poslanců H. Orgoníkové
a dalších na vydání zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon ČNR
č. 172/1991 Sb., o přechodu některých
věcí z majetku České republiky do
poslanců Hany Orgoníkové
a dalších na doplnění zákona
ČNR č. 172/1991 Sb., o přechodu některých
věcí z majetku České republiky do
vlastnictví obcí.
Parlament se usnesl na tomto zákoně
České republiky
Do zákona České národní
rady č. 172 z roku 1991 Sbírky o přechodu
některých věcí z majetku České
republiky do vlastnictví obcí se doplňuje:
1. Za § 2 nový § 2a, který
zní:
(1) Do podílového vlastnictví
obcí dnem účinnosti zákona přecházejí
pozemky, včetně porostů a věcí,
které vlastnily ke dni likvidace3 obcemi založená
lesní společenství.
(2) Je-li právním nástupcem
obce zaniklé po likvidaci společenstva jediná
obec, přechází podíl na věcích
do jejího vlastnictví. Je-li právních
nástupců více, přechází
podíl na věcích do jejich podílového
spoluvlastnictví rovným dílem."
2. Mezi odkazy 2 a 3 se vkládá
nový odkaz číslo 3 tohoto znění:
"3) dle vládního nařízení
č. 50/55 Sb. a usnesení vlády č. 102/59
Sb." Současný odkaz číslo 3 se
mění na odkaz číslo 4.
Tento zákon nabývá
účinnosti dnem vyhlášení.
k návrhu na doplnění
zákona ČNR č. 172/1991 Sb., o přechodu
některých věcí z majetku České
republiky do vlastnictví obcí
Zákon č. 172/91 Sb., o přechodu
některých věcí z majetku České
republiky do vlastnictví obcí (dále jen zákon),
vrací obcím spolu s ostatním historickým
majetkem (§ 2) i zemědělskou a lesní
půdu, rybníky, hospodářské
budovy a účelové stavby, t.j. soubor nemovitostí
zemědělského charakteru, který v minulosti
tvořil tradiční součást kmenového
jmění obcí a obce zajišťovaly jeho
obhospodařování.
K tomuto majetku však patřilo
i podílové vlastnictví pozemků, porostů
a věcí na nichž hospodařila lesní
společenstva. Tento majetek není možné
podle současného znění zákona
převést zpět do vlastnictví obcí
a proto navrhujeme jeho doplnění.
Získání a zánik
vlastnických práv
Po vzniku ČSR v roce 1918 proběhla
I. pozemková reforma, na jejímž základě
přešly majetky cizích státních
příslušníků do majetku státu
a jejich správu zajišťoval Státní
pozemkový úřad. Protože již tehdy
měl stát zájem, aby každý majetek
měl svého vlastníka, byly obce jedny z prvních,
kterým byl tento majetek nabídnut k odkoupení.
Nákup těchto majetků
byl umožněn za podmínky, že obce vytvoří
Svazky (podle tehdejších zákonů), aby
nedocházelo k nežádoucímu štěpení
souvislých lesních pozemků.
Majetek převáděný
do vlastnictví jednotlivých svazů obcí
byl oceněn a členskými obcemi řádně
zaplacen. Takto získaly obce podíly na tomto majetku,
jejichž počet byl odvislý na momentální
finanční situaci členských obcí.
Získané majetkové podíly
obce vložily do hospodářských společenstev,
která za tímto účelem založily
a jichž byly jedinými podílníky. Takto
byla ustavena např. Družstva pro lesní hospodaření,
zapsaná jako společenstva s ručením
omezeným.
Hospodaření těchto
společenstvech bylo až do jejich likvidace všestranně
úspěšné a sloužilo jako vzor správného
lesního hospodaření.
Likvidace společenstev proběhla
v roce 1959 na základě vládního nařízení
č. 50/55 Sb. a usnesením vlády č.
102/59 Sb. bez náhrady. Především majetků
likvidovaných společenstev do vlastnictví
státu, přišly obce a o tuto formu mejetku,
jejíž navrácení zákon ČNR
č. 172/91 Sb. neřeší.
Návrh řešení
současné situace
Aby byl legislativní nedostatek odstraněn,
je předkládán v příloze č.
1 návrh na doplnění zákona č.
172/91 Sb.
Důsledky navrhované úpravy
zákona:
- snížení stávající
státní majetkové držby v lesích,
představované v současnosti Lesy České
republiky,
- rozšíření privatizace
státních lesů a vytvoření širšího
konkurenčního prostředí v majetkové
držbě lesů,
- návrat k historicky osvědčené
formě lesního hospodářství,
ve které mají členské obce vliv na
způsob hospodaření v lesích a tím
i možnost přímo ovlivňovat tvorbu a
ochranu krajiny ve svém regionu.
Rozsah navrhované úpravy
a dopad na Státní rozpočet:
Podle dostupných historických
podkladů a sdělení předních
lesních odborníků, kteří v
lesních společnostech obcí pracovali, mezi
něž bezpochyby patří např. Ing.
Otakar Kokeš, Jan Mísař a další
se navrhované doplnění zákona dotkne
cca 400 - 600 obcí. Předpokládaný
rozsah takto převáděných lesních
pozemků by měl činit cca 70 - 100 tisíc
ha.
Vzhledem k tomu, že návrh doplňku
zákona nepočítá s žádnými
restitučními nároky spojenými s převodem
předmětných lesních pozemků,
porostů a věcí, nepředpokládá
se ani žádný přímý dopad
na schválený Státní rozpočet.
Závěr:
Předložená formulace
doplňku zákona byla zvolena s cílem umožnit
nástupnickým obcím navrácení
předmětného majetku zpět do podílového
vlastnictví. Nástupnickou obcí je v tomto
případě myšlena ta obec, která
měla u lesního společenstva ke dni jeho likvidace
zapsaný alespoň jeden členský podíl.
Pokud došlo od likvidace společenstva
k rozdělení nástupnické obce rozdělí
se členský podíl rovným dílem
na všechny právní nástupce takovéto
obce.
V Praze dne 25.3.1993.
Předkládají poslanci: | H. Orgoníková v.r. |
F. Trnka v.r. | |
T. Štěrba v.r. |