Parlament České republiky

Poslanecká sněmovna

1993

I. volební období

607

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1993

zrušení státního tabákového monopolu a o opatřeních s tím souvisejících

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

ČÁST PRVNÍ

§ 1

Podmínky zpracování tabáku, výroby a prodeje tabákových výrobků

Tento zákon upravuje některé podmínky zpracování tabáku, výroby a prodeje tabákových výrobků, včetně ukládání sankcí za porušení stanovených povinností.

§ 2

Vymezení pojmů

Pro účely tohoto zákona se rozumí

a) zpracováním tabáku technologické postupy a pracovní operace, kterými se získává surovina vhodná pro výrobu tabákových výrobků.

b) tabákovými výrobky cigarety, cigarilos, doutníky, lulkové, dýmkové, cigaretové, šňupavé a žvýkací tabáky,

c) výrobou tabákových výrobků technologické postupy a pracovní operace, při kterých se ze zpracovaného tabáku vyrábějí finální výrobky určené ke kouření, žvýkání nebo šňupání.

§ 3

Zpracovávat tabák a vyrábět tabákové výrobky lze jen na základě koncese udělené pro tuto činnost podle zvláštního zákona. [Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů]

§ 4

Značení tabákových výrobků

(1) Na území České republiky lze vyrábět. dovážet [§ 2 písm. d) zákona ČNR č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění zákona č.199/1993 Sb.] nebo prodávat [Část osmá, hlava druhá zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů Část třetí, hlava druhá, dil I a II zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů Část druhá, hlava druhá zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů] jen značené cigarety. [Zákon ČNR č.587/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.] To neplatí pro cigarety osvobozené od spotřební daně [§ 8 odst.1 písm.b) zákona ČNR č. 587/1992 Sb.,ve znění zákona č. 199/1993 Sb.] a pro cigarety prodávané v prodejnách typu DUTY/TAX FREE, v prodejnách, které jsou na základě písemného souhlasu ministerstva financi oprávněny k prodeji za ceny bez spotřební daně osobám jiných států, požívajícím výsad a imunit podle mezinárodních smluv, jimiž je Česká republika vázána, [Např. vyhláška ministra zahraničních věci č. 157/1964 Sb., o Vídenské úmluvě o diplomatických stycích, vyhláška ministra zahraničních věci č. 21/1968 Sb., o Úmluvě o výsadách a imunitách mezinárodních odborných organizací, vyhláška ministra zahraničních věcí č. 32/1969 Sb., o Vídeňské úmluvě o konzulárních stycích, vyhláška ministra zahraničních věci č. 40/1987 Sb., o Úmluvě o zvláštních misích, vyhláška ministerstva zahraničních věci č. 52/1956 Sb., o přístupu Československé republiky k Úmluvě o výsadách a imunitách Organizace spojených národů, schválené Valným shromážděním Organizace spojených národů dne 13. února 1946, zákon č. 125/1992 Sb., o zřízení Sekretariátu Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě a o výsadách a imunitách tohoto sekretariátu a dalších institucí Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě] a na palubách letadel zahraničních linek.

(2) Právnická nebo fyzická osoba. která vyrábí nebo dováží [§ 2 písm. d) zákona ČNR č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění zákona č.199/1993 Sb.] cigarety, je povinna je značit.

(3) Způsob značení cigaret stanoví zvláštní předpis. [Zákon ČNR č.587/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.]

(4) Tabákové výrobky vyrobené na území České republiky určené pro vývoz [§ 2 písm. c) zákona ČNR č. 587/1992 Sb., ve znění zákona c. 199/1993 Sb.] nepodléhají povinnosti značení podle odstavce 1.

§ 5

Dovoz a vývoz tabákových výrobků

Povolení k dovozu a vývozu tabákových výrobků uděluje ministerstvo průmyslu a obchodu.

§ 6

Pokuty

(1) Česká zemědělská a potravinářská inspekce uloží fyzické nebo právnické osobě, která

a) poruší povinnost stanovenou v § 4 odst. 2 pokutu až do výše 50 mil. Kc,

b) poruší povinnost podle písmene a) opětovně, pokutu až do výše 100 mil. Kč.

(2) Orgán uvedený v odstavci 1 nebo orgány uvedené v § 7 odst. 5 uloží fyzické nebo právnické osobě, která prodává cigarety neznačené podle § 4 odst. 1 pokutu

a) až do výše 100.000 Kč při prvním zjištění tohoto prodeje, b) až do výše 500.000 Kč při opětovném zjištění tohoto prodeje, přičemž opětovný prodej se posuzuje podle odstavce 3.

(3) Opětovným porušením povinnosti se rozumí porušení povinnosti. jehož se právnická nebo fyzická osoba dopustila do jednoho roku od právní moci rozhodnutí o uložení pokuty za předchozí porušení povinnosti uvedené v § 4 odst.2.

(4) Při stanovení výše pokuty se přihlédne k závažnosti, způsobu, době trvání a následkům protiprávního jednání.

(5) Pokutu lze uložit do jednoho roku ode dne, kdy Česká zemědělská a potravinářská inspekce zjistila porušení povinnosti, nejdéle však do tří let ode dne, kdy k porušení povinnosti došlo.

(6) Pokuta je příjmem státního rozpočtu.

§ 7

Zvláštní opatření

(1) Zjistí-li Česká zemědělská a potravinářská inspekce nebo Česká obchodní inspekce (dále jen " inspekce") při své kontrolní činnosti, [§ 2 a 3 zákona ČNR č. 63/1986 Sb., o České zemědělské a potravinářské inspekci, § 2 a 3 zákona ČNR č. 64/1986 Sb., o České obchodní inspekci, ve znění zákona ČNR č. 240/1992 Sb.] že jsou prodávány cigarety, které nejsou značeny podle § 4 odst. 1 (dále jen "neznačené cigarety"), uloží propadnutí těchto neznačených cigaret nebo rozhodne o jejich zabrání při každém zjištění tohoto prodeje.

(2) Inspekce v případě potřeby uloží zajištění neznačených cigaret a zapečetění skladu těchto výrobků.

(3) Skladování cigaret propadlých či zabraných podle odstavce 1 nebo zajištěných podle odstavce 2 se provádí na náklad fyzické nebo právnické osoby, v jejíž prospěch bylo uloženo zajištění nebo propadnutí cigaret nebo rozhodnuto o jejich zabrání.

(4) Inspekce propadlé nebo zabrané neznačené cigarety za přítomnosti tříčlenné komise zničí, a to na náklad fyzické nebo právnické osoby, která tyto neznačené cigarety prodávala [Část osmá, hlava druhá zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů Část třetí, hlava druhá, díl I a II zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů Část druhá, hlava druhá zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů] nebo skladovala.

(5) Ředitel krajského inspektorátu České zemědělské a potravinářské inspekce nebo ředitel inspektorátu České obchodní inspekce rozhodne o způsobu zabrání neznačených cigaret a o způsobu zničení propadlých nebo zabraných neznačených cigaret. Zároveň jmenuje tříčlennou komisi, která bude zničení uvedených cigaret přítomna.

(6) K postupu podle odstavců 1 až 4 jsou rovněž oprávněny územní finanční orgány, [§ 1 a 6 2ákona ČNR č. 531/1990 Sb.. o územních finančních orgánech. ve znění pozdějších předpisů] celní orgány, [Zákon č. 13/1993 Sb.. celní zákon, ve znění pozdějších předpisů] Policie České republiky [Zákon č. 283/ 1991 Sb.. o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů] a obecní policie. [Zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů] Orgány uvedené v tomto odstavci jsou povinny neprodleně informovat o zničení cigaret celní orgány.

(7) O zničení neznačených cigaret sepíší orgány uvedené v odstavcích 3 a 4 protokol, jehož stejnopis zašlou do 15 dnů ministerstvu financí.

(8) Vlastníkem propadlých nebo zabraných cigaret se stává stát.

§ 8

Pokud tento zákon nestanoví jinak, vztahují se na ukládání pokut podle § 6 tohoto zákona a zvláštních opatření podle § 7 tohoto zákona obecné předpisy o správním řízení. [Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád)]

ČÁST DRUHÁ

Změna a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon)

§ 9

Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění zákona č. 231/1992 Sb., a zákona Veské národní rady č. 591/1992 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. V poznámce pod čarou č. 1 se na začátku druhého řádku vypouští text " § 1 odst. 1 a ".

2. V příloze č. 3 se na konci doplňuje text:

124 5
Zpracovánía)vysokoškolské ministerstvozákon o tabáku
tabákuvzdělání v oboru zemědělství 
a výrobapotravinářské   
tabákovýchchemie nebo země-   
výrobkůdělství a 3 roky praxe   
 nebo   
 b)středoškolské   
 vzdělání v oboru   
 potravinářské   
 chemie nebo země-   
 dělství zakončené   
 maturitní zkouškou   
 a 6 roků praxe   

ČÁST TŘETÍ

Přechodná a závěrečná ustanovení

§ 10

(l) právnické a fyzické osoby, které prodávají a skladují cigarety, jsou povinny provést ke dni účinnosti tohoto zákona inventuru zásob a oznámit výsledky této inventury místně příslušnému finančnímu úřadu [§ 1 a 2 zákona ČNR č. 531/1990 Sb.. o územních finančních orgánech, ve znění pozdějších předpisů] do 15 dnů ode dne provedení inventury.

(2) Právnické a fyzické osoby uvedené v odstavci 1 smějí prodávat neznačené cigarety ze zásob inventarizovaných podle odstavce 1 nejdéle do 28. února 1994.

§ 11

Zrušují se § 1, 2 a 9 zákona č. 63/1950 Sb.,o úpravě hospodaření s tabákem, solí a lihem a o zrušení státních finančních monopolů.

ČÁST ČTVRTÁ

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1994.

Důvodová zpráva

Obecná část

Základním právním předpisem vymezujícím podmínky pěstování. zpracování tabáku a výroby tabákových výrobků, vedle dalších technických norem, je dosud platný zákon č.63/1950 Sb., o úpravě hospodaření s tabákem, solí a lihem a o zrušení státních finančních monopolů. Podle tohoto zákona příslušelo výhradní oprávnění k pěstování tabáku a tabákového semene, k zpracování tabáku, jeho náhražek a k výrobě tabákového zboží výhradně národnímu podniku, zřízenému ministerstvem výživy v dohodě s ministerstvem financí. Tento zákon již nevyhovuje změněným ekonomickým podmínkám současné doby.

Probíhající privatizací. zejména rozhodnutím vlády ČR o odprodeji části akcií a.s. Tabák, největší světové tabákové společnosti Philip Morris, pozbývá uvedený zákon na původním významu. Státní monopolní výrobce tabákových výrobků na území ČR byl vystřídán monopolem zahraniční soukromé firmy. Uvedený fakt je kritizován jak u nás, tak v zahraničí.

Proto je nezbytné v oblasti tabáku urychleně dát do souladu ekonomický vývoj s legislativou. Zákon o tabákovém monopolu je potřeba zrušit a nahradit ho novým právním předpisem, který umožní vznik konkurenčního prostředí.

Z dostupných informací z některých západoevropských zemí je patrno, že privatizované konkurenční prostředí přináší výrazně větší daňový příjem z tabákových výrobků.

Principiálně návrh zákona vychází ze srovnatelných zákonů zemí Evropského společenství, zejména SRN a Velké Británie, tj. z plně tržního prostředí.

Vzhledem k velkému finančnímu profitu z výroby a prodeje tabákových výrobků. což je řešeno v platných daňových zákonech. je v zájmu každého státu udržovat nad tímto

K 31. 12. 1991, tj. před privatizací tabákového průmyslu. pracovalo v a.s. Tabák přes 2.000 pracovníků, za rok 1991 činil celkový zisk podniku 1,874 mld Kč, odvod ze zisku 988 mil. Kč. Z údajů o prodej i cigaret v roce 1992 vyplývá spotřební daň a daň z přidané hodnoty 11 mld Kč v Veské republice, přičemž praxe ukazuje. že řada cigaret z dovozu uniká zdanění. Proto se do návrhu zákona vkládá ustanovení o značení cigaret k zabránění daňovým únikům a tím ke zvýšení příjmů státu.

Navrhovaný zákon doplňuje připravovaný zákon o potravinách, který svým rozsahem pokrývá obecné požadavky na všechny potraviny včetně tabákových výrobků.

V důsledku realizace zákona nevzniknou žádné nároky na státní rozpočet.

Zvláštní část

K § 1:

V tomto ustanovení se vymezuje, co je obsahem zákona. Zákon upravuje specifické podmínky pro vydání povolení ke zpracovávání tabáku a výrobu tabákových výrobků. Obecné požadavky na jakost, zdravotní nezávadnost a ochranu zájmů spotřebitele budou obsaženy v připravovaném návrhu zákona o potravinách.

K § 2:

V tomto ustanovení jsou vyloženy nejdůležitějších pojmy, které jsou v zákoně používány. Samostatně je vymezeno zpracování tabáku a výroba finálních tabákových výrobků, neboť tyto bývají u zahraničních výrobců někdy provozovány odděleně. V souladu se stanoviskem ministerstva financí je pojem "tabákové výrobky" vymezen shodně se zákonem o spotřebních daních.

K § 3:

Smyslem tohoto ustanovení je zabezpečit jednotné podmínky pro všechny podnikatele.

K § 4:

Zavádí se povinnost značit veškeré cigarety vyráběné, dovážené nebo prodávané na našem území. Důvodem je skutečnost, že dochází ke značným daňovým únikům. Značení usnadní provádění kontroly při výrobě, oběhu a dovozu cigaret. Obdobná ustanovení mají i některé země ES (např. SRN). Označovací povinnost se však nemůže vztahovat na cigarety prodávané ve specializovaných obchodech (DUTY/TAX FREE, prodejny pro diplomaty) a na zahraničních leteckých linkách. Tam se cigarety prodávají bez daně a bez cla a mají zvláštní režim dovozu.

K § 5:

Smyslem tohoto ustanovení je uplatnit u vývozu a dovozu tabákových výrobků licenční povinnost. Udělování licencí umožní současně státu regulovat dovoz tabákových výrobků, které negativně ovlivňují životní prostředí.

K § 6 a 7:

Přísnost navržených sankcí má své opodstatnění zejména ve skutečnosti, že porušením stanovených povinností by mohlo dojít ke značným daňovým únikům. Proto je působnost k uložení propadnutí nebo k rozhodnutí o zabrání neznačených cigaret dána co nejširšímu okruhu subjektů.

K § 8:

V zájmu zajištění právní jistoty subjektů je nezbytné, aby se na rozhodování o jejich právech a povinnostech vztahovaly předpisy o správním řízení.

K § 9:

Vzhledem k tomu, že navrhovaný zákon ruší ustanovení zákona č. 63/1950 Sb., týkající se hospodaření s tabákem, je nutno vypustit i odkaz na příslušné ustanovení tohoto zákona, uvedený v zákoně č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání. V souvislosti s ustanovením § 3 se provádí novelizace přílohy č. 3 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, ve znění pozdějších předpisů. v tom smyslu, že předpokladem pro vydání koncese pro zpracování tabáku a výrobu tabákových výrobků bude vysokoškolské nebo středoškolské vzdělání v oboru potravinářské chemie nebo zemědělství a tříletá nebo šestiletá praxe.

K § 10:

Z důvodů zabránění daňovým únikům a zároveň umožnění doprodeje zásob je v tomto ustanovení dána povinnost provést inventuru zásob a oznámení jejích výsledků finančním úřadům. Podle zahraničních zkušeností je lhůta dvou měsíců pro vyprodání legálně nabytých zásob dostačující.

K § 11:

V souvislosti s vydáním nového zákona je třeba zrušit ta ustanovení zákona č. 63/1950 Sb., o úpravě hospodaření s tabákem. solí a lihem a o zrušení státních finančních monopolů. která se vztahují na tabák a tabákové výrobky.

K části čtvrté

Z důvodů uvedených v obecné části důvodové zprávy je žádoucí, aby navržená právní úprava nabyla účinnosti v co nejkratší.

V Praze dne 27.října 1993

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav Klaus, CSc. v.r.

Místopředseda vlády a ministr zemědělství

Ing. Josef Lux v.r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP