Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1993

I. volební období

625 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Jaroslava Nováka

na předsedu vlády Václava Klause

ve věci severomoravského pohraničí a jeho dalšího využití


Předseda vlády Václav Klaus zaslal odpověď na interpelaci poslance Jaroslava Nováka dopisem ze dne 25. listopadu 1993.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď předsedy vlády Václava Klause na interpelaci poslance Jaroslava Nováka. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 1. prosince 1993

Milan Uhde v. r.


Příloha


Václav KLAUS

předseda vlády České republiky

 V Praze dne 25. listopadu 1993
 Čj. 34445/93-OVA



Vážený pane poslanče,

ve své interpelaci ze dne 26. října 1993 jste vznesl dotaz ohledně politiky vlády České republiky ve vztahu k okresu Bruntál a dalším příhraničním oblastem severní Moravy.

Mohu Vás ujistit, že vláda pozorně sleduje vývoj v regionech a nezříká se své odpovědnosti za něj. Regionální hospodářská politika vlády, schválená usnesením vlády ČR č. 759/1992 je založena na principu nepřipustit silnou regionální diferenciaci v ekonomické výkonnosti. Jejím smyslem je působit tržně konformními nástroji na podporu rozvoje nových aktivit v oblastech, které vykazují dlouhodobě nižší ekonomickou výkonnost nebo v kterých se vzhledem ke struktuře ekonomických aktivit nepříznivě projevuje průběh přechodu na tržní hospodářství. Mezi takové oblasti byly výše uvedeným usnesením vlády zařazeny i severomoravské okresy Bruntál, Šumperk, Frýdek-Místek, Karviná, Vsetín a Ostrava. Opatření regionální hospodářské politiky jsou zejména zaměřena na iniciování a přilákání podnikatelských aktivit, na podporu rozvoje infrastruktury, zpracování rozvojových regionálních programů, koncepcí aj. Tato politika je dále postavena na principu, že

-region sám se musí v prvé řadě starat o své problémy, iniciovat jejich řešení,

- nelze dělat z Prahy (na úrovni vlády či ministerstva) program či koncepci rozvoje okresu, protože o tom, co okre s nejvíce tíží, ví nejlépe místní lidé a místní orgány.

K Vaší otázce, zda vláda má zpracovanou koncepci rozvoje pohraničních oblastí severní Moravy, proto uvádím, že takovéto koncepce přirozeně vznikají na místní úrovni jako výraz aktivity příslušných orgánů v těchto územích (samospráva, státní správa i ostatní orgány, často ve vzájemné součinnosti). Jednotlivé ústřední orgány, zejména pak Ministerstvo hospodářství, v jehož působnosti jsou otázky regionální politiky a územního plánování, metodicky i finančně podporují tvorbu takovýchto dokumentů a zároveň hledají a realizují cesty k podpoře hospodářsky problémových oblastí. Jde např. o zpracování územních plánů velkých územních celků Ostravsko-karvínské aglomerace a regionu Jeseníky (kde je pořizovatelem Ministerstvo hospodářství, rozvojového konceptu regionu Jesenicka, který je zabezpečován v gesci sdružení obcí Jesenicka a je zařazen do seznamu akcí švýcarské neinvestiční pomoci České republice nebo o vypracování koordinační studie česko-polského pohraničí v rámci přeshraniční spolupráce (vypracování iniciovalo Ministerstvo hospodářství).

Systémová opatření centra na podporu problémových oblastí jsou orientována zejména na podporu podnikání, aktivní politiku zaměstnanost.i a na vytváření institucí, řešících problematiku rozvoje daného území.

V rámci podpory podnikání jsou v gesci Ministerstva hospodářství vyhlašovány programy podpory malého a středního podnikání, jejichž realizací je pověřena Českomoravská záruční a rozvojová banka, a.s. Praha, které umožňují podnikatelům získat zejména záruky za úvěry a příspěvky k úrokům. Rozsáhlá státní podpora agrárního programu ČR je realizována Ministerstvem zemědělství. Z hlediska rozsahu a významu je nejdůležitější dotační titul I. Podpora zemědělské prvovýroby a služeb pro zemědělskou prvovýrobu. Od roku 1994 je přitom připravována změna systému poskytování podpor v agrokomplexu prostřednictvím Podpůrného a úvěrového rolnického a lesnického fondu. S podporou podnikání do značné míry souvisí opatření aktivní politiky zaměstnanosti, zejména pokud jde o vytváření společensky účelných pracovních míst. Ve všech třech výše uváděných systémech podpory byla oblast severomoravského regionu zvýhodněna ve vztahu k celkovému rozsahu podpory, poskytované v České republice.

Na základě pilotního projektu programu PHARE, zaměřeného na restrukturalizaci regionu Horního Slezska a severní Moravy (včetně okresu Bruntál) byly vyčleněny prostředky ve výši 10 mil. ECU, které budou uvolněny v letech 1993 - 1995 na činnost nově vzniklé a již fungující Agentury pro regionální rozvoj a.s. (2 mil. ECU) a na základní kapitál Regionální investiční společnosti (8 mil. ECU), která zahájí činnost začátkem roku 1994. Činnost obou institucí se zaměří na realizaci projektů spojených s restrukturalizací hospodářské základny regionů, především prostřednictvím podpory vzniku a rozvoje malých a středních podniků a tím k vytváření nových pracovních příležitostí a stabilizace obyvatelstva v regionu.

Tato opatření vlády reagují právě na skutečnost, že v uplynulém období se situace na trhu práce ve zmíněné oblasti poněkud zhoršila. Zatímco míra nezaměstnanosti se v celé ČR zvýšila mezi listopadem 1992 a říjnem 1993 z 2,5% na 3,2%, v prostoru severomoravského regionu byl nárůst podstatně vyšší a vzrostl z 3,7% na dnešních 7%.

Je skutečností, že v uvedené pohraniční oblasti, zejména pak v prostoru okresů Bruntál a Šumperk došlo ke zhoršení dopravní obsluhy území, a to proto, že leží zcela mimo rozvojové dopravní koridory a provoz všech druhů dopravy byl ekonomicky velmi ztrátový. Z toho důvodu je zvažována možnost zadávat služby ve veřejném zájmu u soukromých dopravců.

Ministerstvo dopravy se těmito otázkami zabývá, jde však o poměrně komplikovanou záležitost, vyžadující součinnost více resortů.

Společná hranice České republiky a Polska, která je dnes plně otevřená, je hranicí dvou zemí, které mají shodnou nedávnou politickou minulost, která i poznamenala ekonomický vývoj obou zemí, jež je v mnohém podobný. Území obou států přiléhající k hranici je třeba aktivizovat. K této aktivizaci právě slouží v těchto dnech dokončovaná společná koordinační studie rozvoje čs. - polského pohraničí, která zejména objektivizuje nejdůležitější problémy, snaží se vyjádři jejich priority a hledá způsoby realizace navržených námětů. Soustřeďuje se zejména na otázky otevírání nových hraničních přechodů, rekonstrukce a dovybavení potřebnou technickou infrastrukturou (kanalizace, vodovody, místní komunikace, propojování silniční sítě stejných kategorií), dále pak na otázky spolupráce při záchranných službách a katastrofách, v cestovním ruchu, rozvoji malého a středního podnikání a řešení společných problémů životního prostředí.

Tato studie vyjadřuje oboustranný konsensus na hierarchii společných problémů a je základem pro jejich budoucí řešení při spoluúčasti státu, místní správy i podnikatelských aktivit.

Na druhé straně, některé Vámi uváděné údaje o velké emigraci a množství prázdných bytů nejsou statistickými daty potvrzené. Tak např. celkové saldo migrace v roce 1992 v okresech Bruntál a Šumperk bylo v podstatě nulové při relativně vysokém přírůstku obyvatel přirozenou měrou. Procento neobydlených bytů z úhrnu bytového fondu zjištěného při sčítání lidu, domů a bytů 1991 bylo v okresech Bruntál a Šumperk nižší než celkový průměr za Českou republiku (7,6% a 7,5% oproti průměru ČR 9,1%). Rozhodující část neobydlených bytů je přitom v soukromém vlastnictví (rodinné domky) a významnou část zde hrají rekreační chalupy, nevyčleněné z bytového fondu.

Vaše obavy ohledně návratu sudetských Němců považuji za bezpředmětné.

S pozdravem

Václav Klaus

Vážený pan

MUDr. Jaroslav Novák

poslanec Poslanecké sněmovny

Parlamentu České republiky

Praha



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP