Příloha č. 1
k zákonu č. /1994 Sb., o volbách do Poslanecké
sněmovny a do Senátu Parlamentu České
republiky
Vymezení volebních okresů v hlavním
městě Praze
Vol. okr. | Zahrnuje území městských částí | Pomocné prostředky pro okresní volební komisi zajisti |
I. | Praha 1 | Obvodní úřad v Praze 1 |
II. | Praha 2 | Obvodní úřad v Praze 2 |
III. | Praha 3 | Obvodní úřad v Praze 3 |
IV. | Praha 4 | Obvodní úřad v Praze 4 |
V. | Praha 5, Praha-Lipence, Praha-Lochkov, Praha-Radotín, Praha-Řeporyje, Praha-Slivenec, Praha-Velká Chuchle, Praha-Zbraslav, Praha-Zličín | Obvodní úřad v Praze 5 |
VI. | Praha 6, Praha.-Lysolaje, Praha-Nebušice, Praha-Přední Kopanina, Praha-Řepy, Praha-Suchdol | Obvodní úřad v Praze |
VII. | Pxaha 7, Praha-Troja | Obvodní úřad v Praze 7 |
VIII. | Praha 8, Praha-Březiněves, Praha-Ďáblice, Praha-Dolní Chabry | Obvodní úřad v Praze 8 |
IX | Praha 9, Praha-Běchovíce, Praha-Čakovice, Praha-Dolní Počernice, Praha.-Horní Počernice, Praha-Kbely, Praha-Klánovice, Praha-Koloděje, Praha-Kyje, Praha-Letňany, Praha-Satalice, Praha-Újezd nad Lesy, Praha-Vinoř | Obvodní. úřad v Praze 9 |
X. | Praha 10, Praha-Benice, Praha-Dolní Měcholupy, Praha-Dubeč, Praha-Horní Měcholupy, Praha-Kolovraty, Praha --Královice, Praha-Křeslice, Praha -Nedvězí, Praha-Petrovice, Praha -Štěrboholy, Praha-Uhříněves | Obvodní úřad v Praze 10 |
XI. | Praha-Jižní Město, Praha-Kunratice, Praha-Šeberov, Praha-Újezd | Místní Úřad v Praze-Jižním Městě |
XII | Praha-Modřany, Praha-Libuš | Místní úřad v Praze-Modřanech |
XIII. | Praha-Jihozápadní Město | Obvodní uřad v Praze -Jihozápadním městě |
Příloha č. 2
k zákonu č. /1994 Sb., o volbách do Poslanecké
sněmovny a do Senátu Parlamentu České
republiky
Maximální počty kandidátů na
kandidátních listinách
Příloha č. 3
k zákonu č. /1994 Sb., o volbách do Poslanecké
sněmovny a do Senátu Paxlamentu České
republiky
Seznam volebních obvodů pro volby do Senátu
s uvedením jejich sídla
Volební obvod č. 1
zahrnuje území městské části Praha 2 s výjimkou KÚ Nové Město, t. j. mimo území uvnitř katastrální hranice jdoucí ulicem.Legerovou, Rumunskou, Lublaňskou, Wenzigovou, Legerovou, Horskou, Na Slupi, Botičskou, Na Děkance, Svobodovou a středem Vltavy do středu Jiráskova mostu. Dále území městské části Praha 3
Sídlo: Praha 2
Volební obvod č. 2
zahrnuje území městské části Praha 1, dál část území městské části Prahy 2, tvořené části KÚ Nové Město, t. j. území uvnitř katastrální hranice jdoucí ze středu Jiráskova mostu středem Vltavy do středu Železničního mostu, ulicemi Svobodovou, Na Děkance, Botičskou, Na Slupi, Horskou Legerovou, Wenzigovou, Lublaňskou Rumunskou, Legerovou. Dále část územ městské části Prahy 6, tvořené části KÚ Bubeneč, na východ od katastrální hranice jdoucí ulicemi Podbabskou, Jugoslávských partyzánů, Dejvickou, Jaselskou, Pelléovou. Dále zahrnuje území městské části Praha 7
Sídlo: Praha 1
Volební obvod č. 3
zahrnuje území městské části Praha 6, mimo části KÚ Bubeneč, t.j. území na východ od katastrální hranice jdoucí ulicemi Podbabskou, Jugoslávských partyzánů, Dejvickou, Jaselskou a Pelléovou. Dále zahrnuje území městských části Praha-Řepy, Praha-Přední Kopanina, Praha-Nebušice, Praha-Suchdol, Praha-Lysolaje
Sídlo: Praha 6
Volební obvod č. 4
zahrnuje území městské částí Praha 8, městských; částí Praha-Březiněves, Praha-Dolní Chabry, Praha-Ďáblice
Sídlo: Praha 8
Volební obvod č. 5
zahrnuje území městské části Praha 9, městských částí Praha-Běchovice, Praha-Čakovice, Praha-Dolní Počernice, Praha-Horní Počernice, Praha-Kbely, Praha-Klánovice, Praha-Kyje, Praha-Letňany, Praha-Satalice, Praha-Újezd nad Lesy a Praha-Vinoř
Sídlo: Praha 9
Volební obvod č. 6
zahrnuje území městské části Praha 10 s výjimkou částí KÚ Záběhlice, t. j. části KÚ na jih a východ od hranice jdoucí ulicemi Na vinohraní, U vinné révy, Poslovou, Jesenickou, V Korytách, Břečťanovou, Hyacintovou, U Zahradního Města, Hlohovou
a Ostružinovou
Sídlo: Praha 10
Volební obvod č. 7
zahrnuje území městské části Praha 4 s výjimkou KÚ Krč. Dále část území městské části Praha 10, tvořené částí KÚ Záběhlice, t. j. území na jih a východ od hranice jdoucí ulicemi Na vinobraní, U vinné révy, Poslovou, Jesenickou, V Korytách, Břečťanovou, Hyacintovou, U Zahradního Města, Sněženkovou až na křižovatku s Práčskou, dále Práčskou k jihozápadu, severně od nádrže na Botiči se lomí k jihu podél západního břehu nádrže, dále pokračuje k západu korytem Botiče až k ulici U záběhlického zámku, touto ulicí k jihu, dále podél náhonu vodní nádrže, dále po jejím západním břehu ke správní hranici městských částí Praha 4 a Praha 10
Sídlo: Praha 4
Volební obvod č. 8
zahrnuje území městské části Praha 5, městských částí Praha-Jihozápadní Město, Praha-Řeporyje, Praha-Slivenec, Praha-Zličín
Sídlo: Praha 5
Volební obvod č. 9
zahrnuje území městských částí Praha-Jižní Město, Praha-Benice, Praha-Dolní Měcholupy, Praha-Horní Měcholupy, Praha-Kolovrarty, Praha-Královice, Praha-Křeslice, Praha-Nedvězí, Praha-Petrovice, Praha-Uhříněves, Praha-Dubeč, Praha-Štěrboholy. Dále část území městského obvodu Praha 10, tvořenou části KÚ Záběhlice uvnitř hranice jdoucí od hranic městských částí Praha 4 a Praha 10 severním směrem po západním břehu retenční nádrže, dále korytem strouhy k ulici U záběhlického zámku k Botiči, dále korytem Botiče proti proudu až k západnímu břeh nádrže, podél břehu nádrže až k severnímu výběžku, odtud v přímém směru severně k ulici Sněženkové, ulicí Sněženkovou západním směrem k ulici U Zahradního Města dále severně k ulici Hlohové, Hlohovou až k Ostružinové, Ostružinovou severním směrem až ke katastrální hranici mezi Záběhlicemi a Strašnicemi, po této katastrální hranici směrem východním k trojmezí KÚ Záběhlice-Strašnice-Hostivař, dále po katastrální hranici Záběhlice-Hostivař, až ke správní hranici mezi městskou částí Praha-Jižní Město a Praha 10
Sídlo: Praha-Jižní Město
Volební obvod č. 10
zahrnuje území městské části
Praha-Modřany, Praha-Kunratice, Praha-Šeberov, Praha-Újezd,
Praha-Libuš, Praha-Chuchle, Praha-Radotín, Praha-Lipence,
Praha-Lochkov a část území městského
obvodu Praha 4, tvořenou KÚ Krč Sídlo:
Praha-Modřany
Volební obvod č 11
je tvořen územím celého okresu Praha-západ a územím okresu Praha-východ s výjimkou územních obvodů pověřených obecních úřadů Brandýs nad Labem-Stará Boleslav a Odolená Voda
Sídlo: Praha-západ
Volební obvod č. 12
je tvořen územím celého okresu Příbram a územním obvodem pověřeného obecního úřadu Votice z okresu Benešov
Sídlo: Příbram
Volební obvod č. 13
je tvořen územím celých okresů Beroun a Rakovník
Sídlo: Beroun
Volební obvod č. 14
je tvořen územím celého okresu Kladno
Sídlo: Kladno
Volební obvod č. 15
je tvořen územím celého okresu Mělník a územními obvody pověřených obecních úřadů Brandýs nad Labem-Stará Boleslav a Odolena Voda z okresu Praha-východ
Sídlo: Mělník
Volební obvod č. 16
je tvořen územím celého okresu Mladá. Boleslav a územním obvodem pověřeného obecního úřadu Nymburk z okresu Nymburk
Sídlo: Mladá Boleslav
Volební obvod č. 17
je tvořen územím celého okresu Kolín a územními obvody pověřených obecních úřadů Poděbrady, Pečky, Městec Králové, Lysá nad Labem z okresu Nymburk
Sídlo: Kolín
Volební obvod č. 18
je tvořen územím celého okresu Kutná Hora a územními obvody pověřených obecních úřadů Benešov, Týnec nad Sázavou, Vlašim z okres Benešov
Sídlo: Kutná Hora
Volební obvod č. 19
je tvořen územím celého okresu Tábor a územními obvody pověřených obecních úřadů Humpolec, Kamenice nad Lipou, Pacov z okresu Pelhřimov
Sídlo: Tábor
Volební obvod č. 20
je tvořen územím celého okresu Jindřichův Hradec a územními obvody pověřených obecních úřadů Pelhřimov, Počátky z okresu Pelhřimov
Sídlo: Jindřichův Hradec
Volební obvod č. 21
je tvořen územím celých okresů Český Krumlov a Prachatice a územními obvody pověřených obecních úřadů Líšov, Nové Hrady, Trhov Sviny z okresu České Budějovice
Sídlo: Český Krumlov
Volební obvod č. 22
je tvořen územím okresu České Budějovice s výjimkou územních obvodů pověřených obecních úřadů Líšov, Nové Hrady, Trhové Sviny
Sídlo: České Budějovice
Volební obvod č. 23
je tvořen územím celých okresů Písek a Strakonice
Sídlo: Písek
Volební obvod č. 24
je tvořen územím celých okresů Domažlice a Klatovy
Sídlo: Klatovy
Volební obvod č. 25
je tvořen územím celých okresů Rokycany a Plzeň-jih a územím městského obvodu Plzeň 2
Sídlo: Rokycany
Volební obvod č. 26
je tvořen územím okresu Plzeň-město s výjimkou městského obvodu Plzeň 2
Sídlo: Plzeň-město
Volební obvod č. 27
je tvořen územím celých okresů Plzeň-sever a Tachov
Sídlo: Tachov
Volební obvod č. 28
je tvořen územím celého okresu Cheb a územními obvody pověřených obecních úřadů Sokolov, Kraslice, Kynšperk nad Ohří z okresu Sokolov
Sídlo: Cheb
Volební obvod č. 29
je tvořen územím celého okresu Karlovy Vary a územními obvody pověřených obecních úřadů Loket, Horní Slavkov a Chodov z okresu Sokolov
Sídlo: Karlovy Vary
Volební obvod č. 30
je tvořen územím celého okresu Chomutov
Sídlo: Chomutov
Volební obvod č. 31
je tvořen územím celého okresu Louny a územním obvodem pověřeného obecního úřadu Bílina z okresu Teplice
Sídlo: Louny
Volební obvod č. 32
je tvořen územím celého okresu Most
Sídlo: Most
Volební obvod č. 33
je tvořen územím okresu Teplice s výjimkou územního obvodu pověřeného obecního úřadu Bílina
Sídlo: Teplice
Volební obvod č 34
je tvořen územím celého okresu Litoměřice
Sídlo: Litoměřice
Volební obvod č. 35
je tvořen územím celého okresu Ústí nad Labem
Sídlo: Ústí nad Labem
Volební obvod č. 36
je tvořen územím celého okresu Česká Lípa
Sídlo: Česká Lípa
Volební obvod č. 37
je tvořen územím celého okresu Děčín
Sídlo: Děčín
Volební obvod č. 38
je tvořen územím okresu Liberec s výjimkou územních obvodů pověřených obecních úřad Frýdlant, Nové Město pod Smrkem
Sídlo: Liberec
Volební obvod č. 39
je tvořen územím celého okresu Jablonec nad Nisou a územními obvody pověřených obecních úřadů Frýdlant, Nové Město pod Smrkem z okresu Liberec
Sídlo: Jablonec nad Nisou
Volební obvod č. 40
je tvořen územím celých okresů Jičín a Semily
Sídlo: Jičín
Volební obvod č. 41
je tvořen územím celého okresu Trutnov
Sídlo: Trutnov
Volební obvod č. 42
je tvořen územím celého okresu Náchod
Sídlo: Náchod
Volební obvod č. 43
je tvořen územím okresu Hradec Králové s výjimkou územního obvodu pověřeného obecního úřadu Třebechovice pod Orebem
Sídlo: Hradec Králové
Volební. obvod č. 44
je tvořen územím celého okresu Rychnov nad Kněžnou a územním obvodem pověřeného obecního úřadu Holice z okresu Pardubice a územním obvodem pověřeného obecního úřadu Třebechovice pod Orebem z okresu Hradec Králové
Sídlo: Rychnov nad Kněžnou
Volební obvod č. 45
je -tvořen územím okresu Pardubice s výjimkou územního obvodu pověřeného obecního úřadu Holice
Sídlo: Pardubice
Volební obvod č. 46
je tvořen územím celého okresu Ústi nad Orlicí
Sídlo: Ústí nad Orlicí
Volební obvod č. 47
je tvořen územím celého okresu Havlíčkův Brod a územními obvody pověřených obecních úřadů Heřmanův Městec, Chrudim, Nasavrky, Třemošnice z okresu Chrudim
Sídlo: Havličkův Brod
Volební obvod č. 48
je tvořen územím celého okresu Svitavy a územními obvody pověřených obecních úřadů Hlinsko, Chrast, Skuteč z okresu Chrudim
Sídlo: Svitavy
Volební obvod č. 49
je tvořen územím celého okresu Jihlava
Sídlo: Jihlava
Volební obvod č. 50
je tvořen územím celého okresu Žďár nad Sázavou
Sídlo: Žďár nad Sázavou
Volební obvod č. 51
je tvořen územím celého okresu Třebíč
Sídlo: Třebíč
Volební obvod č. 52
je tvořen územím celého okresu Znojmo
Sídlo: Znojmo
Volební obvod č. 53
je tvořen územím okresu Brno-venkov s výjimkou územního obvodu pověřeného obecního úřadu Kuřim
Sídlo: Brno-venkov
Volební obvod č. 54
je tvořen územím městských částí Brno-střed, Brno-Žabovřesky
Sídlo: Brno-město
Volební obvod č. 55
je tvořen územím městských části Brno-Bohunice, Brno-Starý Lískovec, Brno-Bosonohy Brno-Nový Lískovec, Brno-Kohoutovice, Brno-Bystrc, Brno-Kníničky, Brno-Žebětín, Brno-Medlánky
Sídlo: Brno-město
Volební obvod č. 56
je tvořen územím městských částí Brno-jih, Brno-Černovíce, Brno-Židenice, Brno-Líšeň, Brno-Vinohrady, Brno-Maloměřice, Obřany, Brno-Tuřany, Brno-Slatina, Brno-Chrlice
Sídlo: Brno-město
Volební obvod č. 57
je -tvořen územím městských částí Brno-sever Brno-Královo Pole, Brno-Řečkovice, Mokrá Hora, Brno-Ivanovice, Brno-Jehnice, Brno-Ořešín, Brno-Útěchov a územním obvodem pověřeného obecního úřadu Kuřim z okresu Brno-venkov
Sídlo: Brno-město
Volební obvod č. 58
je tvořen územím celého okresu Blansko
Sídlo: Blansko
Volební obvod č. 59
je tvořen územím celého okresu Prostějov
Sídlo: Prostějov
Volební obvod č. 60
je tvořen územím celého okresu Vyškov a územními obvody pověřených obecních úřadů Kyjov, Ždánice z okresu Hodonín
Sídlo: Vyškov
Volební obvod č. 61
je tvořen územím celého okresu Břeclav
Sídlo: Břeclav
Volební obvod č. 62
je tvořen územím okresu Hodonín s výjimkou územních obvodů pověřených obecních úřadů Kyjov, Ždánice
Sídlo: Hodonín
Volební obvod č. 63
je tvořen územním obvodem pověřeného obecního úřadu Napajedla z okresu Zlín a územními obvody pověřených obecních úřad Uherské Hradiště a Uherský Ostrov z okres Uherské Hradiště
Sídlo: Uherské Hradiště
Volební obvod č. 64
je tvořen územními obvody pověřených obecních úřadů Uherský Brod, Bojkovic z okresu Uherské Hradiště a územními obvody pověřených obecních úřadů Brumov-Bylnice, Luhačovice, Vizovice, Slavičín, Valašské Klobouky z okresu Zlín
Sídlo: Uherské Hradiště
Volební obvod č. 66
je tvořen územními obvody pověřených obecních úřadů Zlín a Otrokovice
Sídlo: Zlín
Volební obvod č. 66
je tvořen územím celého okresu Kroměříž
Sídlo: Kroměříž
Volební obvod č. 67
je tvořen územím celého okresu Vsetín
Sídlo: Vsetín
Volební obvod č. 68
je tvořen územím celého okresu Přerov
Sídlo: Přerov
Volební obvod č. 69
je tvořen územním obvodem pověřeného obecního úřadu Olomouc
Sídlo: Olomouc
Volební obvod č. 70
je tvořen územními obvody pověřených obecních úřadů Hlubočky, Litovel, Štemberk Uničov z okresu Olomouc a územními obvody pověřených obecních úřadů Mohelnice a Zábřeh z okresu Šumperk
Sídlo: Olomouc
Volební obvod č. 71
je tvořen územím okresu Šumperk s výjimkou územních obvodů pověřených obecních úřadů Mohelnice, Zábřeh
Sídlo: Šumperk
Volební obvod č. 72
je tvořen územím celého okresu Bruntál a územním obvodem pověřeného obecního.úřadu Vítkov z okresu Opava
Sídlo: Bruntál
Volební obvod č. 73
je tvořen územními obvody pověřených obecních úřadů Opava a Kravaře
Sídlo: Opava
Volební obvod č. 74
je tvořen územím celého okresu Nový Jičín
Sídlo: Nový Jičín
Volební obvod č. 75
je tvořen územím městských obvodů Poruba, Krásné Pole, Martinov, Pustkovec, Třebovice, Svinov a územním obvodem pověřeného obecního úřadu Hlučín z okresu Opava
Sídlo: Ostrava-město
Volební obvod č. 76
je tvořen územím městských obvodů Ostrava -Jih, Proskovíce, Polanka nad Odrou
Sídlo: Ostrava-město
Volební obvod č. 77
je tvořen územím městských obvodů Moravská Ostrava a Přívoz, Slezská Ostrava, Nová Bělá, Vítkovice, Stará Bělá, Mariánské Hory a Hulváky, Petřkovice, Lhotka, Hošťálkovice, Nová Ves, Michálkovice, Radvanice a Bartovice, Hrabová, Plesná
Sídlo: Ostrava-město
Volební obvod č. 78
je tvořen územními obvody pověřených
obecních úřadů Frýdek-Místek
a Vratimov Sídlo: Frýdek-Místek
Volební obvod č. 79
je tvořen územními obvody pověřených obecních úřadů Frýdlant nad Ostravicí, Jablunkov, Třinec
Sídlo: Frýdek-Místek
Volební obvod č. 80
je tvořen územními obvody pověřených
obecních úřadů Karviná, Bohumín,
Orlová Sídlo: Karviná
Volební obvod č. 81
je tvořen územními obvody pověřených obecních úřadů Český Těšín a Havířov
Sídlo: Karviná
Ústava České republiky upravuje v hlavě
druhé zákonodárnou moc České
republiky, kterou svěřuje Parlamentu. Oproti předchozímu
právnímu stavu je Parlament dvoukomorový
a skládá se z Poslanecké sněmovny
a ze Senátu.
Článek 20 Ústavy předpokládá
vydání zákona, který stanoví
podmínky výkonu volebního práva do
obou komor Parlamentu, organizací voleb a rozsah soudního
přezkumu voleb.
Vzhledem k odlišnému ústavnímu pojetí
vrcholného zákonodárného sboru bylo
nutno upravit volební proces zcela novým zákonem,
který upravuje volby jak do Poslanecké sněmovny,
tak i do nově vytvořeného Senátu.
Přitom zákon o volbách musí respektovat
dva odchylné volební systémy, přijaté
Ústavou pro volbu jednotlivých komor, a to systém
poměrného zastoupení pro volbu Poslanecké
sněmovny (čl. 18 odst. 1 Ústavy) a systém
většinový pro volbu Senátu (čl.
18 odst. 2 Ústavy).
Z použití dvou odlišných volebních
systémů vychází také základní
struktura zákona, kdy v části první,
oddílu prvním jsou obsažena společná
ustanovení pro volby do obou komor Parlamentu, v oddílu
druhém speciální ustanovení pro volby
do Poslanecké sněmovny a v oddílu třetím
speciální ustanovení pro volby do Senátu.
Oddíl čtvrtý upravuje organizační
a technická opatření nezbytná k provedení
voleb. Oddíl pátý obsahuje rozsah a způsob
soudního přezkoumávání voleb,
jak to předpokládá již zmíněný
článek 20 Ústavy. Z úpravy soudního
přezkumu voleb vyplynula nutnost provést novelu
občanského soudního řádu, která
se zařazuje jako část druhá navrhovaného
zákona. Z přechodných a závěrečných
ustanovení uvedených v části třetí
jsou nejdůležitější především
zmocňovací ustanovení pro Ministerstvo vnitra
k podrobnější úpravě úkolů
orgánů státní správy a územní
samosprávy pří přípravě
a provedení voleb a přechodné opatření.
pro první volby do Senátu.
Pokud jde o volby do Poslanecké sněmovny byla do
značné míry využita úprava podle
dosavadního zákona č. 54/1990 Sb., o volbách
do České národní rady, ve znění
pozdějších předpisů.
Volby do Senátu jsou založeny na klasickém
většinovém volebním systému,
který předpokládá vytváření
jednomandátových volebních obvodů
(v každém volebním obvodu se volí pouze
jeden senátor). Snahou při vytváření
volebních obvodů., tvořících
přílohu č. 3 zákona, bylo zachovat
strukturu okresů. Počty obyvatel jednotlivých
okresů jsou však rozdílné. S ohledem
na nezbytnost zachovat rovnost volebního práva,
t. j., aby na jeden mandát připadal přibližně
stejný počet voličů a tím hlas
každého z nich měl přibližně
stejnou váhu, bylo v řadě případů
nutné okresy buď rozdělit do dvou volebních
obvodů anebo naopak slučovat do jednoho volebního
obvodu. V případech, kdy se k jednomu okresu přičleňuje
z jiného okresu část území,
je tvořeno územními obvody pověřených
obecních úřadů.
Do více volebních obvodů jsou děleny
hlavní město Praha a statutární města
Brno, Ostrava a Plzeň, a to proto, že počet
jejich obyvatel přesahuje průměrné
číslo počtu obyvatel, připadající
v České republice na jeden mandát senátora.
Některé zkušenosti z dosavadní aplikace
volebních zákonů vedly k věcné
úpravě jednotlivých volebních institutů.
V tomto směru jsou zásadně odlišné
oproti dosavadním právním úpravám
zejména ustanovení zakotvující stálé
seznamy voličů. Na základě zkušeností
ze zahraničí, konkrétně z Francie,
se v zákoně zakotvuje kauce kandidujících
politických stran pří volbách do Poslanecké
sněmovny a kandidátů pří volbách
do Senátu. Zákon rovněž zakotvuje podrobněji
způsob soudního přezkumu opatření
volebních orgánů a oproti předchozímu
právnímu stavu jej přesouvá do značné
míry již do stadia před vlastním hlasováním.
Návrh zákona vychází ze stávající
územní struktury České republiky,
členěné na kraje, okresy a obce. Úkoly
při organizačně technických přípravách
voleb jsou v zákoně ukládány stávajícím
orgánům místní správy, tj.
okresním úřadům a orgánům
obcí, měst, územně členěných
statutárních měst a orgánům
hlavního města Prahy.
Pří realizaci voleb do Senátu i Poslanecké
sněmovny se vychází z toho, že náklady
voleb budou hrazeny z rozpočtu České republiky.
Přímé náklady na zabezpečení
voleb budou odvislé od vývoje cen papíru,
služeb polygrafického průmyslu, spojů
a dopravy. Je nutno počítat s tím, že
náklady budou vyšší než při
volbách v roce 1992, kdy přímé náklady
činily 410 000 tis. Kč. Pokud jde o volby do Poslanecké
sněmovny, výdaje na tiskopisy, tisk zákonů,
metodiky a hlasovacích lístků se při
současných cenách předpokládají
ve výši 280 001 tis. Kč; náklady na
strojní zpracování výsledků
voleb 40 000 tis. Kč, náklady obcí a okresních
úřadů se předpokládají
ve výši 150 000 tis. Kč. Činnost volebních
komisí a minimalizované náklady na investiční
činnost se předpokládají ve výši
15 000 tis. Kč.
Celkové náklady na technické, organizační
a materiální zabezpečení voleb do
Poslanecké sněmovny budou tedy činit, bez
úhrad politickým stranám za získané
hlasy, asi 485 000 tis. Kč.
Při volbách do Senátu Parlamentu České
republiky je nutno počítat s tím, že
volby proběhnou zpravidla ve dvou kolech, čímž
vzrostou náklady na tisk hlasovacích lístků
a činnost volebních komisí. Je předpoklad,
že při současném politickém rozložení
sil v České republice, bude nutno na zabezpečení
tiskopisů, zákonů, metodiky a hlasovacích
lístků vynaložit částku 250 000
tis. Kč.
Náklady na ostatní činnosti nutné
k zabezpečení voleb do Senátu jsou přibližně
stejné jako u voleb do Poslanecké sněmovny.
Celkový předpoklad nákladů na zabezpečení
voleb do Senátu je tedy 455 000 tis. Kč. Tyto náklady
budou v dalších volbách do Senátu pouze
třetinové, z důvodu dvouleté obměny
senátorů.
K části první - Volby do Poslanecké
sněmovny a do Senátu Parlamentu České
republiky
K oddílu prvnímu - Obecná ustanoveni
K § 1 a 2
Zakotvují se základní zásady voleb
do obou komor Parlamentu. Jde v podstatě o převzetí
ústavních principů podle Hlavy druhé
Ústavy České republiky.
Ústavní zásady návrh zákona
přebírá z důvodu systematičnosti
a celistvosti právní úpravy voleb do obou
komor Parlamentu.
Nově se vymezuje pojem "volič", který
je v dalších ustanoveních zákona často
používán. Ve shodě s Ústavou
již zákon nespojuje se zbavením způsobilosti
k právním úkonům nebo jejím
omezením zánik práva volit, ale označuje
zbavení způsobilosti k právním úkonům
za překážku ve výkonu volebního
práva. Překážkou však není
omezení této způsobilosti, vzhledem k tomu
že zpravidla nebrání voliči projevit
svou vůli.
K § 3
Na rozdíl od dosavadní právní úpravy
i dosavadní praxe se zakotvují stálé
volební okrsky, což je nezbytné z důvodu
úzkého spojení volebních okrsků
se stálými seznamy voličů. Možnost
změny volebních okrsků však musí
zůstat zachována pro případy, kdy
si to vyžádá podstatná změna
charakteru v příslušném území.
V každé obci a v městské části
a v městském obvodu hlavního města
Prahy a územně členěného statutárního
města musí být vytvořen nejméně
jeden okrsek, a to i v případě, že obec
má výrazně menší počet
voličů než 1 000.
K § 4 - 6
Oproti dosavadní praxi zákon zakotvuje stálé
seznamy voličů, které vedou obecní
úřady podle místa trvalého pobytu
voličů. Obecními úřady se rozumí
i městské úřady a v územně
členěných statutárních městech
úřady městských obvodů nebo
úřady městských částí
a v hlavním městě Praze obvodní nebo
místní úřady.
Institut stálých seznamů voličů
v podstatě přebírá úpravu seznamů
oprávněných občanů podle zákona
č. 298/1992 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích
a o místním referendu. Na rozdíl od citovaného
zákona však tento zákon upravuje otázku
stálých seznamů voličů podrobněji.
Existence stálých seznamů voličů
předpokládá, že občan bude hlasovat
zásadně pouze v té obci, v níž
je veden v seznamu voličů.
Vzhledem k tomu, že kontrolu správnosti a úplnosti
seznamů může provádět každý
k tomu oprávněný volič kdykoli v úředních
hodinách na obecním úřadě,
nebylo nutno zakotvit ani povinné vyložení
seznamů voličů, nebo jejich vyvěšování
v období před konáním voleb. Způsob
této kontroly je v návrhu omezen pouze na údaje,
týkající se konkrétního voliče,
a to z důvodů ochrany osobních dat občanů
před možným zneužitím.
Zákon umožňuje hlasovat i státním
občanům České republiky, kteří
nemají -trvalý pobyt na jejím území.
Tito občané však nejsou zapsání
ve stálých seznamech voličů, sestavovaných
podle ust. § 5 zákona obecními úřady
právě podle místa trvalého pobytu.
Je proto nezbytné institucionálně zabezpečit
i hlas ování občanů, kteří
nejsou v stálých seznamech zapsání
a není ani účelné, aby do těchto
seznamů zapisováni byli, protože zpravidla
budou v daném volebním okrsku hlasovat pouze jednou.
Proto je zaveden institut zvláštních seznamů
voličů.
Kromě občanů bez trvalého pobytu na
území České republiky budou do zvláštních
seznamů voličů zapisováni i voliči,
kteří se k hlasování dostaví
s voličským průkazem pro volby do Poslanecké
sněmovny. Důvod je obdobný jako u občanů
bez trvalého pobytu na území republiky, tj.
že půjde zpravidla o jednotlivé hlasováni
v daném volebním okrsku a že ty-to voliče
by proto nebylo účelné zapisovat do stálých
seznamů. Zároveň se do zvláštních
seznamů zapisují i voliči vykonávající
vojenskou službu, osoby ve zdravotnických a sociálních
ústavech a osoby zadržené neb o ve výkonu
trestu. Vzhledem k tomu, že vojáci a skupina dále
uvedených osob jsou již zapsáni ve stálých
seznamech podle mis-ta svého trvalého pobytu, je
nezbytné pro vyloučení duplicitního
vykazováni těchto voličů zabezpečit
informovanost obecního úřadu, který
je ve stálém seznamu vede.
Návrh rovněž nově zakotvuje institut
výpisu ze stálého nebo ze zvláštního
seznamu voličů. Je to proto, že ve větších
obcích se vytváří více volebních
okrsků a okrsková volební komise pracuje
pouze s -těmi záznamy ve stálém a
zvláštním seznamu, které se příslušného
okrsku týkají. V obcích, kde je vytvořen
pouze jeden volební okrsek, půjde fakticky o opis
celého stálého i zvláštního
seznamu voličů.
K § 7 - 11
Všeobecná ustanovení o volebních komisích
upravuji ty instituty, které jsou volebním komisím
společné. Zvolený systém se plně
osvědčil v dosavadní právní
úpravě a není proto důvodu jej koncepčně
měnit.
Zapisovatel volební komise je nově v zákoně
označen jako její člen s hlasem poradním,
obdobně jako tomu je v zákoně č. 298/1992
Sb.
Pro zpracování výsledků voleb je nutné,
aby si volební komise vyšších stupňů
vytvářely sumarizační útvary
pro sčítání volebních výsledků.
Ústřední volební komise pak jako stálý
volební orgán musí kromě sumarizačního
útvaru disponovat dalším odborným útvarem,
který bude plnit úkoly jejího stálého
sekretariátu. Vzhledem k postavení a působností
Ministerstva vnitra ve volebních věcech je tento
odborný útvar tvořen pracovníky uvedeného
ministerstva.
K § 12
Postavení Ústřední volební
komise pro volby do Poslanecké sněmovny je řešeno
tak, že působí jako nejvyšší
orgán pro řízení voleb jak do Poslanecké
sněmovny, tak i do Senátu. Vzhledem k časté
periodicitě voleb (každé čtyři
roky se uskuteční volby do Poslanecké sněmovny,
každé dva roky volby 1/3 senátorů a
případně může docházet
k doplňovacím volbám do Senátu), je
Ústřední volební komise na rozdíl
od ostatních volebních komisí podle tohoto
zákona stálým volebním orgánem,
který má zásadně čtyřleté
funkční období (pokud ovšem nedojde
k rozpuštění Poslanecké sněmovny
a vypsání nových voleb).
Shora popsané řešení je výhodnější,
než kdyby pro řízení voleb do Senátu
byla vy-tvářena zvláštní Ústřední
volební komise, protože i v -tomto případě
by -tato komise musela být vytvářena pouze
ze zástupců politických stran a politických
hnutí.
Vzhledem k dlouhodobému působení Ústřední
volební komise lze předpokládat, na rozdíl
od ostatních volebních komisí, potřebu
vyšší obměny členů. Proto
je odlišně upraven vznik a zánik členství
v ústřední volební komisi. Nejde o
přímou delegaci politickými stranami, ale
o jmenování ministrem vnitra na návrh kandidujících
politických stran, hnutí nebo jejich koalic. Přitom
ze strany ministra vnitra nepůjde o výběr
členů Ústřední volební
komise, protože pokud navržený člen splňuje
podmínky stanovené tímto zákonem,
musí jej ministr vnitra jmenovat členem komise a
stejně tak jej musí na návrh politické
strany odvolat. Jmenování a odvolávání
členů však vyloučí jakékoliv
pochybnosti o složení Ústřední
volební komise a o právech jejích jednotlivých
členů, což je u vrcholného řídícího
orgánu, který rozhoduje o významných
otázkách, velmi důležité.
K § 13
Okrskové volební komise jsou nezbytné pro
zabezpečení hlasováni a sčítání
hlasů a budou vytvářeny jak při volbách
do Poslanecké sněmovny, tak i při volbách
do Senátu. Zvyšuje s minimální počet
členů okrskových volebních komisí
na 5, aby byl o možno zajistit souběžné
hlasování ve volební místnost. a hlasování
do přenosné volební schránky mimo
volební místnost. Vzhledem k tomu, že organizačně
technické přípravy voleb jsou výkonem
přenesené působnosti obce, svěřují
se úkoly při stanovení a zajištění
minimálního počtu členů okrskové
volební komise starostovi obce.
K § 14
V souladu s Ústavou České republiky (čl.
63 odst. 1 písm, f)) se stanoví působnost
prezidenta republiky při vyhlašování
voleb do Poslanecké sněmovny i do Senátu.
Volby se konají ve stanovenou dobu ve dvou dnech s tím,
že je umožněno, aby v případech,
kdy to místní podmínky vyžadují,
stanovil starosta začátek voleb v obou nebo v jednom
volebním dnu na dřívější
hodinu.
K § 15
Upravuje se rozsah povinnosti informovat voliče o místě
a době konání voleb. Informace se provádí
formou vyhlášky.
K § 16
Volební kampaň je upravena méně podrobně,
než je tomu ve stávajícím zákoně.
Důvodem je skutečnost, že oproti předchozímu
období neexistuje již informační monopol
státních sdělovacích prostředků.
Ustanovení o volební kampani má pouze za
cíl zajistit její seriózní vedení,
rovnost přístupu k plakátovacím plochám
a zabránit tomu, aby rozhodování voličů
nebylo ovlivněno zveřejňováním
prognóz výsledků voleb před ukončením
hlasování.
K § 17 - 18
Upravuje se povinné minimální vybaveni volební
místnosti nezbytné pro zajištění
hlasování. Důraz je kladen zejména
na potřebné materiální zajištění
řádného průběhu hlasování.
Nově se zakotvuje povinnost, aby ve volební místnosti
byl voličům k dispozici volební zákon,
což je v zahraničí běžné.
Předpokládá se, že podrobnosti o vybavení
volební místnosti stanoví Ministerstvo vnitra
právním předpisem (§ 92). Předseda
okrskové volební komise odpovídá za
to, že volební místnost bude připravena
k hlasování.
K § 19
Ustanovení upravuje zásady hlasování
společné jak pro volby do Poslanecké sněmovny,
-tak i do Senátu. Důraz se klade na povinnost voliče
prokázat státní občanství České
republiky vzhledem k tomu, že po vzniku samostatné
České republiky není dosud spolehlivý
přehled o státním občanství
České republiky občanů, zapsaných
obcí do stálých seznamů voličů.
Zároveň je umožněno voličům,
kteří nemohou upravit hlasovací lístek,
aby tak za ně učinil jiný volič, ale
pouze v prostoru určeném pro úpravu hlasovacích
lístků ve volební místnosti.
K § 20 - 23
Uvedená ustanovení řeší otázky
nezbytné pro udrženi pořádku při
hlasování a při jeho ukončení
a přípravě ke sčítání
hlasů.
K oddílu druhému - Volby do Poslanecké
sněmovny
K § 24 - 26
Zákon přebírá ústavní
principy voleb do Poslanecké sněmovny, včetně
pasivního volebního práva (práva být
volen). Navrhovanou úpravou se upřesňuje
den, kdy je třeba dosáhnout věku 21 let,
požadovaného Ústavou pro zvolení poslance
Poslanecké sněmovny. Navíc je stanoven požadavek,
aby poslanec Poslanecké sněmovny měl trvalý
pobyt na území České republiky a aby
u něj nenastala překážka ve výkonu
volebního práva. Tyto požadavky jsou nezbytné
pro zajištění toho, aby se poslanec mohl účastnit
práce Sněmovny.
K.§ 27 - 29
Systém poměrného zastoupení vyžaduje
existenci volebních krajů a v důsledku toho
i existenci krajských volebních komisí. Ve
shodě se současným územním
uspořádáním České republiky
jsou volebními kraji kraje a území hlavního
města Prahy, stanovené zákonem č.
36/1960 Sb., o územním členění
státu. Okresní volební komise tvoří
nezbytný mezistupeň mezi okrskovými volebními
komisemi, kterých bude vytvořeno asi 16 - 18 tisíc
a Krajskými volebními komisemi.
K § 30
Voličské průkazy lze použít pouze
pro volby do Poslanecké sněmovny. Pro většinový
systém voleb do Senátu by voličské
průkazy nebyly vhodné, protože by umožňovaly
ovlivnění výsledků voleb těmi
voliči, kteří nejsou v daném obvodu
jinak oprávněni hlasovat.
K § 31
Stanovují se podmínky pro podávání
kandidátních listin pro volby do Poslanecké
sněmovny.V systému poměrného zastoupení
lze připustit pouze kandidaturu registrovaných politických
stran a hnutí, popřípadě jejich koalic.
Oproti předchozí právní úpravě
návrh preferuje spíše ekonomické než
administrativní předpoklady pro podávání
kandidátních listin a je postaven na koncepcí
ekonomické regulace počtu kandidujících
stran formou složené kauce.
Na rozdíl od dosavadního zákona o volbách.
do České národní rady se nepočítá
s podáváním peticí podporujících
kandidaturu politické strany, ani s prohlášeními
o počtu členů příslušné
politické strany, a to proto, že poznatky z voleb
v roce 1992 ukázaly, že krajské volební
komise ani Ústřední volební komise
nemohou takovéto údaje ve lhůtě 3
dnů prakticky ověřit.
Požaduje se, aby na kandidátní listině
bylo uvedeno i datum narození a rodné číslo
kandidáta, a to z důvodů posouzení
jeho volitelnosti, popř. pro nezbytnou identifikaci kandidáta
při kontrole, zda táž osoba není uvedena
na kandidátních listinách více politických
stran.
V odstavci 8 se nově zakotvuje ustanovení, které;
znemožňuje současnou kandidaturu téže
politické strany samostatně i v koalici s jinou
politickou stranou a rovně požaduje, aby koalice byla
ve všech volebních krajích složena z týchž
politických stran. Odlišný nebo opačný
postup by byl v rozporu se smyslem voleb a rovněž
by byl pro voliče matoucí.
K § 32
Stanovuje se způsob jednání krajské
volební komise při posuzování kandidátních
listin a důvody pro jejich případné
odmítnutí.
K § 33 - 35
Stanoví se úkoly Ústřední volební
komise při projednání kandidátních
listin, případy, kdy tato komise může
odmítat kandidátní listiny a způsob
a termín jejich registrace krajskou volební komisí.
Terminy jsou stanoveny tak, aby byl ponechá dostatečný
časový prostor pro tisk a distribuci hlasovacích
lístků.
Potřeba umožnit odmítnutí kandidátních
listin, jak krajské, tak i Ústřední
komisi je dána jednak tím, aby Ústřední
volební komise napravila možné přehlédnutí
krajské volební komise, jednak tím, že
některé nedostatky nelze na stupni volebního
kraje zjistit a vyplynou až při celostátním
srovnání.
Odmítnutí kandidátní listiny provede
příslušná volební komise rozhodnutím,
které však nebude mít povahu správního
rozhodnutí podle obecných předpisů
o správním řízení. Základními
zásadami správního řízení
se však komise může orientačně
řídit.
Ustanovení § 35 zcela nově upravuje složení
kauce jako podmínku pro zahájení tisku hlasovacích
lístků. Tím by došlo k řešení
problémů spojených s vysokými náklady
na tisk hlasovacích lístků, které
jsou hrazeny ze státního rozpočtu. Zabezpečení
těchto nákladů ve státním rozpočtu
vede k tomu, že v našich podmínkách kandiduje
značné množství politických stran
a hnutí, aniž by zvažovaly reálné
možnosti na získáni většího
počtu hlasů. Jde tedy o ekonomický tlak na
omezení počtu kandidujících stran
a současně i o dosažení úspor
na volebních nákladech.
K § 36 - 37
Zakotvují se přesné podmínky pro zánik
kandidatury z rozhodnutí kandidáta politické
strany nebo z důvodu, že strana bude rozpuštěna.
K tomu, aby nevznikaly pochybnosti o platnosti zániku kandidatury,
se obligatorně stanoví, že prohlášení
o vzdání se nebo odvolání kandidatury
je platné, jen pokud bylo doručeno předsedovi
nebo zapisovateli krajské volební komise. Nepostačuje
tedy předání tohoto prohlášení
jinému členu komise nebo pracovníku jejího
aparátu, popř. sumarizačního útvaru.
K § 38
Způsob zajištění tisku hlasovacích
lístků se upravuje shodně s dosavadní
právní úpravou i praxí. Předpokládá
se, že Ministerstvo vnitra v rámci organizačně
technických příprav voleb projedná
s dodavateli materiální zajištění
kapacit pro tisk a distribuci hlasovacích lístků
včetně tiskáren ve volebních krajích,
ve kterých bude výroba zajištěna. Úkolem
okresních úřadů bude dodáni
rukopisů hlasovacích lístků do určených
tiskáren, provedení korek-tur a organizace rozvozu
hlasovacích lístků do obci.
Způsob doručování hlasovacích
lístků voličům se přebírá
z dosavadní právní úpravy, kdy obecní
úřady 3 dny přede dnem voleb zajišťují
dodání všech druhů hlasovacích
lístků voličům do jejich bydliště.
Za dodání hlasovacích lístků
se považuje jejich neformální předání
členům rodiny voliče, předání
prostřednictví sousedů, vložením
do domovní schránky, popř. prostřednictvím
pošty.
K § 39
Ustanovení upravuje specifika způsobu hlasování
do Poslanecké sněmovny. Zároveň se
zavádí povinnost voliče odevzdat voličský
průkaz. Tím se zajistí, že na tento
průkaz nebude volit- několikrát.
K § 40 - 52
Uvedená ustanovení upravují vlastní
proces zjišťování volebních výsledků
a rozdělování mandátů odpovídající
volební u systému poměrného zastoupení.
Proto se také v převážné většině
přebírá dosavadní právní
úprava zákona o volbách do České
národní rady, která systému poměrného
zastoupení odpovídá.
Po sečtení hlasů a podepsání
zápisu ohlásí předseda okrskové
volební komise ústně před ostatními
členy této komise výsledek hlasování.
Tyto skutečnosti jsou obsahem zápisu okrskové
volební komise, který se zasílá okresní
volební komisi.
V ustanovení § 43 odst. 2 se vychází
z předpokladu, že pokud okrsková volební
komise neohlásí okresní volební komisi
ani na výzvu výsledky hlasování v
okrsku, budou konečné výsledky voleb ve volebním
kraji zpracovány bez výsledků hlasování
v dotyčném volebním okrsku.
V ustanovení § 49 odst. 4 se na základě
zkušeností z voleb v roce 1992 řeší
případ, kdy kandidátní listinu podává
politické hnutí, které se skládá
z několika registrovaných politických stran
nebo hnutí.
V ustanovení § 50 odst. 4 se snižuje procento
přednostních hlasů, potřebné
k získání mandátu pro kandidáta
z 15 na 10 %. Důvodem je poznatek, že při 15
% téměř nedocházelo ke změnám
pořadí na kandidátní listině,
oproti původnímu určení politickou
stranou, čímž se ztrácel význam
přednostního hlasování.
V ustanovení § 51 odst. 2 se upravuje opatření
pro případ, kdy politické strany (jejich
předsedové) nesplní zákonnou lhůtu
pro sestaveni kandidátních listin ke II. skrutiniu.
K § 53
Přebírá se dosavadní právní
úprava. Při vydáváni osvědčení
se ústřední volební komise nezabývá
otázkou případného zániku mandátu
podle čl. 21 a 25 písm. f) Ústavy. To je
věcí příslušné komory
Parlamentu, popř. Ústavního soudu.
K § 54
Systém poměrného zastoupení umožňuje,
aby na uprázdněné mandáty nastupovali
náhradníci z téže kandidátní
listiny, kteří nebyli zvoleni. Z tohoto důvodu
není třeba konat doplňovací volby
do Poslanecké sněmovny. Přednost mají
ti náhradníci, kteří obsadili nejvyšší
místa v I. skrutíniu a nezískali mandát.
K § 55
Vzhledem k zákonem stanoveným lhůtám
je třeba zakotvit zkrácení těchto
lhůt pro případ rozpuštění
Poslanecké sněmovny, kdy Ústava České
republiky požaduje konání voleb do 60 dnů
po jejím rozpuštění.
K oddílu třetímu - Volby do Senátu
K § 56 - 58
Přebírají se ústavní principy
platné pro volby do Senátu, včetně
pasivního volebního práva. Navíc stanovené
požadavky zákona, aby senátor měl trvalý
pobyt na území České republiky a aby
u něj nenastala překážka ve výkonu
volebního práva vycházejí z možností
účastnit,se práce Senátu.
K § 59
Volební obvody jsou nezbytným předpokladem většinového volebního systému. Tyto obvody musí být stálé, protože volby do Senátu neprobíhají podle Ústavy ve všech obvodech najednou, ale pouze ve třetině volebních obvodů.
Vzhledem k tomu, že vytvářeni a struktura volebních
obvodů je zásadní politickou otázkou,
jsou volební obvody stanoveny přímo v příloze
č. 3 tohoto zákona. Protože se struktura volebních
obvodů nekryje se strukturou okresů, je třeba
v uvedené příloze stanovit zároveň
takzvaný sídelní okres (sídlo), který
bude odpovídat za organizačně technické
přípravy voleb a opatření pomocných
prostředků pro obvodní volební komisi.
K § 60
Obvodní volební komise jsou ve většinovém
systému nejdůležitějším
článkem, který provádí registraci
kandidátů a zjišťuje, kdo je v obvodu
zvolen. Pokud jde o jejich složení, budou zastoupeny
pouze politické strany, které přihlašují
své kandidáty ve volebním obvodu a nikoli
nezávislí kandidáti. Toto omezení
bylo stanoveno proto, aby nebyly vytvářeny neúměrně
velké obvodní volební komise, což by
bylo na újmu operativnosti jejich práce.
K § 61
Na rozdíl od voleb do Poslanecké sněmovny
umožňuje použití většinového
systému pro volby do Senátu i kandidaturu nezávislých
kandidátů, kteří nejsou podporováni
žádnou politickou stranou. Rozsah údajů
v přihláškách k registraci je stanoven
s ohledem na potřeby tisku hlasovacích lístků,
ale i na posuzování volitelnosti a možnost
kontroly, zda týž kandidát nekandiduje ve více
volebních obvodech.
K § 62 - 64
Stanoví se postup při registraci přihlášených
kandidátů. Volebním komisím se stanovuje
povinnost sledovat zákonnost podaných přihlášek
a. oprávnění k bezprostředním
opatřením k dodržení zákona.
Lhůty jsou stanoveny s ohledem na potřebu vytvoření
dostatečného časového prostoru pro
tisk a distribuci hlasovacích lístků. Odmítnutí
přihlášky pro nedostatky v petici přichází
v úvahu pouze u nezávislého kandidáta.
K § 65
Zakládá se povinnost pro toho, kdo podal přihlášku
k registraci (tj, politická strana, politické hnutí,
koalice nebo nezávislý kandidát), aby složil
kauci ve výši 20 tis. Kč. Důvody zavedení
kauce jsou obdobné jako pro zavedení kauce pro volby
do Poslanecké sněmovny Parlamentu České
republiky.
K § 66
Právní úprava vzdáni se a odvolání
kandidatury je řešena obdobně jako u voleb
do Poslanecké sněmovny, ovšem s přihlédnutím
k potřebám většinového systému
a k možnost i kandidatury nezávislých kandidátů.
K § 67
Pokud jde o materiální a organizační
zabezpečení výroby hlasovacích lístků
bude postup obdobný, jako u voleb do Poslanecké
sněmovny.
K § 68
Pro způsob hlasováni platí společná
ustanovení § 19 návrhu zákona s tím,
že v § 68 jsou upravena specifika hlasování
při většinovém volebním systému.
K § 69 - 74
Tato ustanovení upravují vlastní proces zjišťování
výsledků voleb v jednotlivých volebních
obvodech, jak odpovídá většinovému
volebnímu systému.
V ustanovení § 72 odst. 2 vychází návrh
z předpokladu, že pokud okrsková volební
komise neohlásí ani na výzvu výsledky
hlasování v okrsku, zpracuje obvodní volební
komise konečným způsobem výsledky
voleb v obvodu bez výsledků hlasování
v dotyčném okrsku.
K § 75 - 76
Pro zvolení kandidáta v prvním kole je třeba, aby obdržel nadpoloviční většinu platných hlasů.
Zároveň se upravuje postup pro tisk hlasovacích
lístků a volba ve druhém kole.
K § 77
Ústřední volební komise uveřejní
výsledky voleb bezprostředně po jejich zjištění
a schválení v této komisi. Způsob
uveřejnění v návrhu není stanoven
a ponechává se na rozhodnutí Ústřední
volební komise. Uveřejnění se však
musí stát oficiálním způsobem,
protože jím počínají běžet
lhůty pro podání volebních stížností.
K § 78
Ustanovení je analogické § 53, týkajícímu
se voleb do Poslanecké sněmovny.
K § 79
Ve většinovém volebním systému
není možné, aby na uprázdněný
mandát nastupoval náhradník a proto jsou
upraveny pro tento případ doplňovací
volby.
K oddílu čtvrtému - organizační
a technická opatření
K § 80 - 85
Zakotvují se úkoly orgánů státní
správy a územní samosprávy pří
přípravách a organizaci voleb. V této
části jsou upraveny především
úkoly pomocného a technického rázu.
V části, týkající se nároků
členů volebních komisi a kandidátů
se vychází z obecné právní
úpravy pracovního práva Změna u nároků
kandidátů předpokládá poskytnutí
pracovního volna bez náhrady mzdy. Tím se
předchází znevýhodnění
soukromých podnikatelů a dalších kandidátů,
kteří nejsou v pracovním neb o obdobném
poměru.
Oproti dosavadní právní úpravě
se zvyšuje v ust. § g 4 minimální procento
získaných hlasů, nezbytné pro vznik
nároku na úhradu politickým stranám
za volební výsledky, a to ze 2% na 3%, Důvodem
jsou úspory ve státním rozpočtu. Za
volební výsledky ve volbách do Senátu
se politickým stranám úhrada neposkytuje
protože je zakotvena i možnost kandidatury nezávislých
kandidátů.
K oddílu pátému - soudní přezkoumávání
K § 86 - 90
Uvedená ustanovení řeší rozsah,
způsob a lhůty pro přezkoumávání
postupu volebních komisí. Oproti dosavadní
právní úpravě se nepočítá
pouze s následným soudním přezkumem,
ale i s možností přezkoumání
jednotlivých opatření volebních orgánů
ještě před vlastním hlasováním.
Vzhledem k ust. § 9 občanského soudního
řádu se navrhuje přímo ve volebním
zákoně zakotvit příslušnost Nejvyššího
soudu v řízení podle § 87 - 89, jako
soudu I. stupně.
Protože je k řízení v I. stupni příslušný
Nejvyšší soud, je potřebné vyloučit
možnost řádných i mimořádných
opravných prostředků, neboť není
soudní instance, která by o nich mohla rozhodovat.
Taková úprava se jeví postačující
i vzhledem k -tomu, že neústavnost nebo nezákonnost
rozhodnutí soudu může být předmětem
řízení před Ústavním
soudem. Odlišná úprava od obecních procesních
postupů je vedena snahou, aby řízení
bylo rychlé a efektivní.
K části druhé - Změna a doplnění
zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní
řád, ve znění pozdějších
předpisů
K § 91
V uvedeném ustanovení se navrhuje provést
potřebné změny a doplnění občanského
soudního řádu tak, aby tento procesní
předpis, jímž se řídí
postup soudů a účastníků řízení,
postihoval specifika řízení ve volebních
věcech.
K části. třetí - ustanovení
společná, přechodná a závěrečná
K § 92
Jde o zmocňovací ustanovení pro Ministerstvo
vnitra k vydání vyhlášky nezbytné
pro přípravu a provedení voleb.
Ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních
věcí a Ministerstvem financí Ministerstvo
vnitra v této vyhlášce upraví rovněž
nároky členů volebních komisí.
K § 93
Toto ustanovení se zakotvuje pro případ,
že by účinnost zákona nastala později,
než bude nutno učinit některá přípravná
opatření k volbám.
K § 94
Jde o přechodné opatření pro první
volby Senátu, který umožňuje zvolit
celý Senát a přitom vytvořit předpoklady
pro naplnění Článku 16 odst. 2 věty
druhé a Článku 107 Ústavy České
republiky.
K § 95 - 96
Jde o speciální ustanovení pro případ,
že volby do Poslanecké sněmovny a Senátu
proběhnou společně nebo proběhnout
některé z voleb podle tohoto zákona společně
s volbami do zastupitelstev v obcích.
K § 97
Toto přechodné ustanovení pamatuje na případ,
kdyby se první volby do Senátu konaly před
rokem 1996, -t.j. před ustavením Ústřední
volební komise podle § 12. Šlo by o vytvoření
komise, jejímž úkolem by bylo řídit
první volby do Senátu a případné
doplňovací volby do roku 1996. Ustavením
Ústřední volební komise pro volby
do Poslanecké sněmovny by ztratila své opodstatnění
a ukončila svou činnost.
K § 98
Vzhledem k tomu, že se volby do Parlamentu České
republiky konají ve dvou dnech, je třeba vyjasnit
zákonem používaný pojem volebního
dne, na který se váží lhůty pro
jednotlivé úkony v přípravné
fází voleb.