Tento zákon upravuje podmínky
pro poskytování příspěvku na
nájemná a úhradu některých
plnění poskytovaných s užíváním
bytu (dále jen "příspěvek").
Příspěvek je státní dávkou,
která je určena nájemcům bytů
s nízkými příjmy.
Podmínky nároku
na příspěvek
(1) Nárok na příspěvek
má nájemce bytu (obytné místnost),
který užívá na základě
nájemní smlouvy pouze jeden byt (obytnou místnost),
je plátcem nájemného
a) padle předpisu a nájemném
z bytu a úhradě za plnění poskytovaná
s užíváním bytu [Vyhláška
ministerstva financí č. 176/1993 Sb., o nájemném
z bytů a úhradě za plnění poskytovaná
s užíváním bytu.],
b) podle předpisů
o družstevních bytech [§ 11 a násl.
výnosu FMF, MF ČR a MF SR, SBČS ze dne 22.
února 1997, o podmínkách poskytování
finanční pomoci na družstevní bytovou
výstavbu (reg. částka č. 78/1991 Sb.)],
nebo
c) v zařízení
určeném k trvalému bydlení [§
717 občanského zákoníku.] a nevlastní
žádný byt (dále jen "nájemce").
(2) Příspěvek
náleží pouze nájemci, který je
fyzickou osobou s trvalým pobytem na území
České republiky.
(3) Nárok na příspěvek
má nájemce, jestliže
a) jeho příjem spolu s příjmy osob s ním pro účely tohoto zákona společné posuzovaných podle § 4 nepřesáhne 1,3 násobek součtu částek považovaných za potřebné podle zvláštního zákona k zajištění výživy a ostatních základních osobních potřeb [§ 3 odst.2 zákona č. 463/1991 Sb., o životním minimu.
§ 2 nařízení vlády č.81/.993 Sb., o zvýšení částek životního minima.] a částky považované podle zvláštního zákona za potřebnou k zajištění nezbytných nákladů na domácnost [] odpovídající počtu těchto osob; u nájemců a pro účely tohoto zákona společně posuzovaných osob, jimž byly přiznány mimořádné výhody III. stupně (průkaz ZTP/P), se částka považovaná podle zvláštního zákona za potřebnou k zajištění nezbytných nákladů na domácnost [§ 3 odst.3 zákona č. 463/1991 Sb.
§ 2 nařízení
vlády č. 81/1993 Sb.]
zvyšuje způsobem uvedeným ve zvláštním
zákoně [§ 2 odst.2 zákona ČNR
č.482/1991 Sb., o sociál.ní potřebnosti,
ve znění zákona č. 84/1993 Sb.],
(dále jen "součet částek životního
minima").
Při stanovení součtu
částek životního minima nájemce
a osob s ním společně posuzovaných
platí částky životního minima
platné k prvnímu dni kalendářního
pololetí, na které se příspěvek
uplatňuje, a věk dítěte, kterého
dítě dosáhne v prvním měsíci
tohoto pololetí,
b) prokáže, že
řádně uhradil nájemné a úhradu
plnění poskytovaných s užíváním
bytu za kalendářní pololetí předcházející
kalendářnímu pololetí, na které
se nárok na příspěvek uplatňuje;
řádnou úhradou se rozumí též
úhrada stanovených záloh na plnění
poskytovaná s užíváním bytu,
a
c) podal v termínu stanoveném
v § 10 odst.2 žádost o přiznání
příspěvku.
(4) V případě
společného nájmu bytu náleží
příspěvek jen jednomu ze společných
nájemců.
(5) Podmínky nároku uvedené v odstavcích
1 a 2 musí být splněny k prvnímu dni
kalendářního pololetí, na které
se příspěvek poskytuje.
(6) Změna skutečností
uvedených v odstavci 3 písm. a) v průběhu
kalendářního pololetí, na které
příspěvek náleží, nemá
vliv na nárok na příspěvek ani jeho
výši.
(7) Nárok na příspěvek
zaniká od prvého dne kalendářního
měsíce následujícího po měsíci,
ve kterém došlo k zániku nájemního
poměru [§ 710 občanského zákoníku.],
k uzavření další nájemní
smlouvy, k zániku trvalého pobytu nájemce
na území České republiky, anebo ke
vzniku vlastnického práva k bytu. Ustanovení
předchozí věty neplatí, jestliže
došlo k zániku nájemního poměru
[§ 710 občanského zákoníku.]
rozhodnutím soudu, který přivolil k výpovědi
nájmu bytu z důvodů; které nájemce
sám nezavinil, a na základě rozhodnutí
soudu v bytě nadále bydlí.
(1) Pra nárok na příspěvek
se příjmem nájemce a osob s ním pro
tyto účely společně posuzovaných
rozumí příjem stanovený ve zvláštním
zákoně [§ 5 zákona č. 463/1991
Sb., o životním minimu, ve znění zákona
ČNR č. 10/1993 Sb. a zákona č. 84/1993
Sb.], s výjimkou příspěvku.
(2) Příjem se zjišťuje,
pokud se dále nestanoví jinak, za kalendářní
pololetí předcházející kalendářnímu
pololetí, na které se nárok na příspěvek
uplatňuje, a stanovuje se jako měsíční
průměr.
(3) U osob samostatné výdělečně
činných se příjmem ze samostatné
výdělečné činnosti za kalendářní
měsíc rozumí dvojnásobek měsíčního
vyměřovacího základu pro stanovení
záloh na pojistné na důchodové zabezpečení
a příspěvek na státní politiku
zaměstnanosti. [§ 14 zákona ČNR č.
559/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti, ve znění zákona ČNR
č. 10/1993 Sb., zákona č. 160/1993 Sb. a
zákona č. /1993 Sb.]
(4) U poživatelé důchodu
se výše důchodu zjišťuje za kalendářní
měsíc předcházející
prvnímu kalendářnímu měsíci
kalendářního pololetí, na které
se nárok na příspěvek uplatňuje.
Společně posuzovanými
osobami jsou pra účely tohoto zákona ostatní
společní nájemci a všechny fyzické
osoby, které užívají byt s nájemcem.
Za osoby užívající byt se považuji
osoby, které mají v bytě k prvnímu
dni kalendářního pololetí, na které
se příspěvek poskytuje, trvalý pobyt.
Nájemným a úhradou
některých plnění poskytovaných
s užíváním bytu se pro účely
tohoto zákona rozumí úhrada za
a) základní nájemné,
b) nájemné za vybavení bytu,
c) úklid společných
prostor v domě,
d) osvětlení společných
prostor v domě,
e) užívání
výtahu,
i) kontrolu a čištění
komínů,
g) odvoz popela a smetí,
h) odvoz splašků a
čištění žump,
i) vybavení bytu společnou
televizní a rozhlasovou anténou (dále jen
"hrubé nájemné").
(1) Výše příspěvku
nájemce uvedeného v § 2 odst. 1 písm.
a), jehož příjem spolu s příjmy
osob s ním společně posuzovaných nepřesahuje
součet částek životního minima,
se stanoví jako rozdíl vzniklý zvýšením
mezi hrubým nájemným sjednaným na
kalendářní měsíc k prvnímu
dni kalendářního
pololetí, na které se nárok na příspěvek
uplatňuje (dále jen "sjednané hrubé
nájemné"), a hrubým nájemným
sjednaným na kalendářní měsíc
k 1. prosinci 1993 (dále jen "hrubé nájemné
roku 1993"). Hrubým nájemným roku 1993
je hrubé nájemné nájemce uplatňujícího
nárok na příspěvek.
(2) Maximální výše
sjednaného hrubého nájemného, ke které
se přihlíží, činí měsíčně
a) 610 Kč, užívá-li
byt jedna osoba,
b) 730 Kč, užívají-li
byt dvě osoby,
c) 900 Kč, užívají-li
byt tři nebo více osob.
(3) Výše příspěvku
stanovená podle předchozích odstavců
může činit měsíčně
nejvýše
a) 170 Kč, užívá-li
byt jedna osoba,
b) 210 Kč, užívají-li
byt dvě osoby,
c) 250 Kč, užívají-li
byt tři nebo více osob.
(4) Činí-li rozdíl
mezi sjednaným hrubým nájemným a hrubým
nájemným roku 1993 méně než 50
Kč, příspěvek nenáleží.
(5) Nelze-li zjistit hrubé
nájemné roku 1993 nebo nebylo-li sjednáno,
činí výše příspěvku
v závislosti na počtu osob užívajících
byt 0,7 násobek částky uvedené v odstavci
3.
Nájemci uvedenému v § 2 odst.
1 písm. a), jehož příjem spolu s příjmem
osob s ním společně posuzovaných je
vyšší než součet částek
životního minima, náleží příspěvek
ve výši uvedené v příloze č.
1, která je součástí tohoto zákona.
Ustanovení § 6 odst. 2 platí obdobně.
(1) výše příspěvku
nájemce uvedeného v § 2 odst. 1 písm.b)
nebo c), jehož příjem spolu s příjmem
osob s ním společně posuzovaných nepřesahuje
součet částek životního minima,
činí měsíčně
a) 85 Kč, užívá-li
byt jedna osoba,
b) 105 Kč, užívají-li
byt dvě osoby,
c) 125 Kč, užívají-li
byt tři nebo více osob.
(2) Nájemci uvedenému
v § 2 odst. 1 písm.b) nebo c), jehož příjem
spolu s příjmem osob s ním společně
posuzovaných je vyšší než součet
částek životního minima, náleží
příspěvek ve výši uvedené
v příloze č. 2, která je součástí
tohoto zákona.
(1) Příspěvek
se témuž nájemci (společným nájemcům)
při splnění podmínek nároku
vyplácí nejdéle po dobu dvou let.
(2) Doba poskytování
příspěvku není omezena podle odstavce
1, jestliže nájemce a všechny s ním společně
posuzované osoby jsou starší 72 let nebo invalidní.
[§ 29 odst.2 zákona č.100/1988 Sb., o sociálním
zabezpečení.]
(1) Příspěvek
se poskytuje na základě žádosti podané
nájemcem. Nájemce je povinen podávat žádost
na předepsaném tiskopisu vydaném ministerstvem
práce a sociálních věcí.
(2) Příspěvek
se při splnění podmínek přiznává
na kalendářní pololetí. Žádost
o příspěvek je třeba uplatnit na I.
pololetí kalendářního roku do konce
února tohoto roku a na II. pololetí kalendářního
roku do konce srpna tohoto roku.
(1) Žádost musí
obsahovat
a) jméno, příjmení,
adresu bytu a rodné číslo nájemce
a osob s ním společně posuzovaných;
b) výši příjmu
nájemce a osob s nim společně posuzovaných
z pracovněprávního nebo obdobného
vztahu za kalendářní pololetí (§
3 odst.2) doloženou potvrzením plátce příjmu;
c) potvrzení o výši
důchodu vydané poštou, popřípadě
plátcem důchodu;
d) u osob samostatně výdělečně
činných potvrzení příslušné
okresní správy sociálního zabezpečení
o výši měsíčního vyměřovacího
základu pro stanovení záloh na pojistné
na důchodové zabezpečení a příspěvku
na státní politiku zaměstnanosti;
e) potvrzení o ostatních
příjmech; nelze-li ostatní příjmy
doložit potvrzením, čestné prohlášení
o výši takových příjmů;
poskytovaná s užíváním bytu [§
11 odst. 1. vyhlášky ministerstva financí č.176/1993
Sb.] za kalendářní pololetí předcházející
kalendářnímu pololetí, na které
se nárok na příspěvek uplatňuje,
2. potvrzení pronajímatele nebo jiný doklad
o výši sjednaného hrubého nájemného
a hrubého nájemného roku 1993;
g) u nájemce uvedeného
v § 2 odst. 1 písm. b) nebo c) potvrzení pronajímatele
nebo jiný doklad o řádné úhradě
nákladů obdobných hrubému nájemnému
a dalších plnění poskytovaných
s užíváním bytu za kalendářní
pololetí (§ 3 odst.2);
h) čestné prohlášení
nájemce o tom, že není nájemcem jiného
bytu a žádný byt nevlastní.
(2) Potvrzení o výši
příjmu z pracovněprávního nebo
obdobného vztahu je povinen bezúplatně poskytnout
zaměstnavatel. Potvrzení o skutečnostech
uvedených v odstavci 1 písm. f) a g) je povinen
bezúplatné poskytnout pronajímatel bytu.
(3) Lze-li skutečnosti uvedené v předchozích odstavcích ověřit z rozhodnutí příslušných orgánů [Například:
§ 8 odst. 1 zákona ČNR č. 582/1992 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění zákona ČNR č.590/1992 Sb.
§ 12 odst. 2 písm.b)
zákona ČNR č. 9/1.991 Sb., o zaměstnanosti
a působnosti orgánů České republiky
na úseku zaměstnanosti.] nebo z jiných
dokladů, nevyžaduje
se přiložení potvrzení,
(1) Příspěvek
se vyplácí za uplynulé kalendářní
čtvrtletí, a to nejpozději do konce kalendářního
měsíce následujícího po skončení
tohoto čtvrtletí.
(2) Nárok na výplatu
příspěvku zaniká ve lhůtě
jednoho roku od posledního dne kalendářního
měsíce následujícího po skončení
kalendářního čtvrtletí, za
které měl být příspěvek
vyplacen.
(3) Příspěvek
se do ciziny nevyplácí.
O příspěvku
rozhoduje a vyplácí jej pověřený
obecní úřad [§ 60 odst. 1 písm.c)
zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích
(obecní zřízení), ve znění
zákona ČNR č. 302/1992 Sb.], v jehož
obvodu se nachází byt, ke kterému je uplatňován
nárok na příspěvek. V hlavním
městě Praze náleží působnost
podle předchozí věty městským
částem.
(1) Zjistí-li plátce
příspěvku dodatečně, že
byl příspěvek přiznán nebo
vyplacen v nižší částce, než
v jaké náležel, nebo bylo-li neprávem
přiznání příspěvku odepřeno,
příspěvek zvýší nebo přizná
ode dne, od něhož byl. podmínky nároku
splněny, nejvýše však za jeden rok nazpět
ode dne zjištění uvedených skutečností
nebo uplatnění nároku na příspěvek
nebo na jeho zvýšení. Pokud dodatečně
plátce přípěvku zjistí, že
příspěvek je vyplácen neprávem
nebo ve vyšší výší, než
náleží, odejme ho nebo sníží
od kalendářního čtvrtletí následujícího
po kalendářním čtvrtletí, za
které již byl vyplacen.
(2) Jestliže nájemce
zavinil, že příspěvek byl přiznán
neprávem nebo v nesprávné výši,
je povinen částky neprávem přijaté
vrátit. Nárok na vrácení příspěvku
poskytnutého neprávem nebo v nesprávné
výši zaniká uplynutím jednoho roku ode
dne, kdy plátce příspěvku tuto skutečnost
zjistil, nejpozději však uplynutím tří
let ode dne, za který byl příspěvek
vyplacen.
(3) Nájemce, který
podal žádost o přiznání příspěvku,
je povinen oznámit plátci příspěvku
do osmi dnů zánik nájemního poměru,
zánik trvalého pobytu na území. České
republiky, vznik vlastnického práva k bytu a uzavření
další nájemní smlouvy.
Řízení a
přiznání příspěvku se
řídí správním řádem,
s výjimkou příslušnosti stanovené
v § 13.
Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. ledna 1994.
Příloha č.1 k zákonu č.../1993 Sb. |
1) Výše příspěvku,
užívá-li byt jedna osoba
Výše příjmu ve vztahu k částkám životního minima (v násobcích) | ||||||
Rozdíl mezi sjednaným hrubým nájemným a hrubým nájemným rok.u 1993(v Kč/měs.) | ||||||
1,001 | 1,051 | 1,101 | 1,151 | 1,201 | 1,251 | |
-1,05 | -1,10 | -1, 15 | -1,20 | -1,25 | -1,30 | |
50 - 69 | 50 | - | - | - | - | - |
70 - 89 | 70 | 66 | 57 | - | - | - |
90 - 109 | 90 | 84 | 73 | 62 | 51 | - |
110 - 129 | 110 | 103 | 89 | 76 | 62 | - |
130 - 149 | 130 | 122 | 106 | 89 | 73 | 57 |
150 a více | 150 | 141 | 122 | 103 | 84 | 66 |
2) Výše příspěvku,
užívají-li byt dvě osoby
Výše příjmu v vztahu k částkám životního minima (v násobcích) | ||||||
Rozdíl mezi sjednaným hrubým nájemným a hrubým nájemnými roku 1993 (v Kč/měs.) | ||||||
1,001 | 1,051 | 1,101 | 1,151 | 1,201 | 1,251 | |
-1,05 | -1,10 | -1,15 | -1,20 | -1,25 | -1,30 | |
50 - 69 | 50 | - | - | - | ||
70 - 89 | 70 | 66 | 57 | - | - | |
90 - 109 | 90 | 84 | 73 | 62 | 51 | - |
110 -- 129 | 110 | 103 | 89 | 76 | 62 | - |
130 - 149 | 130 | 122 | 106 | 89 | 73 | 57 |
150 - 169 | 150 | 241 | 122 | 103 | 84 | 66 |
170 - 189 | 170 | 159 | 138 | 117 | 96 | 74 |
190 a více | 190 | 178 | 154 | 131 | 107 | 83 |
3) Výše příspěvku,
užívají-li byt tří nebo více
osob
Výše příjmu v vztahu k částkám životního minima (v násobcích) | ||||||
Rozdíl mezi sjednaným hrubým nájemným a hrubým nájemnými roku 1993 (v Kč/měs.) | ||||||
1,001 | 1,051 | 1,101 | 1,151 | 1,201 | 1,251 | |
-1,05 | -1,10 | -1,15 | -1,20 | -1,25 | -1,30 | |
50 - 69 | 50 | - | - | - | - | |
70 - 89 | 70 | 66 | 57 | - | - | - |
90 - 109 | 90 | 84 | 73 | 62 | 51 | |
11.0 - 129 | 110 | 103 | 89 | 76 | 62 | |
130 - 149 | 130 | 122 | 106 | 89 | 73 | 57 |
150 - 169 | 150 | 141 | 122 | 103 | 84 | 66 |
170 -- 189 | 170 | 159 | 138 | 117 | 96 | 74 |
190 - 209 | 194 | 178 | 154 | 131 | 107 | 83 |
210 - 229 | 210 | 197 | 171 | 144 | 118 | 92 |
230 a více | 230 | 216 | 187 | 158 | 129 | 101 |
Příloha č. 2 k zákonu č....../1993 Sb. |
Výše přípěvku
nájemce uvedeného v 8 odst. 2 (v Kč/měs.)
Výše příjmu v vztahu k částkám životního minima (v násobcích) | ||||||
Rozdíl mezi sjednaným hrubým nájemným a hrubým nájemnými roku 1993 (v Kč/měs.) | ||||||
1,001 | 1,051 | 1,101 | 1,151 | 1,201 | 1,251 | |
-1,05 | -1,10 | -1,15 | -1,20 | -1,25 | -1,30 | |
1 | 75 | 70 | 61 | 52 | - | |
2 | 95 | 89 | 77 | 65 | 54 | - |
3 nebo více | 115 | 108 | 94 | 79 | 65 | 50 |
Obecná část:
Návrh zákona zavádí
příspěvek na nájemné formou
státní dávky, kterou stát bude přispívat
sociálně slabým nájemcům na
zvýšené náklady na bydlení. K
předložení tohoto návrhu dochází
zejména v souvislosti se zvýšením nájemného,
k němuž má dojít od 1. ledna 1994 na
základě vyhlášky ministerstva financí
č. 176/1993 Sb., o nájemném z bytu a úhradě
za plnění poskytovaná s užíváním
bytu. Vzhledem ke skutečnosti, že v současné
době jiná forma státní dávky,
kterou by bylo přispíváno na zvyšující
se náklady na bydleni, není zavedena (se zavedením
příspěvku na bydlení se počítá
v rámci systému stát.ní
sociální podpory nejdříve v průběhu
roku 1995), navrhuje se poskytovat příspěvek
podle tohoto zákona nejen nájemcům ve státních
a obecních bytech, ale též nájemcům
družstevních bytů a tzv. svobodáren,
příspěvek se navrhuje neposkytovat vlastníkům
rodinných domů
a bytů, neboť podmínkou poskytování
příspěvku by měl být nájemní
vztah. Vzhledem k přechodnému charakteru příspěvku
(kromě osob starších 72 let a invalidních
se bude poskytovat nejvýše dva roky) nepředpokládá
zákon jeho valorizaci.
Příspěvek
se navrhuje zavést formou státní dávky
náležející nájemci bytu s trvalým
pobytem na území České republiky,
který není vlastníkem bytu, užívá
pouze jeden byt z titulu nájemní smlouvy, splňuje
podmínku stanovené výše příjmu,
úhrady plné výše nájemného
a služeb poskytovaných
s užíváním bytu a který ve stanoveném
termínu předložil pověřenému
obecnímu úřadu v místě.bytu
žádost o příspěvek se všemi
předepsanými náležitostmi. Navržený
systém umožňuje poskytovat nájemcům
bytů s nízkými příjmy příspěvek
na tzv. hrubé nájemné,
t. j. na základní nájemné a některé
nesporné, nájemcem převážně
neovlivnitelné náklady související
s užíváním bytu v sektoru s regulovaném
nájemným; v ostatních sektorech bydlení
na srovnatelné náklady.
Příspěvek
je určen sociálně slabému nájemci
na základě posouzeni jeho příjmové
situace a příjmové situace všech osob
užívajících byt společné
s ním. Výše skutečného příjmu
nájemce a osob s ním společně užívajících
byt se porovnává se součtem částek
považovaných padle zákona o životním
minimu za potřebné
k zajištění nezbytných nákladů
na výživu, ostatní základní osobní
potřeby a na domácnost všech těchto
osob a podle poměru tohoto příjmu k součtu
částek životního minima (v násobcích)
se stanov. výše příspěvku podle
rozdílu původního a nově stanoveného
tzv. hrubého nájemného,
se snižováním výše příspěvku
s mírou překročení životního
minima (s hranicí do 30 %). U nájemců bytů
družstevních a obytných místností
určených k trvalému bydlení se navrhuje
výše příspěvku v pevných
částkách odvozených ze srovnatelných
nákladů s tím,.že závislost na
výši příjmu a počtu společně
posuzovaných osob je obdobná jako u nájemců
státních a obecních bytů.
Zdrojem finančního
krytí nákladů na poskytování
příspěvku bude státní rozpočet.
Příspěvek budou poskytovat pověřené
obecní úřady příslušné
padle místa bytu, které vyplácejí
dávky sociální péče.
Zavedení samostatného
příspěvku na hrubé nájemné
znamená, že od ledna 1994 bude souběžně
uplatňována ochrana sociálně potřebných
domácností vedle zákona o životním
minimu a zákona o sociální potřebnosti
též podle tohoto zákona. Tento možný
souběh dávek podmíněných sociální
potřebností a příspěvku na
nájemné je nezbytný mimo jiné proto,
že hrubé nájemně činí
cca 40 - 50% celkových nákladů na bydlení,
k nimž patří také náklady na
vytápění a teplou vodu, elektrickou energii,
plyn aj., a tak bude v některých případech
vedle příspěvku na nájemné
poskytována k doplnění příjmu
též dávka sociální péče
podmíněná sociální potřebností,
s ohledem na skutečné celkové odůvodněné
náklady na bydlení. Přitom
ze zákona o sociální potřebnosti vyplývá,
že dávka sociální péče
podmíněná sociální potřebností
je přiznána až po uplatnění nároku
na příspěvek na nájemné, který
je státní dávkou. Do příjmu
pro posouzení sociální potřebnosti
se tento příspěvek započítává.
Ekonomický dopad:
Předpokládá
se, že příspěvek na nájemné
bude poskytován 27 - 24 % nájemců v navrženém
vymezeném sektoru bydlení; odhadovaný počet
domácností s příjmem do 1,3 násobku
životního minima činí cca 380 - 550
tisíc domácností.
Kvantifikace potřeby finančních
prostředků vychází z horní
hranice počtu příjemců dávky,
tj. 550 tisíc, a odhadu průměrného
příspěvku ve výši 150 Kč
měsíčně.
Příspěvek
na nájemné bude poskytován čtvrtletně
pozadu a v roce 1994 bude vyplacen celkem třikrát.
Platba za IV. čtvrtletí 1994 bude realizována
již z prostředků státního rozpočtu
na rok 1995.
V prvním roce zavedení
příspěvku na nájemné, tj. v
roce 1994, bude činit celkový finanční
dopad na státní rozpočet cca 806,3 mil. Kč.
Potřeba finančních
prostředků na dávky vyplácené
pověřenými obecnými úřady
z rozpočtové kapitoly 728 se předpokládá
ve výši 742,5 mil. Kč.
Administrativní výdaje
rozpočtové kapitály 719 na tisk tiskopisů
a výdaje spojené se zasíláním
rozhodnutí o dávce a s poukazováním
peněžních prostředků občanům
jsou odhadovány ve výši 27,0 mil. Kč.
Vytváření
technických předpokladů pro přiznávání
a výplatu dávek u pověřených
obecních úřadů (předpokládá
se cca 460 výplatních míst; skutečný
počet bude ovlivněn případným
rozhodnutím dalších statutárních
měst převést výplatu dávky
na městské části) a pro sběr
dat, na jejichž základě bude možno posoudit
účelnost této dávky a navrhnout další
postup po roce 1995, si vyžádá 36,8 mil. Kč,
a to na hardware 21,5 mil. Kč, na software 3,5 mil. Kč,
na instruktáž pracovníků
pověřených obecních úřadů
a pracovníků okresních úřadů
0,3 mil. Kč a na ostatní výdaje zabezpečované
centrálním zpracováním výsledků
(poštovné, magnetická media, tiskopisy 1,5
mil. Kč. Tyto výdaje budou realizovány prostřednictvím
kapitoly 313 - MPSV ČR.
Výpočetní technika bude financována
z kapitoly ústředního orgánu v zájmu
jednotnosti vybavení. Hromadným nákupem bude
kromě toho docílena úspory rozpočtových
prostředků. Výpočetní technika
bude územním orgánům ministerstvem
práce a sociálních věcí
pouze zapůjčena.
Potřebné prostředky
jsou zajištěny v návrhu státního
rozpočtu na rok 1994. V kapitole všeobecná
pokladní správa v rámci prostředků
na bytovou politiku je uvažováno pro tyto účely
s částkou 1 mld. Kč; tím je vytvořen
prostor pro případný neočekávaný
vývoj v potřebě finančních
prostředků na příspěvek v roce
1994.
V roce 1995 budou realizovány
čtyři platby příspěvku. Tím
se zvýší potřeba prostředků
na dávky ve srovnáni s rokem 1994 o cca 250 mil.
Kč. Pro rok 1995 bude nutné opětovně
počítat s výdaji na poštovné,
poukazečné a s výdaji na tiskopisy. Prostředky
pro rok 1995 budou zapracovány do návrhu rozpočtu
na tento rok.
Zvláštní
část:
K § 1:
Formou příspěvku
bude stát přispívat nájemcům
bytů s nízkými příjmy po přechodnou
dobu na nájemné s tím, že vytvořený
časový prostor by měl umožnit těmto
nájemcům vyřešit svou bytovou situaci
tak, aby byli schopni nést zvýšené náklady
sami.
K § 2:
Příspěvek
je při splnění podmínek nárokovou
dávkou. Je určen uvedenému okruhu nájemců
k částečnému krytí nákladů
na nájemné a úhradu některých
dalších (nájemcem zpravidla neovlivnitelných)
plnění spojených s užíváním
bytu. U družstevních bytů a obytných
místnosti určených k trvalému bydleni
se příspěvkem přispívá
na náklady odpovídající svým
charakterem nákladům
na tzv. hrubé nájemně ve státních
a obecních bytech. Oprávněným je občan
užívající byt (v případě
tzv. svobodáren obytnou místnost) z titulu nájemní
smlouvy. Vzhledem k charakteru dávky je podmínkou
nároku plná úhrada nájemného
a služeb spojených s užíváním
bytu za uplynulé stanovené období. Zkoumá
se celková příjmová situace nejen
nájemce, ale i všech dalších osob užívajích
s ním byt. Kritérium přijmu má vazbu
na částky životního minima, nebo ty
v porovnání se skutečnými příjmy
vymezují rodiny s nízkými
příjmy. U občanů, kterým byly
přiznány mimořádné výhody
III. stupně (držitelé průkazu ZTP/P),
se částka životního minima považovaná
podle zákona o životním minimu za potřebnou
k úhradě nezbytných nákladů
na domácnost zvyšuje stejným způsobem
jako při posuzování
sociální potřebnosti, tj. ve stanovených
případech o 500 Kč měsíčně.
Stejně jako u ostatních
státních dávek se nárok nájemce
na příspěvek váže na splnění
podmínky trvalého pobytu na území
České republiky.
Ustanovení řeší
i skutečnost, že byt může být užíván
několika společnými nájemci. Obdobně
jako společní nájemci ručí
společně a nerozdílně za závazky
vyplývající z užívání
bytů, stanovuje se, že nárok na příspěvek
vzniká v případě společného
nájmu jen jednou, a je tedy věcí vzájemného
vypořádání
mezi nimi skutečnost, že dávka byla na základě
žádosti přiznána jednomu z nich.
Příspěvek
se přiznává na základě splnění
rozhodných skutečností; pro skutečnosti,
u nichž může dojít v průběhu
pololetí, na které příspěvek
náleží, ke změnám, se stanovuje
datum, k němuž se zjišťují.
V průběhu kalendářního
pololetí, na které příspěvek
při splněni podmínek nároku k prvnímu
dni tohoto pololetí náleží, se nepřihlíží
ke změnám skutečností podmiňujících
nárok na příspěvek, s výjimkou
zániku nájemního poměru, zániku
trvalého pobytu na území České
republiky, vzniku vlastnického práva k bytu a uzavření
další nájemní smlouvy. Ostatní
změny, např. snížení či
zvýšení počtu společně
posuzovaných osob, věk nájemce či
společně posuzovaných osob přiznání
mimořádných výhod III.
stupně, zvýšení či snížení
příjmu, budou mít vliv na nárok na
příspěvek až v následujícím
kalendářním pololetí.
K § 3:
Okruh započitatelných
příjmů je stejný jako v zákoně
o životním minimu, pouze není započítáván
příspěvek na nájemné. Vychází
se ze skutečných příjmů, výjimkou
jsou osoby samostatně výdělečně
činné, u nichž zjištění
skutečných příjmů není
v průběhu roku možné (bylo by zkreslující),
a tak se při stanovení příjmu vychází
z výše měsíčního vyměřovacího
základu pro stanovení záloh na pojistné,
který je odvozen od výše skutečného
příjmu, Vzhledem k tomu, že uvedený
vyměřovací základ činí
35 % skutečného "čistého"
příjmu, považuje se za příjem
těchto osob dvojnásobek uvedeného vyměřovacího
základu, který více odpovídá
výši skutečného příjmu.
Příjem se zjišťuje
za předchozí kalendář pololetí,
obdobně jako u státního vyrovnávacího
příspěvku, a při posuzování
sociální potřebnosti. Pouze při zjišťování
výše důchodu se vychází z výše
v kalendářním měsíci předcházejícím
bezprostředně příslušnému
kalendářnímu
pololetí, a to jednak proto, že výše tohoto
příjmu je relativně trvalá, a dále
též vzhledem k neúměrné administrativní
zátěži, která by byla spojena s vydáváním
potvrzení o výší důchodu za celé
pololetí (musel by vydávat vždy plátce
důchodu).
K § 4:
Okruh společně posuzovaných
osob je stanoven bez ohledu na vzájemné vyživovací
povinnosti osob užívajících společně
byt s tím, že i osoby bez vzájemné vyživovací
povinnosti by se měly podílet na nákladech
za užívání bytu. Za osoby užívající
byt se přitom považují osoby s trvalým
pobytem v bytě.
K § 5:
Vedle nájemného
se formou státního příspěvku
přispívá i na některá další
plnění poskytovaná s užíváním
bytu, a to převážně ta, jejichž
rozsah nemůže nájemce ovlivnit. Naopak nepřispívá
se na spotřebu elektrické energie, plynu
apod.
K § 6:
Výše příspěvku
u nájemce užívajícího nájemní
byt s regulovaným nájemným se odvozuje od
zvýšení hrubého nájemného
proti výchozímu období, kterým je
rok 1993. Za obě období se používá
sjednané nájemné, neboť prokazování
skutečné výše nájemného
by poskytování příspěvku značně
zkomplikovalo (problém zúčtováni zálohových
plateb, časový posun plateb apod.). Za nájemné
výchozího období se považuje nájemné
sjednané k 1.prosinci 1993, protože nejpřesněji
vyjadřuje rozdíl hrubého
nájemného v příslušném
a výchozím období.
Pokud nově sjednané
hrubé nájemné přesahuje zákonem
stanovenou maximální výši hrubého
nájemného, která je brána v úvahu,
používá se při výpočtu
zvýšení hrubého nájemného
tohoto maxima. Určeném maximální započitatelné
výše hrubého nájemného se nepřímo
stanoví norma bydlení podle počtu osob užívajících
byt. Maximální výše hrubého nájemného
vychází z průměrné výše
základního nájemného v roce 1993 zvýšeného
o 40 %, ostatní úhrady zahrnované do hrubého
nájemného jsou uvažovány
ve výši roku 1993.
Úhrada nárůstu
hrubého nájemného je limitována částkami
stanovenými podle počtu osob užívajících
byt. Horní hranice příspěvku na hrubé
nájemné tvoří rozdíl standardu
hrubého nájemného v roce 1994 proti roku
1993, zvýšený o možná rizika vývoje
(růst úhrad za služby zahrnované do
hrubého nájemného, diferencovaný dopad
nového způsobu výpočtu nájemného
včetně vlivu polohy bytů v obcích).
Nájemné je zjišťováno
vždy ve vazbě k nájemci; nikoliv k bytu. V
případě, kdy nájemné nelze
zjistit nebo doložit (přestěhování,
získání prvního bytu), vychází
se z částek příspěvku uvedených
v zákonné snížených o 30%. V
těchto případech odpovídá výše
příspěvku předpokládané
průměrné výši této dávky
u všech příjemců.
Pokud je hrubé nájemné roku 1993
vyšší než hrubé nájemné
nové sjednané (k 1. lednu 1994 nebo k 1. červenci
1994 a dále po kalendářních pololetích),
nárok na příspěvek nevzniká.
K § 7:
Zákon upravuje poskytování
příspěvku též nájemcům,
jejichž příjmy (spolu s příjmy
osob společně posuzovaných) přesahují
částky životního minima, avšak
výše příspěvku je oproti. nájemcům
s příjmem pod životním minimem při
stejném rozdílu původního a nově
stanoveného nájemného nižší.
Konkrétní výše příspěvku
je stanovena v pevných částkách v
příloze č. 1 a závisí
vedle rozdílu nájemného též na
počtu osob užívajících byt a
výši příjmu. Přitom maximální
výše příjmu, při níž
lze příspěvek přiznat, nesmí
překročit životní minimum o více
než 30 % (tj. maximálně příjem
ve výši 1,3 násobku životního minima).
K § 8:
Příspěvek
nájemci užívajícímu družstevní
byt nebo obytnou místnost v zařízeni určeném
k trvalému bydlení (tzv. svobodárny) se vzhledem
ke značné obtížnosti zjišťování
nediferencuje padle nárůstu nákladů.
Je podílem na limitovaných částkách
přiznávaných nájemcům užívajícím
byt s regulovaným nájemným. Tento podíl
vychází ze vztahu mezi hrubým nájemným
a odpovídajícími náklady na bydlení
v těchto bytech; dosahuje přibližně
úrovně 50% nákladů na hrubé
nájemné v bytech s regulovaným nájemným.
Při výpočtu
stanovených pevných částek příspěvku
nájemci užívajícímu družstevní
byt se braly v úvahu úhrady za náklady na
opravu a údržbu bytového domu, na pojištění
domu, náklady spojené se správou domu a na
služby jako u hrubého nájemného. Nepřihlíželo
se k částkám na úhradu
úvěrů a úroků z něho,
které jsou různé podle typů a stáří
domů a v čase neměnné.
V zařízeních
určených k trvalému bydlení (svobodárnách)
se vycházelo z výše celkové úhrady
stanovené podle cenového výměru č.
016/1930, jejíž jednotlivé nákladové
položky nelze vyčlenit.
Pro nájemce užívající
družstevní byt nebo obytnou místnost v zařízení
určeném k trvalému bydlení s příjmem
nepřesahujícím součet částek
životního minima jsou částky uvedeny
přímo v zákoně; u nájemců
s příjmem vyšším (nejvýše
do 1,3 násobku životního minima) je výše
příspěvku stanovena rovněž formou
pevných částek, v závislosti na výši
příjmu ve vztahu k částkám
životního minima a podle počtu osob užívajících
byt, v příloze č. 2 zákona.
K § 9:
Příspěvek
by měl po přechodnou dobu přispívat
na zvýšené náklady na bydlení
(zejména nájemného) po 31.prosinci 1993.
V konkrétním případě nebude
dávka poskytována déle než dva roky,
což by měla být dostatečně dlouhá
doba buď k zajištění levnějšího
bydlení (menší byt, popřípadě
v jiné lokalitě) nebo
k překlenutí období, s nižšími
příjmy.
U osob invalidních a starších
72 let se navrhuje dobu poskytování příspěvku
časově neomezovat vzhledem k horší adaptabilitě
těchto osob na jiné prostředí. Invaliditou
se rozumí plná invalidita; skutečnost, jestli
je takový občan poživatelem invalidního
důchodu, nemá na uznání této
podmínky vliv, neboť důvodem jejího
stanovení je zdravotní stav občana. Invalidní
občan nemusí být poživatelem invalidního
důchodu (nesplnil např. podmínku doby zaměstnání),
nebo může mít přiznán
z důvodu invalidity důchod sociální
nebo důchod manželky apod.
K § 10:
Příspěvek
se při splnění podmínek nároku
na základě žádosti přiznává
na kalendářní pololetí. Žádost
musí být podána ve stanovených termínech,
jejichž dodržení je jednou z podmínek
nároku /vyplývá z 2 odst. 3 písm.c)/.
K § 11:
Žádost musí
obsahovat všechny náležitosti, které mají
vliv na nárok na dávku a na její výši.
U skutečností ověřitelných
při podávání žádosti z
předložený dokladů se umožňuje
pouhé ověření potřebných
údajů (např. výše výživného
z rozsudku soudu, výše hmotného zabezpečení
uchazečů o zaměstnání z rozhodnutí
úřadu práce o jeho přiznání
apod.).
K § 12:
Příspěvek
se vyplácí po uplynutí kalendářního
čtvrtletí vždy za tři měsíce
zpětně; stanovuje se lhůta, ve která
je plátce povinen příspěvek vyplatit.
Vzhledem k tomu, že se jedná o státní
dávku, nevyplácí se obdobně jako jiné
státní dávky (např. rodičovský
příspěvek, státní vyrovnávací
příspěvek) do ciziny.
K § 13:
Přípěvek
budou vyplácet pověřené obecní
úřady podle místa, kde se byt nachází,
neboť tyto orgány vyplácejí i ostatní
dávky sociální péče, včetně
dávek podmíněných sociální
potřebností, a tím již mají některé
údaje o občanech k dispozici.
K § 14:
Zákon stanovuje povinnosti,
příjemce a plátce dávky, zejména
s ohledem na možné přeplatky na dávce,
výplatu neoprávněnou apod. a dále
též povinnost nájemce, který je poživatelem
příspěvku, hlásit změny mající
vliv na nárok na dávku. Takovou změnu je
v průběhu období, na které se dávka
přiznává, zánik nájemného
poměru, zánik trvalého pobytu na území
České republiky, vznik vlastnického práva
k bytu a uzavřeni další nájem smlouvy.
Jiné změny, včetně změny výše
příjmu a počtu společně posuzovaných
osob, v průběhu kalendářního
pololetí, na které byla dávka přiznána,
nemají. na nárok na příspěvek
ani na jeho výši vliv.
K § 15:
Při řízení
a dávku se bude postupovat podle správního
řádu, pouze pro místní příslušnost
k výplatě dávky je stanovena přímo
v zákoně odchylka.
K § 16:
Zákon by měl nabýt
účinnosti dnem 1. ledna 1994, aby mohly být
vytvořeny zejména v souvislosti se zvýšením
nájemného, k němuž má dojít
rovněž od 1.ledna 1994, předpoklady pra přispívání
na zvýšené náklady na bydleni již
na měsíc leden 1994 (i když zpětně
až v dubnu 1994).