kterým se mění
a doplňuje zákon české národní
rady č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými prostředky České
republiky a obcí v České republice (rozpočtová
pravidla republiky), ve znění zákona ČNR
č. 579/1991 Sb., zákona ČNR č. 166/1992
Sb., zákona ČNR
č. 516/1992 Sb. a zákona ČNR č. 10/1993
Sb.
kterým se mění
a doplňuje zákon České národní
rady č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými
prostředky České
republiky a obcí v české republice (rozpočtová
pravidla republiky), ve znění pozdějších
předpisů
Parlament se usnesl na tomto zákoně:
Zákon české
národní rady č. 576/1990 Sb. o pravidlech
hospodaření s rozpočtovými prostředky
České republiky a obcí v české
republice (rozpočtová pravidla republiky), ve znění
zákona ČNR č. 579/1991 Sb., zákona
ČNR č. 166/1992 Sb., zákona ČNR č.
516/1992 Sb. a zákona ČNR č. 10/1993 Sb.,
se mění a doplňuje takto:
1. § 36 zní:
(1) Ministr financí
je oprávněn
a) provádět opatření
potřebná k překonání dočasné
neshody mezí příjmy a výdaji státního
rozpočtu, například opatřovat prostředky
úvěrem až do výše nákupní
hodnoty 16 mld Kč na, peněžním trhu;
k tomu může zejména vydávat pokladniční
poukázky České republiky,
b) poskytovat státní
záruky k zajištění splátek úvěrů
jiných obdobných forem finanční výpomocí,
určených k financování vládou
schválených rozvojových programů.
Státní záruky, poskytnout pouze do výše,
v niž souhrn splátek úvěrů a
jiných obdobných finančních výpomocí,
splatných v jednotlivých kalendářních
rocích, nepřekročí v těchto
rocích 8 předpokládaných příjmů
státního rozpočtu republiky.
(2) Osoba, jejíž
závazek je zajištěn státní zárukou,
povinna uhradit České republice vše, co Česká
republika vynaložila na základě ručení
při uspokojení závazku. K zajištění
této úhrady zřídí ministerstvo
financi při poskytování stár záruky
zástavná právo k majetku osoby, jejíž
závazek má být státní zárukou
zajištěn.
(3) Pro státní
záruky podle odstavce 1 platí přiměřeně
příslušná ustanovení obchodního
zákoníku [§ 303 a násl. obchodního
zákoníku]. Pro zástavní právo
podle odstavce 2 platí přiměřeně
příslušná ustanovení občanského
zákoníku [§ 151a a násl. občanského
zákoníku]."
Tento zákon nabývá
účinnosti dnem vyhlášení.
kterým se mění
a doplňuje zákon České národní
rady č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými
prostředky České
republiky a obcí v České republice (rozpočtová
pravidla republiky), ve znění pozdějších
předpisu
1. Současný
stav
Současný způsob
poskytování státních záruk,
vycházející ze zákonného ustanovení,
které umožňuje ministru financí schvalovat
záruky do výše 10% objemu příjmů
schváleného státního rozpočtu
republiky na příslušný rok, pro současnou
potřebu krytí úvěrů nevyhovuje.
Zvýšení procenta státních záruk
vůči státnímu rozpočtu by nebylo
řešením, neboť by stále šlo
o statický, nesystémový přístup.
Usnesením vlády
ČR č. 465/1992 byly schváleny Zásady
pro poskytování státních záruk,
podle kterých se státní záruky poskytují
na úvěry financující rozvojové
programy s vlivem na ekologii, zaměstnanost, infrastrukturu,
životní prostředí, apod. Jde o oblasti,
za jejichž řádný provoz stát
spoluzodpovídá. Přednostně jsou poskytovány
záruky na úvěry od mezinárodních
institucí, kdy státní
záruka je předpokladem poskytnutí úvěru.
V rámci výše uvedeného usnesení
vlády byly schváleny prioritní projekty,
jejichž realizace probíhá.
Současná zákonná
úprava umožňuje ministru financí v roce
1993 poskytovat záruky do výše 34,2 mld Kč.
Tato částka představuje maximální
výši všech dosud nesplacených úvěrů
garantovaných státem.
Objem záruk poskytovaných
státním rozpočtem ČR za splácení
jistiny a případného úroku je zřejmý
z přiložené tabulky.
Rekapitulace současných
státních záruk včetně solidárního
ručení České republiky za závazky
Slovenské republiky ukazuje že limit za rok 1993 je
výrazně překročen:
Poskytnuté státní záruky (vč. převzatých od býv. FMF ) 21,8 mld Kč
Solidární ručení za závazky SOB vůči Slovenské republice 26,7 mld Kč
Solidární ručení za vládní úvěry Slovenské republiky 7,9 mld Kč
Celkem 56,4 mld Kč
Výše limitu 34,2 mld Kč
Překročení
limitu (při započtení solidárních
záruk) 22,2 mld Kč
Dále byla vládou
schválena záruka za poskytnutí úvěru
na: projekt TELEKOMUNIKACE I (12,3 mld Kč), je projednávána
záruka na výstavbu ropovodu Ingolstadt-Kralupy (cca
6 mld Kč), záruka a JE Temelín (cca 17 mld
Kč) a na projekt ENERGY II (odsíření
elektráren) ve výši cca 7,5 mld Kč.
V závěrečné fázi je příprava
záruční smlouvy na projekt městské
hromadné dopravy v Brazílii, na který vláda
ČR schválila záruku usnesením č.
479/1992 Sb. ve výši 2,7 mld Kč. Zároveň
vláda přislíbila garanci za poskytnutí
úvěrů a projekty v oblasti životního
prostředí ve výši cca 6, 5 mld Kč.
Dále probíhají jednání
na poskytnutí záruk pro rozvoj železnic, silnic,
na rekonstrukci letiště v Ruzyni. Požadavky ne
státní záruky budou zřejmě
vyplývat ze státní podpory exportu, jež
je v současné době rozpracovávána.
Z uvedeného výčtu
je patrno, že zcela aktuální potřeby,
a i bez zahrnutí solidárních záruk
jsou vyšší, nežli stávající
legislativní možnosti a značně překračují
současný limit daný rozpočtovými
pravidly.
2. Návrh řešení
Navrhovaná novela rozpočtových
pravidel umožní, aby výš státních
záruk, které bude přípustné
v daném roce přijmout, vycházela z vládou
schválených rozvojových programů,
ze zatížen, ekonomiky státem ručenými
úvěry a příjmů státního
rozpočtu v daném roce.
Pod zatížením
ekonomiky úvěry se z hlediska státního
rozpočtu rozumí souhrn splátek za dříve
poskytnuté úvěry, jež jsou vládou
garantovány na základě uzavřených
smluv a splátek úvěrů, které
bude možno v daném roce s ohledem na jejich splátky
zaručit.
Rozpočtovými pravidly
se určuje nepřekročitelné procento
dané poměrem výše splátek za
existující a potencionální úvěry
rozpočtového roku a příjmů
státního rozpočtu v tomto roce.
Toto procento je stanoveno tak,
aby vytvářelo možný prostor pro budoucí
státní záruky.
Naplňování
zmíněného procenta v jednotlivých
letech je uvedeno v tabulce. Jeho stanovení vycházelo
z následujících předpokladů:
- jmenovatelem jsou předpokládané
rozpočtové příjmy v jednotlivých
letech. Základnou je rok 1993, snížený
o 97,1 mld Kč příspěvku na sociální
zabezpečení,
- čitatel zahrnuje veškeré
splátky jistin, úroků a dalších
poplatků zaručených státem, včetně
závazků vyplývajících ze solidární
záruky za závazky Slovenské republiky,
Rozdíl mezi rozsahem splátek
odpovídajících stanovenému procentu
předpokládaných rozpočtových
příjmů a souhrnem splátek splatných
v uvedeném roce z již poskytnutého ručení
vytváří prostor pro splátky předpokládaných
úvěrů. Pro možnost poskytovat státní
záruky bude tudíž rozhodující
nejen splátkový kalendář dříve
poskytnutých úvěrů, ale i splátkový
kalendář za úvěry, na něž
se záruky teprve požadují.
Proto daleko více, nežli v současnosti bude
třeba věnovat pozornost rozložení splátek
za úvěry teprve požadované, aby nepříznivě
smluvený průběh splátek nebyl důvodem
pro neposkytnutí státní záruky.
3. Stanovení procenta
Pří modelování
navrhovaného postupu pro stanovení státní
záruk se vycházelo z následujících
ekonomických veličin pod uvedených v tabulce:
- příjmy státního
rozpočtu se
pohybují v rozmezí 247,4 mld Kč v roce 1993
(bez příspěvku na SZ) do 383,3 mld Kč
roce 2000,
- předpoklad státních
záruk v roce 1993 by
měl činit 94,5 mld Kč. Jde o souhrn dříve
uzavřených záruk, solidárního
ručení za Slovenskou republiku a záruk, jež
by měly být v roce 1993 poskytnuty na základě
požadavků, o nichž bylo do současnosti
pozitivně jednáno. této sumě nejsou
zahrnuty požadavky na záruky za projekt Energy II,
životní prostředí, rozvoj silnic, železnic,
rekonstrukci letiště Ruzyně a podporu exportu,
- splátky za úvěry
vyplývají ze splátkových kalendářů
platných a předpokládaných splátek
zaručených a pozitivně projednávaných
úvěrů.
Dostatečný prostor'pro
poskytování státních záruk
dává 89 zatížení splátek
vůči příjmům státního
rozpočtu. Při nižším zatížení
než 4% by v některých letech nebylo možné
ani pokrytí splátek z dříve uzavřených
záručních smluv. Např. v roce 18 9
5 dochází k jednorázovému výraznému
zvýšení objemu splátek tzv. centrálního
devizového zdroje (závazky ČSOB), kdy ministerstvo
financí ručí za splátky připadající
Slovenské republice. Obdobně v roce 1998 dochází
ke kumulativní úhradě úvěrů
od zahraničních
bank poskytnutých na podporu platební bilance, u
kterých je rovněž solidární ručení
za Slovenskou republiku.
Požadavek zvýšení
původně navrženého 5ti procentního
zatíženi na 8% vyplynul z jednání vlády
dne 28, dubna 1993. Důvodem rozšíření
navrženého rozsahu státních záruk
byla potřeba zajistit aplikaci exportní politiky
státu, jež by mimo jiné spočívat
v poskytování státních záruk
při získávání levných.
finančních zdroji na realizaci exportních
zakázek.
Praktické uplatnění
navrženého procenta znamená, že např.
v roce 1995, bude možno ručit za nové úvěry,
jejichž splátky v roce 1995 budou činit cca
12,1 mld Kč. Při desetiletém období
splácení a běžném úrokovém
zatížení by tak šlo o převzetí
garance za úvěry včetně úroků
v objemu cca 71 mld Kč.
V případě vyšších požadavků
úvěrů splatných v tomto období
bude zapotřebí projednat průběh splátek
tak, aby se jejich splácení nedotklo roků,
u nichž je zatížení splátkami dřívějších
úvěrů nejvyšší.
4. Rizika navrženého
postupu
a) Na straně předpokládaných
rozpočtových příjmů
Propočty vycházejí
z odhadu růstu hrubého domácího produktu
z 885 mld Kč v roce 1993 do 1610 mld Kč v roce 2000.
Tento vývoj zohledňuje pokles míry roční
inflace z 17,5% v roce 1993 na cca 5% v roce 2000. Výše
předpokládaných příjmů
počítá také s postupným snižováním
daňového zatížení. Kurs české
koruny vůči směnitelným měnám
je uvažován jako neměnný. Riziko může
vyplynout ze zásadně odlišného vývoje
rozpočtové politiky a příjmů
státního rozpočtu, než který
je odhadnut.
b) Na straně splátek
úvěrů
Při uzavírání
záručních smluv bývá k dispozici
často pouze předběžný splátkový
kalendář, který je po uzavření
příslušných úvěrových
smluv dodatečně zpřesňován.
Rizikem je i značný
časový odstup mezi uzavřením záručních
smluv a vlastním splácením úvěru,
v němž mohou nastat zcela odlišné majetkové,
finanční a jiné poměry, včetně
rizik plynoucích z devizových trhů.
Zvláštním problémem
by byly případy požadavku věřitele
na okamžitou splátku zbývající
části úvěru z důvodů
zásadních změn na straně dlužníka.
Tyto případné
zásahy mohou výrazně ovlivnit uvedené
propočty a narušit úvahy o výši
splátek v jednotlivých letech.
5. Poplatky za poskytnutí
státní záruky a závazky dlužníka
vůči ručiteli
Návrhem zákona se sice nestanoví povinnost
úhrady poplatků
který zaplatí dlužník věřiteli
za poskytnutí záruky. Jeho výše bude
stanovena v novele zákona ČNR č. 368/1992,
o správních poplatcích, která je připravována.
Vláda navrhla jeho výši 0,5% ze zaručené
částky. Prostředky získané
vybíráním tohoto poplatky
budou součástí plánované rozpočtové
rezervy, ze které budou hrazeny případné
dopady z realizace záruk na státní rozpočet
stanovení rezervy ke krytí rizik z ručení
se ve státním rozpočtu na příslušný
rok bude vycházet nejen z objemu, ale i z rizikovosti
jednotlivých záruk.
Při poskytnutí státní
záruky si ministerstvo financí zajištění
návratnost úhrad splátek úvěru.
za dlužníka provedených ze státního
rozpočtu písemnou smlouvou s dlužníkem
o zřízení zástavního prát'
na jeho majetek. Snahou ministerstva financí je zajistit
si tím způsobem návratnost státních
prostředků, které budou v případě
realizace záruky použity a tím minimalizovat
možnost přeměny záruky na formu nenávratné
dotace. Nemožnost tento požadavek uspokojit bude vytvářet
zábranu pro poskytnutí státní
záruky.
Obvykle půjde o zřízení
zástavního práva k nemovitosti dlužníka.
Na základě výpisu z listu evidence na katastrálním
úřadu a čerstvého znaleckého
posudku o ocenění majetku dlužníka si
ministerstvo financí zvolí nemovitost vhodnou k
zastaveni, ze stávajícího majetku nebo si
vyžádá jako zástavu budoucí nemovitosti
pořízenou ze zaručeného úvěru.
Zřízení zástavního práva,
na budoucí nemovitost by předpokládalo postupné
předávání části úvěrovaného
projektu do vlastnictví dlužníka a jeho dílčí
oceňování, Státní záruku
poskytne ministerstvo financí až po registraci zřízení
zástavního práva k majetku dlužníka
na katastrálním úřadu, bude-li k zajištění
splátek vyžadována zástava,nemovitým
majetkem.
Pokud dojde k realizaci státní
záruky a některé splátky úvěru
provede ministerstvo financí ze státního
rozpočtu, v případě neschopnosti dlužníka
vrátit tyto prostředky, bude ministerstvo financí
zpeněžovat majetek dlužníka přímo,
nebo na základě rozhodnutí soudu.
Praktické využití
hypotečního nároku ministerstva financí
ČR bude dále řešeno jednáním
s FNM, bankami, resp. pověřením instituce
zabývající se vymáháním
obdobných pohledávek.
6. Závěr
Navržená změna
rozpočtových pravidel by měla proběhnout
v blízké době, aby nový způsob
stanovení prostoru pro poskytování státních
záruk mohl být použit pro nutná ručení,
která jsou požadována již nyní.
Z toho důvodu i vláda pověřila předsedu
vlády, aby požádal o zkrácení
lhůt pro projednání zákonů
v Parlamentě.
Tato novelizovaná část
zákona bude zároveň připravena pro
využití při sestavení nových
rozpočtových pravidel platných od 1.1. 1994.
Navržená změna
zákona je zpracována dle závěrů
vlády České republiky, jež byly učiněny
na jejím zasedání dne 28. 4. 1993 a jež
vyústily v usnesení č. 202.
Propočtová východiska
pro stanovení limitu státních záruk
dle novelizovaných rozpočtových pravidel
v mil. Kč
1 Záruky za poskytnuté úvěry a splátky | 21,798 | 2,190 | 2,072 | 971 | 1,188 | 1,694 | 1,990 | 1,987 | 1,819 | 13,911 | 7,887 |
2 Záruky za závazky ČSOB a splátky 1) | 26,697 | 3,212 | 3,770 | 7,506 | 4,354 | 3,637 | 2,446 | 1,739 | 7 | 26,671 | 26 |
3 Záruky za vládní úvěry a splátky 2) | 7,907 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 5,407 | 0 | 0 | 7,907 | 0 |
4=1 až 3 Poskytnuté záruky a splátky | 56,402 | 5,902 | 6,342 | 8,977 | 6,042 | 5,831 | 9,843 | 3,726 | 1,826 | 48,489 | 7,913 |
5 Tramvaje-Brazílie 3) | 2,741 | 60 | 230 | 356 | 439 | 407 | 249 | 230 | 211 | 2,182 | 559 |
6 Telekomunikace 4) | 12,344 | 48 | 291 | 539 | 620 | 630 | 1,314 | 1,252 | 1,188 | 5,882 | 6,462 |
7 Ingolstadt | 6,000 | 800 | 800 | 750 | 700 | 600 | 3,650 | 2,350 | |||
8 JE Temelín 5) | 17,000 | 1,000 | 1,000 | 1,000 | 1,000 | 1,000 | 5,000 | 12,000 | |||
9=5 až 8 Předpokládané záruky a splátky | 38,085 | 108 | 521 | 895 | 2,859 | 2,837 | 3,313 | 3,182 | 2,999 | 16,714 | 21,371 |
10=4+9 Záruky a splátky celkem | 94,487 | 6,010 | 6,863 | 9,872 | 8,901 | 8,668 | 13,156 | 6,908 | 4,825 | 65,203 | 29,284 |
11 Předp. objem rozpoč. příjmů 6) | 247,400 | 268,700 | 274,800 | 290,000 | 308,400 | 333,400 | 357,900 | 383,300 | 2,463,900 | ||
12 8% rozpočtovaných příjmů | 19,792 | 21,496 | 21,984 | 23,200 | 24,672 | 26,672 | 28,632 | 30,664 | |||
13=10/11 Podíl splátek na příjmech | 2,43 | 2,55 | 3,59 | 3,07 | 2,81 | 3,95 | 1,93 | 1,26 | |||
14=12-10 Výše splátek potenciálních úvěrů v roce | 13,782 | 14,633 | 12,112 | 14,299 | 16,004 | 13,516 | 21,724 | 25,839 | 131,909 |
1) Na základě usnesení
vlády ČR č. 751/92 byla uzavřena smlouva
o solidárním ručení za závazky
ČSOH plynoucí z tzv.centrálního devizového
zdroje částka představuje podíl Slovenské
republiky na CDZ, za který ručí z titulu
solidární záruky Česká republika.
2) Jde o solidární
záruku za úhradu podílu Slovenské
republiky na vládních úvěrech, které
získala ČSFR od mezinárodních a zahraničních
bank k zajištění stability platební
bilance. V současné době probíhají
jednání s věřiteli a je reálné,
že se solidární záruka nebude vztahovat
na celou uvedenou částku.
3) Usnesením číslo
749/92 vláda ČR schválila poskytnuti státní
záruky. Vystavení příslušných
smluv je v závěrečné fázi.
4) Schváleno usnesením
vlády č. 122/93.
5) Uvedená částka
představuje pouze hrubý odhad.
6) Východisko (rok 1993)
sníženo o 97,1 mld Kč příspěvku
na SZ.