Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1993

I. volební období

292 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslanců Jaroslava Sýkory a dalších

na ministra hospodářství Karla Dybu a na ministra státní kontroly Igora Němce

ve věci vrácení majetku KSČ a SSM lidu ČSFR

Ministr hospodářství Karel Dyba a ministr státní kontroly Igor Němec zaslali společnou odpověď na interpelaci poslanců Jaroslava Sýkory a dalších dopisem ze dne 18. května 1993.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně společnou odpověď ministra hospodářství Karla Dyby a ministra státní kontroly Igora Němce na interpelaci poslanců Jaroslava Sýkory a dalších. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 26. května 1993

Milan Uhde v. r.

Příloha

Odpověď ministra hospodářství a ministra státní kontroly na interpelaci poslanců PS ve věci vrácení majetku KSČ a SSM lidu ČSFR ze dne 20. 4. 1993

K dotazům uvedeným v interpelaci poslanců PS ze dne 20. 4. 1993, která nám byla zaslána dne 29. 4. 1993, uvádíme:

Dotaz č. 1 - zda již bylo přejímání majetku podle ústavního zákona č. 496/90 Sb. ukončeno a s jakými výsledky

Převzetí majetku býv. KSČ nebylo dosud ukončeno. V této souvislosti je nutné odlišovat majetek přebíraný okresními a obvodními úřady (majetek býv. OV a KV KSČ) a majetek podniků a hospodářských zařízení býv. KSČ.

Majetek, který měly převzít v souvislosti s naplněním úst. zák. č. 496/90 Sb. okresní a obecní úřady, byl převzat bez větších problémů. Neujasněnou otázkou dosud zůstává vydání finančních prostředků územními orgány býv. KSČ. Tyto finanční prostředky byly vydány jen v ojedinělých případech. V ostatních případech je jejich vydání vymáháno soudní cestou. Rozdělení převzatého movitého majetku realizovaly přímo okresní a obvodní úřady na základě us. vl. ČR č. 334 a 335 z května 1992, finanční prostředky byly soustředěny na zvláštním účtu MH ČR a dále OÚ vypracovaly a předložily MH ČR návrh na využití jimi převzatých nemovitostí.

Zcela specifickou a dosud nedořešenou otázkou zůstává převzetí finančních prostředků ÚV KSČ. Podstata průtahů spočívá v následujícím problému. Rozsah vyčísleného majetku, který měl ÚV KSČ vrátit, činil řádově cca 2 mld. Kčs. Toto vyčíslení však ÚV KSČ považoval zásadně za nesprávné a ve stanovisku předanému býv. federálnímu ministerstvu kontroly uplatnil rozpor cca 1,6 mld. Kčs ve prospěch KSČ.

V současné době provádí ministerstvo státní kontroly na ÚV KSČM kontrolu úplnosti a správnosti rozsahu vykázaného majetku, který má být vrácen lidu ČR. MH ČR je připraveno okamžitě řešit převzetí finančních prostředků (předpokládá se částka několika set miliónů) na zvláštní účet a navrhnout jejich využití pro humanitární účely ve smyslu us. vl. ČR č. 598 z 21. 10. 1992.

Býv. federální ministerstvo kontroly, jemuž bylo uloženo provést kontrolu rozsahu přebíraného majetku ÚV KSČ včetně jeho podniků a hospodářských zařízení však uplatněné námitky neprověřilo, nezaujalo k nim stanovisko a předalo ministerstvu státní kontroly ČR kontrolní materiály vztahující se k majetku ÚV KSČ nevyhodnocené a neuzavřené.

Ministerstvo státní kontroly ČR mělo snahu záležitost majetku ÚV KSČ, tj. jeho kontrolu a předání, urychleně dořešit již v roce 1992. Vedení KSČ však odmítlo umožnit kontrolu majetku s tím, že jde o majetek býv. federálního orgánu KSČ, což nepatří do kompetence ministerstva státní kontroly ČR.

Protože tyto kompetenční překážky byly zánikem federace k 1. 1. 1993 odstraněny, provádí v současné době MSK ČR na ÚV KSČM kontrolu úplnosti a správnosti rozsahu vykázaného majetku, který má být vrácen lidu ČR.

Důkladná kontrola majetku ÚV KSČ a jeho hospodářských zařízení je odborně a časově náročnou záležitostí, také i vzhledem k odlišnostem v metodice účtování býv. KSČ.

Nyní usilujeme o to, aby ÚV KSČM urychleně vydal finanční prostředky, tj. převedl je na zvláštní účet u ministerstva hospodářství ČR. Dále budeme prosazovat, aby tyto prostředky byly výhradně používány pro humanitární účely, zlepšení životních podmínek a postavení zdravotně postižené mládeže.

Podniky a hospodářská zařízení, u nichž byl ÚV KSČ zřizovatelem, byly přebírány zmocněnci FMF.

Po uzavření smlouvy mezi FMF a MHPR ČR o převodu majetku býv. KSČ z ČSFR na ČR v říjnu 1991 byly tyto podniky a hospodářská zařízení protokolárně převzaty od zmocněnců do správy MHPR ČR (dnes MH ČR).

Hospodářská zařízení byla, vzhledem k vysoké ztrátovosti v hospodaření, postupně likvidována a výtěžek byl soustředěn na zvláštním účtu MH ČR.

Podniky byly převedeny na formu hospodaření státních podniků. Jednalo se o Vydavatelství Florenc. Vydavatelství Panorama a Nakladatelství Svoboda - Libertas. Od ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR byly v té době převzaty s. p. Vydavatelství Deltapress a a.s. Česká typografie, jejichž zřizovatelem a zakladatelem bylo v té době MSNM ČR.

Dotaz č. 2 - jak bylo provedeno přejímání majetkových práv vedených v organizacích řízených komunistickou stranou na tzv. podrozvahových účtech a jak je zajištěno, že je organizace jako např. OSPAP odevzdají

Otázka úplnosti převodu majetkových práv býv. ÚV KSČ je prověřována v rámci kontroly úplnosti předávaného majetku ÚV KSČ ministerstvem státní kontroly ČR.

Dotaz č. 3 - jak bylo provedeno převzetí majetků KSČ nepřejímaných ustanovenými zmocněnci, aby nedošlo ke ztrátám

Jak již bylo uvedeno v odpovědi k dotazu č. 1, majetek, který nepřebírali zmocněnci, byl přebírán okresními a obvodními úřady. Jednalo se především o movitý majetek přebíraný od obvodních a krajských výborů býv. KSČ a využití tohoto majetku řešila vláda ČR svými usneseními č. 334 a 335 z května 1992.

Úplnost převzetí a správnost využití tohoto majetku byla kontrolována MSK ČR v letech 1991 a 1992 a vláda byla o výsledcích kontroly informována. Nedostatky byly operativně řešeny v součinnosti MH ČR a MSK ČR.

Majetek přebíraný zmocněnci představují hospodářská zařízení a podniky býv. ÚV KSČ. Tito zmocněnci byli jmenováni a jejich činnost byla řízena býv. federálním ministerstvem financí. Kontrola vykázaného majetku těchto hospodářských zařízení a podniků byla v kompetenci býv. federálního ministerstva kontroly, které ji také provádělo.

Dotaz č. 4 - jak se zajistí převzetí nemovitostí spravovaných obcemi a městy v rozporu se zákonem o vlastnictví České republiky

K převodu nemovitostí býv. KSČ do majetku měst a obcí docházelo ještě před účinností zákona ČNR č. 172/91 Sb. o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí. Jde o ojedinělé případy. Řešení převodu není v kompetenci ministerstva hospodářství ČR ani ministerstva státní kontroly ČR, ale příslušného okresního úřadu, který by měl vydání nemovitosti vyžadovat, příp. soudně vymáhat. Pokud máme poznatky, ve většině případů k převodu na stát, tj. na OÚ, již došlo.

Dotaz č. 5 - kdy bude Poslanecké sněmovně předložen návrh zásad zákona o zřízení a správě humanitárního fondu České republiky vybavený majetkem převzatým podle úst. zák. č. 496/90 Sb.

Vláda ČR přijala dne 21. 10. 1992 usnesení č. 598 k využití majetku bývalé KSČ a bývalého SSM v ČR, kterým zcela zásadně řeší využití majetku býv. KSČ. Vzhledem k tomuto přijatému rozhodnutí nebyl důvod k vypracování návrhu zásad zákona o zřízení a správě humanitárního fondu ČR.

V Praze dne 18. 5. 1993


 
Doc. Ing. Karel Dyba, CSc.
 
ministr hospodářství ČR
  
 
RNDr. Igor Němec
 
ministr státní kontroly ČR














Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP