kterým se mění
a doplňuje zákon České národní
rady č. 16/1993 Sb., o dani silniční, zákon
České národní rady č. 337/1992
Sb., o správě daní a poplatků, ve
znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 212/1992 Sb., o soustavě daní
Parlament se usnesl na tomto zákoně
České republiky:
Zákon České
národní rady č. 16/1993 Sb., o dani silniční,
se mění a doplňuje takto:
1. V § 1 se za slova "České
republice" vkládají slova ", s výjimkou
dálnic,".
2. § 2 odst. 2 zní:
" (2) Předmětem
daně nejsou:
a) zvláštní
vozidla vymezená zvláštním předpisem2)
jejich přípojná vozidla,
b) vozidla, kterým byla
přidělena zvláštní státní
poznávací značka3).".
3. § 3 odst. 1, 2 a 3 znějí:
" (1) Od daně jsou
osvobozena:
a) vozidla jednostopá a
vozidla se třemi koly a jejich přípojná
vozidla,
b) vozidla diplomatických
misí a konzulárních úřadů,
pokud je zaručena vzájemnost,
c) osobní automobily, nákladní
vozidla do celkové hmotnosti 3,5 t a jejich přípojná
vozidla evidované v zahraničí, nejde-li o
vozidla provozovaná na území České
republiky osobami se sídlem nebo trvalým pobytem
na území České republiky nebo osobami,
které se zde obvykle zdržují3a)
anebo osobami se sídlem nebo trvalým pobytem v zahraničí,
které mají na území České
republiky stálou provozovnu nebo jinou organizační
složku3b),
d) vozidla, která se nacházejí
v zahraničí, ve zdaňovacím období
nepřetržitě alespoň 183 dní,
jsou-li provozována osobami se sídlem nebo trvalým
pobytem na území České republiky nebo
osobami, které se zde obvykle zdržují3a),
anebo osobami se sídlem nebo trvalým pobytem v zahraničí,
které mají na území České
republiky stálou provozovnu nebo jinou organizační
složku3b);
osvobozují se na tu část zdaňovacího
období, po kterou se tato vozidla nepřetržitě
nacházejí v zahraničí; do této
doby se započítává každý
celý kalendářní měsíc,
po který je vozidlo mimo území České
republiky,
e) vozidla používaná
zpravidla pro veřejnou dopravu osob v městské
hromadné dopravě,
f) vozidla požární
ochrany, vozidla zdravotnické a důlní záchranné
služby a poruchové služby plynárenských
zařízení; vozidla musí být
vybavena zvláštním výstražným
světlem3c)
zapsaným v technickém průkazu k vozidlu;
pro vozidla zdravotnická nevybavená výstražným
světlem je rozhodné jejich označení
v technickém průkazu vozidla (např. sanitní,
ambulantní a pod.),
g) vozidla zabezpečující
zpravidla nouzové zásobování obyvatelstva
pitnou vodou,
h) vozidla speciální
samosběrová (zametací) a speciální
jednoúčelová vozidla - značkovače
silnic a vozidla správců komunikací používaná
výlučně k zabezpečení sjízdnosti
a schůdnosti komunikací3d),
ch) vozidla spojů používaná
zpravidla pro přepravu poštovních zásilek,
i) vozidla používaná
zpravidla pro dopravu věcí z místa, v němž
jsou věci uskladněny, na místo překládky
k železniční, lodní nebo letecké
dopravě nebo z tohoto místa do místa určení,
není-li vzdálenost mezi místem překládky
a místem, v němž jsou věci uskladněny,
nebo místem určení delší než
50 km,
j) vozidla splňující
limity stanovené zvláštními předpisy4);
osvobozují se do 31. prosince 1995,
k) vozidla na elektrický pohon; osvobozují se do
31. prosince 1995.
(2) Podmínka pro osvobození
vozidla od daně vyjádřená v odstavci
1 písm. e), g), ch) a i) pojmem "zpravidla" je
splněna, jestliže vozidlo ujede pro stanovený
účel více než 50 kilometrů z
celkového počtu kilometrů ujetých
vozidlem ve zdaňovacím období.
(3) Nárok na osvobození
vozidel podle odstavce 1 písm. j) prokáže poplatník
některým z těchto způsobů
a) údajem uvedeným v technickém
průkazu vozidla v rubrice "3b" (u typu motoru
uvedena poznámka "KAT" nebo "NKA"),
b) údajem uvedeným
v technickém průkazu vozidla v rubrice "úřední
záznamy", v níž je uvedeno plnění
zvláštních předpisů4)
c) údajem v samostatném dokladu vydaném výrobcem
vozidla nebo jeho pověřeným zástupcem
(akreditovaným dovozcem) nebo
d) samostatným dokladem
vydaným výrobcem zařízení nebo
jeho pověřeným zástupcem (akreditovaným
dovozcem), kterým se osvědčí, že
technická způsobilost zařízení
ke snížení emisí byla schválena
jako typ plnící limity podle zvláštních
předpisů4)
(osvědčení o výrobku doplněné
číslem typového schválení v
České republice).
Pokud od zápisu údajů
nebo vydání samostatného dokladu uplynula
doba delší než dva roky, prokáže
poplatník nárok na osvobození ještě
potvrzením příslušného autorizovaného
pracoviště pro měření emisí
o kladném výsledku emisní zkoušky. Ve
sporných případech je rozhodující
stanovisko Ústavu pro výzkum motorových vozidel
v Praze.".
4. V § 3 se vkládá nový odstavec 5,
který zní:
"(5) Nárok na osvobození
podle odstavce písm. j) se u jednoho poplatníka
vztahuje na počet návěsů odpovídající
počtu tahačů splňujících
stanovené podmínky.".
5. V § 4 se za odstavec 1 vkládá nový
odstavec 2, který zní:
"(2) Poplatníkem daně
je vždy
a) zaměstnavatel, pokud
vyplácí cestovní náhrady svému
zaměstnanci4a)
za použití osobního automobilu, pokud daňová
povinnost nevznikla již držiteli vozidla,
b) osoba, která užívá
vozidlo evidované a určené jako státní
mobilizační rezerva4b) ("Program
222"),
c) stálá provozovna
nebo jiná organizační složka3b)
osoby se sídlem nebo trvalým pobytem v zahraničí.
6. Dosavadní odstavec 2
v § 4 se označuje jako odstavec 3.
7. V § 6 odst. 1 a 2 znějí:
"(1) Roční
sazba daně ze základu daně podle § 5
písm. a)
činí: | |
při zdvihovém objemu motoru | |
do 800 cm3 | 1 200 Kč |
nad 800 cm3 do 1250 cm3 | 1 800 Kč |
nad 1250 cm3 do 1500 cm3 | 2 400 Kč |
nad 1500 cm3 do 2000 cm3 | 3 000 Kč |
nad 2000 cm3 do 3000 cm3 | 3 600 Kč |
nad 3000 cm3 | 4 200 Kč. |
(2) Roční sazba
daně ze základu daně podle § 5 písm.
b) a c) činí:
při počtu náprav | hmotnosti | |
1 náprava | do 1 tuny | 1 800 Kč |
nad 1 t do 2 t | 2 700 Kč | |
nad 2 t do 3,5 t | 3 900 Kč | |
nad 3,5 t do 5 t | 5 400 Kč | |
nad 5 t do 6,5 t | 6 900 Kč | |
nad 6,5 t do 8 t | 8 400 Kč | |
nad 8 t | 9 600 Kč | |
2 nápravy | do 1 tuny | 1 800 Kč |
nad 1 t do 2 t | 2 400 Kč | |
nad 2 t do 3,5 t | 3 600 Kč | |
nad 3,5 t do 5 t | 4 800 Kč | |
nad 5 t do 6,5 t | 6 000 Kč | |
nad 6,5 t do 8 t | 7 200 Kč | |
nad 8 t do 9,5 t | 8 400 Kč | |
nad 9,5 t do 11 t | 9 600 Kč | |
nad 11 t do 12 t | 10 800 Kč | |
nad 12 t do 13 t | 12 600 Kč | |
nad 13 t do 14 t | 14 700 Kč | |
nad 14 t do 15 t | 16 500 Kč | |
nad 15 t do 18 t | 23 700 Kč | |
nad 18 t do 21 t | 29 100 Kč | |
nad 21 t do 24 t | 35 100 Kč | |
nad 24 t do 27 t | 40 500 Kč | |
nad 27 t | 46 200 Kč | |
3 nápravy | do 1 t | 1 800 Kč |
nad 1 t do 3,5 t | 2 400 Kč | |
nad 3,5 t do 6 t | 3 600 Kč | |
nad 6 t do 8,5 t | 6 000 Kč | |
nad 8,5 t do 11 t | 7 200 Kč | |
nad 11 t do 13 t | 8 400 Kč | |
nad 13 t do 15 t | 10 500 Kč | |
nad 15 t do 17 t | 13 200 Kč | |
nad 17 t do 19 t | 15 900 Kč | |
nad 19 t do 21 t | 17 400 Kč | |
nad 21 t do 23 t | 21 300 Kč | |
nad 23 t do 26 t | 27 300 Kč | |
nad 26 t do 31 t | 36 600 Kč | |
nad 31 t do 36 t | 43 500 Kč | |
nad 36 t | 50 400 Kč | |
4 nápravy | ||
a více náprav | do 18 t | 8 400 Kč |
nad 18 t do 21 t | 10 500 Kč | |
nad 21 t do 23 t | 14 100 Kč | |
nad 23 t do 25 t | 17 700 Kč | |
nad 25 t do 27 t | 22 200 Kč | |
nad 27 t do 29 t | 28 200 Kč | |
nad 29 t do 32 t | 33 300 Kč | |
nad 32 t do 36 t | 39 300 Kč | |
nad 36 t | 44 100 Kč.". |
8. V § 6 se doplňuje
odstavec 4, který zní:
" (4) V případě
podle § 4 odst. 2 písm. a) činí sazba
daně 25 Kč za každý den použití
osobního automobilu, je-li to pro poplatníka (zaměstnavatele)
výhodnější.".
9. V § 7 odst. 1 a 4 se slova "(§ 8 odst. 2)"
nahrazují slovy "(§ 8 odst. 3)".
10. V § 7 odst. 2 se na konci
připojuje věta:
"Je-li délka pobytu
kratší, než byla při vstupu na území
České republiky předpokládána,
daň se nevrací.".
11. § 8 včetně
nadpisu zní:
(1) U vozidel, kterým je
na území České republiky přidělena
státní poznávací značka a u
vozidel evidovaných v zahraničí, která
jsou na území České republiky provozována
osobami se sídlem nebo trvalým pobytem na území
České republiky nebo osobami, které se zde
obvykle zdržují3a), anebo osobami
se sídlem nebo trvalým pobytem v zahraničí,
které mají na území České
republiky stálou provozovnu nebo jinou organizační
složku3b),
vzniká daňová povinnost počínaje
kalendářním měsícem, v němž
byly splněny rozhodné skutečnosti uvedené
v § 2 odst. 1. Poplatníci daně z těchto
vozidel podávají daňové přiznání
podle § 15 u místně příslušného
správce daně4c).
(2) U vozidel uvedených
v odstavci 1 zaniká daňová povinnost v kalendářním
měsíci, v němž pominuly rozhodné
skutečnosti uvedené v § 2 odst. 1. Dojde-li
však v průběhu zdaňovacího období
ke změně v osobě poplatníka, zaniká
daňová povinnost původnímu poplatníkovi
uplynutím kalendářního měsíce,
který předchází před kalendářním
měsícem vzniku daňové povinnosti novému
poplatníkovi.
(3) U vozidel evidovaných v zahraničí,
která nejsou uvedena v odstavci 1, vzniká daňová
povinnost dnem vstupu na území České
republiky a zaniká dnem výstupu z území
České republiky; správcem daně je
orgán uvedený ve zvláštním předpisech5).".
12. § 9 zní:
(1) U vozidel, u nichž v
průběhu zdaňovacího období
vznikne nebo zanikne daňová povinnost, činí
daň poměrnou výši daňově
sazby odpovídající součinu jedné
dvanáctiny roční daňové sazby
a počtu kalendářních měsíců
počínaje počátkem zdaňovacího
období nebo kalendářním měsícem,
v němž vznikla
daňová povinnost do konce zdaňovacího
období nebo do konce kalendářního
měsíce, v němž zanikla daňová
povinnost.
(2) Stejně jako vznik daňové
povinnosti se posuzuje zánik nároku na osvobození
od daně a stejně jako zánik daňové
povinnosti se posuzuje vznik nároku na osvobození.".
13. V § 10 odstavce 1, 2
a 3 znějí:
"(1) Poplatník platí
zálohy na daň splatné nejpozději ve
lhůtách do 15. února, 15. dubna, 15. července
a 15. října běžného zdaňovacího
období.
(2) Zálohy na daň
se platí v úhrnu ve výši jedné
čtvrtiny roční daňové sazby
připadající na každé vozidlo,
které má daňovou povinnost v kalendářním
měsíci bezprostředně předcházejícím
splatnosti zálohy na daň. Zálohy na daň
se neplatí, jde-li o vozidla, která splňují
podmínky pro osvobození podle
§ 3 odst. 1 písm. a) až c) a e) až k).
(3) U vozidel evidovaných
a určených jako státní mobilizační
rezervy4b) ("Program
222") a u vozidel dopravovaných výrobci po
vlastní ose do zahraničí zákazníkovi
nebo na výstavy se záloha na daň vypočte
ve výši jedné dvanáctiny roční
daňové sazby připadající na
každé vozidlo za každý kalendářní
měsíc, v němž u vozidla vznikla daňová
povinnost. V případech podle § odst. 2 písm.
a) se záloha vypočte obdobně podle předchozí
věty anebo ve výši podle § 6 odst. 3.
Rozhodné období
pro výpočet záloh začíná
kalendářním měsícem, na který
připadl předchozí termín splatnosti
zálohy a končí kalendářním
měsícem, který předchází
měsíci, v němž nastane následující
termín splatnosti zálohy, s výjimkou zálohy
splatné 15. února, kde
je rozhodným obdobím měsíc leden kalendářního
roku běžného zdaňovacího období.".
14. V § 10 odst. 4 se slova
"dnem vstupu na území České republiky,
popřípadě počínaje dnem účinnosti
tohoto zákona i dnem výstupu z území
České republiky" nahrazují slovy "podle
§ 8 odst 3".
15. V § 10 odst. 5 se slovo "splátkách"
nahrazuje slovem "zálohách".
16. V § 11 se slovo "splátka" nahrazuje
slovem "záloha".
17. V § 12 odst. 1 se za
slova "zdaňovacím období" vkládají
slova "s jedním vozidlem", slova "400 km"
se nahrazují slovy "250 km" a vypouštějí
se slova "a při překonání větší
vzdálenosti než 800 km započítává
se jako tři jízdy".
18. V § 12 odst. 2 první
věta zní:
" Jízdou v kombinované
dopravě se pro účely tohoto zákona
rozumí přeprava vozidla po pozemní komunikaci
z místa nakládky do nejbližší železniční
stanice nebo přístavu a dále po železnici
nebo vodní komunikaci do železniční
stanice nebo přístavu nejbližšího
k místu určení, pokud jízda po pozemní
komunikaci není delší než 100 km v jednom
směru.".
19. V § 12 odst. 3 zní:
"(3) Slevu na dani uplatní
poplatník u místně příslušného
správce daně v daňovém přiznání.
Do 31. ledna následujícího kalendářního
roku lze uplatnit u správce daně5)
nárok na slevu, jde-li o vozidla uvedená v §
8 odst. 3. Správce daně5) slevu
započte na daň splatnou ve zdaňovacích
obdobích následujícího kalendářního
roku nebo částku odpovídající
slevě složí u banky na území
České republiky na účet znějící
na Českou měnu.".
20. V § 13 odst. 2 se slova "§ 8 odst. 2"
nahrazují slovy "§ 8 odst. 3".
21. § 14 zní:
Provedená přestavba
vozidla, která má za následek změnu
základu daně a roční sazby daně,
nemění daňovou povinnost v průběhu
zdaňovacího období.".
22. § 15 včetně
nadpisu zní:
(1) Daňové přiznání
podává poplatník, jemuž vzniká
daňová povinnost podle § ti odst. 1, nejpozději
do 31. ledna kalendářního rolu následujícího
po uplynutí zdaňovacího období, a
to i v případech, jedná-li se o poplatníka,
kterému přiznání zpracovává
daňový poradce. V přiznání
se uvádějí
i vozidla od daně osvobozená, kromě vozidel
uvedených v § 3 odst. 1 písm. a) a b).
(2) Poplatník uvedený
v odstavci 1. je povinen v daňovém přiznání
dani sám vypočítat a zaplatit ji správci
daně ve lhůtě pro podání přiznání.
(3) Poplatník, jemuž
vzniká daňová povinnost podle § 8 odst.
3, nepodává daňové přiznání.
Poplatník se účastní vyměření
daně nebo doplatku na daň prováděného
správcem daně5).
Daň je splatná na českém hraničním
přechodu při vstupu na území nebo
výstupu z území České republiky,
v okamžiku zahájení celního řízení.
O takto vyměřené a zaplacené dani
nebo doplatku daně vydá správce daně5)
poplatníkovi potvrzení, kterým poplatník
prokazuje výši zaplacené daně. Tiskopis
potvrzení o vyměření a zaplacení
daně nebo doplatku daně vydá ministerstvo
financí.".
23. V § 16 odst. 1 se na konci tečka nahrazuje čárkou a připojují se tato slova:
"nestanoví-li tento zákon jinak.".
24. § 17 zní:
(1) Ministerstvo financí
může ve vztahu k zahraničí činit
opatření k zajištění vzájemnosti
nebo odvetná opatření za účelem
vyrovnává zdanění.
(2) Správce daně
může v odůvodněných případech
stanovit zálohy na daň jinak, než jak je uvedeno
v § 10. Proti rozhodnutí o stanovení záloh
jinak lze podat odvolání.".
25. Za § 17 se vkládá nový § 17
a, který zní:
(1) Zaplacené částky
na dani v průběhu zdaňovacího období
roku 1993, jde-li o vozidla uvedená v § 8 odst. 1,
které převyšují daňovou povinnost
podle platné právní úpravy v roce
1993, jsou přeplatkem na dani podle zvláštního
předpisu7).
Obdobně postupuje správce daně4c),
podá-li poplatník do 31. ledna roku 1994 žádost,
v níž uplatní nárok na osvobození
podle § 3 odst. 2 nebo nárok na slevu na dani podle
§ 12 odst. 3 za zdaňovací období roku
1993.
(2) Vznikla-li daňová
povinnost u vozidel uvedených v § 8 odst. 1. v listopadu
nebo prosinci roku 1993, zaplatí poplatník poměrnou
výši daně připadající
na tato vozidla nejpozději do 31. ledna 1994.".
26. V § 18 se dosavadní
text paragrafu označuje jako odstavec 1 a doplňuje
se novým odstavcem 2, který zní:
"(2) Zrušuje se vyhláška
ministerstva financí č. 70/1993 Sb., kterou se provádí
zákon o dani silniční.".
27. Poznámky č.
2, 3, 3a, 3b, 3c, 3d, 4, 4a, 4b, 4c a 5 pod čarou znějí:
"2) § 1 odst. 4 vyhlášky federálního ministerstva dopravy č. 41/1984 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.
3) § 94 vyhlášky ministerstva vnitra č.145/1956 Sb., o provozu na silnicích, ve znění vyhlášky č. 34/1984 Sb.
3a) § 2 odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb. ve znění pozdějších předpisů.
3b) § 22 odst. 2 zákona č. 586/1992 Sb. ve znění pozdějších předpisů.
§ 21 zákona č. 513/1991 Sb.
3c) § 52 odst. 1 písm. a) a c) vyhlášky federálního ministerstva dopravy č. 41/1984 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.
3d) § 9 zákona č. 135/1961 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění zákona č. 27/1984 Sb.
4) EHK OSN 83-01 (direktiva ES 89/458 nebo 910/441, US Federal 83) e EHK OSN 83-B, C (direktiva ES 88/76 nebo 88/436) nebo předpis EHK OSN 24-03 a 49-02 (direktiva ES 72/306 a 88/77 až 91/542), platí limity pro kontrolu série.
4a) § 6 odst. 2 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.
4b) § 1 nařízení vlády České a Slovenské Federativní Republiky č. 284/1992 Sb., o opatřeních hospodářské mobilizace.
4c) § 4 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění zákona č. 35/1993 Sb.
5) § 3 odst. 2 písm.
c) zákona č. 13/1993 Sb., celní zákon.".
Ustanovení § 94 a
§ 95 zákona České národní
rady č. 337/1992 Sb., o správě daní
a poplatků, ve znění zákona č.
35/1993 Sb. a zákona č. 157/1993 Sb., se vypouštějí.
Zákon č. 212/1992
Sb., o soustavě daní se mění takto:
1. V § 3 odst. 2 se vypouští
věta druhá.
2. V § 3 se vypouští odstavec 3.
Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. ledna 1994.
Obecná část
Česká národní
rada schválila dne 21. 12. 1992 zákon č.
16/1993 Sb., o dani silniční, který nahradil
zákon ČNR č. 339/1992 Sb., o dani silniční,
ještě před nabytím jeho účinnosti.
Silniční daň
zavedená v rámci nové daňové
soustavy se uplatňuje v letošním roce poprvé
a poznatky nabyté při jejím uplatňování
se promítají do návrhu na právní
úpravu a doplnění zákona o dani silniční.
Cílem navrhované úpravy je
- upřesnit jednotlivá
ustanovení tak, aby nezakládala možnost různého
výkladu;
- zahrnout do zákona i
podrobnosti stanovené ve vyhlášce č.
70/1993 Sb., týkající se prokazování
nároku na osvobození vozidel splňujících
limity zvláštního předpisu EHK OSN 83-B
nebo jemu odpovídající direktivy ES 88/76
nebo 88/436;
- zrušit osvobození
od daně pro osobní vozidla zaměstnanců
včetně společníků společností
s r. o., která jsou využívána při
podnikání zaměstnavateli formou pracovních
cest, neboť jde o ustanovení, které v praxi
vede k obcházení zákon o silniční
dani. Zaměstnavatel využívá v přímé
souvislosti se svou podnikatelskou činností vozidel
svých zaměstnanců tak, že jim vystavuje
příkazy k pracovním cestám, vyplácí
jim náhrady podle zákona č. 119/1992 Sb.,
a nezajišťuje pro svou podnikatelskou činnost
vozidla (vozový
park), která by podléhala silniční
dani. V některých případech jde o
tak zjevné obcházení zákona, např.
pracovní cesty při výkonu taxislužby
nebo při výuce v autoškole apod., že správce
daně uplatňuje ustanovení § 2 odst.
7 zákona o správě daní
a poplatků (skutečnost zastřená formálně
právním stavem). Navrhuje se změna a doplnění,
že poplatníkem daně je zaměstnavatel,
který za takto použité vozidlo platí
daň v poměrné výši, popřípadě
za každý den 25,- Kč, je-li to pro poplatníka
výhodnější. Zaplacenou
silniční daň uplatní jako náklad
pro účely daně z příjmů;
- změnit dosavadní
postup placení daně ve splátkách na
placení záloh na daň s tím, že
daňové přiznání bude poplatník
podávat po skončení běžného
zdaňovacího období a ne předem na
běžné zdaňovací období;
- přesunout ze zákona
č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků,
ve znění pozdějších předpisů,
ustanovení hlavy páté § 94 a §
95 týkající se pouze silniční
daně;
Finanční dosah
Předpokládaný
výnos silniční daně v roce 1993 z
vozidel evidovaných v České republice je
3,6 mld. Kč. Vzhledem k tomu, že po uplynutí
lhůty pro placení 3. splátky na daň
bylo na silniční dani z těchto vozidel zaplaceno
v úhrnu 3,27 mld Kč, lze předpokládat,
že rozpočtovaný výnos bude naplněn.
Navrhované změny
by neměly výnos silniční daně
ovlivnit, v důsledku vzájemné kompenzace
jejich finančního dopadu. Je však třeba
vzít v úvahu povinnost od 1. 10. t. r. dovážet
pouze vozidla zaručující ekologický
provoz stejně jako i povinnost vyrábět nové
osobní automobily vybavené
trojcestným řízeným katalyzátorem.
Tato vozidla mají podle
právní úpravy nárok na osvobození
ještě na dvě další zdaňovací
období. Nelze zatím vyčíslit dopad
tohoto opatření na výnos silniční
daně.
Podle dosavadního vývoje
výnosu silniční daně vybírané
celními orgány je zřejmé, že
předpokládaný výnos daně z
vozidel evidovaných v zahraničí ve výši
0,5 mld Kč nebude splněn s ohledem na mezivládní
dohody o mezinárodní silniční dopravě.
(Do konce měsíce září 1993
vybraly celní orgány silniční daň
ve výši 52
mil. Kč.). Výnos silniční daně
za zdaňovací období roku 1994 vybírané
celními orgány se předpokládá
ve výši cca 0,1 mld Kč. Z vozidel evidovaných
ve Slovenské republice se v tomto zdaňovacím
období daň nevybírá a pro následující
období se předpokládá uzavření
dohody o vzájemném osvobození vozidel.
Z výše uvedeného
vyplývá, že v případě
schválení navrhovaných změn bude celkový
výnos silniční daně za zdaňovací
období roku 1994 činit cca 3,7 mld Kč.
Zvláštní
část
K bodu 1
Navrhuje se vypustit z ustanovení
o účelu zákona zdaněni používání
dálnic, neboť se v roce 1994 předpokládá
zavedení roční úplaty cenového
charakteru za užívání dálnic,
které by se vztahovalo na všechna silniční
motorová vozidla evidovaná v České
republice a v zahraničí, která vjedou na
dálnici.
K bodu 2
Výslovně se navrhuje
uvést, že vozidla, kterým byla přidělena
zvláštní státní poznávací
značka, která není totožná se
státní poznávací značkou, na
základě níž jsou vozidla v České
republice uváděna do provozu, nejsou předmětem
daně.
K bodu 3 a 4
Upřesňuje se ustanovení
o osvobození od daně. Přitom se vypouští
dosavadní osvobození osobních automobilů
zaměstnanců používaných k pracovním
cestám, které se uskutečňují
v zájmu zaměstnavatele.
Osvobození pro vozidla pohotovostní, t. j. vozidla
opatřená výstražným světlem
zapsaným v technickém průkazu k vozidlu,
se navrhuje upřesnit a vyloučit ta vozidla, která
jsou určena k jiným činnostem než pohotovostní
službě, např. odtahovou službu.
Pro vozidla využívaná
zpravidla ke kombinované přepravě nákladů
byla dosud podmínka pro úplné osvobození
"výlučnost" použití vozidla
pro předmětnou přepravu nákladů,
která se navrhuje nahradit slovem "zpravidla",
tj. více než 50 km ujetých pro osvobozený
účel z celkem ročně ujetých
kilometrů. Tak bude zajištěna
možnost uplatnit osvobození i pro menší
podnikatele, kteří využívají
při svých činnostech menší vozový
park.
Dochází k přečíslování
dosavadních odstavců. V odstavci 2 se definuje používaný
pojem "zpravidla". Doplňuje se nový odstavec
5, který upřesňuje stávající
osvobození při ekologickém motoru tahače
i pro jeden návěs.
K bodu 5 a 6
Navrhuje se doplnění
zákona, kterým se stanoví, že poplatníkem
daně je
- osoba, která vyplácí
cestovní náhrady svému zaměstnanci
za použití osobního automobilu, tj. zaměstnavatel
ve smyslu § 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů, ve znění pozdějších
předpisů, pokud daňová povinnost nevznikla
již držiteli osobního automobilu,
- dále také osoba,
která využívá k podnikání
vozidla, která jsou jinak určena a užívána
při mimořádných situacích (tzv.
"Program 222"), neboť v současné
době přetrvává nejednoznačné
označení držitele v technických průkazech
k těmto vozidlům,
- stálá provozovna
nebo jiná organizační složka subjektu
se sídlem v zahraničí, která je rovněž
poplatníkem daně z příjmů podle
zákona č. 586/1992 Sb., ve znění pozdějších
předpisů.
V důsledku této
změny dochází k přečíslování
stávajícího odstavce 2.
K bodu 7
Navrhuje se v rámci dosavadních
sazeb podrobnější rozčlenění
ročních daňových sazeb podle celkové
hmotnosti vozidel a k rozšíření pásem
pro vozidla, u nichž je základem obsah válců.
Současně se navrhuje zvýšit sazbu daně
pro vozidla, která mají vyšší obsah
než 1 500 cm3.
Dále se navrhují úpravy sazeb tak, a by byly
dělitelné dvanácti s ohledem na placení
daně v poměrné výši 1/12 roční
daňové sazby za kalendářní
měsíc trvání daňové
povinnosti.
K bodu 8
Navrhuje se stanovení denní
sazby daně ve výši 25,- Kč osobních
automobilů, které jsou využívány
zaměstnanci a za jejichž použití zaměstnavatel
vyplácí cestovní náhrady, nejde-li
o osobní automobil, jehož držiteli vznikla daňová
povinnost z jiného důvodu.
K bodu 9 a 10
K zajištění
jednoduššího vybírání daně
celními orgány se navrhuje zakotvit v § 7 odst.
2 ustanovení o nevracení daně splatné
na hraničním přechodu v případech,
kdy doba pobytu na území České republiky
vozidla evidovaného v zahraničí je kratší,
než byla předpokládána poplatníkem
při vstupu vozidla na území České
republiky. Obdobné ustanovení bylo doposud obsaženo
v § 14 stávajícího zákona.
K bodu 11 a 12
Nedochází k věcné
změně, pouze se navrhuje upřesnit stávající
ustanovení a zohlednit i zánik daňové
povinnosti v průběhu zdaňovacího období
pro vozidla, z nichž se platí daň u místně
příslušného finančního
úřadu. U souvislosti s touto úpravou se upřesňuje
i ustanovení o poměrné výši daně
v návaznosti na vznik nebo zánik daňové
povinnosti v průběhu zdaňovacího období.
Navrhuje se vypustit dosavadní text poznámky 5 pod
čarou (zákon FS č. 211/1992 Sb., o čs.
federaci) a nahradit jej nově zákonem
celním, který obsahuje ustanovení, kdo spravuje
silniční daň na hraničním přechodu.
K bodu 15 a ž 16
K zajištění
jednoduššího vybírání daně
se navrhuje v běžném zdaňovacím
období platit zálohy na daň ve stanovených
lhůtách a povinnost podávat daňové
přiznání až po uplynutí zdaňovacího
období. Zálohy se navrhuje platit podle stavu vozidel
v kalendářním měsíci, který
bezprostředně předchází lhůtě
splatnosti zálohy na daň.
Tato závažná
změna zajistí, aby poplatník mohl zohlednit
v celkové daňové povinnosti skutečnosti,
které zákon předvídá a které
daňovou povinnost resp. její výši modifikují
lhůty pro placení záloh se v podstatě
neliší od lhůt pro placení splátek
na daň v roce 1993, čímž bude pravidelný
příjem z této daně pro státní
rozpočet zajištěn.
Nemění se placení
daně z vozidel evidovaných v zahraničí
na hraničních přechodech.
Ukládá se povinnost poplatníku vést
evidenci o placených zálohách na dani.
K bodu 17 až 19
Upřesňuje se ustanovení
o slevě na dani z důvodu provozování
kombinované dopravy, aby bylo zřejmé, že
slevu lze uplatnit vždy jen na konkrétní vozidlo,
upravují se podmínky pro uplatnění
slevy a promítá se do ustanovení změna
pro uplatnění slevy na dani v návaznosti
na navrhovanou změnu podávat daňové
přiznání po uplynutí zdaňovacího
období.
K bodu 20
Navrhovaná úprava
je důsledkem navrženého znění
ustanovení § 8.
K bodu 21
Navrhuje se dosavadní ustanovení
§ 14 o tom, že zaplacená daň se nevrací,
zrušit v návaznosti na doplnění ustanovení
o zániku daňové povinnosti, nejde-li o vozidla
evidovaná v zahraničí, kterým vzniká
daňová povinnost vstupem na území
České republiky. Navrhované ustanovení
je přesunuto z dosavadního § 15 odst. 1.
K bodu 22 a k čl.II
Navrhuje se ze zákona o
správě daní a poplatků přesunout
a upravit stávající ustanovení §
94 a § 95, do zákona o silniční dani,
a to do § 15 návrhu. Legislativní pravidla
nepřipouští provést novelu dvou předpisů
jedním zákonem, a proto se jeví jednodušší,
a to i pro poplatníka a správce daně, přesunout
úpravu do jednoho právního předpisu.
Daňové přiznání
se navrhuje podávat až po uplynutí zdaňovacího
období, čímž se umožní poplatníkovi
v daňovém přiznání zohlednit
pohyb ve vozovém parku v průběhu zdaňovacího
období.
K budu 23
Nedochází k věcné
změně, pouze se upřesňuje rozsah použití
zákona o správě daní a poplatků
ve věci silniční daně.
K bodu 24 a 26
Zrušuje se vyhláška
č. 70/1993 Sb., kterou se provádí zákon
o dani silniční, a současně se vypouští
zmocnění pro ministerstvo financí k jejímu
vydání, neboť ustanovení zrušené
vyhlášky je zakotveno přímo v návrhu
zákona.
K bodu 25
V tomto ustanovení se navrhuje
přechodné ustanovení, kterým se řeší
situace poplatníků i správců daně
v období přechodu na podávání
daňového přiznání až po
uplynutí zdaňovacího období. Přitom
stávající úprava stanoví možnost
uplatnit slevu, popř. osvobození, v daňovém
přiznání, podávaném k 31. 1.
1994. Dále se řeší vznik přeplatku
a nedoplatku na dani za rok 1993.
K bodu 27
Pro přehlednost se uvádějí
souhrnně nově stanovené, popř. nově
upravené stávající, poznámky
pod čarou.
K čl. III
Navrhuje se zrušit ustanovení
§ 3 odst. 2 a 3 zákona č. 212/1992 Sb., o soustavě
daní, aby byla možnost podrobit dani silniční
vozidla evidovaná v zahraničí při
vstupu na území České republiky přes
hranici česko-slovenskou. Dosud se započítává
daň silniční splatná při vjezdu
na Slovensko na daň stanovenou resp. splatnou v České
republice. Zrušení předmětného
ustanovení bude tedy řešit vztah k zahraničí.
Vztah ke Slovenské republice, resp. povinnost slovenských
dopravců platit
daň na území České republiky,
se navrhuje řešit dohodou mezi ministerstvy financí
České a Slovenské republiky o vzájemném
osvobození od silniční daně.
K čl. IV
Navrhuje se, aby návrh
zákona nabyl účinnosti dnem 1. ledna 1994,
tj. na počátku zdaňovacího
období.