Příloha číslo 2:
Tento Statut se vydává na základě
zákona České národní rady č.
484/1991 Sb. o Českém rozhlasu.
ZÁKLADNÍ USTANOVENÍ
Název
ČESKÝ ROZHLAS
Pokud bude nutno název překládat do jiné řeči, než která je uvedena výše, připojí se k překladu (do závorky) i Český název.
Pro vnitřní potřebu Českého
rozhlasu se vedle plného názvu používá
zkratky "ČRo".
Sídlo
Český rozhlas sídlí v Praze.
Znak
Český rozhlas používá znak. (Vzor
je uveden u příloze č. 1)
Český rozhlas používá pro identifikaci
jednotlivých stanic a regionálních studií
znělky.
Postavení Českého rozhlasu
1. Český rozhlas byl zřízen zákonem
ČNR č. 484/1991 Sb. o Českém rozhlasu
ke dni 1. ledna 1992, a to na dobu neurčitou.
2. Český rozhlas je právnickou osobou podle právního řádu České republiky; vlastními úkony nabývá práv a zavazuje se.
Český rozhlas se nezapisuje do obchodního
rejstříku.
3. Stát za závazky Českého rozhlasu
neodpovídá; Český rozhlas neodpovídá
za závazky státu.
4. Český rozhlas se ve své činnosti
řídí obecně závaznými
právními předpisy, tímto Statutem,
vnitřními organizačními, pracovními,
ekonomickými a programovými předpisy.
5: Český rozhlas je, vzhledem ke způsobu
svého zřízení, provozovatelem vysílání
ze zákona.
6. Český rozhlas je, vzhledem ke svému poslání
poskytovat informace (publicistické činnosti), hromadným
informačním prostředkem a má postavení
vydavatele.
7. Český rozhlas je, vzhledem ke svému poslání
uspokojovat kulturní potřeby posluchačů,
kulturním zařízením mimořádného
významu.
Nezávislost vysílání Českého
rozhlasu
1. Český rozhlas ve svém vysílání
nedává přednost žádným
názorům politických, náboženských
ani jiných skupin.
2. Český rozhlas vysílá své
programy svobodně a nezávisle. Nepřípustná
je jakákoliv cenzura (předběžná,
následná, vnější, vnitřní.,
skrytá apod.). Rovněž je nepřípustný
jakýkoliv nátlak. Do vysílání
a programů je možno zasahovat pouze na základě
obecně závazných právních předpisů
a v jejich mezích.
3. Sporné otázky řeší podle posloupnosti:
a/ generální ředitel Českého rozhlasu
b/ v případech uvedených v zákoně o Českém rozhlasu 48411991 Sb. 8, odst. e) Rada Českého rozhlasu.
c/ ústavní orgány k tomu povolané.
4. Tyto zásady platí nejen pro vysílání,
ale také pro případnou vydavatelskou a nakladatelskou
činnost Českého rozhlasu.
Majetek
Český rozhlas je vlastníkem majetku, který
nabyl
a) převodem z vlastnictví České a
Slovenské Federativní republiky delimitační
dohodou s Československým rozhlasem ze dne 31. 3.
1992, uzavřenou na základě zákona
Federálního shromáždění
č. 136/1991 Sb. o rozdělení působnosti
mezi Českou a Slovenskou Federativní republikou
a Českou republikou a Slovenskou republikou ve věcech
tisku a jiných informačních prostředků,
b) převodem z vlastnictví České republiky
na základě zákona České národní
rady č. 36/1993 Sb. o některých opatřeních
v oblasti rozhlasového a televizního vysílání,
c) vlastní činností,
d) z ostatních zdrojů.
POSLÁNÍ ČESKÉHO ROZHLASU
1. Posláním Českého rozhlasu je:
a) poskytovat objektivní, ověřené,
všestranné a vyvážené informace
pro svobodné vytváření názorů,
b) podporovat rozvoj demokratických vztahů ve společnosti,
zejména otevřeného jednání
na všech úrovních,
c) rozvíjet hodnoty občanské, jakož
i kulturní identitu Českého národa
a národnostních a etnických menšin v
České republice,
d) přibližovat posluchačům kulturní
hodnoty přesahující hranice zemí i
časů,
e) zprostředkovávat informace ekologické,
informace České policie,
f) sloužit vzdělávání a přispívat
k zábavě a dobré pohodě posluchačů.
2. Je rovněž právem i povinností Českého
rozhlasu vytvářet, udržovat a ochraňovat
archivní fondy, jako součást národního
kulturního bohatství.
KONTROLA VEŘEJNOSTÍ
1. Veřejnost (zejména vlastnici, případně
uživatelé přijímačů, podléhajících
přihlášení) má právo na
kontrolu plnění povinností, které
jsou Českému rozhlasu uloženy obecně
závaznými právními předpisy
a tímto Statutem.
2. Orgánem, který zabezpečuje právo
veřejnosti na kontrolu, je Rada Českého rozhlasu.
Informace potřebné k zabezpečení práva
veřejnosti na kontrolu získává Rada
Českého rozhlasu od generálního ředitele,
a to prostřednictvím svého předsedy.
3. Postavení, složení a poslání
Rady Českého rozhlasu určuji obecně
závazné právní předpisy, především
zákon ČNR č. 484/1991 Sb. o Českém
rozhlasu.
ZÁSADY ORGANIZACE
Orgány Českého rozhlasu,
1. Generální ředitel
2. Programový ředitel, Technický ředitel
3. Ředitelé regionálních studií
4. Šéfredaktoři
5. Vedoucí ekonomického úseku, vedoucí
správního úseku, vedoucí úseku
výpočetní techniky.
Generální ředitel
1. Generální ředitel řídí
činnost celého Českého rozhlasu a
je za jeho činnost odpovědný Radě
Českého rozhlasu.
2. Generálního ředitele jmenuje a odvolává
Rada Českého rozhlasu. Jeho funKční
období činí šest let, neskončí
však dříve, než je jmenován nový
generální ředitel. Odvolání
vstoupí v platnost jmenováním nového
generálního ředitele.
Článek 12
Programový ředitel
1. Programový ředitel analyzuje.a koordinuje program
stanic a regionálních studii Českého
rozhlasu. Je prvním zástupcem Generálního
ředitele ČRo.
2. Programového ředitele jmenuje a odvolává
GŘ ČRo. Programový ředitel je podřízen
GŘ ČRo.
Technický ředitel
1. Technický ředitel řídí činnost
úseku techniky ČRo. Je druhým zástupcem
GŘ ČRo.
2. Technického ředitele jmenuje a odvolává
GŘ ČRo. Technický ředitel je podřízen
přímo GŘ ČRo .
Ředitelé regionálních studií
1. Ředitelé regionálních studií
jmenuje a odvolává na návrh generálního
ředitele Rada Českého rozhlasu..
2. Ředitelé regionálních studií
řídí činnost regionálních
studií. Způsob jejich řízení
a jeho rozsah určuje tento Statut a Organizační
řád Českého rozhlasu. Za svou činnost
odpovídají generálnímu řediteli.
Šéfredaktoři
1. Šéfredaktory jmenuje a odvolává generální
ředitel.
2. Šéfredaktoři řídí činnost
jednotlivých stanic Českého rozhlasu. Způsob
jejich řízení a jeho rozsah určuje
tento Statut a Organizační řád Českého
rozhlasu. Za svou činnost odpovídají generálnímu
řediteli.
Vedoucí ekonomického úseku, správního
úseku a úseku výpočetní techniky
1. Vedoucí ekonomického úseku, správního
úseku a úseku výpočetní techniky
jmenuje a odvolává generální ředitel.
2. Vedoucí ekonomického úseku řídi
činnost ekonomických útvarů Českého
rozhlasu. Vedoucí správního úseku
řídí činnost správních
útvarů Českého rozhlasu. Vedoucí
úseku výpočetní techniky řidí
útvary výpočetní techniky Českého
rozhlasu. Způsob jejich řízení a jeho
rozsah určuje tento Statut a další vnitřní
předpisy. Za svou činnost odpovídají
generálnímu řediteli.
Způsoby jmenování řídících
pracovníků Českého rozhlasu
Generální ředitel podává Radě
Českého rozhlasu návrh na jmenování
ředitelů regionálních studií
(čl. 14) a jmenuje řídící pracovníky
(uvedené v článku 12, 13, 15, 16) vždy
v souladu s Konkursním řádem.
REGIONÁLNÍ STUDIA
Regionální studia jsou organizačními
jednotkami Českého rozhlasu. Jejich postavení,
úkoly a poslání jsou určeny zákonem
ČNR č. 984/ 1991 Sb. o Českém rozhlasu
a tímto Statutem.
Zákonem České národní rady
č. 484/1991 Sb. o Českém rozhlasu byla zřízena
tato regionální studia:
- studio v Plzni
- studio v Českých Budějovicích
- studio v Praze
- studio v Ústí nad Labem
- studio v Hradci Králové
- studio v Brně
- studio v Ostravě.
Nová regionální studia zřizuje na
návrh generálního ředitele Rad Českého
rozhlasu.
Regionální studia naplňují posláni
Českého rozhlasu svým působením
v daném regionu a v jeho podmínkách.
POSTAVENÍ ZAMĚSTNANCŮ ČESKÉHO
ROZHLASU
Zaměstnanci Českého rozhlasu svým
působením naplňuji posláni Českého
rozhlasu (článek 7 Statutu) a jeho postavení
(článek 5 Statutu). V jejich pracovní činnosti
se nesmí projevit jejich politická příslušnost;
nesmí působit ve prospěch politických
stran, politických, hnuti či jiných skupin
občanů.
Generální ředitel Českého rozhlasu,
programový ředitel, technický ředitel,
ředitelé regionálních studií
a šéfredaktoři nesmí mít funkce
v politických stranách a v politických hnutích,
dále se nesmí podíl na podnikání
společností, které působí v
těch oblastech, kde by mohlo dojít ke střetu
zájmů, zejména v oblasti hromadných
sdělovací prostředků a nesmí
být členy orgánů těchto společností.
Stejná omezení platí pro zaměstnance,
kteří jsou pověření zastupováním
generálního ředitele, ředitelů
regionálních studií a šéfredaktoři
Organizační řád Českého
rozhlasu může tato omezení rozšířit,
i na další zaměstnance.
HOSPODAŘENÍ ČESKÉHO ROZHLASU
Finanční zdroje Českého rozhlasu jsou
zejména:
a) příjem z poplatků za používání
rozhlasových přijímačů podléhajících
přihlášení podle obecně závazných
právní předpisu,
b) příjem z vlastní podnikatelské
činnosti,
c) další zdroje.
Český rozhlas může svůj majetek
za podmínek stanovených právními předpisy
používat pro podnikatelskou činnost; může
se svými vklady podílet na podnikání
jiných osob, pokud svou účastí na
tomto podnikáni může přispět
k lepšímu plnění svého posláni.
Český rozhlas je povinen vypracovat po skončení
kalendářního roku předběžné
znění závěrečného účtu
a návrh rozpočtu na běžný rok
a předložit tyto dokumenty ke schválení
Radě Českého rozhlasu. za včasné
vypracování těchto návrh$ odpovídá
generální ředitel.
Systém finančního hospodaření
Českého rozhlasu, regionálních studií,
stanic a jednotlivých útvarů stanoví
generální ředitel. Musí přitom
respektovat zásady maximální hospodárnosti
a účelnosti vynakládaných finančních
prostředků..
JEDNÁNÍ JMÉNEM ČESKÉHO ROZHLASU
Jménem Českého rozhlasu jedná ve všech
věcech generální ředitel, který
je jeho statutárním orgánem.
V době nepřítomnosti generálního
ředitele jej zastupuje programový ředitel
(technický ředitel). Ten jedná jménem
Českého rozhlasu ve všech věcech s výjimkou
zcizování nemovitého majetku jeho zatěžování
a přijímání úvěru. Zástupce
generálního ředitele v době jeho nepřítomnosti
je po dobu svého pověření odpovědný
Radě Českého rozhlasu a má právo
zúčastňovat se zasedání Rady
Českého rozhlasu.
Ředitelé regionálních studií
jsou oprávněni činit jménem Českého
rozhlasu právní úkony, týkající
se rozhlasového studia - s výjimkou zcizení
a zatížení nemovitého majetku a přijetí
úvěru.
Český rozhlas zabezpečuje své vysílání
především prostřednictvím jednotné
telekomunikační sítě. V zájmu
splnění svého poslání je však
oprávněn využívat i telekomunikační
zařízení a telekomunikační
služby mimo jednotnou telekomunikační siť,
případně vybudovat vlastni telekomunikační
zařízení.
Českému rozhlasu jsou vyhrazeny přenosové
cesty (část kmitočtového spektra)
a síť vysílačů, umožňující
pokrýt vysíláním území
České republiky a příslušné
regionální územní celky. Děje
se tak na základě zákona a rozhodnutími
ústavních a státních orgánů
na návrh (žádost) generálního
ředitele Českého rozhlasu a Rady Českého
rozhlasu.
Vzhledem ke svému poslání a různorodým
zájmům posluchačů vytváří
Český rozhlas rozhlasové stanice, přičemž
každá z těchto stanic svým vysíláním
pokrývá území České
republiky. Tyto stanice vytvářejí svůj
program tak, aby uspokojily zájmy různých
skupin posluchačů a plnily jednotlivé složky
poslání Českého rozhlasu.
Český rozhlas je oprávněn vysílat
pro území České republiky Na základě
smlouvy s oprávněnou osobou může vysílat
z území České republiky do zahraničí.
PROGRAMOVÉ ZÁSADY
Český rozhlas zajišťuje splnění
svého poslání především
vysíláním vlastních programů;
je však oprávněn vysílat i programy
získané na základě smluv od jiných
rozhlasových stanic a výrobců zvukových
záznamů a snímků.
Tvorba programů je upravena ve vnitřním organizačním
předpise "Hlavní programové zásady
Českého rozhlasu". V tomto předpisu
jsou specifikovány programové zásady, které
jsou obsaženy v obecně závazných právních
předpisech upravujících rozhlasové
vysílání a v tomto Statutu.
Za výrobu a obsah programu odpovídají generální
ředitel, jím jmenovaní příslušní
zástupci a šéfredaktoři jednotlivých
stanic.
Regionální studia vycházejí při
vytváření svých programů z
podmínek a potřeb jednotlivých region a vysílacích
stanic Českého rozhlasu. Za výrobu a obsah
programů odpovídá ředitel regionálního
studia.
Podmínky vysílání reklam a sponzorovaných
programů upravuji "Hlavní programové
zásady Českého rozhlasu". Reklamy nesmějí
ohrožovat poslání Českého rozhlasu
a sponzorované programy nesměji porušovat zásady
svobody a nezávislosti vysílání.
Český rozhlas poskytuje vysílací čas
pro informace organizacím s charitativním zaměřením,
zejména pokud mají celospolečensky význam.
POVINNÝ VYSÍLACÍ ČAS
Článek 41
Český rozhlas je povinen v průběhu
předvolebních kampaní poskytnout jednotlivým
politickým stranám, hnutím, případně
nezávislým kandidátům, kteří
ve volbách kandidují, přiměřený
vysílací čas. Pokud rozsah tohoto vysílacího
času neurčí volební zákon či
jiný obecně závazný právní
předpis, určí jej na návrh generálního
ředitele Rada Českého rozhlasu.
Článek 42
1. Český rozhlas je povinen v případě
obecného ohrožení poskytovat státním
orgánům a orgánům veřejné
správy a samosprávy nezbytný vysílací
čas pro informování obyvatelstva.
2. Český rozhlas poskytuje prezidentu republiky,
předsedovi a členům vlády, předsedovi
Parlamentu České republiky a dalším
ústavním činitelům a představitelům
státních orgánů vysílací
čas k důležitým sdělením
obyvatelstvu.
3. Český rozhlas je povinen, v souladu s platnými
zákonnými předpisy, zveřejnit odůvodněné
výhrady fyzické či právnické
osoby ke skutečnostem, jež byly uveřejněny
v rozhlasovém vysílání a jež
se fyzické či právnické osoby bezprostředně
týkají.
4. Český rozhlas je povinen zveřejnit rozhodnutí,
jehož publikování tímto způsobem
nařídil soud.
5. Další podmínky pro poskytováni vysílacího
času určují Hlavní programové
zásady Českého rozhlasu.
ZRUŠENÍ ČESKÉHO ROZHLASU A REGIONÁLNÍCH
STUDIÍ ČRo
1. Český rozhlas může být zrušen
pouze zákonem.
2. Pokud není přímo tímto zákonem
ustanoven likvidátor, jmenuje ho Rada Českého
rozhlasu.
1. Regionální studia uvedená v článku
18 tohoto Statutu mohou být zrušena pouze zákonem.
2. Ostatní regionální studia ruší
na návrh generálního ředitele Rada
Českého rozhlasu.
3. Likvidaci regionálního studia provede generální
ředitel Českého rozhlasu.
ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
1. Tento Statut (vyjma příloh) podléhá
schválení Radou Českého rozhlasu;
schválení podléhají také všechny
změny Statutu.
2. Statut nabývá účinnosti dnem schválení
Radou Českého rozhlasu.l
V Praze dne.15.12. 1993
Tento Statut byl schválen
Radou Českého rozhlasu dne.16.12. 1993
Příloha číslo 3:
Hospodaření Českého rozhlasu v roce
1993
1. část: Zpráva Českého rozhlasu k vykázanému výsledku hospodaření za rok 1993 (P 21-26)
2.část: Hlavní ukazatele činnosti a hospodaření (P 27-28)
3.část: Náklady a výnosy (P 28-31)
4.část: Pracovníci, mzdy a ostatní mzdové náklady (P32)