Ministr hospodářství Karel Dyba a ministr
státní kontroly Igor Němec zaslali společnou
odpověď na interpelaci poslanců Jaroslava Sýkory
a dalších dopisem ze dne 18. května 1993.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně společnou odpověď
ministra hospodářství Karla Dyby a ministra
státní kontroly Igora Němce na interpelaci
poslanců Jaroslava Sýkory a dalších.
Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
Převzetí majetku býv. KSČ nebylo dosud
ukončeno. V této souvislosti je nutné odlišovat
majetek přebíraný okresními a obvodními
úřady (majetek býv. OV a KV KSČ) a
majetek podniků a hospodářských zařízení
býv. KSČ.
Majetek, který měly převzít v souvislosti
s naplněním úst. zák. č. 496/90
Sb. okresní a obecní úřady, byl převzat
bez větších problémů. Neujasněnou
otázkou dosud zůstává vydání
finančních prostředků územními
orgány býv. KSČ. Tyto finanční
prostředky byly vydány jen v ojedinělých
případech. V ostatních případech
je jejich vydání vymáháno soudní
cestou. Rozdělení převzatého movitého
majetku realizovaly přímo okresní a obvodní
úřady na základě us. vl. ČR
č. 334 a 335 z května 1992, finanční
prostředky byly soustředěny na zvláštním
účtu MH ČR a dále OÚ vypracovaly
a předložily MH ČR návrh na využití
jimi převzatých nemovitostí.
Zcela specifickou a dosud nedořešenou otázkou
zůstává převzetí finančních
prostředků ÚV KSČ. Podstata průtahů
spočívá v následujícím
problému. Rozsah vyčísleného majetku,
který měl ÚV KSČ vrátit, činil
řádově cca 2 mld. Kčs. Toto vyčíslení
však ÚV KSČ považoval zásadně
za nesprávné a ve stanovisku předanému
býv. federálnímu ministerstvu kontroly uplatnil
rozpor cca 1,6 mld. Kčs ve prospěch KSČ.
V současné době provádí ministerstvo
státní kontroly na ÚV KSČM kontrolu
úplnosti a správnosti rozsahu vykázaného
majetku, který má být vrácen lidu
ČR. MH ČR je připraveno okamžitě
řešit převzetí finančních
prostředků (předpokládá se
částka několika set miliónů)
na zvláštní účet a navrhnout
jejich využití pro humanitární účely
ve smyslu us. vl. ČR č. 598 z 21. 10. 1992.
Býv. federální ministerstvo kontroly, jemuž
bylo uloženo provést kontrolu rozsahu přebíraného
majetku ÚV KSČ včetně jeho podniků
a hospodářských zařízení
však uplatněné námitky neprověřilo,
nezaujalo k nim stanovisko a předalo ministerstvu státní
kontroly ČR kontrolní materiály vztahující
se k majetku ÚV KSČ nevyhodnocené a neuzavřené.
Ministerstvo státní kontroly ČR mělo
snahu záležitost majetku ÚV KSČ, tj.
jeho kontrolu a předání, urychleně
dořešit již v roce 1992. Vedení KSČ
však odmítlo umožnit kontrolu majetku s tím,
že jde o majetek býv. federálního orgánu
KSČ, což nepatří do kompetence ministerstva
státní kontroly ČR.
Protože tyto kompetenční překážky
byly zánikem federace k 1. 1. 1993 odstraněny, provádí
v současné době MSK ČR na ÚV
KSČM kontrolu úplnosti a správnosti rozsahu
vykázaného majetku, který má být
vrácen lidu ČR.
Důkladná kontrola majetku ÚV KSČ a
jeho hospodářských zařízení
je odborně a časově náročnou
záležitostí, také i vzhledem k odlišnostem
v metodice účtování býv. KSČ.
Nyní usilujeme o to, aby ÚV KSČM urychleně
vydal finanční prostředky, tj. převedl
je na zvláštní účet u ministerstva
hospodářství ČR. Dále budeme
prosazovat, aby tyto prostředky byly výhradně
používány pro humanitární účely,
zlepšení životních podmínek a postavení
zdravotně postižené mládeže.
Podniky a hospodářská zařízení,
u nichž byl ÚV KSČ zřizovatelem, byly
přebírány zmocněnci FMF.
Po uzavření smlouvy mezi FMF a MHPR ČR o
převodu majetku býv. KSČ z ČSFR na
ČR v říjnu 1991 byly tyto podniky a hospodářská
zařízení protokolárně převzaty
od zmocněnců do správy MHPR ČR (dnes
MH ČR).
Hospodářská zařízení
byla, vzhledem k vysoké ztrátovosti v hospodaření,
postupně likvidována a výtěžek
byl soustředěn na zvláštním účtu
MH ČR.
Podniky byly převedeny na formu hospodaření
státních podniků. Jednalo se o Vydavatelství
Florenc. Vydavatelství Panorama a Nakladatelství
Svoboda - Libertas. Od ministerstva pro správu národního
majetku a jeho privatizaci ČR byly v té době
převzaty s. p. Vydavatelství Deltapress a a.s. Česká
typografie, jejichž zřizovatelem a zakladatelem bylo
v té době MSNM ČR.
Otázka úplnosti převodu majetkových
práv býv. ÚV KSČ je prověřována
v rámci kontroly úplnosti předávaného
majetku ÚV KSČ ministerstvem státní
kontroly ČR.
Jak již bylo uvedeno v odpovědi k dotazu č.
1, majetek, který nepřebírali zmocněnci,
byl přebírán okresními a obvodními
úřady. Jednalo se především o
movitý majetek přebíraný od obvodních
a krajských výborů býv. KSČ
a využití tohoto majetku řešila vláda
ČR svými usneseními č. 334 a 335 z
května 1992.
Úplnost převzetí a správnost využití
tohoto majetku byla kontrolována MSK ČR v letech
1991 a 1992 a vláda byla o výsledcích kontroly
informována. Nedostatky byly operativně řešeny
v součinnosti MH ČR a MSK ČR.
Majetek přebíraný zmocněnci představují
hospodářská zařízení
a podniky býv. ÚV KSČ. Tito zmocněnci
byli jmenováni a jejich činnost byla řízena
býv. federálním ministerstvem financí.
Kontrola vykázaného majetku těchto hospodářských
zařízení a podniků byla v kompetenci
býv. federálního ministerstva kontroly, které
ji také provádělo.
K převodu nemovitostí býv. KSČ do
majetku měst a obcí docházelo ještě
před účinností zákona ČNR
č. 172/91 Sb. o přechodu některých
věcí z majetku České republiky do
vlastnictví obcí. Jde o ojedinělé
případy. Řešení převodu
není v kompetenci ministerstva hospodářství
ČR ani ministerstva státní kontroly ČR,
ale příslušného okresního úřadu,
který by měl vydání nemovitosti vyžadovat,
příp. soudně vymáhat. Pokud máme
poznatky, ve většině případů
k převodu na stát, tj. na OÚ, již došlo.
Vláda ČR přijala dne 21. 10. 1992 usnesení
č. 598 k využití majetku bývalé
KSČ a bývalého SSM v ČR, kterým
zcela zásadně řeší využití
majetku býv. KSČ. Vzhledem k tomuto přijatému
rozhodnutí nebyl důvod k vypracování
návrhu zásad zákona o zřízení
a správě humanitárního fondu ČR.
V Praze dne 18. 5. 1993