Parlament se usnesl na tomto zákoně České
republiky:
Zákon České národní rady č.
40/1993 Sb., o nabývání a pozbývání
státního občanství České
republiky, se mění a doplňuje takto:
1. V § 7 odst. 1 písm. c) zní:
"c) nebyla pravomocně odsouzena pro úmyslný
trestný čin,"
2. V § 11 odst. 1 se vkládají písmena
f) a g), která znějí:
"f) jehož alespoň jeden z rodičů je státním občanem České republiky, nebo
g) jde-li o fyzickou osobu, která se zdržuje na území
České republiky na základě přesídlovací
akce organizované vládou anebo na základě
pozvání vlády České republiky
nebo jde-li o osobu, která má statut uprchlíka."
3. V § 14 odst. 1 písmeno a) zní:
"a) nabyl státní občanství cizího
státu a pokud se tak stalo po 1. lednu 1993 nepozbyl podle
§ 13 písmeno c) státní občanství
České republiky".
4. § 18 odst. 1 písm. c) zní:
"c) nebyl-li pravomocně odsouzen pro úmyslný
trestný čin."
5. Za § 18 se vkládá nový paragraf 18a,
který zní:
Stání občan Slovenské republiky, který
se narodil na jejím území do 31. prosince
1939 a jehož rodiče, popřípadě
alespoň jeden z nich, se narodili na území
České republiky nebo státní občan
Slovenské republiky, který dosáhl nebo dosáhne
v roce 1993 věku 60 let, si může zvolit státní
občanství České republiky prohlášením
učiněným u okresního úřadu
podle místa svého trvalého pobytu, pokud
již toto občanství nenabyl, do 31. prosince
1993
a) má-li nepřetržitý trvalý pobyt na území České republiky po dobu alespoň dvou let a
b) nebyl-li pravomocně odsouzen pro úmyslný
trestní čin."
6. Za § 27 se vkládají nové paragrafy
27a a 27b, které znějí:
Žádosti o udělení státního
občanství České republiky, podané
do 31. prosince 1992, se vyřizují podle předpisů
platných ke dni jejich podání, a to nejdéle
do 31. prosince 1993.
Vláda může nařízením prodloužit
lhůty stanovené § 18, § 18a a § 19
tohoto zákona, a to nejdéle šest měsíců."
Dne 29. prosince 1992 schválila Česká národní
rada zákon o nabývání a pozbývání
státního občanství České
republiky. Ministerstvo vnitra si pro svoji potřebu vyhodnotilo
dosavadní poznatky z jeho aplikace.
Ze získaných poznatků mimo jiné vyplynulo,
že některá ustanovení zákona
mohou být určitými skupinami pokládána
za příliš tvrdá (jde zejména
o ustanovení § 18 ve vztahu k osobám, které
se narodily do konce roku 1939 na nynějším
území Slovenské republiky a jejichž
rodiče, popřípadě alespoň jeden
z nich se narodili na nynějším území
České republiky, případně ve
vztahu k osobám,které dosáhly věku
60 a více let a může být pro ně
obtížné obstarat doklad o propuštění
ze slovenského státního svazku). Některá
ustanovení mohou působit proti záměru,
který z ostatních ustanovení zákona
vyplývá (jde např. o ustanovení §
7 odst. 1 písm. c) a § 18 odst. 1 písm. c)).
Z těchto důvodů byla zpracována novela
zákona ČNR č. 40/1993 Sb., o nabývání
a pozbývání státního občanství
České republiky, která by měla danou
situaci řešit.
K bodu 1
Dosavadní § 7 odst. 1 písm. c) stanovil, že
"osoba nebyla v posledních pěti letech pravomocně
odsouzena pro úmyslný trestný čin".
Toto ustanovení umožňovalo, aby osoba, které
byla např. před deseti lety odsouzena za úmyslný
trestný čin k r.nepodmíněnému
trestu odnětí svobody na 9 let, byla pokládána
za osobu splňující podmínku stanovenou
tímto paragrafem, nebo nebyla v posledních pěti
letech pravomocně odsouzena pro úmyslný trestný
čin.
Tím se původní ustanovení v těchto
případech míjelo účinkem. Proto
bylo nahrazeno novým, které vypouští
část věty "v posledních pěti
letech". Tímto způsobem se předejde
shora uvedeným případům. Pokud pak
jde o osoby, které byly pravomocně odsouzeny pro
úmyslný trestný čin, budou splňovat
shora uvedenou podmínku pro udělení státního
občanství České republiky po zahlazení
svého odsouzení soudem. V souladu s trestním
zákonem a trestním řádem se pak na
tyto osoby pohlíží jako na osoby, které
nebyly odsouzeny a ve výpisu z rejstříku
trestů se již odsouzení neuvádí.
K bodu 2
V praxi se vyskytla řada případů,
kdy může bít ustanovení zákona
č. 40/1993 Sb. pokládáno za tvrdé.
Jde například o případy, kdy jeden
z rodičů dítěte je státním
občanem české republiky, jeho dítě
toto občanství nemá, žije s ním
na území České republiky a má
povolen trvalý pobyt. Další případy
se jíž vyskytly, popřípadě se
mohou vyskytnout, pokud vláda rozhodne z humanitárních
či jiných důvodů o tom, že pozve
konkrétní osobu, případně skupinu
osob do České republiky. Obdobná je i situace
v případě, že je fyzické osobě
přiznán statut uprchlíka. V tomto případě
nemá na území České republiky
po dobu 5 let trvalý pobyt a mohl by tedy státní
občanství České republiky nabýt
až po 10 letech.
Z uvedeného důvodu se proto doporučuje, aby
byl rozšířen okruh možností, ve
kterých může ministerstvo vnitra, po zvážení
každého individuálního případu,
podmínku pětiletého trvalého pobytu
prominout.
K bodu 3
Současná právní úprava neumožňuje
pozbytí státního občanství
osobám, které po 1. lednu 1993 nabyly cizí
státní občanství uzavřením
manželství nebo které nabyly po uvedeném
datu cizí státní občanství
narozením.
Návrh umožňuje i v těchto případech
pozbytí státního občanství
České republiky na základě zvláštního
projevu vůle státního občana ČR.
K bodu 4
V tomto případě je stejné odůvodnění
jako u bodu 1.
K bodu 5
Při aplikaci dosavadního zákona č.
40/1993 Sb., o nabývání a pozbývání
státního občanství České
republiky, se vyskytly případy, které je
možné charakterizovat tak, že jde o "tvrdost
zákona". Jde například o státní
občany Slovenské republiky, kteří
se do konce roku 1939 narodili na území Slovenské
republiky, jejichž oba rodiče se narodili na území
České republiky a v současné době
mají, popřípadě k 1. lednu 1969 měli,
státní občanství České
republiky. Tyto osoby musely v roce 1939 opustit Slovensko s tím,
že jde o Čechy a nyní se jich v některých
případech dotýká, že by měly
žádat o propuštění ze slovenského
státního svazku. I když jde o osoby, které
si v roce 1969 mohly zvolit státní občanství
České republiky, domníváme se, že
v zájmu zabránění tvrdosti by neměl
být vyžadován doklad o jejich propuštění
ze slovenského státního svazku.
Druhou skupinu tvoří osoby, které vzhledem
ke svému věku velmi obtížně,
i přes pomoc okresních úřadů,
vyřizují žádost o propuštění
ze státního svazku Slovenské republiky.
Na základě uvedených skutečností
je proto doporučováno doplnění zákona
o státním občanství.
K bodu 6
Při přípravě návrhu zákona
o nabývání a pozbývání
státního občanství České
republiky bylo v původním § 28 uvedeno, že
žádosti, které byly podány ministerstvu
vnitra do 31. prosince 1992, které nebudou k uvedenému
datu vyřízeny, budou posuzovány podle nového
zákona.
Při projednávání návrhu zákona
bylo toto ustanovení vypuštěno odůvodněním,
že je třeba, aby byly všechny žádosti
došlé do 31. prosince 1992, vyřízeny
podle stejných zásad, t.j. podle zákona č.
39/1969 Sb. Pokud by tomu tak nebylo, došlo by k výrazně
rozdílným podmínkám, za kterých
by mohly osoby, které v uvedeném termínu
žádost podaly, nabýt státní občanství
České republiky.
Ministerstvo vnitra v souladu s uvedeným záměrem
České národní rady žádosti
o udělení státního občanství,
které obdrželo do 31. prosince 1992, vyřizuje
podle právní úpravy platné do uvedeného
data.
Výslovné uvedení a potvrzení shora
uvedené skutečnosti je navrženo proto, aby
v budoucnu nedošlo ke zpochybnění postupu ministerstva
vnitra. Současně se zabrání případným
komplikacím, které by mohly vzniknout pro jednotlivé
občany.
Dále je doplněno ustanovení, které
umožní v případě, že by
se větší části státních
občanů Slovenské republiky, majících
na území České republiky trvalý
pobyt po dobu delší dvou let, nepodařilo z
objektivních důvodů provést volbu
státního občanství České
republiky (nemožnost včas obstarat doklad o propuštění
ze státního svazku Slovenské republiky) prodloužit
lhůtu k provedení této volby.
Stanovit, že dojde k prodloužení lhůty
by mohla vláda nařízením. Je však
zákonem stanovena mezní hranice, za kterou nemůže
jít ani vláda. Znamená to, že by vláda
lhůtu k provedení volby státního občanství
podle § 18 a § 18a nebo lhůtu k udělení
státního občanství podle § 19
mohla prodloužit nejdéle na 6 měsíců
počínaje ode dne 1. ledna 1994.