1. Operace na účtech
státních finančních aktiv u ČNB
Zvýšení prostředků
na účtech státních finančních
aktiv u ČNB ovlivnily zejména operace na nově
zřízeném umořovacím účtě
určeném k uspořádání
rozpočtových výdajů na dluhovou službu
tak, aby nedocházelo z tohoto titulu k výkyvům
v pokladním plnění státního
rozpočtu v průběhu roku. Na konci I. pololetí
vykázal uvedený účet zůstatek
ve výši 6,3 mld Kč představující
prostředky určené k úhradě
dluhové služby ve II. pololetí.
Obdobně u operativního
účtu bylo zvýšení zůstatku
o 0,8 mld Kč důsledkem časového skluzu
ve vyúčtování kreditních úroků
z prostředků státu u ČNB a jejich.
převodu do rozpočtových příjmů.
Totéž platí o nově zřízeném
účtu pro úhrady majetkové újmy
peněžních ústavů a splátek
státní zadluženosti z titulu CDZ, kde zůstatek
ve výši 0,4
mld Kč byl důsledkem časového rozdílu
v převodech prostředků od Fondu národního
majetku a jejich použitím k příslušným
úhradám.
Kromě operací na
výše uvedených účtech byly za
I. pololetí 1993 ve prospěch účtů
státních finančních aktiv u ČNB
vyinkasovány zejména korunové prostředky
získané z prodeje deviz při čerpání
zahraniční půjčky SAL ve výši
2,3 mld Kč, vratky prostředků z emisí
státních dluhopisů na KBV nepoužitých
na financování a výnosy z prodeje komerčních
objektů KBV ve výši 0,8 mld Kč a některé
další drobné příjmy v celkové
částce nepřesahující 90 mil.
Kč.
Na vrub účtů
státních finančních aktiv u ČNB
se kromě operací na umořovacím účtě,
operativním účtě a účtě
k úhradě majetkové újmy a splátek
CDZ uskutečnily zejména následující
výdajové operace:
- splátky kuponů státních dluhopisů na KBV | 650 |
- úhrada potřeb komplexní bytové výstavby | 480 |
- úhrada 3.splátky podílu ČR na kapitálu EBOR | 173 |
- zpětný odkup dluhopisů na KBV ze Slovenska | 67 |
- úhrada nákladů při emisích státních dluhopisů na schodek 1991 | 35 |
- realizace státní záruky za úvěr a.s, Mitas | 26 |
- úhrady k odkupu nepoužitelných zásob a základních prostředků zbrojní výroby | 18 |
- úhrady škod z provozu motorových vozidel sovět.vojsk | 6 |
- odměny dovozcům a auditorům při čerpání půjčky SAL | 5 |
- úhrady na podporu konverze zbrojní výroby aj. | 5 |
celkem | 1 465 |
2. Státní finanční
aktiva vůči zahraničí
Ve struktuře položek
státních finančních aktiv České
republiky připadá od roku 1993 největší
podíl (cca 50) na vládní pohledávky
vůči zahraničí. Zpoždění
v uzavření dohody mezi vládou České
republiky a vládou Slovenské republiky o převodu
vládních pohledávek vůči zahraničí
a o zajištění vnitřního financování
poskytnutých vládních úvěrů
způsobilo, že v I. pololetí mohly být
u těchto pohledávek
uskutečněny čerpací a splátkové
operace (s výjimkou plynárenských VIA) jen
v minimálním rozsahu, takže jejich stavy vykazované
ve státních finančních aktivech se
měnily hlavně v důsledku vyúčtování
kursových rozdílů.
v mil. Kč
Stav k 1.1.1993 | 101 666 | 52 295 | 17 205 | 32 166 |
Čerpání vládních úvěrů financované ze SR | +415 | +198 | +217 | - |
V. připsaných úroků | +177 | +9 | +168 | - |
Splátky vlád. úvěrů ve prospěch příjmů SR | -1 705 | -1 692 | -13 | - |
v tom: splátky jistiny | -1 675 | -1 664 | -11 | - |
splátky úroků | -30 | -28 | -2 | - |
Vyúčtované kursové rozdíly z vlád. úvěrů a jiné | +2 360 | 1 063 | +415 | +882 |
z toho: vyúčt.kurs.rozdíly | +2 256 | +1 072 | +302 | +882 |
Stav k 30.6.1993 | 102 913 | 51 873 | 17 992 | 33 048 |
Převaha splátek
u civilních vládních pohledávek v
nekonvertibilních měnách byla ovlivněna
zejména splácením vládního
úvěru na plynárenské VIA (1 302 mil.
Kč) a z Vietnamu (345 mil. Kč). Také čerpání
vládních úvěrů v nekonvertibilních
měnách se týká převážně
plynárenských VIA (195 mil. Kč). U civilních
vládních úvěrů v konvertibilních
měnách převažuje čerpání
nad splátkami. Z celoročního limitu ve výši
427 mil. Kč bylo k 30.6.1993 vyčerpáno 50,7
%, což se týká
hlavně akcí v Alžírsku. Splátky
jistiny a úroků z vládních úvěrů
v konvertibilních měnách jsou za I. pololetí
1993 minimální. Počítá se s
tím, že jak ČSOB za civilní VÚ,
tak i ČNB za speciální VÚ proúčtují,
již došlé splátky do příjmí
státního rozpočtu
ve II. pololetí.
Stavy zahraničních
pohledávek převzatých od ČSOB se za
I. pololetí 1993 zvýšily, což se týká
zejména pohledávek v nesměnitelných
měnách, které převažují.
Pohledávky v nesměnitelných měnách | 61 033 | 63 159 | +2 126 |
Pohledávky ve volných měnách z titulu CDZ | 2 593 | 2 708 | +115 |
Zahraniční pohledávky převzaté od ČSOB celkem | 63 626 | 65 867 | +2 241 |
Proti našim předpokladům
došlo ke zvýšeni stavu převzatých
pohledávek v NSM nejen z důvodů kursových
změn, ale především dalším
čerpáním těchto úvěrů,
což se projevilo nepříznivým dopadem
na státní rozpočet v rozsahu 1,4 mld Kč.
Nové čerpání se týká
hlavně Ruské federace (vliv proplácení
akreditivů z roku 1991), iránského clearingu
(převaha vývozu
v důsledku realizace dodávek investičních
celků sjednaných v předchozích letech)
a indického clearingu (převaha vývozu nad
dovozem byla zastavena až k 1.6.1993, kdy byla provedena
zhruba 7 %ní revalvace české koruny vůči
indické rupii). Nárůst pohledávky
z clearingového platebního styku se Slovenskem o
2,05 mld Kč se týká aktiva v zúčtovacích
XCS (tzv. starý blok).
Majetková účast
státu u mezinárodních bank se za I. pololetí
1993 zvýšila pouze u Evropské banky pro obnovu
a rozvoj (EBOR). Dne 27.5.1993 byla provedena 3. splátka
podílu České republiky na kapitálu
EBOR ve výši cca 6 mil. USD korunově profinancovaná
z prostředků státních finančních
aktiv u ČNB (173 mil. Kč).
3. Majetkové účasti
státu u tuzemských společností
Po transformaci majetku Exportní
garanční a pojišťovací společnosti,
a.s. Praha (EGAP) z federální na republikovou úroveň
v závěru roku 1992 nedošlo ve struktuře
majetkových účastí státu (ČR)
u tuzemských společností v průběhu
I. pololetí 1993 k výraznějším
změnám.
Stav v mil. Kč
Majetkové účasti státu (ČR) | ||
- u a.s. EGAP | 420,00 | 420,00 |
- u Českomoravské záruční a rozvojové banky, a.s. | 100,00 | 100,00 |
- u Agrobanky, a.s. | 53,00 | 57,24 |
- u Poštovní banky, a.s. | 20,00 | 20,00 |
- u Silniční a investiční, a.s. | 0,90 | 0,90 |
Tuzemské majetkové účasti ČR celkem | 593,90 | 598,14 |
Jedinou změnou bylo zvýšení
majetkové účasti ministerstva zemědělství.u
Agrobanky, a.s. Praha o 4 240 tis. Kč, k níž
došlo na základě usnesení valné
hromady AGB o bezplatném přidělení
akcií z III. emise stávajícím akcionářům
AGB.
4. Návratné finanční
výpomoci a státní záruky za bankovní
úvěry
Návratné finanční
výpomoci byly v České republice poskytnuty
jednak z rezerv a úspor státního rozpočtu
(na podporu rozvoje průmyslové výroby, ekologických
opatření, rozvoje vědy a technologie, na
humanitární podporu apod.), jednak v rámci
mimořádných výdajů státního
rozpočtu (řadě zdravotnických a lázeňských
zařízení a jiných podniků)
i z prostředků státních finančních
aktiv (Všeobecné zdravotní pojišťovně).
Finanční
výpomoci, které Česká republika převzala
od bývalé čs. federace, se týkají
hlavně plynárenských VIA (státní
půjčka), Státní tiskárny cenin,
některých důlních podniků a
dalších organizací. Soukromému sektoru
byly poskytnuty návratné finanční
výpomoci na výrobu
měřicí a regulační techniky
zaměřené na úsporu tepla v domácnostech
dle usn.vl. ČSFR č. 132/91.
Přehled o vývoji
pohledávek z uvedených ná.vratných
finančních výpomocí v I. pololetí
1993 ukazuje následující tabulka:
v mil. Kč
- z rezerv a úspor stát.rozp. | 1 354 | 14 | 16 | 50 | 1 302 |
- v rámci mimořádných výdajů státního rozpočtu | 512 | - | 5 | - | 507 |
- ze státních fin. aktiv | 600 | - | - | - | 600 |
- na plynárenské VIA | 2 527 | 825 | - 1 248 | - | 2 104 |
- Státní tiskárně cenin | 412 | - | - | - | 412 |
- ostatním organizacím | 467 | - | 11 | 38 | 418 |
- soukromému sektoru na úsporu tepla | 74 | - | 7 | - | 67 |
Celkem | 5 946 | 839 | 1 287 | 88 | 5 410 |
V I. pololetí 1993 vypršely
termíny splatnosti některých výpomocí
poskytnutých již dříve (v roce 1991)
v rámci podpory průmyslové výroby.
Většina splatných částek byla
dlužníky uhražena, i když v některých
případech opožděně. Finanční
výpomoc poskytnutá podniku Papírny Větřní
ve výši 50 mil. Kč (v rámci programu
podpory ekologických
opatření) byla řešena dotací.
U půjček poskytnutých v rámci mimořádných
výdajů státního rozpočtu zůstalo
nedořešeno splacení výpomocí
poskytnutých na obnovu a rekonstrukci objektů bývalých
státních lázní v celkové výší
73, 6 mil. Kč.
Z návratných finančních
výpomoci převzatých od čs. federace
byly dlužníky průběžně hrazeny
splátky z úvěrů na program zaměřený
na úsporu spotřeby tepla, Správa státních
hmotných rezerv vyrovnala závazek z roku 1991 týkající
se intervenčních nákupů obilí
a průběžně
též probíhá splácení státní
půjčky na plynárenské VIA. Nedořešeno
zůstává zejména splácení
výpomoci poskytnuté Likod, s.r.o. Boršice na
přípravu a zabezpečení výstavby
spalovny pro likvidaci PCB a výpomoci poskytnuté
v roce 1990 pro Jihomoravskou správu
účelových zařízení Brno
a Rekreační zařízení dětí
Seč, jejíž návratnost je závislá
na jednání o dělení majetku býv.
SSM.
V souvislosti s uzavřením
ztrátového provozu důlního pole XI.
překopu Dolu Tuchlovice, a.s. ČMD Kladno prominul
ministr financí svým rozhodnutím ze dne 5.5.1993
(dle usn.vl.ČR č.185/93) splacení příslušné
návratné finanční výpomoci
ve výši 38,4 mil. Kč.
Přehled o vývoji
vnitřních a zahraničních bankovních
úvěrů krytých státními
zárukami (vč. záruk solidárních)
v I. pololetí 1993 ukazuje následující
tabulka:
v mil. Kč
Vnitřní bankovní úvěry organizacím | 4 036 | - | 240 | 66 | 3 730 |
Zahraniční půjčky organizacím | 18 709 | - | 255 | 366 | 18 088 |
Závazky Slovenska ve VM z titulu CDZ převzaté od ČSOB | 20 122 | - | 273 | - | 19 849 |
Přímé zahraniční závazky Slovenska | 10 059 | - | - | - | 10 059 |
Úvěry se státní zárukou celkem | 52 926 | - | 768 | 432 | 51 726 |
V I. pololetí 1993 nebyly
poskytnuty žádné státní záruky
z důvodu nedostatečného limitu, který
byl upraven až v novele rozpočtových pravidel.
Podle novelizovaného zákona č.189/93 Sb.
je ministr financí oprávněn poskytovat státní
záruky do výše, v níž souhrn splátek
úvěr a jiných obdobných finančních
výpomocí,
splatných v jednotlivých kalendářních
letech, nepřekročí 8 % předpokládaných
příjmů státního rozpočtu
republiky.
Vzhledem k tíživé
ekonomické situaci většiny příjemců
úvěr se státní zárukou přistoupilo
MF ČR k realizaci státní záruky u
podniků Mesit Uherské Hradiště (18,8
mil. Kč) a Konax Jihlava (21,6 mil. Kč). Ze státních
finančních aktiv byla realizována z titulu
záruky úhrada úroků na úvěr
a.s. Mitas Praha ve výši 25,6 mil. Kč. Jediným
dlužníkem, který byl v I. pololetí 1993
schopen pokrýt příslušné
splátky z vlastních zdrojů, byla a.s. ČEZ
Praha, která uhradila splátky úvěru
na JE Temelín ve výši 240 mil. Kč.
Z organizací, kterým
byla poskytnuta státní záruka na zahraniční
úvěry, uhradily řádně příslušné
splátky a.s. ČEZ Praha (úvěr Energy
I 28,7 mil. Kč) a České aerolinie (u úvěru
na nákup letadel Boeing 737 splátku 226,4 mil. Kč).
Naproti tomu Zetor Brno nebyl schopen vlastními zdroji
realizovat splátky za 1. a 2. čtvrtletí 1993
a ze státního rozpočtu bylo na základě
záruční dohody uhrazeno celkem
365,4 mil. Kč.
Pohledávky z realizovaných
státních záruk za bankovní úvěry
tak v I. pololetí 1993 vzrostly o 431,5 mil. Kč,
tj. na 1 524,7 mil. Kč. I přes právní
podloženost a smluvní zajištění
návratnosti pohledávek je jejich dobytnost pochybná.
Zvláštní kategorii
tvoří tzv. solidární záruky,
které Česká republika převzala za
některé závazky Slovenska. Jedná se
o závazky Slovenska,.převzaté od ČSOB
ve volně směnitelných měnách
z titulu CDZ a zahraniční půjčku podniku
Chemicelulóza Žilina. Otevřenou
zatím zůstává otázka solidárních
záruk za půjčky od zemí Evropského
společenství a skupiny zemí G-24. Zde je
nutno, i přes příslib odstoupení těchto
zemí od požadavku na solidární záruky,
vyčkat na jeho odsouhlasení Evropským parlamentem.
5. Vývoj státní
zadluženosti
Vývoj vnitřního
státního dluhu České republiky je
v I. pololetí 1993 charakteristický snižováním
přímých závazků státu
vůči bankovní soustavě a růstem
emisí státních dluhopisů vč.
státních pokladničních poukázek.
Část přímých závazků
státu vůči ČNB a ČSOB byla
těmito emisemi cíleně transformována
do státních cenných papírů.
Závazky státu u České národní banky | 57 981 | 51 203 | 51 219 |
v tom: z převzetí vládních | 26 106 | 26 106 | 26 106 |
z devalvaci a revalvací u čs. bank | 17 327 | 17 327 | 17 327 |
rozpočtové schodky z min.let kryté emisemi | 14 548 | 7 770 | 7 786 |
Závazky státu u komerčních bank | 17 665 | 17 304 | 12 086 |
v tom: u ČSOB na saldo z převzetí zahr. pohledávek a závazků | 10 437 | 10 437 | 5 219 |
u IB za úvěr na KTUK Dolinská | 7 228 | 6 867 | 6 867 |
Závazky z emisí státních dluhopisů | 15 642 | 18 945 | 24 460 |
v tom: státní dluhopisy na KBV | 8 700 | 8 635 | 8 635 |
státní dluhopisy za rehabilitace | 1 302 | 1 515 | 1 730 |
státní dluhopisy na rozp. schodek 1991 | - | 2 095 | 2 095 |
státní pokladniční poukázky | 5 640 | 6 700 | 12 000 |
Vnitřní státní dluh celkem | 91 288 | 87 452 | 87 765 |
V průběhu I. pololetí
ani do konce roku 1993 se nezmění stav přímých
závazků státu vůči ČNB
převzatých od bývalé federace ve výši
43,4 mld Kč (z převzetí vládních
úvěrů a z vypořádání
důsledků devalvací a revalvací u čs.
bank), neboť vedení ČNB vyhovělo žádosti
ministra financi o roční odklad splátek těchto
závazků. Závazky za rozpočtové
schodky z minulých let nekryté emisemi státních
dluhopisů zahrnující na počátku
roku 1993 ještě závazek za rozpočtových
schodek ČR roku 1991 ve výši 9,9 mld Kč
a převzatý dluh za rozpočtový schodek
federace z roku 1992 ve výši 4,7 mld Kč se
již v průběhu 1. čtvrtletí 1993
výrazně snížily.
Závazek za rozpočtový
schodek 1991 ve formě přímého bankovního
úvěru je postupně transformován do
formy střednědobých státních
dluhopisů. První z těchto emisí proběhla
v březnu 1993 ve výši 2 095 mil. Kč
se čtyřletou dobou splatnosti a ročním
výnosem do doby splatnosti 14,6. Na počátku
července proběhla
druhá emise těchto státních dluhopisů
ve výši 3 030 mil. Kč s dobou splatnosti 3
roky a průměrným ročním výnosem
do doby splatnosti 14,19 %. Zbylá výše závazků
vůči ČNB v částce 4 756 mil.
Kč bude sekuritizována do konce roku 1993.
Na krytí schodku státního
rozpočtu ČR za rok 1992 ve výši 1 697
mil. Kč a převzatého dluhu za rozpočtový
schodek federace z roku 1992 byly 1. března 1993 emitovány
státní pokladniční poukázky
v nominální hodnotě 6,7 mld Kč se
splatností 4 měsíce a limitním výnosem
12,5 p.a. Předtím
byly uskutečněny 3 emise SPP i na krytí počátečních
schodků běžného rozpočtového
hospodaření roku 1993.
|
| ||
4.1.1993 | 15.1.1993 | ||
15.1.1993 | 15.2.1993 | ||
25.1.1993 | 25.2.1993 |
Vzhledem k příznivému
vývoji běžného rozpočtového
hospodaření po 10. únoru 1993 nebylo nutné
již provádět další emise na krytí
běžných rozpočtových schodků.
Závazek státu vůči
ČSOB na aktivní saldo z převzetí zahraničních
pohledávek a závazků vznikl na základě
jedné z dohod mezi MF ČR a ČSOB deklarujících
v rámci transformace ČSOB v čistě
komerční banku převzetí položek
státní povahy z bilance ČSOB do státních
finančních aktiv a pasiv. Podle této dohody
byla splatnost uvedeného
úvěru stanovena do 30.4.1993 a úročení
dohodnuto na 15 % p.a. Později byla smlouvou mezi MF ČR
ČSOB splatnost úvěru prodloužena do
31.7.1993 (první polovina dluhu), resp. do 31.8.1993 (druhá
polovina dluhu) při úročení za 17,5
% p.a.
Již v průběhu
června a na počátku července se však
podařilo uvedený úvěr splatit z výnosů
emisí SPP k 25.6.1993 v nominální hodnotě
5 mld Kč (úrok 14 % p.a.), k 30.6.1993 v nominální
hodnotě 7 mld Kč (úrok 14 % p. a.) a k 9,
7. 1993 v nominální hodnotě 5 mld Kč.
(úrok 13 % p. a.).
Z výnosů těchto emisí SPP o zhruba
1 měsíční splatnosti byl současně
uhražen závazek z březnové emise SPP
ke krytí rozpočtových schodků za rok
1992. Do konce roku 1993 se počítá s jejich
dalším revolvingem a nejdříve od roku
1994 s jejich přeměnou na
formu střednědobých a dluhopisů, jejichž
vydání ve výši 16 802 mil. Kč
bylo již Parlamentem ČR schváleno (zákonem
č. 172/93 Sb. z 20.5.1993).
Závazek státu vůči
Investiční bance, a.s. Praha za úvěr
na KTUK Dolinská vznikl na základě smlouvy
MF ČR, s Investiční bankou podložené
dohodou o nástupnictví České republiky
a Slovenské republiky k mezinárodním dohodám
o účasti na výstavbě Krivorožského
těžebního a úpravárenského
kombinátu na Ukrajině a o vypořádání
závazků státního rozpočtu federace
z této účasti.
Z ní vyplývá povinnost státu splácet
uvedený úvěr po dobu 10 let pravidelně
ve dvou pololetních splátkách při
úročení za diskont +0,7 % p.a. Splátka
za I. pololetí 1993 byla již uskutečněna
a čtvrtletně je splácen i úrok z tohoto
úvěru. S jeho přeměnou na
státní dluhopisy se nepočítá.
U dalších forem vnitřního
státního dluhu ČR nedošlo I. pololetí
1993 k výraznějším změnám.
U státních dluhopisů na KBV byl v únoru
uhrazen pololetní kupón první tranše
v částce, 232,5 mil. Kč a v květnu
pololetní kupón druhé tranše v částce
420,0 mil. Kč. Nominální hodnota emitovaných
dluhopisů na KBV se v březnu o 65 mil. Kč
snížila v důsledku provedeného zpětného
odkupu od dvou slovenských bank financovaného z
účtů státních finančních
aktiv.
Státní rehabilitační
dluhopisy byly v I. pololetí 1993 na území
České republiky přiděleny v nominální
hodnotě 427,8 mil. Kč. Na účet Investiční
banky, a. s. Praha bylo ze státních prostředků
převedeno 118 mil. Kč na úhradu splatných
kupónů. Vzhledem ke zkrácení splatnosti
rehabilitačních
dluhopisů (do konce roku 1995) se ve státním
rozpočtu počítá pro rok 1993 se splácením
tří kupónů.
Zahraniční státní
dluh České republiky tvoří od 1.1.1993
především od federace převzaté
vládní závazky z přijatých
zahraničních půjček na podporu platební
bilance, kde v I. pololetí 1993 bylo dokončeno jejich
čerpání a splácení začne
až od roku 1997.
v mil. Kč
- zvýšení závazků | Stav k 1. 1. 1993 | Čerpání půjček za I.pol. | Vyúčtované kursové rozdíly | Stav k 30. 6. 1993 |
+ zvýšení závazků | ||||
Půjčka SAL od Světové banky | 6 276 | -2 294 | +725 | 7 845 |
Půjčka od Evropských společ. | 8 728 | - | +182 | 8 546 |
Půjčky od zemí G-24 | 6 686 | - | -763 | 7 449 |
Vládní závazky vůči zahraničí celkem | 21 690 | -2 294 | +144 | 23 840 |
Čerpání se
týkalo pouze půjčky SAL od IBRD. Na úhradu
úroků a jiných nákladů dluhové
služby bylo ze státního rozpočtu (prostřednictvím
umořovacího účtu) poukázáno
u všech půjček přijatých ze zahraničí
formou vládních úvěrů celkem
867,2 mil. Kč, z toho u půjčky SAL 233, 8
mil. Kč.
Stavy zahraničních
závazků převzatých od ČSOB
se za I. pololetí 1993 snížily, což souvisí
zejména se splácením zadluženosti ve
volných měnách z titulu tzv. centrálního
devizového zdroje, kde podle zákona ČNR o
státním rozpočtu č.10/93 Sb. je korunová
úhrada splátek jistiny i úroků zajištěna
z prostředků
Fondu národního majetku.
v mil. Kč
1.1.1993 | 30.6.1993 | ||
Závazky ve volných měrách z titulu CDZ | 40 244 | 39 772 | -472 |
Závazky v nesměnitelných měnách | 9 344 | 8 905 | -439 |
Zahraniční závazky převzaté od ČSOB celkem | 49 588 | 48 677 | -911 |
Z předpokládané
celoroční úhrady ve výši 6,5
mld Kč bylo za I. pololetí prostřednictvím
zvláštního účtu ve státních
finančních aktivech uhrazeno z Fondu národního
majetku 2,4 mld Kč. Z toho na úhradu splátek
jistiny CDZ bylo vydáno 1,8 mld Kč, na splátky
úroků cca 1 mld Kč a o cca 350 mil. Kč
byly úhrady kráceny v důsledku rektifikace
jistin CDZ a došlých úhrad aktiv CDZ. Rozdíl
mezi nižším poklesem korunové protihodnoty
závazků CDZ a rozsahem úhrad jistiny představuje
vliv změn kursů volných
měn, v nichž jsou tyto závazky vedeny.
Součástí
zahraničního státního dluhu je od
poloviny května též pasivní saldo clearingového
platebního styku se Slovenskem vedeného v zúčtovacích
ECU (tzv. nový blok), zatímco aktivní saldo
tohoto platebního styku v zúčtovacích
XCS (tzv. starý blok) je součástí
státních finančních aktiv. Souvisí
to s realizací Dohody mezi ČNB a MF ČR o
rozpočtovém krytí salda clearingového
platebního styku mezi Českou republikou a Slovenskou
republikou, podle které se i tato zahraniční
aktiva a pasíva pokládají za pohledávky
či dluhy státu a korunová proti hodnota jejich
změn je finančně kryta ze státního
rozpočtu.
Tabulka č. 1 |
UKAZATEL | |||
Hrubý domácí produkt | |||
mld Kč s. c. 1984 | |||
mld Kč b. c. | |||
meziroční růst v s. c. % | |||
meziroční růst v b. c. | |||
Spotřebitelské ceny | |||
předch. měs. = 100 | |||
prosinec. 1992 = 100 | |||
Nezaměstnanost | |||
nezaměstnanost k. obd. v tis. | |||
míra nezaměstnanosti k. obd. % | |||
Obchodní bilance (cel.st.) vč. SR | |||
vývoz mld Kč | |||
dovoz mld Kč | |||
saldo mld Kč | |||
Běžný účet platební bilance | |||
mld Kč | |||
Devizové rezervy | |||
celkem mld USD | |||
ČNB mld USD | |||
Veřejné rozpočty (SR+obce) | |||
Příjmy v mld Kč | |||
Výdaje v mld Kč | |||
Saldo v mld Kč | |||
Státní rozpočet | |||
Příjmy v mld Kč | |||
Výdaje v mld Kč | |||
Saldo v mld Kč |
Tabulka č. 2 | |
Strana: 1 |
LEDEN - ČERVEN |
|
|
|
I. PŘÍJMY A DOTACE CELKEM (II.+ III.) | 342200 | 175203 | 51,2 |
II. PŘÍJMY CELKEM (III. + VI.) | 342200 | 175203 | 51.2 |
III. BĚŽNÉ PŘÍJMY (IV.+ V.) | 342200 | 175203 | 51.2 |
IV. DAŇOVÉ PŘÍJMY | 323200 | 164798 | 51.4 |
1. Daň z příjmů | 87200 | 33277 | 38.2 |
1.1. fyzických osob | 1300 | 452 | 34.8 |
1.2. právnických osob | 85900 | 32825 | 38.2 |
2. Příspěvky na sociální zabezpečení | 97100 | 47313 | 48.7 |
4. Daně z majetku | 900 | 160 | 17.8 |
5. Domácí daně a zboží a služby | 130500 | 56251 | 43.1 |
5.1 Daň z přidaná hodnoty | 88400 | 36901 | 41.7 |
5.2 Spotřební daň | 38000 | 16793 | 44.2 |
5.5 Silniční daň | 4100 | 2557 | 62.4 |
6. Daně ze zahraničního obchodu | 7500 | 7243 | 96.5 |
6.1 Cla | 7500 | 7243 | 96.6 |
7. Ostatní daňově příjmy | 0 | 20554 | x |
Příjmy roku 1992 | 0 | 19123 | x |
z toho: daň z obratu | 0 | 8963 | x |
odvod z obj. mezd | 0 | 4743 | x |
daň ze mzdy | 0 | 5008 | x |
Ostatní | 0 | 1431 | x |
V. NEDAŇOVÉ PŘÍJMY | 19000 | 10405 | 54.8 |
8. Podnikové a z majetku | 9700 | 5172 | 53.3 |
odvody ČNB | 2000 | 240 | 12.4 |
kreditní úroky | 3400 | 945 | 27.8 |
příjmy ROPO | 4300 | 3987 | 92.7 |
9.10. Administrativní poplatky, pokuty a penále | 1100 | 1848 | 168.0 |
12. Ostatní nedaňové příjmy | 0 | 93 | x |
. | x | ||
Splátky vládních úvěrů | 8200 | 3292 | 40.1 |
x | |||
VI. KAPITÁLOVÉ PŘÍJMY | 0 | 0 | x |
VII. DOTACE | 0 | 0 | x |
Datum: 02/09/93 | |
Zpracoval: ing. Duffek/2180 | |
Roubíček/2223 | |
Q4\POKLPL\MES93 |
Tabulka č. 2 | |
Strana: 2 |
LEDEN - ČERVEN |
|
|
|
II. VÝDAJE CELKEM (III.+IV.) | 342200 | 169635 | 49.6 |
III. BĚŽNÉ VÝDAJE (NEINVESTIČNÍ) | 313150 | 160023 | 51.1 |
1. Výdaje na zboží a služby (RO) | 118124 | 67990 | 57.6 |
v tom: školství | 34827 | 16461 | 47.3 |
zdravotnictví | 19072 | 9698 | 50.8 |
obrana a bezpečnost | 37441 | 19860 | 53.0 |
ostatní [včetně salda clearingových plateb ČR-SR] | 26784 | 21971 | 82.0 |
2. Debetní úroky | 11000 | 6631 | 60.3 |
3. Dotace a běžné transfery | 178026 | 83896 | 47.1 |
3.1 Dotace | 36514 | 15333 | 42.0 |
Podnikům | 22683 | 9686 | 42.7 |
Finančním institucím | 0 | 0 | x |
Příspěvkovým organizacím | 13831 | 5388 | 39.0 |
Ostatním organizacím | 0 | 259 | x |
Transfery | 141512 | 68563 | 48.5 |
3.2 Transfery do jiných úrovní vlády | 20000 | 10799 | 54.0 |
Místním rozpočtům | 17000 | 10445 | 61.4 |
i Fondu tržní regulace | 3000 | 354 | 11.8 |
3.3 Transfery občanským sdružením | 962 | 33 | 3.4 |
3.4 Transfery obyvatelstvu | 119650 | 57727 | 48.2 |
Dávky sociálního zabezpečení | 100850 | 50442 | 50.0 |
Státní vyrovnávací příspěvek | 12300 | 6150 | 50.0 |
Politika zaměstnanosti | 6500 | 1135 | 17.5 |
3.5 Transfery do zahraničí | 900 | 4 | 0.4 |
Vládní úvěry | 6000 | 1506 | 25.1 |
IV. KAPITÁLOVÉ VÝDAJE (INVESTIČNÍ) | 29050 | 9612 | 33.1 |
4. Investiční výdaje RO | 17599 | 4163 | 23.7 |
7. Kapitálové transfery | 11451 | 5449 | 47.6 |
7.1 Domácí | 11451 | 5449 | 47,6 |
Podnikům | 5500 | 2183 | 39.7 |
Příspěvkovým organizacím | 5951 | 3266 | 54.9 |
Ostatní | 0 | 0 | x |
7.2 Zahraniční | 0 | 0 | x |
PŘEBYTEK/SCHODEK | 0 | 5568 | x |
EMISE STÁTNÍCH POKLADNIČNÍCH POUKÁZEK (SPP) | 0 | 5165 | x |
PŘEBYTEK/SCHODEK vč. SPP | 0 | 10733 | x |
Datum: 02/09/93 | |
Zpracoval: ing. Duffek/2180 | |
Roubíček/2223 |
Tabulka č. 3 | |
Strana: 1 |
LEDEN - ČERVENEC |
|
|
|
I. PŘÍJMY A DOTACE CELKEM (II.+ VII.) | 342200 | 204867 | 58.9 |
II. PŘÍJMY CELKEM (III. + VI.) | 342200 | 204867 | 59.9 |
III. BĚŽNÉ PŘÍJMY (IV.+ V.) | 342200 | 204867 | 59.9 |
IV. DAŇOVÉ PŘÍJMY | 323200 | 193090 | 59.7 |
1. Daň z příjmů | 87200 | 39664 | 46.5 |
1.1. fyzických osob | 1300 | 615 | 47.3 |
1.2. právnických osob | 85900 | 39049 | 45.5 |
2. Příspěvky na sociální zabezpečení | 97100 | 56754 | 58.4 |
4. Daně z majetku | 900 | 242 | 26.9 |
5. Domácí daně a zboží a služby | 130500 | 66633 | 51.1 |
5.1 Daň z přidaná hodnoty | 88400 | 43293 | 49.0 |
5.2 Spotřební daň | 38000 | 20421 | 53.7 |
5.5 Silniční daň | 4100 | 2919 | 71.2 |
6. Daně ze zahraničního obchodu | 7500 | 8594 | 114.6 |
6.1 Cla | 7500 | 8594 | 114.6 |
7. Ostatní daňově příjmy | 0 | 21203 | x |
Příjmy roku 1992 | 0 | I 19724 | x |
z toho: daň z obratu | 0 | 9063 | x |
odvod z obj. mezd | 0 | 4986 | x |
daň ze mzdy | 0 | 5054 | x |
Ostatní | 0 | 1479 | x |
V. NEDAŇOVÉ PŘÍJMY | 19000 | 11777 | 62.0 |
8. Podnikové a z majetku | 9700 | 5714 | 58.9 |
odvody ČNB | 2000 | 240 | 12.0 |
kreditní úroky | 3400 | 945 | 27.8 |
příjmy ROPO | 4300 | 4529 | 5.3 |
9.10. Administrativní poplatky, pokuty a penále | 1100 | 2458 | 223.5 |
12. Ostatní nedaňové příjmy | 0 | 104 | x |
x | |||
Splátky vládních úvěrů | 8200 | 3501 | 42.7 |
x | |||
VI. KAPITÁLOVÉ PŘÍJMY | 0 | 0 | x |
VII. DOTACE | 0 | 0 | x |
Datum: 02/09/93 | |
Zpracoval: ing. Duffek/2180 | |
Roubíček/2223 | |
Q4\POKLPL\MES93 |