Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

844

Otázka

poslance Jiřího Drápely

na místopředsedu vlády Jana Kalvodu

ve věci způsobu a termínu předložení vládního návrhu zákona o návratu zcizeného majetku právnickým osobám Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky

Ve smyslu § 90 odst. 2 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám poslancům následující otázku poslance Jiřího Drápely na místopředsedu vlády Jana Kalvodu. Otázka je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 22. února 1994

Milan Uhde v. r.

Příloha


Ing. Jiří Drápela

poslanec

Poslanecká sněmovna

Parlamentu České republiky

za ČMSS



Praha, 15. února 1994

Vážený pan

JUDr. Jan Kalvoda

místopředseda vlády ČR

 

prostřednictvím předsedy Poslanecké sněmovny

Parlamentu České republiky

pana PhDr. Milana Uhdeho

Věc: Otázky na místopředsedu vlády ČR JUDr. Jana Kalvodu

- jak a kdy hodlá vláda ČR předložit PSP ČR návrh zákona o návratu zcizeného majetku právnickým osobám.

Vážený pane místopředsedo vlády,

obracím se na Vás s několika dotazy jak a kdy hodlá vláda ČR řešit návrat zcizeného majetku:

a) právnickým osobám /např. českému svazu stavebních inženýrů, Americké domovině atd.) viz příloha A

b) právnickým osobám - které byly složeny výhradně z fyzických osob (např. Družstvo klempířů... se sídlem ve Svratce) viz příloha B

c) našim občanům a krajanům, kteří nestačili vznést nároky na svůj bývalý majetek v zákonné Ihůtě od 1.4. do 30.9.1991 (Hnutí Čechů a Slováků okradených komunistickým režimem) viz příloha C.

Vážený pane místopředsedo vlády, očekávám Vaši odpověď a jsem s pozdravem

Jiří Drápela

Příloha: 5 listů

Vážený panOtevřený dopis
Drápela Jiříposlancům Parlamentu
VPLPNČeské republiky


Naše značka

160/Pav/93

Vyřizuje

V-ČSSI

Dne

28. 12. 1993


Vážení poslanci!

Obracíme se na Vás jménem Českého svazu stavebních inženýrů formou otevřeného dopisu, abychom vyjádřili svůj názor na některé procesy, které se v minulosti odehrály v současné době odehrávají a které sec dotýkají naší odborné, organizační a veřejně prospěšné činnosti v oblasti profesionálního výkonu veškeré stavební činnosti v České republice.

Jednou ze záležitostí, která negativně ovlivňuje rozvoj naší činnosti je neschválení zákona o návratu majetku společenským organizacím. Český svaz stavebních inženýrů po deseti letech své vysoce kvalifikované činnosti v letech 1968 -1978 nezákonným způsobem, bez schválení svým sjezdem a na základě politického pokynu ÚV KSČ rozhodnutím bývalého ÚV NF ČSSR, jako organizace vzniklá v roce 1968 zrušen, a jeho majetek, vytvořený rozsáhlou členskou základnou ČSSI ve výši několika desítek milionů Kčs byl "předán" NF ČSSR a ČSVTS: Jednalo se jak o majetek na účtě ČSSI, ale zejména o majetek nemovitý, m. j. a spolu financovanou část Křižánky, objekt Merklín a další. O navrácení prostředků na účte i o navrácení nemovitých objektů jsme mnohokrát žádali všechny zúčastněné orgány a organizace, včetně likvidátorů NF a následnického ČS VTS. Přes veškerá ujištění o zcela neoddiskutovatelnému morálnímu nároku, jsme byli žádáni, a to i představiteli bývalé ČNR, abychom vyčkali na zákonná opatření, která vytvoří potřebnou legislativní platformu k narovnání těchto křivd, spáchaných předchozím režimem. Výsledkem předchozích jednání bylo navíc zjištění, že např. ČS VTS tento náš majetek, konkrétně objekt Merklín u Karlových Varů bezprecedentním způsobem, přes naše výslovné upozornění, odprodal. Tento dá se říci "spekulační" odprodej majetku, který ČS VTS ani nevytvořil, jen nezákonně spravoval, v nás vzbuzuje pocit prohlubující se právní nejistoty. Domníváme se, že je možná diferencovat společenské organizace tak, aby mohlo být jasně stanoveno, kterým by se měl majetek navrátit. O postavení ČSSI v této diferenciaci nepochybujeme, neboť je zcela průkazné, že vytvářel a vytváří veřejně prospěšném vysoce odborně zdatné hodnoty a proto byl jako nepohodlný v r. 1978 určen k likvidaci nezákonným politickým rozhodnutím předchozí vysoké nomenklatury. Náš svaz svoji činnost pně obnovil již v roce 190 a přihlásil se k tradicím bývalého Spolku čs. inženýrů (SIA).

Zdáme Vás, abyste se v Parlamentu ČR zasadili rozhodující mrou o přijetí zákona o návratu majetku těm společenským organizacím, které byly v předchozím komunistickém režimu těžce majetkově poškozeny a byly perzekuovány pro svoji nekompromisní odbornou činnost

Jsme toho názoru, že je paradoxní, našeho nemovitého majetku využívají a navíc mají možnost jej beztrestně rozprodávat a tím se neoprávněně obohacovat některé tzv. nástupnické organizace, působící již v době totality a jejich staré přežívající aparáty.

Aktivity našeho svazu jsou velmi široké, na prvním místě lze uvést spolupráci se státními orgány a orgány samosprávy ve všech městech a oblastech, ve které působí jeho pobočky. Ve své činnost jsme se zasadili o vydávání odborného časopisu a celou řadu publikací, máme úspěšnou mezinárodní spolupráci, expertizní, poradenskou a přednáškovou činnost, vysoce kladné jsou ohlasy ne odborné akce pro širokou stavební veřejnost. Partnerské odborné organizace stavebních odborníků existují prakticky ve všech zemích Evropského společenství a z řadou z nich úspěšně spolupracujeme a máme uzavřené dohody. Veškeré popsané aktivity jsou umožněny pouze příspěvkovou činností členů a sporadickými sponzorskými příspěvky. Z těchto důvodů je přijetí zákonného diferencovaného řešení naznačeného závažného problému na půdě Parlamentu ČR nutné v nejbližší možné době.

Věříme, že tento náš otevřený dopis pochopíte jako snahu napomoci dobré a spravedlivé věci, jsme schopni poskytnout jakékoli bližší a podrobnější informace a těšíme se na spolupráci se všemi poslanci, kteří nám chtějí a mohou v této snaze účinně pomoci

Ing. Miroslav Pavlík, CSc.

předseda ČSSI

příloha

Dne 22. 7. 1920 byl Krajským soudem v Chrudimi do společenstevního rejstříku, svazek Dr. VII, strana 98 zasáno společenstvo s ručení omezeným se sídlem ve Svratce /viz výpis ze dne 21. 6. 1948/. Společenstvo právní poměry a předmět podnikání společenstva upravilo stanovami ze dne 14. 8. 1919 a 17: 8. 1939. při založení se jednalo o společenstvo 11 fyzických osob, v roce 1948 16 fyzických osob. jednalo se profesně o klempíře, kteří společenstvo vytvořili k zajištění a obhájení konkurenceschopnosti. Společně obchodovali pouze ze státem a zajišťovali rozvoj odbornosti. majetek pro zajišťování svých řemeslných aktivit zabezpečovali sdružováním vydělaných finančních prostředků, formou zápůjček a členských podílů. Vklad do společenstva při jeho vzniku činil pouze 500,- Kč.

Po únoru 1948 místní funkcionáři KSČ ve Svratce rozhodli, že Družstvo klempířů musí být znárodněno. Dělali pro to vše, nejdříve využili dekretu prezidenta republiky č. 5/45, aby rozhodnutím ONV v Chrudimi pod č.j 14000/48 ze dne 23. 3. 1948 byla v Družstvu klempířů zavedena národní správa /viz. výpis ze společenstevního rejstříku ze dne 21. 6. 1948/ Později použili politického tlaku a intrik, aby byla vydána znárodňovací vyhláška ministrem průmyslu G. Klimentem, což se jim podařilo dne 30. 12. 1948 /viz. vlastnoručně psaná kronika národního správce/.

Původní vlastníci a jejich potomci po publikaci restitučních zákonů, požadovali na s. p. Mars Svratka navrácení neprávem znárodněného majetku. Protože s. p. mars Svratka vydat majetek odmítl, podali žalobu Okresnímu soudu ve Žďáře nad Sázavou /viz. žaloba ze dne 29. 2. 1992/, který žalobu zamítá /viz. rozsudek ze dne 21. 9. 1993, Krajský soud potvrzuje rozsudek Okresního soudu ve Žďáře nad Sázavou/ do dnešního dne rozsudek KS v Brně neřešen/.

Uvedené skutečnosti potvrzují značné mezery v restitučních zákonech, kde prokázaný majetek oprávněných osob /viz inventura ke dni 1. 1. 1949 je odmítán navrácení. Na druhé straně mluvíme o právním státě, hlásíme se k Listině základních práv a svobod Ústavním zákonem č. 23/91 Sb., v Ústavním zákonu č. 100/94 Sb. stvrzujeme právo každému vlastnit majetek a stát garantuje, že bude chránit vlastnická práva kterékoli osoby stejně. K tomu publikovaný zákon č. 198/93 Sb. staví mimo zákon veškeré skutkové činy komunistického režimu.

Výčet všeho uvedeného prokazatelně vyúsťuje v povinnost upomenout na křivdy proti těm, kteří k uhájení své prvotní existence vytvořili právní subjekty typu cechovních organizací, ale v důsledku se jednalo o volné sdružení samostatně pracujících řemeslníků, tedy o právnické osoby složené pouze z fyzických osob.

HNUTÍ ČECHŮ A SLOVÁKŮ OKRADENÝCH KOMUNISTICKÝM REŽIMEM

Příbram 3/454 PSČ 251 01, tel.: 0306/28426

 V Příbrami dne 21.11. 1993

Vážený poslanče Parlamentu ČR

v srpnu tohoto roku a dále pak 23. září 19.3 jsem předal do podatelny Parlamentu ČR dvěstě dopisů s výzvou, kterou přijalo lidové shromážděni 21. srpnu 1993 v motelu Halda na našem ustavujícím mítinku.

Nepředpokládal jsem, že vzroste naše hnutí za pár městců skoro na 11.000 členů v ČR sdružujících se ve 40 pobočkách, či buňkách po celém světě.

Motel Halda je v blízkosti bývalého koncentračního tábora Bytíz a Vojny kde mnoho z nás trávili nespravedlivé tresty udělené kom. režimem a jeho přisluhovači, kteří většinou dostávali náš zabavený majetek jako žold za prokázané služby.

V posledních 40 letech tito příslušníci většinou strany zločinné a zavrženíhodné získali náš majetek nezákonně, což jste stvrdili přijatými zákony č. 480/91 Sb. o době nesvobody a Zák. 198/93 Sb. o protiprávnosti kom. režimu. Naše tresty byly zrušeny podle Zák. 119/90 Sb. který stanovuje, že pravomocné soudní rozhodnutí u taxativně uvedených trestných činů se zrušují a to k datu kdy byla vydána jakožto všechna další rozhodnuti v téže trestní věci na ně obsahově navazující tj. i propadnuti našich zabavených majetků. Zároveň k datu zrušených našich rozsudků se obnovuje právní stav v té době platný. Zrušením rozsudků ke dni jejich vyhlášeni a to i bez dalšího právního výkladu znamená v právním státě, že vlastníkem předmětných majetků se stává znovu odsouzený, či rehabilitovaný. Jiný právní důsledek není možný. Tvrdit opak, že uvedený majetek obětí nespadá do uvedeného zákonného ustanovení § 2, Zák. 119/90 Sb. by bylo absurdní a potvrzovaly a ospravedlňovaly by se tím komunistické rozsudky v té době vynesené.

Podle Zák. 119/90 Sb. byla zrušena všechna rozhodnuti týkajících se skutků spáchaných u taxativně uvedených trestných činů a padle komentáře tím byla vyjádřena podpořena idea a apriorní nezákonnost kom. rozhodující

Najde a restituci, jde a obnovení právního stavu před vynesením rozsudků, tedy; i vlastnického vztahu.

Vážení poslanci ČR, vzhledem ke článku 1 Ústavy ČR kde se mimo jiné praví, že ČR je právní stát založený na úctě k právům, dále pak že všechny vyhlášené mezinárodní smlouvy o lidských právech a svobodách, jímž je ČR vázána jsou bezprostředně závazné a mají přednost před zákonem, to praví čl. 10 Ústavy ČR, Mezi tato lidská práva patří právo na majetek s jeho nepromlčitelností, nezadatelností a nezrušitelností. Proto Vás dovoluji znovu oslovit a poprosit o Vaší podporu k podání podnětu k Ústavnímu soudu kde potřebujeme nejméně 41 Vašich hlasů.

Poslanecká sněmovna přijala 0. července 1993 Zákon o protiprávnosti kom. režimu a odporuje proti němu č. 198/93 Sb. Z citace § 1.odst. 1, písm. d) vyplývá, že pachatel oběti zbavoval svévolně majetku a porušoval jejich vlastnická práva, teda odsouzených a nyní rehabilitovaných. Z tohoto vyplývá, že šlo přinejmenším o trestný čin: krádeže, nebo loupeže, nejednalo-li se o genocidu selského či živnostenského stavu.

Každý kdo ukryje, nebo převede věc, která byla získána trestným činem spáchaný jinou osobou, může být potrestána odnětím svobody a nebo peněžitým trestem, tak pravá § 251 - 2 -tr. Zák. Z tohoto se nechá držet výklad,.že každý po dni účinnosti Zák. 119/50 Sb. převáděl věci dotčeně tímto zákonem se dopustil zmíněného trestného činu, jestliže nebyl původním vlastníkem a nebo neměli jeho vůli.

Neřešením se situace stále komplikuje,proto jsme podali několik návrhů na zablokování majetků dotčených zákonem 119/90 Sb do vyřešení, aby nevznikly další škody protože každý má nárok na náhradu škody způsobené mu ... orgánem veřejné správy, nesprávným úředním postupem, to praví čl. 36, odst. 3 listiny. V článku 38, odst. 2 Listiny se praví, že každý má právo, aby jeho věc byla projednána bez zbytečných průtahů. V § 4, zák 198/93 Sb., který jste nedávno přijali přikazuje, kdy byl kom. režimem nespravedlivě postižen si zaslouží účast a morální zadostiučinění.

Místo plnění těchto norem se z peněz nás obětí a daňových poplatníků leckde platí tučnými sousty právníci, kteří obhajují a ospravedlňují oprávněnost držení našich majetků těm, kteří jej získali většinou jako žold za prokázané služby, nebo držení státu, či právnických osob.

My oběti musíme dokazovat dle prováděcího Zák. 87/91 Sb. a komentáře zvýhodňující pobyt, občanství a v případě, že náš majetek převedl otec na syna, tak nemáme šanci získat ukradený majetek zpět.. V mnohých případech po účinnosti Zák. 119/90 SB. a před účinnosti Zák. 87/91 Sb jsou tyto spekulativní převody majetku nepostižitelné.

V březnu 151 byl schválen Zák. 87/91 Sb. o mimosoudních rehabilitacích a jeho účinnost nabyla platnost 1. dubna téhož roku. Lhůta k uplatnění nároků na vrácení ukradeného majetku obětí a stanovena od 1. dubna do 30. září. V komentáři a soudní praxe ale vyžadují splnit podmínky k uplatnění nároku tj. pobytu a občanství už k 1. dubnu, tedy účinnosti zákona, -což je prakticky pro 99% obětí ze zahraničí nemožné. V komentáři se dále hovoří o obcházení zákona, teda o podvodu. Ten kdo dostal zpět majetek a nebyl k 1. dubnu hlášen k pobytu na území ČSFR bude muset majetek vrátit se všemi důsledky jak se v Komentáři uvádí. Možná, že je nechají dodělat opravy fasád a střech než jim tento majetek vezmou a než si jej zprivatizují. Máme v registru první poznatky z praxe, že tomu tak je.

Unavené oběti se slzami v očích odchází ze soudních síní, protože nedokázali zvýhodnění koupě zasloužilému stranickému vůdci. Pohrobci kom. režimu, kteří nedávno plivali na svoje rudé knížky, teď znovu a veřejně, ba dokonce v rozsudcích soudu, či rozhodnutí orgánů státní správy ospravedlňují veřejný socialistický zájem bývalého režimu.

Spolu s panem poslancem Paynem jsme dospěli k názoru, že žije v světě asi cca a půl milionů Čechů a Slováků. Z toho třičtvrtě milionu má občanství ČR a z tohoto množství asi půl milionu Čechů trvala či přechodně žijící a pracují v cizině dá hlas politické straně, která bude hájit jejich zájmy, která očistí státní správu a dokončí: demokratizační proces v naší vlasti.

Jak chceme dokončit demontáž kom. režimu s jeho balastem, který trpíme a jeho vůdcům ponecháváme neoprávněné majetkové výhody na úkor nás oběti.

Jak nám má svět věřit, když příslušníci strany zločinné a zavrženíhodné drží legálně naše ukradené majetky pod ochranou dopředu naplánovaných a nesplnitelných podmínek Zák. 87/91 Sb. a jeho Komentáře, který si na svoji ochranu vytvořili.

Zákon 87/91 Sb. v § 3, 14 a 19 odporuje mezinárodním úmluvám o lidských právech a svobodách zakotvených ve čl. 10 a ve čl. 1 Ústavy ČR.

Proto Vás znovu prosím, půjčete nám Váš hlas k přezkoumání tohoto zákona u Ústavního soudu a nebo sami dejte podnět.k novele tohoto zákona.

Poslední dobou jsme vedli jednání jak s vedením kanceláře presidenta republiky, tak jeho právním odborem, ředitelem zahraničního výboru Parlamentu ČR, předsednictva několika politických stran, poslanci Parlamentu ČR, ministerstvy ČR, prokuraturou.

Nikde jsme nezaznamenali odpor na změnu tohoto rozporného zákona. Všichni nám. dali za pravdu, že je nespravedlivý a že některá ustanovení jsou v rozporu s právem vyjádřeném v "Convention on human right" a dále pak Listinou a Ústavou ČR kde jen tato konvence zakotvena a to v čl. 10 a čl. 1. Komentář a jeho důsledky výše citované jsou prý v rozporu se zájmy ČR, presidenta a Parlamentu, doma i v zahraničí.

Proto vážený poslanče neváhejte a napište nám jen jednu větu:

"Podporuji Váš návrh na novelizaci, či zrušení některých ustanovení Zák. 87/91 Sb."

Jménem celého hnutí všech oklamaných a okradených obětí Vám děkuje

Václav Šroub

předseda HČS




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP