PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna 1994

I. volební období

929

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1994,

o barvení a značkování některých uhlovodíkových paliv a maziv a o opatřeních s tím souvisejících , o doplnění zákona č.455/1991 Sb.,o živnostenském podnikání ,ve znění pozdějších předpisů a o doplnění zákona ČNR č.587/1992 Sb. , o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

ČÁST PRVNÍ

Rozsah zákona

§ 1

Tento zákon stanoví ,způsob a podmínky barvení a značkování některých uhlovodíkových paliv a maziv (dále jen "paliva a maziva") při jejich výrobě, zpracování,

dovozu, nákupu a prodeji, skladování, přepravě a spotřebě. Dále stanoví pokuty za porušení těchto podmínek.

§ 2

(1) Barvení a značkování podléhají za podmínek dále stanovených tato paliva a maziva:

a) střední a topné oleje mající tyto vlastnosti:

1. počátek destilace min. 15Oo C, kdy do max. 35Oo C musí být předestilováno min. 20% objemu včetně ztrát,

2. hustotu při 2Oo C min. 780 kg.m-3 a max. 910 kg.m-3 ,

3. viskozitu při 2Oo C min. 1,3 mm2 .s-1 a při 4Oo C max.

18 mm2 .s-1,

přičemž postačí, když takový olej má alespoň dvě z těchto vlastností,

b) mazací a ostatní oleje mající tyto vlastnosti:

1. viskozitu při 4Oo C max. 12 mm2 .s-1 ,

2. bod vzplanutí podle uznávané technické metody Penskyho a Martense max.15Oo C, přičemž takový olej musí mít obě vlastnosti současně.

(2) Tento zákon se nevztahuje, pokud z dalších ustanovení nevyplývá něco jiného, naoleje mající jinak vlastnosti uvedené v odstavci 1, jde-li o petroleje, motorové nafty, těžké topné oleje, speciální mazací oleje ,polotovary pro výrobu těch paliv a maziv, která sepodle tohoto zákona nebarví a neznačkují, jakož i polotovary pro pyrolýzu.

§ 3

Vymezení pojmů

Pro účely tohoto zákona se rozumí

a) výrobou a zpracováním paliv a maziv uskutečňování technologických postupů a pracovních operací, při kterých se získávají z ropy či z ropných komponentů paliva a maziva,

b) skladováním paliv a maziv jejich uschování či uskladnění, a to i pro vlastní potřebu,

c) přepravou paliv a maziv jejich dopravování, a to i pro vlastní potřebu,

d) spotřebou paliv a maziv jejich užití, a to i pro vlastní potřebu,

e) dovozem paliv a maziv jejich propuštění do volného oběhu [§ 128 a násl. zákona ČNR č. 13/1993 Sb., celní zákon.], do režimu aktivního zušlechťovacího styku v systému navracení,nebo do režimu přepracování pod celním dohledem [Zákon č. 13/1993 Sb.],

f) nakládáním s palivy a mazivy jejich výroba, zpracování, dovoz, nákup a prodej, skladování, přeprava a spotřeba.

§ 4

Barvení a značkování paliv a maziv

(1) Paliva a maziva musí být po celou dobu nakládání s nimi barvena a značkována.

(2) Barvení a značkování je povinen provést výrobce či dovozce, a to homogenním přimísením barviva a značkovací látky .

(3) Paliva a maziva podléhají posuzování z hlediska obsahu barviva a značkovací látky. Posuzování se provádí formou

certifikace podle zvláštních předpisů [§ 24a a násl.zákona č. 30/l968 Sb.,o státním zkušebnictví, ve znění pozdějších předpisů.].

(4) Pokud výrobce nebo dovozce nepředloží na vyžádání kontrolního orgánu příslušný certifikát, posuzuje se tato skutečnost jako porušení povinnosti barvení a značkování paliv a maziv.

(5) Na paliva a maziva barvená a značená jinak, než je stanoveno tímto zákonem,se pohlíží jako na paliva a maziva nebarvená a neznačená .

Povinnosti osob nakládajících s palivy a mazivy

§ 5

(1) Výrobce je povinen jím vyrobená paliva a maziva barvit a značkovat před jejich vyskladněním [§ 2 písm. g) zákona ČNR č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů.].

(2) Dovozce je povinen zajistit ,

a) aby paliva a maziva byla dovážena pouze přes celní přechody,jejichž seznam je uveden v příloze tohoto zákona,

b) aby dovážená paliva a maziva splňovala podmínky stanovené tímto zákonem před zahájením celního řízení do volného oběhu, do režimu aktivního zušlechťovacího styku v systému navracení nebo přepracování pod celním dohledem2).

(3) Právnické a fyzické osoby, které nakládají s palivy a mazivy, a to včetně těch, která se podle tohoto zákona nebarví a neznačkují (§ 2 odst. 2), jsou povinny

a) vyrábět, zpracovávat, nakupovat, prodávat , dovážet a skladovat paliva a maziva, jen na základě koncese udělené pro tuto činnost podle zvláštního zákona [Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů.], s výjimkou výhradního nákupu, prodeje a skladování paliv a maziv ve spotřebitelském balení do 100 kg na jeden kus balení,

b) umožnit kontrolním orgánům přístup do objektů, prostorů a zařízení používaných při nakládání s palivy a mazivy,

c) na vyžádání předložit kontrolním orgánům příslušnou dokumentaci a poskytnout jim pravdivé a úplné informace související s nakládáním s palivy a mazivy,

d) umožnit kontrolním orgánům odebrat v potřebném množství bezplatně vzorek paliva a maziva,

(4) Ten, kdo vyrábí, zpracovává, dováží, prodává a skladuje paliva a maziva , je povinen vést a uchovávat evidenci o druzích a množství paliv a maziv, jejich výrobě, zpracování, dovozu, prodeji a uskladnění.

§ 6

Není dovoleno

a) barvit a značkovat jiná paliva a maziva než ta, která určuje tento zákon,

b) provádět takové změny, které by vedly k omezení nebo odstranění barvení či značkování paliv a maziv, které bylo provedeno v souladu s tímto zákonem,

c) užívat barvená a značkovaná paliva a maziva pro pohon motorových vozidel a motorů s výjimkou stacionárních motorů a plynových turbin určených pro výrobu energie,

d) přepravovat a skladovat barvená a značkovaná paliva a maziva v nádobě, která je ve spojení s motorem, jakož i stáčet je do takové nádoby.

Kontrola

§ 7

Kontrolu dodržování povinností stanovených tímto zákonem jsou oprávněny vykonávat

a) Úřad pro technickou normalizaci,metrologii a státní zkušebnictví a příslušná státní zkušebna [Zákon č.30/1968 Sb.],

b) územní finanční orgány [Zákon České národní rady č.531/1990 Sb., o územních finančních orgánech, ve znění pozdějších předpisů.],

c) celní orgány2),

d) Česká obchodní inspekce [Zákon České národní rady č.64/1986 Sb., o České obchodní inspekci, ve znění pozdějších předpisů],

e) Policie České republiky [Zákon České národní rady č.283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů],

(dále jen "kontrolní orgány").

§ 8

Oprávnění kontrolních orgánů a povinnosti kontrolovaných osob a jejich vzájemné vztahy se řídí

základními pravidly kontrolní činnosti (kontrolním řádem) [§ 8 a násl.zákona č.552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů],

nestanoví-li zvláštní zákon [Např. zákon České národní rady č.337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, zákon č.64/1986 Sb.] jinak.

Pokuty

§ 9

(1) Kontrolní orgán uloží fyzické nebo právnické osobě, která poruší povinnost stanovenou v § 4 odst.4, § 5 odst. 1, § 5 odst. 2, § 5 odst. 3 písm. a), § 5 odst. 4,

nebo § 6 ,pokutu až do výše 50 000 000 Kč, nejméně však 20 000 Kč.

(2) Poruší-li fyzická nebo právnická osoba povinnost uvedenou v odstavci 1 opětovně, kontrolní orgán jí uloží pokutu až do výše 100 000 000 Kč.

(3) Opětovným porušením povinnosti se rozumí porušení povinnosti, jehož se fyzická nebo právnická osoba dopustila do jednoho roku od právní moci rozhodnutí o uložení pokuty za předchozí porušení povinnosti uvedené v odstavci 1.

(4) Pokutu lze uložit do jednoho roku ode dne, kdy kontrolní orgán zjistil porušení povinnosti,nejdéle však do šesti let ode dne, kdy k porušení povinnosti došlo.

(5) Při stanovení výše pokuty se přihlédne k závažnosti, způsobu, době trvání a následkům protiprávního jednání.

§ 10

(1) Kontrolní orgán uloží fyzické osobě, která způsobila, že kontrolovaná osoba nesplnila povinnost stanovenou v § 5 odst. 3 písm. b) až d) anebo jinak maří, narušuje nebo ztěžuje výkon kontroly, pořádkovou pokutu až do výše 50 000 Kč.

(2) Pořádkovou pokutu lze uložit i opětovně.

(3) Pořádkovou pokutu lze uložit do 60 dnů ode dne, kdy kontrolní orgán porušení povinnosti zjistil, nejdéle však do šesti měsíců ode dne, kdy k porušení povinnosti došlo.

§ 11

(1) Pokud tento zákon nebo zvláštní zákonyll) nestanoví jinak,

vztahují se na ukládání pokut obecné předpisy o správním řízení [Zákon č.71/1967 Sb.,o správním řízení (správní řád).].

(2) Pokuta je příjmem státního rozpočtu.

§ 12

Součinnost kontrolních orgánů

Zjistí-li kontrolní orgán, že nakládání s palivy a mazivy se uskutečnilo v rozporu s tímto zákonem, sdělí takové zjištění

a) místně příslušnému územnímu finančnímu orgánu 7),

b) příslušnému celnímu úřadu, jde-li o zboží, které bylo nebo je pod celním dohledem,

c) příslušnému živnostenskému úřadu, porušila-li povinnost právnická nebo fyzická osoba mající koncesi podle § 5 odst. 3 písm. a) tohoto zákona.

§ 13

Zmocňovací ustanovení

Ministerstvo průmyslu a obchodu se zmocňuje k vydání vyhlášky, ve které upraví

a) druh barviva a značkovací látky,

b) podrobnosti vlastního provedení barvení a značkování,

c) způsob odběru vzorků,

d) způsob vedení evidence o druzích a množství paliv a maziv, jejich výrobě, zpracování, dovozu, prodeji a uskladnění.

ČÁST DRUHÁ

Doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon)

§ 14

Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon) ve znění zákona č. 231/1992 Sb., zákona České národní rady č. 591/1992 Sb., zákona č. 600/ 1992 Sb., zákona č. 273/1993 Sb., zákona č. 303/1993 Sb., zákona č. 38/1994 Sb. a zákona č. 42/1994 Sb., se doplňuje takto:

Příloha č. 3 se doplňuje takto:

1 2 3 4 5

Výroba a zpracování paliv a maziv a) vysokoškolské vzdělání a oboru chemie a 5 let praxe v oboru

b) středoškolské vzdělání a oboru chemie zakončené maturitní zkouškou a 10 let praxe v oboru

ministerstvo průmyslu a obchodu zákon "o barvení a značkování některých uhlovodíkových paliv a maziv"
Nákup, prodej a skladování paliv a maziv vč. jejich dovozu s výjimkou výhradního nákupu, prodeje a skladování paliv a maziv ve spotřebitelském balní do 100 kg na jeden kus balení středoškolské vzdělání technického směru a 5 let praxe v oboru ministerstvo průmyslu a obchodu zákon "o barvení a zančkování některých uhlovodíkových paliv a maziv"
Provozování čerpacích stanic s palivy a mazivy vyučení v oboru chemie nebo strojírenství a 1 rok praxe v oboru ministerstvo průmyslu a obchodu zákon "o barvení a značkování některých uhlovodíkových paliv a maziv"


ČÁST TŘETÍ

Doplnění zákona České národní rady č.587/1992 Sb., o spotřebních daních

§ 15

Zákon České národní rady č.587/1992 Sb., o spotřebních daních ve znění zákona č.199/1993 Sb. a zákona č.325/1993 Sb., se doplňuje takto :

1. V § 18 odst.2 se na konci vypouští tečka a připojuje se tento text:

" nebo je prodají s označením automobilový benzin,letecká pohonná hmota,motorová nafta nebo petrolej."

2. V § 20 písm. b) se na konci vypouští tečka a připojuje se tento text:

" nebo dnem jejich prodeje s označením automobilový benzin, letecká pohonná hmota,motorová nafta nebo petrolej.".

ČÁST ČTVRTÁ

Přechodná a závěrečná ustanovení

§ 16

V činnosti, která se stává tímto zákonem koncesovanou živností, mohou fyzické a právnické osoby pokračovat po dobu šesti měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, a to na základě dosavadního oprávnění, uplynutím této lhůty však taková oprávnění zanikají.

§ 17

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1.7.1994 .




Příloha k zákonu č.. Sb. o barvení a značkování některých uhlovodíkových paliv a maziv a o opatřeních s tím souvisejících a o doplnění zákona č 455/1992 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů a o doplnění zákona č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů

Celní přechody dle § 5 odst. 2 písm. a) zákona jsou:

A. V železniční dopravě

1. Na úseku státních hranic se Slovenskou republikou

celní přechody Mosty u Jablunkova, Horní Lideč, Lanžhot,

2. Na úseku státních hranic s Polskou republikou

celní přechody Český Těšín, Meziměstí,

3. Na úseku státních hranic se SRN

celní přechody Cheb, Děčín, Česká Kubice

4. Na úseku státních hranic s Rakouskem

celní přechody Horní Dvořiště, Břeclav.

B. V silniční dopravě

1. Na úseku státních hranic se Slovenskou republikou

celní přechody Mosty u Jablunkova, Střelná, Břeclav,

2. Na úseku státních hranic s Polskou republikou

celní přechody Chotěbuz, Náchod,

3. Na úseku státních hranic se SRN

celní přechody Jiříkov, Strážný,

4. Na úseku státních hranic s Rakouskem

celní přechody Dolní Dvořiště, Hatě.

Důvodová zpráva

Všeobecná část

Návrh "zákona o barvení a značkování některých uhlovodíkových paliv a maziv a o opatřeních s tím souvisejících, o doplnění zákona č. 455 /1991 Sb., o živnostenském podnikáni (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a o doplnění zákona č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů", se předkládá s cílem zamezit daňovým a celním únikům při obchodování s některými ropnými produkty.

Předkládaný návrh zákona vychází z právních norem, které jsou v platnosti v některých evropských zemích, zejména v Rakousku a ve Spolkové republice Německo, a které řeší obdobné daňové úniky.

Navrhovaný zákon řeší danou problematiku při souběžné novelizaci zákona o živnostenském podnikání a zákona o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů. Svým obsahem vytváří jednoznačný rámec podmínek pro zamezení používání některých ropných produktů jako pohonné hmoty pro vznětové motory a definovaných jako technologická paliva pro kotelny a obdobná zařízení.

Podle rozboru provedeného na základě celních dokladů za rok 1993 bylo do České republiky dovezeno cca 437,0 tis t paliv a maziv, která mohou být použita jako topné oleje a nebo jako palivo pro vznětové motory (motorová nafta). Lze připustit, že část dovezených paliv a maziv, případně dalších tuzemských produktů, byla použita jako pohonná hmota, nebyla zdaněna spotřební daní a byla nesprávně zdaněna daní z přidané hodnoty.

Vedle daňových a celních úniků způsobuje používání těchto produktů jako pohonné hmoty zhoršování kvality ovzduší.

Přijetí navrhovaného zákona bude vyžadovat uvolnit finanční prostředky na:

- nákup zařízení pro provádění polních zkoušek v terénu. Odhaduje se, že bude třeba vybavit kontrolní orgány cca 600 - 700 kusy testovacích souprav. V současné době se musí dovézt. Cena jednoho přístroje je cca 2 500 DEM za kus. Celková potřeba finančních zdrojů je 27-31,5 mil Kč. Zároveň je hledáno domácí řešení.

- dovybavení Státní zkušebny lehkého průmyslu v Kolíně, která bude provádět rozhodčí analýzy. Náklady jsou odhadnuty na 3 000 tis Kč.

Celková odhadnutá potřeba zdrojů ze státního rozpočtu je 34,5 mil Kč. Zároveň se předpokládá zvýšení počtu pracovníků v institucích provádějících kontrolu. Počet bude upřesněn dodatečně.

Doplnění zákona č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, vychází z toho, že plátcem spotřební daně z uhlovodíkových paliv a maziv je zatím jen výrobce nebo dovozce, případně ten, kdo uhlovodíková paliva a maziva získá bez daně (např. lehký topný olej) a použije je jako pohonnou hmotu.

Obchodník, který tyto výrobky od výrobce nebo dovozce bez spotřební daně nakoupí a dále je prodá, není plátcem spotřební daně. To je správné, pokud obchodní.k tyto výrobky prodá rovněž bez spotřební daně. Při použití takových výrobků jako pohonných hmot musí být odpovědnost plně na uživateli, a tak je to uvedeno i v § 18 odst. 2 zákona o spotřebních daních.

Pokud ovšem obchodník uvede svého odběratele v omyl a prodá mu nezdaněný ropný produkt deklarovaný jako motorovou naftu, plátcem spotřební daně konečný spotřebitel., který potom může vymáhat soudně náhradu škody na svém dodavateli.

V zájmu ochrany konečných spotřebitelů tzv. "motorové nafty" před nepoctivými obchodníky a v zájmu zamezení daňových úniků, které v důsledku takových obchodních praktik vznikají, je nutné rozšířit okruh plátců spotřební daně na všechny právnické nebo fyzické osoby, které získají ropné produkty bez spotřební daně a potom je dále prodávají deklarované jako pohonné hmoty.

Doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů, vychází z toho, že je třeba některé významné činnosti převést na koncesované. Důvodem je, že pro tyto činnosti je nutná odborná kvalifikace a správná výrobní praxe.

Zvláštní část

K paragrafu 1

Vymezuje předmět úpravy zákona. Určuje požadavky, které musí některá uhlovodíková paliva a maziva splňovat při výrobě, zpracování, dovozu, nákupu a prodeji, skladování, přípravě a spotřebě. Jedná se o paliva a maziva, která mohou mít, s ohledem na vlastnosti, dvojí užití.

K paragrafu 2

Vymezuje fyzikální vlastnosti některých uhlovodíkových paliv a maziv, která podléhají barvení a značkování. Zároveň stanoví okruh těch paliv a maziv, která nebudou barvena a značkována s ohledem na jejich použití. Dále, kde by to vadilo užitné hodnotě výrobku a nebo s ohledem na vlastnosti. paliva či maziva.

K paragrafu 3

Definuje základní pojmy pro účely zákona. Jedná se o všechny běžné činnosti při výrobě, skladování, přepravě, dopravě, spotřebě, dovozu a nakládání s těmito palivy a mazivy.

K paragrafu 4

Vymezuje podmínky pro barvení a značkování některých uhlovodíkových paliv a maziv u výrobce a dovozce. Stanoví. podmínku certifikace obsahu barviva a značkovací látky u akreditované laboratoře s cílem prokázání správné výrobní praxe při barvení a značkování. Stanoví pro výrobce a dovozce prokázat se certifikačním dokladem.

K paragrafu 5

Vymezuje povinnosti osob nakládajících s uhlovodíkovými palivy a mazivy. Výrobci stanoví povinnost obarvit a označkovat produkt před odesláním příjemci. U dovozce je stanovena povinnost před zahájením celního řízení.

Důvodem je, aby byla záruka, že do oběhu je propuštěno pouze barvené a značkované zboží. Důležitým prvkem je, aby činnost výroby a zpracování paliv a maziv a to včetně těch, které se podle zákona nebarví a neznačkují, podléhala udělení koncese. Tímto opatřením bude zabráněno výrobě paliv a maziv neodbornými postupy a na nevybaveném zařízení.

Dále paragraf 5 vymezuje opatření. umožňující kontrolním orgánům provádět kontrolu u výrobců. Jedná se o předložení výrobní dokumentace a odběr vzorků. Stanoví vést průkaznou evidenci ve smyslu prováděcího předpisu.

K paragrafu 6

Vymezuje co není výrobcům a dovozcům dovoleno. Je to opatření proti záměrným změnám zabarvení paliv a maziv nebo barvení a značkování jiných produktů. Je definován zákaz používat barvených a značkovaných paliv a maziv pro pohon vznětových motorů, což je smyslem zákona.

K paragrafu 7

Vymezuje kontrolní orgány pro dodržování povinností stanovených zákonem.

Při dovozu budou provádět kontrolu celní orgány před propuštěním paliv a maziv do oběhu.

Na uzemí České republiky budou v rámci svých pravomocí provádět kontrolu územní. finanční orgány, Česká obchodní inspekce a Policie ČR. Provádění kontroly se bude řídit interními předpisy.

K paragrafu 8

Definuje oprávnění konkrétních orgánů a povinností kontrolovaných osob ve vztahu na základní pravidla kontrolní povinnosti.

K paragraf u 9

Vymezuje pokuty, které lze uložit fyzickým a právnickým osobám při porušení ustanovení zákona. Pokuty jsou stanoveny progresivně a s ohledem na závažnost a dopady z neplnění ustanovení zákona.

Pokuty jsou diferencovány podle porušení jednotlivých paragrafů zákona.

K paragrafu 10

Vymezuje pokuty za neplnění povinnosti umožnit kontrolu u výrobců. Důvodem je postihnout.fyzické osoby, které budou bránit kontrole.

K paragrafu 11

Vymezuje obecná pravidla pro ukládání pokut.

K paragrafu 12

Vymezuje postup spolupráce mezi kontrolními orgány, jež směřuje k vzájemné informovanosti při porušení ustanovení zákona.

K paragrafu 13

Zmocňuje Ministerstvo průmyslu a obchodu k vydání vyhlášky k tomuto zákonu.

K paragrafu 14

Vymezuje novelizaci zákona o živnostenském podnikání a to tak, aby výroba paliv a maziv a některé činnosti podléhaly koncesované živností. Cílem je zaručit správnou výrobní praxi při výrobě a zpracování paliv a maziv a zamezit pokoutní výrobě na neodpovídajícím zařízení.

K paragrafu 15

Vymezuje doplnění zákona České národní rady č. 587/1992 Sb., spotřebních daních v návaznosti na znění tohoto zákona

K paragrafu 16

Vymezuje časové období, které je nutné k dosažení koncese

K paragrafu 17

Vymezuje účinnost zákona od 1. 7. 1994.

V Praze dne 30. března 1994
 
předseda vlády
 
Doc. Ing. Václav Klaus, CSc., v.r.
  
 
ministr průmyslu a obchodu
 
Ing. Vladimír Dlouhý, CSc., v.r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP