Zákon č. 135/1961
Sb., o pozemních komunikacích (silniční
zákon), ve znění zákona č.
27/1984 Sb., se doplňuje takto:
1. V § 6 se dosavadní
text označuje jako odstavec 1 a doplňují
se nově odstavce 2 a 3, které znějí:
"(2) Správce dálnic
vymezí na základě rozhodnutí vlády
úseky dálnic, které lze užívat
pouze za cenu sjednanou podle cenových předpisů.[Zákon
č. 526/1990 Sb., o cenách.]
Vymezené úseky dálnic je správce dálnic
povinen předem zveřejnit v Obchodním věstníku.
(3) Placení ceny za užívání
vymezených úseků dálnic nepodléhají
motorová a přípojná vozidla
a/ požární ochrany,
b/ Policie České republiky,
c/ Vojenské policie,
d/ zdravotnické a důlní záchranné služby,
e/ zdravotnické služby při přepravě nemocných a raněných,
f/ technické vyprošťovací
služby.".
2. V § 20 se dosavadní
text označuje jako odstavec 1 a doplňuje se nový
odstavec 2, který zní:
"(2) Ustanovení odstavce
1 se nevztahuje na zařízení umístěná
na dálnicích k účelu placení
ceny za užívání vymezeného úseku
dálnic.".
Obecná část
Naléhavá potřeba
urychlení výstavby dálnic s cílem
napojení evropskou síť, řešení
dopravních a ekologických problémů
a zvýšení kapacity hraničních
přechodů a transitních tras pro kamionovou
dopravu. Byla konstatována ve dvou základních
materiálech vlády České republiky,
týkajících se výstavby dálnic,
a to
- v usnesení vlády
ČR ze dne 25. září 1991 č.
357 k návrhu finačního zabezpečení
dostavby dálničního tahu D 5 Praha-Plzeň-Rozvadov
do roku 1997,
- v usnesení vlády
ČR ze dne 19. srpna 1992 č. 517 ke zprávě
o rozvoji dálnic v České republice a k informaci
o přípravě dostavby dálnic v České
republice a k informaci o přípravě dostavby
dálnice D 5.
Urychlení výstavby
dálnic podle přijatého programu předpokládá
vybudování 264 km během příštích
8-10 let. K realizaci tohoto programu je nezbytné využít
účasti zahraničního kapitálu.
Současná právní úprava pozemních
komunikací tuto účast neumožňuje.
Navrhovaná dílčí
novela zákona o pozemních komunikacích vychází
vstříc požadavku zainteresovat na výstavbě
a údržbě dálnic také soukromý
sektor a tím odlehčit státní rozpočet,
ze kterého je dosud výstavba a údržba
dálnic financována. Vzhledem k tomu, že dálnice
jsou ve vlastnictví České republiky, je vhodnou
formou zainteresování soukromého sektoru
na výstavbě dálnic a jejich údržbě
podle zahraničních zkušeností
forma smluvního předání již existujících
dálnic soukromé osobě do dlouhodobého
nájmu s tím, že na údržbu dálnic
nezíská soukromá osoba potřebné
finance ze státního rozpočtu, nýbrž
prostřednictvím finanční úhrady
vybrané od uživatelů dálnic nebo smluvního
předání práva na výstavbu dálnic
soukromé osobě s tím, že tato osoba
ze svých prostředků dálnice vybuduje
a návratnost investic ji zajistí dlouhodobý
nájem takto vybudovaných dálnic s možností
vybírání finanční úhrady
od jejich uživatelů.
Výše uvedenému
modelu financování výstavby a provozování
dálnic brání v našich podmínkách
současná právní úprava, která
neumožňuje užívání dálnic
za peněžní úhradu. Legislativním
záměrem předkládaného návrhu
zákona je zajistit návratnost cizích investic
do výstavby a údržby
dálnic zpoplatněním užívání
vymezených úseků dálnic. Z tohoto
důvodu se proto navrhuje nové znění
§ 6 a § 20.
Navrhovaná právní
úprava zákona o pozemních komunikacích
vychází ze zahraničních zkušeností
(Francie, Itálie, Anglie) a je v zásadním
souladu s praxí uplatňovanou v ES. Svědčí
o tom i zájem a předpokládá účast
evropských bank (EIB a EBRO) na financování
projektu dostavby dálnice D 5. Připravený
návrh je v souladu s legislativními záměry
Evropských společenství, konkrétně
s návrhem Komise Evropských
společenství COM (92) 405 final. Tento návrh
se v současné době projednává
v Radě ministrů Evropských společenství.
Navrhovaná právní
úprava neznamená, že jejím přijetím
dojde k zpoplatnění stávající
sítě dálnic. Přijetím navrhované
právní úpravy dojde pouze k právní
možnosti zpoplatnění užívání
vymezených úseků nově budovaných
dálnic. Realizace navržené obecné právní
možnosti bude vždy podléhat individuálnímu
posouzení a rozhodnutí ze strany vlády.
S realizací navrhované
právní možnosti se uvažuje zatím
pouze při přípravě dostavby dálnice
D 5 Praha - Plzeň - Rozvadov.
Z ekonomického hlediska
navržená právní úprava bude znamenat
pro Českou republiku přínos v možnosti
urychlení budování výkonné
dopravní infrastruktury v té části,
která umožní rychlé napojení
na evropské hospodářské systémy.
Způsob úhrady úvěrů a půjček
je navržen v zahraničí obvyklým způsobem,
t. j. zpoplatněním užívání
dálnic. To se jeví výhodným zejména
pro úseky dálnic D 5 a D 8 (Ústí/Lab.),
kde se předpokládá značný podíl
(až 50 %) zahraničních uživatelů.
Navrhovaná právní
úprava nebude mít negativní dopad na státní
rozpočet, naopak státnímu rozpočtu
odlehčí zejména v případě
rozsáhlejšího vstupu zahraničního
kapitálu do těchto aktivit.
Zvláštní
část
K § 6
Doplněním uvedeného
paragrafu se umožní, aby správce dálnic
(nebo nájemce) na úseku dálnic, který
správce dálnic vymezí na základě
individuálního posouzení a rozhodnutí
ze strany vlády, vybíral od uživatelů
dálnic cenu za jejich užívání
a uživatelům vzniká na základě
zákona povinnost
za užívání vymezených úseků
dálnic zaplatit. Výjimku mají pouze vozidla
taxativně v zákonu vymezená. Rozsah výjimek
pro určité kategorie vozidel odpovídá
rozsahu doporučovanému v rámci ES (ozbrojené
složky, záchranná a zdravotní služba).
Úhrada za užívání
dálnic je v návrhu pojata jako cena sjednávaná
podle cenových předpisů, na kterou se vztahují
cenové předpisy.
Vzhledem k tomu, že se navrhovanou
novelou zákona o pozemních komunikacích umožňuje
zpoplatnění vymezených úseků
dálnic, což může být citelným
zásahem pro uživatele dálnic, ukládá
se správci dálnic povinnost, aby zpoplatněné
úseky dálnic včas zveřejnil v Obchodním
věstníku.
K § 20
S ohledem na současnou
právní úpravu obsaženou v § 20
zákona o pozemních komunikacích, která
zakazuje na dálnicích, silnicích a místních
komunikacích umisťovat předměty, tvořící
pevnou překážku, je nutné doplnit toto
ustanovení tak, aby na vymezených úsecích
dálnic mohla být umístěna zařízení
potřebná pro placení ceny za užívání
dálnic.