Důvodová zpráva

Obecná část

1. ledna 1993 nabyl účinnosti zákon ČNR č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, kterým jsou stanoveny zpoplatňované úkony předměty správních poplatků a sazby.

Předmětným zákonem se zpoplatňuje řízení a činnost orgánů státní správy České republiky podle působnosti těchto orgánů v době přijetí zákona ČNR, t.j. v době federálního státoprávního uspořádání.

Zákon neobsahuje předměty a sazby poplatků za řízení a činnost orgánů federálních do konce roku 1992, jejichž působnosti se staly od 1.1.1993 součástí působnosti orgánů České republiky, a které jsou i po 1. lednu 1993 zpoplatňovány správními poplatky upravenými zákonem č. 105/1951 Sb., o správních poplatcích, ve znění zákonného opatření předsednictva NS č. 138/1960 Sb., a vyhláškami č. 570/1990 Sb., o správních poplatcích, ve znění vyhlášky č. 522/1991 Sb., a č. 411/1992 Sb.

Cílem předloženého návrhu zákona

- je upravit správní poplatky vybírané za výkon státní správy orgány České republiky podle jejich příslušnosti od 1.1.1993 jedna právní úpravou - zákonem,

- upřesnit správce poplatků plynoucích do státního rozpočtu a právní úpravu správních poplatků uplatňovaných od počátku letošního roku podle praktických poznatků,

- stanovit kontrolu správného a včasného vybírání poplatků jejich správci, neboť jde o příjmy státního rozpočtu.

Zákon o správních poplatcích se upravuje a doplňuje tak, aby byla umožněna realizace vztahů státní správy k zahraničí prostřednictvím zastupitelských úřadů a ministerstva zahraničních věcí, celních orgánů a útvarů Policie České republiky pověřené ministerstvem vnitra plněním úkolů státní správy ve věcech cestovních dokladů a pobytu cizinců působících na českých hraničních přechodech a úřadu průmyslového vlastnictví.

Z dosavadních uplatňovaných federálních právních předpisů do zákona doplňují ustanovení o měně, v nichž jsou poplatky placeny a způsob přepočtu české měny na cizí a naopak, a to jak v zahraničí při placení poplatků u českých zastupitelských úřadů, tak i na hraničních přechodech.

Dále se zákonná ustanovení upřesňují ve vztahu k zákonu o správě daní a poplatků č. 337/1992 Sb., ve znění pozdějších právních předpisů v tom směru, aby správní orgán jako správce poplatků zajistil placení poplatků přímo na účet státního rozpočtu. Za tím účelem se, po dohodě s Českou národní bankou, navrhuje zřídit z podnětu správního orgánu nadřízeného jednotlivým správním orgánům ve své působnosti samostatné účty státního rozpočtu, na něž budou tyto poplatky placeny (viz § 7 odst. 6 návrhu zákona).

Je třeba vycházet ze skutečnosti, že jednotlivé správní orgány (správci poplatků) jsou zřízeny k jinému speciálnímu účelu než k správě příjmů státního rozpočtu. Z toho důvodu se jeví jako nutné, aby na výkon správy poplatků u jednotlivých správních orgánů dohlédly územní finanční orgány (viz § 10a návrhu zákona). Tato skutečnost se současně promítá v návrhu novely zákona č. 531/1990 Sb. (čl. IV), a do návrhu novely zákona č. 337/1992 Sb., (čl.V).

Za nesprávný postup správního orgánu se navrhuje uplatnit sankce (§ 10a).

Sazebník poplatků se pro přehlednost navrhuje v novém znění. Jeho stávající úprava se změní jen nepatrně, ale jednotlivé položky se zařazují číselně nově v návaznosti na doplnění nových částí, které byly v působnosti federálního ministerstva dopravy (námořní a letecká doprava), Úřadu průmyslového vlastnictví (dříve Federálního úřadu pro vynálezy) a dalších, zejména pak části konzulárních poplatků za činnosti českých zastupitelských úřadů v zahraničí a ministerstva zahraničních věci. Zařazují se i další položky, které byly navrženy nově příslušnými ústředními orgány státní správy.

Zejména ministerstvem dopravy v oblasti letecké dopravy a v oblasti námořní dopravy, kde se zvyšují i stávající sazby poplatků, resp. se stanoví v relaci se sazbami za obdobné úkony v zahraničí. Navrhované úkony v námořní dopravě se navrhují jednak pro ministerstvo dopravy, ale i pro české zastupitelské úřady v zahraničí. Ministerstvo zemědělství v oblasti povolování vývozu živých zvířat, krmi apod. rovněž navrhlo zařazení nových úkonů a jejich zpoplatnění.

Rozsah nově zařazovaných položek se oproti dosavadní federální úpravě výrazně nemění, a to včetně sazeb poplatků. Sazby se zvyšují jen v návaznosti na postupné sladění se sazbami za obdobné úkony, které jsou již upraveny zákonem ČNR č. 368/1992 Sb. Částečně cca o 75 % se zvyšují sazby poplatků za řízení před Úřadem průmyslového vlastnictví; výše poplatků za úkony nutné k přihlášení a ochraně výsledků činností osob podle předpisů o ochraně průmyslového vlastnictví zůstává zachována.

Finanční dopad

Výnos ze správních poplatků upravených zákonem ČNR č. 368/1992 Sb., byl pro rok 1993 předpokládán ve výši cca 800 mil. Kč.

Výnos ze správních poplatků, které byly příjmem státního rozpočtu federace činil v roce 1992 cca 60 mil. Kčs, mimo poplatků placených kolkem, které byly příjmem České nebo Slovenské republiky a poplatků vybíraných v zahraničí. Výnos z poplatků vybíraných zastupitelskými orgány je zohledněn při schvalování rozpočtové kapitoly ministerstvu zahraničních věcí, t.zn., že tyto poplatky nejsou průběžně odváděny do státního rozpočtu.

Vzhledem k tomu, že některé působnosti dříve federálních orgánů a výnos z jejich zpoplatnění je zahrnut v předpokládaném výnosu cca 800 mil. Kč, nelze kvalifikovaně odhadovat výnos z doplněných zpoplatňovaných činností. Předpokládá se zvýšení výnosu (800 mil Kč maximálně o čtvrtinu, t.j. 200 mil. Kč.

Zavedením institutu kontroly správních orgánů (§ 10a) a zvýšením limitu pro placení kolkovou známkou z 1 000,- Kč na 5 000,- Kč, je třeba uvažovat se zvýšením počtu pracovníků zejména na finančním úřadě pro Prahu 1, který realizuje vracení poplatků soudních i správních placených kolkem za celou Českou republiku, dále z důvodu, že v jeho územní působnosti je převážná většina správních orgánů (ministerstev). Navrhuje se zvýšení pracovníků pro oblast poplatků o 4 pracovníky spolu se zvýšením výdajů (mzdových prostředků) ze státního rozpočtu do konce t.r. cca 100 tisíc Kč.

Je třeba uvažovat pro rok 1994 se zvýšením počtu pracovníků i u jiných finančních úřadů ze shora uvedených důvodů, ale jen v počtu 1 pracovníka na úřad.

Zvláštní část

K bodu 1

Název zákona se navrhuje upravit s ohledem na státoprávní uspořádání. Není třeba zdůrazňovat, že jde o správní orgány České republiky.

K bodu 2

Upřesňuje se ustanovení § 1 tak, aby kromě obcí a státních archivů mohly na základě přenesené působnosti vybírat správní poplatky i právnické osoby, které jsou výkonem státní správy pověřeny zvláštním předpisem.

K bodu 3

Ustanoveni § 6 o vyměření a splatnosti poplatků se navrhuje nově pro větši přehlednost; věcné změny se nenavrhují. Vypouští se odlišnost placení z důvodu veřejného zájmu, nebo pokud orgán státní správy vyvíjí činnost z důvodu veřejného zájmu není důvodné vybírat správní poplatky. V návaznosti se navrhuje i doplnění ustavení § 9 o odstavec 4 (osvobození). Dále se doplňuje ze současné právní úpravy vybrání poplatku srážkou z deponované hotovosti u českého zastupitelského úřadu.

K bodu 4

Upřesňuje se způsob placení poplatků z důvodu jejich vybírání v cizí měně v zahraničí nebo na hraničním přechodu. Stanoví se přepočet české měny na jinou měnu a naopak, což je nezbytné zvlášť pro měny, které nejsou uváděny v kursovním lístku ČNB. Navrhuje se zvýšit možnost platit poplatky kolkem obdobně jako u soudních poplatků, nepřevyšují-li 5 tisíc Kč. Dosud lze platit kolkem poplatky nepřevyšující 1 000,- Kč.

Dále se doplňuje v důsledku toho, že správní orgány jsou správci poplatků (příjmu státního rozpočtu), jak to vyplývá z právní úpravy obsažené v zákoně č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, postup kam budou poplatky placeny a kdo správnímu orgánu zřídí účet státního rozpočtu.

K bodům 5 a 6

Ustanovení § 8 se upřesňuje. Současně se doplňuje skutečnost v praxi prováděná, ale často zpochybňovaná poplatníky, t.j., že záporné vyřízení není důvodem pro vrácení poplatku. Navrhuje s oproti současné právní úpravě vracet maximálně 50 % ze zaplaceného poplatku, dochází-li k zastavení řízení z viny poplatníka.

K bodům 7 a 9

Osobní osvobození se rozšiřuje o příspěvkové organizace, ale omezuje se jen na hlavní činnost nikoli na činnost hospodářskou (vyhl. č. 205/1991 Sb.) a na podnikání. Obdobně se omezuje i osvobození rozpočtových organizaci, a to za účelem zajištění jednotných podmínek fyzických i právnických osob.

Omezuje se i osvobození nadací. Navrhuje se osvobodit jen nadace humanitárního a charitativního charakteru. Osvobození se vztahuje jen na subjekty zřízené podle českého právního řádu.

Osvobození diplomatických zástupců cizích států se omezuje tak, že osvobození se neuplatní, jde-li o úkony prováděné v jejich osobním zájmu a k jejich prospěchu.

Věcné osvobození úkonů v sociální oblasti se upravuje v návaznosti na právní úpravu v oblasti pojištění; doplňuje se odstavec 4, kterým se navrhuje osvobodit úkony prováděné v důsledku změn nebo prav provedených z úřední moci.

K bodu 10

Ustanovení 10a se navrhuje doplnit proto, že správcem poplatků, jakožto příjmu státního rozpočtu, je správní orgán, který je náplni své působnosti značně odlišný od finančního orgánu. Jeví se tudíž vhodné zkontrolovat správní orgán, jak nakládá s příjmy státního rozpočtu a za nesplnění povinností spojených s řádným a včasným vybráním poplatku se stanoví i sankce.

V návaznosti na zavedení kontroly je nutné provést i doplnění zákona č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech (čl. II), a změnu zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků (čl. III), pokud jde o zachování mlčenlivosti správců daně.

K bodu 11

Navrhuje se pro přehlednost vydat sazebník v příloze k tonuto zákonu nově, neboť provedené změny a doplňky by jej učinily zcela nepřehledným.

K čl. II

Zakotvuje návrh na změnu, resp. doplnění zákona o územních finančních orgánech, aby bylo možné realizovat kontrolu podle § 10a návrhu tohoto zákona. V návaznosti na ustanovení § 10a je navržena změna zákona č. 337/1992 Sb. (čl. III).

K čl. III

K § 24 odst. 3 písm. a)

Jde o nezbytné zpřesnění textu ustanovení, které by mělo přispět k odstranění pochyb o oprávněnosti poskytování informaci týkajících se daňového řízení pracovníkům jiných orgánů při projednávání dědictví, uplatnění odporovatelnosti vůči právním úkonům daňového dlužníka a zejména při zahájení řízení o konkursu a vyrovnání a současně odstraňuje pochybnost, zda v případě soudní exekuce lze poskytovat informace všeobecně nebo jen při exekucích daňových pohledávek.

K § 24 odst. 3 písm. b)

Jde o zpřesnění textu původního ustanoveni, týkající se jednak odstranění určitých pochyb o kolizi tohoto zákona se zákonným oprávněním jiných kontrolních orgánů a jednak mlčenlivosti pracovníků oprávněných ke kontrolní a dohlídkové činnosti včetně odpovědnosti za vyvtvoření podmínek pro zachovávání mlčenlivosti pro tyto orgány.

K § 24 odst. 3 písm, d)

Jde o doplnění možnosti pro pracovníky správce daně poskytovat souhrnné informace týkající se daňové povinnosti jiným příjemcům daňových výnosů než je státní rozpočet. Tento průlom je nezbytný pro účely rozpočtování těchto příjmů a pro řízení běžného finančního hospodaření s rozpočtovými prostředky.

K čl. IV

Obsahuje přechodné ustanovení, t.zn. které právní úpravy se použije. Zapracovává se specifická úprava pro Úřad průmyslového vlastnictví, pokud jde o poplatky placené za udržování patentu.

K čl. V

Definitivně se ruší dosavadní právní úprava správních poplatků, která byla zákonem č. 368/1992 Sb. zrušena od 1.1.1993 jen pro orgány, které byly českými správními orgány před státoprávními změnami (zánikem federace).

K sazebníku poplatků

Pro svoji obsáhlost je sazebník rozdělen do sedmi částí a rejstřík uvedený na konci sazebníku specifikuje obsah těchto částí.

Osvobození osob zdravotně postižených se navrhuje zařadit k příslušným položkám sazebníku a do úvodní obecně poznámky uvést pouze výčet položek, které osvobození pro tyto občany obsahují. Osvobození se týká jen odůvodněných případů (např. bydlení, podnikání, motorová vozidla, parkovací plochy).

Navrhuje se zúžení úpravy položky 1 jen pro daňové a celní řízení. Obecné zpoplatnění žádostí zavedené opětovně 1.1.1993 představuje velkou zátěž z hlediska dotazů jednotlivých správních orgánů. Tento institut byl již uplatňován v minulosti a pro svoji náročnost byl zrušen v roce 1976. Za období uplatňování nové právní úpravy docházelo i ke dvojímu zpoplatnění obecně a při konkrétním správním úkonu.

Vypouští se zpoplatňování povolení ke káceni stromů ros tou cích mimo les z důvodů nesmírné administrativní zátěže. Regulací kácení stromů a keřů rostoucích mimo les bude i nadále provádět ministerstvo životního prostředí, a to prostřednictvím zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.

Navrhuje se zpřesnění a rozšíření položek sazebníku civilního letectví s ohledem na mezinárodni zvyklosti (položky 49 - 58).

Položky 65 a 66 jsou navrhovány v návaznosti na rozvíjející se finanční a kapitálový trh.

Nově se navrhuje zpoplatnění udělení povolení pro obchod s vojenským materiálem podle podnětu ministerstva průmyslu a obchodu České republiky.

V důsledku zpřísněných opatření v mezinárodním obchodu na úseku veterinární péče, šlechtitelství, výroby krmiv apod. se navrhuje nové zařazení položek 70 - 78.

V zájmu ochrany přírody je nově navrhována položka 83.

Dílčí úpravy byly provedeny téměř u všech položek sazebníku v souladu se změnami probíhajícími v naší ekonomice.

Veškeré připomínky byly projednány na poradě s příslušnými ústředními orgány, Finančními ředitelstvími, Magistrátními úřady a vybranými okresními úřady.

V Praze dne 14. července 1993

Předseda vlády

Doc. Ing. Václav Klaus, CSc., v.r.

Místopředseda vlády a ministr financí

Ing. Ivan Kočárník, CSc., v.r.





Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP