ZÁSADY ZÁKONA O
ČESKÉM ROZHLASE
Zásada 1
Český rozhlas je
veřejně prospěšná nezisková
instituce, která samostatně hospodaří
se svým majetkem. Jejím sídlem je Praha.
Stát neodpovídá za závazky Českého
rozhlasu a Český rozhlas neodpovídá
za závazky státu.
Je třeba nově
definovat ČRo jako veřejně prospěšnou
neziskovou instituci, aby spadala do působnosti nově
připravovaného zákona o těchto institucích.
Tímto aktem bude možné omezit čas věnovaný
reklamě, což povede k posílení soukromých
ČRo společností a posílí velmi
potřebný duální model v ČRo
vysílání. Také by tento krok měl
vést k posílená vědomí ČRo,
že je skutečnou službou veřejnosti.
Zásada 2
ČRo poskytuje službu
veřejnosti tvorbou a šířením
rozhlasových programů na celém území
České republiky. Jeho posláním je
zejména:
- poskytovat pravdivé informace
o všech důležitých otázkách
politických, hospodářských, kulturních,
ekologických a sportovních. Při výběru
zpráv dodržovat zásadu objektivity a vyváženosti
informací a zásadu zveřejňování
pouze ověřených zpráv.
- poskytovat informace o činnosti
výkonných a zákonodárných orgánů.
- zprostředkovat pro veřejnost
podstatné komentáře, stanoviska a kritické
postoje tak, aby byla přiměřeně respektována
pestrost názorů, zastoupených ve veřejném
mínění a aby bylo zcela zřejmé,
že se nejedná o názor ČRo.
- vytvářet vlastní
komentáře a věcné analýzy při
dodržování zásady nezaujatosti a objektivity.
- rozvíjet kulturní
identitu českého národa a národních
a etnických menšin v České republice
a přiměřeně respektovat i potřeby
jednotlivých regionů.
- přispívat k duchovní
a mravní obrodě národa a přiměřeně
zajišťovat i náboženské potřeby
diváků.
- přispívat ke vzdělávání
diváků se zvláštním zřetelem
na výchovu mladé generace.
V zákoně ČNR
484/1991 Sb. o Českém rozhlase jsou povinnosti ČRo
definovány nepříliš přesně,
což v praxi vede k četným sporům zejména
o charakter zpravodajství. Pregnantnější
vyjmenování povinností veřejnoprávního
ČRo by mělo přispět k přesnější
denici veřejnoprávního
média a předem odstranit mnohá nedorozumění.
Zásada 3
1/ V ČRo jsou nepřípustné
programy, které:
a) podněcují k rasové,
třídní nebo náboženské
nenávisti nebo oslavují její protagonisty,
b) líčí hrůzné
a násilné činy proti lidem, živým
tvorům a přírodě způsobem,
který znamená oslavu těchto činů
nebo vede k jejich nápodobě,
c) oslavují válku,
d) jsou pornografické.
2/ Programy, které mohou
zjevně způsobit mravní újmu u dětí
a mládeže, smějí být vysílány
jen v časech, kdy děti či mládež
zpravidla nesledují rozhlasové programy, tj. mezi
23. a 6. hodinou, a musí být jako takové
obvyklým způsobem označeny.
Přestože některé
principy obsažené v Zásadě 3 jsou součástí
zákona o Rozhlasovém a televizním vysílání,
jeví se smysluplným tyto pravidla pro veřejnoprávní
médium ještě zpřísnit, protože
jeho činnost je především službou
obyvatelstvu.
Zásada 4
1/ ČRo naplňuje
poslání podle zásady 2 tohoto zákona
zejména tím, že:
a) provozuje vysílání na dvou celoplošných
terestriálních vysílacích okruzích
v pásmu VKV II. Z toho
jeden okruh musí plnit zpravodajsko-publicistickou funkci
a druhý okruh musí plnit funkci uměleckého
programu pro náročného posluchače.
b) zřizuje síť
vlastních zpravodajů,
c) vytváří
archivní fondy, udržuje je a podílí
se na jejich využívání jako součásti
národního kulturního bohatství.
2/ ČRo může
provozovat i další terestriální vysílací
okruhy přidělené mu Radou pro vysílání,
jakož i vysílací okruhy šířené
přes satelit či kabelovým rozvodem.
Dvěma celoplošnými
terestriálními vysílacími okruhy se
rozumí současné okruhy Radiožurnál
a Vltava. Zachování charakteru těchto okruhů
je v zákoně výslovně nařízeno.
I podle zahraničních zkušeností je vhodné,
aby veřejnoprávní rozhlas provozoval,zpravodajský
okruh, na kterém bude zaručena objektivita
zpravodajství a okruh umělecký, určený
pro náročného posluchače, jelikož
žádný soukromý vysílatel nebude
takovýto okruh provozovat a jeho existence je pro splnění
zásady 2 bezpodmínečně nutná.
Dále se připouští možnost, aby
ČRo rozšířil svoji nabídku
i o satelitní či kabelové vysílání,
bude-li na to mít finanční prostředky,
jakož i o další terestriální okruhy,
umožní-li to jejich počet. Tímto ustanovením
se přímo umožňuje další
zachování stanice Praha, jakož i dalších
regionálních okruhů.
Zásada 5
1/ Orgánem, jimž se
uplatňuje právo veřejnosti na kontrolu tvorby
a šíření programů ČRo,
je Rada Českého rozhlasu (dále jen "Rada").
Rada má 9 členů. Členy Rady volí
Poslanecká sněmovna PČR.
2/ Členové Rady
jsou voleni na funkční období pěti
let, a to i opětovně. V takovém případě
však ne na více než na dvě po sobě
jdoucí funkční období. Na místa
uprázdněná uplynutím funkčního
období jsou voleni noví členové na
období pěti let, na místa uprázdněná
z jiného důvodu jsou 3 voleni noví členové
na dobu zbývající
do konce funkčního období toho člena,
jehož místo se uprázdnilo.
3/ Rada je ze své činnosti
odpovědna PČR.
4/ Členství v Radě
je veřejnou funkcí. V souvislosti s jejím
výkonem přísluší členům
Rady odměna, jejíž výši určí
svým usnesením Poslanecká sněmovna
PČR.
5/ Rada volí ze svého
středu předsedu a odvolává ho.
Zásada 6
1/ Člen Rady musí
být občanem České republiky a musí
splňovat podmínky zákona FS č.451/91
Sb.
2/ Členství v Radě
je neslučitelné s funkcí prezidenta České
republiky, poslance Parlamentu ČR, senátora Parlamentu
ČR, předsedy nebo místopředsedy vlády,
ministra, vedoucího jiného ústředního
orgánu státní správy nebo jejich náměstků.
3/ Člen Rady nesmí
mít funkce v politických stranách nebo politických
hnutích, ani nesmí působit v jejich prospěch
při výkonu své funkce v Radě, dále
nesmí být členem orgánů společností,
které působí v oblasti rozhlasového
vysílání, ani zastupovat obchodní
zájmy, které by mohly být v rozporu s výkonem
jeho funkce nebo by mohly nepříznivě ovlivňovat
jeho nestrannost a objektivitu rozhodování. Člen
Rady nebo osoby jemu blízké nesmějí
mít žádný finanční zájem
na provozování rozhlasového vysílání
daný vlastnictvím či jinak.
V zásadě 6 se
stanovují podmínky pro výkon funkce člena
Rady, a to tak, aby nemohlo docházet ke střetu zájmů
nebo zneužívání postavení člena
Rady a vytváření neoprávněného
majetkového prospěchu. Nově je upraveno povinné
občanství České republiky. Bylo by
neobvyklé, aby funkci takové důležitosti
zastával cizí státní příslušník.
Zásada 7
1/ Členství v Radě
zaniká:
a/ uplynutím funkčního
období,
b/ odstoupením z funkce,
c/ odvoláním z funkce,
d/ zbavením nebo omezením
způsobilosti k právním úkonům,
e/ úmrtím.
2/ Poslanecká sněmovna
PČR člena Rady z funkce odvolá:
a/ zaniknou-li předpoklady
pro výkon funkce uvedené v zásadě
6,
b/ byl-li pravomocně odsouzen
pro úmyslný trestný čin,
3/ Poslanecká sněmovna
PČR může odvolat člena Rady z funkce
na návrh Rady, klesne-li účast člena
Rady na její práci pod 50%. Tyto pravidlo se neuplatní
v prvních třech měsících po
zvolení člena.
4/ PČR může
odvolat Radu, neplní-li Rada opakovaně své
povinnosti podle zásady 9, anebo Český rozhlas
opakovaně porušuje zásadu 2 a 3, anebo neschválí-li
Poslanecká sněmovna zprávu Rady o činnosti
a hospodaření Českého rozhlasu. K
odvolání Rady z těchto důvodů
je zapotřebí souhlasné usnesení Poslanecké
sněmovny a Senátu.
Oproti předchozí
právní úpravě se mění
režim odvolávání Rady jako celku. Vypouští
se nutnost opakovaného usnesení v souvislosti s
porušováním programových zásad
Českým rozhlasem. Nicméně bylo zapotřebí
přece jen možnost odvolání Rady ztížit
(zde navrhovaný požadavek souhlasného usnesení
Poslanecké sněmovny a Senátu), aby Rada ve
své činnosti nebyla vystavena momentálním
politickým tlakům, a to
zejména proto, že funkční období
Rady se nekryje s funkčním obdobím Poslanecké
sněmovny.
Zásada 8
1/ Činnost Rady se řídí
jednacím řádem, který Rada přijme
do třiceti dnů od začátku funkčního
období.
2/ Rada se ke svému zasedání
schází minimálně jednou měsíčně.
3/ Rada přijímá
rozhodnutí nadpoloviční většinou
hlasů všech svých členů.
Považuje se za účelné,
aby každá nově,zvolená Rada mohla přijmout
svůj vlastní jednací řád, který
ji umožní co nejefektivnější způsob
práce. Nicméně navrhované znění
nevylučuje, že nová Rada přijme za vlastní
jednací řád Rady předchozí.
Nadpoloviční většina všech členů,
a ne pouze přítomných, je nutná k
tomu, aby nemohlo docházet k účelovým
manipulacím v rozhodnutí Rady. Nově se zavádí
minimální interval zasedání Rady a
to tak, aby byla Rada schopna
řešit úkoly, které ji zákon stanoví.
Zásada 9
1/ Do působnosti Rady náleží
zejména:
a/ jmenovat a odvolávat
generálního ředitele Českého
rozhlasu (dále jen "ředitel") a na jeho
návrh ředitelé rozhlasových studií,
b/ schvalovat rozpočet
a závěrečný účet Českého
rozhlasu,
c/ schvalovat na návrh
ředitele Statut Českého rozhlasu,
d/ schvalovat na návrh
ředitele Hlavní programové zásady
Českého rozhlasu,
e/ schvalovat na návrh
ředitele programové cíle na kalendářní
rok,
f/ zřizovat a zrušovat
rozhlasová studia Českého rozhlasu. V každém
vyšším územně-správním
celku České republiky musí být minimálně
jedno rozhlasové studio,
g/ rozhodovat o stížnostech
týkajících se Českého rozhlasu.
V otázce stížností týkajících
se ředitele je Rada nezastupitelná.
2/ Usnesení Rady jsou pro
všechny orgány Českého rozhlasu závazná.
3/ Na kontrolu hospodaření
Českého rozhlasu zřizuje Rada Kontrolní
odbor, který je jí ze své činnosti
přímo odpovědný.
4/ Rada předkládá
Poslanecké sněmovně PČR výroční
zprávu o činnosti a hospodaření Českého
rozhlasu. Předseda Rady má právo zúčastnit
se jednání PČR, pokud se projednávají
záležitosti bezprostředně se týkající
Rady nebo Českého rozhlasu.
5/ Rada předstupuje minimálně
jednou ročně před veřejnost se zprávou
o stavu Českého rozhlasu.
6/ Rada hospodaří
dle vlastního rozpočtu. Náklady na činnost
Rady a odměny jejich členů včetně
prostředků na činnost kontrolního
odboru se hradí z prostředků Českého
rozhlasu.
V této zásadě
se nově upravuje přijetí Hlavních
programových zásad ČRo, tedy jakéhosi
programového kodexu veřejnoprávního
rozhlasu, a také přijímání
programových cílů na kalendářní
rok. Spolu s rozhodováním o stížnostech
se tak zvyšuje přímý vliv Rady na vysílání
ČRo, aby bylo vždy a i v jednotlivostech
v souladu s tímto zákonem. Odpovědnost Rady
za stav ČRo je dále posílena povinností
vystoupit každoročně před veřejnost
a konkrétní stav ČRo obhájit. Nově
se také zřizuje kontrolní odbor, který
je přímo odpovědný Radě. Tato
instituce má velký význam pro
kontrolu účelnosti vynaložených prostředků
rozhlasových koncesionářů. Tento úkol
nemůže splnit žádné oddělení
spadající přímo pod ředitele
ČRo.
Zásada 10
1/ Statutárním orgánem
Českého rozhlasu je ředitel. Při jeho
jmenování a odvolání se použije
zásada 6 obdobně s výjimkou finanční
zainteresovanosti na vysílání ČRo.
Ředitel nemůže být členem Rady.
Ze své činnosti je odpovědný Radě
a má právo se zúčastňovat jejího
zasedání, pokud o to požádá a
Rada jeho žádost neodmítne. Taková žádost
musí být uplatněna
pro každé jednotlivé zasedání
zvlášť.
2/ K zatížení
nebo pronájmu na dobu delší tří
měsíců nebo ke zcizení nemovitostí
nebo jejich částí potřebuje ředitel
předchozí souhlas Rady.
3/ Ředitel je jmenován
Radou na funkční období šesti let.
4/ Ředitel může
být usnesením Rady odvolán před uplynutím
funkčního období. V tomto případě
je zapotřebí k platnému usnesení použít
tajného hlasování. V případě
zjištění střetu zájmů
podle odst. 1 je Rada povinna odvolat ředitele ihned. Do
doby jmenování nového ředitele
je Rada povinna určit statutárního
zástupce.
5/ pro všechny vedoucí
pracovníky ČRo platí zásada obdobně
s výjimkou finanční zainteresovanosti na
vysílání ČRo a povinného občanství
České republiky.
Mění se právo
účasti ředitele na schůzích
Rady. Praxe ukázala, že Rada musí mít
možnost jednat též bez přítomnosti
ředitele. Nově se upravuje střet zájmů
u vedoucích pracovníků ČRo, praxe
ukázala, že takové zákonné ustanovení
je velmi potřebné. Naopak se zjednodušuje mechanismus
odvolání ředitele Radou. Vychází
se filosofie, že veřejnosti
i parlamentu je za činnost ČRo odpovědna
především Rada. Musí mít tedy
k dispozici účinné nástroje, aby tuto
zodpovědnost mohla prosazovat.
Zásada 11
Finančními zdroji
Českého rozhlasu jsou zejména:
a/ výnos ze sazeb za používání
rozhlasových přijímačů podléhajících
evidenci placených poplatníky s trvalým pobytem
nebo sídlem v České republice,
b/ příjem z vlastní
podnikatelské činnosti.
Tuto zásadu bude zřejmě
zapotřebí dát do souladu se zákonem
o neziskových právnických osobách.
Je také zapotřebí přijmout zákon
o koncesionářských poplatcích.
Zásada 12
1/ Český rozhlas
je oprávněn vykonávat za podmínek
stanovených právními předpisy podnikatelskou
činnost, která souvisí s předmětem
jeho činnosti a která nesmí ohrozit jeho
poslání. Finanční příjmy
získané podnikatelskou činností používá
ČRo k financování své činnosti.
2/ Ve vysílání
Českého rozhlasu je nepřípustná
reklama. Tím není dotčeno právo na
uvádění sponzorovaných pořadů.
Oproti stávající
právní úpravě se ČRo odebírá
právo na vysílání reklam. Tím
se přistupuje k modelu, který je obvyklý
v některých zemích (namátkou Velká
Británie - BBC). Je ovšem bezpodmínečně
nutné, aby před touto právní úpravou
byl přijat zákon o koncesionářských
poplatcích, aby povinnost platit koncesi
byla upravena zákonem a její nedodržení
bylo sankcionováno.
Zásada 13
1/ Součástí
ČRo jsou rozhlasová studia.
2/ Ředitel rozhlasového
studia je oprávněn činit jménem ČRo
právní úkony týkající
se rozhlasového studia, s výjimkou zcizení
a zatížení nemovitostí. Ředitel
rozhlasového studia je za činnost rozhlasového
studia odpovědný řediteli.
3/ Rozhlasová studia mají
v rámci své činnosti oprávnění
obdobná podle zásady 4 s výjimkou bodu a,
kde mají nárok na jeden lokální vysílací
okruh.
4/ Podíl vysílání
mimopražských rozhlasových studií na
celostátních vysílacích okruzích
musí činit minimálně 30% celkového
vysílacího času ČRo v měsíčním
úhrnu.
Nově se zavádí
zákonem stanovený podíl rozhlasových
studií na celkovém vysílacím čase
ČRo. Toto opatření má zabránit
tomu, aby si ČRo své případné
finanční potíže neřešil
na úkor rozhlasových studií a tak vlastně
porušoval zásadu 2 tohoto zákona a naopak,
aby rozhlasová studia byla nucena pracovat opravdu efektivně
a za svěřené prostředky odevzdávat
skutečné hodnoty.
Zásada 14
1/ Český rozhlas
je povinen vysílat pořady soukromých rozhlasových
společností s českou majetkovou účastí.
Podíl vysílání těchto pořadů
musí být minimálně 20% z celkového
vysílacího času a to postupně tak,
že v prvním roce účinnosti tohoto
zákona bude podíl dosahovat 10%, a v druhém
roce 15 %.
2/ Český rozhlas
plně odpovídá za to, že programy odvysílané
podle odst.l budou splňovat všechna kritéria
tohoto zákona.
3/ Pokud z důvodu naplnění
povinnosti ČRo podle odst.2 nelze splnit povinnost podle
odst.1, může Rada procento pro běžný
rok snížit.
Tato zásada je novým
prvkem v dosavadní praxi, ale plně vychází
z dobrých zahraničních zkušeností.
Tato praxe vytváří pluralitu názorů
i uvnitř samotného veřejnoprávního
rozhlasu s tím, že je ze zákona garantována
jejich objektivita a vyváženost.

