Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1993

I. volební období

(VII. volební období ČNR)

738 A

Upravený návrh

rozpočtu Rady České republiky pro rozhlasové a televizní vyslání na rok 1994

Předkládá PhDr. Oldřich Tomek, v.r.

předseda Rady

NÁVRH ROZPOČTU

RADY ČESKÉ REPUBLIKY PRO ROZHLASOVÉ A TELEVIZNÍ VYSÍLÁNÍ NA ROK 1994

(kapitola 372)

Návrh rozpočtu Rady ČR pro rtv vysílání je předkládán v souladu s čl. III., odst. 1 zákona č. 36/1993 Sb., o některých opatřeních v oblasti rozhlasového a televizního vysíláni.


Investiční výdaje v tis. Kč
5100 Vybavení kanceláří 50
Výpočetní technika 300
Automobil300
Radiomagnetofony60
TV + video90
celkem800
Neinvestiční výdaje  
5200 Údržba a opravy500
5300 Materiální výdaje 2 100
(energie, PHM, videokazety, magnetof. kazety, diskety, kanc. potřeby, drobný hmotný majetek, software, předplatné novin a časopisů)  
5400 Služby a výdaje nevýrobní povahy 3 924
z toho: - sociální a zdravotní pojištění 2 124
- expertízy, výzkumy, zahr. cestovné, spojové služby, školení, semináře, pojistné) 1 800
5500 Cestovné500
5600 Mzdové prostředky5 900
z toho: OON (odměny členů Rady) 1 800
mzdy - Úřad4 100
5700 Nájemné3 200
celkem16 124
CELKEM INVESTIČNÍ A NEINVESTIČNÍ VÝDAJE 16 924

Odůvodnění:

Rada České republiky pro rozhlasové a televizní vysíláni byla zřízena zákonem ČNR č. 103/1992 Sb., ve znění zákona ČNR č. 474/1992 Sb. a zákona ČNR č. 36/1992 Sb. Rada vykonává státní správu v oblasti rozhlasového a televizního vysílání. Zákonodárce seznal účelným řešení, kdy ústřední orgán státní správy pro oblast rozhlasového a televizního vysílání bude samostatnou, na vládě nezávislou institucí, jež je ze své činnosti přímo odpovědna Poslanecké sněmovně Parlamentu R.

Do zákonem stanovené působnosti Rady náleží zejména:

- podílet se svými stanovisky a návrhy na vytváření zásad státní politiky ČR ve vztahu k vysílání a stanovit koncepci jeho rozvoje,

- udělovat a odnímat licence k vysílání,

- dohlížet na dodržování zákonů v oblasti vysílání,

- stanovovat lhůty k nápravě a ukládat pokuty držitelům licenci, provozovatelům vysílání ze zákona nebo subjektům vysílajícím bez licence,

- vykonávat státní správu v oblasti správy kmitočtového spektra určeného pro rozhlasové a televizní vysílání.

Jak z výše uvedeného výčtu plyne, Rada je orgánem, který vykonává státní správu v oblasti rozhlasového a televizního vysílání. I přes určitá specifika postavení a rozhodovacích procesů tudíž není zvláštního důvodu k tomu, aby způsob financování její činností byl zásadně odlišný od jiných správních orgánů státu.

Ústředními orgány státu jsou vedle ústředních orgánů státní správy výslovně uvedených v zákoně č. 2/1969 Sb., ve znění pozdějších předpisů, i další orgány státu, které vykonávají svou působnost v oboru státní správy na celém území ČR. Mohou přitom postrádat pravomoc vydávat obecně závazné právní akty, jsou však zákonem zřizovány jako samostatní nositelé odborných správních agend nebo specializované odborné úřady, nadané vlastní působností nebo pravomocí. Nejde nepochybně o orgány místní, ale o orgány, které systematicky patří do soustavy ústřední státní správy.

Činnost Rady zajišťuje v souladu se zákonem č. 103/1992 Sb. (Úřad Rady, který je orgánem Rady a je financován z jejího rozpočtu. Úřad plní úkoly spojené s odborným, organizačním a technickým zabezpečením činnosti Rady.

Úřad je členěn do pěti odborů a sekretariátu Úřadu Rady.

Jednotlivé odbory plní zejména tyto úkoly:

1. Programový odbor

(úkoly související zejména s par. 1, odst. 2 a par. 2, odst. 1, písm. c, f zákona č. 103/1992 Sb.)

- sledováni (monitorování) a vyhodnocování dodržování právních předpisů souvisejících s vysíláním jejich provozovatelů,

- realizace kontrolních akcí, namátkové a systémové kontroly záznamů vysílání,

- vyhodnocování sledovanosti jednotlivých provozovatelů,

- návrhy a podněty k součinnosti s Radou České televize a Radou Českého rozhlasu.

(Předpokládaný stav zaměstnanců: 6)

2. Licenční odbor

(úkoly související zejména s par.2, odst.1, písm.e) a h) a odst. 3 zákona č. 103/1991 Sb.)

- agenda licenčních řízení a evidence žádostí o licence,

- agenda držitelů licencí,

- návrhy na změny nebo odebrání licencí,

- informování veřejnosti o postupu při řízeni v uděleni licenci.

(Předpokládaný stav zaměstnanců: 6)

3. Technický odbor

(úkoly související zejména se zákonem č. 474/1992 Sb. a par.2, odst. 3, zákona č. 103/1992 Sb.)

- agenda správy kmitočtového spektra,

- agenda využití kmitočtů pro vysíláni a informování veřejnosti o využiti kmitočtů,

- správa a využití dokumentačního a programového vybavení, souvisejícího s koordinací kmitočtů pro rozhlasové a televizní vysílání,

- agenda technických náležitostí rozhlasu po drátě a televizních kabelových rozvodů.

(Předpokládaný stav zaměstnanců: 3)

4. Právní odbor

(úkoly související zejména s par. 1 odst. 2 zákona č. 103/1992 Sb. a par. 2, odst. 1 písm. e), f) a g)) - úkoly obecně právní povahy a legislativní návrhy

- spolupůsobnost při správních rozhodnutích Rady,

- úkoly související se správním a soudním řízení.m Rady a Úřadu Rady,

- vyřizováni stížností a podání. (Předpokládaný stav zaměstnanců: 3)

5. Ekonomický odbor

zajišťuje materiální, finanční a organizačně technické podmínky pro činnost Rady a Úřadu, a to zejména:

- návrh rozpočtu a sledování jeho čerpání,

- vedení operativně technické a účetní evidence, statistické výkaznictví,

- personální a mzdová agenda členů Rady a zaměstnanců Úřadu,

- agenda správních poplatků

- technické zabezpečení zasedání a jednání Rady, tiskové konference, semináře, školení,

- agenda ochrany státního, hospodářského a služebního tajemství,

- údržba a úklid sídla Rady.

(Předpokládaný stav zaměstnanců: 6)

Sekretariát Úřadu Rady

plní úkoly spojené s administrativou Rady a jejího Úřadu, zejména s agendou protokolů z veřejných a předběžných slyšení, agendou vydaných licencí, plní funkci podatelny, tiskového servisu a styku s veřejností.

(Předpokládaný stav zaměstnanců: 4),

+ vedoucí Úřadu Rady

zástupce vedoucího Úřadu Rady

Celkový předpokládaný stav zaměstnanců je 32, s tím, že je vytvořena rezerva 2 pracovních míst pro problematiku ekonomiky médií, zejména posuzování obchodních plánů žadatelů, sledování změn ve společnostech držitelů licencí a odhady reklamního trhu.

Návrh rozpočtu na rok 1994 byl zpracován Úřadem Rady, schválen Radou ČR pro rozhlasové a televizní vysílání dne 2.9.1993 a upraven po jednání Stálé komise pro sdělovací prostředky Poslanecké sněmovny dne 18. 11. 1993.

Návrh vychází ze schváleného rozpočtu na rok 1993, po zapracování vlivu organizačních a metodických změn v celoročním vyjádření (snížení počtu zaměstnanců Úřadu z původně plánovaných 50 na 32), jakož i vlivu úpravy rozpočtu na rok 1993.

Výše výdajů (kromě mezd) je stanovena podle současné úrovně cen s indexem 8 % dle míry inflace, která by se měla pohybovat do 10 %. V rámci uvedeného zvýšení a s ohledem na podstatné snížení počtu zaměstnanců Úřadu a s tím spojenou kumulaci činností je možno preferovat výraznější růst mezd (index 15 %) oproti roku 1993. I tak by se průměrná plánovaná mzda pro rok 1994, ve výši 10.677 Kč pohybovala na úrovni dosažené průměrné mzdy roku 1993 ostatních orgánů státní správy. Odměny členů Rady jsou stanoveny Statutem, který byl schválen Českou národní radou 29. dubna 1992. Návrh předpokládá schválení novely Statutu, kterým by byly odměny členů Rady zvýšeny.

Investiční výdaje představují převážně dovybavení Rady a Úřadu výpočetní technikou a prostředky pro monitorování rozhlasového a televizního vysílání. Tyto investice nemohly být z důvodu napjaté rozpočtové situace realizovány v roce 1993 a byly přesunuty na rok 1994. Přesto jsou navrhované prostředky na investiční výdaje o 70 % nižší než v roce 1993.

Významnou část neinvestičních výdajů (kromě mezd) představuj i služby, z nichž jde zejména o zadávání nezávislých expertíz a analytických prací, výzkumů (AISA, GfK a jiná výzkumná pracoviště). Dále jde o výdaje spojené s pořádáním seminářů pro provozovatele rozhlasového a televizního vysílání, školeni pracovníků Úřadu, krátkodobé stáže a studijní pobyty u zahraničních partnerských organizací a odborných pracovišť.

U materiálních výdajů vychází návrh rozpočtu především u cen energie z dopadů zákonů a právních norem platných od 1. 1. 1994. Návrh předpokládá rovněž dovybavení jednotlivých pracovišť Úřadu Rady drobným hmotným majetkem, který nebude možné zakoupit v roce 1993.

Výše nájemného vychází z nájemní smlouvy uzavřené v r. 1992.

Příjmová stránka rozpočtu je tvořena:

a) správními poplatky (položka 50 zákona č. 368/1992 Sb. o správních poplatcích)

b) pokutami (par. 20 zákona č. 458/1991 Sb.).

Pro rok 1994 navrhuje Rada upravit výši správního poplatku vzhledem k tomu, že současná výše neodpovídá rozsahu a závažnosti úkonů, jež vyžaduje činnost správního orgánu při rozhodování ve správním řízení o udělení licence.













Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP