Parlament České republiky

Poslanecká sněmovna

1993

I. volební období

419

Vládní návrh

Zákon

ze dne............ 1993,

kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 9/1993 Sb.,

o Českých dráhách

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Čl. I

Zákon České národní rady č. 9/1993 Sb., o Českých dráhách se mění a doplňuje takto:

1. Nad § 1 se vkládá nadpis, který zní:

"Část první"

"Základní ustanovení"

2. § 3 odst. 2 zní:

"/2/ Provozem celostátních drah se pro účely tohoto zákona rozumí souhrn činností, které zabezpečuji provoz vozidla na železniční dopravní cestě celostátních drah (dále jen železniční dopravní cesta").".

3. § 4 zní:

"§ 4

Železniční dopravní cestou se pro účely tohoto zákona rozumí cesta určená k dopravě železničními kolejovými vozidly a pevná železniční zařízení, nutná pro zabezpečení pohybu železničních kolejových vozidel a zařízení, sloužící k zajištění bezpečnosti železničního provozu.".

4. Za část první se vkládají části druhá, třetí a čtvrtá, které včetně nadpisů znějí:

"Část druhá

Orgány Českých drah

§ 4a

Orgány Českých drah jsou správní rada Českých drah a generální ředitel Českých drah dále jen "správní rada" a "generální ředitel").

Správní rada

§ 4b

/1/ Správní radu tvoří třináct členů jmenovaných a odvolávaných vládou na návrh ministra dopravy.

/2/ Vláda ustanovuje z členů správní rady jejího předsedu, který řídí její činnost.

/3/ Členství ve správní radě je veřejnou funkcí[§ 124 odst. 1 zákoníku práce.] a v souvislosti s jejím výkonem přísluší členům správní rady přiměřená odměna, její výši určí vláda.

/4/ Člen správní rady je povinen zachovávat mlčenlivost, zdržet se jakéhokoliv jednání, které by mohlo vést ke střetu zájmů osobního se zájmy Českých drah, a nesmí zneužívat informace nabyté v souvislosti s výkonem funkce ve prospěch vlastní nebo jiné osoby.

§ 4c

/1/ Správní rada rozhoduje většinou hlasů všech členů.

/2/ Podrobnosti o způsobu zasedání a jednání správní rady stanoví jednací řád správní rady.

§ 4d

Do působnosti správní rady náleží:

a) schvalovat na návrh generálního ředitele podnikatelské záměry Českých drah,

b) rozhodovat o výši přídělu do rezervního fondu Českých drah, jako i o zřízení dalších fondů,[§ 5 odst. 2 nařízení vlády č. 577/1990 Sb., o finančním hospodaření státních podniků.]

c) schvalovat statut Českých drah, organizační strukturu Českých drah a jednací řád správní rady,

d) schvalovat roční účetní závěrku Českých drah,

e) udělovat předchozí souhlas k uzavření nájemních smluv o pronájmu pozemků, ke kterým České dráhy vykonávají právo hospodaření a k uzavření úvěrových smluv, převyšuje-li poskytnutý úvěr částku stanovenou správní radou,

f) další otázky, které jsou správní radě vyhrazeny tímto zákonem.

§ 4e

/1/ Správní rada předkládá vládě prostřednictvím ministra dopravy ke schválení projekt organizačně právního uspořádání činností Českých drah a projekt záměrů privatizace části majetku Českých drah (dále jen "projekt transformace Českých drah").

/2/ Generální ředitel je povinen poskytnout na žádost správní radě veškeré informace a doklady o činnosti Českých drah, jako i další potřebnou součinnost pro vypracování projektu transformace Českých drah.

Generální ředitel

§ 4f

/1/ Generální ředitel je statutárním orgánem českých drah, jen řídí činnost Českých drah a jedná jejích jménem.

/2/ Generální ředitel rozhoduje o všech záležitostech Českých drah, pokud nejsou tímto zákonem vyhrazeny do působnosti správní rady.

§ 4g

/1/ Generálního ředitele jmenuje a odvolává správní rada.

/2/ Generální ředitel nesmí být členem správní rady, je však oprávněn účastnit se zasedání správní rady s hlasem poradním.

Část třetí

Hospodařeni Českých drah

§ 4h

Na České dráhy se vztahují právní předpisy, upravující postavení a právní poměry státního podniku[Např. zákon č. 111/1990 Sb., o státním podniku, ve znění zákona č. 92/1991 Sb., vyhláška č. 119/1988 Sb., o hospodaření s národním majetkem, ve znění pozdějších předpisů, nařízení vlády č. 577/1990 Sb., o finančním hospodaření státních podniků.] přiměřeně. Pokud tento zákon nestanoví jinak.

§ 4i

/1/ České dráhy hospodaří ve dvou účetně a finančně oddělených okruzích, a to v okruhu železniční dopravní cesty a v okruhu přepravních a ostatních výkonů.

/2/ Prostředky účetně a finančně odděleného okruhu železniční dopravní cesty nelze převádět do okruhu přepravních a ostatních výkonů.

/3/ České dráhy sestavují roční účetní závěrku a analytické členění hospodaření podle účetně a finančně oddělených okruh v termínu obvyklém pro předkládání státních účetních výkazů.

/4/ České dráhy jsou povinny zajistit ověření účetní závěrky a zveřejnění jejích údajů.[§ 20 odst. 3. zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví.]

§ 4j

/1/ České dráhy umožní na základě smlouvy užívání železniční dopravní cesty jiným osobám oprávněným podnikat ve veřejné železniční dopravě při splnění podmínek stanovených právními předpisy pro provozování celostátních drah.[Zákon č. 51/1964 Sb., o dráhách, ve znění zákona č. 104/1974 Sb., vyhláška č. 52/1964 Sb., kterou se provádí zákon o dráhách ve znění pozdějších předpis, vyhláška č. 18/1981 Sb., o schvalování drážních vozidel a zvláštních drážních mechanizačních zařízení, výnos federálního ministerstva dopravy o pravidlech technického provozu železnic, reg. částka 3/1977 Sb.]

/2/ Cena za užívání železniční dopravní cesty se sjednává podle cenových předpisů.[Zákon č. 526/1990 Sb., o cenách.]

Část čtvrtá

Vztah ministerstva dopravy k Českým dráhám

§ 4k

/1/ Ministerstvo dopravy má práva a povinnosti zakladatele v oblasti privatizace Českých drah.[Zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění pozdějších předpisů.]

/2/ Ministerstvo dopravy stanoví tarif jízdného a přepravného pro přepravu pracovníků Českých drah a pracovníků ministerstva dopravy, podílejících se na zabezpečení činnosti Českých drah, poživatelů důchodů, kteří pracovali v oblasti dopravy, jakož i jejich rodinných příslušníků.

Část pátá

Přechodná a závěrečná ustanovení

§ 4l

Do doby jmenováni členů správní rady a generálního ředitele vykonává jejich působnost zmocněnec vlády.

Čl. II

Předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásil úplné znění zákona České národní rady o Českých dráhách, jak vyplývá ze změn a doplnění provedených tímto zákonem.

Čl. III

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová správa

Obecná část

Zákonem č. 625/1992 Sb., o zániku státní organizace Československé státní dráhy byl zrušen zákon č. 68/1989 Sb., o organizaci Československé státní dráhy. Tím došlo ze zákona k zániku státní organizace Československé státní dráhy.

Ke dni zrušení této státní organizace bylo nutné právně institucionalizovat nástupnický subjekt pro železniční dopravu v České republice, který by zajišťoval přepravu osob a věcí a provoz celostátních drah na území České republiky. Zákonem č. 9/1993 Sb., a Českých dráhách, byl zřízen tento nástupnický subjekt, na který přešly práva a závazky státní organizace Československé státní dráhy, vyplývající z mezinárodních smluv a z členství této státní organizace v mezinárodních organizacích a rovně práva a povinnosti z pracovně právních a jiných vztahů, a to v rozsahu, stanoveném zákonem č. 625/1992 Sb.

Zákonem č. 9/1993 Sb. tedy došlo pouze ke zřízení právnické osoby České dráhy, přičemž úprava majetkových vztahů a finančního hospodaření Českých drah se ponechala zvláštnímu zákonu. Předkládaný návrh zákona tedy vymezuje majetkové a finanční postavení Českých drah, určuje nové orgány Českých drah, jejich působnost a vymezuje vztah ministerstva dopravy k Českým dráhám. Správní radě Českých drah ukládá zejména připravit projekt transformace Českých drah a tento předložit ke schválení vládě.

Materie byla zpracována formou návrhu novely stávajícího zákona č. 9/1993 Sb., o Českých dráhách, se zapracovaným zmocněním pro předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu, aby ve Sbírce zákonů vyhlásil úplné znění zákona o Českých dráhách. Neobvyklost takovéhoto legislativně technického postupu je dána jednak dočasností navrhované úpravy (po ukončení procesu transformace Českých drah se stane celá právní úprava překonanou a bude muset být nahrazena novou právní úpravou Českých drah) a dále tou skutečností, že je navrhována jak právní úprava zcela nová tak i novelizace stávajícího zákona č. 9/1993 Sb..

České dráhy jsou státní organizací, na kterou se vztahují právní předpisy upravující postavení a právní poměry státního podniku přiměřeně, pokud tento zákon nestanoví jinak. České dráhy nemají vlastni majetek, hospodaří s majetkem státu, ke kterému vykonávají právo hospodaření. Základním předmětem činnosti Českých drah je přeprava osob a věcí na celostátních dráhách a provoz celostátních drah. České dráhy realizují tedy svými dopravními prostředky přepravu osob a věcí po železniční dopravní cestě.

Existují tak dva relativně samostatné okruhy činností, tj. doprava jako taková (Přepravní a ostatní výkony) a výstavba a údržba železniční dopravní cesty.

V zájmu zprůhlednění hospodaření Českých drah návrh zákona zavádí finanční a účetní oddělení těchto dvou okruh, tedy okruhu železniční dopravní cesty a okruhu přepravních a ostatních výkonů, přitom se stanovuje zákaz transferu finančních prostředků z jednoho okruhu do druhého. Zákon umožňuje také užívání železniční dopravní cesty celostátních drah jinými osobami za finanční úhradu.

Připravený návrh je úpravou účetního a finančního oddělení železniční infrastruktury od přepravních a ostatních výkonů a ve zpřístupnění železniční dopravní cesty dalším subjektům v souladu s legislativou Evropských společenství, konkrétně se směrnicí EHS č. 440/1991 ze dne 29. 7. 1991, k rozvoji železničních podniků Společenství.

Navrhovaná právní úprava nebude mít negativní dopad na státní rozpočet.

Zvláštní část

K § 3 odst. 2

Ustanovením se zpřesňuje pojem "provoz celostátních drah" ve vztahu k železniční dopravní cestě celostátních drah.

K § 4

V ustanovení se definuje železniční dopravní cesta v souladu s legislativou Evropských společenství, konkrétně se Směrnicí EHS č. 1108/70, která vyšla jako Nařízení Komise EHS č. 2598/70.

K § 4a

Orgány Českých drah jsou správní rada Českých drah a generální ředitel Českých drah.

K § 4b a § 4c

Správní rada má 13 členů jmenovaných vládou. Působení ve správní radě je výkonem veřejné funkce podle § 124 odst. 1 platného znění zákoníku práce a bude odměňováno ve výši, která bude určena vládou. K zabránění nepoctivého či spekulativního jednání členů správní rady se stanoví některá omezení a zákazy nežádoucích činností.

Podrobnosti o způsobu zasedání a jednání správní rady upraví jednací řád.

K § 4d a 4e

Ustanovení vymezuje taxativním způsobem působnost správní rady. Působnost je vymezena s ohledem na hlavní úkol, kterým je příprava projektu transformace Českých drah.

Cílem projektu transformace je zejména dosazení změny současné státní organizace České dráhy na jeden nebo více subjektů podnikatelského typu a s tím související změny vztahu k majetku, ke kterému mají nyní České dráhy právo hospodaření.

Proces transformace Českých drah je natolik složitou činností s rozsáhlým dopadem do hospodářství České republiky, že je nezbytné, aby byl řešen až na úrovni vlády.

K § 4f a § 4g

Statutárním orgánem Českých drah je generální ředitel, který rozhoduje o všech záležitostech Českých drah, pokud nejsou zákonem vyhrazeny do působnosti správní rady. Jmenování a odvolání generálního ředitele je v pravomoci správní rady.

K § 4h a § 4i

Úprava majetkového a ekonomického postavení Českých drah vychází zejména ze Směrnice EHS č. 440/1991 ze dne 29. 7. 1991, k rozvoji železničních podniků Společenství.

České dráhy vytvoří dva účetně a finančně oddělené okruhy:

- okruh železniční dopravní cesty.

- okruh přepravních a ostatních výkonů.

V takto vytvořených okruzích budou České dráhy hospodařit, přičemž transfer prostředků z okruhu železniční dopravní cesty do okruhu přepravních a jiných výkonů není dovolen.

Pro potřebu účetního výkaznictví sestavují České dráhy roční účetní závěrku v analytickém členění účetně a finančně oddělených okruhů.

Tato úprava sleduje zprůhlednění hospodaření Českých drah a zejména zlepšení jejich hospodaření a efektivnosti vložených finančních prostředků.

K § 4j

Každá osoba, která bude mít oprávnění podnikat ve veřejné železniční dopravě, má právo bez diskriminace použít při splnění stanovených podmínek železniční dopravní cestu celostátních drah. České dráhy jsou ze zákona povinny jí užívání železniční dopravní cesty celostátních drah umožnit. Podmínky přístupu s ohledem na čas a dobu užívání železniční dopravní cesty, jako i konkrétní provozní podmínky budou předmětem smluvního vztahu, uzavřeného mezi Českými dráhami a oprávněnou osobou. Účelem je odstranění monopolu na užívání železniční dopravní cesty celostátních drah.

Výše úhrady za užívání železniční dopravní cesty třetími osobami se stanoví podle cenových předpisů.

K § 4k

Vzhledem k tomu, že České dráhy byly zřízeny zákonem, a proto nemají zakladatele, je nezbytné, aby ministerstvo dopravy mělo v oblasti privatizace ve vtahu k Českým dráhám práva a povinnosti zakladatele.

Pro odlišení jízdného a přepravného pracovníků Českých drah od tarifní povinnosti, vyplývající z případných závazků ve veřejném zájmu, je obdobně jako ve zrušeném zákonu č. 68/1989 Sb., o organizaci Československé státní dráhy, umožněno ministerstvu dopravy stanovovat tento specifický tarif v rámci existence podmínky reciprocity, která vyplývá z mezinárodních dohod. Ministerstvo dopravy tento tarif vyhlašuje v souladu se zmocněním obsaženým v zákonu o dráhách.

K § 41

Do doby utavení orgánů Českých drah bude jejich působnost vykonávat zmocněnec vlády.

V Praze dne 19. května 1993

Václav Klaus, v. r.

předseda vlády České republiky

Jan Stráský, v. r.

ministr dopravy České republiky


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP