Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

790 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Jaroslava Nováka

na místopředsedu vlády a ministra zemědělství Josefa Luxe

ve věci navrácení zemědělských pozemků soukromým zemědělcům

Místopředseda vlády a ministr zemědělství Josef Lux zaslal odpověď na interpelaci poslance Jaroslava Nováka dopisem ze dne 17. února 1994.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď místopředsedy vlády a ministra zemědělství Josefa Luxe na interpelaci poslance Jaroslava Nováka. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 22. února 1994

Milan Uhde v. r.

Příloha

Místopředseda vlády

ministr zemědělství

Ing. Josef Lux


 V Praze dne .... února 1994
 Č. j.: 343/94-100


Vážený pane poslanče,

na Vaše dva dotazy týkající se hrazení nákladů geodetických prací při navrácení pozemků soukromým zemědělcům a při zabírání pozemků vlastníkům na rozšíření silnice, Vám sděluji:

1. Váš dotaz týkající se hrazení nákladů geodetických prací při navrácení pozemků soukromým zemědělcům, je formulován velice obecně, bez určení časového období, kdy vlastník požádal zemědělskou organizaci, respektive povinnou osobu o navrácení pozemků.

Vlastník mohl požádat o navrácení svých pozemků v období platnosti zákona č. 123/1975 Sb., o užívání půdy a jiného zemědělského majetku k zajištění výroby, ve znění zákona č. 114/1990 Sb. Dále pak v období od účinnosti zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, který zrušil platnost výše uvedeného zákona a v dalším období od účinnosti zákona č. 93/1992 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 229/1991 Sb.

Pokud vlastník chtěl sám zajišťovat zemědělskou výrobu a požádal zemědělskou organizaci o fyzické navrácení svých pozemků podle zákona č. 123/1975 Sb., ve znění zákona č. 114/1990 Sb., byly mu tyto vráceny v případě, že byly přístupné. V případě, že pozemky byly nepřístupné (v bloku), získal vlastník do užívání od zemědělské organizace přístupné pozemky jiných vlastníků, které zemědělská organizace užívala. Hranice pozemků vlastníků byly vytyčovány a stabilizovány jednoduchými způsoby. Náklady spojené s vytyčováním a stabilizací byly hrazeny zemědělskou organizací. Orientační výměry pozemků sloužily pouze pro účely daňových přiznání. Nové změny užívacích vztahů bývalá okresní střediska geodézie nezapisovala do operátu evidence nemovitostí.

Pokud vlastník požádal povinnou osobu o fyzické navrácení svých pozemků podle zákona č. 229/1991 Sb., musely být hranice pozemků vytyčeny, stabilizovány a následně geometricky změřeny (výsledkem je geometrický plán) s přesností stanovenou resortem geodézie tak, aby vlastnické vztahy mohly být zapsány na býv. středisku geodézie na list vlastnictví v operátu evidence nemovitostí.

V případě, že pozemky vlastníka byly přístupné a mohly se navrátit bez pozemkových úprav, byla úhrada za potřebné geodetické práce věcí dohody mezi vlastníkem a povinnou osobou, tedy občansko-právní záležitostí. Zákon č. 229/1991 Sb. problematiku úhrad potřebných geodetických prací pro navrácení původních pozemků vlastníkům neupravoval. Novela zákona však již problematiku jednoznačně upravuje.

V případě, že pozemky vlastníka byly nepřístupné, získává vlastník pozemky jiné na základě pozemkových úprav podle zákona č. 284/1991 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech. Vlastník nebo povinná osoba požádá pozemkový úřad o pozemkové úpravy a úhradu za potřebné projektové i geodetické práce zajišťuje a hradí pozemkový úřad.

Pokud vlastník požádal povinnou osobu o navrácení svých pozemků podle zákona č. 229/1991 Sb. ve znění zákona č. 93/1992 Sb., hradí potřebné geodetické práce k navrácení přístupných původních pozemků (§ 21 a) pozemkový úřad. O zajištění geodetických prací požádá vlastník pozemkový úřad.

U nepřístupných pozemků je postup navrácení pozemků vlastníkům nezměněn. Potřebné projektové práce pro pozemkové úpravy i geodetické práce hradí opět pozemkový úřad.

2. Postup vyvlastňování pozemků pro stavbu veřejného zájmu a z toho plynoucí úhradu potřebných geodetických prací upravuje zákon č. 50, o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) ve znění zákona č. 262/1992 Sb. Problematika postupu je tak v kompetenci Ministerstva hospodářství.

Dovolím si Vám, pane poslanče, stručně odpovědět i na tento dotaz.

Stavebník musí prokázat stavebnímu úřadu v žádosti o stavební povolení, že je vlastníkem pozemku určeného územním rozhodnutím k zastavění nebo, že má k takovému pozemku jiné právo, které jej opravňuje zřídit na něm požadovanou stavbu. Jedná-li se o stavbu veřejného zájmu a není-li možnost pozemky vlastníků dotčených stavbou získat dohodou nebo jiným způsobem, lze potřebné pozemky vyvlastnit za náhradu ve vyvlastňovacím řízení. Vyvlastňovací řízení zahajuje stavební úřad na návrh orgánu státní správy. Vlastnické právo vyvlastněných pozemků přechází na navrhovatele. Povinností navrhovatele je zajistit a uhradit vytyčení a stabilizaci nových hranic pozemků a vyhotovení geometrického plánu, na jehož podkladě provede katastrální úřad zápis nových vlastnických vztahů do katastru nemovitostí.

Vámi uvedený postup Správy státních silnic v Rychnově nad Kněžnou tedy nerespektuje postup stanovený stavebním zákonem.

S pozdravem


 
Lux



Vážený pan Na vědomí:
MUDr. Jaroslav NovákVážený pan
poslanec Poslanecké sněmovny PhDr. Milan Uhde
Parlamentu ČR předseda Poslanecké sněmovny
 Parlamentu ČR
PrahaPraha






Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP