Důvodová zpráva

Obecná část

Od 1. ledna 1993 byla zavedena zákonem České národní rady č.338/1992 Sb. daň z nemovitostí. V tomto roce byla podána první daňová přiznání a byly získány první zkušenosti z praxe. Ta prokázala, že je nezbytné formulovat některá ustanovení zákona jednoznačněji, např. vymezení předmětu daně, základu i sazby daně tak, aby byla zajištěna jednotná aplikace zákona. Z tohoto požadavku vycházejí navrhované legislativně technické úpravy, které neznamenají věcné změny zákona.

V rámci přípravy novely zákona bylo zvažováno osvobození pozemků zatravňovaných a zalesňovaných v souvislosti s koncepcí útlumu zemědělské výroby. Po posouzení dané problematiky bylo upuštěno od řešení stimulace zvýhodněním těchto pozemků formou daňové úlevy. Bylo rozhodnuto řešit tuto záležitost poskytnutím dotací, jejichž výše přesáhne zvažovanou daňovou úlevu.

Pokud jde o věcné změny, týkají se především těchto oblastí:

- vymezení poplatníků daně ze zemědělských pozemků.

V zemědělství dochází k transformaci zemědělských družstev a k likvidaci státních statků, s čímž je spojeno vydávání zemědělských pozemků. Současně dochází k legislativním změnám, které tento proces upravují. Uvedené změny si vyžádaly úpravu vymezení poplatníka daně ze zemědělských pozemků. Stav v evidenci nemovitostí zatím neumožňuje určit ve všech případech poplatníkem daně vlastníka pozemku. Proto za podmínek stanovených v zákoně budou poplatníky daně nadále i nájemci nebo uživatelé.

- odstranění nesouladu ve vymezení předmětu daně u pozemků

a staveb. Podle dosavadní úpravy podléhají dani pozemky zastavěné stavbami vyňatými z předmětu daně. Navrhovaná novela vychází z toho, že důvody, pro které jsou předmětné stavby vyňaty z předmětu daně platí i pro pozemek, který je touto stavbou zastavěn.

- zrušení úlev na dani, poskytovaných na základě žádosti poplatníka a zapracování části této problematiky do těch ustanovení zákona, která upravují osvobození od daně.

Dosavadní úprava zakládá značné administrativní nároky na poplatníky i správce daně. Důvodem navržené úpravy je tedy omezení administrativy, jakož i odstranění subjektivního rozhodování o výši daňové povinnosti. Pro případy poddolovaných pozemků, pozemků umístěných ve vyhlášených pásmech ochrany zdrojů pitné vody a v chráněných oblastech přirozené akumulace vod se předpokládá poskytnutí úlevy nařízením vlády, k jehož přijetí zákon zmocňuje vládu v § 17 odst. 2.

- uplatňování koeficientů, jimiž se násobí sazba daně z nemovitostí. Podle dosavadní úpravy jsou obce zmocněny rozhodnout u staveb obytných domů a stavebních pozemků umístěných v jednotlivých částech obce o použití koeficientu o jednu až tři kategorie nižším. Navržená úprava umožní obcím rozhodnout i o použití koeficientu o jednu kategorii vyšším a vyjádřit tak lépe rozdílné kvalitativní podmínky spojené s umístěním nemovitosti. Zároveň se obce zmocňují k vydání obecně závazných vyhlášek, které stanoví koeficient pro vybrané druhy staveb. Jedná se o stavby garáží, stavby k individuální rekreaci a stavby pro podnikatelskou činnost. Koeficient stanovený obcí pro tento druh nemovitosti bude platit vždy pro celou obec, nikoli pro její jednotlivé části. Navrhovaná ustanovení rozšiřují možnost spolupůsobení obcí v oblasti daně z nemovitostí s ohledem na jejich znalost místních podmínek a potřeb. Pro výkon správy daně bylo nezbytné, do návrhu novely zapracovat povinnost pro obce předložit vždy příslušnému finančnímu úřadu vydanou obecně závaznou vyhlášku v zákonem stanovených termínech.

Nutnost novely vyvolaly i změny legislativních podmínek, k nimž došlo od platnosti zákona o dani z nemovitostí. Jedná se především o změnu názvu státu. vznik katastru nemovitostí a novelu zákona o pozemkových úpravách.

Navrhované úpravy by si vyžádaly, zejména v důsledku rozšíření pravomoci obcí v úpravě koeficientů rozhodných pro stanovení sazby, předložení více než 500 tis. nových daňových přiznání. Z tohoto důvodu návrh novely zákona obsahuje opatření, které umožní uplatnit zjednodušený administrativní postup. Nové daňové přiznání nebude vyžadováno v těch případech, kdy nedojde ke změně v osobě poplatníka, ale pouze ke změně v předmětu daně (např. ke změně ve využití nemovitosti s dopadem na příslušné sazby daně, ke změně výměru nemovitosti, ke změně v počtu nadzemních podlaží a pod.). V těch případech, kdy dojde ke změně koeficientů platných pro části obce, bude vyžadováno pouze sdělení poplatníka o změně koeficientu platného pro jeho nemovitost. V návaznosti na vyhlášku obce upravující koeficienty u vybraných druhů staveb v celé obci, provede výpočet daňové povinnosti příslušný správce daně aniž by byla vyžadována součinnost poplatníka daně z nemovitosti. O výši daňové povinnosti budou poplatníci informováni hromadným předpisným seznamem nebo platebním výměrem. Výše uvedená opatření znamenají přenesení řady úkonů, které by jinak musel plnit daňový poplatník, na správce daně. Z tohoto důvodu se navrhuje zachovat termíny splatnosti daně platné pro rok 1993 i pro další zdaňovací období, aby byl vytvořen časový prostor pro úkoly správců daně spojené s vyměřením daně.

Podle celkové kvantifikace finančního dopadu navrhovaných změn na výnos daně se očekává zvýšení výnosu o cca 700 mil. Kč, pokud obce využijí zmocnění dané zákonem k úpravě sazeb koeficienty.

Zvláštní část

Většina navrhovaných ustanovení sleduje upřesnění právní úpravy daně z nemovitostí a její zpřehlednění. V souvislosti s tím dochází k převzetí ustanovení zákona o správě daní a poplatků, týkajících se výlučně daně z nemovitostí, do navrhované právní úpravy. Jedná se zejména o úpravu týkající se daňového přiznání a vyměření daně. Celkově možno konstatovat, že vedle upřesnění dosavadní obsahové náplně zákona o dani z nemovitostí, představuje navržená novela ve vazbě na rozpočtové určení výnosu daně, významné posílení pravomoci a finanční soběstačnosti obcí.

1. K § 2 odst. 1

Navrhovaná právní úprava reaguje na změnu právní úpravy státní evidence nemovitostí. Evidenci nemovitostí upravuje zákon č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon), v němž jsou pozemky evidovány v členění podle druhů. Z tohoto členění vychází zákon o dani z nemovitostí při stanovení základu a sazby daně z pozemků. Podle předchozí právní úpravy byla evidence nemovitostí vedena středisky geodezie, dnes správu katastru nemovitostí vykonávají katastrální úřady.

2. K § 2 odst. 2 písm. a)

Navrhovaná úprava upřesňuje vymezení částí pozemků, které nejsou předmětem daně, a to z důvodu jejich zastavění stavbami podléhajícími dani ze staveb. Dalším důsledkem zpřesnění tohoto ustanovení je vypuštění § 7 odst. 2 zákona, jako nadbytečného. Dosavadní právní úprava nevyjímá z předmětu daně pozemky zastavěné stavbami, které nejsou předmětem daně z nemovitostí. Jedná se o stavby přehrad, stavby, jimiž se upravuje vodní tok, stavby vodovodních řadů a vodárenských objektů včetně úpraven vody, kanalizačních stok a kanalizačních objektů a čistíren odpadních vod, jakož i stavby, určené k předchozímu čištění vod před jejich vypouštěním do kanalizací, stavby na ochranu před povodněmi, stavby k zavlažování a odvodňování pozemků, stavby rozvodů energií a veřejných dopravních cest. Současnou právní úpravou docházelo k situacím, kdy stavba byla z celospolečenského zájmu vyjmuta z předmětu daně, ovšem zdanění podléhaly pozemky zastavěné uvedenými stavbami. Proto se navrhuje vyloučit z předmětu daně i tyto pozemky.

3. K § 2 odst. 2 písm. d)

Důvodem navrhované legislativní úpravy je skutečnost, že armáda ČR využívá k zabezpečení obrany státu nejen pozemky ve vlastnictví státu nebo obcí ve vojenských újezdech, které jsou vymezeny odkazem na zákon č. 169/1949 Sb., o vojenských újezdech, a které nejsou předmětem daně, ale i pozemky fyzických osob, na kterých se nacházejí vojenské objekty a zařízení a které jsou rovněž určeny k zabezpečení obrany státu. Zrušením odkazu přestanou být i posledně jmenované pozemky předmětem daně.

4. K § 3 odst. 1 a 2

Navrhovaná právní úprava reaguje na rychlé a v mnoha případech živelně probíhající změny v oblasti zemědělství, transformaci zemědělských organizací, u kterých nedochází k zaznamenání právního stavu pozemku v příslušných katastrálních úřadech. V současně době při určení osoby poplatníka nelze jednoznačně vycházet z map zpracovaných na základě vlastnických vztahů, ale ani map zpracovaných na základě vztahů uživatelských. Z těchto důvodů se na nejbližší přechodnou dobu navrhuje stanovit poplatníkem daně z pozemků skutečného uživatele v terénu reálně existujících pozemků. Současně je provedena legislativně technická úprava, která spočívá v novém označení odstavců.

5. K § 4 odst. 1 písm.b)

Navrhovaná úprava vypuštěním písmena b) odstraňuje nerovné podmínky subjektů, které mají daňovou povinnost za majetek státu nebo obce. Pozemky ve vlastnictví státu a obce budou od daně osvobozeny za předpokladu, že nebudou využívány k podnikatelské činnosti nebo pronajímány.

6. K § 4 odst. 1 písm.c)

Navržená úprava reaguje na rozdělení ČSFR.

7. K § 4 odst. 1 písm. d)

Důvodem úpravy je nutnost omezit osvobození pozemků převedených na Fond národního majetku České republiky v případech, kdy dochází k jejich pronájmu a vytvořit tak rovné daňové podmínky. Poplatníkem daně bude v těchto případech podle § 3 odst. 1 zákona nájemce.

8. K § 4 odst. 1 písm. f)

Z daného ustanovení se navrhuje vypustit osvobození pro politické strany a hnutí, neboť toto osvobození se vztahovalo pouze na jejich majetek, nikoli na nemovitosti jimi najaté. Sdružení občanů se prozatím ponechávají osvobozeny od daně do doby při jetí právní úpravy o neziskových právnických osobách

9. K § 4 odst. 1 písm.m)

Věcná náplň dosavadního znění zůstává nezměněna. Předmětné ustanovení bylo třeba pouze jazykově upravit.

10. K § 4 odst. 1 písm.n)

Navrhovaná právní úprava reaguje na změnu ve vymezení poplatníka daně z pozemků v § 3 odst. 1 zákona a neznamená věcnou změnu.

11. K § 4 odst. 1 písm.p)

Dosavadní právní úprava osvobozuje mimo jiné i části pozemků, které tvoří půdorys stožárů rozvodu elektrické energie a části pozemků, na kterých jsou zřízeny nadzemní části zařízení pro rozvod topných plynů. Rozvody energií podle § 7 odst.3 nejsou předmětem daně ze staveb. Vzhledem k tomu, že navrhovaná úprava § 2 odst.2 vylučuje z předmětu daně pozemky zastavěné stavbami. které nejsou předmětem daně ze staveb, lze ustanovení § 4 odst. 1 písm. p) vypustit.

12. K § 4 odst. 3

Úpravou dosavadního znění se řeší osvobození pozemků, ke kterým mají nájem rozpočtové organizace. Tímto způsobem je reagováno na vypuštění osvobození od daně z pozemků ve smyslu § 4 odst. 1 písm. b).

13. a 14. K § 4 odst.4, 5 a 6

Navrženou úpravou se přejímá ustanovení § 92 zákona č. 337/1992 Sb., ve znění zákona č. 35/1993 Sb., do zákona o dani z nemovitostí. Důvodem je přehlednost právní úpravy této daně. Dále se zde pro účely daně z nemovitostí vymezuje pojem "osoby blízké, " a to v zájmu odstranění pochybností v této věci.

15. K § 5 odst. 1

Dosavadní právní úprava vychází z toho, že ceny půdy, pro účely daně z nemovitostí odvozené z bonitovaných půdně ekologických jednotek a přiřazené k jednotlivým katastrálním územím, upraví vyhláška ministerstva zemědělství s tím, že platí ceny vyhlášené k 1. 1.1993. V praxi však dochází k tomu, že vznikají nová katastrální území (rozdělením stávajících), pro která je třeba ceny půdy stanovit. Z tohoto důvodu se navrhuje vypustit výše uvedenou podmínku. Pro stanovení ceny jsou upravena přesná kriteria, nehrozí tedy subjektivní rozhodování o ceně pozemku a v důsledku toho i o základu daně.

16. K § 6 odst. 1

Vypuštěním daného slovního spojení se předchází nesprávnému výkladu a možným nesrovnalostem při stanovení sazby daně. Úprava vychází ze zkušeností vyplývajících ze současné praxe.

17. K § 6 odst. 3

Dosavadní právní úprava byla zpracována v době před novelou stavebních předpisů, které obsahovaly v územně plánovací dokumentaci mimo jiné i institut seznamu pozemků pro výstavbu rodinných domků. Novelou stavebního zákona byl tento institut vypuštěn. Z tohoto důvodu již nelze seznam pozemků pro výstavbu rodinných domků používat jako kriterium pro určení stavebního pozemku. Současně se vypouští další hledisko vymezující stavební pozemky, a to schválený územní projekt zóny. Územní projekt zóny není zpracován všemi obcemi a pro svoji obecnost a nekonkrétnost není dostatečným kritériem pro stanovení charakteru stavebního pozemku. Současně se vypouští kritérium objektivní zastavitelnosti pozemku. Důvodem je změna hledisek určujících charakter pozemku jako stavebního vzhledem k tomu, že vlastník pozemku má ve vztahu k ust. § 38 stavebního zákona prioritní postavení a bez jeho souhlasu nelze vydat územní rozhodnutí o umístění stavby. Jedinou výjimkou je vydání rozhodnutí o umístění stavby pro účely, kde lze vyvlastnit. I v těchto případech je však nutné s vlastníkem pozemku záměr projednat.

18. K § 6 odst. 4 písm. a)

Jde o legislativně technickou úpravu, která upřesňuje postup při uplatnění koeficientu, jímž se násobí sazba daně

19. K § 6 odst.4 písm. b)

Navrženou úpravou se obcím umožňuje zvýšit koeficienty, kterými se násobí sazba daně. Reaguje se tak na požadavky obcí v tomto směru. Dále se navrhuje převzít do zákona ustanovení odst. 7 § 92 zákona o správě daní a poplatků, který stanoví způsob jakým obce mohou upravit koeficienty a upřesňuje se skutečnost, že obecně závaznou vyhláškou mohou být sníženy nebo zvýšeny koeficienty pouze pro jednotlivé části obce a nikoli pro jednotlivé pozemky v jednotlivých částech nebo pro celé obce.

20. K § 7 odst. 2

Návrhem nového znění § 2 odst. 2 písm. a) je dostatečně vyjádřena skutečnost, že předmětem daně z pozemků nejsou ty části pozemku, které jsou zastavěny stavbami podléhajícími dani ze staveb, a to v rozsahu půdorysu nadzemní části stavby. Z tohoto důvodu se § 7 odst. 2 stává nadbytečným. V důsledku vypuštění daného odstavce se dosavadní odstavce nově označují.

21. K § 7 odst. 2

Vymezení staveb, které nejsou předmětem daně, se rozšiřuje v oblasti tzv. vodohospodářských děl. Jedná se o stavby upravující vodní toky (regulace vodních toků), stavby na ochranu před povodněmi a stavby k zavlažování a odvodňování pozemků. U těchto staveb je stejný celospolečenský zájem na jejich realizaci, rozvoji a údržbě jako u vodohospodářských děl. Je tedy důvodné i tyto stavby vyloučit z předmětu daně.

22. K § 7 odst. 3

Zákon o pozemních komunikacích č. 135/1961 Sb., v úplném znění vyhlášeném pod č. 55/1984 Sb. a jeho prováděcí vyhláška zná mimo dálnic, silnic a místních komunikací i veřejné účelové komunikace, které rovněž splňují kriteria veřejné dopravní cesty. Z tohoto důvodu je nutné doplnit dosavadní znění výše uvedeného ustanovení. Veřejnou dopravní cestou není pouze účelová komunikace neveřejná tj. komunikace v uzavřených prostorech a objektech nebo komunikace prohlášená za neveřejnou příslušným orgánem státní správy.

23. K § 8 odst. 1

Návrhem tohoto doplnění § 8 odst. 1 se řeší otázka poplatníka v případě pronájmu staveb převedených na Fond národního majetku.

24. K § 9 odst. 1 písm. b)

Navrhovaná úprava odstraňuje nerovné podmínky subjektů (stát, obec, rozpočtové organizace a příspěvkové organizace), které mají daňovou povinnost za majetek státu nebo obce. Stavby ve vlastnictví státu a obce, event. jejich části, budou od daně osvobozeny za předpokladu, že nebudou využívány k podnikatelské činnosti nebo pronajímány.

25. K § 9 odst. 1 písm. d)

Důvodem úpravy je nutnost omezit osvobození staveb převedených na Fond národního majetku České republiky v případech, kdy dochází k jejich dalšímu pronájmu.Poplatníkem daně bude v těchto případech nájemce. Navržené úpravě odpovídá i úprava ustanovení § 8 tohoto zákona týkající se poplatníků daně ze staveb.

26. K § 9 odst. 1 písm. c)

Navržená úprava reaguje na rozdělení ČSFR.

27. K § 9 odst. 1 písm.e)

Vzhledem k tomu, že navrhovanou úpravou § 9 odst. 1 se vypouštějí slova "a jejich části" je zřejmé ze znění odst. 2 téhož paragrafu, že nárok na osvobození lze uplatnit i na část stavby. K obsahové změně písm. e) nedochází.

28. K § 9 odst. 1 písm.f)

Stejně jako u pozemků se navrhuje vypustit z dosavadní úpravy osvobození od daně ze staveb ve vlastnictví politických stran a hnutí. Platná právní úprava osvobozuje pouze stavby ve vlastnictví těchto subjektů. Pokud měly tyto subjekty stavby v nájmu, osvobození nepřichází v úvahu a daň musí být vlastníkem stavby placena. Stavby ve vlastnictví sdružení občanů se ponechávají osvobozeny do doby při jetí právní úpravy neziskových právnických osob.

29. K § 9 odst. 1 písm. g)

Navržená změna dosavadního znění spočívá v gramatické úpravě textu, jejímž výsledkem je soulad § 9 odst. 1 písm. g) s § 9 odst. 3 zákona. Navrhovaná úprava znamená, že novostavba obytného domu může být na dobu 15 let osvobozena i z části s tím, že osvobození nemůže být uplatněno na nebytové prostory sloužící pro podnikatelské účely.

30. K § 9 odst.1 písm. h) a i)

Vzhledem k zapracování definice pojmu "osob blízkých" ruší se odkaz na občanský zákoník.

31. K § 9 odst. 1 písm. j)

Vzhledem k tomu, že navrhovaná úprava z textu jednotlivých. ustanovení § 9 odst. 1 vypouští slova "části staveb", bylo v tomto smyslu upraveno i předmětné ustanovení. Odkazem na příslušné právní předpisy, na základě kterých došlo k převodu bytů do vlastnictví fyzických osob z vlastnictví státu, obcí a družstev se vysvětluje, že osvobození se vztahuje pouze na obytné domy s byty ve vlastnictví fyzických osob, které jim byly převedeny na základě zákona č. 52/1966 Sb. popř.modifikovaného zákonem č. 42/1992 Sb.. Zároveň se zamezuje nesprávnému určení rozhodné skutečnosti zakládající právo na osvobození.

32. K § 9 odst. 1 písm. k) Navrhuje se rozšířit osvobození pro sdružení občanů zdravotně postižených. Jedná se o nezisková sdružení, která slouží obdobným účelům jako zdravotnická zařízení a zařízení sociální péče. Na svoji činnost dostávají účelově vázané státní dotace. I částečné zdanění těchto staveb, které slouží těmto sdružením, by mělo za následek zvýšení nákladů na provoz a následně i na úhrady za poskytované služby zdravotně postiženým.

33. K § 9 odst. 1 písm. 1)

Z termínu "stavby sloužící k zabezpečení hromadné osobní přepravy" je zřejmé, že se jedná o provozní, výpravní budovy pro autobusovou dopravu, garáže, dílny, opravny apod.. Dosavadní pojem "veřejné služby" by se mohl ve výkladu týkat rovněž i dalších služeb pro cestující veřejnost, např. stánky s tiskem, občerstvením apod. Tento extenzivní výklad neměl zpracovatel zákona v úmyslu.

34. K § 9 odst. 1 písm.n), o), p) a r)

Dosavadní právní úprava umožňuje fyzickým osobám, které jsou držiteli průkazu ZTP a ZTP/P podat žádost správci daně o úlevu na dani. Na úlevy není právní nárok, tzn. že poskytnutí úlevy záleží na uvážení správce daně. Navrhovanou úpravou se přiznává zákonný nárok na osvobození, jestliže žadatel splňuje zákonem stanovené podmínky. Dosavadní právní úprava umožňovala vlastníkovi stavby kulturní památky podat žádost o úlevu na dani. Na tuto úlevu rovněž nebyl právní nárok a pouze příslušný správce daně rozhodl o tom, zda bude úleva na dani poskytnuta, v jaké výši a na jaké časové období. Podle navrhované právní úpravy by vlastníci kulturních památek měli na osvobození nárok, pokud prokáží použití finančních prostředků získaných osvobozením na stavební úpravy, na které bylo vydáno stavební povolení. Současná právní úprava umožňuje požádat o daňovou úlevu ze staveb s ekologickým vytápěním. Ani na tuto úlevu není právní nárok. Vzhledem k zájmu společnosti na zlepšení stavu životního prostředí a k motivaci jednotlivých poplatníků daně z nemovitostí na stavu životního prostředí v lokalitě, ve které se nachází jejich stavba, navrhuje se zařadit tuto úlevu do oblasti osvobození.

35. K § 9 odst. 2

Navržená úprava řeší po stránce věcné a formulační zjištění rozsahu nároku na osvobození části stavby, a to pouze z poměru podlahových ploch v nadzemní části stavby.

36. K § 9 odst. 4

Navržená úprava navazuje na provedené změny v § 9 odst. 1 zákona o dani z nemovitostí pokud jde o osvobození částí staveb a současně řeší osvobození staveb, ke kterým mají nájem rozpočtové organizace. Tímto způsobem je reagováno na vypuštění osvobození od daně ze staveb ve smyslu § 9 odst. j. písm. b).

37. K § 9 odst. 5

Navrhovaná právní úprava § 9 odst.1 zákona rozšiřuje osvobození o písm. n), o), p) a r), t. j. o případy dosud řešené formou daňových úlev. Proto se rovněž doplňuje § 9 odst. 5, který stanoví případy, kdy je poplatník povinen uplatnit nárok na osvobození v daňovém přiznání.

38. K § 9 odst. 6

Vzhledem k tomu, že navrhovaná právní úprava § 9 odst. 1 písm. p) váže osvobození kulturních památek na prokázání použití finančních prostředků získaných osvobozením na stavební úpravy a udržovací práce, je třeba této navrhované úpravě přizpůsobit i ustanovení § 9 odst. 6 zákona, které upravuje postup při prokazování tohoto nároku.

39. K § 9 odst. 8

V návaznosti na navržené osvobození stavebně upravovaných kulturních památek, navrhuje se i na tyto případy vztahovat ustanovení § 9 odst.6, kterým se staví běh lhůt pro vyměření, doměření a placení daní v obdobných případech.

40. K § 9 odst. 9

Pro účely daně z nemovitostí se navrhuje upravit taxativní vyčet osob, stejně jako u § 4 odst. 6 zákona.

41. K § 10

Úpravou dochází k převzetí § 92 odst. 3 zákona č. 337/1992 Sb.,o správě daní a poplatků, ve znění zákona č. 35/1993 Sb..

42. K 11 odst. 1 písm. a)

Dané ustanovení se doplňuje o odkaz na právní předpis obsahující definice pojmů "bytový dům, rodinný dům".

43. K § 11 odst. 1 písm.b)

Úprava odstraňuje nerovné daňové podmínky vlastníků staveb, užívaných pro individuální rekreaci, což je předmětem kritiky se strany obcí i samotných poplatníků.

44. K § 11 odst. 1 písm. d) bod 2

Navrhovanou úpravou se rozšiřuje základní sazba daně 5 Kč i pro podnikatelskou činnost v dopravě. Dosavadní sazba daně 10 Kč za 1 m2 působila neúměrně tvrdě zejména u staveb zpevněných ploch v areálech nákladové dopravy a zasilatelství. Realizace předmětných zpevněných ploch byla důsledkem ekologických opatření (vysvahované zpevněné plochy k lapolům, zamezení případnému pronikaní pohonných hmot a olejů do zdrojů pitné vody a půdy apod.).

45. K § 11 odst. 2

Navrhovaná právní úprava odstraňuje nesrovnalosti při výpočtu výsledné sazby daně u vícepodlažních staveb (typu hotelových zařízení, nákupních center, administrativních budov apod), kdy zastavěná plocha dalších nadzemních podlaží z architektonických důvodů zpravidla nepřesahuje více než dvě třetiny zastavěné plochy celou stavbou. Jako příklad lze uvést kombinovanou stavbu hotelu s nákupním střediskem v přízemí.

46. a 47. K § 11 odst. 3 a 4

K odst. 3 písm. a) - navrhovaná úprava přejímá odst. 7 § 92 zákona o správě daní a poplatků, který upravuje způsob, jakým obce mohou zvýšit nebo snížit koeficienty stanovené zákonem. Dále se změnou tohoto ustanovení upřesňuje skutečnost, že obecně závaznou vyhláškou mohou být zvýšeny nebo sníženy koeficienty pouze pro jednotlivé části obce a nikoli pro stavby v jednotlivých částech, nebo pro celé obce.

K odst.3 písm. b) a odst. 4 - navrhovaná právní úprava zmocňuje obce stanovit koeficient, kterým se násobí sazba daně u vybraných druhů staveb na území celé obce. To znamená například, že bude vydána obecně závazná vyhláška, která stanoví 1,5 pro stavby k individuální rekreaci a pro podnikatelskou činnost. U staveb pro podnikatelskou činnost je možno koeficient stanovit pro stavby uvedené v rámci jednoho bodu písmena d), např. pro ostatní podnikatelskou činnost. Koeficient bude platit vždy pro celou obec, nikoli pro její jednotlivé části. Navrhovaná ustanovení rozšiřují možnost spolupůsobení obcí v oblasti daně z nemovitostí s ohledem na jejich znalost místních podmínek a potřeb.

Z důvodu legislativně technických podmínek ve vztahu ke schválenému tiskopisu daňového přiznání došlo k zapracování všech navržených úprav pouze do ustanovení odstavce 3 a 4.

48. K § 11 odst.6

Praxe prokázala, že většina staveb sloužících podnikatelské činnosti je využívána pro dvě i více odvětvových činností, popř. ostatní stavby jsou částečně využívány k podnikatelské činnosti. Navrhovaná úprava tedy zakotvuje do zákonného ustanovení postup při řešení tohoto problému. Současně je řešena otázka, kdy dochází k rovnosti výměr podlahových ploch sloužících k různým podnikatelským činnostem a podnikatelská činnost je provozována částečně i v ostatních stavbách vymezených v § 11 odst.1 písm.e).

49. K § 12

Navrhovaná úprava vypouští tituly pro úlevu podle odst. 1 písm. a) vzhledem k tomu, že poskytování dalších úlev nad rámec osvobození podle § 4 není opodstatněné. Ceny za pozemky jsou cenami průměrnými, odvozenými z bonitovaných půdně ekologických jednotek v každém katastrálním území. Pokud jde o dosavadní úlevy u poddolovaných pozemků a pozemků umístěných ve vyhlášených pásmech ochrany zdrojů pitné vody a v chráněných oblastech přirozené akumulace vod, předpokládá se, že postup při uplatňování úlev nebo osvobození bude upraven nařízením vlády, k jehož vydání zákon zmocňuje v § 17 odst. 2.

Zároveň se vypouští možnost úlevy při rekonstrukcích staveb, stavební uzávěry nebo umístění stavby na poddolovaném pozemku. Ostatní tituly pro daňové úlevy uvedené v písm. b) byly v návrhu zapracovány do § 9 zákona jako osvobození od daně. Praxe prokázala, že uplatnění dosavadních ustanovení § 12 je velmi komplikované a neúměrně administrativně náročné. Ve většině případů nejsou vynaložené náklady, jak ze strany správce daně tak i ze strany poplatníka, adekvátní poskytnuté úlevě. Kromě toho neexistují objektivní podklady a údaje, k nimž by mohlo být při rozhodování přihlédnuto.

50. K § 13

Navrhuje se do zákona o dani z nemovitostí zapracovat některá ustanovení ze zákona o správě daní a poplatků.

51. K § 13a a 13b

Stejně jako u § 13 se zapracovávají některá ustanovení ze zákona o správě daní a poplatků. K omezení administrativní náročnosti při správě daně z nemovitostí, navrhuje se zavést dílčí daňová přiznání, která by byla podávána v případech, ze nedochází ke změně v osobě poplatníka, ale v předmětu daně (např. přístavba domu, změna v účelu využití nemovitosti). V souvislosti se změnami koeficientů (které jsou v kompetenci obcí), jimiž se násobí sazby daně, navrhuje se připustit forma sdělení této změny na předepsaném tiskopise. V případě, že se jedná o koeficienty, které se stanoví pro celou obec, postačí finančnímu úřadu pro správu daně znalost obecně závazné vyhlášky. Tímto opatřením se výrazně omezí počet podávaných daňových přiznání, která obsahují mnohé údaje, které již má správce daně k dispozici.

52. K § 14 odst. 2

Navrhovanou úpravou dochází pouze k upřesnění povinnosti poplatníka zaokrouhlovat daň z nemovitostí, pokud jde o jednotlivé druhy pozemků nebo jednotlivé stavby a souhrny staveb.

53. K § 15 odst. 1 písm. a)

Mezi subjekty provozující zemědělskou výrobu, které platí daň z nemovitostí formou splátek se zařazují poplatníci provozující chov ryb, neboť mají srovnatelné podmínky.

54. K § 15 odst. 1 a 2

Navrhuje se ponechat dosavadní termín 31. května, platný pro zdaňovací období roku 1993 i pro následující zdaňovací období. Hlavním důvodem této navrhované právní úpravy je rozšíření kompetencí obcí upravit sazby daně pomocí koeficientů. Tato úprava zvýší nároky na správu daně a posunutí termínu splatnosti daně oproti termínu pro podání daňového přiznání umožní lépe informovat poplatníky o výši jejich daňové povinnosti. Původní termín splatnosti daně je shodný s termíny splatnosti daně z příjmu fyzických osob, která je stejně jako daň z nemovitostí placena převážně složenkami a došlo by ke kumulaci prací správce daně při identifikaci plateb jednotlivých poplatníků.

55. K § 15 odst. 3 a 4 Pro rok 1994 je třeba upravit odlišně způsob placení daně pro případy, kdy poplatníci nepodávají nové nebo dílčí daňové přiznání a praxe prokázala, že si nezaznamenali svoji daňovou povinnost z roku 1993. S ohledem na skutečnost, že nebude ve všech případech daň vyměřena, navrhuje se zcela výjimečně uplatnit zálohy na daň ve výši loňské daňové povinnosti až do doby vyměření daně. Poplatníci daně budou o tomto způsobu placení daně informováni.

Navrhovaná právní úprava v tomto ustanovení stanovuje minimální částku daně, do které se daň z nemovitostí neplatí. Rozhodujícím kriteriem pro tuto úpravu je efektivnost správy daně tzn. že náklady na správu daně by neměly převýšit výnos daně.

56. K § 16

Vzhledem k tomu, že do zákona o dani z nemovitostí byla zapracována některá ustanovení týkající se správy daní, působí zákon o správě daní a poplatků subsidiárně tam, kde zákon o dani z nemovitostí tuto problematiku neřeší.

57. K § 16a

S ohledem na výkon správy daně je nezbytné, aby měl finanční úřad k dispozici obecně závazné vyhlášky již před počátkem zdaňovacího období. Termín 1. srpna se stanoví s ohledem na tvorbu státního rozpočtu, místních rozpočtů a potřeby podnikatelských subjektů.

58. K § 17 odst. 1

Jde o legislativně technickou úpravu navazující na zrušení § 12.

59. K § 18 odst. 3

Vzhledem k tomu, že navrhovaná úprava § 12 vypouští zcela nebo z části úlevy na dani z pozemků a staveb je nutné doplnit odpovídající právní úpravu v přechodných a závěrečných ustanoveních, a zachovat úlevy o nichž již bylo rozhodnuto.

60. K § 6, 11, 14 a 15

Navrhovaná úprava zajišťuje změnu označení měny v celém rozsahu zákona.

61. K § 20a

K odst. 1 - poplatníci hospodařící sami na pozemcích vydaných podle zákona o půdě při uplatnění osvobození od daně z pozemků dokládají samostatné provozování zemědělské výroby podle zákona č. 35/1993 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, zápisem do evidence podle zvláštních předpisů. Rozumí se tím osvědčení samostatně hospodařícího rolníka nebo zápis do obchodního rejstříku.

Vzhledem ke skutečnosti, že zákon c. 35/1993 Sb. byl uveřejněn až v lednu roku 1993, došlo k zápisu do evidence u některých poplatníků daně až po 1. lednu 1993, ačkoli provozování zemědělské výroby bylo započato již v předchozím roce. Pokud by byla uplatněna zásada stavu rozhodného k prvnímu lednu, byl by faktický stav jiný, než stav, který je možno doložit.

K odst. 2 - zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí v § 20 stanoví, že daň z nemovitostí se vyměří podle tohoto zákona poprvé na rok 1993 podle stavu k 1. lednu 1993. Obdobné ustanovení je obsaženo i v zákonu č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků ve znění pozd. předpisů, kde navíc je v § 92 odst. 2 uvedeno, že ke změnám skutečností rozhodných pro daňovou povinnost, které nastanou v průběhu zdaňovacího období se nepřihlíží. Vzhledem k tomu, že nastala řada případů, kdy byly nemovitosti - pozemky zemědělské a pozemky hospodářských lesů - předány oprávněným osobám až po 1. lednu 1993, je třeba připustit, aby za poplatníky daně mohli být označeni i nabyvatelé těchto pozemků. V praxi v současné době již existuje řada případů, kdy osoby povinné vydat pozemky podle zákona o půdě nesplnily povinnost podání daňového přiznání s odůvodněním, že pozemky již byly předány jejich vlastníkům a tito podal i daňové přiznání. Tímto přechodným ustanovením se legalizuje stav, který již v období mezi 1. lednem t. r. a termínem pro podání daňového přiznání nastal. Současně budou nadále tito noví držitelé pozemků poplatníky daně, takže navrhované opatření zjednodušuje administrativu daně a zkvalitní vypovídací schopnost vytvářeného registru zdaňovaných nemovitostí.

K odst. 3 - zákon o dani z nemovitostí umožňuje osvobození od daně ze staveb v § 9 odst. 1 písm. h) u obytných domů vrácených do vlastnictví fyzickým osobám z titulu restituce podle zvláštních předpisů za předpokladu, že prostředky získané osvobozením budou vynaloženy na stavební opravy, modernizace nebo rekonstrukce stavby.

Není zde výslovně uvedena možnost osvobození též části stavby. V řadě případů však byla vrácena z titulu restituce pouze část stavby obytného domu, přičemž zbývající část stavby zůstala ve vlastnictví státu nebo obce. Z hlediska spravedlnosti daně je nezbytné umožnit osvobození i pro ty poplatníky, kterým byla vrácena pouze část obytného domu. Současně se umožňuje osvobození i pro část stavby obytných domů ve vlastnictví fyzických osob za splnění podmínek uvedených v § 9 odst.1 písm. i).

K odst. 4 - výkladem ministerstva financí ve prospěch poplatníka bylo umožněno uplatnit nárok na osvobození i v těchto shora uvedených případech, z důvodů spravedlivého uplatnění daně pro všechny poplatníky. Z časových důvodů však nebylo možno uplatnit nárok ve všech případech formou opravného daňového přiznání. Navrhovaná přechodná ustanovení proto umožňují uplatnit uvedená osvobození všem poplatníkům daně za části restituovaných obytných domů a pozemky navrácené podle zákona č. 229/1991 Sb., ve znění pozd. předpisů v žádosti, která nebude podléhat správnímu poplatku 100 Kč.

62. K § 22a

V návaznosti na § 20a je třeba upravit odlišně účinnost tohoto ustanovení.

63. Jedná se o samostatný bod, který souhrně uvádí nové znění odkazů předložených v novele.

K Čl. II.

1. K § 92

Daná ustanovení se zapracovávají do navrhované novely zákona.

K Čl. III

Vzhledem k tomu, že daný právní předpis se vztahuje na široký okruh daňových subjektů, je třeba úplném zněním zákona zajistit, aby bez větších problémů získali poplatníci přehled o svých právech a povinostech.

V Praze dne 27. října 1993

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav Klaus, CSc, v. r.

Místopředseda vlády a ministr financí

Ing. Ivan Kočárník, CSc., v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP