Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

870

Zásady zákona

o Českém rozhlase předložené poslanci Vladimírem Koronthálym, Markem Bendou a Evou Matouškovou

ZÁSADY ZÁKONA O ČESKÉM ROZHLASE

Zásada 1

Český rozhlas je veřejně prospěšná nezisková instituce, která samostatně hospodaří se svým majetkem. Jejím sídlem je Praha. Stát neodpovídá za závazky Českého rozhlasu a Český rozhlas neodpovídá za závazky státu.

Je třeba nově definovat ČRo jako veřejně prospěšnou neziskovou instituci, aby spadala do působnosti nově připravovaného zákona o těchto institucích. Tímto aktem bude možné omezit čas věnovaný reklamě, což povede k posílení soukromých ČRo společností a posílí velmi potřebný duální model v ČRo vysílání. Také by tento krok měl vést k posílená vědomí ČRo, že je skutečnou službou veřejnosti.

Zásada 2

ČRo poskytuje službu veřejnosti tvorbou a šířením rozhlasových programů na celém území České republiky. Jeho posláním je zejména:

- poskytovat pravdivé informace o všech důležitých otázkách politických, hospodářských, kulturních, ekologických a sportovních. Při výběru zpráv dodržovat zásadu objektivity a vyváženosti informací a zásadu zveřejňování pouze ověřených zpráv.

- poskytovat informace o činnosti výkonných a zákonodárných orgánů.

- zprostředkovat pro veřejnost podstatné komentáře, stanoviska a kritické postoje tak, aby byla přiměřeně respektována pestrost názorů, zastoupených ve veřejném mínění a aby bylo zcela zřejmé, že se nejedná o názor ČRo.

- vytvářet vlastní komentáře a věcné analýzy při dodržování zásady nezaujatosti a objektivity.

- rozvíjet kulturní identitu českého národa a národních a etnických menšin v České republice a přiměřeně respektovat i potřeby jednotlivých regionů.

- přispívat k duchovní a mravní obrodě národa a přiměřeně zajišťovat i náboženské potřeby diváků.

- přispívat ke vzdělávání diváků se zvláštním zřetelem na výchovu mladé generace.

V zákoně ČNR 484/1991 Sb. o Českém rozhlase jsou povinnosti ČRo definovány nepříliš přesně, což v praxi vede k četným sporům zejména o charakter zpravodajství. Pregnantnější vyjmenování povinností veřejnoprávního ČRo by mělo přispět k přesnější denici veřejnoprávního média a předem odstranit mnohá nedorozumění.

Zásada 3

1/ V ČRo jsou nepřípustné programy, které:

a) podněcují k rasové, třídní nebo náboženské nenávisti nebo oslavují její protagonisty,

b) líčí hrůzné a násilné činy proti lidem, živým tvorům a přírodě způsobem, který znamená oslavu těchto činů nebo vede k jejich nápodobě,

c) oslavují válku,

d) jsou pornografické.

2/ Programy, které mohou zjevně způsobit mravní újmu u dětí a mládeže, smějí být vysílány jen v časech, kdy děti či mládež zpravidla nesledují rozhlasové programy, tj. mezi 23. a 6. hodinou, a musí být jako takové obvyklým způsobem označeny.

Přestože některé principy obsažené v Zásadě 3 jsou součástí zákona o Rozhlasovém a televizním vysílání, jeví se smysluplným tyto pravidla pro veřejnoprávní médium ještě zpřísnit, protože jeho činnost je především službou obyvatelstvu.

Zásada 4

1/ ČRo naplňuje poslání podle zásady 2 tohoto zákona zejména tím, že:

a) provozuje vysílání na dvou celoplošných terestriálních vysílacích okruzích v pásmu VKV II. Z toho jeden okruh musí plnit zpravodajsko-publicistickou funkci a druhý okruh musí plnit funkci uměleckého programu pro náročného posluchače.

b) zřizuje síť vlastních zpravodajů,

c) vytváří archivní fondy, udržuje je a podílí se na jejich využívání jako součásti národního kulturního bohatství.

2/ ČRo může provozovat i další terestriální vysílací okruhy přidělené mu Radou pro vysílání, jakož i vysílací okruhy šířené přes satelit či kabelovým rozvodem.

Dvěma celoplošnými terestriálními vysílacími okruhy se rozumí současné okruhy Radiožurnál a Vltava. Zachování charakteru těchto okruhů je v zákoně výslovně nařízeno. I podle zahraničních zkušeností je vhodné, aby veřejnoprávní rozhlas provozoval,zpravodajský okruh, na kterém bude zaručena objektivita zpravodajství a okruh umělecký, určený pro náročného posluchače, jelikož žádný soukromý vysílatel nebude takovýto okruh provozovat a jeho existence je pro splnění zásady 2 bezpodmínečně nutná. Dále se připouští možnost, aby ČRo rozšířil svoji nabídku i o satelitní či kabelové vysílání, bude-li na to mít finanční prostředky, jakož i o další terestriální okruhy, umožní-li to jejich počet. Tímto ustanovením se přímo umožňuje další zachování stanice Praha, jakož i dalších regionálních okruhů.

Zásada 5

1/ Orgánem, jimž se uplatňuje právo veřejnosti na kontrolu tvorby a šíření programů ČRo, je Rada Českého rozhlasu (dále jen "Rada"). Rada má 9 členů. Členy Rady volí Poslanecká sněmovna PČR.

2/ Členové Rady jsou voleni na funkční období pěti let, a to i opětovně. V takovém případě však ne na více než na dvě po sobě jdoucí funkční období. Na místa uprázdněná uplynutím funkčního období jsou voleni noví členové na období pěti let, na místa uprázdněná z jiného důvodu jsou 3 voleni noví členové na dobu zbývající do konce funkčního období toho člena, jehož místo se uprázdnilo.

3/ Rada je ze své činnosti odpovědna PČR.

4/ Členství v Radě je veřejnou funkcí. V souvislosti s jejím výkonem přísluší členům Rady odměna, jejíž výši určí svým usnesením Poslanecká sněmovna PČR.

5/ Rada volí ze svého středu předsedu a odvolává ho.

Zásada 6

1/ Člen Rady musí být občanem České republiky a musí splňovat podmínky zákona FS č.451/91 Sb.

2/ Členství v Radě je neslučitelné s funkcí prezidenta České republiky, poslance Parlamentu ČR, senátora Parlamentu ČR, předsedy nebo místopředsedy vlády, ministra, vedoucího jiného ústředního orgánu státní správy nebo jejich náměstků.

3/ Člen Rady nesmí mít funkce v politických stranách nebo politických hnutích, ani nesmí působit v jejich prospěch při výkonu své funkce v Radě, dále nesmí být členem orgánů společností, které působí v oblasti rozhlasového vysílání, ani zastupovat obchodní zájmy, které by mohly být v rozporu s výkonem jeho funkce nebo by mohly nepříznivě ovlivňovat jeho nestrannost a objektivitu rozhodování. Člen Rady nebo osoby jemu blízké nesmějí mít žádný finanční zájem na provozování rozhlasového vysílání daný vlastnictvím či jinak.

V zásadě 6 se stanovují podmínky pro výkon funkce člena Rady, a to tak, aby nemohlo docházet ke střetu zájmů nebo zneužívání postavení člena Rady a vytváření neoprávněného majetkového prospěchu. Nově je upraveno povinné občanství České republiky. Bylo by neobvyklé, aby funkci takové důležitosti zastával cizí státní příslušník.

Zásada 7

1/ Členství v Radě zaniká:

a/ uplynutím funkčního období,

b/ odstoupením z funkce,

c/ odvoláním z funkce,

d/ zbavením nebo omezením způsobilosti k právním úkonům,

e/ úmrtím.

2/ Poslanecká sněmovna PČR člena Rady z funkce odvolá:

a/ zaniknou-li předpoklady pro výkon funkce uvedené v zásadě 6,

b/ byl-li pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin,

3/ Poslanecká sněmovna PČR může odvolat člena Rady z funkce na návrh Rady, klesne-li účast člena Rady na její práci pod 50%. Tyto pravidlo se neuplatní v prvních třech měsících po zvolení člena.

4/ PČR může odvolat Radu, neplní-li Rada opakovaně své povinnosti podle zásady 9, anebo Český rozhlas opakovaně porušuje zásadu 2 a 3, anebo neschválí-li Poslanecká sněmovna zprávu Rady o činnosti a hospodaření Českého rozhlasu. K odvolání Rady z těchto důvodů je zapotřebí souhlasné usnesení Poslanecké sněmovny a Senátu.

Oproti předchozí právní úpravě se mění režim odvolávání Rady jako celku. Vypouští se nutnost opakovaného usnesení v souvislosti s porušováním programových zásad Českým rozhlasem. Nicméně bylo zapotřebí přece jen možnost odvolání Rady ztížit (zde navrhovaný požadavek souhlasného usnesení Poslanecké sněmovny a Senátu), aby Rada ve své činnosti nebyla vystavena momentálním politickým tlakům, a to zejména proto, že funkční období Rady se nekryje s funkčním obdobím Poslanecké sněmovny.

Zásada 8

1/ Činnost Rady se řídí jednacím řádem, který Rada přijme do třiceti dnů od začátku funkčního období.

2/ Rada se ke svému zasedání schází minimálně jednou měsíčně.

3/ Rada přijímá rozhodnutí nadpoloviční většinou hlasů všech svých členů.

Považuje se za účelné, aby každá nově,zvolená Rada mohla přijmout svůj vlastní jednací řád, který ji umožní co nejefektivnější způsob práce. Nicméně navrhované znění nevylučuje, že nová Rada přijme za vlastní jednací řád Rady předchozí. Nadpoloviční většina všech členů, a ne pouze přítomných, je nutná k tomu, aby nemohlo docházet k účelovým manipulacím v rozhodnutí Rady. Nově se zavádí minimální interval zasedání Rady a to tak, aby byla Rada schopna řešit úkoly, které ji zákon stanoví.

Zásada 9

1/ Do působnosti Rady náleží zejména:

a/ jmenovat a odvolávat generálního ředitele Českého rozhlasu (dále jen "ředitel") a na jeho návrh ředitelé rozhlasových studií,

b/ schvalovat rozpočet a závěrečný účet Českého rozhlasu,

c/ schvalovat na návrh ředitele Statut Českého rozhlasu,

d/ schvalovat na návrh ředitele Hlavní programové zásady Českého rozhlasu,

e/ schvalovat na návrh ředitele programové cíle na kalendářní rok,

f/ zřizovat a zrušovat rozhlasová studia Českého rozhlasu. V každém vyšším územně-správním celku České republiky musí být minimálně jedno rozhlasové studio,

g/ rozhodovat o stížnostech týkajících se Českého rozhlasu. V otázce stížností týkajících se ředitele je Rada nezastupitelná.

2/ Usnesení Rady jsou pro všechny orgány Českého rozhlasu závazná.

3/ Na kontrolu hospodaření Českého rozhlasu zřizuje Rada Kontrolní odbor, který je jí ze své činnosti přímo odpovědný.

4/ Rada předkládá Poslanecké sněmovně PČR výroční zprávu o činnosti a hospodaření Českého rozhlasu. Předseda Rady má právo zúčastnit se jednání PČR, pokud se projednávají záležitosti bezprostředně se týkající Rady nebo Českého rozhlasu.

5/ Rada předstupuje minimálně jednou ročně před veřejnost se zprávou o stavu Českého rozhlasu.

6/ Rada hospodaří dle vlastního rozpočtu. Náklady na činnost Rady a odměny jejich členů včetně prostředků na činnost kontrolního odboru se hradí z prostředků Českého rozhlasu.

V této zásadě se nově upravuje přijetí Hlavních programových zásad ČRo, tedy jakéhosi programového kodexu veřejnoprávního rozhlasu, a také přijímání programových cílů na kalendářní rok. Spolu s rozhodováním o stížnostech se tak zvyšuje přímý vliv Rady na vysílání ČRo, aby bylo vždy a i v jednotlivostech v souladu s tímto zákonem. Odpovědnost Rady za stav ČRo je dále posílena povinností vystoupit každoročně před veřejnost a konkrétní stav ČRo obhájit. Nově se také zřizuje kontrolní odbor, který je přímo odpovědný Radě. Tato instituce má velký význam pro kontrolu účelnosti vynaložených prostředků rozhlasových koncesionářů. Tento úkol nemůže splnit žádné oddělení spadající přímo pod ředitele ČRo.

Zásada 10

1/ Statutárním orgánem Českého rozhlasu je ředitel. Při jeho jmenování a odvolání se použije zásada 6 obdobně s výjimkou finanční zainteresovanosti na vysílání ČRo. Ředitel nemůže být členem Rady. Ze své činnosti je odpovědný Radě a má právo se zúčastňovat jejího zasedání, pokud o to požádá a Rada jeho žádost neodmítne. Taková žádost musí být uplatněna pro každé jednotlivé zasedání zvlášť.

2/ K zatížení nebo pronájmu na dobu delší tří měsíců nebo ke zcizení nemovitostí nebo jejich částí potřebuje ředitel předchozí souhlas Rady.

3/ Ředitel je jmenován Radou na funkční období šesti let.

4/ Ředitel může být usnesením Rady odvolán před uplynutím funkčního období. V tomto případě je zapotřebí k platnému usnesení použít tajného hlasování. V případě zjištění střetu zájmů podle odst. 1 je Rada povinna odvolat ředitele ihned. Do doby jmenování nového ředitele je Rada povinna určit statutárního zástupce.

5/ pro všechny vedoucí pracovníky ČRo platí zásada obdobně s výjimkou finanční zainteresovanosti na vysílání ČRo a povinného občanství České republiky.

Mění se právo účasti ředitele na schůzích Rady. Praxe ukázala, že Rada musí mít možnost jednat též bez přítomnosti ředitele. Nově se upravuje střet zájmů u vedoucích pracovníků ČRo, praxe ukázala, že takové zákonné ustanovení je velmi potřebné. Naopak se zjednodušuje mechanismus odvolání ředitele Radou. Vychází se filosofie, že veřejnosti i parlamentu je za činnost ČRo odpovědna především Rada. Musí mít tedy k dispozici účinné nástroje, aby tuto zodpovědnost mohla prosazovat.

Zásada 11

Finančními zdroji Českého rozhlasu jsou zejména:

a/ výnos ze sazeb za používání rozhlasových přijímačů podléhajících evidenci placených poplatníky s trvalým pobytem nebo sídlem v České republice,

b/ příjem z vlastní podnikatelské činnosti.

Tuto zásadu bude zřejmě zapotřebí dát do souladu se zákonem o neziskových právnických osobách. Je také zapotřebí přijmout zákon o koncesionářských poplatcích.

Zásada 12

1/ Český rozhlas je oprávněn vykonávat za podmínek stanovených právními předpisy podnikatelskou činnost, která souvisí s předmětem jeho činnosti a která nesmí ohrozit jeho poslání. Finanční příjmy získané podnikatelskou činností používá ČRo k financování své činnosti.

2/ Ve vysílání Českého rozhlasu je nepřípustná reklama. Tím není dotčeno právo na uvádění sponzorovaných pořadů.

Oproti stávající právní úpravě se ČRo odebírá právo na vysílání reklam. Tím se přistupuje k modelu, který je obvyklý v některých zemích (namátkou Velká Británie - BBC). Je ovšem bezpodmínečně nutné, aby před touto právní úpravou byl přijat zákon o koncesionářských poplatcích, aby povinnost platit koncesi byla upravena zákonem a její nedodržení bylo sankcionováno.

Zásada 13

1/ Součástí ČRo jsou rozhlasová studia.

2/ Ředitel rozhlasového studia je oprávněn činit jménem ČRo právní úkony týkající se rozhlasového studia, s výjimkou zcizení a zatížení nemovitostí. Ředitel rozhlasového studia je za činnost rozhlasového studia odpovědný řediteli.

3/ Rozhlasová studia mají v rámci své činnosti oprávnění obdobná podle zásady 4 s výjimkou bodu a, kde mají nárok na jeden lokální vysílací okruh.

4/ Podíl vysílání mimopražských rozhlasových studií na celostátních vysílacích okruzích musí činit minimálně 30% celkového vysílacího času ČRo v měsíčním úhrnu.

Nově se zavádí zákonem stanovený podíl rozhlasových studií na celkovém vysílacím čase ČRo. Toto opatření má zabránit tomu, aby si ČRo své případné finanční potíže neřešil na úkor rozhlasových studií a tak vlastně porušoval zásadu 2 tohoto zákona a naopak, aby rozhlasová studia byla nucena pracovat opravdu efektivně a za svěřené prostředky odevzdávat skutečné hodnoty.

Zásada 14

1/ Český rozhlas je povinen vysílat pořady soukromých rozhlasových společností s českou majetkovou účastí. Podíl vysílání těchto pořadů musí být minimálně 20% z celkového vysílacího času a to postupně tak, že v prvním roce účinnosti tohoto zákona bude podíl dosahovat 10%, a v druhém roce 15 %.

2/ Český rozhlas plně odpovídá za to, že programy odvysílané podle odst.l budou splňovat všechna kritéria tohoto zákona.

3/ Pokud z důvodu naplnění povinnosti ČRo podle odst.2 nelze splnit povinnost podle odst.1, může Rada procento pro běžný rok snížit.

Tato zásada je novým prvkem v dosavadní praxi, ale plně vychází z dobrých zahraničních zkušeností. Tato praxe vytváří pluralitu názorů i uvnitř samotného veřejnoprávního rozhlasu s tím, že je ze zákona garantována jejich objektivita a vyváženost.

V. Koronthály v. r.
M. Benda v. r.
E. Matoušková v.r.













Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP