Obecná část
1. ledna 1993 nabyl účinnosti zákon ČNR
č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích,
kterým jsou stanoveny zpoplatňované úkony
předměty správních poplatků
a sazby.
Předmětným zákonem se zpoplatňuje
řízení a činnost orgánů
státní správy České republiky
podle působnosti těchto orgánů v době
přijetí zákona ČNR, t.j. v době
federálního státoprávního uspořádání.
Zákon neobsahuje předměty a sazby poplatků
za řízení a činnost orgánů
federálních do konce roku 1992, jejichž působnosti
se staly od 1.1.1993 součástí působnosti
orgánů České republiky, a které
jsou i po 1. lednu 1993 zpoplatňovány správními
poplatky upravenými zákonem č. 105/1951 Sb.,
o správních poplatcích, ve znění
zákonného opatření předsednictva
NS č. 138/1960 Sb., a vyhláškami č.
570/1990 Sb., o správních poplatcích, ve
znění vyhlášky č. 522/1991 Sb.,
a č. 411/1992 Sb.
Cílem předloženého návrhu zákona
- je upravit správní poplatky vybírané
za výkon státní správy orgány
České republiky podle jejich příslušnosti
od 1.1.1993 jedna právní úpravou - zákonem,
- upřesnit správce poplatků plynoucích
do státního rozpočtu a právní
úpravu správních poplatků uplatňovaných
od počátku letošního roku podle praktických
poznatků,
- stanovit kontrolu správného a včasného
vybírání poplatků jejich správci,
neboť jde o příjmy státního rozpočtu.
Zákon o správních poplatcích se upravuje
a doplňuje tak, aby byla umožněna realizace
vztahů státní správy k zahraničí
prostřednictvím zastupitelských úřadů
a ministerstva zahraničních věcí,
celních orgánů a útvarů Policie
České republiky pověřené ministerstvem
vnitra plněním úkolů státní
správy ve věcech cestovních dokladů
a pobytu cizinců působících na českých
hraničních přechodech a úřadu
průmyslového vlastnictví.
Z dosavadních uplatňovaných federálních
právních předpisů do zákona
doplňují ustanovení o měně,
v nichž jsou poplatky placeny a způsob přepočtu
české měny na cizí a naopak, a to
jak v zahraničí při placení poplatků
u českých zastupitelských úřadů,
tak i na hraničních přechodech.
Dále se zákonná ustanovení upřesňují
ve vztahu k zákonu o správě daní a
poplatků č. 337/1992 Sb., ve znění
pozdějších právních předpisů
v tom směru, aby správní orgán jako
správce poplatků zajistil placení poplatků
přímo na účet státního
rozpočtu. Za tím účelem se, po dohodě
s Českou národní bankou, navrhuje zřídit
z podnětu správního orgánu nadřízeného
jednotlivým správním orgánům
ve své působnosti samostatné účty
státního rozpočtu, na něž budou
tyto poplatky placeny (viz § 7 odst. 6 návrhu zákona).
Je třeba vycházet ze skutečnosti, že
jednotlivé správní orgány (správci
poplatků) jsou zřízeny k jinému speciálnímu
účelu než k správě příjmů
státního rozpočtu. Z toho důvodu se
jeví jako nutné, aby na výkon správy
poplatků u jednotlivých správních
orgánů dohlédly územní finanční
orgány (viz § 10a návrhu zákona). Tato
skutečnost se současně promítá
v návrhu novely zákona č. 531/1990 Sb. (čl.
IV), a do návrhu novely zákona č. 337/1992
Sb., (čl.V).
Za nesprávný postup správního orgánu
se navrhuje uplatnit sankce (§ 10a).
Sazebník poplatků se pro přehlednost navrhuje
v novém znění. Jeho stávající
úprava se změní jen nepatrně, ale
jednotlivé položky se zařazují číselně
nově v návaznosti na doplnění nových
částí, které byly v působnosti
federálního ministerstva dopravy (námořní
a letecká doprava), Úřadu průmyslového
vlastnictví (dříve Federálního
úřadu pro vynálezy) a dalších,
zejména pak části konzulárních
poplatků za činnosti českých zastupitelských
úřadů v zahraničí a ministerstva
zahraničních věci. Zařazují
se i další položky, které byly navrženy
nově příslušnými ústředními
orgány státní správy.
Zejména ministerstvem dopravy v oblasti letecké
dopravy a v oblasti námořní dopravy, kde
se zvyšují i stávající sazby
poplatků, resp. se stanoví v relaci se sazbami za
obdobné úkony v zahraničí. Navrhované
úkony v námořní dopravě se
navrhují jednak pro ministerstvo dopravy, ale i pro české
zastupitelské úřady v zahraničí.
Ministerstvo zemědělství v oblasti povolování
vývozu živých zvířat, krmi apod.
rovněž navrhlo zařazení nových
úkonů a jejich zpoplatnění.
Rozsah nově zařazovaných položek se
oproti dosavadní federální úpravě
výrazně nemění, a to včetně
sazeb poplatků. Sazby se zvyšují jen v návaznosti
na postupné sladění se sazbami za obdobné
úkony, které jsou již upraveny zákonem
ČNR č. 368/1992 Sb. Částečně
cca o 75 % se zvyšují sazby poplatků za řízení
před Úřadem průmyslového vlastnictví;
výše poplatků za úkony nutné
k přihlášení a ochraně výsledků
činností osob podle předpisů o ochraně
průmyslového vlastnictví zůstává
zachována.
Finanční dopad
Výnos ze správních poplatků upravených
zákonem ČNR č. 368/1992 Sb., byl pro rok
1993 předpokládán ve výši cca
800 mil. Kč.
Výnos ze správních poplatků, které
byly příjmem státního rozpočtu
federace činil v roce 1992 cca 60 mil. Kčs, mimo
poplatků placených kolkem, které byly příjmem
České nebo Slovenské republiky a poplatků
vybíraných v zahraničí. Výnos
z poplatků vybíraných zastupitelskými
orgány je zohledněn při schvalování
rozpočtové kapitoly ministerstvu zahraničních
věcí, t.zn., že tyto poplatky nejsou průběžně
odváděny do státního rozpočtu.
Vzhledem k tomu, že některé působnosti
dříve federálních orgánů
a výnos z jejich zpoplatnění je zahrnut v
předpokládaném výnosu cca 800 mil.
Kč, nelze kvalifikovaně odhadovat výnos z
doplněných zpoplatňovaných činností.
Předpokládá se zvýšení
výnosu (800 mil Kč maximálně o čtvrtinu,
t.j. 200 mil. Kč.
Zavedením institutu kontroly správních orgánů
(§ 10a) a zvýšením limitu pro placení
kolkovou známkou z 1 000,- Kč na 5 000,- Kč,
je třeba uvažovat se zvýšením počtu
pracovníků zejména na finančním
úřadě pro Prahu 1, který realizuje
vracení poplatků soudních i správních
placených kolkem za celou Českou republiku, dále
z důvodu, že v jeho územní působnosti
je převážná většina správních
orgánů (ministerstev). Navrhuje se zvýšení
pracovníků pro oblast poplatků o 4 pracovníky
spolu se zvýšením výdajů (mzdových
prostředků) ze státního rozpočtu
do konce t.r. cca 100 tisíc Kč.
Je třeba uvažovat pro rok 1994 se zvýšením
počtu pracovníků i u jiných finančních
úřadů ze shora uvedených důvodů,
ale jen v počtu 1 pracovníka na úřad.
Zvláštní část
K bodu 1
Název zákona se navrhuje upravit s ohledem na státoprávní
uspořádání. Není třeba
zdůrazňovat, že jde o správní
orgány České republiky.
K bodu 2
Upřesňuje se ustanovení § 1 tak, aby
kromě obcí a státních archivů
mohly na základě přenesené působnosti
vybírat správní poplatky i právnické
osoby, které jsou výkonem státní správy
pověřeny zvláštním předpisem.
K bodu 3
Ustanoveni § 6 o vyměření a splatnosti
poplatků se navrhuje nově pro větši
přehlednost; věcné změny se nenavrhují.
Vypouští se odlišnost placení z důvodu
veřejného zájmu, nebo pokud orgán
státní správy vyvíjí činnost
z důvodu veřejného zájmu není
důvodné vybírat správní poplatky.
V návaznosti se navrhuje i doplnění ustavení
§ 9 o odstavec 4 (osvobození). Dále se doplňuje
ze současné právní úpravy vybrání
poplatku srážkou z deponované hotovosti u českého
zastupitelského úřadu.
K bodu 4
Upřesňuje se způsob placení poplatků
z důvodu jejich vybírání v cizí
měně v zahraničí nebo na hraničním
přechodu. Stanoví se přepočet české
měny na jinou měnu a naopak, což je nezbytné
zvlášť pro měny, které nejsou uváděny
v kursovním lístku ČNB. Navrhuje se zvýšit
možnost platit poplatky kolkem obdobně jako u soudních
poplatků, nepřevyšují-li 5 tisíc
Kč. Dosud lze platit kolkem poplatky nepřevyšující
1 000,- Kč.
Dále se doplňuje v důsledku toho, že
správní orgány jsou správci poplatků
(příjmu státního rozpočtu),
jak to vyplývá z právní úpravy
obsažené v zákoně č. 337/1992
Sb., o správě daní a poplatků, ve
znění pozdějších předpisů,
postup kam budou poplatky placeny a kdo správnímu
orgánu zřídí účet státního
rozpočtu.
K bodům 5 a 6
Ustanovení § 8 se upřesňuje. Současně
se doplňuje skutečnost v praxi prováděná,
ale často zpochybňovaná poplatníky,
t.j., že záporné vyřízení
není důvodem pro vrácení poplatku.
Navrhuje s oproti současné právní
úpravě vracet maximálně 50 % ze zaplaceného
poplatku, dochází-li k zastavení řízení
z viny poplatníka.
K bodům 7 a 9
Osobní osvobození se rozšiřuje o příspěvkové
organizace, ale omezuje se jen na hlavní činnost
nikoli na činnost hospodářskou (vyhl. č.
205/1991 Sb.) a na podnikání. Obdobně se
omezuje i osvobození rozpočtových organizaci,
a to za účelem zajištění jednotných
podmínek fyzických i právnických osob.
Omezuje se i osvobození nadací. Navrhuje se osvobodit
jen nadace humanitárního a charitativního
charakteru. Osvobození se vztahuje jen na subjekty zřízené
podle českého právního řádu.
Osvobození diplomatických zástupců
cizích států se omezuje tak, že osvobození
se neuplatní, jde-li o úkony prováděné
v jejich osobním zájmu a k jejich prospěchu.
Věcné osvobození úkonů v sociální
oblasti se upravuje v návaznosti na právní
úpravu v oblasti pojištění; doplňuje
se odstavec 4, kterým se navrhuje osvobodit úkony
prováděné v důsledku změn nebo
prav provedených z úřední moci.
K bodu 10
Ustanovení 10a se navrhuje doplnit proto, že správcem
poplatků, jakožto příjmu státního
rozpočtu, je správní orgán, který
je náplni své působnosti značně
odlišný od finančního orgánu.
Jeví se tudíž vhodné zkontrolovat správní
orgán, jak nakládá s příjmy
státního rozpočtu a za nesplnění
povinností spojených s řádným
a včasným vybráním poplatku se stanoví
i sankce.
V návaznosti na zavedení kontroly je nutné
provést i doplnění zákona č.
531/1990 Sb., o územních finančních
orgánech (čl. II), a změnu zákona
č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků
(čl. III), pokud jde o zachování mlčenlivosti
správců daně.
K bodu 11
Navrhuje se pro přehlednost vydat sazebník v příloze
k tonuto zákonu nově, neboť provedené
změny a doplňky by jej učinily zcela nepřehledným.
K čl. II
Zakotvuje návrh na změnu, resp. doplnění
zákona o územních finančních
orgánech, aby bylo možné realizovat kontrolu
podle § 10a návrhu tohoto zákona. V návaznosti
na ustanovení § 10a je navržena změna
zákona č. 337/1992 Sb. (čl. III).
K čl. III
K § 24 odst. 3 písm. a)
Jde o nezbytné zpřesnění textu ustanovení,
které by mělo přispět k odstranění
pochyb o oprávněnosti poskytování
informaci týkajících se daňového
řízení pracovníkům jiných
orgánů při projednávání
dědictví, uplatnění odporovatelnosti
vůči právním úkonům
daňového dlužníka a zejména při
zahájení řízení o konkursu
a vyrovnání a současně odstraňuje
pochybnost, zda v případě soudní exekuce
lze poskytovat informace všeobecně nebo jen při
exekucích daňových pohledávek.
K § 24 odst. 3 písm. b)
Jde o zpřesnění textu původního
ustanoveni, týkající se jednak odstranění
určitých pochyb o kolizi tohoto zákona se
zákonným oprávněním jiných
kontrolních orgánů a jednak mlčenlivosti
pracovníků oprávněných ke kontrolní
a dohlídkové činnosti včetně
odpovědnosti za vyvtvoření podmínek
pro zachovávání mlčenlivosti pro tyto
orgány.
K § 24 odst. 3 písm, d)
Jde o doplnění možnosti pro pracovníky
správce daně poskytovat souhrnné informace
týkající se daňové povinnosti
jiným příjemcům daňových
výnosů než je státní rozpočet.
Tento průlom je nezbytný pro účely
rozpočtování těchto příjmů
a pro řízení běžného finančního
hospodaření s rozpočtovými prostředky.
K čl. IV
Obsahuje přechodné ustanovení, t.zn. které
právní úpravy se použije. Zapracovává
se specifická úprava pro Úřad průmyslového
vlastnictví, pokud jde o poplatky placené za udržování
patentu.
K čl. V
Definitivně se ruší dosavadní právní
úprava správních poplatků, která
byla zákonem č. 368/1992 Sb. zrušena od 1.1.1993
jen pro orgány, které byly českými
správními orgány před státoprávními
změnami (zánikem federace).
K sazebníku poplatků
Pro svoji obsáhlost je sazebník rozdělen
do sedmi částí a rejstřík uvedený
na konci sazebníku specifikuje obsah těchto částí.
Osvobození osob zdravotně postižených
se navrhuje zařadit k příslušným
položkám sazebníku a do úvodní
obecně poznámky uvést pouze výčet
položek, které osvobození pro tyto občany
obsahují. Osvobození se týká jen
odůvodněných případů
(např. bydlení, podnikání, motorová
vozidla, parkovací plochy).
Navrhuje se zúžení úpravy položky
1 jen pro daňové a celní řízení.
Obecné zpoplatnění žádostí
zavedené opětovně 1.1.1993 představuje
velkou zátěž z hlediska dotazů jednotlivých
správních orgánů. Tento institut byl
již uplatňován v minulosti a pro svoji náročnost
byl zrušen v roce 1976. Za období uplatňování
nové právní úpravy docházelo
i ke dvojímu zpoplatnění obecně a
při konkrétním správním úkonu.
Vypouští se zpoplatňování povolení
ke káceni stromů ros tou cích mimo les z
důvodů nesmírné administrativní
zátěže. Regulací kácení
stromů a keřů rostoucích mimo les
bude i nadále provádět ministerstvo životního
prostředí, a to prostřednictvím zákona
č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody
a krajiny.
Navrhuje se zpřesnění a rozšíření
položek sazebníku civilního letectví
s ohledem na mezinárodni zvyklosti (položky 49 - 58).
Položky 65 a 66 jsou navrhovány v návaznosti
na rozvíjející se finanční
a kapitálový trh.
Nově se navrhuje zpoplatnění udělení
povolení pro obchod s vojenským materiálem
podle podnětu ministerstva průmyslu a obchodu České
republiky.
V důsledku zpřísněných opatření
v mezinárodním obchodu na úseku veterinární
péče, šlechtitelství, výroby
krmiv apod. se navrhuje nové zařazení položek
70 - 78.
V zájmu ochrany přírody je nově navrhována
položka 83.
Dílčí úpravy byly provedeny téměř
u všech položek sazebníku v souladu se změnami
probíhajícími v naší ekonomice.
Veškeré připomínky byly projednány
na poradě s příslušnými ústředními
orgány, Finančními ředitelstvími,
Magistrátními úřady a vybranými
okresními úřady.