Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA 1993

I. volební období

622

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1993,

kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 16/1993 Sb., o dani silniční, zákon České národní rady č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 212/1992 Sb., o soustavě daní

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Čl. I

Zákon České národní rady č. 16/1993 Sb., o dani silniční, se mění a doplňuje takto:

1. V § 1 se za slova "České republice" vkládají slova ", s výjimkou dálnic,".

2. § 2 odst. 2 zní:

" (2) Předmětem daně nejsou:

a) zvláštní vozidla vymezená zvláštním předpisem2) jejich přípojná vozidla,

b) vozidla, kterým byla přidělena zvláštní státní poznávací značka3).".

3. § 3 odst. 1, 2 a 3 znějí:

" (1) Od daně jsou osvobozena:

a) vozidla jednostopá a vozidla se třemi koly a jejich přípojná vozidla,

b) vozidla diplomatických misí a konzulárních úřadů, pokud je zaručena vzájemnost,

c) osobní automobily, nákladní vozidla do celkové hmotnosti 3,5 t a jejich přípojná vozidla evidované v zahraničí, nejde-li o vozidla provozovaná na území České republiky osobami se sídlem nebo trvalým pobytem na území České republiky nebo osobami, které se zde obvykle zdržují3a) anebo osobami se sídlem nebo trvalým pobytem v zahraničí, které mají na území České republiky stálou provozovnu nebo jinou organizační složku3b),

d) vozidla, která se nacházejí v zahraničí, ve zdaňovacím období nepřetržitě alespoň 183 dní, jsou-li provozována osobami se sídlem nebo trvalým pobytem na území České republiky nebo osobami, které se zde obvykle zdržují3a), anebo osobami se sídlem nebo trvalým pobytem v zahraničí, které mají na území České republiky stálou provozovnu nebo jinou organizační složku3b); osvobozují se na tu část zdaňovacího období, po kterou se tato vozidla nepřetržitě nacházejí v zahraničí; do této doby se započítává každý celý kalendářní měsíc, po který je vozidlo mimo území České republiky,

e) vozidla používaná zpravidla pro veřejnou dopravu osob v městské hromadné dopravě,

f) vozidla požární ochrany, vozidla zdravotnické a důlní záchranné služby a poruchové služby plynárenských zařízení; vozidla musí být vybavena zvláštním výstražným světlem3c) zapsaným v technickém průkazu k vozidlu; pro vozidla zdravotnická nevybavená výstražným světlem je rozhodné jejich označení v technickém průkazu vozidla (např. sanitní, ambulantní a pod.),

g) vozidla zabezpečující zpravidla nouzové zásobování obyvatelstva pitnou vodou,

h) vozidla speciální samosběrová (zametací) a speciální jednoúčelová vozidla - značkovače silnic a vozidla správců komunikací používaná výlučně k zabezpečení sjízdnosti a schůdnosti komunikací3d),

ch) vozidla spojů používaná zpravidla pro přepravu poštovních zásilek,

i) vozidla používaná zpravidla pro dopravu věcí z místa, v němž jsou věci uskladněny, na místo překládky k železniční, lodní nebo letecké dopravě nebo z tohoto místa do místa určení, není-li vzdálenost mezi místem překládky a místem, v němž jsou věci uskladněny, nebo místem určení delší než 50 km,

j) vozidla splňující limity stanovené zvláštními předpisy4); osvobozují se do 31. prosince 1995,

k) vozidla na elektrický pohon; osvobozují se do 31. prosince 1995.

(2) Podmínka pro osvobození vozidla od daně vyjádřená v odstavci 1 písm. e), g), ch) a i) pojmem "zpravidla" je splněna, jestliže vozidlo ujede pro stanovený účel více než 50 kilometrů z celkového počtu kilometrů ujetých vozidlem ve zdaňovacím období.

(3) Nárok na osvobození vozidel podle odstavce 1 písm. j) prokáže poplatník některým z těchto způsobů

a) údajem uvedeným v technickém průkazu vozidla v rubrice "3b" (u typu motoru uvedena poznámka "KAT" nebo "NKA"),

b) údajem uvedeným v technickém průkazu vozidla v rubrice "úřední záznamy", v níž je uvedeno plnění zvláštních předpisů4)

c) údajem v samostatném dokladu vydaném výrobcem vozidla nebo jeho pověřeným zástupcem (akreditovaným dovozcem) nebo

d) samostatným dokladem vydaným výrobcem zařízení nebo jeho pověřeným zástupcem (akreditovaným dovozcem), kterým se osvědčí, že technická způsobilost zařízení ke snížení emisí byla schválena jako typ plnící limity podle zvláštních předpisů4) (osvědčení o výrobku doplněné číslem typového schválení v České republice).

Pokud od zápisu údajů nebo vydání samostatného dokladu uplynula doba delší než dva roky, prokáže poplatník nárok na osvobození ještě potvrzením příslušného autorizovaného pracoviště pro měření emisí o kladném výsledku emisní zkoušky. Ve sporných případech je rozhodující stanovisko Ústavu pro výzkum motorových vozidel v Praze.".

4. V § 3 se vkládá nový odstavec 5, který zní:

"(5) Nárok na osvobození podle odstavce písm. j) se u jednoho poplatníka vztahuje na počet návěsů odpovídající počtu tahačů splňujících stanovené podmínky.".

5. V § 4 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který zní:

"(2) Poplatníkem daně je vždy

a) zaměstnavatel, pokud vyplácí cestovní náhrady svému zaměstnanci4a) za použití osobního automobilu, pokud daňová povinnost nevznikla již držiteli vozidla,

b) osoba, která užívá vozidlo evidované a určené jako státní mobilizační rezerva4b) ("Program 222"),

c) stálá provozovna nebo jiná organizační složka3b) osoby se sídlem nebo trvalým pobytem v zahraničí.

6. Dosavadní odstavec 2 v § 4 se označuje jako odstavec 3.

7. V § 6 odst. 1 a 2 znějí:

"(1) Roční sazba daně ze základu daně podle § 5 písm. a)

činí:  
při zdvihovém objemu motoru  
do 800 cm31 200 Kč
nad 800 cm3 do 1250 cm3 1 800 Kč
nad 1250 cm3 do 1500 cm3 2 400 Kč
nad 1500 cm3 do 2000 cm3 3 000 Kč
nad 2000 cm3 do 3000 cm3 3 600 Kč
nad 3000 cm34 200 Kč.




(2) Roční sazba daně ze základu daně podle § 5 písm. b) a c) činí:

při počtu náprav hmotnosti 
   
1 nápravado 1 tuny 1 800 Kč
 nad 1 t do 2 t2 700 Kč
 nad 2 t do 3,5 t3 900 Kč
 nad 3,5 t do 5 t5 400 Kč
 nad 5 t do 6,5 t6 900 Kč
 nad 6,5 t do 8 t8 400 Kč
 nad 8 t9 600 Kč
   
2 nápravydo 1 tuny 1 800 Kč
 nad 1 t do 2 t2 400 Kč
 nad 2 t do 3,5 t3 600 Kč
 nad 3,5 t do 5 t4 800 Kč
 nad 5 t do 6,5 t6 000 Kč
 nad 6,5 t do 8 t7 200 Kč
 nad 8 t do 9,5 t8 400 Kč
 nad 9,5 t do 11 t9 600 Kč
 nad 11 t do 12 t10 800 Kč
 nad 12 t do 13 t12 600 Kč
 nad 13 t do 14 t14 700 Kč
 nad 14 t do 15 t16 500 Kč
 nad 15 t do 18 t23 700 Kč
 nad 18 t do 21 t29 100 Kč
 nad 21 t do 24 t35 100 Kč
 nad 24 t do 27 t40 500 Kč
 nad 27 t46 200 Kč
   
3 nápravydo 1 t 1 800 Kč
 nad 1 t do 3,5 t2 400 Kč
 nad 3,5 t do 6 t3 600 Kč
 nad 6 t do 8,5 t6 000 Kč
 nad 8,5 t do 11 t7 200 Kč
 nad 11 t do 13 t8 400 Kč
 nad 13 t do 15 t10 500 Kč
 nad 15 t do 17 t13 200 Kč
 nad 17 t do 19 t15 900 Kč
 nad 19 t do 21 t17 400 Kč
 nad 21 t do 23 t21 300 Kč
 nad 23 t do 26 t27 300 Kč
 nad 26 t do 31 t36 600 Kč
 nad 31 t do 36 t43 500 Kč
 nad 36 t50 400 Kč
   
4 nápravy  
a více nápravdo 18 t 8 400 Kč
 nad 18 t do 21 t10 500 Kč
 nad 21 t do 23 t14 100 Kč
 nad 23 t do 25 t17 700 Kč
 nad 25 t do 27 t22 200 Kč
 nad 27 t do 29 t28 200 Kč
 nad 29 t do 32 t33 300 Kč
 nad 32 t do 36 t39 300 Kč
 nad 36 t44 100 Kč.".

8. V § 6 se doplňuje odstavec 4, který zní:

" (4) V případě podle § 4 odst. 2 písm. a) činí sazba daně 25 Kč za každý den použití osobního automobilu, je-li to pro poplatníka (zaměstnavatele) výhodnější.".

9. V § 7 odst. 1 a 4 se slova "(§ 8 odst. 2)" nahrazují slovy "(§ 8 odst. 3)".

10. V § 7 odst. 2 se na konci připojuje věta:

"Je-li délka pobytu kratší, než byla při vstupu na území České republiky předpokládána, daň se nevrací.".

11. § 8 včetně nadpisu zní:

" Vznik a zánik daňové povinnosti, splatnost, placení a zaokrouhlování daně a záloh na daň

§ 8

(1) U vozidel, kterým je na území České republiky přidělena státní poznávací značka a u vozidel evidovaných v zahraničí, která jsou na území České republiky provozována osobami se sídlem nebo trvalým pobytem na území České republiky nebo osobami, které se zde obvykle zdržují3a), anebo osobami se sídlem nebo trvalým pobytem v zahraničí, které mají na území České republiky stálou provozovnu nebo jinou organizační složku3b), vzniká daňová povinnost počínaje kalendářním měsícem, v němž byly splněny rozhodné skutečnosti uvedené v § 2 odst. 1. Poplatníci daně z těchto vozidel podávají daňové přiznání podle § 15 u místně příslušného správce daně4c).

(2) U vozidel uvedených v odstavci 1 zaniká daňová povinnost v kalendářním měsíci, v němž pominuly rozhodné skutečnosti uvedené v § 2 odst. 1. Dojde-li však v průběhu zdaňovacího období ke změně v osobě poplatníka, zaniká daňová povinnost původnímu poplatníkovi uplynutím kalendářního měsíce, který předchází před kalendářním měsícem vzniku daňové povinnosti novému poplatníkovi.

(3) U vozidel evidovaných v zahraničí, která nejsou uvedena v odstavci 1, vzniká daňová povinnost dnem vstupu na území České republiky a zaniká dnem výstupu z území České republiky; správcem daně je orgán uvedený ve zvláštním předpisech5).".

12. § 9 zní:

"§ 9

(1) U vozidel, u nichž v průběhu zdaňovacího období vznikne nebo zanikne daňová povinnost, činí daň poměrnou výši daňově sazby odpovídající součinu jedné dvanáctiny roční daňové sazby a počtu kalendářních měsíců počínaje počátkem zdaňovacího období nebo kalendářním měsícem, v němž vznikla daňová povinnost do konce zdaňovacího období nebo do konce kalendářního měsíce, v němž zanikla daňová povinnost.

(2) Stejně jako vznik daňové povinnosti se posuzuje zánik nároku na osvobození od daně a stejně jako zánik daňové povinnosti se posuzuje vznik nároku na osvobození.".

13. V § 10 odstavce 1, 2 a 3 znějí:

"(1) Poplatník platí zálohy na daň splatné nejpozději ve lhůtách do 15. února, 15. dubna, 15. července a 15. října běžného zdaňovacího období.

(2) Zálohy na daň se platí v úhrnu ve výši jedné čtvrtiny roční daňové sazby připadající na každé vozidlo, které má daňovou povinnost v kalendářním měsíci bezprostředně předcházejícím splatnosti zálohy na daň. Zálohy na daň se neplatí, jde-li o vozidla, která splňují podmínky pro osvobození podle § 3 odst. 1 písm. a) až c) a e) až k).

(3) U vozidel evidovaných a určených jako státní mobilizační rezervy4b) ("Program 222") a u vozidel dopravovaných výrobci po vlastní ose do zahraničí zákazníkovi nebo na výstavy se záloha na daň vypočte ve výši jedné dvanáctiny roční daňové sazby připadající na každé vozidlo za každý kalendářní měsíc, v němž u vozidla vznikla daňová povinnost. V případech podle § odst. 2 písm. a) se záloha vypočte obdobně podle předchozí věty anebo ve výši podle § 6 odst. 3. Rozhodné období pro výpočet záloh začíná kalendářním měsícem, na který připadl předchozí termín splatnosti zálohy a končí kalendářním měsícem, který předchází měsíci, v němž nastane následující termín splatnosti zálohy, s výjimkou zálohy splatné 15. února, kde je rozhodným obdobím měsíc leden kalendářního roku běžného zdaňovacího období.".

14. V § 10 odst. 4 se slova "dnem vstupu na území České republiky, popřípadě počínaje dnem účinnosti tohoto zákona i dnem výstupu z území České republiky" nahrazují slovy "podle § 8 odst 3".

15. V § 10 odst. 5 se slovo "splátkách" nahrazuje slovem "zálohách".

16. V § 11 se slovo "splátka" nahrazuje slovem "záloha".

17. V § 12 odst. 1 se za slova "zdaňovacím období" vkládají slova "s jedním vozidlem", slova "400 km" se nahrazují slovy "250 km" a vypouštějí se slova "a při překonání větší vzdálenosti než 800 km započítává se jako tři jízdy".

18. V § 12 odst. 2 první věta zní:

" Jízdou v kombinované dopravě se pro účely tohoto zákona rozumí přeprava vozidla po pozemní komunikaci z místa nakládky do nejbližší železniční stanice nebo přístavu a dále po železnici nebo vodní komunikaci do železniční stanice nebo přístavu nejbližšího k místu určení, pokud jízda po pozemní komunikaci není delší než 100 km v jednom směru.".

19. V § 12 odst. 3 zní:

"(3) Slevu na dani uplatní poplatník u místně příslušného správce daně v daňovém přiznání. Do 31. ledna následujícího kalendářního roku lze uplatnit u správce daně5) nárok na slevu, jde-li o vozidla uvedená v § 8 odst. 3. Správce daně5) slevu započte na daň splatnou ve zdaňovacích obdobích následujícího kalendářního roku nebo částku odpovídající slevě složí u banky na území České republiky na účet znějící na Českou měnu.".

20. V § 13 odst. 2 se slova "§ 8 odst. 2" nahrazují slovy "§ 8 odst. 3".

21. § 14 zní:

" § 14

Provedená přestavba vozidla, která má za následek změnu základu daně a roční sazby daně, nemění daňovou povinnost v průběhu zdaňovacího období.".

22. § 15 včetně nadpisu zní:

§ 15

Daňové přiznání

(1) Daňové přiznání podává poplatník, jemuž vzniká daňová povinnost podle § ti odst. 1, nejpozději do 31. ledna kalendářního rolu následujícího po uplynutí zdaňovacího období, a to i v případech, jedná-li se o poplatníka, kterému přiznání zpracovává daňový poradce. V přiznání se uvádějí i vozidla od daně osvobozená, kromě vozidel uvedených v § 3 odst. 1 písm. a) a b).

(2) Poplatník uvedený v odstavci 1. je povinen v daňovém přiznání dani sám vypočítat a zaplatit ji správci daně ve lhůtě pro podání přiznání.

(3) Poplatník, jemuž vzniká daňová povinnost podle § 8 odst. 3, nepodává daňové přiznání. Poplatník se účastní vyměření daně nebo doplatku na daň prováděného správcem daně5). Daň je splatná na českém hraničním přechodu při vstupu na území nebo výstupu z území České republiky, v okamžiku zahájení celního řízení. O takto vyměřené a zaplacené dani nebo doplatku daně vydá správce daně5) poplatníkovi potvrzení, kterým poplatník prokazuje výši zaplacené daně. Tiskopis potvrzení o vyměření a zaplacení daně nebo doplatku daně vydá ministerstvo financí.".

23. V § 16 odst. 1 se na konci tečka nahrazuje čárkou a připojují se tato slova:

"nestanoví-li tento zákon jinak.".

24. § 17 zní:

"§ 17

(1) Ministerstvo financí může ve vztahu k zahraničí činit opatření k zajištění vzájemnosti nebo odvetná opatření za účelem vyrovnává zdanění.

(2) Správce daně může v odůvodněných případech stanovit zálohy na daň jinak, než jak je uvedeno v § 10. Proti rozhodnutí o stanovení záloh jinak lze podat odvolání.".

25. Za § 17 se vkládá nový § 17 a, který zní:

"17 a

(1) Zaplacené částky na dani v průběhu zdaňovacího období roku 1993, jde-li o vozidla uvedená v § 8 odst. 1, které převyšují daňovou povinnost podle platné právní úpravy v roce 1993, jsou přeplatkem na dani podle zvláštního předpisu7). Obdobně postupuje správce daně4c), podá-li poplatník do 31. ledna roku 1994 žádost, v níž uplatní nárok na osvobození podle § 3 odst. 2 nebo nárok na slevu na dani podle § 12 odst. 3 za zdaňovací období roku 1993.

(2) Vznikla-li daňová povinnost u vozidel uvedených v § 8 odst. 1. v listopadu nebo prosinci roku 1993, zaplatí poplatník poměrnou výši daně připadající na tato vozidla nejpozději do 31. ledna 1994.".

26. V § 18 se dosavadní text paragrafu označuje jako odstavec 1 a doplňuje se novým odstavcem 2, který zní:

"(2) Zrušuje se vyhláška ministerstva financí č. 70/1993 Sb., kterou se provádí zákon o dani silniční.".

27. Poznámky č. 2, 3, 3a, 3b, 3c, 3d, 4, 4a, 4b, 4c a 5 pod čarou znějí:

"2) § 1 odst. 4 vyhlášky federálního ministerstva dopravy č. 41/1984 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.

3) § 94 vyhlášky ministerstva vnitra č.145/1956 Sb., o provozu na silnicích, ve znění vyhlášky č. 34/1984 Sb.

3a) § 2 odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb. ve znění pozdějších předpisů.

3b) § 22 odst. 2 zákona č. 586/1992 Sb. ve znění pozdějších předpisů.

§ 21 zákona č. 513/1991 Sb.

3c) § 52 odst. 1 písm. a) a c) vyhlášky federálního ministerstva dopravy č. 41/1984 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.

3d) § 9 zákona č. 135/1961 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění zákona č. 27/1984 Sb.

4) EHK OSN 83-01 (direktiva ES 89/458 nebo 910/441, US Federal 83) e EHK OSN 83-B, C (direktiva ES 88/76 nebo 88/436) nebo předpis EHK OSN 24-03 a 49-02 (direktiva ES 72/306 a 88/77 až 91/542), platí limity pro kontrolu série.

4a) § 6 odst. 2 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.

4b) § 1 nařízení vlády České a Slovenské Federativní Republiky č. 284/1992 Sb., o opatřeních hospodářské mobilizace.

4c) § 4 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění zákona č. 35/1993 Sb.

5) § 3 odst. 2 písm. c) zákona č. 13/1993 Sb., celní zákon.".

Čl. II

Ustanovení § 94 a § 95 zákona České národní rady č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění zákona č. 35/1993 Sb. a zákona č. 157/1993 Sb., se vypouštějí.

Čl. III

Zákon č. 212/1992 Sb., o soustavě daní se mění takto:

1. V § 3 odst. 2 se vypouští věta druhá.

2. V § 3 se vypouští odstavec 3.

Čl. IV

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1994.

Důvodová zpráva

Obecná část

Česká národní rada schválila dne 21. 12. 1992 zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, který nahradil zákon ČNR č. 339/1992 Sb., o dani silniční, ještě před nabytím jeho účinnosti.

Silniční daň zavedená v rámci nové daňové soustavy se uplatňuje v letošním roce poprvé a poznatky nabyté při jejím uplatňování se promítají do návrhu na právní úpravu a doplnění zákona o dani silniční.

Cílem navrhované úpravy je

- upřesnit jednotlivá ustanovení tak, aby nezakládala možnost různého výkladu;

- zahrnout do zákona i podrobnosti stanovené ve vyhlášce č. 70/1993 Sb., týkající se prokazování nároku na osvobození vozidel splňujících limity zvláštního předpisu EHK OSN 83-B nebo jemu odpovídající direktivy ES 88/76 nebo 88/436;

- zrušit osvobození od daně pro osobní vozidla zaměstnanců včetně společníků společností s r. o., která jsou využívána při podnikání zaměstnavateli formou pracovních cest, neboť jde o ustanovení, které v praxi vede k obcházení zákon o silniční dani. Zaměstnavatel využívá v přímé souvislosti se svou podnikatelskou činností vozidel svých zaměstnanců tak, že jim vystavuje příkazy k pracovním cestám, vyplácí jim náhrady podle zákona č. 119/1992 Sb., a nezajišťuje pro svou podnikatelskou činnost vozidla (vozový park), která by podléhala silniční dani. V některých případech jde o tak zjevné obcházení zákona, např. pracovní cesty při výkonu taxislužby nebo při výuce v autoškole apod., že správce daně uplatňuje ustanovení § 2 odst. 7 zákona o správě daní a poplatků (skutečnost zastřená formálně právním stavem). Navrhuje se změna a doplnění, že poplatníkem daně je zaměstnavatel, který za takto použité vozidlo platí daň v poměrné výši, popřípadě za každý den 25,- Kč, je-li to pro poplatníka výhodnější. Zaplacenou silniční daň uplatní jako náklad pro účely daně z příjmů;

- změnit dosavadní postup placení daně ve splátkách na placení záloh na daň s tím, že daňové přiznání bude poplatník podávat po skončení běžného zdaňovacího období a ne předem na běžné zdaňovací období;

- přesunout ze zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, ustanovení hlavy páté § 94 a § 95 týkající se pouze silniční daně;

Finanční dosah

Předpokládaný výnos silniční daně v roce 1993 z vozidel evidovaných v České republice je 3,6 mld. Kč. Vzhledem k tomu, že po uplynutí lhůty pro placení 3. splátky na daň bylo na silniční dani z těchto vozidel zaplaceno v úhrnu 3,27 mld Kč, lze předpokládat, že rozpočtovaný výnos bude naplněn.

Navrhované změny by neměly výnos silniční daně ovlivnit, v důsledku vzájemné kompenzace jejich finančního dopadu. Je však třeba vzít v úvahu povinnost od 1. 10. t. r. dovážet pouze vozidla zaručující ekologický provoz stejně jako i povinnost vyrábět nové osobní automobily vybavené trojcestným řízeným katalyzátorem.

Tato vozidla mají podle právní úpravy nárok na osvobození ještě na dvě další zdaňovací období. Nelze zatím vyčíslit dopad tohoto opatření na výnos silniční daně.

Podle dosavadního vývoje výnosu silniční daně vybírané celními orgány je zřejmé, že předpokládaný výnos daně z vozidel evidovaných v zahraničí ve výši 0,5 mld Kč nebude splněn s ohledem na mezivládní dohody o mezinárodní silniční dopravě. (Do konce měsíce září 1993 vybraly celní orgány silniční daň ve výši 52 mil. Kč.). Výnos silniční daně za zdaňovací období roku 1994 vybírané celními orgány se předpokládá ve výši cca 0,1 mld Kč. Z vozidel evidovaných ve Slovenské republice se v tomto zdaňovacím období daň nevybírá a pro následující období se předpokládá uzavření dohody o vzájemném osvobození vozidel.

Z výše uvedeného vyplývá, že v případě schválení navrhovaných změn bude celkový výnos silniční daně za zdaňovací období roku 1994 činit cca 3,7 mld Kč.

Zvláštní část

K bodu 1

Navrhuje se vypustit z ustanovení o účelu zákona zdaněni používání dálnic, neboť se v roce 1994 předpokládá zavedení roční úplaty cenového charakteru za užívání dálnic, které by se vztahovalo na všechna silniční motorová vozidla evidovaná v České republice a v zahraničí, která vjedou na dálnici.

K bodu 2

Výslovně se navrhuje uvést, že vozidla, kterým byla přidělena zvláštní státní poznávací značka, která není totožná se státní poznávací značkou, na základě níž jsou vozidla v České republice uváděna do provozu, nejsou předmětem daně.

K bodu 3 a 4

Upřesňuje se ustanovení o osvobození od daně. Přitom se vypouští dosavadní osvobození osobních automobilů zaměstnanců používaných k pracovním cestám, které se uskutečňují v zájmu zaměstnavatele.

Osvobození pro vozidla pohotovostní, t. j. vozidla opatřená výstražným světlem zapsaným v technickém průkazu k vozidlu, se navrhuje upřesnit a vyloučit ta vozidla, která jsou určena k jiným činnostem než pohotovostní službě, např. odtahovou službu.

Pro vozidla využívaná zpravidla ke kombinované přepravě nákladů byla dosud podmínka pro úplné osvobození "výlučnost" použití vozidla pro předmětnou přepravu nákladů, která se navrhuje nahradit slovem "zpravidla", tj. více než 50 km ujetých pro osvobozený účel z celkem ročně ujetých kilometrů. Tak bude zajištěna možnost uplatnit osvobození i pro menší podnikatele, kteří využívají při svých činnostech menší vozový park.

Dochází k přečíslování dosavadních odstavců. V odstavci 2 se definuje používaný pojem "zpravidla". Doplňuje se nový odstavec 5, který upřesňuje stávající osvobození při ekologickém motoru tahače i pro jeden návěs.

K bodu 5 a 6

Navrhuje se doplnění zákona, kterým se stanoví, že poplatníkem daně je

- osoba, která vyplácí cestovní náhrady svému zaměstnanci za použití osobního automobilu, tj. zaměstnavatel ve smyslu § 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, pokud daňová povinnost nevznikla již držiteli osobního automobilu,

- dále také osoba, která využívá k podnikání vozidla, která jsou jinak určena a užívána při mimořádných situacích (tzv. "Program 222"), neboť v současné době přetrvává nejednoznačné označení držitele v technických průkazech k těmto vozidlům,

- stálá provozovna nebo jiná organizační složka subjektu se sídlem v zahraničí, která je rovněž poplatníkem daně z příjmů podle zákona č. 586/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

V důsledku této změny dochází k přečíslování stávajícího odstavce 2.

K bodu 7

Navrhuje se v rámci dosavadních sazeb podrobnější rozčlenění ročních daňových sazeb podle celkové hmotnosti vozidel a k rozšíření pásem pro vozidla, u nichž je základem obsah válců. Současně se navrhuje zvýšit sazbu daně pro vozidla, která mají vyšší obsah než 1 500 cm3. Dále se navrhují úpravy sazeb tak, a by byly dělitelné dvanácti s ohledem na placení daně v poměrné výši 1/12 roční daňové sazby za kalendářní měsíc trvání daňové povinnosti.

K bodu 8

Navrhuje se stanovení denní sazby daně ve výši 25,- Kč osobních automobilů, které jsou využívány zaměstnanci a za jejichž použití zaměstnavatel vyplácí cestovní náhrady, nejde-li o osobní automobil, jehož držiteli vznikla daňová povinnost z jiného důvodu.

K bodu 9 a 10

K zajištění jednoduššího vybírání daně celními orgány se navrhuje zakotvit v § 7 odst. 2 ustanovení o nevracení daně splatné na hraničním přechodu v případech, kdy doba pobytu na území České republiky vozidla evidovaného v zahraničí je kratší, než byla předpokládána poplatníkem při vstupu vozidla na území České republiky. Obdobné ustanovení bylo doposud obsaženo v § 14 stávajícího zákona.

K bodu 11 a 12

Nedochází k věcné změně, pouze se navrhuje upřesnit stávající ustanovení a zohlednit i zánik daňové povinnosti v průběhu zdaňovacího období pro vozidla, z nichž se platí daň u místně příslušného finančního úřadu. U souvislosti s touto úpravou se upřesňuje i ustanovení o poměrné výši daně v návaznosti na vznik nebo zánik daňové povinnosti v průběhu zdaňovacího období. Navrhuje se vypustit dosavadní text poznámky 5 pod čarou (zákon FS č. 211/1992 Sb., o čs. federaci) a nahradit jej nově zákonem celním, který obsahuje ustanovení, kdo spravuje silniční daň na hraničním přechodu.

K bodu 15 a ž 16

K zajištění jednoduššího vybírání daně se navrhuje v běžném zdaňovacím období platit zálohy na daň ve stanovených lhůtách a povinnost podávat daňové přiznání až po uplynutí zdaňovacího období. Zálohy se navrhuje platit podle stavu vozidel v kalendářním měsíci, který bezprostředně předchází lhůtě splatnosti zálohy na daň.

Tato závažná změna zajistí, aby poplatník mohl zohlednit v celkové daňové povinnosti skutečnosti, které zákon předvídá a které daňovou povinnost resp. její výši modifikují lhůty pro placení záloh se v podstatě neliší od lhůt pro placení splátek na daň v roce 1993, čímž bude pravidelný příjem z této daně pro státní rozpočet zajištěn.

Nemění se placení daně z vozidel evidovaných v zahraničí na hraničních přechodech.

Ukládá se povinnost poplatníku vést evidenci o placených zálohách na dani.

K bodu 17 až 19

Upřesňuje se ustanovení o slevě na dani z důvodu provozování kombinované dopravy, aby bylo zřejmé, že slevu lze uplatnit vždy jen na konkrétní vozidlo, upravují se podmínky pro uplatnění slevy a promítá se do ustanovení změna pro uplatnění slevy na dani v návaznosti na navrhovanou změnu podávat daňové přiznání po uplynutí zdaňovacího období.

K bodu 20

Navrhovaná úprava je důsledkem navrženého znění ustanovení § 8.

K bodu 21

Navrhuje se dosavadní ustanovení § 14 o tom, že zaplacená daň se nevrací, zrušit v návaznosti na doplnění ustanovení o zániku daňové povinnosti, nejde-li o vozidla evidovaná v zahraničí, kterým vzniká daňová povinnost vstupem na území České republiky. Navrhované ustanovení je přesunuto z dosavadního § 15 odst. 1.

K bodu 22 a k čl.II

Navrhuje se ze zákona o správě daní a poplatků přesunout a upravit stávající ustanovení § 94 a § 95, do zákona o silniční dani, a to do § 15 návrhu. Legislativní pravidla nepřipouští provést novelu dvou předpisů jedním zákonem, a proto se jeví jednodušší, a to i pro poplatníka a správce daně, přesunout úpravu do jednoho právního předpisu.

Daňové přiznání se navrhuje podávat až po uplynutí zdaňovacího období, čímž se umožní poplatníkovi v daňovém přiznání zohlednit pohyb ve vozovém parku v průběhu zdaňovacího období.

K budu 23

Nedochází k věcné změně, pouze se upřesňuje rozsah použití zákona o správě daní a poplatků ve věci silniční daně.

K bodu 24 a 26

Zrušuje se vyhláška č. 70/1993 Sb., kterou se provádí zákon o dani silniční, a současně se vypouští zmocnění pro ministerstvo financí k jejímu vydání, neboť ustanovení zrušené vyhlášky je zakotveno přímo v návrhu zákona.

K bodu 25

V tomto ustanovení se navrhuje přechodné ustanovení, kterým se řeší situace poplatníků i správců daně v období přechodu na podávání daňového přiznání až po uplynutí zdaňovacího období. Přitom stávající úprava stanoví možnost uplatnit slevu, popř. osvobození, v daňovém přiznání, podávaném k 31. 1. 1994. Dále se řeší vznik přeplatku a nedoplatku na dani za rok 1993.

K bodu 27

Pro přehlednost se uvádějí souhrnně nově stanovené, popř. nově upravené stávající, poznámky pod čarou.

K čl. III

Navrhuje se zrušit ustanovení § 3 odst. 2 a 3 zákona č. 212/1992 Sb., o soustavě daní, aby byla možnost podrobit dani silniční vozidla evidovaná v zahraničí při vstupu na území České republiky přes hranici česko-slovenskou. Dosud se započítává daň silniční splatná při vjezdu na Slovensko na daň stanovenou resp. splatnou v České republice. Zrušení předmětného ustanovení bude tedy řešit vztah k zahraničí. Vztah ke Slovenské republice, resp. povinnost slovenských dopravců platit daň na území České republiky, se navrhuje řešit dohodou mezi ministerstvy financí České a Slovenské republiky o vzájemném osvobození od silniční daně.

K čl. IV

Navrhuje se, aby návrh zákona nabyl účinnosti dnem 1. ledna 1994, tj. na počátku zdaňovacího období.

V Praze dne 20.října 1993

Předseda vlády České republiky:

Doc. Ing. Václav Klaus, CSc. v. r.


Místopředseda vlády a ministr financí České republiky:

Ing. Ivan Kočárník, CSc. v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP