Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona
ČNR č. 3511989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám poslancům
následující interpelaci poslance Jana Bláhy
na ministra vnitra Jana Rumla. Interpelace je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Praze dne 30. srpna 1993
Věc: Poslanecká
interpelace ve věci porušování pracovněprávních
předpisů ředitelem OM Rakovník
Vážený pane
ministře,
obracím se na Vás
jako poslanec Parlamentu ČR s interpelací zejména
ve věci porušování pracovněprávních
předpisů ředitelem Okresního musea
v Rakovníku (dále jen "museum") Mgr. Františkem
Povolným, a to především ve vztahu k
zaměstnancům musea Ing. Václavu Somolovi
a dr. J. Černé.
Popis předmětu interpelace
a průběh skutkového děje:
Dne 10.4.1992 zaslal ředitel
musea Mgr. Povolný dopis Ing. Somolovi, jehož obsahem
tyto okamžité zrušení pracovního
poměru dle ustanovení § 53 odst.i písm.
b) zákona č. 65/1965, zákoník práce,
ve znění pozdějších předpisů
(dále jen "ZP"). Mgr. Povolný tento svůj
postup zdůvodnil porušením pracovní
kázně ze strany Ing. Somola "zvlášť
hrubým způsobem". Toto porušení
pracovní kázně se mělo udát
za působení Ing. Somola v inventarizační
komisi při provádění inventury v muzeu
v Jesenici ve dnech 12. a 14. června 1991 (!). "Hrubé
porušení pracovní kázně"
přitom podle Mgr. Povolného spočívalo
v nedbalém provedení svých povinností
Ing. Somolem, "takže tím vzniklo nebezpečí
ztráty nenahraditelného materiálu" (citace
z oznámení okamžitého zrušení
pracovního poměru ze dne 10.4.1992).
Podle § 53 odst. 1 písm.
b) ZP může organizace okamžitě zrušit
pracovní poměr jen vyjímečně,
a to pouze tehdy, porušil-li pracovník pracovní
kázeň zvlášť hrubým způsobem.
Podle § 53 odst.2 ZP může organizace zrušit
pracovní poměr pouze ve lhůtě 1 měsíce
ode dne, kdy se o důvodu
k okamžitému zrušení dozvěděla.
Nejpozději však může pracovní poměr
zrušit do jednoho roku, kdy tento důvod vznikl. Podle
§ 59 odst. ZP, okamžité zrušení pracovního
poměru je organizace povinna předem projednat s
příslušným odborovým orgánem.
Podle § 59 odst. 2
ZP jde-li o člena příslušné odborové
organizace, který je oprávněn spolurozhodovat
s organizací v době jeho funkčního
období a v době 1 roku po jeho skončení,
je organizace povinna požádat příslušný
odborový orgán o předchozí souhlas
k opatření podle
§ 59 odst. 1 ZP (viz výše). Z výše
uvedeného jasně vyplývá, že organizace,
v tomto případě museum, může
zrušit pracovní poměr okamžitě
pouze vyjímečně, a to ještě pouze
tehdy, když došlo k naplnění zákonných
požadavků jak po stránce formální,
tak po stránce věcné.
Mgr. Povolný nereagoval
ani na upozornění tehdejšího zastupujícího
přednosty OkÚ p. Kašpara na protiprávnost
jeho jednání, ani na protesty odborové organizace.
Konsultujícím právníkem byl dokonce
ředitel musea Mgr. Povolný upozorněn, že
jedná v rozporu se ZP a že tak jedná vědomě
a že vzniklé škody vzhledem k tomuto úmyslnému
a vědomému jednání jsou plně
vymahatelné a hraditelné. Pan Povolný však
své jednání nezměnil.
Bylo proto jasné, že
dotyční pracovníci se odvolají k soudu
(dále se hovoří pro stručnost pouze
o případu Ing. Somola). Místně příslušným
soudem byl okresní soud v Rakovníku, který
po důkladném prošetření celé
záležitosti, mj. za pomoci výslechů
svědků a listinných důkazů,
rozhodl svým rozsudkem č. 5C 296/92 ze dne 10. listopadu
1992 (předseda JUDr. Jaromír
Faltejsek), že "okamžité zrušení
pracovního poměru navrhovatele /Ing. Somol - pozn.
J.B./ podle § 53 odst. 1 písm. b) zákoníku
práce, provedené odpůrcem okresní
museum Rakovník - pozn. J.B./ dne 10.4.1992 je neplatné
(citováno z rozsudku
č. 5C 26/92).
Soud přihlédl k
formálním i věcným nedostatkům
okamžitého zrušení pracovního poměru
museem: Po stránce formální bylo totiž
prokázáno, že Ing. Somol byl v inkriminovanou
dobu závodního výboru odborové organizace
a jejím jednatelem, jakož i to, že při
okresním museu tato odborová organizace existovala
nejméně od r. 1990. Při okamžité
výpovědi bylo tedy ze zákona nutno požádat
o souhlas k tomuto opatření přísl.
odborový orgán, což učiněno evidentně
nebylo. Ani po stránce věcné nebylo
prokázáno při
soudním jednání, že by se Ing. Somol
dopustil zvlášť hrubého porušení
pracovní kázně ... Rozhodnutí okr.
soudu nabylo právní moci dnem 5.5.1993 (srov. níže).
Pro úplnost je třeba
konstatovat, že proti rozsudku okr. soudu podalo museum blanketní
odvolání, a to opožděně. Jelikož
odvolacím soudem (krajský soud v Praze) nebylo prominuto
museu zmeškání lhůty k odvolání
vůči rozsudku okr.soudu v Rakovníku, nezbylo
odvolacímu soudu, než odvolání odmítnout
jako opožděné dle § 218 odst.1 písm.
a) občanského
soudního řádu. Vůči usnesení
krajského soudu není v tomto případě
odvolání přípustné (č.
usnesení je 15 Co 65/93 - 44 ze dne 26.2.1993 - předsedkyně
JUDr. Věra Provazníková).
Nutno konstatovat, že Mgr.
Povolný jedná zcela v rozporu zejména s pravidly
občanského soužití a dobrých
mravů Ing. Somol sice nastoupil na základě
výzvy musea do zaměstnání ke dni 24.5.1993,
nicméně již 1.6.1993 žádá
ředitel musea základní odborový org.
OS PKOP o udělení souhlasu k výpovědi
prac. poměru Ing. Somola na základě
§ 46 odst.l písm.
c) ZP /nadbytečnost pracovníka/, neboť jeho
pracovní místo konzervátora bylo údajně
zrušeno a Ing. Somol odmítl jako absolvent VŠ
a vysoce fundovaný a specializovaný pracovník
pracovní zařazení uklízečky
- 4.6.1993 vyjadřují však odbory svůj
nesouhlas s návrhem Mgr. Povolného, protože
dle jejich názoru organizační změna,
na níž se Mgr.Povolný odvolával (údajné
zrušení místa konzervátora) nebyla ve
smyslu § 20 odst. 1 z.č.1/1991 Sb. s jejich odborovou
organizací vůbec projednána (natož pak
zpravidla 3 měsíce
před zamýšlenými změnami, jak
požaduje cit. zákon). Odbory mají rovněž
názor, že zrušení místa konzervátora
vzhledem ke stavu sbírkového fondu není účelné
a žádoucí.
Nehledě k výše
uvedenému případu porušování
obecně závazných předpisů lze
konstatovat, že ředitel organizace řízené
orgánem státní správy se chová
se značnou neúctou nejen k právnímu
řádu České republiky, nýbrž
i k odborové organizaci v muzeu: Jako jeden z příkladů
budiž uvedena záležitost z přelomu května
a června t.r., kdy
bylo zjištěno, že museum jednostranně
pozastavilo vyplácení příspěvku
na stravování z FKSP. Jedná se o porušení
vyhl. č. 21011989 Sb., podle které o tvorbě
a používání FKSP spolurozhoduje odborová
organizace. Té však nebyla ze strany vedení
musea ani poskytnuta možnost
se vyjádřit, ale co víc nebyla o svévolném
kroku ředitele musea ani seznámena: Pracovníci
zjistili pozastavení vyplácení příspěvku
až při odběru stravenek.
Vážený pane
ministře, jako poslanci mi v žádném
případě nemůže být lhostejné,
že v mém volebním obvodu dochází
k porušování předpisů tohoto
státu úředníkem, který je řízen
orgánem státní správy. Z chování
Mgr. Povolného, jakožto vedoucího organizace
mající určitý vztah ke státu,
lze vystopovat neúctu ke svrchovanosti zákona, což
je jev, proti kterému
by Vaše ministerstvo mělo bojovat především.
V této souvislosti si pokládám
za povinnost, abych Vám jako zodpovědnému
představiteli státní správy na předmětném
úseku položil následující otázky:
1) Je Vaše ministerstvo informováno o situaci
v Okresním museu Rakovník,
respektive o porušování právních
předpisů ČR ředitelem musea Mgr. Povolným?
2) Jak je možné,
že v právním státě, za který
se ČR prohlašuje, může vedoucí
organizace v oboru Vaší působnosti, více
než rok setrvávat na porušování
právních předpisů a soudních
rozhodnutí, a to i přes opětovné upozornění
kvalifikovaného právníka a příslušné
odborové organizace?
3) Je si Vaše ministerstvo
v tomto směru vědomo vážnosti situace
a z ní vyplývající ztráty důvěry
ve státní správu?
4) Jestliže ano, jaké
důsledky z toho Vaše ministerstvo vyvodilo nebo vyvodí
nebo bude iniciovat, především pokud jde o
nutné personální změny zejména
ve vedení okresního musea v Rakovníku?
5) Jaké připravuje
Vaše ministerstvo do budoucna opatření, aby
k popsaným případům již nedocházelo?
Má Vaše ministerstvo zpracovánu koncepci preventivních
opatření proti zneužívání
postavení vedoucího organizace a z toho vyplývající
hrozby porušování právních předpisů
vedoucími úředníky?
6) Na základě
jaké právní skutečností (konkurs
apod.) došlo k instalaci Mgr. Povolného do funkce
ředitele okr. musea v Rakovníku? Do jaké
míry se hledí při obsazování
takovýchto postů na odbornou fundovanost kandidátů?
7) Jakých možností
mohou občané - pracovníci využít
k zamezení porušování právních
předpisů svými nadřízenými?
Vážený pane
ministře, považuji za nutné Vám jako
poslanec za středočeský volební kraj
položit výše uvedené ukázky a dovoluji
si vyjádřit naději, že na ně
bude mně a občanům tohoto státu řádně,
včas a hlavně uspokojivě odpovězeno.
Prozatím přijměte, vážený
pane ministře, výraz mé hluboké úcty.
Se zdvořilým
pozdravem