Ministr dopravy Jan Stráský
zaslal odpověď na interpelaci poslance Oldřicha
Vrchy dopisem ze dne 21. června 1993.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra dopravy Jana
Stráského na interpelaci poslance Oldřicha
Vrchy. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
MINISTR DOPRAVY | |
České republiky | V Praze dne ? června 1993 |
PhDr. Jan STRASKÝ | Č.j. 8 251/93 |
Vážený pane
poslanče,
K Vaší interpelaci
ve věci zhoršování kultury cestování
v železniční osobní přepravě
sděluji.
Souhlasím s Vaším
názorem, parametry osobních vozů 1., resp.
2. třídy neodpovídají úrovni
západních železničních správ.
V minulých letech byla ztrátová osobní
přeprava dotována z hospodářského
výsledku nákladní přepravy. V důsledku
pokračující restrukturalizace národního
hospodářství a vzhledem k politických
změnám v Evropě došlo
k podstatnému poklesu přepravní
práce nákladní dopravy a tím i tržeb
Českých drah. I přes značné
dotace státu do osobní železniční
přepravy, které jsou plánovány pro
rok 1993 ve výši 4,8 mld.Kč., nepokrývají
tržby 2 osobní přepravy i s uvažovanou
dotací náklady. Důsledkem toho je nedostatek
finančních zdrojů na železniční
provoz a současně s tím nebylo možno
realizovat prakticky žádné dodávky a
modernizace osobních vozů.
Přitom byla ze strany Českých
drah realizována úsporná opatření
včetně částečného omezení
osobní přepravy.
V roce 1993 došlo k dalšímu
zvýšení cen vstupů, zejména elektrické
energie. Platební neschopnost českých drah
již znemožňuje nákup potřebných
prostředků pro udržení kvality železničního
provozu a to včetně potřebných čistících
prostředků pro údržbu a opravy osobních
vozů.
Dosud málo rozvinutý
trh pracovních sil v české republice a úroveň
mezd v nekvalifikovaných profesích prohloubil v
posledním období nedostatek pracovníků
resp. pracovnic v profesi čistička osobních
vozů, kde došlo k podstatnému úbytku.
Stabilní umývače
pro mytí osobních vozů, které byly
vbudovány v dřívějších
letech neumožňují celoroční provoz
nedostatek finančních prostředků,
jak jsem již uvedl, neumožňuje v současné
době ani nákup čisticích prostředků.
Z hlediska mezinárodní
přepravy byl plánován nákup vhodných
osobních vozů s tlakotěsou skříní
a klimatizací, které jsou standardem u zahraničních
železničních souprav. V důsledku shora
uvedené finanční situace Českých
drah nejsou vytvořeny vlastní finanční
zdroje a nebyla odsouhlasena
účelová dotace státu pro tyto dodávky.
K tomu je nutno bohužel konstatovat, že i z hlediska
tuzemských výrobců došlo za posledních
pět let ke zvýšení cen dodávaných
lokomotiv a osobních vozů o jeden řád.
Částečné
zlepšení v mezinárodní přepravě
umožňuje dohoda Českých drah se sousedními
železničními správami ve věci
používání jejich osobních vozů
i na našich tratích, což podstatně zvyšuje
kvalitu a kulturu cestování. Vzhledem k odepsanosti
provozovaných osobních vozů je systémové
řešení
možno očekávat pouze s přispěním
účelové dotace ze státního
rozpočtu v rámci jeho projednávání
na rok 1994. Z hlediska motivace kvality udržovacích
prací je připravována změna v organizaci
Českých drah spolu se změnou ekonomického
řízení.
Podle platného železničního
přepravního řádu je povinen zaplatit
cestující v případě poškození
dopravního prostředku pokutu ve výši
30,- Kčs a případně náhradu
nákladů spojených s opravou. Problémem
je konkrétní zjištění viníků.
Vyloučení z přepravy je prováděno
s pomocí železniční
policie, o jejímž dalším působení
a rozsahu kompetencí na železnici se v současné
době jedná.
S pozdravem
Vážený pan Olřich Vrcha