dokončení rekonstrukce
prostor v 5.patře budovy Fondu
Uvedenou rekonstrukcí se
zvětší kapacita kancelářských
plocha jednacích místností o cca 600 m2 s
denním osvětlením. Do nových prostor
bude možno umístit část zaměstnanců
Fondu, kteří v současné době
pracují v nevyhovujících místnostech
v zadním traktu budovy (do dvora). Tím se zásadně
zlepší pracovní podmínky pro zaměstnance
Fondu. Uvolněné místnosti budou využity
pro archivy a jednací místnosti. V návrhu
rozpočtu se počítá s částkou
22 800 tis.Kč.
- výstavbu garáží
Tento záměr vychází
zejména z katastrofální situace v parkování
služebních vozidel u budovy Fondu, z požadavku
městských orgánů ke snižováni
nároků na zábor veřejných ploch,
z obtížného zajišťováni bezpečnosti
služebních vozidel Fondu proti krádežím
a poškození, z předpokládaných
úspor nákladů za externí služby.
V roce 1993 bylo zaplaceno jen na poplatcích za pronajmutí
parkovacích míst celkem, 91 tis. Kč. Podle
projektové dokumentace činí náklady
na jedno stání 500 tis.Kč. Celkové
náklady na stavbu garáží se předpokládají
ve výši 12 000 tis. Kč.
Výstavba garáží
a dokončení rekonstrukce 5.patra budovy Fondu důsledně
vychází z postupné realizace studie vypracované
v dubnu 1993.
- nákup telefonní
ústředny
provozované v budově
Fondu od bývalého vlastníka ZSE a.s. holding.
Náklady na její pořízení ve
výši 3 500 tis.Kč vycházejí ze
smluvní ceny, která je srovnatelná s náklady
pro případné pořízení
ústředny nové. Nákup se realizuje
v letošním roce, jelikož toto zařízení
bylo instalováno v roce 1991 na základě leasingu
a uhrazeno dosavadním majitelem až v závěru
loňského roku. Tím byl teprve vytvořen
předpoklad pro zakoupení zařízení
a jeho převedení do majetku Fondu.
- ostatní investice
ve výši 3 100 tis. Kč. Budou použity na
dokompletování nezbytné vybavenosti výpočetní
technikou počítače,tiskárny,podavače,
(1 700 tis.Kč) na nákup 3 osobních automobilů,
dvou k obnově a jednoho na rozšíření
vozového parku (900 tis.Kč), na nákup kopírovacích
strojů, psacích strojů,faxů apod.
(500 tis.Kč).
Opravy a údržba
/ návrh 8 100 tis.Kč /
Náklady jsou určeny
na opravy a údržbu budovy Fondu, opravy a nutný
servis kancelářské a výpočetní
techniky. Největší položku činí
náklady spojené s komplexní opravou rozvodů
ústředního topení, ke které
je nutno přistoupit na základě výsledků
zpracovaných odborných posudků. Celkové
náklady na opravu rozvodů představují
podle zpracované projektové dokumentace částku
ve výši cca 4 000 tis.Kč. Propočet vychází
z nákladů na 1 m3 vytápěných
prostor. V případě budovy Fondu se jedná
o cca 50 000 m3 při ceně cca 80 Kč/lm3. Na
běžné opravy a údržbu budovy, servis
a opravy kancelářské a výpočetní
techniky se počítá s částkou
ve výši 4 100 tis.Kč.
Materiálové výdaje
celkem / návrh
9 590 tis.Kč /
Největšími
položkami jsou výdaje na nákup spotřebního
materiálu, DKP, elektrickou energii, vodné, stočné
a plyn. Proti skutečnosti roku 1993 se materiálové
výdaje nezvyšují naopak snižují
o 1%. Pokud jde o jednotlivé položky materiálových
výdajů, vycházelo se z následujícího:
Pohonné hmoty
/ návrh 550 tis. Kč /
Navrhovaná částka
je vyšší proti skutečnosti v r.93 o 67.Vychází
z nárůstu pracovních cest v souvislosti se
zajišťování a akcí navazujících
na realizace privatizačních projektů,z vyšší
účasti Fondu na jednání krajských
obchodních soudů i ze zvýšení
cen pohonných hmot.
Spotřební materiál
/ návrh 2 500 tis.Kč /
V této položce se
vycházelo ze skutečnosti roku 1993, která
činí 1 808 tis.Kč a dále z vyšších
požadavků zejména na kancelářské
potřeby v souvislosti s nárůstem činností
zajištujících realizaci privatizačních
projektů.
DKP
/ návrh 2 800 tis.Kč /
Pro uvedenou položku je počítáno
s částkou o 47% nižší oproti skutečnosti
roku 1993 (5 924 tis.Kč). V částce je již
zohledněno, že kanceláře v budově
Fondu jsou v podstatě vybaveny.
Pracovní pomůcky
/ návrh 55 tis.Kč /
Navrhovaná částka
je určena na nákup pracovních oděvů,
pracovní obuvi a ochranných pomůcek pro pracovníky
hospodářské správy, zejména
údržby budovy a autoprovozu.
Tiskoviny,odborná literatura
/ návrh 250 tis.Kč / Pohoštění
/ návrh 190 tis.Kč. /
Navrhovaná částka
vychází ze skutečnosti roku 1993 zvýšené
o předpokládaný nárůst cen
potravin a nealkoholických nápojů.
Elektrická energie,
vodné, stočné, plyn
/návrh 2 400 tis.Kč/
Při výpočtu
navrhované částky se kalkulovalo s předpokládaným
zvýšení m cen uvedených služeb,
změnou ve způsobu vytápění
budovy (místo LTO bude zaveden plyn).Tuto položku
nelze srovnávat s rokem 1993 ze zřejmých
důvodů: do poloviny roku nebyla budova plně
obsazena a spotřeba uvedených služeb je účetně
vykazována podstatně nižší.
Ostatní materiálové
náklady / návrh
850 tis.Kč /
Oproti čerpání
roku 1993 (901 tis.Kč) je navrhovaná částka
nižší o přepravné, které
souviselo s přestěhováním Fondu do
nové budovy. Z této částky se hradí
dále příspěvek na stravování
pracovníků Fondu a veškeré externí
tiskařské práce.
Služby a výdaje
nevýrobní povahy celkem
/ návrh 14 952 tis.Kč /
Navrhovaná částka
představuje proti skutečnosti roku 1993 zvýšení
0 44°s. Pokud jde o jednotlivé položky, vycházelo
se z následuj ícího:
Služby, práce nevýrobní
povahy /návrh
8 500 Kč/
Při stanovení navrhované
částky se vycházelo ze skutečnosti
roku 1993 a z potřeb předpokládaných
v roce 1994. Tyto prostředky jsou určeny na úhradu
nákladů na externí úklidovou službu
a stálou bezpečnostní službu, dále
školení a jazykové kurzy zaměstnanců
atd.
Výkony spojů
/ návrh 3 000 tis. Kč /
V navrhované částce
je počítáno se zvýšením
ceny telefonních poplatků (zvýšení
sazby z 1,- na 1,60 Kč a zvýšení nákladů
z důvodu limitování délky hovorů
a počtu impulsů). S nárůstem hovorů
je počítáno v souvislosti s přípravou
druhé vlny kupónové privatizace.
Zahraniční cestovné
/ návrh 100 tis.Kč /
Navrhovaná částka
je nižší proti skutečnosti roku 1993 celkově
o 85 tis.Kč.
Různé finanční
výdaje / návrh
2 225 tis.Kč /
Navrhovaná částka
je určena na úhradu poplatků za parkováni
služebních vozů u budovy Fondu, dále
správních poplatků a daní týkajících
se budovy Fondu (daň z převodu nemovitostí,
daň z nemovitosti, místní poplatky atd.).
FKSP
/ návrh 692 tis.Kč /
Navrhovaná částka
vychází z příslušných
předpisů.
Pojistné
/ návrh 435 tis.Kč /
Navrhovaná částka
je určena na úhradu zvýšeného
havarijního pojištění vozidel Fondu
ve výši cca 155 tis.Kč, pojištění
odpovědnosti pracovníků Fondu za škody
způsobené při výkonu povolání
ve výši 60 tis.Kč, pojištění
majetku Fondu ve výši cca 220 tis.Kč.
Tuzemské cestovné
/ návrh 300 tis.Kč. /
V položce tuzemské
cestovné oproti skutečnosti roku 1993 dochází
k nárůstu předpokládaných nákladů
z důvodu vyššího počtu služebních
cest v rámci činnosti spojené s realizací
privatizačních projektů.
Mzdové prostředky
/ návrh 34 597 tis. Kč /
Při stanovení mezd
postupuje Fond jakožto nestátní organizace
podle zákona č.l/1992 Sb.,o mzdě, odměně
za pracovní pohotovost a o průměrném
výdělku (nikoli tedy podle zákona platného
pro organizace státní správy).
Odměňování
zaměstnanců Fondu se provádí podle
zásad o odměňování schválených
prezidiem Fondu z 7.2.1992 a směrnice o odměňování
z 21.2.1992.
Při stanovení navrhované
roční částky 33 252 tis Kč
se vychází z průměrného měsíčního
příjmu zaměstnance Fondu v roce 1993, který
činil 13 258,- Kč. Nárůst průměrného
počtu zaměstnanců je uvažován
celkově o 31 osob (průměrný počet
v roce 1993 činil 159 zaměstnanců, uvažovaný
počet v roce 1994 je 190 osob) a je zdůvodněn
nezbytností posílit oblast privatizace zdravotnictví,
nakládání s neprodaným majetkem, majetkem
v likvidaci a v konkurzním řízení.
V roce 1994 je uvažováno
s průměrným nárůstem příjmu
úměrnému předpokládané
10% inflaci v tomto roce. Průměrná, relativně
vyšší úroveň přijmu zaměstnanců
Fondu vychází. profesní struktury, která
je tvořena převážné výkonnými
bornými referenty a kde relativné zanedbatelnou
část (méně než 1 /6) činí
zaměstnanci s nižším tarifním zařazením.
Fond má minimální obslužný personál
(nemá vlastní ostrahu, úklidovou službu,
jídelnu, personál rozmnožovny atd.).
Dále je třeba přihlédnout
k tomu, že činnost Fondu bude v relativně krátké
době ukončena. Zaměstnanci tudíž
nemají na Fondu perspektivu dalšího uplatnění
a k jejich udržení v potřebném počtu
a kvalifikaci je třeba tuto skutečnost kompenzovat
výší jejich příjmů.
V roce 1994 se tedy předpokládá
průměrný měsíční
příjem /včetně uvedeného nárůstu/
ve výši 14 584,- Kč. V souvislosti s navrhovaným
nárůstem je třeba vzít také
v úvahu, že příjem zaměstnanců
Fondu nebyl v roce 1993 valorizován.
Částka rozpočtovaná
na ostatní osobní výdaje je navrhovaná
ve výši 1 345 tis. Kč a je určena k
úhradě nákladů na dohody uzavírané
k zajištění některých mimořádných
prací spojených s činností Fondu (překlady
z cizích jazyků, expertní posudky) a na odměny
pro členy prezidia a dozorčí rady Fondů,
na které mají nárok ve smyslu § 16 zákona
č.171/1991 Sb. ve znění pozdějších
předpisů.
Zákonné pojištěni
(sociální a zdravotní)/ návrh 12 195
tis. Kč / Navrhovaná částka vyplývá
z příslušných předpisů.
Zákonné pojištění
pracovních úrazů
/ návrh 117 tis.Kč / Navrhovaná částka
vychází z příslušných
předpisů.
Realizace privatizačních
projektů / návrh
66 000 tis.Kč / Předpokládaný návrh
rozpočtu v položce privatizačních projektů
představuje ve svém celku nárůst proti
skutečnosti roku 1993 o 372%.
Navrhovaná částka
je určena k úhradě následujících
nákladů:
v tisících Kč | |
Náklady na: | Kč |
1) založení společností | 14 000 |
2) veřejné soutěže | 9 500 |
3) veřejné dražby | 15 000 |
4) přímé prodeje | 6 000 |
5) právní úkony v souvislosti s podanými žalobami | 15 000 |
6) externí komerčně právní a advokátské služby | 6 500 |
Celkem | 66 000 |
K bodu 1)
Navrhovaná částka
vychází z předpokládaného počtu
560 zakládaných společností a z měrných
nákladů na založení jedné společnosti,
které činí cca 25 tis.Kč. Podstatnou
část 20 tis.Kč tvoří odměna
notářům podle vyhlášky č
612/1992 Sb., o odměnách notářů
a správců dědictví a částka
za právní pomoc na základě smluv o
poskytování právní pomoci.
K bodu 2)
Při předpokládaném
počtu 500 veřejných soutěží
se počítá s těmito náklady:
- zveřejnění nabídek - inzerce | 4 000 tis. Kč |
- notářské poplatky | 2 500 tis. Kč |
- náklady právního zastoupení a mimosoudního řešení sporů | 3 000 tis. Kč |
K bodu 3)
Návrh vychází
z uvažovaného celkového počtu 420 dražeb
a měrných nákladů na jednu dražbu
ve výši 35 700 Kč.
K bodu 4)
Návrh vychází
v oblasti přímých prodejů z nákladů
spojených s kontrolou zajištěni závazků,
zpracováním podkladů pro předání
majetku, dokončením dokumentace případů
(pro 500 případů v celkové výši
2 500 tis.Kč). Dále ze soudních notářských
a správních poplatků při transformaci
majetku privatizovaných jednotek (500 případů
v celkové výši 3 500 tis. Kč).
K bodu 5)
Náklady na právní
úkony v souvislosti s podanými žalobami na
zaplacení kupních cen privatizovaného majetku
jsou vypočteny v souladu s vyhláškou č.270/1990
sb., o odměnách advokátů a komerčních
právníků za poskytování právní
pomoci ve znění pozdějších předpisů.
Vychází z předpokládaného počtu
450 soudních sporů s dlužnou částkou
12 mld.Kč.
Náklady na přípravu
žalob jsou přímo úměrné
velikosti vymáhané částky (za každý
vymáhaný milion Kč nad částku
200 tis.Kč je stanoven poplatek ve výši 1 tis.Kč).
S návratností vynaložené celkové
částky lze za předpokladu plného krytí
nákladů majetkem dlužníků počítat
ve 90% v průběhu doby 1-4 roky, která je
dána pravomocným ukončením sporů
jednotlivými soudy. S rokem 1993 nelze náklady srovnávat,
neboť v tomto roce nebyly v této oblasti žádné
prostředky čerpány.
K bodu 6)
Z navrhované částky
bude hrazena právní pomoc zejména ve sporové
agendě (např. náklady na rozhodčí
řízení u Rozhodčího soudu apod.)
ve výši 3 500 tis.Kč a náklady na služby
advokátů při uzavíráni kupních
smluv se zahraničními partnery a na služby
při poskytování právní pomoci
ve vztahu k ekologickým závazkům v celkové
výši 3 000 tis.Kč.
Náklady vycházejí
z uzavřených smluv o poskytování právní
pomoci.
v tisících Kč | ||||
Skutečnost | Návrh rozpočtu | |||
Položka | TEXT | 1993 | 1994 | |
51 | Investice celkem | 4 508 | 41 400 | |
z toho stavební | 34 800 | |||
5101 | ostatní | 6 600 | ||
52 | Opravy a údržba | 22 224 | 8 100 | |
5201 | Opravy a údržba | 22 224 | 8 100 | |
53 | Materiálové výdaje | |||
celkem | 9 688 | 9 590 | ||
5302 | Pohonné hmoty | 329 | 550 | |
5307 | Spotřební materiál | 1 808 | 2 500 | |
5308 | DKP | 5 924 | 2 800 | |
5309 | Pracovní pomůcky | 3 | 50 | |
5311 | Tiskoviny | 185 | 250 | |
5312 | Pohoštění | 154 | 190 | |
5313 | El.energie,vodné,stočné | 384 | 2 400 | |
531 | Ost.materiál.náklady | 901 | 850 | |
54 | Služby,výdaje nevýrobní | |||
povahy celkem | 10 390 | 14 952 | ||
5401 | Služby,práce nevýr. povahy celkem | 7 663 | 8 500 | |
5403 | Výkony spojů | 1 297 | 3 000 | |
5404 | Zahraniční cestovné | 185 | 100 | |
5406 | Různé finanční výdaje | 585 | 2 225 | |
5407 | FKSP | 509 | 692 | |
5409 | Pojistné | 151 | 435 | |
55 | Tuzemské cestovné | 131 | 300 | |
5501 | Cestovné,cestování a jiné výdaje | 131 | 300 | |
56 | Mzdové prostředky celkem | 25 586 | 34 597 | |
34 597 | ||||
z toho | ||||
5601 | Mzdy | 25 408 | 33 252 | |
5602 | OOV | 178 | 1 345 | |
Zákonné pojištění soc. a zdrav. | 9 125 | 12 195 | ||
Zákonné pojištění pracovních úrazů | 47 | 117 | ||
Realizace privat. projektů | 17 738 | 66 000 | ||
Náhrada škody,manka, škody | 3 | |||
CELKEM | 99 440 | 187 251 |