kterým se mění a
doplňuje zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně
a využití nerostného bohatství (horní
zákon), ve znění zákona České
národní rady č. 541/1991 Sb. a zákona
České národní rady č. 10/1933
Sb.
Parlamet se usnesl na tomto zákoně
České republiky:
Zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně
a využití nerostného bohatství (horní
zákon), ve znění zákona České
národní rady č. 541/1991 Sb. a zákona
České národní rady č. 10/1933
Sb. se mění a doplňuje takto:
1. V § 31 odst. 5 v prvé větě
se za slovo "sanaci" vkládají slova ",
která obsahuje i rekultivace podle zvláštních
zákonů14a)".
--------------
14a)
Zákon ČNR č. 334/1992 Sb., o ochraně
zemědělského půdního fondu.
Zákon č. 61/1977 Sb., o lesích.
2. V § 31 odst. 6 se na konci se doplňuje
věta, která zní:
"Tyto rezervy jsou nákladem
na dosažení, zajištění a udržení
příjmů.14b)".
3. V § 32 odts. 2 se na konci doplňuje
věta, která zní:
"Součástí plánů
otvírky, přípravy a dobývání
je vyčíslení předpokládaných
nákladů na vypořádání
důlních škod vzniklých v souvislosti
s plánovanou činností a na sanaci a rekultivaci
dotčených pozemků, včetně návrhu
na výši a způsob vytvoření potřebné
finanční rezervy (§ 31 odts. 6 a § 37a)."
4. Za § 32a se vkládá
nový § 32b, který včetně nadpisu
zní:
(1) Pro vypořádání
mimořádných událostí a situací
v oblasti báňsko-technické a sociální
jsou organizace, které povrchově dobývají
výhradní ložiska uhlí, povinny vytvářet
finanční havarijní rezervy.
(2) Organizace uvedené v odstavci
1 jsou povinny zaplatit na účet příslušného
obvodního báňského úřadu
měsíční platbu pro vytvoření
havarijní rezervy (dále jen "platba")
ve ýši 3,5% z tržní ceny nerostů
vydobytých v předchozím měsíci
(§ 32a odst. 2). Tato platba je součástí
nákladů organizace a je splatná do 25. dne
každého měsíce. V případech,
kdy organizace nevykázala v předchozím roce
bilanční zisk, může ministerstvo financí
České republiky po projednání s ministerstvem
průmyslu a obchodu České republiky, s Českým
báňským úřadem a dotčenými
ústředními orgány státní
správy výši platby snížit, popřípadě
prominout.
----------------
14b)
§ 24 odst. 2 písm. i) zákona ČNR č.
586/1992 Sb., o daních z příjmů.
(3) Výnos z platby podle odstavce
3 převede obvodní báňský úřad
do státního rozpočtu v měsíci
následujícím po měsíci, v němž
byla platba uskutečněna. Vytvořená
havarijní rezerva se použije účelově
podle odstavce 1.
(4) V případech uvedených
v odstavci 1 mohou organizace požádat ministerstvo
financí České republiky o souhlas s čerpáním
finančních prostředků z havarijní
rezervy. Souhlas vydá ministerstvo financí České
republiky po projednání s ministerstvem průmyslu
a obchodu České republiky, Českým
báňským úřadem a dotčenými
ústředními orgány státní
správy a přitom současně stanoví
výši poskytnutých finančních
prostředků."
5. Za § 37 se vkládá
nový § 37a, který včetně nadpisu
zní:
(1) K zajištění vypořádání
důlních škod je organizace povinna vytvářet
rezervu finančních prostředků. Výše
rezervy vytvářené na vrub nákladů
musí odpovídat potřebám na vypořádání
důlních škod v časovém průběhu
podle jejich vzniku, popřípadě v předstihu
před jejich vznikem (§ 37 odst. 4). Tato rezerva je
nákladem na dosažení, zajištění
a udržení příjmů.14b)
(2) Vytváření rezerv
podle odstavce 1 a podle § 31 odst. 6 podléhá
schválení příslušným obvodním
báňským úřadem, který
schvaluje též čerpání z těchto
rezerv po dohodě s ministerstvem životního
prostředí České republiky. Obvodní
báňský úřad si před
vydáním rozhodnutí o čerpání
z těchto rezerv vyžádá vyjádření
dotčené obce. V případě organizací
s majetkovou účastí státu rozhoduje
obvodní báňský úřad
v dohodě s ministerstvem průmyslu a obchodu České
republiky.
(4) Žádost organizace o čerpání
z rezervy podle odstavce 1 musí být doložena
výčtem důlních škod, odhadem
nákladů na jejich odstranění a časovým
průběhem vynakládání prostředků
na odstranění důlních škod. Náklady
na nezbytné znalecké posudky nese organizace."
6. V textu zákona se navrhuje název
"ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj
České republiky" názvem "ministerstvo
hospodářství České republiky".
1. U dolů a lomů, které
v době nabytí účinnosti tohoto zákona
jsou v provozu, musí organizace vytvořit rezervu
na plný objem zajišťující činnosti
podle § 31 odst. 6 nejpozději do konce životnosti
dolu, lomu nebo jejich části. Toto ustanovení
se nevztahuje na organizace s vyhlášeným nebo
schváleným programem útlumu.
2. Organizace, které mají
hornickou činnost na rok 1993 již povolenou, jsou
povinny předložit příslušnému
obvodnímu báňskému úřadu
doplňky k žádosti o povolení hornické
činnosti s vyčíslením výše
nákladů na důlní škody a nákladů
na sanace pozemků do tří měsíců
od nabytí účinnosti tohoto zákona
a to spolu s návrhem na výši potřebných
finančních rezerv a časového průběhu
jejich vytvoření.
Tento zákon nabývá
účinnosti dnem vyhlášení; ustanovení
§ 32b pozbývá účinnosti dnem
1. ledna 1994.
Novela zákona č. 44/1988 Sb., o ochraně a
využití nerostného bohatství (horní
zákon), ve znění zákona ČNR
č. 541/1991 Sb. a zákona ČNR č. 10/1993
Sb., je navrhována, aby se umožnila včasná
realizace programu restrukturalizace uhelného průmyslu,
projednaného vládou České republiky
dne 9. prosince 1992.
Návrhem novely horního zákona jsou doplňována
a rozšiřována ustanovení, která
směřují ke zvýšení ochrany
životního prostředí proti nezbytným
a zákonitým vlivům hornické činnosti
především při dobývání
výhradních ložisek a k zabezpečení
řádného a včasného vypořádání
důlních škod, které jsou rovněž
nezbytným důsledkem uvedené hornické
činnosti. Je přitom kladen důraz, aby při
plánování dobývání výhradních
ložisek byla záruka, že v průběhu
nebo po ukončení této činností
bude mít organizace dostatek finačních prostředků
ke včasnému a řádnému vypořádání
důlních škod a zabezpečení sanace
a rekultivace pozemků dotčených dobýváním
výhradních ložisek.
Předkládaný návrh novely horního
zákona vychází z těchto zásad
schválených usnesením vlády České
republiky č. 691/1992 k programu restrukturalizace uhelného
průmyslu:
- rozšířit povinnost organizací vytvářet
rezervu finančních zdrojů na vrub nákladů
i na rekultivační činnost a důlní
škody,
- vytvářet rezervy určené sazbou na
základě rozhodnutí příslušného
orgánu státní správy podle očekávaných
nákladů na škody, sanace a rekultivace vyvolané
těžbou,
- vyžádat si stanovisko příslušné
obce před vydáním rozhodnutí o výši
sazeb finančních rezerv a jejich uvolňování,
- stanovit dodatečné sazby na rok 1993 ve výši
3,5% z tržeb za povrchově dobývané uhlí
odváděné do státního rozpočtu
a účelově určené, jejichž
výnos bude užit zejména k řešení
úvěru na předstihovou skrývku v s.p.
Doly Bílina.
Při formulaci návrhu těchto ustanovení
bylo přihlíženo k obdobným ustanovením
v zahraničních horních zákonech v
Evropě.
K § 31 odst. 5
Při vymezení povinností organizace vůči
pozemkům dotčeným těžbou se s
ohledem na úpravu § 31 odst. 6 zmiňuje též
povinnost rekultivace, která je založena zvláštním
předpisem.
K § 31 odst. 6
Znění odstavce bylo rozšířeno
v tom směru, že organizace je povinna vytvářet
rezervu finančních prostředků nejenom
pro potřeby sanace dotčených pozemků,
ale i pro jejich rekultivaci. Tím dochází
k posílení ochrany životního prostředí
a zvýšení záruky, že negativní
vlivy dobývání výhradních ložisek
budou po, v končení dobývání
nebo v jejich průběhu v úplnosti odstraněny.
plněním o "rekultivaci" nejsou dotčena
ustanovení zákona o ochraně zemědělského
půdního fondu a lesního zákona, která
zůstávají beze změny v platnosti.
Z tohoto důvodu a k objasnění pojmu "rekultivace"
se pod čarou na uvedené zákony odkazuje.
K § 3 odst. 2
Nezbytným důsledkem dobývání
výhradních ložisek je vznik půdních
škod. Aby při povolování těchto
prací měl povolující orgán
a dotčené fyzické a právnické
osoby jistotu, že v průběhu těchto prací,
popřípadě po jejich ukončení
budou důlní škody včas a řádně
vypořádány, obsahuje návrh novely
ustanovení o vytvářen i dostatečné
finanční rezervy pro vypořádání
důlních škod. Obsahem plánu otvírky,
přípravy a dobývání, který
je hornickou organizací předkládán
obvodnímu báňskému úřadu
k povolení, musí být podle návrhu
i vyčíslení předpokládaných
nákladů na vypořádání
důlních škod vzniklých v souvislosti
s dobýváním výhradních ložisek
a na sanaci a rekultivaci pozemků dotčených
uvedenou činností. V návrhu otvírky,
přípravy a dobývání musí
organizace současně uvést, v jakém
časovém průběhu budou tyto rezervy
vytvářeny a v jaké výši.
K § 32b
Ustanovení bylo vyvoláno potřebou řešit
některé specifické problémy v uhelném
hornictví v roce 1993. Havarijní rezervu budou vytvářet
pouze hnědouhelné doly, jejichž hospodářská
situace je příznivější než
u dolů černouhelných. Vytvořené
finanční prostředky, které poplynou
do státního rozpočtu, budou obhospodařovány
ministerstvem financí České republiky a budou
použity účelově zejména k řešení
úvěru na předstihovou skrývku v s.p.
Doly Bílina a dalších problémů
zaviněných technickými havariemi, popřípadě
k řešení mimořádných sociálních
situací.
K § 37a
Důlní škody jsou nezbytným a zákonitým
důsledkem využívání výhradních
ložisek. Návrh novely obsahuje ustanovení,
která mají zabezpečit, aby při povolování
těchto prací zde již byla záruka, že
v jejich průběhu, popřípadě
po jejich dokončení budou důlní škody
včas a řádně vypořádány.
Z těchto důvodů novela požaduje vytváření
rezerv finančních prostředků a to
na vrub nákladů, které musí odpovídat
potřebám na vypořádání
důlních škod, a to v časovém
průběhu podle jejich vzniku. Poněvadž
v některých případech je nutno důlní
škody odstraňovat dříve než vniknou
(např. přeložky komunikací, drah, vodotečí
apod.) je nezbytné, aby příslušná
finanční rezerva byla vytvářena v
průběhu hornické činnosti, aby důlní
škody mohly být v předstihu vypořádány.
Návrh novely svěřuje v oblasti rozhodování
o vytváření rezerv finančních
prostředků pro vypořádávání
důlních škod, sanací a rekultivací
pozemků dotčených dobýváním
působnost obvodním báňským
úřadům, protože těmto přísluší
povolování otvírky, přípravy
a dobývání jak podle horního zákona,
tak i podle zákona ČNR č. 61/1988 Sb., o
hornické činnosti, výbušninách
a o státní báňské správě,
ve znění pozdějších předpisů.
Stejně tak, aby bylo zajištěno účelné
vynaložení těchto rezerv, je čerpání
z nich vázáno podle návrhu na schválení
příslušného obvodního báňského
úřadu v dohodě s ministerstvem životního
prostředí České republiky. Smyslem
je zabránit zneužívání těchto
rezerv pro jiné účely. Návrh novely
počítá i s tím, že obvodní
báňský úřad si před
vydáním příslušného rozhodnutí
vyžádá též stanovisko dotčené
obce. V případě, že půjde o organizace
s majetkovou účasti státu, bude v uvedených
případech vydáno rozhodnutí v dohodě
s ministerstvem průmyslu a obchodu České
republiky.
K článku II. bod 1
Tato úprava je navrhována k nově navrhovanému
znění § 31 odst. S, které bylo rozšířeno
o rekultivaci. Rekultivace se provádí zásadně
až po ukončení hornické činnosti.
Organizace s vyhlášeným nebo schváleným
programem útlumu podléhají zvláštnímu
režimu.
K článku II. bod 2
Jde o opatření pro doly a lomy, které jsou
již v provozu a kde je nutno zabezpečit vytvoření
rezervy pro včasné vypořádání
důlních škod.
K článku III.
Účinnost ustanovení 32b je ve shodě
se zásadami vyjádřenými usnesením
vlády České republiky č. 691/1992
k programu restrukturalizace uhelného průmyslu omezena
na rok 1993.
Návrh novely si nevyžádá zvýšení
nákladů ze státního rozpočtu.