(1) Český literární fond zaniká
dnem, ke kterému vznikne nadace jím zřízená
podle zvláštního zákona [§ 20b
a násl. občanského zákoníku
č. 40/1964 Sb., ve znění pozdějších
předpisů.].
(2) Český hudební fond zaniká dnem,
ke kterému vznikne nadace jím zřízená
podle zvláštního zákona [§ 20b
a násl. občanského zákoníku
č. 40/1964 Sb., ve znění pozdějších
předpisů.].
(3) Český fond výtvarných umění
zaniká dnem, ke kterému vznikne nadace jím
zřízená podle zvláštního
zákona [§ 20b a násl. občanského
zákoníku č. 40/1964 Sb., ve znění
pozdějších předpisů.].
(4) Na nadace podle odstavců 1 až 3 přecházejí
ze zaniklých kulturních fondů veškerý
movitý a nemovitý majetek, nejde-li o majetek státu,
jakož i práva a povinnosti z majetkových a
jiných právních vztahů.
Nedojde-li k přeměně kulturních fondů
na nadace podle § 1 odst. 1 až 3 do jednoho roku ode
dne účinnosti tohoto zákona, uplynutím
této lhůty Český literární
fond, Český hudební fond a Český
fond výtvarných umění zanikají,
a to s likvidací. Likvidace se řídí
§ 70 a násl. obchodního zákoníku:
případný likvidační přebytek
kulturních fondů se převede na Státní
fond kultury [Zákon ČNR č. 239/1992 Sb.,
o Státním fondu kultury České republiky.].
(1) Český literární fond, Český
hudební fond a Český fond výtvarných
umění převedou jimi zřízené
podniky se samostatnou právní subjektivitou [3)
§ 2 písm. c) nařízení vlády
č. 159/1969 Sb., o kulturních fondech, o příspěvcích
příjemců autorských odměn a
odměn výkonných umělců kulturním
fondům, o příspěvcích za užití
volných děl literárních, vědeckých
a uměleckých a o příspěvcích
uživatelů děl, ve znění pozdějších
předpisů.] na obchodní společnosti
nebo družstva podle zvláštního zákona
[Část druhá obchodního zákoníku.],
a to nejpozději do dne přeměny kulturních
fondů na nadace, anebo je do této doby zruší.
Nestane-li se tak, soud i bez návrhu nařídí
likvidaci uvedených podniků. Likvidace se řídí
§ 70 a násl. obchodního zákoníku.
(2) Pro přeměnu podniků podle odstavce 1
se použije přiměřeně ustanovení
§ 69 obchodního zákoníku.
§ 4 Zákon č. 35/1965 Sb., o dílech literárních,
vědeckých a uměleckých (autorský
zákon), ve znění zákona č.
89/1990 Sb. a zákona č. 468/1991 Sb. se mění
takto:
1. § 1 se vypouští.
2. V § 35 se vypouští odstavec 3.
3. § 40 a 41 se vypoustějí
4. § 42 a 43 se vypoustějí
5. V § 44 odst. 1 se vypouští písmeno
b).
Zrušuje se nařízení vlády České
socialistické republiky č.159/1969 Sb., o kulturních
fondech, o příspěvcích příjem
autorských, odměn a odměn výkonných
umělců kulturním fondů o příspěvcích
za užití volných děl literárních,
vědecký a uměleckých a o příspěvcích
uživatelů děl, ve znění nařízení
vlády České socialistické republiky
č. 20/1973 Sb., nařízení vlády
České republiky č. 342/1991 Sb. a nařízení
vlády České republiky č. 58/1993 Sb.,
s výjimkou části I, která se zrušuje
dnem 1. ledna 1995.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1994, s výjimkou § 4 bodu 3, který
nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1995.
Obecná část
V souvislosti se schválením novely nařízení
vlády č. 159/1969 Sb., o kulturních fondech
(zkrácený název) nařízením
vlády č. 58/1993 Sb., uložila vláda
svým usnesením č. 762 ze dne 30. prosince
1992 ministru kultury předložit vládě
do 30.června 1993 návrh zákonné úpravy
kulturních fondů.
Schválením nařízení vlády
č. 58/1993 Sb. byl učiněn první, zato
však zásadní krok k transformaci kulturních
fondů (Českého literárního
fondu, Českého hudebního fondu a Českého
fondu výtvarných umění) jakožto
institucí v působnosti ministerstva kultury, jejichž
existence vyplývá z příslušných
ustanovení autorského zákona a podrobnosti
o činnosti upravuje prováděcí nařízení
vlády. K právní povaze kulturních
fondů je třeba poznamenat. že byly zřízeny
zákonem č. 115/1953 Sb., o právu autorském
(§ 73 a násl.) a za platnosti hospodářského
zákoníku fungovaly jako jiné socialistické
organizace a hospodařily s majetkem ve svém vlastnictví,
kterého nabyly především z příspěvků
příjemců autorských odměn a
odměn výkonných umělců, resp.
příspěvků uživatelů děl
a za užití volných děl literárních,
vědeckých a uměleckých. V žádném
případě nejde o majetek státní,
takže při jejich transformaci se na ně nevztahují
právní předpisy o privatizaci.
Přijetím nařízení vlády
č. 58/1993 Sb., jedinou vazbou příštích
kulturních fondů k ministerstvu kultury, zůstalo
pouze jmenování členů "prozatímních"
rad kulturních fondů ministrem kultury a povinnost
kulturních fondů pravidelně každoročně
předložit ministerstvu výroční
zprávu o hospodaření (ovšem bez sankce,
když se tak nestane). Při schvalování
citovaného nařízení vlády došlo
také k sistaci placení a vybírání
příspěvků příjemců
autorských odměn a odměn výkonných
umělců, jakož i příspěvků
uživatelů děl. Do této doby zůstaly
jako příjem kulturních fondů zachovány
pouze příspěvky za užití volných
děl literárních. vědeckých
a uměleckých, které mají oporu v §
35 odst. 3 autorského zákona.
Stát v současné době není schopen
zajistit náhradu za dosavadní příjmy
kulturních fondů. Příspěvky
placené do nabytí účinnosti nařízení
vlády č. 58/1993 Sb. nelze již obnovit především
s ohledem na přestavbu daňového systému,
neboť placení těchto příspěvků
by znamenalo neúměrné a neopodstatněné
zatížení jejich plátců oproti
jiným subjektům. Proto ponechává představitelům
těchto institucí, demokraticky volených zástupci
uměleckých obcí a uživatelů děl,
volnost nakládání zbylým majetkem
spolu s přechodem na formu soukromoprávních
nadací, zcela zbavených vlivu státu.
Není však žádoucí zrušit stávající
kulturní fondy bez náhrady, resp. bez právního
nástupce mimo jiné i proto, že např.
Český hudební fond je na základě
závětí nositelem autorských práv
po Bohuslavu Martinů a Leoši Janáčkovi,
resp. dalších autorských práv, přičemž
je třeba zdůraznit, že závěti
byly pořízeny výslovně ve prospěch
nestátních právních subjektů.
Zrušením kulturních fondů bez právního
nástupce by došlo k situaci, že by tato závětní
práva připadla zákonným dědicům
(např. v případě B. Martinů
dědicům ve Francii). To je také podstatný
důvod, proč navrhovaná právní
úprava výslovně pojednává o
právním nástupnictví stávajících
kulturních fondů.
Důsledkem právní formulace transformace kulturních
fondů je zrušení příslušných
ustanovení autorského zákona o nich pojednávajících.
Za nadbytečné je považováno v autorském
zákoně také úvodní ustanovení
o účelu zákona a ustanovení o poslání
uměleckých svazů, jejichž činnost
skončila. Namísto nich byla ustavena řada
uměleckých obcí a profesních či
občanských sdružení pro jednotlivé
obory umělecké tvůrčí činnosti.
Proto se navrhuje příslušná ustanovení
z autorského zákona vypustit.
Předkládaný návrh není v rozporu
s předpisy mezinárodního práva, jimiž
je Česká republika vázána, a nevyvolá
žádný nárok na státní
rozpočet.
K § 1:
Zánik kulturních fondů je vázán
na vznik subjektů podle občanského zákoníku
z důvodů již blíže vysvětlených
v obecné části důvodové zprávy.
Bez zajištění právního nástupce
fondů by došlo k nežádoucím a velmi
závažným důsledkům zejména
v oblasti využívání výnosů
autorských práv, jichž jsou kulturní
fondy nositeli. Navrhují se dvě varianty spočívající
v rozdílnosti zakladatelů nadací. Zřizovatelem
nadace by měla být již existující
konkrétní právnická osoba. Při
úvaze o této variantě však bylo namítáno,
ze kulturní fondy zřídí nadace a tím
jako zřizovatelé zaniknou. Tuto skutečnost
však nepovažujeme za překážku navrhovaného
řešení, neboť nejsou výjimečné
případy, kdy zůstavitel založil nadaci
a zemřel a tato nadace nadále existuje.
K § 2:
Vzhledem k tomu, že nelze zákonem soukromoprávní
instituce zřídit ani jejich zřízení
vynutit, navrhuje se v § 2 podpůrné řešení
pro případ, nedojde-li k očekávanému
vzniku nadací v zákonem stanovené lhůtě.
K § 3:
Ustanovení § 1 vytváří základní
předpoklady pro transformaci kulturních fondů
tím, že osamostatňuje jimi zřízené
a řízené podniky a vytváří
z nich samostatné právní subjekty v oblasti
práva soukromého. Při úvaze o tom,
že kulturní fondy budou transformovány na nadace
ve smyslu § 20b a násl. občanského zákoníku,
není totiž možné, aby nadace přímo
provozovaly podnikatelskou činnost. pro převod podniků
kulturních fondů se navrhuje zvolit stejný
postup, jaký byl použit v § 766 obchodního
zákoníku v případě převodu
družstevních podniků a podniků, jejichž
zřizovateli byla občanská sdružení.
K § 4:
Viz obecná část důvodové zprávy.
Novela autorského zákona je logickým důsledkem
navržených opatření. Zrušení
paragrafů 40 až 43 autorského zákona
ve dvou bodech se navrhuje z důvodu odlišné
účinnosti. Z textu § 44 odst. 1 se vypouští
pouze ustanovení týkající se vybírání
zrušovaných příspěvků
kulturním fondům, jinak se i přes některé
námitky zachovává platný právní
stav do dob, než bude přijat zákon o ochranných
organizacích zastupujících autory, výkonné
umělce, popřípadě výrobce zvukových
a zvukově obrazových záznamů, podle
kterého by měla být nově upravena
i otázka výhradního oprávnění.
K § 5 a 6:
S ohledem na realizaci transformace kulturních fondů
podle předloženého návrhu se jeví
nezbytným zrušit všechny prováděcí
předpisy k autorskému zákonu týkající
se kulturních fondů. Zrušení části
I platného nařízení vlády o
kulturních fondech je Logicky spojeno s předpokládaným
vznikem nadací. Jako nejzazší termín
se uvádí 1. leden 1995. Jde o lhůtu shodnou
se lhůtou uvedenou v § 2. Po marném jejím
eventuálním uplynutí by bylo nutno zahájit
likvidaci kulturních fondů, jejichž majetek
nepřešel na vzniklé nadace. Likvidační
přebytek by pak bylo nutno převést do Státního
fondu kultury České republiky.