Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám poslancům
následující interpelaci poslanců ČSSD
na předsedu vlády Václava Klause. Interpelace
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Praze dne 1. 2. 1994 |
Jméno
Jan Bláha
František Brožík
Petra Buzková
Robert Dostál
Vlastimil Doubrava
Jiří Faifr
Eva Fischeroá
Stanislav Gross
Václav Grulich
Karel Hrdý
Michal Kraus
Pavel Peržílek
Miroslav Řezníček
Vítězslav Sochor
Zdeněk Trojan
Jiří Vyvadil
Josef Wagner
Eduard Zeman
Vážený pane
premiére,
podle našich i informací má být nemocnice
s poliklinikou Na Homolce, Roentgenova ul.. 2,
Praha 5, prodána zahraniční firmě
Na základě výsledků veřejné
obchodní soutěže je vládě navrženo
přijmout projekt na podmínky a kriteria konsorcia
Euro Hospital Group. Konsorcium je s složeno ze dvou zahraničních
a jednoho tuzemského partnera. Ze zveřejněného
projektu není. zřejmé, zda zdravotní
péče lůžkové i ambulantní
části bude zachována v dosavadním
resp. potřebném rozsahu, zejména pokud jde
o vysoce specializovanou péči o nemocné s
kardiovaskulárními onemocněními a
o nemocné vyžadující neurochirurgickou
péči přesahující jejich finanční
možnosti. Dále vznikají. pochybnosti, zda nedojde
k omezení dostupnosti některých zdravotnických
sužeb pro obyvatele Jihozápadní části
Prahy.
Máme proto pochybnosti
nejen z hlediska respektování Lékařské
etiky, humanity a dalších obecně uznávaných
principů zdravotnictví, patřících
k evropské kultuře, ale i z hlediska ústavně
právního. Součástí české
ústavy je Listina základních práv
a svobod, která v čl. 37. stanoví: "Každý
má právo na ochranu zdraví. Občané
na základě veřejného pojištění
právo na bezplatnou zdravotní péči
a na zdravotní. pomůcky za podmínek, které
stanoví zákon." Zákon může
stanovit pouze podmínky zajištění tohoto
ústavního práva, nikoliv jej popřít,
tím méně by jej mohly popřít
normy nižší právní. síly.
Přitom se jedná
o zařízení vybudované za minulého
režimu pro jeho vedoucí představitele a další
tehdy privilegované osoby. Veřejnost po listopadové
revoluci právem očekávala, že toto zařízení
bude odňato této úzké vrstvě
vyvolených a bude ho využíváno ve prospěch
občanů, kteří potřebují
vysoce specializovanou zdravotní péčí,
kterou je toto zařízení schopno poskytnout.
Záměr prodat tuto
prvotřídně vybavenou nemocnici, postavenou
v nedávných letech velmi vysokým nákladem,
zahraniční firmě v době, kdy je oprávněným
předmětem kritiky celkové zaostávání
technologické úrovně našich zdravotnických
zařízení, je provázena okolnostmi.,
které prohlubují naše obavy.
Proto se tážeme, zda
je pravdou, že nemocnice má být prodána
za účetní hodnotu 43, 36 mil.. USD a to tak,
že má být splácena po dobu deseti let
v ročních splátkách, přičemž
má přejít do majetku nabyvatelů již
po první splátce ve výši 30% této
částky. To by znamenalo, že nabyvatel by disponoval
celým majetkem již v době, kdy by splatil pouhých
13 mil USD celkové sumy, ačkoliv podle našich
expertních odhadů by tržní cena podle
měřítek vyspělých tržních
ekonomik činila nejméně 250-300 mil. USD.
Šlo by vlastně o převod tohoto majetku do zahraničí
za neúměrně nízkou, nebo spíš
jen symbolickou cenu.
Náš další
dotaz je směřován na přiměřenost
důvodů (např. skutečná postradatelnost
tohoto zařízení pro péči našich
občanů) prodeje této nemocnice. Pokud takovéto
přiměřené důvody existují,
proč nebylo vůbec provedeno ocenění
podle měřítek vyspělých tržních
ekonomik, proč byla volena forma prodeje, která
se bez takového ocenění obešla a to
ještě v takových časových termínech,
kdy k náročné i cenové soutěži
nemohlo dojít - téměř to spíš
připomínalo holandskou dražbu.
Poslední naše otázka je, zda pro nemocné,
jejichž zdravotní péče by byla omezena
prodejem tohoto objektu, bude pří pravena jiná
kapacita při s tejné odbornosti. a kvalitě,
a jak vysoké náklady s tím budou spojeny.
Vzhledem k tomu, že podle
našich informací má k rozhodnutí vlády
v této věci dojít v nejbližší
době, žádáme o urychlenou odpověď
na naši interpelaci.