Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

780 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Tomáše Štěrby

na místopředsedu vlády a ministra zemědělství Josefa Luxe

ve věci privatizace Mlékárny Domažlice

Místopředseda vlády a ministr zemědělství Josef Lux zaslal odpověď na interpelaci poslance Tomáše Štěrby dopisem ze dne 10. ledna 1994.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď místopředsedy vlády a ministra zemědělství Josefa Luxe na interpelaci poslance Tomáše Štěrby. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dnem 25. ledna 1994

Milan Uhde v. r.

Příloha


Místopředseda vlády
 
a ministr zemědělství
 
České republiky
 
Ing. Josef Lux
 



 V Praze dne 10. ledna 1994
 Č.j.: 7309/93-100


Vážený pane poslanče,

prostřednictvím pana Milana Uhdeho, předsedy Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, mi byla předána Vaše interpelace ve věci privatizace státního podniku Mlékárna Domažlice, ke které sděluji:

V prvé řadě bych se chtěl zmínit o formě privatizace. Na státní podnik Mlékárna Domažlice byly předloženy dva privatizační projekty - povinný privatizační projekt předložený vedením státního podniku, s návrhem na přímý prodej předem určenému vlastníku, t.j. spol. s r. o. DOMA, který byl původně meziresortní komisí Ministerstva zemědělství ČR doporučen k uskutečnění a konkurenční privatizační projekt, předložený Okresní komisí pro privatizaci Domažlice s návrhem na veřejnou dražbu.

Vzhledem k legislativním nejasnostem DOMA s. r. o. od svého projektu odstoupila (dopisem ze dne 27. 3. 1992). Ministerstvem pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR byl proto schválen konkurenční privatizační projekt OPK Domažlice s návrhem na veřejnou dražbu (schvalovací dopis MSNMP ČR ze dne 2. 6. 1992, č.j. 30/31/36/II/92). Tento projekt byl na podzim roku 1992 aktualizován a zapečetěný předán k realizaci na Fond národního majetku ČR.

V době, kdy byl již privatizační projekt předán na Fond národního majetku ČR vyvolal státní podnik Mlékárna Domažlice jednání na OPK Domažlice, odborných útvarech Ministerstva zemědělství ČR a Fondu národního majetku ČR a žádal o změnu formy privatizace ve prospěch přímého prodeje společnosti s r. o. vytvořené státním podnikem Mlékárna Domažlice, dodavatelskými subjekty (ZD i soukromě hospodařícími rolníky) a spol. s r. o. Wessa.

Přestože OPK Domažlice dopisem na MSNMP ČR ze dne 24. 3. 1993 od realizace svého projektu odstoupila. Ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR trvalo na již schválené formě privatizace státního podniku Mlékárna Domažlice, t.j. veřejné dražbě, a dopisem náměstka ministra ing. Soukupa ze dne 22. 4. 1993, č.j. 360/290/93 požádalo Fond národního majetku ČR o neprodlenou realizaci tohoto projektu.

Po vlekoucích se jednáních Fondu národního majetku ČR se státním podnikem, který požadoval pozastavení veřejné dražby, se tato dne 22. 10. 1993 uskutečnila.

Pokud se jedná o regulérnost veřejné dražby, je nutné se v této záležitosti obrátit na Fond národního majetku ČR, který je organizátorem a ze zákona za průběh dražby zodpovídá.

K záležitosti týkající se pracovněprávních vztahů v souvislosti s organizačními změnami ve státním podniku Mlékárna Domažlice uvádím:

Přechod práv a povinností z pracovněprávních vztahů je upraven v § 249 a následujících zákoníku práce. Jedná se o případy, kdy do práv a povinností jednoho zaměstnavatele vstupuje zaměstnavatel jiný. Ten je vázán původními pracovními smlouvami. Pracovní poměry se v souvislosti s přechodem práv a povinností z pracovněprávních vztahů nerozvazují.

Přechod práv a povinností z pracovněprávních vztahů nastává v případech stanovených zákonem (§ 480 obchodního zákoníku). Také § 17 zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby (tzv. velká privatizace), stanoví, že práva a povinnosti podniku, jehož se privatizace týká, přecházejí na nabyvatele, t.j. v tomto případě na MVDr. Janouška.

Pokud zákon přechod práv a povinností z pracovněprávních vztahů neumožňuje, tento přechod nenastává.

Nelze jej nahradit smlouvou, např. smlouvou práva obchodního. To znamená, že při pronájmu majetku, ke kterému na základě vydražení má právo hospodaření MVDr. Janoušek, nepřechází a ani nemohou na nájemce přejít práva a povinnosti z pracovněprávních vztahů, neboť nejde o převod organizace do jiné organizace (§ 250 zákoníku práce) a v tomto směru by taková část nájemní smlouvy byla neplatná. Zaměstnanec nemůže tudíž být, aniž to zákon stanoví, převáděn k jinému zaměstnavateli.

Postup, který zvolila Mlékárna Klatovy a.s. v případě ing. Sedláka je tudíž v rozporu se zákonem. K příslušným krokům by byl oprávněn nový nabyvatel, t.j. MVDr. Janoušek, a to až po odvolání ing. Sedláka z funkce ředitele státního podniku Ministerstvem zemědělství ČR, ke kterému dojde až v době likvidace podle § 15 odst. 1 písm. a) zákona č. 111/1990 Sb.

Ke zdárnému dořešení záležitosti spolupracuje naše ministerstvo s Fondem národního majetku ČR. Dne 14. ledna 1994 se na Ministerstvu zemědělství ČR uskuteční v této věci pracovní jednání za přítomnosti všech zúčastněných stran, t.j. FNM ČR, MVDr. Janouška, zástupce a.s. Mlékárna Klatovy, ing. Sedláka a pracovníků MZe ČR.

S pozdravem


 
J. Lux


Vážený pan

Ing. Tom Štrba

poslanec Poslanecké sněmovny

Parlamentu Česlo republiky

Praha

Na vědomí:

Vážený pan

PhDr. Milan Uhde

předseda Poslanecké sněmovny

Parlamentu České republiky

Praha















Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP