zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon České
národní rady č. 85/1991 Sb., o pojišťovnictví
Parlament se usnesl na tomto zákoně:
Zákon České
národní rady č. 185/1991 Sb., o pojišťovnictví,
se mění a doplňuje takto:
1. § 14 včetně
nadpisu a poznámek pod čarou zní:
(1) Pojišťovna vytváří
v souladu s vymezeným předmětem podnikání
a/ technické rezervy (dále jen "rezervy"):
1. rezervy na neživotní pojištění:
1.1. rezervu na pojistné jiných období,
1.2. rezervu na pojistná plnění,
1.3. rezervu na pojistné prémie a slevy,
1.4. rezervu na vyrovnávání
mimořádných rizik
2. rezervy na životní pojištění:
2.1. rezervu na pojistné jiných období,
2.2. rezervu na životní pojištění (matematická rezerva),
2.3. rezervu na pojistná plnění,
2.4. rezervu na pojistné prémie a slevy,
2.5. rezervu na krytí závazků
z finančního umístění jménem
pojištěných,
b/ ostatní rezervy,
c/ fond zábrany škod.
(2) Evidence o každé
rezervě a fondu se vede účetně odděleně
od ostatních závazků (pasív) pojišťovny.
(3) Tvorba rezerv nepodléhá
zdanění až do výše stanovené
zvláštním předpisem12/.
Fond zábrany škod se vytváří
ze zisku po zdanění.
(4) Nejméně 30%
průměrného ročního stavu prostředků
rezerv uvedených v odstavci 1 písm. a/ musí
být uloženo v tuzemské bance7/.
(5) Tvorbu a použití
rezerv a fondu zábrany škod, způsob umístění
prostředků rezerv a lhůty a způsob
vykazování solventnosti pojišťovny stanoví
vyhláškou ministerstvo financí.
(6) Pojišťovna může
vytvářet ze zisku po zdanění další
fondy.
(7) Povinnost pojišťovny
zřizovat fondy podle zvláštních předpisů
není tímto ustanovením dotčena.
12/ § 6 písm.
a/ a b/ zákona ČNR č. 593/1992 Sb., o rezervách
pro zjištění základu daně z příjmů,
ve znění zákona č.157/1993 Sb."
2. § 16 včetně
nadpisu a poznámek pod čarou zní:
(1) Pojišťovna je povinna
vést účetnictví o stavu a pohybu majetku
a závazků, nákladech a výnosech a
o hospodářském výsledku podle zvláštního
předpisu12a/.
(2) Účetní
závěrku pojišťovny ověřuje
auditor podle zvláštního předpisu12b/.
(3) Pojišťovna je povinna
umožnit každému nahlédnout do účetní
závěrky a výroční zprávy.
12a/ Zákon č.
563/1991 Sb., o účetnictví.
12b/ Zákon ČNR
č. 524/1992 Sb., o auditorech a komoře auditorů
České republiky."
3. V § 18 odst. 2 písm.
a/ se vypouští slovo "roční".
V celém znění
zákona se slova "účelové pojistné
fondy" nahrazují slovy "rezervy a fond zábrany
škod".
I. OBECNÁ ČÁST
Tvorbu a použití rezervních
zdrojů v pojišťovnictví upravuje §
14 zákona ČNR č. 185/1991 Sb., o pojišťovnictví,
a prováděcí vyhláška ministerstva
financí ČR č. 259/1991 Sb., kterou se stanoví
způsob tvorby a použití účelových
pojistných fondů.
Pojistné rezervy se vytvářejí
formou účelových pojistných fondů
(základního rezervního fondu, fondu rezerv
pojistného, devizového rezervního fondu a
fondu zábrany škod). Jde o systém jednoduchý,
ale nevyhovující tržním podmínkám.
Část týkající se pojistných
plnění (zejména základního
rezervního fondu) je zcela oddělena od tvorby hospodářského
výsledku pojišťovny. Rezerva se vytváří
ve výši rozdílu mezi celkovým objemem
kalkulovaných škod (částí pojistného
přijatého ve sledovaném účetním
období, která je určena u jednotlivých
druhů pojištění na výplatu pojistných
plnění podle příslušného
kalkulačního vzorce) a objemem pojistných
plnění skutečně vyplacených
ve stejném období. Nepřihlíží
se k objektivní potřebě rezerv na úhradu
závazků pojišťovny
v budoucnosti.
Způsob vytváření
zdrojů pojišťoven pro krytí závazků
vůči pojištěným je nutno věcně
přizpůsobit osvědčené praxi
ve vyspělých evropských zemích. Zásadně
musí být výnosy a náklady zaúčtovány
do účetního období, ve kterém
jednoznačně vznikly.
Např. na výdaje,
které souvisejí se sledovaným období,
ale budou vynaloženy až v dalším období,
se musí vytvářet odpovídající
rezervy.
Proto se dosud platná právní
úprava navrhuje změnit. Předkládá
se tato dílčí novela zákona o pojišťovnictví
ministerstvo financí bude zároveň zmocněno
k vydání nového předpisu, který
problematiku upraví podrobněji.
Nová právní
úprava bude i terminologicky srovnatelná s obdobnými
předpisy vyspělých evropských zemí
a bude rovněž respektovat příslušná
ustanovení direktiv Rady Evropských společenství
pro životní a neživotní pojištění
i direktiv upravujících účetnictví
pojišťovacích podniků.
Účtová osnova
pro pojišťovny, která nabyla účinnosti
dnem 1. 1. 1993 opatřením federálního
ministerstva financí č.j. V/2 - 25 430/1992, již
předpokládá vydání výše
uvedených předpisů a používá
pojem technických rezerv v životním a neživotním
pojištění. V přechodném období
od 1. ledna 1993 do doby nabytí účinnosti
navrhované právní úpravy stanoví
postupy účtování o účelových
pojistných fondech.
O prostředcích těchto fondů odpovídající
tvorbě z nákladů je účtováno
na příslušných účtech
rezerv.
Současně se navrhuje
zpřesnění § 16 a § 18 zákona
o pojišťovnictví v návaznosti na znění
zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví.
Návrh novely zákona
o pojišťovnictví si nevyžádá
dopad na státní rozpočet.
II. ZVLÁŠTNÍ
ČÁST
K čl. I:
Z věcného hlediska
jde o nahražení dvou účelových
pojistných fondů (základní rezervní
fond a fond rezerv pojistného) technickými rezervami
(rezervy v neživotním pojištění
a rezervy v životním pojištění)
a zrušení devizového rezervního fondu.
Pro jeho "povinnou" tvorbu již není opodstatnění.
Podle současné právní úpravy
režimu vnitřní směnitelnosti jsou platby
a inkasa ze zahraničí prostřednictvím
bank velmi operativní.
Fond zábrany škod sloužící k financován
zábranných opatření a dosud zahrnovaný
mezi účelové pojistné fondy se navrhuje
ponechat s tím, že se bude vytvářet
z čistého zisku.
Navrhovaná úprava
§ 14 odst. 3 zákona o pojišťovnictví
zajišťuje také návaznost na zákon
č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění
základu daně z příjmů. V zákoně
je použita nová terminologie, tj. rezervy na neživotní
pojištění a rezervy na životní
pojištění s příslušnými
odkazy na předpisy o pojišťovnictví (zákon
č. 185/1991 Sb. a vyhláška
č. 259/1991 Sb.).
V současné právní
úpravě pojem "rozdělení hospodářského
zisku" neodpovídá vztahu k daňovým
předpisům.
Podle zákona o účetnictví
se účetní závěrka nesestavuje
jen jako roční, ale i v jiných případech
(§ 17 a 19 cit. zákona).
Pojišťovna vyhotovuje
podle § 21 zákona o účetnictví
výroční zprávu.
Pro ministerstvo financí
se ponechává zmocnění vydat k zákonu
o pojišťovnictví prováděcí
předpis.
K čl. II:
Změna provedená
v § 14 zákona o pojišťovnictví se
promítá do příslušných
ustanovení zákona.
K čl. III:
Navrhuje se, aby zákon
vstoupil v účinnost dnem 1. ledna 1994. Od téhož
data by měl nabýt účinnosti i prováděcí
předpis ministerstva financí, aby systém
technických rezerv mohl být uplatněn od roku
1994 v souladu s příslušnými předpisy
upravujícími v pojišťovnictví výše
uvedenou oblast.