Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1993

I. volební období

/VII. volební období České národní rady/

223

ZPRÁVA

o činnosti ministerstva státní kontroly ČR za rok 1992

Ministr státní kontroly
 
České republiky
 


 Praha 4.března 1993
 čj: 228/93 - SM

Vážený pane předsedo,

na základě usneseni Poslanecké sněmovny z 3. schůze 28. ledna 1993, ke zprávě o situaci v kontrolních institucím České republiky - ministerstvu státní kontroly a Nejvyšším kontrolním úřadu, předkládám souhrnnou zprávu o činnosti ministerstva státní kontroly za rok 1992.

Chci zejména upozornit na základní linie činnosti v roce 1993, které se týkaly těchto oblastí:

1. zřízení 19 oblastních odborů ministerstva na území České republiky, vždy se sídlem v centru spádové oblasti (regionu) v průběhu 1. čtvrtletí 1992.

Konstituování těchto oblastních odborů bylo zahájeno 10.ledna a ukončeno 30.března 1992. Všichni nově přijatí, pracovníci (cca 200) prošli odborným školením, odbory byly dle finančních možností vybaveny materiálně i technicky. Od dubna 1992 se tyto odbory podílely na vlastní kontrolní činnosti, vedeny gestorskými odbory v Praze. Od 2. pololetí 1992 se plně zapojují do kontrolní činnosti dle plénu ministerstva. Koncem roku byla uskutečněna první kontrolní akce v gesci sekce oblastních odborů (viz str.13,14).

Oblastní pracoviště jsou organizačně podřízeny vedení ministerstva, v případě potřeby jsou pracovníci přeskupováni v závislosti na specifiku kontrolní akce i mimo vlastní region.

Přínos oblastních odborů je nesporný.Šetření je možné provádět po celé české republice detailně, kontrolní zásah je rychlejší a přesnější, informační hodnota materiálu daleko vyšší, nebo přesněji ilustruje daný stav. Pro další rozvoj oblastních odborů svědčí i fakt, že si získala společenskou prestiž a občané se na ně obracejí se svými podněty, stížnostmi a peticemi. V samotných regionech se oblastní odbory často stávají konzultanty pro prokuraturu, policii a další instituce.

2. Vlastní kontrolní činnost se soustředila především na problematiku privatizace. Chci upozornit na kontroly uplatňování zákona č.92 (o výsledku informováno ministerstvo pro privatizaci, Hospodářská rada, vláda), uplatňování zákona č. 171 a Fondu nár. majetku (o výsledku informována vláda a Rozpočtový výbor ČNR), použití finančních prostředků získaných z prodaného majetku na základě výjimky 95 zákona č. 92 (o výsledku informována vláda, předseda Rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu, Porada ekonomických ministrů).

Systémové kontrolní akce, které navazovaly již na činnost v roce 1991 (kontrola malé privatizace) přinesly do databáze ministerstva státní kontroly velké množství cenných informací a zkušeností, které se využívají při zpracovávání stanovisek k privatizačním projektům. Ministerstvo státní kontroly zde působí jako prvek prevence, smyslem této činnosti je předcházet porušení zákonů a komplexnějším chybám. (Výčet kontrolních akcí na str. 5 až 12 a 15 až 19 dokumentuje, že jak plánované plošné kontroly, tak operativní šetření i šetření stížností přinesly kontrolami zjištěné porušování zákonů, jimiž se nyní v řadě případů zabývají orgány činné v trestním řízení).

3. Dalším okruhem činnosti je dotační politika.V roce 1992 byly uskutečněny plošné kontroly dotací do společenských organizací (o výsledku informována vláda), prověrka hospodaření vybraných státních podniků ČSAD (informováni jednotliví zainteresovaní ministři), prověrka plnění opatření přijatých ke snižování spotřeby paliv (informována vláda a Rozpočtový výbor Parlamentu), kontrola oprávněnosti využití stavenišť. Stěžejní kontrolní akcí v tomto okruhu byla kontrola dotační politiky v agropotravinářském komplexu, plošná kontrolní akce, která navazovala na podobnou akci v roce 1991, jejímž důsledkem byla mj.změna pravidel dotační politiky (o výsledku byla informována vláda, Rozpočtový výbor Parlamentu, příslušní ministři, předseda Zemědělského výboru Parlamentu).

4. Nezanedbatelným okruhem kontrolní činnosti je ekologie. Kontrola využití prostředků státního rozpočtu na ekologické investice (o jejímž výsledku byla informována vláda a příslušné výbory Parlamentu) mimoto jednoznačně prokázala akceschopnost a účelnost zřízení oblastních odborů. Další kontrolní činnost v tomto okruhu se týkala programu PHARE, dlouhodobého kontrolního sledování problematiky freonů, kontrolní i teoreticko-analytická činnost v oblasti obranných reflexů veřejnosti vůči stavbám ve veřejném zájmu a postupy řešení v té to problematice (tzv.technology assessment).

5. Pokládám za nutné zvýraznit též sérii kontrol v oblasti bezpečnosti a obrany státu (podrobně viz str.12,13). V roce 1992 byly uskutečněny kontroly připravenosti objektů ČSA k předání pro civilní potřebu (o výsledku informována Rada obrany), dodržování zákona č.147/83 o zbraních a střelivu (Rada obrany, ministerstvo vnitra, ředitelství Policie ČR), zabezpečení přepravy výbušnin, stavu mobilizačních rezerv (informace předány zainteresovaným ministerstvům, Správě hmotných rezerv, Radě obrany, Výboru pro právní ochranu Parlamentu), kontrola civilní služby (informovali jsme Radu obrany, Výbor pro právní ochranu, Generální prokuraturu, příslušná vojenská velitelství).

6. Posledním systémově chápaným okruhem kontrolní činnosti, na který chci upozornit, je problematika samotné státní správy. V roce 1992 byla uskutečněna kontrola příčin nárůstu v čerpání z rozpočtu ČR na výkon státní správy (o výsledcích kontroly byla informována vláda), kontrola práce územních finančních orgánů (informováni předseda a místopředseda vlády, ministerstvo financi, Rozpočtový výbor Parlamentu), kontrola postupu při zajištění hmotného zabezpečení v nezaměstnanosti a státní politiky zaměstnanosti (informováni předseda a místopředseda vlády, Rozpočtový výbor), prověrka neslučitelnosti výkonů jiné výdělečné činnosti se zastávanými funkcemi ve státní správě (informována vláda), kontrola tvorby a čerpání položky "mzdové prostředky" v jednotlivých kapitolách státního rozpočtu (o výsledku informován předseda Parlamentu) apod.

Na str. 5 až 17 uvádím systematický přehled kontrolní činnosti za jednotlivé odbory ministerstva.

7. Neustále se rozšiřující formou činnosti ministerstva jsou tzv.operativní šetření na dožádání jiných orgánů, především pak orgánů činných v trestním řízení (vyčerpávající přehled nejvýraznějších akcí tohoto charakteru uvádím na str. 17 až 19).

8. Podstatnou částí činnosti je vyřizování stížností, podnětů a petic občanů (viz str. 11, 12 a rozbor na str. 20 až 26). Tato práce je mimořádně obtížná, neboť počet těchto podnětů neustále roste, jejich existence často ilustruje nízké právní vědomí občanů (ministerstvo často supluje právní poradenskou činnost), oblast stížností není dořešena legislativně, dosud není vládou ani Parlamentem zcela doceněn informační přínos plynoucí z vyřizování stížností, který podle našeho názoru přesně specifikuje problémové jevy ve společnosti a působí tak jako druh výzkumu veřejného mínění.

Ministerstvo státní kontroly usiluje o průběžný a kvalifikovaný kontakt s Poslaneckou sněmovnou Parlamentu prostřednictvím Bulletinu pro poslance vydávaného od ledna 1992 s informacemi o kontrolní činnosti. Předsedové jednotlivých výborů byli, dopisem vyzváni ke kontaktům s ministerstvem, poslancům, kteří mají zájem o konkrétní kontrolní zjištění nabízíme předložit na půdě ministerstva protokoly, je zde samozřejmě možnost konzultovat problematiku v okruhu vlastního zájmu jednotlivých poslanců, či záležitosti legislativní.

S pozdravem


Vážený pan

Milan Uhde

předseda

Poslanecké sněmovny Parlamentu

České republiky

Praha


 Nedílnou součástí tohoto materiálu jsou rozbory

MSK ČR


 Č.j.: 228/1993 - SM

V oblasti kontroly státního rozpočtu byla na podkladě závěrů jednání vlády ČR o některých otázkách státního rozpočtu ČR v roce 1991 provedena "Kontrola práce územních finančních úřadů" se zaměřením na plnění úkolů těchto orgánů, podmínek pro jejich činnost, strukturu činnosti, metodické řízení a technické vybavení. Cílem kontroly bylo vymezit problémové okruhy ovlivňující účinnost orgánů, které rozhodující měrou spolupůsobí při tvorbě příjmů státního rozpočtu. V rámci této kontroly byla prověřena postižitelnost nezdaněného kapitálu použitého v aukcích malé privatizace a ověření účinnosti územních finančních orgánů ve vyhledávání a i dodatečném zdaňování těchto podnikatelů. Dále odbor státního rozpočtu prováděl "Kontrolu tvorby a čerpání položky mzdové prostředky v jednotlivých kapitolách státního rozpočtu ČR na rok 1992", pro kontrolní a rozpočtový výbor ČNR bylo zpracováno "Stanovisko ke státnímu závěrečnému účtu ČR za rok 1991". Projednání vlády ČR, Hospodářské rady vlády ČR, pro poradu ekonomických ministrů a pro jednotlivá ministerstva bylo vypracováno 92 odborných stanovisek převážně ve spolupráci s právním odborem.

V oblasti společenské spotřeby, služeb a obchodu tyla kontrolní činnost zaměřena na "Kontrolu postupu při transformaci OÚNZ v České republice" s cílem ověřit postup okresních úřadů, pracovníků pověřených likvidací OÚNZ a ministerstva zdravotnictví ČR při transformaci OÚNZ. Účelem "Kontroly postupu při vyplácení hmotného zabezpečení v nezaměstnanosti" bylo ověřit oprávněnost vyplácení hmotného zabezpečení v nezaměstnanosti v souladu se stávajícími předpisy s cílem zabezpečit zvýšení hospodárnosti při vynakládání prostředků ze státního rozpočtu.

V rámci plánu kontrolní činnosti byla provedena kontrola plnění opatření z prověrky "Ochrana a evidence sbírkových předmětů v muzeích a galeriích" se záměrem prověřit plnění přijatých opatření k výsledkem kontroly provedené MSK ČR v roce 1991 včetně prověrky plnění usnesení vlády ČR š. 307/1991 k souhrnu opatření ke snížení kritické situace ochrany sbírek, expozic, depozitářů, muzei, galerií a památkových objektů v ČR.

V oblasti společenské spotřeby, služeb a obchodu byla dále řešena řada podnětů a stížností poslanců, členů vlády a občanů.

V oblasti územní správy byly v roce 1992 v návaznosti na plán kontrolní činnosti uskutečněny tři kontrolní akce a to:

- Kontrola příčin nárůstu čerpání prostředků v rozpočtu ČR na úhradu výdajů na výkon státní správy v ČR v letech 1990 - 1991 a předpoklad pro rok 1992,

- Kontrola účelného vynakládání poskytnutého příspěvku 8,5 mil. Kčs na nadaci Ford pomoci místní správě ČR

- Kontrola práce územních finančních úřadů.

Zároveň byl zpracován celorepublikový přehled působností inspekčních orgánů a orgánů státního odborného dozoru. Mimo plánovanou kontrolní činnost bylo v oblasti územní správy řešeno celkem 71 podání převážně směrovaných do oblasti výkonu státní správy orgány územní správy a samosprávy. Ve všech případech byla po ověření skutečností v podání uvedených prováděna buď operativní šetření nebo v těch případech, kdy podání se týkala výkonu samosprávných působností obcí nebo oblastí ležících mimo působnosti MSK ČR byli pisatelé informování o možnostech, které jim československý právní řád dává k ochraně jejich oprávněných zájmů.

V oblasti hospodářské politiky byla kontrolní činnost zaměřena na oblast transformace a privatizace státního majetku. Na základě usnesení 24. schůze ČNR z 8.11.1991 v souladu s plánem hlavních úkolů vlády ČR na rok 1992 a plánem kontrolní činnosti MSK ČR pro období 1. pololetí a 2. pololetí 1992 byla provedena "Kontrola uplatňování zákona č. 91/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby". Na základě výsledků prověrky byla m.j. usnesením vlády ČR č. 355 ze dne 13.5. 1992 uložena ministru pro správu národního majetku a jeho privatizaci a ministrům zakladatelům řada úkolů a přijata taková opatření, aby jejich realizací byl zkvalitněn další průběhy privatizace. Cílem kontroly "Uplatňování zákona ČNR č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku ČR" bylo působit na důsledné dodržování zákonných ustanovení při schvalování a realizaci privatizačních projektů a kontrolu plnění úkolů uložených usnesením vlády ČR č. 355/1992. Kontrola ukázala na některé nedostatky včetně porušování některých zákonných předpisů, které doprovázejí privatizační proces na všech jeho úrovních. Zároveň ukázala, že úkoly uložené usnesením vlády ČR č. 355/1992 byly plněny nedostatečně a opožděně. Výslednou zprávu projednala porada ekonomických ministrů dne 1.12.1992 a některé protokoly byly předány k dalšímu řízení Generální prokuratuře ČR. Zprávy o výsledku byly rovněž předány výboru pro plán a rozpočet ČNR.

Při kontrole uplatňování zákona ČNR č. 171/1991 Sb., bylo mimo jiné zjištěno, že v rozporu s právními předpisy:

- FNM ČR neoprávněně vynaložil finanční prostředky za rok 1991 a 1992 ve výši cca 21,8 mil. Kčs,

- MSNM ČR neoprávněně schválilo privatizační projekty akciových společností ve výši cca 189,0 mil.Kčs.

Generální prokuratuře ČR byly předány protokoly z těchto objektů:

- Fond národního majetku ČR,

- hotel Savoy Špindlerův mlýn,

- a. s. CIDEM Hranice,

- a. s. Jihočeské cihelny.

Zpráva o výsledku kontroly byla předána Ústředně kriminální policie a Službě pro ochranu ekonomických zájmů České republiky.

V průběhu 1. pololetí 1992 byla realizována operativní kontrola činnosti Poštovní novinové služby. Na závažné nedostatky, zejména v činnosti a hospodaření PNS, byl upozorněn Fond národního majetku ČR s tím, aby, jako rozhodující držitel akcií nově vzniklé PNS a.s. přijal věcná a personální opatření k zajištění odstranění zjištěných nedostatků. Výsledky z kontroly byly předány rovně k dalšímu řízení příslušnému finančnímu úřadu v Praze 3. Zjištění spočívalo v zkreslení hospodářského výsledku za rok 1991 ve výši 25,2 mil. Kčs z titulu nesprávně účtované remitendy vydavatelům. Dopad na zkreslený odvod do státního rozpočtu činil 13,9 mil. Kčs.

V oblasti hospodářské politiky bylo v průběhu roku 1992 šetřeno cca 100 podnětů vztahujících se především k průběhu transformace a privatizace státního majetku. Oprávněné podněty byly řešeny zejména v rámci shora citovaných kontrol.

V oblasti průmyslu byla důležitou prověrkou, jejíž výsledky byly předloženy na jednání Hospodářské rady vlády ČR a následně i vlády ve smyslu usnesení vlády ČR č. 439/1992 a č. 432/1992 "Kontrola plnění opatření uložených vládou ČR na základě prověrky odstraňování technických překážek obchodu se zeměmi Evropského Společenství".

Kontrola navazovala na výsledky kontroly MSK ČR v 1. pololetí 1991, kdy bylo zjištěno, že odstraňování technických překážek obchodu se zeměmi Evropského společenství nebylo v potřebném rozsahu řešeno a zabezpečeno. "Kontrola úrovně a účinnosti zpracovaných podnikových a rekvalifikačních programů v odvětví stavební výroby v návaznosti na poskytnuté státní prostředky k jejich realizaci" byla zaměřena na plnění a účinnost programů v návaznosti na poskytnutou státní podporu pro jejich zabezpečení v odvětví stavební výroby. Již v přípravě na prověrku byla soustředěna řada poznatků ukazujících na nekomplexnost v přístupu k plnění tohoto závažného úkolu. Kontrolou v této oblasti se zabývala i další odborná kontrolní pracoviště ministerstva státní kontroly ČR.

Realizace závěrů prověrky z roku 1991 "Hospodaření zemním plynem při jeho transportu a distribuci, vybraným velkoodběratelům na území ČR" byla ověřena následnou kontrolou v průběhu 2. pololetí 1992. Zjištění v oblasti tvorby cen a oprávněnosti výše zisku při prodeji zemního plynu Českým plynárenským podnikem byla předána k využití FMF, MF ČR a MPO ČR.

V oblasti průmyslu bylo ve sledovaném období provedeno 140 šetření a ověřování podnětů, stížností a petic týkajících se objektů spadajících do kompetencí MP ČR a MHPR ČR. V průběhu 2. pololetí bylo vypracováno 523 připomínek k privatizačním projektům průmyslových podniků ve smyslu usnesení vlády ČR č. 562/1991. Z tohoto počtu cca u 20 % byla podána žádost o přehodnocení.

Záměrem "Kontroly uplatňování a dodržování podmínek u realizovaného programu podpory rozvoje průmyslové výroby ČR" bylo ověřit přínosy programu podpory rozvoje průmyslové výroby v ČR především z hlediska účinnosti konkrétních nástrojů (např. garance na bankovní úvěry, úrokové úhrady či úlevy, státní zakázky, finanční spoluúčast formou subvence apod.), k podpoře zúčastněných subjektů.

V oblasti kontroly postupu při předávání majetku

- podle ústavního zákona č. 496/1990 Sb., o navrácení majetku bývalé KSČ lidu a jeho využití v České republice,

- podle ústavního zákona č. 497/1991 Sb., o navrácení majetku bývalého SSM lidu a jeho využití,

byl prověřen postup realizace navrácení a využití majetku bývalé KSČ a bývalého SSM a jeho předávání.

Ve smyslu shora citovaných ústavních zákonů byla provedena kontrola úplnosti předaného majetku ÚV KSČ, jeho satelitů a organizací, převedení majetku na ÚV KSČ z bývalých KV KSČ a OV KSČ, ověření správnosti při dalším nakládání a využívání převzatého majetku podle stanovených kriterií včetně využívání té části majetku, která byla převedena na stát před nabytím účinnosti přijatých ústavních zákonů.

Prověrka postupu realizace navrácení a využití majetku bývalého SSM byla zaměřena zejména na kontrolu řešení existujících rozporů, orgány Svazu mladých a postupu dalšího využití převzatého majetku, jeho dohledávání a spolupráce s orgány prokuratury a policie na prověření konkrétních případů převodu majetku.

Současně byly řešeny stížnosti a podněty občanů a organizací vztahující se k majetku bývalého SSM.

V oblasti zemědělství v souladu s plánem hlavních úkolů vlády ČR na rok 1992 a plánem kontrolní činnosti MSK ČR pro období 1. pololetí a 2. pololetí 1992 byla provedena v součinnosti s oblastními pracovištěmi MSK ČR "Kontrola účelnosti a hospodárnosti využití rozdělených dotací v agrárně potravinářském komplexu v ČR na programy privatizace". Kontrola prokázala časté porušování prováděcích pokynů pro poskytování dotací v agrárně potravinářském komplexu v ČR a tím i porušování zákona č. 576/1990 Sb. (rozpočtová pravila republiky). Prováděcí pokyny nestanovily přesná a konkrétní pravidla řízení dotační politiky ministerstva zemědělství. Nesprávný postup dotačních komisí ministerstva zemědělství, jeho regionálních odborů a finančních úřadů při uvolňování finančních prostředků se ve svém důsledku projevil ve značném množství zjištěných nedostatků a ve výši neoprávněně čerpaných či zadržených státních prostředků. Z uvedených zjištění vyplynula nekoordinovanost spolupráce zainteresovaných ministerstev při přidělování dotací a kontrole účelovosti jejich čerpání. Výsledky kontroly byly projednány se zainteresovanými ministerstvy. Ze strany MF ČR a MZem ČR byla zpracována opatření k úpravě pravidel dotační politiky. O zjištěných neoprávněně čerpaných či zadržených státních prostředcích průběžně informovali pracovníci ministerstva státní kontroly ČR příslušné finanční úřady, které řešily jednotlivé případy v rámci své působnosti. Výsledný materiál byl předán k informaci vládě ČR a poslancům ČNR.

V součinnosti s odborem hospodářské politiky se odbor zemědělství podílel na kontrole uplatňování zákona ČNR č. 171/1991. V rámci této kontroly byly zjištěny závažné nedostatky v činnosti ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR a Fondu národního majetku ČR. Výsledný materiál byl předložen vládě ČR a o dílčích nedostatcích byli informováni poslanci ČNR.

V rámci další činnosti v oblasti zemědělství byla na základě stížností prováděna řada kontrolních akcí.

Výsledky kontroly, týkající se oceňování dřevní hmoty uváděné v privatizačních projektech organizací lesního hospodářství, byly zpracovány do návrhu usnesení vlády ČR, které bylo vládou ČR přijato.

Výsledky kontroly způsobu schvalování výjimek z ustanovení § 45 odst. 1 zák. č. 92/1991. Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby byly zpracovány do návrhu usnesení vlády ČR. Vláda ČR tento materiál na svém zasedání nepřijala.

V oblasti životního prostředí byly počátkem roku 1992 dokončeny a předloženy vládě ČR následující prověrky:

- Kontrola plnění úkolů ke snížení freonů v souvislosti s mezinárodními závazky,

- Prověrka využití dotací ze státního rozpočtu na ekologická opatření v severočeském a severomoravském regionu.

V průběhu 1. pol. roku 1992 byla ukončena kontrola "Plnění opatření přijatých ke snižování spotřeby paliv a energie v obytných budovách a bytech". Prověrka byla zaměřena na využití finančních prostředků ze státního rozpočtu ČR ve výši 251 mil. Kčs. Celkem bylo prověřeno použití 144 mil. Kčs. Výsledky kontroly prokázaly neoprávněné nakládání s prostředky státního rozpočtu ve výši 94 mil. Kčs, což činí 65 % z prověřované částky.

Dále byly realizovány následující kontrolní akce:

- Kontrola využívání prostředků státního rozpočtu ČR na programy rozvoje vědy a techniky založené usnesením vlády ČR č. 124/1991

- Kontrola oprávněnosti užívání zařízení stavenišť účastníky výstavby na území hl. m. Prahy a vybraných území ČR.

Kontrola ukázala na značný rozsah neoprávněného užívání prostorů pro zařízení staveniště v rozsahu cca 2,9 mil. m2 na vybraných kontrolovaných územích. Vlastníkům pozemků tak unikají poplatky v rozsahu cca 6 miliard Kčs za rok.

- Kontrola podstaty stížností a konfliktů týkajících se technických řešení (Hodnocení techniky),

- Kontrola využívání finančních prostředků zahraniční pomoci se zaměřením na program PHARE,

- Kontrola využití prostředků státního rozpočtu na ekologické investice.

Na podkladě této zprávy přijala vláda ČR usnesení, ve kterém rozhodla o vypracování zákona zadávání staveb financovaných ze státního rozpočtu.

Mimo shora uvedené kontrolní akce bylo v oblasti životního prostředí v průběhu roku 1992 provedeno celkem 67 šetření na podkladě podaných stížností.

V oblasti stížností v průběhu roku 1992 bylo uplatněno 2434 podání. V porovnáním se srovnatelným obdobím roku 1991 se počet podání zvýšil o 921, což představuje nárůst 37 %. Z celkového počtu evidovaných podání bylo uplatněno 2 139 stížností podle vyhl. č. 150/1958 Ú. l., 19 petic a 276 mimostížností, t.j. podání, jejichž právní režim není upraven vyhl. č. 150/1958 Ú.l. ani zákonem č. 85/1990 Sb. o právu petičním.

Téměř 35 % stížností evidovaných na MSK ČR upozorňuje na nesprávnou činnost orgánů státní správy a územní samosprávy, na hospodaření vedení různých podniků, organizací a společností, především z hlediska machinací se svěřeným, často státním majetkem. Stížností adresovaných ministrovi státní kontroly ČR bylo evidováno v odboru stížností za rok 1992 714, což ve srovnání s rokem 1991 představuje nárůst o 123 %.

Faktem však zůstává, že příčinou nárůstu stížností je nízké právní vědomí občanů, neboť občané se obracejí na ministerstvo státní kontroly (i na jiné orgány státní správy) se stížnostmi, jejichž řešení státní správě nepřísluší. Z toho důvodu je možno konstatovat, že pouze 23,5 % došlých stížností je z hlediska vyřízení v kompetenci MSK ČR.

Z evidovaných podání, jejichž vyřízení příslušelo MSK ČR bylo 25% oprávněných. V 15-ti případech byl uplatněn postih. Celkový ekonomický přínos z uplatněných postihů činil 62.292,- Kčs.

V souvislosti s prošetřováním vyřizování stížností byla prováděna namátková kontrola vyřizování stížností, petic, oznámení a podnětů ve smyslu znění § 5 odst. c) zák. ČNR č. 552/1991 Sb., o státní kontrole.

V oblasti obrany a bezpečnosti byly provedeny v souladu s plánem hlavních úkolů pro rok 1992 následující kontrolní akce:

- Prověrka stavu státních mobilizačních rezerv a jejich připravenost k použití v resortu zdravotnictví ČR a Správě pro dopravu ministerstva pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR.

- Kontrola plnění vybraných úkolů stanovených zák. č. 147/1983 Sb., o zbraních a střelivu ve znění pozdějších předpisů.

- Prověrka připravenosti vybraných objektů a prostorů spravovaných ČSA k předání pro civilní potřebu a zámysl obcí k jejich budoucímu využití.

- Prověrka zabezpečení přepravy výbušnin, způsob jejich skladování a výdeje použivateli.

- Zpracování Směrnice pro výkon státní kontroly v oblasti obrany a bezpečnosti České republiky.

- Kontrola realizace zákona o civilní službě.

- Kontrola využití finančních prostředků na zabezpečení kulturních památek.

- Kontrola plnění opatření z prověrky připravenosti opatření k ochraně obyvatelstva před škodlivými důsledky velkých provozních havarií.

- Kontrola k řešení problematiky ochraňovatelských funkcí pro potřeby uchování výrobních kapacit pro dobu branné pohotovosti státu a majetku státních mobilizačních rezerv.

- Kontrola nakládání s prostředky na účtech bývalých organizačních jednotek SSM v Československé armádě.

Kromě uvedených kontrolních akcí bylo zpracováno 30 stanovisek pro jednání vlády ČR a Radu obrany ČR a řešeny stížnosti v působnosti odboru.

Zároveň byly plněny úkoly v oblasti obrany a bezpečnosti následujícího charakteru: zpracování dokumentace pro období branné pohotovosti státu, součinnost s Radou obrany České republiky, Štábem civilní obrany České republiky a pod.

Kontrolní činnost oblastních pracovišť byla zahájena v průběhu 1. čtvrtletí 1992 se zaměřením na:

- spolupráci při kontrolách na plánovaných prověrkách podle plánu kontrolní činnosti ministerstva v součinnosti s odpovědným pracovištěm ministerstva (gestorem kontrolní akce),

- operativní kontroly mimo plán kontrolní činnosti ministerstva,

- vyřizování stížností a petic.

Pod vedením odboru oblastních oddělení v roce 1992 spolupracovala oblastní pracoviště na 18 tématických prověrkách podle plánu kontrolní činnosti MSK ČR pro 1. a 2. pololetí 1992. Např. všech 19 oblastních pracovišť bylo zapojeno do kontroly předávání majetku bývalých KSČ a SSM; v souvislosti s tématickou kontrolou využití dotací v agrárně potravinářském komplexu bylo prověřeno 916 fyzických a právnických subjektů; oblastní oddělení se podílela na kontrole užití prostředků státního rozpočtu na ekologické investice; na kontrole užívání zařízení stavenišť; na kontrole čerpání prostředků státního rozpočtu na rozvoj vědy a výzkumu apod..

Pod gescí odboru oblastních pracovišť se 14 oblastních pracovišť podílelo na kontrole poskytování příspěvku pracujícím při zkrácené pracovní době a na kontrole použití finančních prostředků získaných na základě výjimky z § 45 zák. č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby.

V průběhu roku 1992 provedla jednotlivá oblastní oddělení řadu kontrolních akcí na vyžádání orgánů činných v trestním řízení nebo z podnětu občanů. Přímo oblastním oddělením bylo v roce 1992 adresování 371 podání. Dalších 99 podání bylo postoupeno oblastním oddělením k přímému vyřízení, event. k řešení v součinnosti s odbornými pracovištěmi ministerstva.

Řada výsledků kontrolní činnosti prokázala neoprávněné čerpání dotací ze státního rozpočtu, porušení obecně platných právních předpisů v oblasti hospodaření s finančními prostředky (účetní doklady, výplaty mezd), v oblasti uplatňování stanovených podmínek převodu majetku státu na jiné osoby apod.

Zřízením oblastních pracovišť bylo umožněno zabezpečit větší počet kontrolovaných subjektů, operativní vyřizování stížností a ostatních podání občanů m.j. za přispění znalostí místních podmínek.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP