kterým se mění a doplňují zákon České národní rady č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, a zákon České národní rady č. 186/1992 Sb., o služebním poměru příslušníků Policie České republiky, a kterým se stanoví podmínky skončení služebního poměru policistů Federální železniční policie
Parlament se usnesl na tomto zákoně
České republiky:
Zákon České národní rady č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění zákona České národní rady č. 26/1993 Sb., zákona č. 67/1993 Sb. a zákona č. 163/1993 Sb., se mění a doplňuje takto:
1. V § 2 odst. 1 písm. e) se vypouštějí slova "a vyhledávání".
2. § 2 odst. 1 písm. h) zní:
"h) zajišťuje ochranu zastupitelských úřadů, ochranu sídel ních objektů Parlamentu, prezidenta republiky, Ústavního soudu, ministerstva zahraničních věcí, ministerstva vnitra a dalších objektů zvláštního významu pro vnitřní pořádek a bezpečnost, které určí vláda na návrh ministra vnitra; rovněž zajišťuje ochranu objektů, pro které ta ková ochrana vyplývá z mezinárodní dohody, kterou je Česká republiky vázána;".
3. V § 2 odst. 1 se vypouští písmeno n). Dosavadní písmena o) a p) se označují jako písmena n) a o).
4. § 2 se doplňuje odstavcem
4, který zní:
5. § 3 odst. 2 a 3 znějí
:
6. V § 3 odst. 6 se vypouštějí slova "vnitra (dále jen "mini str").".
7. V § 3 odst. 7 se slova "v odstavci 2" nahrazují slovy "v od stavci 3".
8. § 3 se doplňuje odstavcem
9, který zní :
9. V § 4 odst. 2 se slovo "prokurátora" nahrazuje slovy "státní zástupce".
10. V § 5 odst. 1 se slovo "prokuratury" nahrazuje slovy "stát ního zastupitelství".
11. § 13 odst. 3 včetně
poznámek pod čarou č. 5a) a 5b) zní:
a) která má být předvedena na žádost příslušného orgánu podle zvláštních předpisů,5a)
b) která je oznamovatelem,5b)
c) na žádost jiné osoby, jestliže tato osoba má na zjištění totožnosti právní zájem, jakož i osobu, která o prokázá ní totožnosti žádá;
osoba je povinna výzvě vyhovět.
________________________________
5a) Např. § 52 odst. 2 občanského soudního řádu, § 90 odst. 3 trestního řádu, § 42 odst. 2 správního řádu.
5b) Např. § 67 zákona ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích, § 158 trestního řádu.".
12. V § 13 odst. 5 se slova "odstavcích 2 a 3" nahrazují slovy "odstavci 2 a odstavci 3 písmeno a)".
13. V § 15 odst. 2 se v písmenu b) nahrazuje tečka na konci vě ty slovem "nebo" a za písmeno b) se doplňuje písmeno c), které zní :
"c) o níž se lze odůvodněně domnívat, že neoprávněně vstou pila nebo neoprávněně pobývá na území České republiky a řízení o vyhoštění této osoby nemohlo být zahájeno, protože nebyla zjištěna její totožnost.".
14. § 17 odst. 1 zní:
ví anebo život a zdraví jiných osob, a odebrat ji.".
15. Za § 2Oc se vkládá
nový § 2Od, který včetně nadpisu
a po známky pod čarou č. 8b) zní:
________________________________
8b) § 7 odst. 3 obchodního zákoníku.".
16. Za § 2Od se vkládá
nový § 2Oe, který včetně nadpisu
zní :
Oprávnění při
zajišťování bezpečnosti železniční
dopravy
a) v souvislosti s pátráním po hledaných zásilkách se pře svědčit, zda hledaná věc není v dopravních prostředcích nebo ve skladištích, popřípadě jiných prostorech provo zovatele celostátních drah a vleček, které jsou umístěny v obvodu dráhy,
b) k bezplatné přepravě po celostátních drahách, a to i vlaky určenými výlučně pro mezinárodní přepravu, vlaky místenkovými, a to včetně přepravy služebního psa, k jízdě na stanovišti strojvedoucího, ve služebním voze a v nákladním vlaku, jakož i k bezplatnému používání sdělovacích zařízení Českých drah a ke vstupu do vyhra zených prostor objektů a zařízení, dopravních prostředků a ostatních prostor provozovatele celostátních drah a vleček, které jsou umístěny v obvodu dráhy.".
17. § 33 zní:
18. V § 34 odst. 1 se slova "nebo služby ochrany ekonomických zájmů" nahrazují slovy "a útvaru inspekce".
19. § 34 odst. 2 zní :
20. § 36 odst. 3 zní :
21. V § 36 odst. 7 se slova "je služba kriminální policie nebo služba ochrany ekonomických zájmů povinna" nahrazují slovy "jsou služba kriminální policie a útvar inspekce povinny".
22. V § 36 odst. 9 se slova "nebo služba ochrany ekonomických zájmů je však povinna" nahrazují slovy "a útvar inspekce jsou však povinny" a slova "je povinna" se nahrazují slovy "jsou povinny".
23. V § 36 v odst. 5, 6, 8 a 9 se slova "prokurátor" a "proku rátora" nahrazují slovem "soudce".
24. V § 36a odst. 1 se slova "Česká národní rada" nahrazují slovy "Poslanecká sněmovna" a slova "České národní rady" slovy "Poslanecké sněmovny".
25. V § 37 odst. 2 se slova "služba ochrany ekonomických zájmu je povinna" nahrazují slovy "útvar inspekce jsou povinny".
26. Za § 45 se vkládá
nový § 45a, který zní :
27. § 54 včetně poznámky
pod čarou č. 20 zní:
________________________________
20) § 21 odst. 1 písm. i) zákona ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích.".
28. Za § 54 se vkládá
nový § 54a, který včetně poznámky
pod ča rou č. 21 zní:
________________________________
21) Zákon ČNR č. 200/1990
Sb., o přestupcích, ve znění po zdějších
předpisů (úplné znění
č. 124/1993 Sb.).".
Předseda Poslanecké sněmovny
Parlamentu se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
České republiky vyhlásil úplné
znění zákona České národní
rady č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky,
jak vyplývá z pozdějších předpisů.
Zákon České národní rady č. 186/1992 Sb., o služebním poměru příslušníků Policie České republiky, ve znění zákona České národní rady č. 590/1992 Sb. a zákona České národní rady č. 26/1993 Sb., se mění takto:
1. V § 13 písm. c) se na konci vypouštějí slova "k policii, k Policejnímu sboru Slovenské republiky, k Federálnímu poli cejnímu sboru nebo ke Sboru hradní policie".
2. § 153 včetně nadpisu
zní :
3. § 154 se vypouští.
(1) Služební poměry příslušníků Federální železniční policie končí uplynutím dne 31. prosince 1993.
(2) Příslušníkům
Federální železniční policie,
kterým skončí služební poměr
podle odstavce 1 náležejí nároky, související
se skončením služebního poměru,
jakoby jejich služební poměr skončil
propuštěním podle ustanovení §
106 odst. 1 písm. a) zákona č. 186/1992 Sb.,
o služebním poměru příslušníků
Policie České republiky; to neplatí, pokud
budou přijati do služebního poměru příslušníka
Policie České republiky a tento služební
poměr vznikne dne 1. ledna 1994.
Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. ledna 1994, s výjimkou
čl. IV, který nabývá účinnosti
dnem 31. prosince 1993.
Obecná část
Cílem novely je snaha dále
upřesnit právní úpravu postavení
Policie České republiky, ve smyslu ústavního
pravidla, že státní moc lze uplatňovat
jen v případech, v mezích a způsoby,
které stanoví zákon. Návrh tudíž
mění vyjádření některých
úkolů policie a doplňuje oprávnění
policistů ve věcech, ve kterých je neúplnost
právní úpravy z hlediska policejní
praxe či z hlediska
legislativního naléhavě pociťována.
Zároveň se upřesňují některá
pravidla organizace Policie České republiky.
Vedle uvedeného cíle
odráží novela změny vyvolané
legislativní aktivitou v trestně právní
oblasti (návrh zákona o státním zastupitelství
a novela trestního řádu, jejichž účinnost
se předpokládá k 1. lednu 1994). Návrhem
se nahrazuje dosavadní působnost prokuratury v povolování
používání operativní techniky
službami Policie České republiky působností
soudců.
V návaznosti na skutečnost
zrušení zákona o Federální železniční
policii ke dni 31. prosince 1993 se v novele stanoví podmínky
skončení služebního poměru policistů
Federální železniční policie.
Současně se navrhuje vytvořit v organizační
struktuře Policie České republiky novou
službu železniční
policie a vytváří se podmínky pro
plynulý přechod policistů zanikajícího
policejního sboru do Policie České republiky.
Předkládaný
návrh je v pořadí čtvrtou novelou
zákona o Policii České republiky. Tato skutečnost
je důvodem, pro který se navrhuje vyhlášení
úplného znění tohoto zákona.
S přijetím návrhu
zákona nejsou spojeny žádné požadavky
na státní rozpočet.
Zvláštní
část
Odůvodnění
článku I.
K bodu 1. /§ 2 odst. 1 písm. e)/
Vzhledem ke změnám
trestního řádu, zrušení formy
vyhledávání, se příslušným
způsobem upravuje vyjádření úkolu
policie.
K bodu 2. /§ 2 odst. 1 písm. h)/
Stávající
zjednodušené vymezení úkolu policie
pomocí pojmu "objekty zvláštního
významu" nepostihuje složitost věci. V
zájmu uplatněné ústavní zásady,
že státní moc lze uplatňovat jen v případech,
které stanoví zákon, je navrženo zpřesnění
úkolu a pro případy ochrany, které
podléhají změnám pak alespoň
vyjádření způsobu, kterým je
ochranný úkol policie určen. Ochrana podle
mezinárodní dohody jako úkol státu
zahrnuje např. pohotovostní
ochranu civilní letecké dopravy před činy
nezákonného maření, policejní
doprovody některých mezinárodních
vlaků, pohotovostní ochranu jaderných elektráren
a zařízení apod.
K bodu 3. /§ 2 odst. 1 písm. n)/
Ze seznamu úkolů
Policie České republiky se vypouští
úkol zpravodajské ochrany ekonomických zájmů
České republiky. Zpravodajská činnost
nepřísluší policejním orgánům.
Uvedený úkol i způsob zajišťování
informací přísluší Bezpečnostní
informační službě České
republiky. Potírání organizované
hospodářské kriminality je dostačujícím
způsobem vyjádřeno úkolem Policie
České republiky podle § 2 odst. 1 písm.
d), tj. odhalování trestných činů
a jejich pachatelů.
K bodu 4. /§ 2 odst. 4/
Dosavadní inspekční
instituce je zákonem označena jako útvar
policie k odhalování trestných činů
policistů. Jednoznačné vyčlenění
útvaru inspekce mimo řídící
vztahy v policii do podřízenosti ministra vnitra
představuje vytvoření vhodného postavení
útvaru ve vztahu k jeho úkolu.
Útvar inspekce bude stejně
jako jeho předchůdce vybaven oprávněním
k používání operativně pátracích
prostředků a operativní techniky.
K bodu 5. až 8. /§
3 odst. 2, 3, 6, 7 a 9/
Upřesňuje se územní
a odborně liniová struktura Policie České
republiky. Součástí Policejního prezidia
nadále ne budou některé celorepublikové
policejní útvary.
Ze seznamu autonomních
služeb byla vypuštěna služba ochrany ekonomických
zájmů, jako zpravodajský subjekt. Seznam
je doplněn o službu železniční
policie s ohledem na zánik Federální železniční
policie a o službu policie, která se bude specializovat
na potírání vybrané trestné
činnosti, jako je korupce v veřejném sektoru,
závažné daňové delikty, útoky
na finanční mechanismy státu, praní
špinavých peněz apod.
Výčet služeb
policie je doplněn právem ministra zřídit
i další služby a stanovovat hlavní řídící
a součinnostní vztahy v policii.
K bodu 9. a 10. /§ 4 a 5/
V souvislosti s transformací prokuratury ve státní
zastupitelství se navrhuje nové názvosloví.
K bodu 11. a 12. /§ 13 odst. 3 a 5/
V policejní praxi se běžně
vyskytuji případy, kdy je 10 zbytné zjištění
totožnosti osob policistou, aniž by šlo o typicky
bezpečnostní úkon ve smyslu dosavadní
úpravy oprávnění policisty požadovat
prokázání totožnosti (§ 13 odst.
2).
Vždy je třeba zjistit
totožnost osoby, která je policistou předváděna
pro účely soudního, správního
či jiného řízení na příkaz
příslušného orgánu. Stejně
je potřebné ověření totožnosti
oznamovatele trestného činu, přestupku, stížností
apod. při přijetí oznámení
policistou.
Při poskytování
pomocí osobě, které má právní
zájem na zjištění totožnosti jiné
osoby, např. pro účely odpovědnosti
za škodu, je plně legitimní ověřit
i totožnost osoby, které policista na její
žádost takovou pomoc poskytl. Jde o opatření
proti zneužití služby policie,
které se opírá o požadavek ochrany práv
a rovného postavení osoby, jejíž totožnost
je zjišťována.
Chybějící
výslovná právní úprava zakládající
oprávnění policisty ke zjišťování
totožnosti v uvedených případech vyžaduje
neúměrně složité interpretační
dovozování právního titulu. Nevyhovění
požadavku policisty ze strany osob uvedených pod písm.
b) a c) může být sankcionováno jako
přestupek neuposlechnutí výzvy veřejného
činitele. Pokud by chování těchto
osob nabylo znaků podle ustanovení § 13 odst.
2 změnil by se příslušně
rovněž postup policisty.
K bodu 13. /§ 15 odst. 2 písm. c)/
Důvodem zavedení
možnosti třicetidenní internace cizinců
s neznámou totožností, kteří
mají být z území České
republiky vyhoštěni je skutečnost, že
je nutno jejich totožnost zjišťovat složitou
cestou prostřednictvím zastupitelských úřadů.
Podle stávající právní úpravy
musejí být cizinci s neznámou totožností
po uplynutí 24 hodin ze zajištění propuštěni
i když jsou například důvodně
podezřelí z protiprávní činnosti.
K bodu 14. /§ 17 odst. 1/
Podle platné úpravy
je policista pouze oprávněn přesvědčit
se, zda předváděná nebo zajištěná
osoba nemá u sebe zbraň, kterou by mohla ohrozit
svůj život nebo zdraví, nebo zdraví
a život jiných osob. I při jiných zákrocích
policisty (tj. tehdy, kdy dochází k přímému
donucení či přímému odvracení
konkrétně hrozícího nebezpečí
ve fyzickém kontaktu policisty s osobou, nikoliv tedy v
případě běžných služebních
úkonů) je však policista často vystaven
nebezpečí napadení s použitím
zbraně. Je proto třeba
rozšířit oprávnění policistů
k preventivnímu odzbrojování alespoň
těch osob, jejichž chování vykazuje
znaky agresivity. Popis znaků agresivního chování
osoby je vyjádřen v ustanovení 16 zákona.
K bodu 15. /§ 20d/
Oprávnění
policisty vstupovat při plnění úkolů
policie do provozoven (prostory určené pro styk
se zákazníky) není v dosavadním zákoně
vůbec upraveno, přičemž v praxi nastávají
případy, kdy ze strany zejména provozovatele
různých podniků a zařízení
(např. nočních zábavných podniků)
je rozličným
způsobem znemožňováno vstupovat policii
do jinak veřejně přístupných
prostor těchto podniků a zařízení
v obvyklé otvírací době.
Vstup policisty na místa,
která nejsou veřejně přístupná,
ale zároveň nejsou obydlím ve smyslu čl.
12 Listiny základních práv a svobod, je možný
jen v případech, kdy je policista povinen zakročit
či učinit služební úkon, tzn.
jde-li na místě např. o bezprostřední
zásah proti flagrantní delikvenci.
K bodu 16. /§ 20e/
Oprávnění
jsou přiměřeně převzata ze
zákona o Federální železniční
policii, jehož účinnost končí
dnem 31. 12. 1993. Policie České republiky přebírá
s některými povinnostmi k zajišťování
bezpečnosti v železniční dopravě
rovněž nejnutnější oprávnění
zanikající Federální železniční
policie.
K bodu 17., 18., 21., 22., 25. /§ 33, § 34 odst.
1, § 36 odst. 7 a 9 a 37 odst. 2/
V uvedených bodech se realizují
změny související s vytvořením
útvaru inspekce ministerstva vnitra /bod 4. novely/. Útvar
inspekce ministerstva vnitra je v zájmu plnění
svých úkolů oprávněn používat
operativní techniku a operativně pátrací
prostředky.
K bodu 19. /§ 34 odst. 2/
Zavádí se pozitivní
vymezení operativně pátracího prostředku
- krycí doklady a odstraňuje se překonaná
terminologie zákona.
K bodu 20. a 23. /§ 36 odst. 3, 5, 6, 8 a 9/
Předpokládaný
zánik prokuratury vyžaduje nahradit funkci prokurátorů
v dozoru nad používáním operativních
prostředků příslušnými
soudci. Státní zástupci nemohou tuto úlohu
prokuratury převzít, neboť zastupitelství
je ústavou pojato jako orgán moci výkonné.
V ostatních případech
je nahrazení prokuratury státním zastupitelstvím
možné (§ 4 odst. 2,§ 5 odst. 1, § 32
odst. 2); toto nahrazení přísluší
upravit návrhu zákona o státním zastupitelství.
K bodu 24. /§ 36 odst. 1/
Označení zákonodárného
orgánu se uvádí do souladu s jeho označením
podle Ústavy České republiky.
K bodu 26. /§ 45a/
Právní úprava
provozu policejních evidencí včetně
těch, na které se vztahuje působnost zákona
č. 256/1992 Sb., o ochraně osobních údajů
v informačních systémech, byla dosud omezena
pouze na formulaci úkolu (zmocnění) policie
takové evidence vést. V souladu s požadavky
na ochranu osobních údajů je proto třeba
nově upravit nejvýznamnější otázku
provozu policejních evidencí, tj. komu je možné
informace z těchto evidencí poskytnout a
za jakých podmínek.
Informace z policejních
evidencí se poskytují jen státním
orgánům. Pokud nejde o jmenovité státní
instituce, jejichž hlavní působností
jsou bezpečnostní úkoly, musí být
důvod k poskytnutí informací určitému
státnímu orgánu zřejmý z jeho
zákonem vymezených úkolů a odůvodněn
nezbytností znalosti předmětných informací
pro plnění těchto úkolů.
Policejní evidence jsou
především evidencemi kriminalistickými.
Předmětem evidování je objasněná
i neobjasněná trestná činnost, evidence
hledaných a pohřešovaných osob a věcí,
evidence neznámých mrtvol a kosterních nálezů,
stop z místa trestných činů. Nejvýznamnější
evidence s osobními údaji jsou evidence pachatelů
kriminální činnosti členěné
podle účelných způsobů vyhledávání
v evidenci, tj. identifikačních
hledisek (jména, přezdívky, falešná
jména, daktyloskopické údaje, druh a způsob
páchání trestné činnosti, popis,
tetování apod.). Na jmennou evidenci pachatelů
se váže evidence kriminálních spisů.
Pokud by nebylo zákonem
výslovně upraveno poskytování informací
z policejních evidencí, je po právu, aby
kterékoliv osobě, tzn. např. včetně
recidivistů, byla na požádání
poskytnuta policií zpráva o informacích o
ní uchovávaných (viz 17 písm. l) zákona
č. 256/1992 Sb.).
K bodu 27. a 28. / § 54 a 54a/
Zajišťuje se právní
ochrana nového vzoru stejnokroje příslušníků
Policie České republiky a vnějšího
označení služebních vozidel a jiných
dopravních prostředků užívaných
Policií České republiky při plnění
služebních úkolů. Současně
se zavádí nová skutková podstata
přestupku - neoprávněné užití
zvláštního barevného provedení
a označení policejních dopravních
prostředků.
Odůvodnění
článku II.
Protože se jedná již
o čtvrtou novelu zákona o Policii České
republiky je v zájmu šetření právní
jistoty občanů žádoucí vyhlásit
úplné znění tohoto zákona.
Odůvodnění
článku III.
K bodu 1. /§ 13 písm.c)/
V souvislosti se zánikem
Federální železniční policie
a potřebou přijetí části policistů
tohoto sboru do Policie České republiky, je třeba
umožnit, aby těmto policistům mohla být
zachována hodnost, které dosáhli ve své
dosavadní službě i pro službu v Policii
České republiky. Činí se tak uplatněním
tohoto pravidla obecně na služební poměry
zavedené zákonem, neboť to charakter těchto
služebních poměrů v České
republice plně dovoluje.
K bodu 2. a 3. /§ 153 a 154/
Sleduje se zjednodušení
a zpřesnění dosavadní úpravy
o zápočtu doby zaměstnání,
která vedla v aplikační praxi k nejistotě.
Pochybnostem je třeba zabránit mimo jiné
i v případech započítávání
délky služby konané ve Federální
železniční policii do výpočtu
celkové doby služby v Policii České
republiky; dosavadní ustanovení § 154 na případy
přechodu policistů tohoto policejního sboru
do služebního poměru policistů Policie
České republiky nepamatuje. V souvislosti se
započítáváním
doby zaměstnání pro nároky při
skončení služebního poměru se
výslovně se vylučuje možnost vyplacení
odchodného, které již bylo za určité
období služebního poměru vyplaceno.
Odůvodnění
článku I V.
Podle zákona č.
26/1993 Sb., kterým se mění a doplňují
některé zákony v oblasti vnitřního
pořádku a bezpečnosti, a o opatřeních
s tím souvisejících, se k 31. prosinci 1993
zrušuje zákon o Federální železniční
policii, čímž zaniká i policejní
organizace tímto zákonem zřízená.
Ukončení služebního
poměru policistů Federální železniční
policie z důvodu zániku organizace je třeba
upravit zvláštním ustanovením a zároveň
určit, jak budou vypořádány nároky
propuštěných policistů. Těm z
policistů Federální železniční
policie, kteří se bezprostředně po
skončení jejich služebního poměru
stanou policisty Policie České republiky budou doby
služby, uznané jim podle zákona č. 230/1992
Sb., o Federální železniční policii,
započteny do celkové doby trvání služebního
poměru pro přiznání nároků
souvisejících se skončením
služebního poměru k Policii České
republiky.
Odůvodnění
článku V.
Stanovení účinnosti
je přímo spojeno s předpokládaným
datem účinnosti zákona a státním
zastupitelství a novelou trestního řádu
k 1. lednu 1994. Účinnost čl. IV je spjata
s datem skončení účinnosti zákona
o Federální železniční Policii.