61. § 38 zní:

"§ 38

(1) Pro daňové účely s výjimkou uvedenou v odst. 2, se používají kursy devizového trhu vyhlášené eskou národní bankou (devizy, valuty) uplatňované v účetnictví 20) poplatníků; pokud poplatník není účetní jednotkou 20) používají se tyto kursy:

a) u poplatníků s nabídkovou povinností 35) kurs "nákup" nebo "prodej" v okamžiku zúčtování s bankou,

b) u poplatníků bez nabídkové povinnosti 35) kurs "střed" vyhlášený eskou národní bankou poslední kalendářní den předchozího měsíce,

(2) Při přepočtu daně z příjmů z úroků na devizových účtech a vkladních listech znějících na cizí měnu, z nichž je daň vybírána zvláštní sazbou podle 36 odst. 2, se použije kurs "střed" vyhlášený Českou národní bankou (valuty, devizy) ke dni připsání úroků ve prospěch poplatníka. Takto vypočtená daň se nezaokrouhluje.".

62. V § 39 se na konci tečka nahrazuje čárkou a doplňuje písmeno f), které zní:

"f) stanovit pro účely tohoto zákona obecně závazným právním předpisem důsledky z přechodu účtování ze soustavy jednoduchého účetnictví do soustavy podvojného účetnictví a naopak.".

63. V § 40 odst. 3 se na konci tečka nahrazuje středníkem a doplňuje text, který zní: "dojde-li při provozu malých vodních elektráren k překročení hranice 200 tisíc kWh vyrobené energie ročně, jsou předmětem daně pouze příjmy z energie vyrobené nad tento limit.".

64. § 40 odst. 4

V § 40 odst. 4 se za slova " § 36 odst. 2" vkládají tato slova "písm. a) bod 8 a".

65. V § 40 odst. 5 se na kanci doplňují tato slova "s výjimkou základních prostředků, jejichž zůstatková cena je nižší než 10 000 Kč a zahrne se přímo do výdajů (nákladů)".

66. V § 40 odst. 8 se slova ", u nichž bylo sjednáno právo koupě najaté věci" se nahrazují slovy "o finančním pronájmu s následnou koupí najaté věci, které byly sjednány".

67. V § 40 odst. 11 se slova ", u nichž bylo sjednáno právo koupě najaté věci" nahrazují slovy "o finančním pronájmu s následnou koupí najaté věci, které byly sjednány".

68. § 40 se doplňuje o odstavce 12 až 15, které znějí:

"(12) Důlní díla provozovaná před 1. lednem 1993 lze odpisovat jako celý soubor jednotnou roční sazbou ve výši 4 % ze vstupní ceny souboru.

(13) Ustanovení 25 písm. w) se nepoužije za zdaňovací období roku 1993 na úroky plynoucí z úvěrů a půjček sjednaných do konce roku 1992.

(14) Pro zdaňovací období 1993 příjmy plynoucí poplatníkovi neúčtujícímu v soustavě podvojného účetnictví nejdéle do 15 dnů po skončení roku 1992, které hospodářsky souvisí s předchozím zdaňovacím obdobím, se považují za příjmy zdaňovacího období 1993. Při posuzování výdajů se postupuje obdobně.

(15) Za částky, které již byly u téhož poplatníka zdaněny podle tohoto zákona (23 odst. 3 písm. c) se pro zdaňovací období roku 1993 považují i částky zdaňované podle předpisů platných do konce roku 1992.".

69. V položce 3 přílohy k zákonu se číslo odpisové skupiny "4" nahrazuje číslem odpisové skupiny "3".

70. V položce 3 přílohy k zákonu se text v písmenu a) "stroje a zařízení přenosné a pojízdné 3" nahrazuje těmito slovy:

"a) zařízení chladicí a mrazicí (obor 432) 2".

71. V položce 4 přílohy k zákonu se text v písmenu a) "nářadí ruční mechanizované (obor 414)" nahrazuje slovy:

"a) nástroje řezné, střižné a tvářecí normalizované a nářadí a nástroje zeměvrtné (obor 411 s výjimkou 411 8), nářadí upínací běžné (obor 412)

nářadí řemeslnické (obor 413)

nářadí ruční mechanizované (obor 414)

nářadí upínací, řezné a ruční, měřidla a nástroje tvářecí, nenormalizované a nástroje diamantové (obor 415)

prostředky a nástroje brousicí (obor 421) 1".

72. Položka 5 přílohy k zákonu zní:

"(5) Přístroje a zvláštní technická zařízení (Třída 5) 2 z toho:

a) zařízení návěstní a zabezpečovací (obor 404) s výjimkou výrobků pro zabezpečovací zařízení k ostraze elektromechanické a elektronické

(obor 404 6) 3 b) přístroje měřící elektronické a mikroskopy elektronové (obor 391) 1

c) zařízení reprografická.(obor 401) 1

d) stroje, přístroje a zařízení kancelářská

(obor 402) 1

e) stroje na zpracování dat (obor 403) 1".

73. Položka 7 přílohy k zákonu zní:

"(7) Inventář (Třída 7) 2 z toho:

a) výrobny ortopedické a protetické, výrobky oční optiky a ochranné pomůcky (obor 793) 1

b) výrobky ozdobnické (obor 746) 1".

74. V poznámce +) pod čarou přílohy k zákonu se za slovo "postupuje" vkládá slovo "zejména".

75. V položce 10 přílohy k zákonu se slovo "pořízenému" nahrazuje slovem "nabytému".

76. V poznámce ++) pod čarou přílohy k zákonu se na konci doplňují slova "a předpisů jej provádějících'".

77. Položky 12, 13, 14 a 16 se vypouštějí a dosavadní položka 15 se označuje jako položka 12.

Čl. II

Zákon České národní rady č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění zákona č. 35/1993 Sb., se mění a doplňuje takto;

1. Poznámka pod čarou 1b zní:

"1b) 36 odst. 1 a 2 zákona ČNR č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.".

2. V § 6 se za odstavec 3 vkládá nový odstavec 4 tohoto znění: "(4) Plátcem daně se rozumí též zahraniční subjekt, který má na území české republiky stálou provozovnu."

3. V § 40 odst. 9 se na konci vypouštějí tato slova "a v přiznání uvést též likvidační zůstatek".

4. § 42 odst. 2 zní:

"(2) Fyzické osoby, které nemají v České republice bydliště ani se zde obvykle nezdržují, přihlásí ke stanovenému datu byty a nebytové prostory, které vlastní v České republice.".

5. § 42 odst. 4 zní:

"(4) Právnické a fyzické osoby nepřihlašuji ke stanovenému datu nemovitý majetek, který vlastní na území České republiky.".

6. § 42 odst. 6 zní:,

"(6) Vláda České republiky stanoví obecně závazným právním předpisem vždy nejméně 6 měsíců předem rok, v němž bude přiznání předloženo. Přiznání se podává správci daně místně příslušnému ke správě daní z příjmů, a to vždy do 31. května a podle stavu k 1. lednu roku, v němž se přiznání podává. Přitom se postupuje přiměřeně podle ustanovení § 40, 41 a 43.".

7. § 42 odst. 7 písm. a) zní:

"a nemovitý majetek v cizině, byty a nebytové prostory.".

8. V 46a odst. 1 se na konci doplňují slova ", pokud zvláštní zákon nestanoví jinak.".

9. V § 77 se za odstavec 2 vkládá nový odstavec 3 tohoto znění:

"(3) Poplatníci, jejichž poslední známá daňová povinnost přesáhla 10 000 Kč, avšak nepřesáhla 100 000 Kč, platí pololetní zálohy na daň na běžné zdaňovací období, a to ve výši 40% (2/5) poslední známé daňové povinnosti. Pololetní zálohy jsou splatné do konce každého kalendářního pololetí.".

10. V § 77 se odstavce 4 až 11 označují jako odstavce 5 až 12.

11. V § 77 odstavci 4 se částka 10 000 Kč mění na 100 000 Kč.

12. V § 79 odst. 1 se na konci první věty doplňují slova "s výjimkou § 36 odst. 3".

"Čl.III

Předseda poslanecké sněmovny Parlamentu se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů České republiky vyhlásil úplné znění zákona o daních z příjmů č. 586/1992 Sb., jak vyplývá, z pozdějších předpisů.

Čl. IV

Ustanovení tohoto zákona se použijí poprvé pro zdaňovací období 1993 s výjimkou ustanovení, podle nichž se daň vybírá zvláštní sazbou.

Čl.V

Tento zákon nabývá účinnosti dnem...........".

Důvodová zpráva

k návrhu zákona

ze dne.......,.... 1993,

kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady

č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona České národní rady č. 35/1993 Sb. a zákona České národní rady č. 96/1993 Sb. a zákon České národní rady č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění zákona České národní rady č. 35/1993 Sb.

I. Obecná část

Daňová soustava platná od 1. ledna 1993 se v podstatě přibližuje k soustavám uplatňovaným ve státech Evropských společenství. U daní z příjmu to znamenalo opuštění analytického systému zdanění příjmů a přechod k syntetické právní úpravě při naplnění záměru posílit princip daňové spravedlnosti. Možnosti urychleného odpisování, možnosti umořování ztrát a snížení sazby mají zásadní význam i z hlediska stimulace podnikatelských aktivit.

Daně z příjmů stejně jako ostatní nové daně v rámci daňové reformy se při svém zavádění setkávají s dílčími problémy. Obtíže působí například forma zdanění podílových fondů v rámci investiční společnosti, problémy se ukazují v tzv. neziskovém sektoru, připomínky jsou též k placení záloh na daň.

Předkládaný návrh novely zákona se omezuje na minimum věcných změn. Se zásadnějšími věcnými změnami spočívajícími např. v dílčí úpravě sazeb daní, daňového zatížení rozdělovaného zisku (dividend) a zdanění úroků bude účelné uvažovat na základě podrobnějších analýz nejdříve k 1. lednu 1994.

Finanční dosah

Změna v placení záloh na daně z příjmů v pásmu minnulé daňové povinnosti přes 10 tis. Kč a do 100 tis. Kč bude spojena se snížením daňového výnosu v roce 1993 o cca 0,6 mld Kč a jeho přesunem do roku 1994.

Navržené zvýhodnění strojních investic pořízených v roce 1993 odečtem 10% vstupní ceny od základu daně se projeví převážně až při výpočtu daně z příjmů za rok 1993 snížením inkasa daně v r.oce 1994, které by nemělo překročit 3 mld Kč.

Ostatní navrhované úpravy nemají významnější dopad na předpokládaný výnos daně a sledují, aby předpokládaného výnosu bylo dosaženo.

II. Zvláštní část

K článku I

K bodu 1 a 8

Navrhovaná úprava vymezuje u zahraničních odborníků (expertů) daňovou povinnost pouze na příjmy ze zdrojů na území České republiky, bez ohledu na dobu jejich pobytu na našem území. Návrh současně zohledňuje pro účely stanovení základu daně zvýšené výdaje těchto osob spojené s pobytem na našem území formou paušálního odpočtu z úhrnu příjmů ze závislé činnosti.

K bodu 2

Z praktických důvodů bylo nutno v tomto ustanovení postihnout i tu skutečnost, že příjmy resp. výdaje mohou souviset se zdaňovacím obdobím uplynulým i následujícím. Úprava má zamezit administrativně náročnému rozdělování příjmů a výdajů do příslušných zdaňovacích období.

K bodu 4

Navrhovaná úprava umožňuje administrativně jednodušší způsob zdanění, tj. použití zvláštní sazby ve výši 10 9 při zdaňování nízkých příjmů ze závislé činnosti vyplácených druhým a dalším zaměstnavatelem, a to bez ohledu na dobu trvání uzavřeného právního vztahu.

K bodu 5

Navrhovaná úprava pod písm. j) navazuje na uzavřené smlouvy o zamezení dvojího zdanění. Podle těchto smluv podléhají mzdy a platy, které pobírají poplatníci s bydlištěm v jednom smluvním státě z důvodu zaměstnání ve druhém smluvním státě, zdanění v tomto druhém smluvním státě, pokud se příjemce zdržuje ve druhém smluvním státě déle než 183 kalendářních dnů v kalendářním roce.

K bodu 7

Navrhovaná úprava zjednodušuje a sjednocuje podmínky pro přiznání částky na částečnou úhradu nákladů zaměstnance na cestu do práce a zpět, bez ohledu na způsob dopravy do zaměstnání.

K bodu 10 a 11

Navržená úprava reaguje na zatížení poplatníků vysokým pojistným na sociální a zdravotní pojištění: Takto bude nadále možno zohlednit vedle paušálu na výdaje i skutečně zaplacené pojistné. Z toho důvodu se navrhuje snížit sazba paušálu ze 30% na 25% u příjmů ze živností, z jiného podnikání podle zvláštních předpisů a z výkonu nezávislého povolání, kde s ohledem na budoucí vyšší pojistné byl při projednávání návrhu zákona o daních z příjmů v ČNR paušál zvýšen na 30 %. Toto zvýšení je nedostačující a vhodnější je proto uznat do výdajů plné zaplacené pojistné a paušál snížit.

K bodu 13

Obdobně jako u příjmů z podnikání a jiné samostatné výdělečné činnosti je v tomto ustanovení zdůrazněno, že výdaje procentní sazbou z příjmů zahrnují veškeré výdaje poplatníka související s příjmem (tj. např. výdaje za materiál, energii, mzdy, odpisy hmotného a nehmotného majetku apod.).

K bodu 14

Toto ustanovení bylo upraveno proto, aby byl sjednocen postup při zdanění příjmů dle § 9 a 10.

K bodu 15

Toto ustanovení by mělo bránit spekulativním přesunům výdajům mezi účastníky sdružení.

K bodům 16 až 18, 22 a 30

Příjmy, které nejsou předmětem daně se rozšiřují o příjmy, které nebudou předmětem daně obdobně jako u fyzických osob. Ve vazbě na zákon o investičních společnostech a investičních fondech, který stanoví povinnost účtovat o jednotlivých podílových fondech oddělené v soustavě podvojného účetnictví, má navrhovaná úprava zajistit u jednotlivých podílových fondů návaznost mezi docíleným hospodářským výsledkem a daňovou povinností ve zdaňovacím období.

Navrhovaná úprava dále sleduje umožnit v praxi realizovat dosud zákonem pouze deklarovaný jednotný systémový přístup zdanění všech subjektů provozujících podnikatelské aktivity, a to bez ohledu na jejich hospodářsko právní formu. Tento záměr stávající úpravou realizovat nelze, neboť členění činností pouze odvolávkou na obchodní zákoník je pro tento typ organizaci, nepoužitelné. Proto se navrhuje zdaňovat veškerou činnost, kterou se zisk dosahuje, respektive kterou lze zisku dosáhnout. Tato formulace zároveň umožňuje uplatnit i u těchto subjektů dle § 34 i případnou ztrátu z podnikatelských aktivit. Následující částí zákona jsou pak osvobozeny příjmy z činností, které jsou jejich posláním a nemohou být předmětem soutěže s jinými osobami. Navrhované znění značně omezí možnost spekulativně prohlašovat a při vzniku těchto subjektů registrovat za poslání jinak obecně běžné podnikatelské aktivity. Současně se zabrání dosud "neomezenému" přesunu nezdaněných finančních zdrojů prostřednictvím reklamy od tuzemských fyzických a právnických osob, které dosud nelze u "neziskových" příjemců danit a ztíží se i obcházení poskytování darů, které je pro daňové účely limitováno. Omezí se spekulativní zřizování "neziskových" subjektů přímo podnikateli k uspokojování jejich nezdaněné hmotné spotřeby.

U příjmů ze zahraničních reklam je stanoven odlišný přístup s ohledem na minimální riziko daňových úniků, pochopitelnou snahu příjemců finančních zdrojů z reklam získat všechny nabízené finanční prostředky za propagaci, která není hlavním cílem, ale prostředkem k dofinancování poslání. Příjmy z doplňkové činnosti jsou osvobozeny z důvodu spravovatelnosti daně, kdy její výnos by nebyl adekvátní zvýšené administrativě správců daně. S ohledem na možné daňové úniky formou kapitálové účasti na obchodních společnostech a na sjednocení zdaňování úroků z úsporných vkladů se navrhuje rozšířit dosavadní zdanění příjmů z výnosů z cenných papírů na všechny příjmy zdaňované zvláštní sazbou.

K bodům 19 a 20

Navržená úprava sleduje vymezení osvobozených příjmů v souladu s platnými předpisy. Návrh respektuje skutečnost, že při uvedených operacích vzniká pouze účetní výnos, který není reálně kryt finančními příjmy.

K bodům 21 a 24

Navrhovaná úprava má zajistit návaznost mezi hospodářským výsledkem a daňovým základem v průběhu likvidace poplatníka a zabránit možnému vícenásobnému zdanění některých prostředků získaných zpeněžením likvidační podstaty. Rovněž budou odstraněny nejasnosti ohledně vymezení obsahu pojmu likvidační zůstatek pro účely tohoto zákona, které zatím bylo odlišné od obchodního zákoníku.

K bodu 23

U poplatníků daně z příjmů právnických osob účtujících v soustavě jednoduchého účetnictví se navrhuje ustanovení uplatňované obdobně u poplatníků daně z příjmů fyzických osob.

K bodu 26

Ustanovením se zajistí, aby částka, která bude přesahovat stanovený poměr úvěrů a základního jmění, byla považována za skryté vyplácení podílů na zisku (dividend).

K bodu 27

Výčet zdrojů příjmů v cizině se doplňuje o nový bod tak, aby podléhaly zdanění i podíly společníků veřejných obchodních společností a podíly komplementářů komanditních společností.

K bodu 29

V návaznosti na podporu reinvestování, viz bod 58 se doplňuje ustanovení, na základě kterého se zvýší základ daně při nesplnění podmínek stanovených pro reinvestování.

K bodu 30

Původní znění je upraveno v návaznosti na postupy účtování.

K bodu 31

Toto ustanovení upřesňuje vymezení základu daně při ukončení podnikatelské činnosti s přihlédnutím k odlišnostem jednoduchého a podvojného účetnictví.

K bodu 32

Navrhovaným doplněním se zohledňuje jako výdaj i příslušná část opravné položky vztahující se k vyřazenému hmotnému a nehmotnému majetku.

K bodu 33

Pokud jde o pojistné týkající se společníků veřejné obchodní společnosti a komplementářů komanditních společností, doplňuje navržená úprava stávající úpravu v § 7 zákona. Jednoznačně je tedy stanoveno, že v uvedených případech veřejná obchodní společnost nebo komanditní společnost mohou pojistné za společníky a komplementáře zahrnout do nákladů.

K bodu 34

Navržená úprava zahrnování nájemného týkající se nájemného u finančního pronájmu s následnou koupí najaté věci, sleduje u poplatníků účtujících v soustavě jednoduchého účetnictví postupné zahrnování splátek nájemného do výdajů obdobně jako v podvojném účetnictví.

K bodům 35, 36 a 40

Navržená změna týkající se uplatňování výdajů na pracovní cesty na dopravu motorovým vozidlem, reaguje na potřebu zohlednit různé podmínky při provozu motorových vozidel. Za současného stavu není možné zohlednit např. objektivně vyšší spotřebu pohonných hmot u vozidel taxislužby, autoškol za km ujeté ve městě, v zimním období apod., současně se přiznává poplatníkovi možnost uplatnit výdaje za pohonné hmoty ve výši prokázané doklady o nákupu pohonných hmot, což podle současné úpravy není možné.

Zároveň se stanoví i možnost využít paušální sazby při provozu nákladních automobilů a autobusů nezahrnutých v majetku pro podnikání poplatníka s tím, že základní náhrada pro osobní silniční motorová vozidla se pro nákladní automobily zvyšuje na dvojnásobek.

K bodům 37 a 41

Jedná se o upřesnění uznávaných nákladů při obchodování s cennými papíry a při prodeji hmotného majetku určeného k odpisována.

K bodu 42

Navrhovaná úprava navazuje na účetní předpisy.

K bodu 43

Dosavadní úprava by negativně ovlivňovala tržní vztahy mezi nezávislými subjekty a značně omezovala možnosti poskytování úvěrů a půjček českým podnikatelům ze zahraničí. Cílem navrhovaného opatření je zamezit spekulativnímu snižování zisku příjemce úvěrů, ke kterému dochází zejména v případech kapitálově a personálně zpřízněných podnicích. Kapitálová zpřízněnost se vymezuje obdobně, jako ve většině smluv o zamezení dvojího zdanění.

K bodům 44 a 45

Upřesňuje se definice hmotného majetku se záměrem zamezit možným odlišným výkladům.

K bodu 46

U nehmotného majetku se stanoví minimální hodnota zřizovacích nákladů pro účely odpisování.

K bodu 47

Za účelem odstranění tvrdosti se rozšiřuje možnost uplatnění poloviny ročního odpisu i v případě privatizace, zrušení bez likvidace nebo s likvidací. Je zachován princip odpisu jedné poloviny s ohledem na možnost odepsání druhé poloviny u nového vlastníka.

K bodu 49

Zamezuje se možnému dvojímu zahrnování odpisů do nákladů u majetku pořizovaného formou finančního leasingu.

K bodu 50

Výčet majetku vyloučeného z odpisování se doplňuje o vnesený majetek do společnosti (družstva), pokud byl pořízen společníkem bezúplatně, např. obchodní značka, know-how apod.

K bodu 51

S ohledem na "daňové odpisování" u státních podniků a rozpočtových a příspěvkových organizací, které mají k majetku pouze právo hospodaření se pro účely odpisování upřesňuje pojem "vlastník".

K bodu 52

Technické zhodnocení provedené v prvním roce odpisování je z hlediska použití sazeb (koeficientů) považováno za součást vstupní ceny. Tímto se zamezuje případnému spekulativnímu použití sazby (koeficientu) pro zvýšenou vstupní cenu již v prvním roce odpisování.

K bodům 53, 54, 56

Navrhovaná ustanovení se systémově převádí z přílohy k zákonu. U majetku, který nelze zatřídit se snižuje doba odpisování na 8 let, která odpovídá průměrné době odpisování movitého majetku, u kterého mohou vznikat problémy se zatříděním.

K bodu 55

Upřesňují se podmínky pro odpisování u pronajímatelů, kteří pronajímají movité věci formou finančního leasingu s ohledem na možný rozdílný výklad stávajícího ustanovení.

K bodu 57

Do tohoto opatření se promítají změny ve zdaňování investičních společností a investičních fondů v návaznosti na body 22 a 60.

K bodu 58

Navrhovaná úprava sleduje..podporu rozvoje materiální základy podnikatelského sektoru.

K bodu 60

Za účelem jednotného zdaňování výnosů z cenných papírů sjednocuje se sazba pro všechny poplatníky včetně bank a pojišťoven, u kterých stávající ustanovení lze obcházet zakládáním nepeněžních dceřiných společností. Upřesňuje se základ daně prováděné srážkou z vypořádacího podílu a z podílu na likvidačním zůstatku. Doplňuje se ustanovení o zvláštní sazbě daně ve výši 25 %, která se neprovádí srážkou, a to u státních dluhopisů prodávaných pod jmenovitou hodnotu a u příjmů plynoucích z obměny portfolia cenných papírů investičních a podílových fondů. Sjednocuje se sazba daně na 25 z příjmů plynoucích z výnosů všech cenných papírů. Stejná sazba daně se navrhuje uplatnit z úroků z peněžních prostředků na vkladovém účtu plynoucím právnickým osobám.

K bodu 61

Sjednocuje se použití kursů pro daňové účely s účetními předpisy. Dále se upravuje způsob přepočtu úroků z devizových účtů pro účely zdanění úroků z úsporných vkladů zvláštní sazbou daně.

K bodu 62

Vzhledem k tomu, že Opatření k přechodu ze soustavy jednoduchého účetnictví do soustavy podvojného účetnictví a naopak nezahrnují důsledky tohoto přechodu na základ daně u fyzických osob, je třeba je promítnout do obecně závazné právní úpravy, V zákoně se navrhuje zmocnění pro ministerstvo s tím, aby mělo možnost tento postup upravit v prováděcím předpise.

K bodu 63

Stávající úprava týkající se osvobození příjmů z provozu malých vodních elektráren se navrhuje doplnit tak, aby poplatníci z obavy před ztrátou osvobození při výrobě většího množství energie nezastavovali jejich provoz. Tento postup by byl nežádoucí z hlediska jak ekonomického, tak i ekologického.

K bodu 64

Řešení navazuje na navrhované zdanění v bodě 60.

K bodu 65

Navržená úprava upřesňuje postup při zrychleném odpisování základních prostředků podle úpravy platné do konce roku 1992.

K bodu 68

Způsob doodepsání důlních děl před účinností zákona, uvedený původně v příloze k zákonu, se systémově začleňuje do přechodných a závěrečných ustanovení.

Z důvodu tvrdosti ustanovení o nízké kapitalizaci vůči subjektům, které měly sjednané úroky a půjčky před účinností zákona se navrhuje uplatnit toto ustanovení poprvé až za rok 1994.

Přechodná ustanovení je třeba doplnit o úpravu týkající se příjmů a výdajů plynoucích poplatníkům do 15. ledna 1993, které však hospodářsky souvisejí se zdaňovacím obdobím roku 1992, kdy tento postup nebyl možný. Podle navržené úpravy by příjmy i výdaje uskutečněné do 15. ledna 1993 zůstaly zahrnuty do základu daně za rok 1993, i když hospodářsky patří do předchozího zdaňovacího období.

K odstranění tvrdosti zákona se za částky zdaňované podle tohoto zákona budou považovat i částky zahrnuté do daňového základu podle předpisů platných do konce roku 1992.

K bodu 69 až 77

V navrhovaných změnách zařazení hmotného majetku do odpisových skupin jsou řešeny nejnaléhavější případy, kdy stanovená doba odpisování výrazně převyšuje předpokládanou dobu životnosti. Je řešeno i zařazení do odpisových skupin takového hmotného majetku, který byl do konce roku 1992 odpisován jako DKP.

K článku II

K bodu 2

Navržená úprava pouze jednoznačně vymezuje plátce daně.

K bodu 3

Upřesnění navazuje na navrženou úpravu základu daně v případě likvidace poplatníka.

K bodům 4 až 7

V souvislosti se zavedením daně z nemovitostí se ukázalo, že přiznání k této dani obsahuje všechny potřebné údaje týkající se nemovitostí na území České republiky a že není třeba požadovat, aby povinné osoby tyto údaje uváděly i do majetkových přiznání. Proto se navrhuje vypustit ze zákona tento požadavek.

Zavedení majetkových přiznání je finančně náročnou akcí, která je současně spojena se, značnými požadavky na administrativu nejen u správců daně, kteří budou majetková přiznání shromažďovat a zpracovávat, ale i pro povinné osoby. Přitom majetková přiznání mají sloužit pouze k tomu, aby finanční úřad verifikoval přiznání k daním z příjmů. Vzhledem k zavádění nové daňové soustavy je veřejnost i finanční správa přetížena novými úkoly s tím spojenými, přičemž není dosud v optimálním rozsahu zajištěna počítačová podpora při jejich plnění. Kromě toho nebyl zatím schválen zákon, který by upravoval postup při oceňování majetku, bez něhož nelze zajistit objektivní ocenění majetku a tedy i náležitou využitelnost majetkových přiznání. Proto se navrhuje zmocnit vládu České republiky, aby v návaznosti na vydání oceňovacího zákona a po vytvoření potřebných legislativních a technických podmínek, určila obecně závazným předpisem, v kterém roce budou přiznání předkládána.

K bodu 9

Navrhuje se rozšířit placení záloh na daň o pololetní zálohy a současně snížit jejich výši na 40% za každé pololetí z poslední známé daňové povinnosti přesahující 10 000 Kč do 100 000 Kč. Obdobně jako u čtvrtletních záloh je splatnost navržena k poslednímu dni příslušného období, tj. v tomto případě kalendářní pololetí.

K článku III

S ohledem na značný počet změn a doplňků a na předcházející novely se navrhuje vyhlášení úplného znění zákona o daních z příjmů.

K článku IV

Vzhledem k tomu, že se daň vyměřuje až po skončení celého zdaňovacího období, navrhuje se stanovit účinnost zákona na celé zdaňovací období roku 1993 s výjimkou ustanovení, podle kterých byla již daň vybrána srážkou v souladu s dosavadním zněním zákona.

Pokud by byla účinnost novely stanovena uprostřed zdaňovacího období, je nutno posunout účinnost bodu 15. k začátku dalšího zdaňovacího období.

V Praze dne 14. dubna 1993

Předseda vlády

Doc.Ing. Václav Klaus, CSc., v.r.

Místopředseda vlády a ministr financí

Ing. Ivan Kočárník., CSc., v.r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP