Ministr obrany Antonín
Baudyš zaslal odpověď na interpelaci poslance
Jaroslava Nováka dopisem ze dne 30. dubna 1993.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra obrany Antonína
Baudyše na interpelaci poslance Jaroslava Nováka.
Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
V Praze dne 30.dubna 1993 |
Vážený pan
Jaroslav NOVÁK
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu České
republiky
Pane poslanče,
dovolte mi, abych Vám předložil
své stanovisko k interpelaci, kterou jste mi zaslal dne
24. března 1993 a která obsahuje některé
konkrétní otázky související
s výší rozpočtu na obranu České
republiky, velikostí armády a zejména s technickou
úrovní výzbroje a techniky Armády
České republiky. Rozsáhlost
problematiky vyžaduje, abych se nezabýval pouze Vašimi
konkrétními připomínkami a dotazy,
ale abych otázky zabezpečení obrany České
republiky ilustroval poněkud obecněji.
Pozitivní politický
i vojenský vývoj nastoupený v Evropě
počátkem devadesátých let umožnil
vybudovat základy nového celoevropského bezpečnostního
systému. Současně však rozpad bipolárního
bezpečnostního systému a pád komunistických
režimů v zemích střední a východní
Evropy zapříčinil vznik celé řady
potenciálních rizik, která se významně
podílejí na současném nerovnoměrném,
dynamickém a v mnohém nebezpečném
vývoji bezpečnostní situace v Evropě.
Tato rizika jsou prakticky pro všechny evropské státy
obdobná a liší se jen co do specifického
charakteru a okamžité intenzity ohrožení.
Spolupráce evropských
států na podkladě vzájemné
důvěry se proto jeví jako jediná účinná
obrana, která je schopna Evropě zajistit přežití
a další rozvinutí demokratických prvků.
Z vojenského i politického
hlediska má ve vytvářeném systému
evropské stability prvořadý význam
Severoatlantický pakt. Jeho nejnovější
orientace uhazuje, že je v současnosti jedinou silou
schopnou řešit evropské i jiné problémy
s použitím vojenských prostředků.
Pro bezpečnost naší republiky je důležité,
že si NATO jako jeden z rozhodujících
úkol stanovilo usilovat o stabilizaci politického
vývoje v Evropě, čímž hodlá
eliminovat nejnebezpečnější rizika.
Našemu plnoprávnímu členství
v NATO však zatím brání řada
politických i vojenských skutečností.
V oblasti politiky je nutno zejména nadále
přesvědčit o našem nezvratném
demokratickém vývoji a plném zapojení
do evropského bezpečnostního systému
s vysoce aktivní účastí v Atlantické
radě pro spolupráci sdružující
členské státy NATO a země střední
a východní Evropy.
Z vojenského hlediska je
prioritní především přiblížit
organizační strukturu, výzbroj a bojovou
techniku Armády České republiky standardu
NATO, celkově kvalitativně zvýšit úroveň
armády, zapojit se do fungování pohotovostního
a výstražného systému stát NATO,
udržovat a rozšiřovat
navázané kontakty s jednotlivými armádami
i spojeneckými velitelstvími a usilovat o všestrannou
kompatibilitu se zvláštním zaměřením
na systémy velení, spojení a průzkumu.
Jen to umožní v bližším horizontu
účast našich útvar a jednotek v mírových
akcích NATO a ve
vzdáleném horizontu plné členství
v této organizaci.
Pro zodpovědné posouzení
potřeb, které budou v budoucnu vyvolány výše
uvedenými požadavky, je především
nutno vycházet ze zhodnoceni stavu výzbroje a techniky
Armády České republiky. Charakteristickým
a z hlediska potřeb modernizace velice významným
rysem stávající výzbroje Armády
České republiky je skutečnost, že až
do roku 1989 byla budována prvosledová útočná
armáda vojenského koaličního uskupení
Varšavské smlouvy, čemuž zákonitě
odpovídá i
charakter a původ většiny současné
výzbroje a techniky. Základním limitujícím
faktorem současného stavu výzbroje a techniky
Armády České republiky je přitom fakt,
že od roku 1989 došlo k postupnému snižování
finančních prostředků vyčleňovaných
na zajištění
vyzbrojování a technického zabezpečení
včetně nákupu provozních materiálů.
Důsledkem toho je skutečnost,
že od roku 1991 byly prakticky zastaveny dodávky nových
druhů výzbroje a vojenské techniky. V potřebném
rozsahu nejsou nakupovány ani nezbytné náhradní
díly pro zajištění oprav. Pro zabezpečení
provozu techniky muselo být přistoupeno k čerpání
zásob, vytvořených pro období branné
pohotovosti státu.
Jaký je tedy současný
stav hlavní výzbroje a techniky Armády České
republiky?
Z provedených analýz vyplývá,
že srovnatelné parametry s odpovídajícími
prostředky armád vyspělých zemí
mají v Armádě ČR již zavedené
případně vyvíjené:
- prostředky pasivního
radiotechnického průzkumu (např. průzkumné
systémy TAMARA, BORAP)
- bojová vozidla pěchoty
(kromě kolových)
- některé ruční
zbraně (např. soubor ručních zbraní
ráže 5,56 mm LADA)
- těžké automobily
a tahače řady TATRA
- část vyprošťovacích
prostředků (např. podvalník P-50N,
vyprošťovací tank VT-72)
- prostředky ochrany a
speciální očisty (např. oděv
OPCH-90, odmořovací automobil OBJEM)
- některé týlové
prostředky (např. cisterny na PHM a pitnou vodu)
- cvičné letouny
(např. L-39MS).
Naopak neudržitelná
situace je především v oblastech:
- systémů a prostředků
vedení, spojení a radioelektronického boje
- letectva a protivzdušné obrany
- PT obrany
- raketového vojska, dělostřelectva
a munice
- většiny automobilní
techniky.
Na základě těchto
a dalších hodnocení lze říci,
že struktura, typové složení a parametry
převážné většiny již
zavedené výzbroje a vojenské techniky neodpovídají
budoucí úloze armády v zabezpečení
obranyschopnosti státu v nových podmínkách.
Nezbytná modernizace výzbroje a techniky je spolu
se zásadními organizačními, dislokačními
a dalšími opatřeními základním
úkolem výstavby moderní
Armády České republiky. Z hlediska počtů
osob a techniky je přitom samozřejmým cílem
dosažení stavu, odpovídajícího
požadavkům obrany i ekonomickým možnostem
státu.
Dosažení takové
úrovně výzbroje a techniky, která
by umožnila reálné úvahy o vstupu České
republiky do Severoatlantického paktu, je proces finančně
velice náročný. Celkový objem prostředků,
potřebných na realizaci těchto záměre
lze vyjádřit roční částkou
převyšující 20 miliard Kč pro
dobu zhruba do roku 2005, což je při současné
ekonomické situaci
státu zatím nereálně. Strategie a
časový horizont naplňování
uvedených cílů musí být i z
tohoto důvodu určována politickými
orgány.
Z hlediska takto charakterizovaného
celkového rámce a obecných úkolů,
stojících před vedením nově
budované Armády České republiky, je
možno zodpovědět Vaše konkrétní
dotazy:
Připomínku, poukazující
na příliš vysokou relativní výši
rozpočtu na obranu České republiky ve srovnání
s jinými zeměmi, je nutno poněkud korigovat.
Vámi uváděné údaje o výši
rozpočtu na obranu evropských zemí jsou sice
správná (platí pro rok 1991) - zásadní
nepřesnost však vyplývá z faktu, že
veškeré údaje tohoto typu jsou podle metodiky
OSN udávány ve vztahu k hrubému domácímu
(národnímu) produktu a nikoliv k celkovému
rozpočtu státu. Proto je Vámi
uváděný údaj 6 % pro Českou
republiku s těmito údaji nesrovnatelný. Srovnatelné
údaje lze získat ze statistik OSN pro rok 1991.
(údaje pro rok 1992 budou k dispozici v polovině
roku 1993):
- podíl nákladů
na obranu k hrubému domácímu produktu činil
např. ve Francii 3,1 %, v Itálii 1,9 %, V. Británii
4,3 %, Holandsku 2,8 %, a v ČSFR 3,4 %. Srovnatelné
"postkomunistické" země vykazovaly výdaje
vyšší než ČSFR - Polsko 4,7 %, Maďarsko
3,8 %.
Předpokládané
srovnání pro rok 1993 lze zatím pouze odhadovat.
Vyjdeme-li z údaje o podílu České
republiky na hrubém domácím produktu ČSFR
v roce 1992 ve výši 738 mld. Kčs, činil
by rozpočet na obranu ve výši 23 mld. Kč
zhruba 3,1 %.
Uvedené údaje ukazují,
že výše rozpočtu na obranu ČR rozhodně
není výrazně vyšší než
je evropský průměr a je přitom nižší
než u jiných zemí, nacházejících
se před nutností přestavby bývalé
koaliční armády Varšavské smlouvy.
Nezanedbatelná není ani skutečnost, že
absolutní hodnota prostředků na obranu, připadající
na 1000 obyvatel a vyjádřená
např. v US dolarech, je v našem případě
nesrovnatelně nižší než u zemí
NATO.
Schválená výše
rozpočtové kapitoly ministerstva obrany ČR
na rok 1993 (v přesné výši 22 988,2
mil. Kč) přitom neumožňuje, zejména
v oblasti investiční výstavby, zajistit v
roce 1993 ani základní potřeby reprodukce
základních fondů, neumožňuje
ani minimální modernizaci armády. Náklady
na provoz a údržbu kryjí pouze nutné
výdaje na zabezpečení základního
života vojsk, výcviku, nejnutnější
zabezpečení nezbytných náhradních
dílů, provozních
materiálů k technice a výdaje na potřebné
služby.
K další připomínce,
že naše bojová letadla musí za 3 minuty
po startu točit zatáčku od státní
hranice je třeba připomenout, že tato skutečnost
je dána pouze polohou letiště v blízkosti
státní hranice a tuto "vadu" mají
samozřejmě i ty nejmodernější
letouny států NATO. Tento fakt nikterak nezpochybňuje
význam letectva při ochraně území
svrchovaného státu a při bojových
operacích. Současná koncepce výstavby
letectva Armády ČR předpokládá
vybudovat letectvo tak,
aby bylo srovnatelným partnerem členských
států NATO.
K problematice předpokládaného
způsobu zabezpečení perspektivní výzbroje
a techniky je možno říci, že základním
způsobem naplňování potřeb
armády v oblasti modernizace výzbroje a techniky
musí být vlastni výzkum, vývoj a výroba
v podnicích českého průmyslu. Argumenty
pro tuto strategii vycházejí především
z cenových analýz - zabezpečení výzbroje
a vojenské techniky vlastní výrobou je ve
většině případů výrazně
levnější - v případě dovozu
jsou ceny v průměru
3-9x vyšší. Vzhledem k uvedeným důvodům,
dlouhodobým tradicím výzkumné, vývojové
a výrobní základny a v neposlední
řadě i požadavku na podporu domácího
průmyslu bude při respektování přechodu
na normy NATO ekonomicky i celospolečensky výhodné
i nadálé využívat schopností
a tradic průmyslu České republiky a vlastními
silami zabezpečovat zejména oblast radiolokačního
a pasivního radiotechnického průzkumu, prostředky
dělostřelectva včetně munice, většinu
automobilní techniky, ruční zbraně,
cvičné letouny včetně bojových
aplikací, týlovou, chemickou a ženijní
techniku apod.
Při zajišťování
malých serií výzbroje a vojenské techniky
bez vývojových a výrobních tradic,
u náročné, zejména letecké,
raketové, tankové, většiny automatizační,
KV spojovací, rušící a další
techniky bude její zabezpečení v ekonomicky
zdůvodněných případech nezbytné
řešit dovozem, nákupem licence či jiným
typem výrobní kooperace.
Závěrem svého
vyjádření k Vaší interpelaci
bych Vás, pane poslanče, chtěl ubezpečit
o tom, že představitelům Armády České
republiky je dostatečně znám současný
stav výzbroje a techniky naší armády
i požadavky, vyplývající z potřeby
jejího nezbytného kvalitativního růstu.
Rozsah a časový horizont těchto modernizačních
opatření však souvisí s konkrétními
politickými úkoly, které armádě
musí stanovit orgány zákonodárné
a výkonné moci - tedy i Parlament České
republiky. Limitujícím faktorem přitom budou
především ekonomické možnosti státu
- tedy výše finančních prostředků,
kterou bude možno včlenit na zajištění
obrany státu. Jednoznačně však přitom
lze konstatovat, že úroveň výdajů
na obranu výši roku 1993 (i když se může
zdát relativně vysoká) není rozhodně
postačující pro naplnění takového
cíle, jakým je postupně dosažení
plné kompatibility Armády České
republiky s armádami NATO.
S pozdravem
Vážený pan
ministr obrany ČR
Vážený pane
ministře,
v tisku jsem se dočetl,
že ze státního rozpočtu na rok 1993
bylo na obranu České republiky vyčleněno
23 mld. Kč. Podávám proto interpelaci v tom
smyslu, zda tato částka, i když je relativně
oproti minulým letům o něco nižší,
není stále ještě příliš
vysoká?
Přihlédneme-li k
současné situaci ve světě a k vnitrostátním
změnám u nás je opravdu nutné udržovat
armádu v takovém počtu vojáků
v činné službě a s takovým množstvím
vojenské techniky? Srovnáme-li výdaje na
obranu v ČR, jež činí asi 6 % státního
rozpočtu se srovnatelnými státy v Evropě
- Belgie 2,4, Dánsko 2,0, Itálie 2,1, Španělsko
dokonce 1,7 %.
Dále by mne zajímala otázka Vojenské
techniky - je-li na světové úrovni s technikou
NATO a zda naše armáda je vůbec schopna bojových
akcí na tak malém území, jako je Česká
republika. (Slyšel jsem, že naše bojová
letadla mají jednu vadu: nejdéle za 3 minuty po
startu musí pilot točit doprava
nebo doleva, aby nenarušil cizí vzdušný
prostor) - takže se naskýtá otázka:
potřebujeme vůbec taková letadla a pokud
ano, tak v jakém počtu?
Jakou má Vaše ministerstvo
zhruba představu o přezbrojení naší
armády po opotřebení sovětské
techniky, v jakém časovém horizontu a odkud,
tj. zda jsme schopni vyrobit tuto techniku sami, nebo zda je nutno
ji dovézt ze zahraničí.
Děkuji předem z
odpověď.
S pozdravem
V Praze dne 24.3.1993