V Olomouci 25. února 1994 |
Předkládá:
Břetislav Verner, CSc.
předseda výboru
Fondu dětí a mládeže
Přílohy:
- Důvodová zpráva
- Zpráva a výrok auditora
- Komentář k rozpočtu
a jeho plnění
- Příloha k výkazům
účetní závěrky
- Rozvaha k 31.12. 1993
- Výkaz zisků a
ztrát
- Podniková, rozvaha
- Přehled hospodaření
- Předvaha-hlavní
kniha účtů
- Kniha položek
- Přehled o peněžních
tocích v r. 1993
- Vyjádření
dozorčí rady FDM
- Kopie dopisu Ministerstva financí
ČR
Rozpočet Fondu dětí
a mládeže pro r. 1993 byl schválen Poslaneckou
sněmovnou dne 9.11. 1993 v celkové výši
nákladů a výdajů 5.000 tis. Kč.
Skutečné celkové
náklady a výdaje FDM byly 1.392 tis. Kč,
přičemž ani v jednotlivých položkách
rozpočtu skutečné výdaje nepřekročily
plánované výdaje odsouhlasené Poslaneckou
sněmovnou s výjimkou položky 1) rozpočtu,
kam na základě výslovného pokynu auditorky
musely být zařazeny a z ostatních položek
převedeny veškeré zřizovací výdaje
Fondu naběhlé do 13. 9. 1993 a tedy vztahující
se k období před zápisem Fondu do obchodního
rejstříku. Rozpočtované
částky nebyly vyčerpány kvůli
pozdějšímu schválení rozpočtu
Fondu a vzhledem k dohodě s MH ČR kvůli nepřevzetí
všech zaměstnanců odb. 26 MH ČR podle
18 odst. (4) písm. c) zák. č. 113/93 Sb.
Výbor Fondu dětí
a mládeže projednal roční účetní
závěrku FDM za r. 1993 včetně příloh
dne 23.2. 1994 bez připomínek a na základě
Zprávy a výroku auditora Ing. Miloslavy Haluskové:
"bez výhrad" a
vzhledem ke kladnému doporučení dozorčí
rady FDM ji doporučuje Poslanecké sněmovně
ke schválení.
Příloha k výkazům
a čerpání rozpočtu Fondu za r. 1993,
o nichž se zmiňuje Zpráva auditora, byly zpracovány
podle pokynů auditora dne 22.2. 1994 a přiloženy
k roční účetní závěrce
jako další přílohy.
Způsob vedení účetnictví,
odepisování majetku, odvody do státního
rozpočtu a z tohoto se odvíjející
text vnitropodnikových směrnic závisí
na tom, do jaké kategorie právnických osob
je Fond dětí a mládeže zařazen.
Požadavek na objasnění těchto problémů
vznesl Fond dětí a mládeže svým
dopisem na Ministerstvo financí ČR ze dne 8.
2. 1994, jehož kopie je pro informaci zařazena jako
příloha k předkládané účetní
závěrce.
V Olomouci dne 25.2. 1994
Břetislav Verner | |
předseda výboru FDM |
Výrok auditora určený
pro Poslaneckou sněmovnu.
Ve dnech 11. - 15. února
1994 jsem v souladu s auditorskými směrnicemi provedla
ověření účetní závěrky
Fondu dětí a mládeže se sídlem
v Olomouci, Tř. 17. listopadu č. 45.
Tato instituce byla založena
zvláštním zákonem o Fondu dětí
a mládeže č. 113/93 Sb. ze dne 23. 3. 1993.
Fond byl zřízen za účelem využívání
majetku České republiky k podpoře činností
ve prospěch dětí a mládeže. Zápis
Fondu dětí a mládeže v Obchodním
rejstříku proběhl ke dni 13. září
1993 s předmětem činnosti koupě zboží
za účelem jeho dalšího prodeje a pronájem
bytových a nebytových prostor.
Nejvyšší orgán
Fondu - výbor - zpracoval na rok 1993 Návrh rozpočtu,
který byl Poslaneckou sněmovnou 10. listopadu 1993
přijat.
Fond dětí a mládeže
se řídí dle rozhodnutí výboru
Fondu Účtovou osnovou pro podnikatele č.j.
V/20 100/1992 ze dne 15. 7. 1992. Za vedení účetnictví,
za jeho úplnost, průkaznost a správnost odpovídá
předseda Fondu dětí a mládeže.
Mou povinností bylo získat všechny informace,
které jsou podle mého nejlepšího vědomí
nezbytné pro ověření účetní
závěrky. Ověřování jsem
prováděla výběrovým způsobem
při respektování významnosti vykazovaných
skutečností. Při této činnosti
jsem narazila na nedostatky, které dle mého názoru
značně zkreslily účetní hospodářský
výsledek a proto výsledkem mé činnosti
byl návrh na přepracování
účetnictví za rok 1993.
Po přepracování
účetní závěrky Fondu dětí
a mládeže za rok 1993 bylo provedeno nové ověření
této účetní závěrky,
a to dne 21. února 1994, kdy mohu konstatovat, že
z hlediska věcné správnosti byl dodržen
výše uvedený předpis pro účetnictví.
Z hlediska formální
správnosti je třeba v roce 1994 účtovat
metodicky správně provozní zálohy
a to dle návodu uvedeném v dopise Vedení
FDM.
U této instituce nejsou
zatím zpracovány vnitropodnikové směrnice
týkající se především
odepisování majetku, oběh účetních
dokladů ap. Doporučuji pro rok 1993 a následující
roky dopracovat.
Součástí
roční závěrky je také příloha
k výkazům, která nebyla předložena,
stejně tak jako čerpání rozpočtu
Fondu za rok 1993, což je opět nutno dopracovat.
V důsledku uvedených
skutečností souhlasím se zpracováním
účetnictví Fondu dětí a mládeže
za rok 1993 a dávám tento výrok
V Olomouci, dne 22. února 1994
Ing. Halusková Miloslava | |
dekret č. 1144 | |
Dělnická 24 | |
779 00 OLOMOUC |
Rozpočet Fondu je postaven
na čerpání finančních prostředků
převedených ze zvláštního účtu
MH ČR, které činily 5.272 tis. Kč.
K této částce nutno připočítat
250 tis. Kč, což je platba za prodaný movitý
majetek realizovaný v souladu s ustanovením zákona
č.513/1991 Sb. Základní školou slabozrakých
v Plzni.
K 31. 12. 1993 činí
finanční majetek 791.821 tis. Kč. Z toho
cenné papíry a vklady:
AGM a.s. Praha | 41.348,000 Kč |
CKM a.s. Praha | 295.177,750 |
JUNIOR centrum a.s. Seč | 221.361,870 |
Mladá fronta a.s. Praha | 139.373,000 |
Stavocentral a.s. Praha | 90.199,001 |
Junia s.r.o. Praha | 100,000 |
Zůstatek na účtě Fondu činí | 4.261,000 |
celkem | 791.821 tis. Kč |
Vzhledem k tomu, že zápis
Fondu dětí a mládeže do obchodní,ho
rejstříku byl proveden 13. 9. 1993, a až po
této době byly převedeny finanční
prostředky na Fond, nedošlo k vyčerpání
plánovaného rozpočtu na rok 1993.
1) Nehmot.inv.maj.zřiz. výdaje |
Do této částky
jsou zahrnuty náklady na odměny a cestovní
výdaje výboru Fondu vzniklé před zápisem
do obchodního rejstříkU.
2) Hmotný inv.maj. |
Do této částky
je zahrnut nákup počítačů,
tiskáren, kopírky.
3) Spotřebované nákupy | ||
Nákup kancelářských potřeb. | ||
4) Služby | ||
- opravy a udržováni | ||
- cestovné | ||
- ostatní služby | ||
5) Osobní náklady | ||
- mzdy | ||
- odměny čl.výboru | ||
6) Daně a poplatky | ||
7) Jiné provozní náklady | ||
Celkem |
Rozpočtované částky
byly nedočerpány pro pozdější
zápis Fondu do obchodního rejstříku
a pozdním převedením finančních
prostředků. Pro krátkost času (část
měsíce listopadu a prosince), nebylo možno
realizovat všechny předpokládané výdaje.
Schvaluji: | Ing. Vlastimil Pobořil |
ředitel Fondu |
Olomouc, 22. února 1994
Zpracovala: Marta Nováková
Obecné údaje:
1. Název a sídlo:
Fond dětí a mládeže,
třída 17. listopadu 45, 772 00 Olomouc
Fond dětí a mládeže
má majetkovou účast (je vlastníkem
jediné akcie) v následujících obchodních
společnostech:
AGM a.s. Praha | 41.348,000 Kč |
CKM a.s. Praha | 295.177,750 |
JUNTOR centrum a.s. Seč | 221.361,870 |
Mladá fronta a.s. Praha | 139.373,000 |
Stavocentral a.s. Praha | 90.199,001 |
Junia s.r.o. Praha | 100,000 |
2. Průměrný počet zaměstnanců: | 4,3 |
řídící pracovník: | 0,5 |
Osobní náklady:
- mzdové náklady (C.1.) | 114 tis. |
- nákl. na soc. zab. (C.3.) | 33 tis. |
3. Odměny členům stat. orgánů: (C. 2.) | 353 tis. |
Informace o účetních
metodách a obecných účetních
zásadách:
1. Způsob ocenění
nakupovaných zásob: (B. 2.)
- pořizovacími cenami | 409 tis. Kč |
6. Způsob sestavení
odpisových plánů pro investiční
majetek:
- majetek do 10 000 Kč
- do nákladů
- majetek nad 10 000 Kč
- odpis lineární
Doplňující
informace k rozvaze:
1. Počet a nominální
hodnota majetkových účastí:
AGM a.s. Praha | 41.348,000 Kč |
CKM a.s. Praha | 295.177,750 |
JUNIOR centrum a.s. Seč | 221.361,870 |
Mladá fronta a.s. Praha | 139.373,000 |
Stavocentral a.s. Praha | 90.199,001 |
Junia s.r.o. Praha | 100,000 |
Schválil: | Ing. Vlastimil Pobořil |
ředitel Fondu |
Olomouc, 22. února 1994
Zpracovala: Marta Nováková
Přehled o peněžních
tocích v roce 1993
P | Stav peněž.prostředků na zač.účet.období | 5.522 tis. |
A | Čistý peněž. tok z běž. a mimoř. činnosti | - 359 |
Z | Účet.hosp.výsledek za účet.jed. jako celek | - 641 |
A.1. | Úpravy a nepeněžní operace | 104 |
A.1.1. | Odpisy stálých aktiv | 89 |
A.1.2. | Odpis oprav.položky k úplatně nabytému majetku | 15 |
A 1.3. | Změna zůstatků rezerv | |
A.1.4. | Změna zůstatků časového rozlišení nákladů a výnosů a dohadných účtů | |
A.1.5. | Změna zůstatků opravných položek ke stálým aktivům | |
A.1.6. | Zisk (ztráta) z prodeje stálých aktiv | |
A.1.7. | Zúčtování oceňovacích rozdílů z kapitálových účastí | |
A.2. | Úpravy oběžných aktiv | 178 |
A.2.1. | Změna stavu pohledávek | |
A.2.2. | Změna stavu krátkodobých závazků | 178 |
A.2.3. | Změna stavu zásob | |
A.2.4. | Změna stavu krátkodobého fin. majetku | |
B. | Investiční činnost | - 788.432 tis. |
B.1. | Nabytí stálých aktiv | - 788.432 |
B.1.1. | Nabytí hmotného investičního majetku | - 409 |
B.1.2. | Nabytí nehmotného investičního majetku | - 463 |
B.1.3. | Nabytí finančních investic | - 787.560 |
B.2. | Výnosy z prodeje stálých aktiv | |
B.2.1. | Výnosy z prodeje hmotného a nehmotného investičního majetku | |
B.2.2. | Výnosy z prodeje finančních investic | |
B.3. | Komplexní pronájem | |
B.3.1. | Úhrada pohledávek z komplexního pronájmu | |
B.3.2. | Úhrada závazků z komplexního pronájmu | |
C. | Finanční činnost | 792.441 tis. |
C.1. | Změna stavu dlouhodobých závazků | |
C.1.1. | Zvýšení dlouhodobých úvěrů | |
C.1.2. | Snížení dlouhodobých úvěrů | |
C.1.3. | Zvýšení závazků z dluhopisů | |
C.1.4. | Snížení závazků z dluhopisů | |
C.1.5. | Zvýšení ostatních dlouhodobých závazků | |
C.1.6. | Snížení ostatních dlouhodobých závazků | |
C.2. | Zvýšení a snížení vlastního jmění z vybraných operací | |
C.2.1. | Upsání cenných papírů a účastí | 792.441 |
C.2.2. | Přeměna dluhopisů na akcie | |
C.2.3. | Peněžní dary a dotace, popř. dary v podobě pohledávek a krátkodobého finančního majetku | |
C.2.4. | Kapitalizace závazů | |
C.2.5. | Úhrada ztráty společníky | |
C.2.6. | Nárok na dividendy a podíly na zisku | |
C.2.7. | Vyplacení vlastního jmění společníkům | |
C.2.8. | Odpis vlastních akcií | |
D. | Rozdíl (R - P - A - B - C) (+/-) | - 4.911 |
R. | Stav peněžních prostředků na konci účetního období | 4.261 |
Schvaluji: | Ing. Vlastimil Pobořil |
ředitel Fondu |
Olomouc, 22. února 1994
Zpracovala: Marta Nováková
DOZORČÍ RADA
Fondu dětí a
mládeže
Dozorčí rada v souladu
s ustanovením Statutu Fondu dětí a mládeže
písm. B, čl. VIII. č. 5 na svých jednáních
dne 22. a 25. února 1994 projednala účetní
závěrku Fondu dětí a mládeže
za rok 1993. Podkladem jednání byla Příloha
k roční účetní závěrce
za rok 1993, rozvaha k 31.12.1993, Výkaz zisků a
ztrát, Podniková rozvaha za měsíc
prosinec 1993, Přehled hospodaření podniku
za měsíc prosinec 1993, Předvaha - Hlavní
kniha účtů za měsíc prosinec
1993, Kniha položek - Přehled účtů
za měsíc prosinec 1993, Přehled o peněžních
tocích v roce 1993, Komentář k rozpočtu
Fondu dětí a mládeže a jeho skutečné
plnění za rok 1993 a Zpráva a výrok
auditora.
Po prostudování
podkladových materiálů, projednání
a upřesnění některých položek
účtů s členů výboru
a výkonným aparátem Fondu, doporučuje
dozorčí rada vládě a Poslanecké
sněmovně ke schválení Účetní
závěrku Fondu dětí a mládeže
za rok 1993.
Nejzávažnějším
problémem při. jednání o účetní
závěrce se ukazuje objasnění do jaké
kategorie právnických osob je zařazen Fond
dětí a mládeže vzhledem k vedení
účetnictví, odvodům do státního
rozpočtu, odpisům a jaký je vztah Fondu k
svěřenému majetku. Požadavek na objasnění
těchto problémů byl požadován
dopisem vedení Fondu z 8.2.1994 na Ministerstvo
financí ČR.
V Praze 25.2.1994
772 00 OLOMOUC, tř. 17. listopadu 5 | tel.: 068--29624. |
V Praze dne 8. února 1994 | |
Č.j.. Ř/223/94 |
Vážený pane
ministře,
jak je Vám zřejmě
známo, byl za účelem správy majetku
bývalého Socialistického svazu mládeže,
na základě zákona č. 113/1993 Sb.,
o Fondu dětí a mládeže, zřízen
Fond dětí a mládeže (dále jen
"FDM"), který po svém zápisu do
obchodního rejstříku zahajuje svoji činnost.
V této souvislosti si Vás dovolujeme požádat
o odborné stanovisku k problémům vyplývajícím
ze vzájemného vztahu státu a FDM, které
by bylo možné shrnout do následující
obecné otázky:
"Do jaké kategorie
právnických osob je zařazen FDM vzhledem
k vedení účetnictví, odvodům
do státního rozpočtu, odpisům apod.
a jaký je jeho vztah ke svěřenému
majetku?"
FDM byl zřízen za
účelem podpory činností ve prospěch
dětí a mládeže. Spravuje majetek České
republiky vymezený v § 3 a § 18 odst. 2 a 3 zákona
č. 113/1993 Sb. Příjmy FDM jsou, jak vyplývá
z § 4 cit. zákona, součástí majetku
České republiky a lze je použít pouze
na účely uvedené v § 2 a § 6 odst.
1 cit. zákona, tj. k podpoře činnosti ve
prospěch dětí a mládeže a na
úhradu výdajů spojených s činností
FDM, přičemž
je stanoven mezní podíl těchto výdajů.
Rozpočet FDM schvaluje a kontroluje Poslanecká sněmovna.
FDM je rovněž povinen zajistit, aby celková
hodnota majetku zůstávala shodná nebo vyšší
než hodnota majetku svěřeného FDM ke
dni účinnosti jeho zápisu do obchodního
rejstříku.
Z uvedeného vyplývá,
že FDM je právnickou osobou spravující
majetek ve vlastnictví České republiky, která
byla zřízena s jasně deklarovaným
účelem, a to nikoli za účelem podnikání.
Vzhledem k výše citovaným
ustanovením zákona č. 113/93 Sb. a s podtržením
faktu, že i příjmy FDM jsou vlastnictvím
ČR a nikoli vlastnictvím FDM, žádáme
o Vaše odborné stanovisko k následujícím
otázkám, vztahujícího se zejména
k aplikaci zákona č. 586/92 Sb., o daních
z příjmů ve znění pozdějších
změn a doplňků,
na podmínky FDM.
1) Je FDM ve smyslu § 17,
odst. 1 cit. zákona poplatníkem daně z příjmů,
když jeho příjmy nejsou vlastnictvím
FDM, ale vlastnictvím ČR?
2) V případě,
že FDM je poplatníkem daně z příjmů,
vztahuje se na něho ustanovení:
a) 19 odst. 1 písm. e)
cit. zákona a je tudíž od daně osvobozen?
b) § 18 odst. 3 a tedy předmětem
daně nejsou příjmy vyplývající
z poslání FDM, neboť nebyl zřízen
za účelem podnikání?
3) Je FDM oprávněn
provádět odpisy hmotného a nehmotného
majetky ve smyslu § 28 odst. 1 cit. zákona, když
nemá ke spravovanému majetku vlastnické právo
ani právo hospodaření?
4) Je poskytování
prostředků FDM ve prospěch a k podpoře
dětských a mládežnických aktivit
zdanitelným plněním ve smyslu zákona
č. 588/92 Sb., o daní z přidané hodnoty
ve znění pozdějších změn
a doplňků?
5) Obdobně je nezbytné
znát odborná stanoviska k otázkám
vztahujícím se k ostatním daním např.
darovací, z převodu nemovitosti, daň z nemovitostí
ap.
6) Vztahuje se na FDM osvobození
od poplatků za výpisy z katastrálního
operátu a z pozemkových knih (evidence nemovitostí),
soudních poplatků a výloh ap.?
V rámci přebírání
majetku bývalého SSM jsou přebírány
i úvěry, neuhrazené závazky a nedobytné
pohledávky, vzniklé v letech 1990-1992, které
bude nutné vyrovnat. Jejich výši bude možné
stanovit až po dokončení procesu přebírání
majetku, přičemž současný odhad
činí cca 200 mil. Kč.
7) Bylo by možné použít
výhradně k uhrazení těchto závazků
odvody do státního rozpočtu obchodních
společností, zřízených z bývalého
majetku SSM, a to až do doby, než budou všechny
tyto závazky vzniklé v letech 1990-1992 uhrazeny?
Děkuji za Vaše stanovisko
k uvedeným otázkám a problémům,
které jsou pro Fond dětí a mládeže
životně důležité.
Se srdečným pozdravem
Vážený pan
Ing. Ivan Kočárník
ministr financí ČR
Letenská 15
118 00 Praha 1 - Malá Strana
Na vědomí:
- Poslanecká sněmovna,
předseda PhDr. Milan Uhde;
- Poslanecká sněmovna,
předseda výboru pro vědu, vzdělání,
kulturu, mládež a tělovýchovu JUDr.
František Kozel;
- Úřad vlády
ČR, ministr RNDr. Igor Němec;
- Ministerstvo hospodářství,
ministr doc. Ing. Karel Dyba, CSc.;
- Ministerstvo školství,
ministr Prof. PhDr. Petr Piťha;