Ve smyslu § 90 odst. 2 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
otázku poslance Jiřího Drápely na
místopředsedu vlády Jana Kalvodu. Otázka
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
|
Vážený pan JUDr. Jan Kalvoda místopředseda vlády ČR |
prostřednictvím předsedy Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky
pana PhDr. Milana Uhdeho
Věc: Otázky na místopředsedu vlády
ČR JUDr. Jana Kalvodu
- jak a kdy hodlá vláda ČR předložit
PSP ČR návrh zákona o návratu zcizeného
majetku právnickým osobám.
Vážený pane místopředsedo vlády,
obracím se na Vás s několika dotazy jak a
kdy hodlá vláda ČR řešit návrat
zcizeného majetku:
a) právnickým osobám /např.
českému svazu stavebních inženýrů,
Americké domovině atd.) viz příloha
A
b) právnickým osobám - které byly
složeny výhradně z fyzických osob
(např. Družstvo klempířů... se
sídlem ve Svratce) viz příloha B
c) našim občanům a krajanům,
kteří nestačili vznést nároky
na svůj bývalý majetek v zákonné
Ihůtě od 1.4. do 30.9.1991 (Hnutí Čechů
a Slováků okradených komunistickým
režimem) viz příloha C.
Vážený pane místopředsedo vlády,
očekávám Vaši odpověď a
jsem s pozdravem
Jiří Drápela
Příloha: 5 listů
Vážený pan | Otevřený dopis |
Drápela Jiří | poslancům Parlamentu |
VPLPN | České republiky |
Naše značka 160/Pav/93 |
Vyřizuje V-ČSSI | Dne 28. 12. 1993 |
Vážení poslanci!
Obracíme se na Vás jménem Českého
svazu stavebních inženýrů formou otevřeného
dopisu, abychom vyjádřili svůj názor
na některé procesy, které se v minulosti
odehrály v současné době odehrávají
a které sec dotýkají naší odborné,
organizační a veřejně prospěšné
činnosti v oblasti profesionálního výkonu
veškeré stavební činnosti v České
republice.
Jednou ze záležitostí, která negativně
ovlivňuje rozvoj naší činnosti je neschválení
zákona o návratu majetku společenským
organizacím. Český svaz stavebních
inženýrů po deseti letech své vysoce
kvalifikované činnosti v letech 1968 -1978 nezákonným
způsobem, bez schválení svým sjezdem
a na základě politického pokynu ÚV
KSČ rozhodnutím bývalého ÚV
NF ČSSR, jako organizace vzniklá v roce 1968 zrušen,
a jeho majetek, vytvořený rozsáhlou členskou
základnou ČSSI ve výši několika
desítek milionů Kčs byl "předán"
NF ČSSR a ČSVTS: Jednalo se jak o majetek na účtě
ČSSI, ale zejména o majetek nemovitý, m.
j. a spolu financovanou část Křižánky,
objekt Merklín a další. O navrácení
prostředků na účte i o navrácení
nemovitých objektů jsme mnohokrát žádali
všechny zúčastněné orgány
a organizace, včetně likvidátorů NF
a následnického ČS VTS. Přes veškerá
ujištění o zcela neoddiskutovatelnému
morálnímu nároku, jsme byli žádáni,
a to i představiteli bývalé ČNR, abychom
vyčkali na zákonná opatření,
která vytvoří potřebnou legislativní
platformu k narovnání těchto křivd,
spáchaných předchozím režimem.
Výsledkem předchozích jednání
bylo navíc zjištění, že např.
ČS VTS tento náš majetek, konkrétně
objekt Merklín u Karlových Varů bezprecedentním
způsobem, přes naše výslovné
upozornění, odprodal. Tento dá se říci
"spekulační" odprodej majetku, který
ČS VTS ani nevytvořil, jen nezákonně
spravoval, v nás vzbuzuje pocit prohlubující
se právní nejistoty. Domníváme se,
že je možná diferencovat společenské
organizace tak, aby mohlo být jasně stanoveno, kterým
by se měl majetek navrátit. O postavení ČSSI
v této diferenciaci nepochybujeme, neboť je zcela
průkazné, že vytvářel a vytváří
veřejně prospěšném vysoce odborně
zdatné hodnoty a proto byl jako nepohodlný v r.
1978 určen k likvidaci nezákonným politickým
rozhodnutím předchozí vysoké nomenklatury.
Náš svaz svoji činnost pně obnovil již
v roce 190 a přihlásil se k tradicím bývalého
Spolku čs. inženýrů (SIA).
Zdáme Vás, abyste se v Parlamentu ČR zasadili
rozhodující mrou o přijetí zákona
o návratu majetku těm společenským
organizacím, které byly v předchozím
komunistickém režimu těžce majetkově
poškozeny a byly perzekuovány pro svoji nekompromisní
odbornou činnost
Jsme toho názoru, že je paradoxní, našeho
nemovitého majetku využívají a navíc
mají možnost jej beztrestně rozprodávat
a tím se neoprávněně obohacovat některé
tzv. nástupnické organizace, působící
již v době totality a jejich staré přežívající
aparáty.
Aktivity našeho svazu jsou velmi široké, na prvním
místě lze uvést spolupráci se státními
orgány a orgány samosprávy ve všech
městech a oblastech, ve které působí
jeho pobočky. Ve své činnost jsme se zasadili
o vydávání odborného časopisu
a celou řadu publikací, máme úspěšnou
mezinárodní spolupráci, expertizní,
poradenskou a přednáškovou činnost,
vysoce kladné jsou ohlasy ne odborné akce pro širokou
stavební veřejnost. Partnerské odborné
organizace stavebních odborníků existují
prakticky ve všech zemích Evropského společenství
a z řadou z nich úspěšně spolupracujeme
a máme uzavřené dohody. Veškeré
popsané aktivity jsou umožněny pouze příspěvkovou
činností členů a sporadickými
sponzorskými příspěvky. Z těchto
důvodů je přijetí zákonného
diferencovaného řešení naznačeného
závažného problému na půdě
Parlamentu ČR nutné v nejbližší
možné době.
Věříme, že tento náš otevřený
dopis pochopíte jako snahu napomoci dobré a spravedlivé
věci, jsme schopni poskytnout jakékoli bližší
a podrobnější informace a těšíme
se na spolupráci se všemi poslanci, kteří
nám chtějí a mohou v této snaze účinně
pomoci
Ing. Miroslav Pavlík, CSc.
předseda ČSSI
příloha
Dne 22. 7. 1920 byl Krajským soudem v Chrudimi do společenstevního
rejstříku, svazek Dr. VII, strana 98 zasáno
společenstvo s ručení omezeným se
sídlem ve Svratce /viz výpis ze dne 21. 6. 1948/.
Společenstvo právní poměry a předmět
podnikání společenstva upravilo stanovami
ze dne 14. 8. 1919 a 17: 8. 1939. při založení
se jednalo o společenstvo 11 fyzických osob, v roce
1948 16 fyzických osob. jednalo se profesně o klempíře,
kteří společenstvo vytvořili k zajištění
a obhájení konkurenceschopnosti. Společně
obchodovali pouze ze státem a zajišťovali rozvoj
odbornosti. majetek pro zajišťování svých
řemeslných aktivit zabezpečovali sdružováním
vydělaných finančních prostředků,
formou zápůjček a členských
podílů. Vklad do společenstva při
jeho vzniku činil pouze 500,- Kč.
Po únoru 1948 místní funkcionáři
KSČ ve Svratce rozhodli, že Družstvo klempířů
musí být znárodněno. Dělali
pro to vše, nejdříve využili dekretu prezidenta
republiky č. 5/45, aby rozhodnutím ONV v Chrudimi
pod č.j 14000/48 ze dne 23. 3. 1948 byla v Družstvu
klempířů zavedena národní správa
/viz. výpis ze společenstevního rejstříku
ze dne 21. 6. 1948/ Později použili politického
tlaku a intrik, aby byla vydána znárodňovací
vyhláška ministrem průmyslu G. Klimentem, což
se jim podařilo dne 30. 12. 1948 /viz. vlastnoručně
psaná kronika národního správce/.
Původní vlastníci a jejich potomci po publikaci
restitučních zákonů, požadovali
na s. p. Mars Svratka navrácení neprávem
znárodněného majetku. Protože s. p.
mars Svratka vydat majetek odmítl, podali žalobu Okresnímu
soudu ve Žďáře nad Sázavou /viz.
žaloba ze dne 29. 2. 1992/, který žalobu zamítá
/viz. rozsudek ze dne 21. 9. 1993, Krajský soud potvrzuje
rozsudek Okresního soudu ve Žďáře
nad Sázavou/ do dnešního dne rozsudek KS v
Brně neřešen/.
Uvedené skutečnosti potvrzují značné
mezery v restitučních zákonech, kde prokázaný
majetek oprávněných osob /viz inventura ke
dni 1. 1. 1949 je odmítán navrácení.
Na druhé straně mluvíme o právním
státě, hlásíme se k Listině
základních práv a svobod Ústavním
zákonem č. 23/91 Sb., v Ústavním zákonu
č. 100/94 Sb. stvrzujeme právo každému
vlastnit majetek a stát garantuje, že bude chránit
vlastnická práva kterékoli osoby stejně.
K tomu publikovaný zákon č. 198/93 Sb. staví
mimo zákon veškeré skutkové činy
komunistického režimu.
Výčet všeho uvedeného prokazatelně
vyúsťuje v povinnost upomenout na křivdy proti
těm, kteří k uhájení své
prvotní existence vytvořili právní
subjekty typu cechovních organizací, ale v důsledku
se jednalo o volné sdružení samostatně
pracujících řemeslníků, tedy
o právnické osoby složené pouze z fyzických
osob.
Příbram 3/454 PSČ 251 01, tel.: 0306/28426
V Příbrami dne 21.11. 1993 |
Vážený poslanče Parlamentu ČR
v srpnu tohoto roku a dále pak 23. září
19.3 jsem předal do podatelny Parlamentu ČR dvěstě
dopisů s výzvou, kterou přijalo lidové
shromážděni 21. srpnu 1993 v motelu Halda na
našem ustavujícím mítinku.
Nepředpokládal jsem, že vzroste naše hnutí
za pár městců skoro na 11.000 členů
v ČR sdružujících se ve 40 pobočkách,
či buňkách po celém světě.
Motel Halda je v blízkosti bývalého koncentračního
tábora Bytíz a Vojny kde mnoho z nás trávili
nespravedlivé tresty udělené kom. režimem
a jeho přisluhovači, kteří většinou
dostávali náš zabavený majetek jako
žold za prokázané služby.
V posledních 40 letech tito příslušníci
většinou strany zločinné a zavrženíhodné
získali náš majetek nezákonně,
což jste stvrdili přijatými zákony č.
480/91 Sb. o době nesvobody a Zák. 198/93 Sb. o
protiprávnosti kom. režimu. Naše tresty byly
zrušeny podle Zák. 119/90 Sb. který stanovuje,
že pravomocné soudní rozhodnutí u taxativně
uvedených trestných činů se zrušují
a to k datu kdy byla vydána jakožto všechna další
rozhodnuti v téže trestní věci na ně
obsahově navazující tj. i propadnuti našich
zabavených majetků. Zároveň k datu
zrušených našich rozsudků se obnovuje
právní stav v té době platný.
Zrušením rozsudků ke dni jejich vyhlášeni
a to i bez dalšího právního výkladu
znamená v právním státě, že
vlastníkem předmětných majetků
se stává znovu odsouzený, či rehabilitovaný.
Jiný právní důsledek není možný.
Tvrdit opak, že uvedený majetek obětí
nespadá do uvedeného zákonného ustanovení
§ 2, Zák. 119/90 Sb. by bylo absurdní a potvrzovaly
a ospravedlňovaly by se tím komunistické
rozsudky v té době vynesené.
Podle Zák. 119/90 Sb. byla zrušena všechna rozhodnuti
týkajících se skutků spáchaných
u taxativně uvedených trestných činů
a padle komentáře tím byla vyjádřena
podpořena idea a apriorní nezákonnost kom.
rozhodující
Najde a restituci, jde a obnovení právního
stavu před vynesením rozsudků, tedy; i vlastnického
vztahu.
Vážení poslanci ČR, vzhledem ke článku
1 Ústavy ČR kde se mimo jiné praví,
že ČR je právní stát založený
na úctě k právům, dále pak
že všechny vyhlášené mezinárodní
smlouvy o lidských právech a svobodách, jímž
je ČR vázána jsou bezprostředně
závazné a mají přednost před
zákonem, to praví čl. 10 Ústavy ČR,
Mezi tato lidská práva patří právo
na majetek s jeho nepromlčitelností, nezadatelností
a nezrušitelností. Proto Vás dovoluji znovu
oslovit a poprosit o Vaší podporu k podání
podnětu k Ústavnímu soudu kde potřebujeme
nejméně 41 Vašich hlasů.
Poslanecká sněmovna přijala 0. července
1993 Zákon o protiprávnosti kom. režimu a odporuje
proti němu č. 198/93 Sb. Z citace § 1.odst.
1, písm. d) vyplývá, že pachatel oběti
zbavoval svévolně majetku a porušoval jejich
vlastnická práva, teda odsouzených a nyní
rehabilitovaných. Z tohoto vyplývá, že
šlo přinejmenším o trestný čin:
krádeže, nebo loupeže, nejednalo-li se o genocidu
selského či živnostenského stavu.
Každý kdo ukryje, nebo převede věc,
která byla získána trestným činem
spáchaný jinou osobou, může být
potrestána odnětím svobody a nebo peněžitým
trestem, tak pravá § 251 - 2 -tr. Zák. Z tohoto
se nechá držet výklad,.že každý
po dni účinnosti Zák. 119/50 Sb. převáděl
věci dotčeně tímto zákonem
se dopustil zmíněného trestného činu,
jestliže nebyl původním vlastníkem a
nebo neměli jeho vůli.
Neřešením se situace stále komplikuje,proto
jsme podali několik návrhů na zablokování
majetků dotčených zákonem 119/90 Sb
do vyřešení, aby nevznikly další
škody protože každý má nárok
na náhradu škody způsobené mu ... orgánem
veřejné správy, nesprávným
úředním postupem, to praví čl.
36, odst. 3 listiny. V článku 38, odst. 2 Listiny
se praví, že každý má právo,
aby jeho věc byla projednána bez zbytečných
průtahů. V § 4, zák 198/93 Sb., který
jste nedávno přijali přikazuje, kdy byl kom.
režimem nespravedlivě postižen si zaslouží
účast a morální zadostiučinění.
Místo plnění těchto norem se z peněz
nás obětí a daňových poplatníků
leckde platí tučnými sousty právníci,
kteří obhajují a ospravedlňují
oprávněnost držení našich majetků
těm, kteří jej získali většinou
jako žold za prokázané služby, nebo držení
státu, či právnických osob.
My oběti musíme dokazovat dle prováděcího
Zák. 87/91 Sb. a komentáře zvýhodňující
pobyt, občanství a v případě,
že náš majetek převedl otec na syna, tak
nemáme šanci získat ukradený majetek
zpět.. V mnohých případech po účinnosti
Zák. 119/90 SB. a před účinnosti Zák.
87/91 Sb jsou tyto spekulativní převody majetku
nepostižitelné.
V březnu 151 byl schválen Zák. 87/91 Sb.
o mimosoudních rehabilitacích a jeho účinnost
nabyla platnost 1. dubna téhož roku. Lhůta
k uplatnění nároků na vrácení
ukradeného majetku obětí a stanovena od 1.
dubna do 30. září. V komentáři
a soudní praxe ale vyžadují splnit podmínky
k uplatnění nároku tj. pobytu a občanství
už k 1. dubnu, tedy účinnosti zákona,
-což je prakticky pro 99% obětí ze zahraničí
nemožné. V komentáři se dále
hovoří o obcházení zákona,
teda o podvodu. Ten kdo dostal zpět majetek a nebyl k 1.
dubnu hlášen k pobytu na území ČSFR
bude muset majetek vrátit se všemi důsledky
jak se v Komentáři uvádí. Možná,
že je nechají dodělat opravy fasád a
střech než jim tento majetek vezmou a než si
jej zprivatizují. Máme v registru první poznatky
z praxe, že tomu tak je.
Unavené oběti se slzami v očích odchází
ze soudních síní, protože nedokázali
zvýhodnění koupě zasloužilému
stranickému vůdci. Pohrobci kom. režimu, kteří
nedávno plivali na svoje rudé knížky,
teď znovu a veřejně, ba dokonce v rozsudcích
soudu, či rozhodnutí orgánů státní
správy ospravedlňují veřejný
socialistický zájem bývalého režimu.
Spolu s panem poslancem Paynem jsme dospěli k názoru,
že žije v světě asi cca a půl milionů
Čechů a Slováků. Z toho třičtvrtě
milionu má občanství ČR a z tohoto
množství asi půl milionu Čechů
trvala či přechodně žijící
a pracují v cizině dá hlas politické
straně, která bude hájit jejich zájmy,
která očistí státní správu
a dokončí: demokratizační proces v
naší vlasti.
Jak chceme dokončit demontáž kom. režimu
s jeho balastem, který trpíme a jeho vůdcům
ponecháváme neoprávněné majetkové
výhody na úkor nás oběti.
Jak nám má svět věřit, když
příslušníci strany zločinné
a zavrženíhodné drží legálně
naše ukradené majetky pod ochranou dopředu
naplánovaných a nesplnitelných podmínek
Zák. 87/91 Sb. a jeho Komentáře, který
si na svoji ochranu vytvořili.
Zákon 87/91 Sb. v § 3, 14 a 19 odporuje mezinárodním
úmluvám o lidských právech a svobodách
zakotvených ve čl. 10 a ve čl. 1 Ústavy
ČR.
Proto Vás znovu prosím, půjčete nám
Váš hlas k přezkoumání tohoto
zákona u Ústavního soudu a nebo sami dejte
podnět.k novele tohoto zákona.
Poslední dobou jsme vedli jednání jak s vedením
kanceláře presidenta republiky, tak jeho právním
odborem, ředitelem zahraničního výboru
Parlamentu ČR, předsednictva několika politických
stran, poslanci Parlamentu ČR, ministerstvy ČR,
prokuraturou.
Nikde jsme nezaznamenali odpor na změnu tohoto rozporného
zákona. Všichni nám. dali za pravdu, že
je nespravedlivý a že některá ustanovení
jsou v rozporu s právem vyjádřeném
v "Convention on human right" a dále pak Listinou
a Ústavou ČR kde jen tato konvence zakotvena a to
v čl. 10 a čl. 1. Komentář a jeho
důsledky výše citované jsou prý
v rozporu se zájmy ČR, presidenta a Parlamentu,
doma i v zahraničí.
Proto vážený poslanče neváhejte
a napište nám jen jednu větu:
"Podporuji Váš návrh na novelizaci, či
zrušení některých ustanovení
Zák. 87/91 Sb."
Jménem celého hnutí všech oklamaných
a okradených obětí Vám děkuje
Václav Šroub