Parlament České republiky

Poslanecká sněmovna

1993

I. volební období

429

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1993

kterým se mění a doplňuje zákonné opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 366/1992 Sb., o opatřeních ve vztahu ke Svazové republice Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora)

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Čl. I

Zákonné opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 366/1992 Sb., o opatřeních ve vztahu ke Svazové republice Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora) se mění a doplňuje takto:

1. V § 2 odst. 1 se slova "československou vlajkou a letadel imatrikulovaných v České a Slovenské Federativní Republice" nahrazují slovy "vlajkou České republiky a letadel imatrikulovaných v České republice".

2. V § 2 odst. 2 se za slovo "účely" vkládá čárka a slova "a potraviny" se nahrazují slovy "potraviny a jiné nezbytné humanitární potřeby".

3. Ustanovení § 2 se doplňuje odstavcem 4, který zní:

"(4) Jde-li o prodej nebo dodávky zbraní a vojenského materiálu, platí zákaz uvedený v odstavci 1 a 3 pro všechny státy na území bývalé Socialistické federativní republiky Jugoslávie."

4. Za § 2 se vkládá nový § 2a, který zní:

" § 2a

Dovoz, vývoz a průvoz zboží a výrobků v oblastech v Chorvatské republice chráněných silami Organizace spojených národů a v oblastech Republiky Bosna a Hercegovina kontrolovaných bosenskými Srby, s výjimkou základních humanitárních dodávek včetně zdravotnických potřeb a potravin distribuovaných mezinárodními humanitárními organizacemi, je dovolen jen se souhlasem vlády Chorvatské republiky nebo vlády Republiky Bosna a Hercegovina.".

5. V § 3 odst. 1 se za slova "ve Svazové republiky Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora)" vkládají slova "jakož i fyzické či právnické osobě, která je těmito subjekty řízena nebo přímo či nepřímo kontrolována, bez ohledu na sídlo či pobyt".

6. V § 3 odst. 2 se slova "ve Svazové republice Jugoslávie: (Srbsko a Černá Hora)" nahrazují slovy "uvedeným v odstavci 1".

7. Za § 4 se vkládají nové § 4a, 4b, 4c a 4d, které znějí:

"§ 4a

Zakazuje se poskytování služeb, finančních i jiných, tuzemskými osobami fyzickým i právnickým osobám za účelem jakéhokoli podnikání ve Svazové republice Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora). Tento zákaz se nevztahuje na telekomunikace, poštovní služby a právní pomoc, jakož i služby nezbytné pro humanitární nebo jiné výjimečné účely pokud k jejich poskytnut bylo uděleno povolení podle § 7.

§ 4b

Zakazuje se vstup obchodních lodí plujících pod vlajkou České republiky do teritoriálních vod Svazové republiky Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora) s výjimkou případů nouze nebo na základě povolení uděleného podle § 7.

§ 4c

Zakazuje se fyzickým a právnickým osobám pořádajícím na území České republiky sportovní utkání umožnit účast na nich osobám nebo skupinám reprezentujícím Svazovou republiku Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora).

§ 4d

Zakazuje se jakákoli činnost tuzemských osob, jakož i jakákoli činnost jiných osob na území České republiky směřující k vědecké a technické spolupráci, jakož i kulturní výměně a návštěvám, v nichž jsou zúčastněny osoby nebo skupiny oficielně podporované Svazovou republikou Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora) nebo tuto republiku reprezentující.".

8. § 6 zní:

"§ 6

Průvoz zboží a produktů přes území Svazové republiky Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora) po Dunaji mohou tuzemské osoby uskutečnit pouze na základě povolení uděleného podle § 7; povolení k průvozu podle § 7 jinými cestami lze udělit jen ve výjimečných případech.".

9. § 7 zní:

"§ 7

(1) Činnosti uvedené v § 2 odst. 2, § 4a, § 4b a § 6 lze uskutečnit jen na základě povolení, které v jednotlivých odůvodněných případech udělí příslušný ústřední orgán státní správy. Při udělování povolení tento orgán postupuje v souladu se závazky vyplývajícími pro Českou republiky z členství v Organizaci spojených národů.

(2) Na vydání povolení podle odstavce 1 se nevztahují obecné předpisy o správním řízení.

(3) Žádost o povolení podle odstavce 1 se podává u

a) ministerstva průmyslu a obchodu, jde-li o povolení k vývozu podle § 2 odst. 2,

b) ministerstva dopravy, jde-li o povolení ke vstupu do teritoriálních vod podle § 4b nebo k průvozu podle § 6,

c) ministerstva zahraničních věcí, jde-li o povolen i k poskytování služeb podle § 4a; u tohoto ministerstva se podává rovněž žádost o souhlas podle § 2a.

Jde-li o vývoz zboží a výrobků z České republiky, pohraniční celní úřad doklad o povolení při výstupu odebere.".

10. V § 8 se vypouštějí slova "a Slovenské Federativní"

11. Za § 8 se vkládá nový § 8a, který zní

"§ 8a

Kde zákonné opatření mluví o československých osobách fyzických a právnických, rozumí se tím tuzemské osoby, to znamená fyzické osoby, které mají bydliště na území České republiky a právnické osoby, které mají sídlo na území České republiky.".

Čl. II.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.


Důvodová zpráva

Obecná část

V souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území bývalé Jugoslávie, za který nese dle mezinárodního společenství hlavní odpovědnost Svazová republika Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora), jmenovitě pak v souvislosti s násilím, páchaným na civilním obyvatelstvu Bosny a Hercegoviny a s utrpením nevinných obětí, přijala Rada bezpečnosti OSN v posledních třech letech řadu rezolucí, zaměřených k vytvoření podmínek pro mírové urovnání konfliktu. Z těchto rezolucí lze považovat za nejdůležitější rezoluce č. 713 (1991), 757 (1992), 787 (1992) a 820 (1993), vyhlašující různé druhy sankčních opatření:

- rez. č. 713 z 25. 9. 1991 uvaluje úplné embargo na dodávky zbraní a vojenského materiálu do všech států na území bývalé Jugoslávie

- rez. č. 757 ze 30. 5. 1992 zakazuje veškerý dovoz a vývoz zboží do a ze Svazové republiky Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora, SRJ), s výjimkou dodávek potravin a zdravotnického materiálu, tranzit zboží SRJ, nařizuje zastavení platebních styků, letecké dopravy a s ní spojených služeb, omezení diplomatických a zastavení vědeckotechnických, kulturních a sportovních styků se SRJ

- rez. č. 787 ze 16. 11. 1992 v zájmu zabránění odklonu vývozu jednotlivých států do SRJ (Srbsko a Černá Hora) vyhlašuje obchodní, námořní a říční blokádu SRJ a zákaz tranzitu vybraných komodit přes území SRJ s výjimkou případů., povolených zvláštním výborem RB OSN

- rez. č. 820 ze 17. 4. 1993 zpřísňující sankční opatření předchozích rezolucí m. j. o zákaz plavby říčních člunů SRJ po Dunaji mimo vlastní území, o zmrazení veškerých fondů SRJ na území členských států OSN, o snížení počtu hraničních přechodů pro silniční a železniční nákladní dopravu, o možnost zabavení nákladů v případech porušení rezolucí RB OSN, o zákaz veškerých služeb pro účely obchodních činností v SRJ s výjimkou telekomunikačních, poštovních a právních v souladu s rez. č. 757 (1992) a v souvislosti s humanitárními či jinými výjimečnými případy a o zákaz obchodní plavby v teritoriálních vodách SRJ.

Vláda bývalé ČSFR podpořila opatření RB OSN, obsažená v rezolucích č. 713 (1991) a 757 (1992), usneseními č. 451 z 11. července 1991, č. 387 ze 4. června 1992 a č. 410 z 11. června 1992, na jejichž základě pak přijalo předsednictvo Federálního shromáždění dne 15. června 1992 zákonné opatření č. 366 o opatřeních ve vztahu k SRJ (Srbsko a Černá Hora). Toto opatření legalizovalo přijetí sankcí, spadajících v té době do působnosti federace, tj. sankcí v oblasti obchodu, financí a dopravy, kdežto sankce v oblastech vědeckotechnických, kulturních a sportovních styků, spadajících do působnosti republik, zůstaly tímto opatřením nepokryty. Inkorporace opatření rezoluce č. 787 (1992) do čs. právního řádu již nebyla, vzhledem k tehdy pokročilému stadiu zániku federace, provedena.

Vzhledem k uvedeným skutečnostem vláda ČR usnesením ze dne 28. dubna 1993 č. 218 vyslovila souhlas s uplatněním sankcí vyplývajících nejen z rezoluce č. 820 (1993), ale i ze všech rezolucí předchozích, na něž posledně jmenovaná úzce navazuje a současně uložila připravit návrh zákonné normy k plnění uvedených rezolucí.

K provedení tohoto úkolu byl zpracován návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákonné opatření předsednictva Federálního shromážděni č. 366/1992 Sb., o opatřeních ve vztahu ke Svazové republice Jugoslávie (Srbsko a Černá Hora) tak, že při plném zachování závazků vyplývajících pro Českou republiku z rezolucí Rady bezpečnosti č. 713 (1991) a 757 (1992) se vnitrostátní zákonná úprava rozšiřuje o další opatření, vyplývající z rezolucí č. 787 (1992) a 820 (1993) a o opatření, která vyplynula již z dřívějších rezolucí Rady bezpečnosti, avšak do zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 366/1992 Sb. nebyla pojata.

Navrhovaná úprava by neměla mít přímý finanční dopad na státní rozpočet. Ekonomické ztráty vzešlé z provádění sankčních opatření Rady bezpečnosti OSN jiným subjektům by měly být řešeny dalším jednáním s Radou bezpečnosti.


Zvláštní část

K Čl. I

K bodu 2

V souladu s rezolucí č. 820 (1993) se umožňuje i dovoz jiných nezbytných humanitárních potřeb do SRJ (Srbsko a Černá Hora) na základě zvláštního povolení.

K bodu 3

Embargo na zbraně a vojenský materiál s platností pro celé území bývalé Jugoslávie bylo stanoveno již rezolucí č. 713 (1991). Jelikož jde z mezinárodněpolitického a bezpečnostního hlediska o nejdůležitější sankční opatření, je třeba jej do zákonného opatření doplnit.

K bodu 4

V souladu s rezolucí č. 820 (1993) je dovoz, vývoz a průvoz v oblastech mimo území SRJ (Srbsko a Černá Hora), které jsou v Chorvatské republice chráněny silami OSN a v Republice Bosna a Hercegovina kontrolovány bosenskými Srby, podmíněn svolením vlád těchto republik.

K bodu 5

Na základě rezoluce č. 820 (1993) se zmrazení finančních zdrojů rozšiřuje i vůči subjektům, které jsou ze SRJ (Srbsko a Černá Hora) řízeny či kontrolovány.

K bodu 7

Stanoví se nová omezení, v zákonném opatření předsednictva Federálního shromáždění dosud neobsažena. V § 4a se v souladu s rezolucí č. 820 (1993) zakazuje poskytování komerčních služeb s výjimkou telekomunikací, poštovních služeb a právní pomoci, které lze poskytovat bez omezení a služeb pro humanitární a jiné výjimečné účely, k jejichž poskytování je zapotřebí zvláštního povolení. V § 4b se v souladu s rezolucí č. 820 (1993) stanoví komerční plavbě zákaz vstupu do teritoriálních vod SRJ (Srbsko a Černá Hora). V § 4c a 4d se v souladu s rezolucí 757 (1992) zákonná omezení rozšiřují i na sportovní styky, vědeckou, technickou a kulturní spolupráci. Zákaz uvedených aktivit platí na území České republiky pro každého a pro tuzemské osoby platí i v zahraničí.

K bodu 8

Nově se upravuje v souladu s rezolucí č. 820 (1993) tranzit přes území SRJ (Srbsko a Černá Hora). Vzhledem k nebezpečí odkloňování některých druhů zboží a výrobků při tranzitu přes SRJ (Srbsko a Černá Hora) se stanoví, že průvoz veškerého zboží a produktů bude možno uskutečnit pouze na základě zvláštního povolení. Při tranzitu lodní dopravou po Dunaji bude nutno zabezpečit monitorování každého plavidla. Tranzit jinou cestou, vzhledem k obtížnosti účinného monitorování, bude přísně omezen.

K bodu 9

Nově je upraven postup při povolování výjimek ze zákazů vyplývajících z rezolucí Rady bezpečnosti. Určené činnosti může případ od případu povolit Sankční výbor Rady bezpečnosti se sídlem v New Yorku. Žádosti o toto povolení se podávají u příslušného ministerstva, které je prostřednictvím ministerstva zahraničních věcí předloží Sankčnímu výboru a o jejich schválení nebo zamítnutí žadatele bez prodlení vyrozumí. Současně je stanovena příslušnost ministerstva zahraničních věcí k vyřizování agendy spojené s opatřováním souhlasu vlád Chorvatské republiky a Republiky Bosna a Hercegovina podle 2a.

K bodu 11

Dosavadní úprava se doplňuje o ustanovení promítající do textu zákonného opatření nezbytné úpravy vyplývající ze zániku ČSFR. Zatímco územní působnost zákonného opatření není třeba, s ohledem na ustanovení čl. 1 odst. 2 ústavního zákona č. 4/1993 Sb., o opatřeních souvisejících se zánikem České a Slovenské Federativní Republiky nově upravovat, je po zániku československé federace osobní působnost nově upravena. Současně se pro účely navrhovaného zákona definuje pojem tuzemské fyzické a právnické osoby.

K Čl. II

Účinnost navrhovaného zákona by vzhledem k závazkům vyplývajícím pro Českou republiku z rezoluce č. 820 (1993) měla nastat v co nejkratší době.


V Praze dne 9. června 1993

Předseda vlády

Doc Ing. Václav Klaus, CSc. v.r.

Místopředseda vlády

JUDr. Jan Kalvoda, v.r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP